„Hendrik de Vierde" 1 Nederlands Danstheater op iets hechter basis N.Ph.O. onder Henri Arends met eerste concert in nieuwe jaar Belgisch - Nederlandse studiedagen van houtblazers en hoornisten Israel-Festival op Bijbels thema Bing Crosby ziek Oriëntalist prof. Lessing overleden Nieuwe balletten van Jaap Flier, Hans van Manen en Aart Verstegen Optreden van Concertgebouwkwintet Raadselachtige dood van kunstschilder Kurt Seligmann De negen muzen l|HDPEH|lïn["7IEIl1l 6 WC2NSDAG 3 JANUARI 1962 7 in opvoering door Haagse Comedie PREMIèRE „CYRANO DE BERGERAC" 9 FEBRUARI. Chet Baker mag nog twee maanden in Italië blijven 1 1 wbpp8®L. Toernooi van het lichte lied De radio geeft donderdag T elevisieprogramma De Haagse Comedie heeft het nieuwe jaar al bijzonder luisterrijk ingezet met een meeslepende opvoering van één van Shakespeare's meesterstukken, Hen drik IV, waarvan wij gisteren in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de tweede voorstelling bijwoonden. Het is één van de koningsdrama's, waarvan na vier eeuwen heel veel voor een Neder lands publiek ongenietbaar is geworden. In het onderhavige stuk doen de inge wikkelde historische bijzonderheden ech ter zo weinig ter zake, en ligt de essentie van het drama zo zeer op net voor alle landen en alle tijden gelijkblijvende menselijke vlak dat het tot de dankbaar ste en toegankelijkste ernstige stukken van Shakespeare gerekend kan worden. Shakespeare confronteert hier een vier tal karakters die elk op eigen wijze een uitweg vinden uit de strijd die in ieder mens gestreden wordt tussen de lagere driften en de hogere edele doelstel lingen. Enerzijds leren we de compro misloze idealist kennen in de gravenzoon Hotspur, die in het nastreven van het zuivere ideaal te gronde gaat, en de volkomen aan hem tegengestelde Sir John Falstaff, de man die in iedere si tuatie op zijn voordeel uit is en liever zijn hachje redt, dan gehoor te geven aan abstracte erecoden. TUSSEN DIE UITERSTEN in staat Ko ning Hendrik IV, die na door verraad op de troon te zijn gekomen, achteraf pro beert zijn besmette verleden te zuiveren door een voorbeeldig regeringsbeleid, en de meest genuanceerde figuur uit het stuk, de koningszoon Prins Hal, de latere Hen drik V. Deze tracht in een leven van ple zier en schelmachtige bravoure ook de minder verheven impulsen in zijn karak ter te integreren, door ze niet hoogmoe dig weg te cijferen maar alles wat men selijk is en in hem leeft te onderkennen TEL AVIV (AP) Sir John Gielgud, Igor Stravinsky en Pablo Casals zullen deelnemen aan hef Israëlische toneel- en muziekfestival, dat van 15 augustus tot en met 10 september in verschillende delen van het land, onder meer in het Romeinse amfitheater te Caesarea gehouden wordt. Het hoofdthema van het festival zal de Bijbel zijn. De heer A. Propes, directeur van de Israëlische Vereniging van Vreem delingenverkeer, heeft verklaard, dat Giel gud gedeelten uit de Bijbel en uit de wer ken van Shakespeare zal voorlezen. Israë lische componisten zullen muziekwerken schrijven, gebaseerd op oude Joodse wij zen. Eind september zal in Israel opnieuw een internationaal harpconcours gehouden worden. Het eerste concours van dien aard vond verleden jaar onder leiding van Pa- blo Casals in Tel Aviv plaats. De zanger-filmspeler Bing Crosby is dinsdag opgenomen in St. John's hospital in Santa Monica, Californië. Het ziekenhuis heeft meegedeeld dat het een routine- onderzoek betreft. Op 22 december werd Crosby in een zie kenhuis te San Francisco opgenomen voor een nierziekte. De volgende dag is hij ech ter naar Los Angeles teruggekeerd. Sinds dien is hij ondr doktersbehandeling. De première van het toneelstuk „Cyrano de Bergerac" door het Rotterdams Toneel zal pas op 9 februari kunnen plaatsvinden. De opvoering van het stuk, dat op 1 januari zou zijn gespeeld, moest wegens ziekte van de titelrol-vertolker Guus Her mus worden uitgesteld. Ze eist nu een nieuw uitstel om technische en exploita tieve redenen, zo heeft de directie van het gezelschap medegedeeld. teneinde later den zo groot mogelijke ken nis van het leven in dienst te kunnen stel len van een zo zuiver mogelijk ideaal. Groot moet de sympathie van Shakespea re voor deze figuur en voor deze opvatting van menselijkheid zijn geweest, want van hem heeft hij het meest uitgewerkte por tret getekend dat ons ook nu nog het meest nabij staat. Bovendien is de con trastwerking tussen ernst en luim in deze vijf bedrijven met meesterhand aange bracht, doordat de verheven poëtische scènes aan het hof, geschreven in schone, beeldrijke taal, telkens afgewisseld wor den met de Falstaff-scènes in de herberg, geschreven in nuchter bijtend proza gon zend van de meest gepeperde grappen. Enerzijds dus Shakespeare-poëzie op haar best, niet meer zo ongebreideld er op los associërend als in zijn vroegere stukken, en anderzijds een kernachtig en raak rea lisme in de prozagedeelten, die ook nu nog een zaal met modern verwend publiek grote pret bezorgden. DE VOORSTELLING onder leiding van de Engelse regisseur Michael Croft, die vorig jaar bij het gezelschap ook de op voering van Richard III leidde, was bijna in ieder opzicht voorbeeldig. Een vaste fantasierijke decorbouw van John Bury maakte de snelle en toch ingrijpende changementen op ingenieuze wijze moge lijk, zij het dat de ondanks alle handig heid noodzakelijk blijvende onderbreking tussen het vierde en vijfde bedrijf helaas toch storend werkte. De ontwerper bewees met deze bouw dat de op het ogenblik weer zo sterk opgeld doende versobering en stilering ook toegeschreven kan worden aan gebrek aan inventieve verbeeldings kracht, want deze sfeerscheppende decors blijven toch in ieder opzicht te verkiezer, j boven een met wat lichtbundels opgesierd effen plankier. Croft, als de weergaloze metteur-en-scène die hij is, maakte een schitterend gebruik van de mogelijkheden j die de trappen en verhogingen van deze decorbouw hem boden en gaf in het laatste bedrijf door een aantal massabewegingen een ongelooflijk knappe suggestie van het slachtveld zoals men het op het toneel maar zelden te zien krijgt. Maar deze voorstelling zal vooral onver getelijk blijven door de magistrale vertol king van Falstaff door Joris Diels die deze rol in een week van de ziek geworden Albert van Dalsum heeft overgenomen. Het werd een grootse aeteursprestatie van een begenadigd kunstenaar, technisch verbluf fend knap en tot in de kleinste komische details zonder één hapering uitgewerkt en uitgespeeld. Vooral de vierde scène van het tweede bedrijf, als Falstaff zichzelf blijvend, toch ook de Koning èn de Prins persifleert in een toneel-op-het-toneelscène was grandioos en naar onze mening onver beterlijk. Vermeld moeten ook zeker wor den de beide Prinsen van Jules Croiset en Wim van Rooy, waarbij vooral de laatste de beweeglijkheid en psychologische groei van zijn personage meeslepend en uiterst talentvol uitbeeldde. Enigszins teleurstel lend waren temidden van dit vele goede de vertolkingen door twee topspelers van de Haagse Comedie Bob de Lange en Paul Steenbergen die niet over een zeke re vlakheid heenkwamen en beiden, waar schijnlijk mikkend op een realistisch ef fect, hun versen verknipten tot een eento nig en haperend proza. Mooie kleinere rol len waren te zien van Frans van der Lin- gen, Bas ten Batenburg, Jules Rooyaards en Do van Stek. Zo werd het spel over de gehele linie een triomf voor de jonge garde van de Haagse Comedie. HET GEHEEL werd gebracht in een glasheldere, zeer gave vertaling vol kleine moderne effecten, van Bert Voeten die ook een enkel knipoogje naar -het Nederlandse publiek niet uit de weg ging zoals wan neer hij Falstaff, die menige schurken streek samen met Prins Hal op touw zet, laat verklaren dat hij in zijn jeugd „van de prins geen kwaad wist". Ook de uiter mate geslaagde kostuums van David Wal ker droegen bij tot het grandioze resultaat dat in onze toneelpraktijk niet gemakke lijk overtroffen zal worden, een voorstel ling die ieder die het Nederlands toneel belangstelling en een goed hart toedraagt, zeker moet gaan zien. Na afloop van het koel-gereserveerde Haagse applaus sprak de directeur van het Haagse gezelschap Paul Steenbergen een korte Nieuwjaarsrede uit waarin hij onder meer zei dat hij zich gelukkig prees dat zijn groep zo'n hechte band met het eigen trouwe Haagse publiek moent onderhouden.1 Hans van den Bergh Scène uit „Hendrik de Vierde". In het midden Joris Diels met links Wim van Rooij, Do van Stek en Bas ten Baten burg. Rechts Jules Royaards, Kees Coolen en Jan van der Linden. Professor Ferdinand D. Lessing, die ver leden jaar gereed gekomen is met de voor bereiding van 's werelds eerste Mongools- Engelse woordenboek, is na een langdurig ziekbed in de ouderdom van 79 jaar te Berkeley in Californië, overleden. Lessing was rustend hoogleraar in de Oosterse talen en letterkunde aan de uni versiteit van Californië. Hij aanschouwde het levenslicht in Essen Toen hij 25 jaar was begaf hij zich naar China. Daar be studeerde hij 17 jaar lang talen. Oosterse beschaving en Boeddhisme. In 1926 promoveerde hij aan de Berlijn- se universiteit en in 1930 keerde hij naar China lerug als medewerker van een ex peditie onder leiding van de Zweedse ont dekkingsreiziger Sven Hedin. Hij was hoogleraar en curator van het etnologische museum te Berlijn voordat hij in 1935 overging naar de Universiteit van Californië. Professor Lessing begon zijn arbeid aan het monumentale woordenboek in 1942. In 19' jaar tijd voltooide hij het 1217 bladzij den tellende woordenboek waarin 60.000 woorden voorkomen. Het Nederlands Danstheater, dat door het gemeentelijk subsidie van 130.000 het officiële Haagse balletgezelschap is géwordén, heeft eindelijk de voormalige studio in de Koningstraat te Den Haag van het Nederlands Ballet-in-liquidatie kunnen betrekken. Centrale verwarming en waterleiding functioneren nog niet, maar de enthousiaste troep is onmiddellijk aan het oefenen gegaan. Er branden twee kolenkachels in de studio's en petroleum en elektriciteit maakten de pers conferentie mogelijk, die gisteren door een verheugd driemanschap van direc teuren, Hans van Manen, Aart Verstegen en Carel Birnie belegd was. Een offi ciële openingsbijeenkomst volgt nog, maar voorlopig is alle inspanning gericht op de feestelijke eerste voorstelling in Den Haag en wel op maandag a.s. in de Koninklijke Schouwburg, waaraan, zoals reeds gemeld, dank zij genereuze offers van de vriendenkring, het Residentie-Orkest, onder leiding van Louis Stotijn, zal meewerken. Op het programma staan voor Den Haag louter premières, waarvan echter het divertimento (William Dollar-Benjamin Britten), duel (William Dollar- Raffaello de Banfield), Kaïn en Abel (Hans van Manen-Pim Jacobs) en de Pas de deux uit Don Quijote, uit te voeren door Alexandra van Rhijn en Job Sanders reeds elders eerste uitvoeringen beleefden. Geheel nieuw is Jaap Fliers vijfdelige ballet „Thanatos", waarvoor Frans van der Kraan, eerste slagwerker van het Re sidentie-orkest, de begeleiding componeer de, die door zeven slagwerkers, onder lei ding van de componist, zal worden uitge voerd. Dankzij financiële steun van het Comité Zomerpostzegels kon dit ballet verwezen lijkt worden, evenals een ballet van Aart Verstegen, dat later zijn première zal be leven. Vreemde situatie Want financieel passen de eindjes nog niet geheel aan elkaar, ondanks het Haag se subsidie en de bijdrage van Rotterdam. Het rijk en Amsterdam zijn nog niet over de brug gekomen. En zo doet zich de won- derlijjje situatie voor, dat de overgrote meerderheid van de dansers, zogenaamd uitgeleend is door het Amsterdams Ballet- in-liquidatie, dat ingevolge de destijds gesloten contracten de salarissen betaalt. Pas wanneer de financiële basis geheel verzekerd is, kunnen met de dansers con tracten worden afgesloten. Er is verder nog een schuld van 30.000 uit de beide voorgaande subsidieloze jaren. Ook dit jaar zal wel een tekort opleveren. Niettemin gaat men vol vertrouwen de toekomst tegemoet. Men verheugt zich er op, na 287 voorstellingen met geluidsband nu op „levende" muziek te kunnen dan sen en dat zal 17 dezer opnieuw geschie den in de stadsschouwburg te Amsterdam waar dan de première gaat van „Eury- dice" door Hans van Manen in opdracht van de hoofdstad gemaakt, in samenwer king met de componist Géza Frid en de schilder Jean-Paul Vroom. Het Kunstmaandorkest, onder leiding van Anton Kersjes, zorgt voor de begeleiding. In Den Haag gaat „Eurydicé" 13 februa ri a.s. in de Koninklijke Schouwburg. Ove rigens realiseert men zich wel, dat voor de meeste voorstellingen de „bevroren" muziek nog wel dienst zal moeten doen. Hans van Manen streeft ernaar, zoveel mogelijk hedendaagse moderne balletten te brengen. Zo heeft hij als gast-choreo- ■grafen aangetrokken de in het büitenland Het Noordhollands Philharmonisch Orkest heeft, onder leiding van Henri Arends, het nieuwe jaar op gelukkige wijze ingezet met een concert dat vóór de pauze alle gelegenheid bood tot een demonstratie van bet peil dat de laatste jaren bereikt is. De ouverture „De Ver kochte Bruid" van Smetana was al di rect een overrompelende inzet van de avond. Vijfenzestig Haarlemmers ge transformeerd tot een Boheemse kapel op een dorpsfeest, fiedelend, pijpend en doedelend dat de vonken er af en de kuiten omhoog vliegen! Daarna kwam de orkestsuite uit de bal letmuziek bij „De Wonderbaarlijke Man darijn" van Bartók, een striemende, gela den vertolking waarin alle schakeringen van kriewelende, duizendpoot-achtige se- cundengangen tot heftige ritmische stuip trekkingen aanwezig waren. Als muziek voor de concertzaal heeft deze voor het toneel geschreven partituur mijns inziens enkele inzinkingen; passages waar het or kest tezeer toespeelt op het scenische ge beuren om los daarvan voldoende draag kracht te bezitten. Zonder meer overtui gend zijn in ieder geval de aanhef die de straatrovers in hun louche bedrijf schil dert, en het slot: de achtervolging van het meisje door de Mandarijn. De bezeten bru taliteit van deze laatste passage is van een groot ritmisch en orkestraal raffine ment en gespeend van ieder goedkoop bar barisme. Het orkest had zich bijzonder goed vertrouwd gemaakt met de lastige partituur en het geheel maakte, blijkens het langdurige applaus, veel indruk. Te recht liet Arends de beide klarinettisten even naar voren komen, zij hadden door de weergave van hun karakteristie ke partij (de „lokroep" van het meisje) veel tot het welslagen van de uitvoering bijgedragen. HOEWEL NIET ONGEVOELIG voor de waarde van deze première van een mo dem werk voor Haarlem (overigens be trekkelijk, het stuk dateert uit 1919), leek de gebeurtenis van de avond mij het op treden na de pauze van de Poolse violiste Ida Handel in het vioolconcert van Brahms. Wonderlijk hoe een dergelijk re pertoirestuk dat bij ieder orkest in Ne derland minstens eenmaal per jaar op de programma's voorkomt onder de handen van een bezield soliste tot nieuw en glorieus leven kan komen. Het vioolspel van Ida Handel heeft magische kwalitei ten Zij heeft een toon als een klok en een fabelachtig gevoel voor de continuïteit van de muzikale frase. Aldus weet zij de toehoorders te vangen in een lasso van on onderbroken lyrische curven tot men zich volkomen aan de charme van haar spel gewonnen moet geven. Niets hier van die stugheid, dat troebele „grübeln" dat veel al aan Brahms wordt toegeschreven. Al leen een warm en helder uitstromen van de muzikale gedachtengang. waaraan ook het orkest dat fraai doorzichtig en bijna aandachtig begeleidde, een groot aandeel had. (Wederom voortreffelijk werk van de beide klarinetten in de orkest-inleiding van het Adagio). Het publiek had meegeleefd: er was warmgestemde bijval waarvoor de violiste dankte met een toegift, de Aria uit de solo-sonate in C, van Bach. Sas Bunge HET INTERNATIONAAL TOONKUNSTENAARSCENTRUM Eduard van Bei- num" heeft voor de eerste week van januari Belgische en Nederlandse houtblazers en hoornisten opgeroepen voor het houden van contact- en studiebijeenkomsten in het Huis van de Woodbrookers te Bentveld. Gedurende de studiedagen zal hun ook enige concerten worden aangeboden, die door Belgische en Nederlandse ensembles zullen worden gegeven. Het openingsconcert van dinsdagmorgen werd verzorgd door het. Nederlands Blazers-ensemble onder leiding van Thom de Klerk. Dinsdagavond heeft het Con certgebouwkwintet, dat gevormd wordt door de fluitist Hubert Barwahser, de hoboïst Haakon Stotijn, de klarinettist Bram de Wilde, de hoornist Jan Bos en de fagottist Thom de Klerk een bijzonder belangwekkend concert gegeven met werken van Danzi, Badings en Schönberg. De naam van de in 1763 te Mannheim geboren componist Franz Danzi verschijnt de laatste tijd nog al eens op de programma's van Kamermuziekuitvoeringen. Al kan er dan niet van een Danzi-renaissance gesproken worden, vast staat, dat men voor de zuivere muzikaliteit van zijn werken, die op vallend de invloed tonen van de „nieuwe", te Mannheim ontwikkelde muziekstijl, weer meer waardering kan hebben. Danzi was een tijdgenoot van Ludwig van Beet hoven, maar hij heeft van de muzikale vernieuwingen van deze meester niets over genomen en dit werd de oorzaak van de devaluatie van Danzi's werken in de 19e eeuw. De gave, verfijnde uitvoering van het „Blaserquintet" op. 56 in g door het Con certgebouw-kwintet werd een schone in leiding van de avond, een ware verkwik king met probleemloze muziek in een evenwichtige vorm. De hierna volgende vertolking van het Kwintet no 2 voor blazers van Henk Ba dings bracht de toehoorders honderdvijftig jaar verder in de ontwikkelingsgang der muziek. Een andere klankentaai met an dere melodische formuleringen en met een andere harmonische en contrapuntische De in Zwitserland geboren surrealisti sche schilder Kurt Seligmann, 61, is dins dagochtend achter zijn huis in Middletown in de staat New York dood in de sneeuw aangetroffen. Hij was door schotwonden om het leven gekomen. De politie deelt mee, dat naast hem een geweer kaliber .22 lag. Seligmann's vrouw vertelde dat de schilder het wapen ge bruikte om dieren die het voer van de vo gels stalen dood te schieten. Er zal een lijkschouwing verricht wor den. De schilder heeft eenmanstentoonstellin- gen gehouden in de meeste hoofdsteden van de wereld. Hij schreef ook The Mirror of magie, illustreerde vele boeken en ont wierp kostuums en decors voor de ballet ten van Hanya Holm en voor het ballet „Four Temperaments" van Balanchine. Seligmann vestigde zich in Amerika in 1939. Hij was opgeleid in Bazel, zijn ge boortestad, Genève en Parijs. Zijn werken zijn te vinden in musea in Mexico City. Bazel en Parijs. orde werd gebracht, niet uitsluitend geba seerd op het principe van „l'art pour l'art" of van het beginsel, dat exclusief de „tonend bewegte Formen" kent. Want in Badings muziek klonk ook de expressie van een menselijke bewogenheid, van rv mantiek, zo men dit woord nog aanvaar den wil. Dit kwintet is niet het enige werk van Badings, waarin dit subjectivisme aan de dag treedt. Maar hoe persoonlijk het uit de muziek opklonk, het werd ge sublimeerd door een prachtige syntese met het muzikale element, voor het kwin tet vooral in het eerste en tweede deel, die met het Scherzo het hoge niveau aan het werk verlenen. MUZIKALE PROBLEMATIEK, die ook bij de uitvoering van het kwintet van Ba dings niet aan de orde was, liet zich daar entegen met grote intensiteit gelden bij ds vertolking van het laatste werk, het „Bla serquintet" op. 26 van Arnold Schönberg. Het stuk werd al vierentwintig jaar eer der dan de compositie van Badings gepu bliceerd, maar zijn geavanceerdheid (of moet men zeggen apartheid?) heeft het in een „moderner", in elk geval in een andere klanksfeer gehouden. Het kwintet is een typische „twaalftoons-techniek"-composi tie, dit wil zeggen: zij werd gevormd door de verstandelijke verwerking van een „Grundgestalt" van twaalf uitgekozen to nen. Maar het doet goed om te ontdek ken, dat de natuur der menselijke mu- ziekervaring nu en dan toch sterker is ge weest dan de leer der cerebrale tonencon- structies. De vraag blijft echter of deze muziek ooit een gelukkigmakend bezit van de mensheid zal worden of dat zij als een geschapen behoefte bestemd zal blijven voor een beperkte gelijkgerichte groep van geestdriftige „twaalftoons"-muziekmin naars. Het Concertgebouwkwintet speelde Schönbergs kwintet met een grote, ja magistrale beheersing van de zeer eigen uitvoeringstechniek, die in het bijzonder het constructieve samenspel en de wer king der instrumentale timbres betrof. Het was inderdaad buitengewoon interessant wat men te horen kreeg en ook merk waardig en zeer langdurig was de bijval waarmede het Concertgebouwkwintet be loond werd. P. Zwaanswijk De Amerikaanse jazztrompetist Chet Ba ker, die Italië voor middernacht moest veriaten, kan nog twee maanden blijven mits hij kan bewijzen dat hij geregeld werk heeft en „mits hij zich onderwerpt aan de voorschriften die voor buitenlandse artiesten in Italië van kracht zijn". Baker zei, dat het verzoekschrift dat hij gisteren ingediend had, ondertekend was door vijf grote werkgevers. Hij voegde er aan toe te verwachten een contract met een vooraanstaande firma voor grammo foonopnamen binnen enkele dagen te teke nen. Johnny Kraaykamp is niet bepaald een fortuinlijk man. Drie maanden heeft hij in het Diakonessenhuis te Haarlem doorgebracht met een ontsteking in zijn linkerarm. Nauwelijks thuis kon hij weer naar het ziekenhuis om zijn vrouw te bezoeken, die er opgenomen was. Toen gleed Johnny uit op de trap van zijn woning in Zandvoort en zie, daar ligt hij zelf opnieuw in het Dia konessenhuis, nu met een gebroken teen werkende Nederlanders Yvonne Georgi („Evoluties" en „Agon") en Dick San ders („De ladders"). Verder zullen nieu we werken gebracht worden van Job Sanders, Johan Verdoner en William Dol lar. Het ligt in de bedoeling de totale sterkte van het gezelschap per 1 septem ber op 24 dansers te brengen. Dit is het aantal, dat de staatssecretaris van O.K. en W voor het Danstheater heeft vast gesteld. Kalma naar Parijs. De Nederlandse bas- bariton Rom Kalma is uitgenodigd, in april 1962 in Parijs zijn medewerking te ver lenen aan de Johannes Passion. Hij zal de Christus-partij zingen in een uitvoering waaraan ook het Bachkoor uit Tübingen meewerkt. Gewijde muziek. Van 7 januari af zal d Vaticaanse zender elke zondag van 20.30 tot 21 uur gewijde muziek uitzenden. De uitzendingen zullen 's maandags van 13.30 tot 14.00 uur worden herhaald. Elke uitzending wordt voorafgegaan door een korte toelichting in het Italiaans, het Frans en het Engels. AAnKOMD/G/NGEN en BESCHOUWINGEN In juli 1961 organiseerde de K.R.O. een wedstrijd voor componisten en tekstdich ters onder de titel „Toernooi van het lich te lied". Gevraagd werd een Nederlandse liedtekst met de daarbij behorende origi nele muziek, welke geen van beide reeds eerder werden openbaar gemaakt of ver veelvoudigd. Deze wedstrijd, waarvan de inzendings termijn op 15 oktober 1961 werd gesloten, leverde de K.R.O. ruim 700 liedjes, die al le werden uitgevoerd om te beoordelen of ze voor radio-uitzending geschikt wa ren. Na zorgvuldige selectie werden 42 nummers aangewezen om mee te dingen in de wedstrijd. Deze 42 originele Neder landse liedjes zullen door de K.R.O. wor den uitgezonden op zes achtereenvolgende zondagavonden van 20.40-21.05 uur, te be ginnen zondag 7 januari a.s. Na elke uitzending zullen jury en luisteraars drie liedjes aanwijzen, die waardig" zijn uit te komen in de halve finale. Uit de achttien gekozen „favorie ten" zal de jury, bestaande uit de heren Alex de Haas, Dolf van der Linden en Re- né Sleeswijk Sr., met de luisteraars, die na elke uitzending door middel van een briefkaart hun voorkeur voor drie liedjes aan de K.R.O. kenbaar kunnen maken, bepalen welke componist en tekstdichter in aanmerking komen voor de prijs van 2.000,-. Een tweede prijs bestaat uit een bedrag van 1.000,- eveneens te verdelen tussen componist en tekstdichter. Daar alle inzendingen geschiedden on der een motto zullen de namen tot na de finale een verrassing blijven. HILVERSUM L 402 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11 00 KRO. 14.00-24.00 NCRV KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 emfb KRO: 7 00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. NCRV: 10.00 Gram. 10.03 Gram. 10.15 Mor gendienst. 10.45 Vocaal ens KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gewijde muziek 12.00 Middagklok noodklok. 12.04 Gram. 12.25 Wij van het land, praatje. 12.35 Land- en tuinb.meded. 12.38 Gram 12.50 Act. 13 00 Nieuws. 13.15 Gram. 13.40 Gevar. progr. (herh.). NCRV: 14.00 Metropole-ork. 14.30 Gram. 14.35 Gram. 15.30 Lichte muz. 16 00 Ver kenningen in de bijbel. 16.20 Pianorecital. 17.00 Voor de jeugd 17.30 Gram 17.40 Beursber. 17.45 Amus.muziek. 18.15 Sportrubr. 18.30 Gram. 18.50 Sociaal perspectief, lezing. 19 00 Nws. en weerber. 19.10 Op de man af, praatje 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19 50 Pol. lezing. 20.00 Gevar progr. 22 30 Nieuws. 22 40 Avondoverdenking. 22 55 Boek- bespr. 23 00 Amus.muz. 23.30 Eindverslag van de Deltacommissie, lezing. 23.5524 00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7 50 VPRO. 8.00—24 00 AVRO AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.35 Geestelijke liederen. 9.40 Morgenwijding 10.00 Gram 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Kookpraatje 11.15 Gram 12 00 Orgel spel. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Uit het bedrijfsleven, lezing. 12.43 Lichte muz 13 00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte muz. 14 00 Pianorecital. 14 30 Voor de vrouw 15.05 ,,Das Dreimaderlhaus", operette (gr.). 16.00 Van vier tot vijf. 17 00 Dansmuz 17.30 Voor de ieugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel act. 18.20 Gram. 18 30 Sportpraatje. 18.35 Gesproken brief. 18.40 Zang en hammondorgel. 19 00 Voor de kleuters. 19 05 Gram. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Otello, opera (gr In de pau ze (plm. 21.2021.45) Vraaggespr. 22.30 Nieuws en meded 22.40 Act 23 00 Sportact. 23.10 Otello (verv.). 23.5524 00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m 12 00 Nieuws 12.03 Gram. 12.30 Weerber 12.35 Amus.orkest. 12 50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13 15 Kamermuz. 14 00 Filmmuz. 14.30 Saxofoonkwart. 15.00 Pianorecital. 15 15 Volksmuz. 16.00 Beursber. 16.06 Franse les. 16.21 Kamermuz. 17.00 Nieuws 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Gram. 18 20 Voor de soldaten 18 50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19 40 Gram. 19.50 Vrije politieke tribune. 20.00 Klankb. 20.45 Kamermuz 21.30 Lichte muz. 22.00 Nieuws 22.15 Gram. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NTS: 17 00 Intern, jeugdjourn. AVRO: 17.10- 17.40 Voor de jeugd. NTS: 20 00 Journ en weer overzicht. KRO: 20.20 Act. 20.30 Sport. 20 55 TV- Dansant. 21.25 Documentaire. 22.00 Epiloog. 22.10 Avondcollege Nederlands. VOOR DONDERDAG NTS: 20 00 Journ AVRO: 20 20 Documentair programma. 21 00- 22 40 Lijmen, toneelstuk. k

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 7