Marcel Achard schreef voor Le Chatelet operettelibretto als een lampionnenpolka Interscholair Jeugdtoernooi in opzet ongewijzigd GEZOND Halilran Werk van Miolée in Huis van Looy Radioactieve wolk in voorjaar niet meer gevaarlijk? Donemus-directeur André Jurres sprak voor leden van „Jeugd en Muziek Huldigingscomité Magda Janssens De negen muzen Schaatstitelstrijd op televisie? Jfhalitran m% de winter door! DINSDAG 16 JANUARI 1962 7 Bob Buys Schildersbedrijf 7EEN DUURSMA Hans Kaart failliet Dorien Mijksenaar neemt hoofdrol in „My fair Lady" over van Margriet de Groot P. Zwaanswijk Cultuurprijs Hilversum voor Gabriël Smit Varianten Beeldschermer De radio geeft woensdag 7 elevisieprogramma Neem elke dag bKcapsules HET THEATRE DU CHATELET dat op het gelijknamige plein in Parijs recht tegenover de Sarah-Bernhardt-schouwburg is gelegen, wordt, artistiek gesproken, niettemin wel door een afstand van ettelijke mijlen gescheiden van die vaste zetel van dit internationale toneelfestival dat zich de laatste jaren tot een soort bede vaartsoord ontwikkeld heeft ten behoeve van belangstellenden in de dramatische kunsten die hun gezichtsveld wat zoeken te verwijden. Het Chatelet is Frankrijks nationale burcht van de lichte muziek en biedt in het bijzonder de operette waarvan de actieradius niet verder maar ook niet minder ver reikt dan de ambitie een publiek dat niet uit culturele hoogvliegers bestaat een avond met zang, dans en spel in deugd en eer te ontspannen; er wordt operette gespeeld zonder verdere pretenties, maar wèl met de bedoeling die duizenden getrouwen het Chatelet viert zijn honderdste verjaardag eerlijke waar voor hun harde duiten te geven. Directeur Maurice Lehmann, die na de oorlog naast 't eigen huis ook de Pariise Opéra een paar jaar onder zijn hoede nam om ook daar die Ch&telettraditie van oog verblindende kijkspelen te introduceren is een oude rot die alle kneepjes van het métier in de vingers heeft. Net als in 't Lido, de Folies-Bergères of het Casino de Paris, die 't meer in het blote zoeken, werkt men hier met elk nieuwe programma zo niet voor de eeuwigheid dan toch wel voor een periode van meerdere jaren, een looptijd die 't commercieel bovendien mogelijk maakt bi; montage en regie alle profijt te trekken uit de wijde toneelruimte en de ultra moderne machinerieën waar mee het Chatelet overigens aan de spits staat der omstreeks veertig Parijse schouw burgen. DE NIEUWE OPERETTE waarmee het Chatelet nu dus zijn eeuwfeest herdenkt is alweer volgens dat zelfde beproefde procédé opgezet en gerealiseerd. Acadé- micien Marcel Achard die voor geen en kele boodschap verlegen is, aanvaardde daarom monsieur Lehmann's opdracht een tekstboek te ontwerpen waarvoor Gérard Calvi liedjes en voor- en tussenspelen componeerde die niet één opzienba rende noot bevatten maar wèl allerlei vertrouwde herinneringen wekken ter wijl de Frans-Griekse chansonnier Geor ges Guétary zijn stem en innemend voor komen leende aan de hoofdrol, waarvoor de populaire komiek Jean Richard (die in zijn vrije tijd een particuliere dieren tuin en een circus bestuurt) hem 't niet minder vaardige tegenspel leverde. De Nederlandse danser Dick Sanders wiens naam dit seizoen op zo'n vier, vijf, Pa rijse affiches gelijktijdig prijkt, had ook hier de choreografie voor zijn rekening genomen, om met fantasie en bedreven heid zijn veelzijdigheid eens te meer te bewijzen. IK ZOU NIET DURVEN zweren dat Achard voor zijn verhaal niet eens zij delings of zelfs direct aan de Monroe- film „Some like it hot" gedacht kan heb ben: twee gesjochte musici die niet eens meer weten hoe ze straks hun consump tie moeten betalen, worden uit hun moei lijkheid gered door een kennis die ze met de rekening van de ober zullen ach terlaten nadat ze eerst van hem ver nomen hebben dat een impresario van een damesorkest dat een wereldtoernee wil ondernemen, met de handen in het haar zit vanwege twee vacatures in zijn ensemble, natuurlijk toevallig juist voor de instrumenten trompet en gitaar die ook zij bespelen. Vanaf dat gegeven en startpunt verloopt de intrige uiteraard op gesmeerde rolletjes en met een over daad aan gein en dolle situaties a la „De tante van Charley": de dikke trom pettist en de lichtelijk vrouwelijke „chan sonnier de charme" vermommen zich als dames, worden op slag en zelfs met laaiende geestdrift binnengehaald en ge- engageerd, verwekken begeerten van een blijkbaar ietwat bijziende geldschie ter en van de dito manager van het ge zelschap, doch worden op hun beurt ook weer zelf verliefd op twee collega-orkest leden. ZO KUNT GE U ook zonder verdere explicaties onzerzijds, wel voorstellen wel ke overhaaste verkleedpartijen, scabreu ze toeseplingen, vergissingen, versprekin gen en andere travesticomplicaties en Apotheose onder de lampions. IN HET HUIS VAN LOOY wordt tot 4 februari een herdenkingstentoonstelling gehouden van werken van A. Miolée (1879- 1961). Gelijk voor velen van zijn collega's leidt zal ook Miolée het werken volgens opdracht moeilijk gevonden hebben Men ontmoet in deze expositie dan ook hier en daar een werk, dat naar onderwerp een •■eetje buiten het kader valt waarin Mio- Ae kon excelleren. Bovendien heeft Mio lée het wellicht nodig gevonden zichzelf soms aan een opdracht te helpen en te streven naar iets anders dan het gewen de, om tot vernieuwing te komen. Zelfs al lukte zoiets minder goed, dan nog valt het van hém te waarderen. Met deze op merkingen ga ik voorbij aan een deel van deze tentoonstelling, een klein deel, dat enigszins verspreid werd opgehangen. MIOLéE leert men direct al kennen en waarderen in het eerste zaaltje. Dat doet even denken aan Haagse school en aan Willem de Zwart. Een vriendelijke kunst van een kundig man is het, veelal gevoe lig gedaan, intens bekeken altijd, vaak in tens beleefd. Gezien een kaartje „Ver kocht" schijnt men nog werk van hem te kunnen verwerven en een en ander zou ik van harte kunnen aanbevelen. Men zoeke echter zelf. Om het kunnen wijs ik op een studie in olieverf van een koeienkop van een helder realisme, zoals tekeningen naar eenzelfde onderwerp en ook een mans figuur dat hebben. Als een klein strand gezicht herinneringen aan werk van Isaac Israels oproept is dat een compliment. In tens bekijken blijkt uit tekeningen naar variërende vegetaties. Dat men voor het Frans Halsmuseum verantwoorde aanko pen deed blijkt uit een tekening naar een dergelijk onderwerp en een tekening van een zonnig landschp. Men bekijke ook eens in sommige werken de details. „Kermis aan de Kindhuissingel" vertoont zulke mooie stukken, en bleef bovendien toch een -:eheel. Naar formaat meestal klein werd Tiolées werk niet peuterig of zoals schil lers dat wel zeggen, „kinderachtig" ge 'laan. Enkele etsen van zeer klein formaat in toch groot behandeld en getuigen van °kerheid van doen volgende op een hel- 'ere visie. Waar soms enige nuchterheid opvalt, bedenke men -dat vaak niet meer bedoeld werd dan een studie. Een grote voorkeur van mij was tenslotte een klein schilderijtje „Buitenkant van Den Haag", door zijn grote voornaamheid. Advertentie Als u nog enige weken wacht, zijn wij weer vol bezet. Vraag ons NU prijs voor uw binnenschilder- en witwerk. li' PALLASSTRAAT 17 TEL. 62787 Marcel Achard, librettist vari de operette. toestanden uit hun contract allemaal wel voort moesten vloeien. Nasleep van ge beurtenissen en verrassingen die even bont en veelkleurig zijn als het decorum der plaatsen die ze op hun toernee be. zoeken, en met hun en onder hun ge hoor zult ge zo dan dus ook nog rei zen op een oceaanstomer, een wolken krabber bestijgen, de Missisippi bevaren en een filmstudio in Hollywood bezoeken alvorens bij de apotheose te komen. Met de medewerking van de complete en hon- derdkoppige troep wordt de pompeuze fi nale gegeven. Onder de flakkerende licht jes van de lampions op de Montmartri- aanse Place du Tertre; een ontknoping waardoor de twee rseudo-zij's zich weer als hij's ontpoppen en het sein voor de dubbele bruiloft derhalve kan worden ge geven. Bij zo'n operette wordt het succes, ge wist 't reeds, vaak meer door het „hoe" dan door 't „wat" bepaald, doch aangezien aan decors, kostuums en figuratie geld, noch zorgen noch veelal talent werden bespaard, mag zonder gelegenheidsfrases van onze kant toch wel worden getuigd dat het Chatelet zichzelf voor zijn hon derdste verjaardag een geschenk heeft aangeboden dat ook zijn publiek zich nog lange tijd heugen zal. Frank Onnen Na uitzichtloos geprocedeerd te hebben over een huurschuld van ƒ1600-, die hij in Amsterdam had gemaakt ten tijde dat hij gastrollen bij het Rotterdams Toneel speelde, heeft de Stichting Rotterdams Toneel, die de betaling van de schuld voorlopig op zich had genomen, zich ten slotte gedwongen gezien, bij de Amster damse rechtbank het faillissement van de toneelspeler en operazanger Hans Kaart aan te vragen. Mede op grond van andere schulden, die niet vereffend werden, is het failisse- ment van J. F. Jansen, zich noemende Hans Kaart, momenteel als zanger ver bonden aan de Deutsche Oper am Rhein te Dusseldorf, thans uitgesproken. Alle mogelijkheden om de kwestie van de huurschuld te vereffenen waren door on wil van de betrokkene uitgeput geraakt, deelde de voorzitter van de Stichting Rot terdams Toneel ons mee. De heer Kaart bleef op het standpunt staan, dat het ministerie van Onderwijs, Kunsten en We tenschappen of wie dan ook zijn schuld maar moest betalen. Als in het voorjaar de radioactieve wolken, die veroorzaakt werden door de laatste Russische kernexplosie, Nederland zullen bereiken, zal er geen gevaar meer bestaan voor stralingsbesmetting. De tijd heeft als het ware voor ons gewerkt en de radioactiviteit is zodanig verzwakt, dat er voor vrees geen aanleiding meer is. Bovendien zou de explosie „schoner" zijn geweest dan aanvankelijk werd ge dacht. Deze mededeling is afkomstig van de „Landbouw-adviescommissie radio-actie ve besmetting" van het ministerie van Landbouw en van de commissies „Radio activiteit in Biologisch Milieu" en „Ra dioactiviteitsnormen in Water, Bodem en Voedsel" van de Gezondheidsraad van het ministerie van Sociale Zaken en Volks gezondheid. Het ministerie van Landbouw tracht in middels de beschikking te krijgen over meetapparatuur, waarmee de radioactivi teit van voedsel kan worden vastgesteld en gemeten. HET UNIEKE interscholaire Jeugdtoernooi brengt elk jaar weer bijzondere er varingen, waarmede het Haarlems Interscholair Comité, dat de jeugdmanifestaties organiseert, begrijpelijk rekening wil houden bij het vaststellen van de plannen voor de toekomst. Zo heeft men de ervaringen met het toernooi van verleden jaar weer benut voor het regelen van het toernooi van 1962, dat in januari, februari en maart de aandacht van de jeugd en geïnteresseerde ouderen zal vragen. Tijdens de pers conferentie, die maandagmiddag ten stadhuize gehouden werd, hebben de wethouder van Onderwijs en Kunstzaken, de heer D. J. A. Geluk, en leden van het Interscholair Comité toelichtingen bij het toernooiprogramma van dit jaar gegeven. In wezen is de opzet gelijk gebleven aan die van voorgaande jaren. Weer neemt de muziek een belangrijke plaats in, voor dracht, toneel en dans zijn weer aantrek kelijke programma-onderdelen, de school jeugd met aanleg voor tekenen krijgt een prachtige gelegenheid om geslaagde teke ningen in te zenden met de kans, dat de ze gekozen zullen worden voor de in te richten tentoonstellingen, welke ook gehou den zullen worden voor de werkstukken verkregen met handarbeid, voor handwer ken en voor foto's. En dan komt er weer een show van kledingstukken, die door leerlingen zelf ontworpen en vervaardigd zijn. VOOR DE MUZIKALE JEUGD van ons land is het van groot belang, dat zij op de hoogte is en blijft van hetgeen door Nederlandse musici, componisten en uitvoerende kunstenaars, tot stand wordt gebracht. Zij moet ook weten hoe het in vervlogen tijden met de muzikale activiteit in Nederland gesteld was en hoe de ontwikkeling der muziek is geweest tot in onze dagen. Om een bijdrage tot deze kennis te leveren heeft het Centraal Bureau van de vereniging „Jeugd en Muziek" aan alle afdelingen van de vereniging een lezing aangeboden doOr André Jurres, de directeur van de „Done mus", de stichting „Documentatie in Nederland voor Muz;iek", welke lezing aan de hand vah speciale grammfo'onplaten van dé Donemus audio-visuele serie" voor de jaren 1961 en 1962, een overzicht inhoudt van de ontwikkeling van de toonkunst in Nederland sinds de tijd van Jan Pieterszoon Sweelinck (15621621) tot op heden. Maandagavond was André Jurres de gast van de Haarlemse afdeling van „Jeugd en Muziek" op een bijeenkomst van afdelingsleden en belangstellenden in het clubgebouw op het sportterrein aan de Kleverlaan. Hij begon zijn lezing met te spreken over Sweelinck, die vierhonderd jaar geleden te Deventer werd geboren. Hij werd organist aan de Oude Kerk te Amsterdam en overleed in deze stad in 1621, na een leven, waarin hij zijn geniaal kunstenaarschap als componist, organist- clavecinist en als groot muziekleraar tot ontplooiing bracht. Als „organistenma ker" voor veel Duitse leerlingen werd Sweelinck de voorloper van Bach, die de kunst van Sweelinck van de door hem ge vormde leerlingen overnam. In de tijd na Sweelinck werd vele, vele jaren lang niet meer een zo lichtend mu zikaal hoogtepunt bereikt. Toch is het ver keerd om van een dieptepunt te spreken, want onderzoekingen hebben uitgemaakt, dat er na Sweelinck wel degelijk musici van betekenis geweest zijn, al bezaten zij dan niet de uitzonderlijke capaciteiten van Sweelinck. Willem de Fesch (1687-1757) en Pieter Hellendaal (1721-1799) mogen met ere genoemd worden. Een andere muzikale activiteit in de 18e eeuw werd hier de muziekuitgeverij. Am sterdam werd een Europees centrum voor muziekuitgaven. De actrice Margriet de Groot zal don derdag a.s. voor het laatst de hoofdrol in „My tair Lady" vervullen. Op advies van haar dokter zal zij deze zware rol, die zij bijna 350 maal achtereen heeft gespeeld en gezongen, moeten neerleggen. Zij zal worden opgevolgd door Dorien Mijksenaar die gedurende de gehele voorstellingen reeks haar plaatsvervangster was. Dorien Mijksenaar heeft in oktober van het vorige jaar een week lang de rol van het bloemenmeisje Eliza Doolittle gespeeld toen Margriet de Groot eveneens om ge zondheidsredenen rust moest nemen. Zij heeft de afgelopen maanden in het koor gezongen om zo nodig onmiddellijk de rol van Margriet de Groot te kunnen overne men. De 24-jarige Dorien Mijksenaar is de dochter van de voorlichtingschef van Am sterdam, mr. P. J. Mijksenaar. Zij kwam na haar zangstudie aan het Amsterdam se conservatorium bij Wim Kan en maak te deel uit van de toneelgroepen „Ensem ble" en „Theater". Zij trad meermalen op voor de televisie en speelde in het Leidse- plein-cabaret van Jaap van der Merwe. Zij is van plan om na afloop van de voor stellingen van „My fair Lady" naar het buitenland te gaan om operette-ervaring op te doen. Ook de nieuwe „My fair Lady" heeft een vervangster gekregen. Hiervoor is de jonge cabaretière Jasperina de Jong ge ëngageerd die in de cabaretgroep „Lure- lei" opvallende prestaties heeft geleverd en onlangs voor de t.v. een verrassende parodie op de plaatsvervangster van Mar griet de Groot liet horen en zien. Zij zal in de balletgroep van „My fair Lady" wor den opgenomen, om bij eventueel uitval len van Dorien Mijksenaar bij de hand te zijn. Dorien Mijksenaar In de 19de eeuw begon men in ons land weer meer te componeren. Julius Röntgen was een componist met groot vakman schap. Cornelis Dopper schreef muziek, evenals Peter van Anrooy, Bernard Zweers en Johan Wagenaar. Alphons Diepenbrock bracht ons land op compositorisch gebied op internationaal ni veau. Hij bestudeerde de muziek van Bach, de strijkkwartetten van Beethoven, hij werd gegrepen door de figuur van Ri chard Wagner en maakte later weer een wending naar de Franse muziek (Debus sy). Bij zo goed als al zijn werken heeft Diepenbrock de menselijke stem betrok ken, ook voor zijn toneelmuziek. Na Diepenbrock concentreerde zich de aandacht op Willem Pijper, die als com ponist een opvallend snelle ontwikkeling doormaakte. Tal van jonge Nederlandse musici vonden in henv een mentor voor hun compositorische vorming (Henk Ba- dings, Hans Henkemans). Jonger weer is Marius Flothuis, voorna melijk auto-didact, die muzikale invloeden op eigen manier verwerkte. Tenslotte sprak André Jurres over Kees van Baaren, een der meest geavanceerde Nederlandse componisten, die zich los maakte van de tonaliteit en in de toepas sing van de seriële techniek een ideaal ging zien. Voortreffelijke voorbeelden van de wer ken van de besproken componisten werden via een uitstekend reproduktie-apparaat ten gehore gebracht. Als intermezzo voor zijn lezing gaf An dré Jurres nog een duidelijk overzicht van het belangrijke werk, dat de stichting „Donemus" voor de Nederlandse toon kunst verricht. Het bewijs hiervoor werd met deze bijzonder geslaagde avond van „Jeugd en Muziek" wel zeer overtuigend gegeven. De toneelgroep Ensemble geeft op za terdag 27 januari in de Haarlemse stads schouwburg een groepering van ,„Een vrije dag" van Otto Leek Fischer, het stuk dat Magda Jannsens gekozen heeft voor de viering van haar diamanten to neeljubileum. Ter gelegenheid van de op voering in Haarlem is een comité ge vormd voor de huldiging van de actrice- In het erecomité voor Haarlem en om streken hebben zitting genomen de burge meesters van Haarlem, Bennebroek Bloemendaal, Haarlemmerliede, Haarlem mermeer, Heemstede, Velsen en Zandvoort. Het werkcomité bestaat uit de heer D. J. A. Geluk, mevrouw M. H. de Vaal- Muller en de heer H. Deinum. Voor de huldiging worden door het comité gaar ne bijdragen verwacht op postrekening 219859 ten name van de heer H. Deinum, directeur van de Stadsschouwburg te Haar lem. Er is een comité van aanbeveling ge vormd waarin tweeënvijftig vooraanstaan de personen uit culturele en bestuurlijke kringen zitting hebben genomen. Het zal vooral de jeugd interesseren dat er weer een jazz-avond gehouden zal worden, waarop Michiel de Ruyter even als verleden jaar een deskundig commen taar bij de prestaties van de jeugd-jazz ensembles hoopt te kunnen geven. Men heeft er van afgezien om de school koren, die zich hebben opgegeven, te on derwerpen aan een vóór-selectie door een jury. Om jr evenwel voor te zorgen, dat het programma niet overladen wordt, heeft men voor het kunnen optreden der koren het lot laten beslissen. Op elke mu ziekavond (er worden er twee gehouden) komen nu vijf koren. Drie schoolorkesten zullen uitvoeringen geven en verder is er weer een behoorlijk aantal jonge instru mentale solisten, wier spelpeil goede ver tolkingen garandeert. De show van kledingstukken wordt niet meer in de turnzaal van het gemeentelijk concertgebouw gehouden, maar in de con certzaal en wel op één enkele avond. Wethouder Geluk sprak als voorzitter van het interscholaire comité tijdens de persconferentie nog over de noodzakelijk heid van de medewerking der scholen Niet alle scholen steunen het toernooi ac tief. Het toernooi leeft niet voldoende op alle schojen, hun weerklank is te gering De heer Geluk zou gaarne zien, dat op iedere school één of twee leerkrachten een stimulerende invloed lieten gelden. Aller medewerking is nodig, opdat het interscho laire jeugdtoernooi, dat uniek is in Neder land, behouden blijve. Voor zijn gehele oeuvre Het gemeentebestuur van Hilversum heeft de cultuurprijs 1962 toegekend aan de dichter Gabriël Smit (Laren) voor zijn gehele oeuvre. Deze cultuurprijs, bestaan de uit een geldprijs van 1000,en een oorkonde van Pam G. Rueter, werd in 1960 ingesteld en wordt voor de derde maal uit gereikt. In de jury, die advies verstrekt over de toekenning van deze prijs, hadden zitting prof. dr. G. Stuiveling, G. N. Zijlstra, mevr. W. Fijn van Draat, J. Allon, prof. dr W. J. M. A. Asselbergs en dr. F. W. van Heerikhuizen. De uitreiking van de prij zal plaats hebben op vrijdag 2 maart in de Burgerzaal van het raadhuis in Hilver sum. Jhr. Sandberg naar Amerika. Verge zeld van zijn echtgenote is jhr. W. J. H. B Sandberg, directeur van de Gemeente musea te Amsterdam zondagochtend met een lijntoestel van Pan American World Airwais van Schiphol naar Amerika ver trokken. Hij zal daar de uit tachtig schil derijen en vijftig tekeningen en aquarellen bestaande Van Gogh-tentoonstelling van Cleveland naar Buffalo laten overbrengen Op zaterdag 20 januari zal de heer Sand berg op uitnodiging van de desbetreffende directie aanwezig zijn bij de opening van een nieuwe vleugel aan het Stedelijk Mu seum te Buffalo. „Ik zal er een rede uit spreken over het verzamelen van schil derijen en beeldhouwwerken", zo deelde hij op Schiphol mede. Gedurende de daar op volgende week zal hij in New York diverse besprekingen houden over de uit wisseling van kunstwerken. De terugtocht naar Nederland is voorlopig vastgesteld op woensdag 31 januari. Het incident bij Nieuw-Guinea heeft gisteravond uiteraard de nieuwslezers van het journaal der N.T.S. gelegenheid ge geven, hun bekende „ernstige mededelin gen" gezicht te trekken. Deze keer was er aanleiding toe, al kan men discussië ren over de vraag of het nodig is de voorlezing van een stukje ANP-kopij te illustreren met de figuur van de redac teur. Pier Tania had weer een van zijn boeiende en vlotgecomponeerde documen taires te presenteren, ditmaal over de werkende gehuwde vrouw. Veel inter views, veel filmmontage, doch het eind resultaat was niet overtuigend. Wel over tuigend was de tendens dat het bedrijfs leven op vele, nog niet gebruikte metho den de werkende huismoeder het werk buitenshuis kan vergemakkelijken. Dat de belangen der kinderen ook niet vergeten werden, strekt deze documentaire tot eer. En vlot gebracht cabaretje uit „De Brakke Grond" onder regie van Toon Hermans deed vooral Fietje Koster schit teren. Haar talent zal waarschijnlijk de brakke gronden spoedig verlaten en in grootser omgeving gedijen, als Toon Hermans tenminste nog aan „talenten jacht doet. Het „Filmvenster" van Jan Blokker completeerde dit programma met goede filmcoupures en enigszins te hoog gegre pen commentaar. De Nederlandse Televisie Stichting zet alles op alles om een reqhtstreekse te levisie-uitzending te kunnen verzorgen van de op 17 en 18 februari in Moskou te rijden wereldkampioenschappen op de schaats. Moskou verleent in elk geval wel medewerking, maar of de uitzending kan doorgaan hangt af van zuiver tech nische omstandigheden. Men moet namelijk gebruik maken van de omweg over de Skandinavische lan den. En deze verbinding kan tot nog toe niet op elk gewenst moment tot stand worden gebracht. Bussum wacht in elk geval even af of de technische moeilijkheden zullen wor den opgelost. Intussen is de ploeg, die de reportage zal verzorgen, reeds samen gesteld: Siebe van der Zee en Ane Kley- wegt. De radio-reportages zijn aan de zorgen van Dick van Rijn en Koos Poste- ma toevertrouwd. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Niéuws en S.O.S.-ber. 7.13 Gram. 7.30 Gewijde muziek. 7.50 Het brood des levens, meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 8.50 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw 10.10 Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gram. 11.00 Grote verwachtingen, hoorspel (2). 12.00 Gram 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. of act. 13 00 Nws. 13.15 Promenade-ork. en solist. 14.00 Gram. 14.55 Gram. 15.00 Wie luistert mee?, muziekcursus. 15.30 Kamermuz 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Lichte muz. 18.10 Kinder koor. 18.30 Het Spectrum, lezing. 18.45 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram. 20.10 Kamerork, en solist. 21.00 De ontwikkeling van enkele sociaal-geneeskundige voorzieningen, lezing (3). 21.20 Koorzang 21.40 Act. 21.50 Piano recital. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Platennleuws. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA 10.00 VPRO. 10.20 VARA, 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Kookpraatje. 9.15 Gram. VPRO: 10.00 School radio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gevar. progr. 12.10 Hammondorgelspel. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor het platteland, praat je. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Jeugdconc..: bari ton en piano. 14 45 Volksliedjes en -dansen. 15.00 De Verenigde Naties, ontmoetingspunt der vol keren, lezing. 15.10 Voor de jeugd. 17.00 Orgel spel. 17.20 Lichte muz. 17.50 Regeringsuitz.Ver scheidenheid van cultuur in Suriname, door drs. H. C. Renselaar. 18.00 Nieuws en comment. 18.20 Act. 18.30 Lichte muz. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 VARA-varia en gram. 19 20 De leugens in het land, toespraak. VPRO: 19 30 Voor de jeugd. VARA: 20 00 Nieuws. 20 05 Lichte muziek. 20.35 Zestig jaar levenservaring, lezing. 20.50 Fidelio, opera (In de pauze: 22.00—22.10 Nieuws 22.10 22.25 Actuele problemen). 23 30 Wereldkampioen schap biljarten. 23.35 Lichte muziek. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. 12.50 Beursber. 13 00 Nieuws. 13.15 Kamer muz. 14.00 Schoolradio. 15.00 Kamermuziek. 16 00 Beursber. 16.06 Engelse les. 16 21 Operettemuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Kamermuz. 17.50 Boekbespr. 18.00 Ork.conc. 18.10 Lekenmoraal en filosofie. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Jeugd en muziek. 19.55 Koorzang. 20.00 Klankb. 20 15 Verzoekprogr 21 30 De zeven kunsten. 21.45 Lichte muziek. 22.00 Nieuws 22 15 Praatje voor ouders. 22 25 Gram. 22.55—23.00 Nws. VOOR DINSDAG NTS: 20 00 Journ. 20.20 Film. 20.40 Muzik. film. 21.05-22 30 Speelfilm. VOOR WOENSDAG VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.35 Int. jeugdjournaal 20 00 Journaal en weeroverzicht NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Nieuwe gram. 20.55 In terviews. 21 25 Licht progr. 22.05 Documentaire film. 22.35 Voordracht. Advertentie 9 vitaminen-zekerheid - 3 Verzetsprjjs. De Noorditaliaanse stad Omegna heeft haar jaarlijkse litteraire verzetsprijs toegekend aan de Westduit.se schrijver Günther Anders voor zijn boek „Der Mann auf der Brücke". De jaarlijkse prijs van een miljoen lire wordt door liet gemeentebestuur v i Omegna toegekend ter nagedachtenis aan de verzetsstrij is^s uit de tweede wereldoorlog.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 7