EEN MARS PER DAG ll Russisch filmpathos in VLAMMENDE JAREN Mr. Luns is tegen een minister voor Europese Zaken Kwakzalver werd erelid van Newyorkse Academie Exposities in Amsterdam Ford Taunus 17 M HS EU EED Geen officieel oordeel over het Merdeka"-geroep „Merdeka'Mncident brengt Jones tot hartelijke lach Israel blijft huiverig voor Duitse bezoekers Stikker naar Adenauer Franse treiler gezonken, tien opvarenden vermist De negen muzen Expositie in Het Huis van Looy Melle weigert prijs van Kunstenaarsverzet I Evenwicht verlorenechtheid verloren WOENSDAG 10 JANUARI 1962 7 TWEEDE KAMER Conferenciers mogen niet uitgewisseld worden SCHANDAAL IN ZWITSERLAND GEEFT DRIE KEER NIEUWE ENERGIE Recordbezoek in 1961 aan het Stedelijk Museum Bob Buys N.V. HAARLEMSCHE AUTO-CENTRALE Bijzondere frankeerzegels Nederlands Nieuw-Guinea NAVO-aanklacht tegen eigenaar Teleservice „Haags Jeugdtheater" De radio geeft donderdag 7 elevisie programma (Van onze parlementaire redacteur) „De regering is benieuwd, of de Amerikaanse ambassadeur in Indonesië inderdaad na een „haatrede" van Soe- karno te Makassar het met anti-Neder landse sentimenten geladen woord „Merdeka" (vrijheid) beeft geroepen". Minister Luns verklaarde dit gisteren in de Tweede Kamer bij de voortgezette behandeling van de begroting van Bui tenlandse Zaken. De heer Duynstee (K.V.P.), niet te verwarren met de gelijk namige Nijmeegse hoogleraar, had de mening van de minister gevraagd over „het zonderlinge gedrag" van deze Amerikaanse ambassadeur. Minister Luns herhaalde de reeds eerder door zijn departement uitgegeven verklaring, dat het niet gebruikelijk is, publiekelijk een oordeel te geven over gedragingen van buitenlandse diplomaten elders. Meer viel er thans over dit geval niet te zeggen. Vrij uitvoerig heeft minister Luns nog stilgestaan bij wat prof. Patijn (P.v.d.A.) vorige week had gezegd over de wenselijk heid van een reorganisatie aan de top van het departement en over verbetering van het contact tussen departement en parle ment. De minister beloofde tenslotte na enig heen-en-weer-gepraat de ideeën van de heer Patijn nog eens te zullen bestu deren, maar het is wel zeker dat tijdeps de zittingsduur van het huidige kabinet (normaal tot 1963) van een reorganisatie niets komt. „De minister is inmiddels bezig zich te overwerken", aldus prof. Patijn, die het jammer vond dat mr. Luns in eerste in stantie de benoeming van een aparte mi nister van Europese Zaken had afgewezen. Gereserveerd stond de minister ook tegen over de instelling van een speciaal ambte lijk apparaat ter verbetering van de voor lichting van de Kamer. In vergelijking met buitenlandse parlementen hebben de Nederlandse Kamerleden reeds de gele genheid zeer diepgaand alle mogelijke de tails van het buitenlands beleid te bespre ken, zo meende minister Luns. Wel had hij begrip voor de door prof. Patijn bij in terruptie geuite klacht, dat bepaalde infor maties voor de Kamerleden soms sneller te verkrijgen waren in Parijs, Brussel of Bonn dan in Den Haag. Mr. Luns noemde dit inderdaad een „wantoestand", die blijkbaar was toe te schrijven aan het uit lekken van gegevens na vertrouwelijke internationale besprekingen. Niet iedereen schijnt het met de discretie zo nauw te nemen. Eén der brandende internationale pro blemen is de kwestie-Berlijn. Met nadruk ontkende minister Luns dat hierover in het westelijke kamp principiële menings verschillen zouden bestaan. Slechts' over het tactische optreden heerst geen volko men eenstemmigheid, daar Frankrijk het thans niet gewenst vindt dat het westen een initiatief neemt voor een gesprek met de Russen. De meerderheid van de NAVO, waaronder Nederland, is het met deze op vatting niet eens. Wij hebben geen bezwaar tegen zo'n initiatief, mits er een redelijke mogelijkheid voor een gesprek bestaat, aldus de minister. Ondanks enkele gebre ken in de samenwerking heeft de NAVO het hoofd kunnen bieden aan de commu nistische druk, die zich steeds meer over de wereld verbreidt. Verdere bundeling van de afweer is nodig. Wat de Berlijnse crisis betreft merkte staatssecretaris Van Houten nog op, dat deze crisis niet de eerste is en ook niet Ambassadeur Jones WASHINGTON (AP) Perschef Lin coln White van het State Department heeft gisteren bevestigd dat de Ameri kaanse ambassadeur in Indonesië, .To nes, op een massabijeenkomst in Ma kassar het woord Merdeka (vrijheid) heeft geroepen, nadat president Soekar- no hem had gevraagd enkele woorden tot de menigte te spreken. White verklaarde evenwel dat dit woord in Indonesië een groet is die in onschuldigheid te vergelijken valt met het roepen van „Vive la France" op een politieke bijeenkomst in Frankrijk. Het was White niet bekend of in Washington een Nederlands protest over de uitlating van ambassadeur Jones is ontvangen. Jones is deken van het corps diplomatique in Djakarta. Ambassadeur Jones heeft hartelijk gelachen om de Nederlandse critiek op zijn uitroep. Hij zei, „dat iedereen die in dit deel van de wereld geweest is weet dat „Merdeka" daar gebruikt wordt als openbare groet". de laatste zal zijn. We zijn vastbesloten de banden tussen West-Berlijn en het wes ten te handhaven, zei hij. Over de Nederlandse bijdrage aan on derontwikkelde gebieden verklaarde mi nister Luns nog, dat een tijdelijke stil stand in de verruiming van deze hulp niet betekent dat de Nederlandse regering het nu welletjes vindt. Het leek hem geens zins verwerpelijk dat bij een eventueel de bat hierover ook zijn ambtgenoot van Fi nanciën aanwezig zou zijn. Vorige week was in de Kamer de gedachte naar voren gekomen dat dit departement een rem mende invloed op onze ontwikkelingshulp zou uitoefenen. De heer Goedhart (P.v.d.A.) wiens be toog over het buitenlands beleid critischer klonk dan dat van zijn geestverwant Pa tijn, heeft nog de wens uitgesproken dat het westen grootscheepse strijdvaardige radio-uitzendingen voor Rusland en de sa- tellietlanden op touw zou zetten. Voor Ra dio Nederland-Wereldomroep zag hij hier echter geen taak. De staatssecretaris heeft geantwoord dat ons land in de NAVO-raad de gedachte van dergelijke radio-uitzen dingen via een bijzondere zender steunt. JERUZALEM (Reuter) Het Israëli sche parlement (Knesseth) heeft met 37 tegen 25 stemmen een motie van de op positie verworpen, waarin verzocht wordt de culturele banden tussen Israel en West- Duitsland te verbreken. De motie werd in gediend door de leider van de nationalis tische Heroeth-partij, Beigin, die er onder meer op wees dat de versterking van de banden tussen Israel en West-Duitsland tot gevolg heeft dat er een wig gedreven wordt tussen Israël en de Sovjet-Unie. Het parlement keurde een rqeks rege ringsrichtlijnen goed voor de regeling van de culturele betrekkingen tussen Israel en West-Duitsland. Volgens deze richtlijnen mogen afgevaardigden van Israel deelne men aan internationale gebeurtenissen :n West-Duitsland. Alleen Westduitsers, die „geschikt" worden bevonden of Westduit sers met een verleden dat niet nationaal- socialistisch geweest is, mogen echter Is rael bezoeken. Conferenciers en dergelijke mogen niet uitgewisseld worden. Men zal voorts de Israëliërs onder de dienstplich tige leeftijd niet aanmoedigen in West- Duitsland te gaan studeren. Men mag zijn studie in West-Duitsland alleen voortzetten als het gaat om zaken die van vitaal be lang voor de staat zijn. Westduitse instel lingen, maatschappijen en organisaties mo gen geen bijkantoren in Israel vestigen. Niet zonder leedvermaak vestigden Zwitserse bladen er gisteren de aan dacht op, dat de New Yorkse Academie van Wetenschappen het erelidmaat schap heeft toegekend aan een Zwitser, die in 1958 veroordeeld is wegens me dische zwendel. Het Züricher dagblad Die Tat" identificeerde de geëerde veroordeelde als de 40-jarige Friedrich Wichtermann uit Herisau in het kanton Appenzell, waar hij een eigen „biolo gisch instituut", het Wichtennann- instituut exploiteert. In een ander Kanton, Grison, heeft de kantonnale rechtbank Wichtermann in 1958 schuldig bevonden aan bedrog en hem veroordeeld tot een jaar gevangenis straf, een boete en twee jaar verlies van burgerrechten. Dit vonnis, dat later is bekrachtigd door het Zwitserse Hooggerechtshof, is des tijds gepubliceerd in Zwitserse bladen. Mechanische diagnoses Volgens de uitspraak van het hof had de beklaagde, die beweerde niet minder dan 30. doctorsgraden te bezitten en 24 maal professor te zijn, „hièt de geringste ken nis van de geneeskunde en kon hij zelfs de betekenis het woord „biologie" niet uitleggen." Het hof was Van oordeel, dat Wichter mann patiënten had bezwendeld met een apparaat voor het mechanisch stellen van diagnosen, dat hij de „Wichtermann-de- tector" noemde. Dit was een kistje, met een grote wijzerplaat erop, dat het speek sel van de patiënt zou kunnen analyseren. De wijzer op de wijzerplaat, die heime lijk door Wichtermann zelf werd bewo gen, gaf tevens aan welk geneesmiddel moest worden toegepast. Na het uitzitten van zijn straf ging Wich termann, die zijn loopbaan begonnen was als loopjongen, krantenbezorger en bak kersleerling, terug naar het ongeveer twaalf jaar geleden door hem opgerichte instituut. Sindsdien zijn geen nieuwe aan klachten tegen hem ingediend. Wichtermann en twee Zwitserse genees kundigen, dr. Pierre Rentschnick uit Genè- ve en dr. Hubert Block uit Bazel, hebben de mededeling van de hun verleende on derscheiding van vorige maand ontvangen tijdens een besloten plechtigheid op de Amerikaanse Ambassade te Bern. Ambassadeur Robert M. McKinney, drukte de drie heren de hand en in Zwit serse bladen verschenen foto's van McKin ney met de drie nieuwe leden van de aca demie. Een woordvoerder van de ambassade deelde mede, dat „de niets kwaads ver moedende ambassadeur uit hoffelijkheid namens het New Yorkse instituut was opgetreden. Aangezien de academie de onderschei dingen reeds had toegekend, achtte nie mand op de ambassade het nodig, een na der onderzoek in te stellen, tot McKinney enkele dagen geleden een brief van de kantonnale rechtbank van Grison ontving, waarin een volledige uiteenzetting werd ge geven van het proces-Wichtermann. De ambassade zal de brief van de rechtbank doorzenden naar de Newyorkse Academie en naar de bevoegde autoriteiten te Wash ington. „Die Tat" noemt de hele zaak een schandaal en merkt op: „Het zou buiten gewoon interessant zijn, te weten.wie er achter zit, dat deze Newyorkse academie op zo'n vreemde manier in Europa ere leden kiest." PARIJS, (DPA) De secretaris-generaal van de NAVO, de Nederlander mr. D. U. Stikker, zal vandaag naar Bonn reizen, waar hij donderdag een onderhoud /.al hebben met kanselier Adenauer. De dag daarop keert hij weer naar Parijs terug. BREST (AP) De Franse treiler Mi chel et Manu uit Douarnenez is dinsdag avond gezonken na bij de vuurtoren van Le Four tussen Ouessant en de Franse kust op een rots te zijn gestoten. Drie opva renden wisten zwemmend de kust te be reiken, terwijl tien andere vermist wor den. Vijf reddingsboten nemen aan het op sporingswerk deel. De zee is tamelijk ruw. De treiler, die terugkeerde van de vis gronden bij Ierland, is vergaan bij zwaar weer met windstoten van 100 km per uur Men hoopt dat de tien vermiste vissers zich met een opblaasbare boot in veilig heid hebben kunnen stellen. Peter Stuyvesantcollectie. In het ste delijk Museum te Amsterdam wordt op 18 januari een tentoonstelling geopend van de Peter Stuyvesantcollectie, waar aan is bijgedragen door kunstenaars uit 15 landen. Bij de opening zal de voorzit ter van het Verbond van Nederlandse Werkgevers, de heer H. J. Koster, het woord voeren. De heer Pierre Schaeffer, directeur du Service de la Recherche de Radiodiffusion-Télévision Frangaise, zal een toelichting geven op de voor deze ten toonstelling gecomponeerde concrete ach tergrondmuziek. De expositie duurt tot 12 februari. Advertentie IN HET STEDELIJK MUSEUM te Am sterdam wordt thans werk geëxposeerd van de in 1894 geboren Duitse schilder Otto Nagel. Als ik me niet vergis was Nagel vertegenwoordigd op een grote tentoonstel ling, georganiseerd in de dertiger jaren door de hier toen bestaande Socialistische Kunstenaarskring. Men ontmoette daar uiteraard veel tendenskunst, waarvan ook veel al tot de geschiedenis is gaan beho ren. De realistische uit- en verbeelding van vooral het proletariërsleven door Nagel zou misschien tendenskunst genoemd kun nen worden door de keuze van het onder werp, maar blijkt thans door de afstand in de tijd nog duidelijker vrij van opzet telijkheden en een verre van tendentieus verslag van wat er nu eenmaal bestond. Veel van Nagels werk is te vergelijken met Van Goghs „Aardappeleters" en even zeer over een bepaalde tijd heenreikend. TOT 29 JANUARI is in hetzelfde mu seum een keuze uit de collectie van Ella Winter te zien. Het werd bijna een Klee- tentoonstelling door het dominerende aan tal werken van deze hier magisch te noe men kunstenaar, die ondanks veler pogin gen onnavolgbaar blijkt. Van de andere in deze collectie vertegenwoordigde figuren noem ik Henry Moore, Alberto Giacomet- ti, Marino Marini, Mondriaan, Chagall, Pi casso, Léger en Feininger. Het is een ver zameling, die van smaak en echte liefde voor het verworvene getuigt. De exposi tie van werken van Torres Gargia (1874- 1949), volgend op die van de collectie Win ter, kwam me door een zekere rijkdom in het voorafgaande als wat leeg voor. BIJ DE KUNSTHANDEL Santee Land weer exposeert tot 25 januari de nog jon ge Nederlander Frits Vanèn gouaches en een enkel schilderij. Het vertoonde is ge- inspireerd door zee en land van Bretagne en door Laren, aldus wordt ons verteld. Het ziet er aannemelijk uit, maar van een sterk reageren was bij mij weinig sprake. Meer te vertellen heeft voor mij de ex positie bij Ina Broerse van etsen van Henk Huig, met wiens werk men „In 't Goede Uur" al eens kennis kon maken, en plas tieken van Wicher Meursing en Karl Pel- grom. Pelgroms verbeeldingen neigen sterk naar het teken, dat meestal duide lijk genoeg is om te kunnen boeien. Al lerplezierigst vond ik de kennismaking met het meer realistisch te noemen en vaak zo beminnelijke werk van Wicher Meur sing. Huigs grafische werk mocht ik al eer der roemen. Hij was en is in sommige werken enigszins te vergelijken met Veld hoen. Iri Venetiaanse onderwerpen vond hij aanleiding tot éen picturaal*'té noemen Het Stedelijk Museum te Amsterdam heeft gedurende het afgelopen jaar 308.961 bezoekers geteld, hetgeen een toeneming van ruim 30 percent ten opzichte van het voorafgaande jaar betekent. Tentoonstel lingen als „Dag Amsterdam" en „Bewogen Beweging" zullen, zo meent de directie, aan dit resultaat wel niet vreemd zijn. voordracht. Knap is gerealiseerd het spel van het licht in etsen, het circus verbeel dende. Geest wordt vertoond in ietwat ka rikaturale prenten, waarbij men misschien even denkt aan Ensor. Ik had echter het gevoel, dat Huig zijn ontwikkeling wat for ceert, waardoor ik iets van de spanning mis, die ik in even ouder werk zo vond. Tot 26 januari, deze tentoonstelling. Op vrjjdag 12 januari zal in het museum Het Huis Van Looy een herdenkingsexpo- sitie worden geopend van schilderijen, aquarellen en tekeningen van A. Miolée (1879—1961). De expositie wordt ingeleid door de heer L. H. H. Schutte, lector aan de Tech nische Hogeschool te Delft. De openings bijeenkomst begint om 20 uur. Vorig jaar schreven wij bij het overlij den te Haarlem van de schilder A. Miolée dat hij weliswaar weinig bekendheid in het openbaar genoot, maar dat zijn werk veel gekocht werd door particulieren om dat zij er echt van hielden. Het was voor Niolée de vervulling van zijn carrière dat zijn werk onder de mensen leefde. Adrianus Miolée werd 2 april 1879 gebo ren in Vlissingen. Na voor notaris te heb ben gestudeerd ontving hij zijn schilders opleiding in de Kunstnijverheidsschool aan de Dreef te Haarlem. Het Hollands land schap en daarin vooral de duinen had zijn bijzondere voorliefde. Ook legde hij zich toe ook als graficus op bloemstillevens. Hij was lid, jarenlang se cretaris, van Kunst Zij Ons Doel en ex poseerde regelmatig met deze vereniging. Hij was een voortreffelijk pedagoog. De ontwikkeling der abstracte kunst had hem de laatste jaren zich nog meer doen te rugtrekken. Advertentie vanaf 7735.incl. kachel Werkplaats en kantoor Janswcg 915 Showroom Houtplein 24 Haarlem Telefoon 1.4.1.2.5 De postadministratie van Nederlands Nieuw-Guinea zal binnenkort een serie van twee bijzondere frankeerzegels zonder toeslag uitgeven. De waarden, voorstellin gen en kleuren zijn als volgt: 25 cent, over steekplaats voor schoolkinderen, verkeers bord (rode driehoek), verkeersagent en groep kinderen (beeld in blauw); 30 cent volwassenen bij hetzelfde bord (rode drie hoek), beeld in groen. De ontwerpen voor deze zegels zijn ver vaardigd door de kunstenaar P. M. van Lienden te Bennebroek aan de hand van foto's, genomen in Nederlands Nieuw- Guinea door de heer A. Vos te Hollandia. Reproduktie vond plaats in twee kleuren koperdiepdruk door de N.V. Joh. Ensche dé en Zonen te Haarlem, die ook de tekst en waardecijfers verzorgde. De zegels zullen van 16 maart tot en met 15 juni 1962 verkrijgbaar zijn. Voor frankering blijven zij geldig tot en met ultimo 1963. Technische gegevens: beeld grootte: 33 x 22 mm; zegelgrootte: 36 x 25 mm; vellen van tien maal tien honderd zegels; papier: gecoucheerd, zonder water merk; tanding: 14:12-3A; gomming: Ara bische gom. De n.v. Verzekering Maatschappij NA VO te Leiden heeft bij de officier van Jus titie in Den Haag een aanklacht wegens belediging ingediend tegen de eigenaar van de televisieverzekeringmaatschappij „Teleservice", de heer W. D. Speetjens uit Den Haag. In de aanklacht zegt de n.v. NAVO, dat de heer W. D. Speetjens op 27 december een schrijven aan verscheidene dagbladen heeft bericht, waarvan de in houd beledigend is voor de n.v. Tevens zou de heer Speetjens 27 december een brief aan het typebureau „Maco" in Den Haag hebben gezonden, waaruit blijkt dat het schrijven aan de dagbladen moedwil lig onjuist was. De Amsterdamse kunstschilder Melle aan wie de beeldende kunstprijs 1961 der Stichting Kunstenaarsverzet 1942-1945 is toegekend, heeft aan het bestuur der stich ting medegedeeld, dat hij deze prijs niet zal accepteren. De heer Melle is van mening dat de ver- zetsprijs hem niet toegekend kan worden door een jury, waarin iemand zitting heeft, die lid is geweest van de Cultuur kamer. Naar aanleiding van het bedanken voor de prijs door de heer Melle deelt het be stuur der Stichting Kunstenaarsverzet 1942-1945 mede dat het de weigering ten zeerste betreurt maar begrijpt. Een en ander heeft het bestuur echter doen be sluiten de uitreiking van de beeldende kunst- en de letterkunde prijs 1961 (aan Hella Haasse), die was vastgesteld op za terdag 10 februari in het Concertgebouw te Amsterdam voorlopig op te schorten. Zoals wij gisteren meedeelden is het ju rylid Pierre Janssen uit de jury getreden omdat zijn mede-jurylid Theo Swagema- kers lid van de Cultuurkamer is geweest. Ook de heer Swagemakers is uit de jury getreden. In Den Haag is onder de naam „Haags Jeugdtheater" een toneelgroep voor de jeugd opgericht. De leiding berust bij de toneelspeler Jacques Delmonte. De volgen de acteurs en actrices hebben al hun me dewerking toegezegd: Henk Dillewaard, Tonny Verweij, Brenda Lindberg en Net ty Moget. Met anderen en met gast-regis- seurs is men nog in onderhandeling. Men hoopt in de tweede helft van februari te kunnen beginnen. Het repertoire vermeldt sprookjes, jeugdtoneel en toneelstukken voor de oudere jeugd. Reeds enkele jaren geleden bestond pen dergelijk plan, doch toen de toneelgroep „Arena" werd 'opgericht besloot de heer Delmonte te wachten. Daar „Arena" zich echter vooral op avondvoorstellingen is gaan toeleggen en er veel behoefte aan jeugdtoneel bestaat, is het „Haags Jeugd theater" nu toch opgericht. Men hoopt op medewerking van de gemeente, later ook subsidie. Het „Haags Jeugdtheater" wil het gehele land bestrijken. Advertentie VAN HET SCHAARSE AANTAL Russi sche films, dat in onze theaters draalt, is onmogelijk af te lezen hoe het nu met de Russische filmproduktie staat. Ook de film die onder de titel „Vlammende jaren" op het jongste festival te Cannes werd ver toond, is niet representatief te noemen voor wat de Russen op het gebied der ci nematografie presteren, al valt het op, dat deze Russische inzending opnieuw een film was, gewijd aan de oorlog. Reeds eerder, bij de bespreking van enige Tsjechische films, kwam aan de orde dat dit onder werp de gemoederen nog altijd bezig houdt zij het vanuit een heel ander motief dan dat het geval is met de zogenaamde oorlogsfilms van Hollywood. Men kan ook stellen dat de strijd om de vrijheid bij zonder tot de verbeelding spreekt en daar om zulk dankbaar materiaal voor de Rus sen vormt, omdat het patriottisme, erin aan de dag gelegd, harmonisch past in het politieke systeem der „wereldbevrij ding". Toch doet men er, geloof ik, goed aan niet al te zeer van zulk een verborgen politieke verleider uit te gaan. Als dat zo was, zou een film als „Vlammende jaren" niet tot stand zijn gekomen. De film barst eenvoudig van pathos. Ik krijg niet de indruk dat de maker, de eni ge jaren geleden overleden regisseur Dov- sjenko, van andere dan alleen zuivere va- derlandse hartstocht was vervuld, toen hij de beelden op het doek wierp, die ons een overdonderend pleidooi opleveren van wat het ware Russische heldendom vermag. De film is zo simpel als het maar kan, tenminste in de bewerking, die ik onder ogen kreeg en die ook te Cannes werd vertoond. Oorspronkelijk duurt ze name lijk drie uur. Teneinde haar te doen be antwoorden aan de eisen van de festival leiding, werd ze tot anderhalf uur terug gebracht en dat moet altijd ten koste gaan van de kwaliteit, zelfs ai zijn er films, die men gerust tot de helft kan cou peren zonder dat ze er een haar slechter of beter van worden. Die films kunnen het nooit opnemen tegen deze „Vlammende ja ren". Dovsjenko moet bezeten zijn geweest van één wens: te laten zien hoe glorieus de strijd en hoe gruwelijk het lijden was van de Russische bevolking in zijn he roïsche gevecht tegen de Duitse Hitler- legers. Welnu, hij slaagde daarin ten dele. Zolang hij zijn pathos gebruikt om de rea liteit een monumentaal aanzien te verle nen evenredig aan. haar verschrikkelijk heid en alles verwoestende kracht, is hij fenomenaal, een man, die alle demonen tegelijk over het doek jaagt, groots, drif tig, hevig in zijn uitbeelding, nergens voor terugschrikkend om een breed panorama te schilderen van het tomeloos geweld van de oorlog. Wanneer hij zich evenwel uitvoerig gaat bezighouden met de soldaat, die van begin tot eind het gevecht mee beleeft, vervalt hij precies in die sterver- goding, die Nikita Kroesjtsjev zo afwijst en wordt hij onecht, lachwekkend en on houdbaar naïef. Mogelijk heeft hier het couperen de film het allergrootste kwaad gedaan, omdat het evenwicht zoek is. Dan kan men zich afvragen waarom „Vlam mende jaren" toch naar Cannes is gezon den en buiten Rusland via de diplomatie ke dienst wordt gedraaid. Of is het pa thos voor het Russische gevoel niet vals en gaan de Russen in hun verering zo ver, dat zij heldhaftigheid geen normen stellen van waarschijnlijkheid en realiteit. Ik herinner mij een scène uit de film, waarin de soldaat is gewond geraakt en naar het ziekenhuis wordt vervoerd. Een amputatie lijkt zijn redding, maar de dok toren schrijven hem af als zij het mense lijk wrak zien, dat aan hun hoede is toe vertrouwd. Dan staat de patiënt op uit zijn bed en eist van de chirurg dat hij voor het vaderland behouden blijft. Daarvoor zwichten de doktoren. „Zijn wilskracht heeft hem gered," roepen zij en de pa tiënten omringen de gewonde met luide ju bel over de wilskracht, die soldaten tot helden maakt. Kijk, zo'n scène vinden wij volmaakt belachelijk. Maar Dovsjenko probeerde misschien zijn pathos tot poëzie te verheffen en een soort ballade in zijn film te wrochten zonder rekening te hou den met het verstoorde evenwicht tussen verdichtsel en realiteit. Hij dringt ons een gefingeerde realiteit op, welke wij moeten aanvaarden als echt. Dat spreekt mis schien een mens aan, die brooddronken is van geestdrift, zolang de geestdrift niet op ons is overgebracht, heeft de soldaat het pleit voor ons verloren. Om te weten waar de grenzen liggen had Dovsjenko zich moe ten oriënteren op „De ballade van de sol daat", met „Als de kraanvogels overvlie gen" de mooiste Russische film, die ik van de jongste oorlog heb gezien. Het is jammer dat de film in twee zulke ongelijksoortige delen uiteenvalt. Men zou Dovsjenko op zijn best moeten zien om on ze teleurstelling over Dovsjenko op zijn slechtst te kunnen begrijpen. Daarom mag men „Vlammende jaren" niet representa tief achten voor de Russische filmkunst, ■al zitten er meesterstukken in. P. W. Franse A A11 KOU DIG IhGEfi rn BESCHOUW!Ti GEN HILVERSUM L 402 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio NCRV: 10.00 Gram. 10,15 Mor gendienst. 10.45 Gram. KRO: 11.00 Voor de zie ken. 11.45 Gewijde muz. 12.00 Middagklok - nood klok. 12.04 Gram. 12 25 Voor de boeren. 12.35 Land- en tuinbouwmeded 12.38 Gram. 12 50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 13 40 Licht programma, (herh NCRV: 14.00 Promenade-ork. en soliste. 14.45 Instr. sext. 15.35 Instr. kwintet. 16.00 Bijbel overdenking. 16.20 Kamermuz 16.40 Gram. 17.00 Voor de ieugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Instr. trio. 18.15 Sportrubr. 18.30 Israëlische volks liederen cn -dansen. 18.50 Sociaal perspectief, praatje. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19 50 Pol. lezing. 20 00 Gevar progr. 22 30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22 55 Boekbespr. 23 00 Strijkkwart. 23.30 Nobelprijswinnaars in vertaling (V), lezing. 23 5524.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 AVRO. 7 50 VPRO. 8 00-24 00 AVRO. AVRO' 7.00 Nieuws 7 10 Gymnastiek. 7 20 Gram. VPRO: 7 50 Dagopening AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9,00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9 35 Geestelijke liederen. 9 40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleu ters 11.00 Huishoudelijke zaken. 11 15 Gram. 11.45 De jongste paleontologische vondsten in Oost- Afrika. vraaggespr. 12 00 Gram 12 30 Land- en tuinb meded 12 33 Orgel en zang. 13 00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram 13.25 Beursber 13.30 Thea- ter-ork. en solist. 14 00 Kamermuz. 14.30 Voor de vrouw 15 05 Intern, volksliederen. 15 20 Gram. 15.30 Voordr. 15 50 Pianorecital. 16.20 Gram. 17 05 Gram voor de jeugd. 17 30 Voor de jeugd. 18 00 Nieuws. 18 15 Eventueel actueel. 18.20 Gram. 18.30 Sportpraatje 18 35 Gesproken brief. 18 40 Lichte muz. 19 00 Voor de kleuters 19 05 Gevar. muziek en Het Vogelkwartier, hoorsp. 20 00 Nieuws. 20 05 Pianorecital 20 55 Doe het zelf. hoorsp 21 45 Vo caal sextet 22 15 Gram 22 30 Nieuws en meded. 22.40 Act 23 00 Sportact. 23 10 Discotaria. 23 55— 24 00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12 00 Nieuws 12 03 Gram. 12 30 Weerber. 12 35 Amus.orkest. 12 50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13 15 Kamermuziek 14 00 Schoolradio. 16 00 Beursber 16.06 Franse les 16.21 Ork.concert. 17.00 Nieuws. 17 15 Voor de kinderen. 18.15 Lichte muziek 18 20 Voor de soldaten. 18,50 Sportkron. 19 00 Nieuws 19.50 Vrije politieke tribune. 20 00 Voor de vrouw 21 00 Ork conc. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram 22.55- 23 00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NTS 17 00 Intern jeugdjournaal. VPRO' 17 11 Voor de kinderen CVK-IKOR-RKK 17 45 18 05 Jeugdprogr over de Bübel NTS'20 00 Journ en weeroverz AVRO: 20 20 Televtzier 20 30 Sport- panorama 2100 Nieuwe talenten 2140 TV-film 22 05—22 40 Gedachtenwisseling over artistieke VOOR DONDERDAG NTS: 20 00 Journaal. NCRV 20 20 Memo. 20 30 Filmbespr. 20.55 Martine. toneelstuk 22 30 Dag sluiting.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 7