Het Nationale Ballet voor het eerst in Haarlem
Nederlandse cultuur in Amerika
Radio Filharmonisch sextet in Bentveld
Prof. Weve overleden
Hongaarse t.v.-show stak de
draak met regiem-Kadar
Nog een gedenkpenning
zilveren huwelijk
Litterary Review wijdt speciale
bloemlezing aan onze litteratuur
Tendenzen in de
toonkunst van nu
Twee nieuwe stukken bij
De Nieuwe Komedie
DONDERDAG 4 JANUARI 1962
AïirVii
^gif
A-*, -'-I'
BS
Pionier der oogchirurgie
Mr. E. Stutterheim legt
functie neer
Kerkelijk nieuws
J 'oordelige winterreizen
trachten A merikanen
in Europa te brengen
Lezing door André Jurres
I". IBuigholt te Overveen
ridder Oranje Nassau
De radio geeft vrijdag
7 elevisieprogramma
Na een wat onregelmatig begin en on
danks het voor dit werk veel te kleine
toneel heeft Het Nationale Ballet woens
dagavond in de Haarlemse Schouwburg
een bijzonder goede uitvoering van Balan-
chine's in vaak gedurfde eenvoud luister
rijke „Serenade" gegeven. In Sonja van
Beers en Leonie Kramer beschikt het ge
zelschap over welhaast ideale solisten, ook
door hun jeugd, voor deze geabstraheerde
romantiek. Ondanks de pianistische kwa
liteiten van André Presser en Joop Stok-
kermans bleef de afwezigheid van het
voor Tsjaikofsky's muziek gevraagde or
kest een gemis. En hiervoor waren dan
alleen nog maar strijkers nodig. Bij een
spectaculair divertissement van sensatio
nele koketterie als de „Pas des Fiancées"
behoren nu eenmaal óók nog de uitroep
tekens der fanfare. Wederom bewees Ma-
rianna Hilarides de voorname klasse van
haar artistieke apartheid, zich mede on
derscheidend door volstrekte zekerheid
van vertrouwen in wilskrachtig verworven
techniek. Naast de draagsters van reeds
bekendere namen begint Maria Koppers
vooral door gevoelige toepassingen van
stijlbesef meer en meer aandacht voor
haar optreden te verwerven.
Laatstgenoemde vervulde ook, nu met
als het ware dramatisch functionele buig
baarheid van lijn, de voornaamste vrou
welijke „rol" in de nieuwe aanwinst
„Jungle" door Rudi van Dantzig, met
elektronisch gecomponeerde en zeer sug
gestieve begeleiding van Henk Badings,
waarvan de totstandkoming door een dub
bele opdracht van het ministerie van On
derwijs, Kunsten en Wetenschap is bevor
derd. Bij het weerzien mocht ondergete
kende opnieuw constateren, dat deze om
schrijvingen van doordringende avonturen
in de zwoele wildernis der menselijke ge
aardheid een zeer persoonlijk karakter I
dragen. Daarmee wil geenszins gezegd I
zijn, dat hij opzienbarende ontdekkingen
in het schemerige landschap van de ziel
zou hebben gedaan. Het is zelfs zo, dat
hij van litteraire uitgangspunten in voet
sporen van andere choreografen en men
denkt daarbij met name aan Jerome Rob-
bins en Maurice Béjart is getreden. Zijn
vrijwel voortdurend verantwoorde eigen
zinnigheid steekt in het evocatieve gebruik
van de naar zich voordoende moeilijkhe
den verrijkte middelen van de danskunste
naar. Als zodanig moet men hem beschou
wen. Ongetwijfeld is er bij het stellen van
karakteristieke bewegingspatronen sprake
geweest van een wisselwerking met de
vertolkers, maar ook zij behoren in eer
ste instantie tot het door hem bijeenge
zochte materiaal. Van deze medewerkers
moeten met grote waardering verder voor
al nog Maria Bovet en Sylvester Camp
bell worden genoemd, alsmede Jean At
kinson, die zich tevoren tezamen met
Chris Torenbosch in „Caprichos" van Her-
bert Ross met acrobatische beheersing
door bizarre moeilijheden van lugubere
fantasie had geslagen.
Het was wederom opmerkelijk, hoe
geestdriftig het publiek op eigentijdse
creaties reageerde.
3ir w
- V> X OV
David Koning
Jean Atkinson en Chris Torenbosch in het ballet „Caprichos".
In de ouderdom van 77 jaar is in het
academisch ziekenhuis in Utrecht overle
den prof. dr. H. J. M. Weve, oud-hoog
leraar in de oogheelkunde aan de Utrecht
se universiteit.
Prof. Weve werd op 19 april 1884 in
Nijmegen geboren. Hij bezocht daar de
H.B.S. waarna hij in Amsterdam medi
cijnen ging studeren. In 1912 deed hij
artsexamen; twee jaar later promoveer
de hij. Van 1916 tot 1929 was hij eerste
geneesheer aan de Inrichting voor Oog
lijders in Rotterdam, waarna zijn benoe
ming tot hoogleraar in Utrecht volgde.
Hij werd toen tevens directeur van het
ooglijdersgasthuis in Utrecht, welke func
tie hij tot 1958 heeft vervuld.
Het begin van het hoogleraarschap van
prof. Weve werd gekenmerkt door een
zeer belangrijke ontwikkeling op oogchi-
rurgisch gebied. Prof. Weve was een der
eersten die het grote belang inzag van
de operatieve behandeling van de net-
vliesloslating. Het ooglijdersgasthuis in
Utrecht kwam in het centrum van de
belangstelling te staan en uit alle delen
van het land, maar ook van ver buiten
de landsgrenzen kwam men ter behande
ling naar Utrecht. Talrijk zijn de publi-
katies die van de hand van prof. Weve
zijn verschenen. Groot is het aantal bin
nen- en buitenlandse onderscheidingen dat
deze geleerde ten deel viel.
Wegens toekomstig veelvuldig verblijf in
het buitenland heeft de heer mr. E. Stut
terheim zich genoodzaakt gezien met in
gang van 1 januari 1962 zijn functie als
lid van het dagelijks bestuur van de
AVRO neer te leggen.
BOEDAPEST (AP) - Heel Boedapest
spreekt op het ogenblik over een grote
Hongaarse t.v.-show, die naar men aan
nemen mag, door twee miljoen mensen
gezien is en waarin vele tekortkomingen
van het regime ongezouten aan de kaak
gesteld zijn. De show werd uitgezonden
uit een schouwburg in Boedapest. De
camera's brachten als intermezzi her
haaldelijk beelden van de eerste rijen
in de zaal waar de regeringsfunctiona
rissen zaten die zich kennelijk prima
amuseerden.
In de show debiteert een loodgieter de
volgende hatelijkheid op de inferieure
kwaliteit van de woningbouw: „Onlangs
heb ik gelezen, dat het regiem van plan
is een miljoen nieuwe woningen te bou
wen. Dat betekent, dat ik mijn hele le
ven lang voldoende reparatiewerk zal heb
ben".
In een grapje over de communistische
theorie, dat er een einde zal komen aan
de „bourgeoisie" zegt hij grappend: „Wan
neer ik bij een bourgeois-huisvrouw kom
zeg ik „goedemorgen" en vergeet nooit
er „mevrouw" aan toe 4e voegen. Zij
houdt daarvan".
„Wanneer ik bij een proletarische huis
vrouw kom, zeg ik eveneens „goeden
morgen mevrouw". Zij vindt dat nog veel
fijner".
In een andere sketch had een radio
verslaggever een vraaggesprek met een
arbeider op een collectieve boerderij.
Verslaggever: Wat is uw dagelijkse pro
gramma?
Boer: Ik lees de kranten en tijdschrif
ten, ik lees oude en nieuwe boeken, luis
ter naar de radio, kijk naar de 'tv en
speel grammofoonplaten.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Steenderen G. J. van Emb-
den te Zoeterwoude. Aangenomen naar
Haarlem (wijkgemeente 2) (toez.) B. K. W.
Dijkstra te Baambrugge; naar Witmarsum
M. J. Gols te Midlum. Bedankt voor Lip
penhuizen (toez.) P. B. W. Haseloop te
Tolbert; voor Vroomshoop G. Jonker te
Tietjerk. Aangenomen de benoeming tot
bijstand in het pastoraat te Gennep H. J.
Mondt, a.s. emeritus predikant te Haren
(Gron.).
Geref. Kerken
Bedankt voor Nieuwkoop-Nieuwveen P.
A. Kouwenhoven te Poortugaal. Aange
nomen naar Ermelo (vac. J. van Herksen)
J. Vlaardingerbroek te Grijpskerke (Zld.),
die bedankte voor Rhoon. Beroepen te
IJ muiden (4de pred.pl.) D. W. Dondorp te
Antwerpen.
Geref. Gemeenten
Beroepen te Poortugaal A. Hofman te
Zeist.
Chr. Geref. Kerken
Tweetal te Apeldoorn-Zuid T. Brienen
te Mussel en C. Verhage te Hilvgrsum-
Centrum.
Naast de door Geurt Brinkgreven ont
worpen legpenning ter gelegenheid van
het 25-jarig huwelijk van het koninklijk
paar, wordt, naar ontwerp en model van
de Voorburgse beeldhouwer Albert Ter-
mote door de Koninklijke Begeer te Voor
schoten een tweetal herinneringspenningen
uitgegeven.
De Amsterdamse dichter Guillaume van
der Graft schreef de tekst: „Het zilver
van de tijd waarin gij samengaat hebt gij
gemunt, gewijd aan land en volk en staat".
De ene penning wordt geslagen in goud
(18,5 mm en 25 mm) en in brons (25 mm).
De andere penning wordt uitsluitend in
brons gegoten (110 mm).
Met de tegenvallende cijfers van het
transatlantische luchtverkeer gedurende
het vorig jaar nog vers in het geheugen,
zijn een aantal Europese reisbureaus in
samenwerking met Pan American World
Airways in de Verenigde Staten een cam
pagne begonnen om nog deze winter Ame
rikanen tot een vakantiereis naar Europa
over te halen.
Als aanvulling op de bestaande 17-
daagse excursies wordt een reis door
Engeland, Nederland, België en Frankrijk
aangeboden, die met inbegrip yan logies en
dagtochten 499 dollar kost. Zo'n vierlan-
den-tour valt nu binnen het budget van
iedereen die zich een tweedehands auto
kan permitteren, meent de luchtvaart
maatschappij.
Een tweede aanbieding omvat een reis
naar Londen, Amsterdam. Zürich. Rome.
de Franse Riviera en Parijs voor 627 dol
lar; een derde gaat naar Lissabon. Madrid,
Majorca en Barcelona en kost 529 dollar.
Men legt de Amerikanen als volgt uit
hoe voordelig de aanbieding is: „Trek van
de 499 dollar eerst de 390 dollar af, die een
17-daags retour naar Parijs kost. Dan
blijft er 109 dollar over, waarvoor gedu
rende 16 dagen hotels, ontbijt en dagtoch
ten worden betaald. Verdeel die 109 dollar
over 16 dagen en het resultaat is nog geen
7 dollar per dag."
Verslaggever: En welke arbeid ver
richt u?
Boer: Werk? Wat is dat? Zij zeggen
ons steeds dat alles met machines ge
daan wordt.
Verslaggever: Maar hoe staat het dan
met het kleine lapje land*dat uzelf op
deze collectieve boerderij mag bezitten?
Boer: Dat* is heel wat anders. Mijn ge
zinsleden werken zich daar op het ogen
blik bijna dood.
In een derde schetsje vraagt een pro
fessor een student welk soort commenta
ren de „Voice of America" op de heden
daagse gebeurtenissen geeft.
De student spert zijn mond wagenwijd
open en laat een schelle fluittoon horen,
waarmede hij de doeltreffendheid van de
stoorzenders van het regiem demonstreert.
In een hoofdartikel (dat ondersteboven
afgedrukt werd!) leverde de hoofdredac
teur een vlijmscherp commentaar op het
voortdurende vermaan van het regiem,
dat de schrijvers naar de fabrieken moe
ten gaan en vervolgens over de „socia
listische man" behoren te schrijven.
„Laat onze schrijvers het leven zien",
aldus het blad, „en laten zij zich tot aan
hun knieën in die wildernis begeven en
dan beschrijven wat zij waargenomen
hebben. Wij zouden dat ook wel eens wil
len lezen".
Het volgende wordt gezegd over het be
perkte aantal onderwerpen, waarover on
der het communistische regiem geschre
ven mag worden: „Wij hebben in onze
boeken te weinig jonge helden die ner
veuze wrakken zijn. Wij hebben te wei
nig drankzuchtige industrie-arbeiders. En
laten wij, misschien wat beschaamd, be
kennen, dat in de boeken niet in voldoen
de mate ingenieurs, journalisten, en ar
beiders van staatsboerderijen voorkomen,
die vurige rokkenjagers zijn".
Advertentie
(Van onze correspondent)
WASHINGTONNiet minder dan twaalf hedendaagse Noordnederlandse
prozaschrijvers zijn vertegenwoordigd in een bloemlezing van vertalingen uit
het Nederlandsdie dezer dagen in Amerika verschenen is. Van zeventien Noord
nederlandse dichters is, eveneens in vertaling, poëzie opgenomen. Bovendien
bevat de uitgave drie essays van Nederlanders en heeft men van tien beeldende
kunstenaars reprodukties afgedrukt. Deze unieke bundel is uitgegeven als een
aflevering van The Literary Review, een internationaal tijdschrift over heden
daagse letterkunde. Tevoren waren dergelijke nummers reeds verschenen over
de litteratuur van Israel, Italië, de Philippijnen, Turkije en India.
De „Stichting voor Vertalingen" (ge
steund door de Nederlandse en Belgische
regering) heeft ervoor gezorgd, dat de
uitgevers van het Amerikaanse tijdschrift
over deskundig vertaalde teksten konden
besc&ikkep. gpëzie is „altijd bfit mddlijkgl
te vertalen en de weergave van de Ne
derlandse verzén is van -"Ongelijke kwa
liteit; goed wat de inhoud betreft, maar
niet altijd dicht genoeg bij het Neder
landse origineel in toon en ritme. Over i
dat de Nederlands-Vlaamse cultuur de
laatste jaren voor hen een gesloten boek
is. Het voortreffelijk uitgegeven kwartaal
tijdschrift „Delta" gesteund door de
Nederlandse en Belgische regering be
staat thans drie jaar en ieder nieuw
nummer wekt of versterkt de belangstel
lihg voor de cultuur der lage landen: cul
tuur dan op te vatten in de ruimste zin
van het woord.
Ook voor Nederlanders en Vlamingen,
het geheel genomen kan men echter zeg- i die in het buitenland wonen, biedt dit
gen, dat deze bundel vertalingen aan hen j tijdschrift een prachtige kans om het con
die Engels lezen een goede kans biedt,
kennis te maken met het werk van Ne
derlandse litteratoren.
De uitgevers van het tijdschrift kon
den er helaas geen rekening mee hou
den, dat Nederland en het Vlaamse deel
van België een litteratuur-gebied vofmen.
De nummers over buitenlandse letterkun
de bepalen zich tot de literatuur van een
bepaalde staat. Had men eveneens werk
van Vlaamse schrijvers en dichters in
dit nummer kunnen opnemen, dan zou de
inhoud ongetwijfeld nog hebben verbeterd.
„Cultureel emigrant"
De Engels-lezenden in de wereld be
hoeven er overigens niet over te klagen,
tact te bewaren met de cultuur van het
gebied waaruit zij afkomstig zijn.
Een cultureel emigrant uit Nederland
is ongetwijfeld dr. Joost A. M. Meerloo.
van huis uit psychiater, die thans zijn
praktijk uitoefent in een torengebouw aan
de Westkant van New Yorks Central Park,
Dr. Meerloo, die zich na de oorlog in
Amerika gevestigd heeft, is daar bekend
geworden door zijn talrijke publikaties.
Hij heeft nu ongeveer 200 tijdschriftar
tikelen en 15 boeken op zijn naam staan
Zijn nieuwste werk draagt tot titel
„That difficult peace" (die moelijke vre
de) en is gepubliceerd door Channel Press
in Great Neck, New York. Het wijst in
DOOR DE GROTE BELANGSTELLING
voor de vele opera's, die Giacchino Ros
sini gecomponeerd heeft ongeveer veer
tig in getal hebben de kamermuziek
werken van zijn hand vele jaren achter
een in bibliotheken een vrijwel vergeten
bestaan geleid. De waardering voor de
schoonheid van muziek, die alleen maar
geschreven was „pour faire plaisir"
moest in de loop van de negentiende
eeuw en van de eerste jaren van de
twintigste terugtreden door de pressie van
de muziek met programmatische, psycho
logische of conflictelementen. In onze
tijd heeft men weer oor gekregen voor
de vreugde, die zij kunnen schenken, een
vreugde die de componist bij het schrij
ven van de werken het eerst beleeft en
die ongetwijfeld ook voor Rossini een ge
lukkig makende ervaring werd, toen hij
zijn kamermuziek componeerde.
Een van zijn kamermuziekwerken, het
kwartet in F voor fluit, klarinet, hoorn
en fagot werd woensdagavond door de
fluitist Adriaan Bonsel, de hoboist Sam
Zilverberg, de klarinettist Jos d' Hondt
en de hoornist Kees Versney van het
Radio Filharmonisch Sextet uitgevoerd in
de muziekzaal van het Huis van de
Woodbrookers te Bentveld, ter inleiding
van het tweede van de avondconcerten,
die ter gelegenheid van de conferentie
van houtblazers en hoornisten wordt ge
houden. Voor deze vertolking, die uitmunt
te door verfijning, voortreffelijke klank
verhouding, zowel voor wat dynamiek als
timbrewerking betrof, konden de vele toe
hoorders terecht dankbaar zijn.
Het Divertissement opus 6 van Albert
Roussel, dat als tweede compositie tot uit
voering kwam, ontstond in 1906. Het is
een compositie, waarvoor Roussel reeds
een verrassende persoonlijke stijl vond.
Met meesterlijke beheersing bouwde hij
dit Divertissement op met een bewuste
formulering van de sprankelende en ook
van de lyrisch-bezonken, contrasterende
muzikale gedachten. Het werk is een sex
tet. Voor de uitvoering voegden zich bij
de reeds genoemde instrumentalisten ook
de twee andere leden van het ensemble,
de hoboist Sam Zilverberg en de pianist
Herman Kruijt. In dezelfde bezetting werd
na Roussels Divertissement het sextet van
Francis Poulenc ten gehore gebracht, een
verrukkelijk werk, doortrokken van een
sprankelende, onweerstaanbare humoï,
maar ook van een treffende lyriek, die
met een haast verborgen ontroering uit
de muziek opklinkt.
Het ensemble vond een verrassende assi
milatie tot de brillante geest, waarmede
dit Sextet geladen is en het spontane ap
plaus reeds na de uitvoering van het eer
ste deel was daar de niet te onderdrukken
reflex van.
Een korte pauze neutraliseerde de te
genstelling van Poulencs Sextet tot het
Trio voor fluit, hobo en fagot van Oscar
van Hemel wel enigszins, maar toch niet
voldoende om de bedaardheid, de bedacht
zaamheid en de degelijkheid van gemoeds
expressie nog als positieve kwaliteiten van
dit Trio te aanvaarden.
Het Sextet no. 4 van Hans Kox bracht
weer spanning en geladenheid, gedurfde
zegging en spontaniteit, eigenschappen, die
door de voortreffelijke uitvoering overtui
gend aan de dag konden treden.
De langdurige bijvalsbetuigingen noop
ten het ensemble tot het geven van een
toegift, waarvoor het met een haast de
monstratieve instemming van het audito
rium een Andante in F van Mozart koos.
André Jurres, de directeur van de stich
ting „Documentatie in Nederland voor
Muziek" (Donemus) heeft woensdagmid
dag in het Huis van de Woodbrookers te
Bentveld voor de deelnemers aan de Bel->
gisch-Nederlandse studiedagen voor hout
blazers cn hoornisten een belangwekkende
voordracht gehouden over de hedendaagse
tendensen in de Nederlandse toonkunst
André Jurres betrok dit onderwerp in het
bijzonder op de werken, die voor blaas
instrumenten geschreven zijn, voorname
lijk door moderne componisten.
De instrumentatie voor blaaskwintet, die
Alphons Diepenbrock in 1915 maakte van
een begeleiding van een lied van zijn
hand, was als compositie voor blazers
ensemble destijds een uitzondering. Wil
lem Pijper was de eerste componist na
hem, die in een sextet de klankmogelijk
heden van blaasinstrumenten in combina
tie met een piano ging toepassen. Pijper
schreef dit sextet in 1923 toen hij reeds
een nieuwe stijl had gevonden, welke veel
bestrijding ontmoette, maar die anderzijds
veel jongere componisten heeft geïnspi
reerd. André Jurres noemde de leerlingen
van Pijper Henk Badings en Kees van
Baren, die op hun beurt weer Ton de
Leeuw en Peter Schat vormden. Willem
Pijper heeft zich opengesteld voor de be
ïnvloeding van de polyfonie van de oud-
Nederlandse school, van de psycho-analy
se, van de getallenmystiek der astrologie
en der vrijmetselarij en verder voor die,
welke de studie van de biologie bewerkte.
De biologie bracht hem op de kiemcel
theorie, volgens welke een compositie
wordt opgebouwd en ontwikkeld met een
zeer kort motiefje of themaatje als ge
geven. Er is een merkwaardige overeen
komst van constructieve gedachten tussen
de opvattingen van Pijper en de reeksen
theorie van de Weense school van Schön
berg en anderen.
Kees van Baren is een van de meest
progressieve van Pijpers leerlingen. Hij
is ingesteld op de beginselen van de Ween
se school en van componisten als Boulez
en Stockhausen.
Ton de Leeuw onderging sterk de in
vloed van Pijper, van de Franse compo
nist Messiaen en zijn belangstelling voor
etno-musicologie werd mede van beteke
nis voor de aard van zijn muziek. Ook in
de electronische klanken vond hij een uit
drukkingsmiddel voor zijn muziek.
Peter Schat (geb. in 1935) is geheel ge
grepen door de allernieuwste zogenaamde
seriele beginselen en zijn zeer merkwaar
dige composities geven uitdrukking aan al
lerlei persoonlijke ideeën omtrent vrijheid
van uitvoering en voorschriften voor ver
tolkingen. Door middel van geluidsband en
grammofoonplaat werden de uiteenzettin
gen van André Jurres toegelicht, waardoor
mede een uitstekende indruk van de stand
van muzikale zaken in Nederland verkre
gen werd.
De vraag of men zich over deze stand
verheugen moet, zal wel zeer uiteenlopen
de beantwoordingen krijgen.
P. Zwaanswijk
alle ernst op de gevaren van de huidige
periode van koude oorlog.
„De mens zegt oorlog en vernietiging te
haten en doorgaans gelooft hij dat dit
waar is. Maar de agressieve neigingen
van de mens liggen dicht onder de opper
vlakte en komen vooral tot uitbarsting
wanneer deze mens zich onbevredigd
voelt in zijn bestaan. Met volken en sta
ten," zo betoogt dr. Meerloo, „is het niet
anders en dat in menig volksbestaan de
frustratie, de „onbevrediging", groot is,
behoeft geen teboog. Symptomen van zulk
een frustratie zijn stellig in Amerika waar
te nemen, een grote, machtige staat, die
desondanks tal van tegenvallers moet in
casseren in de internationale politiek."
„De drang tot geweld en zelfvernieti
ging", zo betoogt Meerlo, „is machtig, zo
wel in individuen als in staten. Voor het
individu kan de psychiater van grote steun
zijn. Voor de staat eveneens, maar hij
kan niet India of de Sovjet-Unie op de
psycho-analitische divan leggen in zijn
spreekkamer. Zijn actie zal toch in
hoofdzaak gericht moeten blijven op 4e gf-
zonderlijKc mens". PJa lezing van dit
boek heeft men het gevoel, dat de wereld
een tekort aan psychiaters heeft.
De Nieuwe Komedie zal binnenkort twee
nieuwe stukken aan haar repertoire toe
voegen.
Onder gastregie van Johan de Meester,
die, na beëindiging van zijn laatste seizoen
als directeur van De Nederlandse Come-
die, per 1 september 1962 naast Erik Vos
en A. E. Greidanus deel van de directie
van De Nieuwe Komedie zal gaan uitma
ken, is in studie genoemen P. G. Hooft's
„Ware-Nar".
De decors worden ontworpen door Johan
Greter, de kostuums door Leontien van
Beurden.
Tegelijkertijd wordt onder regie van
Erik Vos door De Nieuwe Komedie voor
bereid een blijspel van Molière „De Heer
van Pourceaugnac". De vertaling van dit
stuk, dat nog nooit in Nederland is opge
voerd, is van Erik Vos, de decors worden
ontworpen door Johan Greter, de kos
tuums door Leontien van Beurden.
Beide voorstellingen zullen in januari-
februari worden uitgebracht.
Bij Koninklijk besluit is benoemd tot
ridder in de orde van Oranje Nassau de
heer F. T. Buigholt te Overveen, hoofd
werktuigkundige bij de N.V. Stoomvaart
maatschappij „Nederland" te Amsterdam.
DE ZAAK
WAAR U SLAAGT
DAMESCONF. Gen. Cronjéstraat 120
A ATtRONDIGIhGE/l £n BESCHOUW!tl GE h
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7 00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd.
7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws.
8.18 Gram 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40
Gram. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.40
Gram. 11.50 Als de ziele luistert. 12.00 Middag
klok - noodklok 12.04 Gram. 12.30 Land- en tuin-
bouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws
13.15 Nieuwe gram. 13.20 Dansork. 13.45 Voor de
vrouw. 14.00 Kamermuz. en liederen. 14.50 Gram.
15.30 Voor de zieken. 16.35 Vrouwenkoor. 17.00
Voor de leugd. 17.15 Kinderkoor. 17.40 Beursber.
17.45 Amateursmuz. 18.20 Overijsels progr. 18.50
Regeringsuitz.Sociale aspecten van de ontwik
kelingen op het platteland, door dr. R. Wentholt
19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Voor de jeugd. 19.30
Pol. lezing. 19.40 Verz.-progr. voor de militairen.
20 30 Voor de jongeren 20.50 Gram. 21.30 Gevar.
mul 22.20 22:30 Nieuws. 22.40 De „onrust"
van de liefde, lezing. 22.50 Concertgebouworkest.
23.30 Gram. 23 5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA
19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9 00 'Gymn. voor de vrouw.
9.10 Gram. VPRO: 10.00 Inzicht en uitzicht, praat
je 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de
huisvrouw. 1100 Voor de kleuters. 11.15 Piano
recital. 11.45 Orgelspel AVRO: 12.00 Lichte muz.
12.20 Regeringsuitz.: Uitz. voor de landbouw. 12.30
Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Sport en prog
nose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded.
en gram. 13 25 Beursber. 13.30 Kinderkoor. 13 50
Boekbespr. 14 10 Orgelconcert. 14.35 Licht progr
15 30 Liedjes. VARA: 16.00 Gram. 16.30 Voor de
zieken. 17 00 Voor de jeugd. 17.50 Act. 18.00 Nws
18.15 Ringsteken, lezing. 18.20 Lichte muz. 18 50
De puntjes op de i, praatje. 19.00 Voor de kleu
ters 19.10 Jazzmuz VPRO: 19.30 Het platteland
nu. gespr. 19.45 Pianorecital. 19.50 Drempels van
het geloof, lezing. 20.00 Nieuws 20.05 Vrede in
onze wereld?, lezing, 20.20 Filmpraatje. 20.30
Hobo en piano 20.50 Wereld in beweging, lezing
VARA: 21.00 Metropole-ork. 2130 Discussie 22 00
Vocaal-instrumentaar ens. 22.15 Buitenl week
overzicht 22 30 Nieuws. VPRO: 22.40 Het kinder
loze huwelijk, lezing. VARA: 23.00 Soc. nieuws
in Esperanto 23.10 Vergelijkenderwijs, muzikaal
gesprek. 23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m
12 00 Nieuws. 12 03 Gram. 12.30 Weerber. 12 35
Voor de landbouwers. 12 45 Gram. 12 50 Beursber
13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Imitatio Christh
oratorium. 15.45 Lichte muz. 16 00 Beursber 16 06
Gram. 17 00 Nieuws 17 15 Gram 17 45 Duitse les
18.00 Vlaamse liederen 18 10 Boekbespr. 18 20
Voor de soldaten 18 50 Sportkron 19 00 Nieuws
19.40 Kinderliedjes 19 45 Kinderweelde Kroniek
van de Bond van grote gezinnen. 20.00 Kamer
muz. 20 45 De zeven kunsten 21 00 Kamermuz
2135 Liederen 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuz 22 55
—23.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
NTS 20 00 Journ AVRO: 20 20 Documentair
programma 21 00—22 40 Lijmen, toneelstuk.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Journ. NCRV: 20.20 Act 21.00 Drankje
voor Toto, eeriacter. 22.05—22.15 Kerkkoor èn
orgel.
Een beeld van een repetitie voor het
toneelstuk „Lijmen", dat Manuel van
Loggem heeft geschreven naar het
bekende boek van Willem Elsschot,
en dat hedenavond door de AVRO-
televisie zal worden uitgezonden on
der regie van Walter van der Kamp.
We zien hier Gerard Hartkamp als de
smid Pieter Lauwereysse en Elly van
Stekelenburg als zijn zuster.