„Jonge kunst uit Amsterdam" EHANG! Lustrumconcert van Vrouwenkoor C antemus Oud-premier Eyskens over de Nederlandse taal in België Toneeluitwisseling Veisen - Lokeren Koffie K REM ER BAKKER's BEHANG De negen muzen Albert de Klerk speelde werken uit de Franse orgellitteratuur De hevigste ASTMA-AANVAL HOPEN WOENSDAG 17 JANUARI 1962 Bob Buys TEGEN SPOTPRIJZEN Van Otterloo 2S/% maand in Australië SPAANSE AVOND DOOR ALICIA DE LARROCHA Zwemmen op de t.v. Professor Tawney overleden in 30 seconden bedwongen Cosmosclub te Washington komt te laat tot inkeer Het Nationale Ballet herdenkt Fokine Palvu" en Herman Gorterkring" bezoeken elkaar Johan Mitteltreiner keert uit Zuid-Afrika terug De radio geeft donderdag 7 elevisie programma Meer maatregelen tegen mond- en klauwzeer Kerkelijk nieuws f; t „JONGE KUNST uit Amsterdam" is de naam van een tentoonstelling. die tot 21 januari in de Lakenhal te Leiden te zien is en daarna in Utrecht (27 januari tot 25 februari) en (van 9 maart tot 7 april inde Rijksakademie). „Deze tentoonstelling wil niet meer zijn dan een voorlopige schets van een gebied in onze kunst, dat niet aan een overdaad van belangstelling lijdt", schrijft men in de catalogus. Juist Amsterdam wordt in ons land als het bolwerk van de non-figuratieve uitingen be schouwd, meent men en daarom wordt nu goed werk getoond van vijftien Amster damse kunstenaars, die met opzet en overtuiging vasthouden aan de weergave van de werkelijkheid. We kunnen ons erop beroemen, dat men in Haarlem niet onaardig op de hoogte is met wat er in Amsterdam naast dat non-figuratieve leeft, want ver scheidene der hier vertegenwoordigden exposeerden in Haarlem of naaste omgeving, terwijl de namen van de meeste in deze expositie vertegenwoordigde kunstenaars al vaak in onze verslagen van exposities te Amsterdam en elders voorkwamen. MEN KENT WELLICHT het wantrou- trouwen van schrijver dezes ten aanzien van veel wat in Amsterdam, en niet al leen daar, ons als kunst wordt voorgezet. Een expositie als de onderhavige zou er mogelijk dus wel een naar mijn hart kun nen zijn. Met die hoop ging ik erop af. Het viel echter wat tegen. Wie enig be langrijk tegenwicht verwacht dat zou kun nen helpen bij het bevechten van de overdaad aan belangstelling voor de zo moeilijk op kwaliteit controleerbare non- figuratieve uitingen krijgt hier niet op al le gebieden het echt overtuigende voor ogen. Dat geldt dan de schilderkunst, de uitingen in olie- of waterverf. Het pictu rale deel van deze expositie heeft iets, dat ik moeilijk anders dan wat „ordinair" soms kan noemen. Dat geldt niet voor ieder werkstuk, maar toch voor een te groot aantal. De kleurgeving is bij enkele zaken iets „te lekker", te oppervlakkig, te goedkoop. Te goedkoop zijn soms ook de effecten van het gebruikte materiaal, de verf. EEN ENKELE KEER is me het on derwerp of de visie daarop te banaal. Voor het laatste lopen voorstanders van het non-figuratieve uiten wel heel weinig ge vaar, terwijl zij in het algemeen door een grotere vrijheid gemakkelijker meer aandacht aan kleur en verfbehandeling kunnen besteden. Om zich tegenover hen te stellen moet men zich dus wel hoeden voor bepaalde onvolkomenheden. Als hier van jonge kunst, gemaakt door niet meer jeugdige kunstenaars, gesproken mag wor den, dan vraagt men zich af of het niet beter ware maar helemaal niet meer op leeftijd te letten bij het maken van zo'n expositie. Naar kleur is toch minstens zo fris het werk van een Otto B. de Kat, dat hier nog kort geleden te zien was, en door duidelijke vernieuwing zeker jong ge noemd kan wordpn, ook gezien als gevolg van een reageren op een overdaad aan belangstelling voor non-figuratief uiten. Is een Buning niet moderner te noemen dan enige der hier vertegenwoordigde fi guren, die meer in Breitners tijd passen? Er is in een Buning een zekere onrust, die maakt dat er in zijn werk van een ontwikkeling sprake blijft. Zijn ontwikke ling toont een verschiet en dat zien we toch minder sterk aan veel van het ge exposeerde. Als voorlopige schets van een gebied in onze kunst, „dat niet aan een overdaad van belangstelling lijdt", vol deed naar mijn overtuiging de in Leiden eens gehouden expositie van portretten veel meer. Tenminste waar het de schil derkunst betreft. MET DAT AL HEEFT deze expositie toch veel goeds en daarnaast altijd veel dat aantrekkelijk genoeg genoemd kan worden. De hier vertegenwoordigde grafi ci Huig, Veldhoen en Den Ouden overtui gen voldoende, genieten trouwens al een ruime belangstelling, al gun ik ze nog meer. Ook de beeldhouwers overtuigen. Als de beide Hettema's en Nic. Jonk nog te weinig belangstelling genieten, bedenke men dat het altijd moeilijk is er te komen wanneer zovele oudere collega's sterk gel den en in het algemeen de figuratieve beeldhouwkunst niet in een hoek gedrukt genoemd mag worden. Nieuw was voor mij het werk van Allen Thera Beerthuis- Roos en Ruth Brouwer, zodat veronder steld kan worden dat deze expositie ook aan andere ervaringen kan toevoegen. GEZIEN ZIJN werk hier lijkt de schil der Kouwer Boomkens het meeste cultuur achter zich hebben staan en met zijn drie kleinste stillevens passend in de bedoelin gen van deze schets. Vooral de overwo genheid van de stillevens 58 en 60 toch niet te geremd geschilderd en daarmee fris gebleven, geeft geloof in. een toekomst. Hazevelds beste schilderij leek mij een klein mansportret van meer ingehouden Kapper(1956, brons, 33 cm.) van Auke Hettema. kleurgeving dan de rest van zijn hier aan wezige werk, dat in sommige gevallen iets te quasi geniaal van doen is. Stork en Heynes zijn zeker rasschilders, maar missen iets van de zelfcritiek, die Kouwer wel kent. Löb heeft zeker wat te vertel len, maar hoeveel overtuigender weet een ook weer oudere en toch frissere figuur als bijvoorbeeld Sjollema te componeren. Degelijk is het werk van de graficus Strik. Advertentie ZIE DE ETALAGES VAN Gen. Cronjéstraat 135 - Haarlem Telefoon 55432 Op uitnodiging van de Australian Broad casting Commission zal Willem van Ot terloo, de dirigent van het Residentieor kest, in de maanden juli, augustus half september naar Australië gaan om enige Australische orkesten in Melbourne en Sydney te dirigeren. Tijdens de 23 con certen, die hij zal leiden, zullen ook wer ken van Nederlandse componisten als Sem Dresden en Diepenbrock worden uit gevoerd. Ook zal een compositie van hem zelf ten gehore worden gebracht. Als laatste concert in de cyclus „De rijk dom van het klavier", wordt maandag 22 januari in het Minerva Theater een piano recital gegeven door de Spaanse pianiste Alicia de Larrocha, waarbij haar program ma uit Spaanse composities zal bestaan Zo bevat het programma werken van Antonio Soler, Manuel de Falla, Enrique Granados (o.m. delen uit „Goyescas'en vijf delen uit „Iberia" van Albéniz. De NTS zal op zondagmiddag 28 januari een directe reportage verzorgen van de Westeuropese zwemwedstrijden in Bremen Commentator is Piet Mulder. Shakespeare Theatre. Het Shake- speare-toneelgezelschap heeft besloten zich verder uit te breiden door een tweede theater in het Londense West End over te nemen. Het gezelschap, dat oorspronkelijk alleen een theater in Shakespeare's ge boorteplaats Stratford-upon-Avon had, speelt sinds een jaar ook in het Aldwych- theater in Londen. Een experimentele af deling wordt nu gelanceerd in het Arts Theatre, waar men nieuwe toneelschrijvers, regisseurs en spelers een kans wil geven. Elk stuk zal er een maand gaan, zo ver klaarde regisseur Peter Hall van The Royal Shakespeare Theatre Company. Balletstudio's Danstheater. De ge meenteraad van Den Haag heeft besloten, een gedeelte van het schoolgebouw Ko ningstraat 118a, omvattende twee ballet studio's, een kleedkamer, een tot kantine annex kleedruimte ingericht lokaal, als mede drie kantoorvertrekken, te verhuren aan de Stichting Nederlands Dans Theater, tegen een huurprijs van 6.162 per jaar. Nadat verscheidene moeilijkheden uit de weg waren geruimd, zijn deze ruimten door de stichting Het Nederlands Ballet per 31 december 1961 opgeleverd. Quarles van Uffordprjjs. In 1962 stelt het provinciebestuur van Gelderland een Quarles van Ufford-prijs (4.000 gulden) voor schilderkunst beschikbaar. Deze prijs zal worden toegekend aan een Gelderse kunstenaar voor zijn gehele oeuvre. Ge deputeerde Staten zullen zich bij de toe kenning van de prijs laten adviseren door een commissie bestaande uit de heren W. Jos de Gruyter, directeur van het Gronin ger Museum voor Stad en Land; P. L. A. Janssen, conservator van het Stedelijk Museum te Schiedam, en H. M. van der Spoel, kunstschilder te Amsterdam. Dirigentencursus 1962 Van 18 juni tot en met 20 juli 1962 zal de Nederlandse Radio Unie weer een internationale diri gentencursus houden Het is de tiende cursus van de N.R.U. Aan de cursus zul len ten hoogste tien werkende cursisten en vijf werkende hospitanten kunnen deelnemen, waarvan maximaal zeven Nederlanders. Bovendien kunnen toe horende cursisten worden toegelaten. Voor de cursus staan ter beschikking: een strijkkwartet, het promenade-orkest, het radio-kamerokest, het omroeporkest, het Radio Filharmonisch Orkest, instru mentale en vocale solisten en, naar be hoefte der leerstof, een koor. Italiaanse bronzen De tentoonstelling „Meesters van het Brons der Italiaanse Renaissance", die van 29 oktober tot en met zondag j.l. in het Rijksmuseum te Amsterdam is gehouden, is door ruim 22.000 personen bezocht. LONDEN (AP) De bekende economi sche historicus en een der meest vooraan staande Britse wetenschapsmannen, pro fessor Richard, Henry Tawney is gisteren in de leeftijd van 81 jaar overleden. Tawney, die afkomstig was uit de ge privilegieerde klasse, besteedde zijn leven aan de zaak van het socialisme en aan het slechten van klasseverschillen. Als eco nomisch historicus wordt hij erkend als een der grootsten van zijn generatie. Vooral zijn werk „Religion and the rise of Capitalism" (1926), dat het verband tussen godsdienst en de opkomst van het kapitalisme tot onderwerp heeft, heeft grote bekendheid gekregen. Een ander be roemd geworden werk van Tawney is „The acquisitive society" waarin hij de maatschappelijke klasse aanviel waarbin nen hij was geboren. Sinds 1931 was hij hoogleraar in de eco nomische geschiedenis aan de universiteit van Londen. In 1949 legde hij dit ambt neer. Advertentie Zelfs de Hevigste astma-aanval kan ogen blikkelijk bedwongen worden door het ge bruik van één enkele Adozo-tablet. De won derbaarlijke samenstelling van de Adozo- tabletten maakt, dat één tablet onmiddellijk verlichting brengt. Adozo is van onschat bare waarde tegen dag- of nacht-astma en slaagt veelal, waar andere middelen faalden. Neem de proef! Bij apothekers en drogisten. IN DE TUINZAAL van het Gemeente lijk Concertgebouw gaf het Klein Vrou- denkoor „Cantemus" een concert ter ge legenheid van het vijfjarig bestaan. De vijftien dames brachten onder leiding van dirigent Frits Mondriaan een goed ge kozen programma ten gehore van Fran se, Nederlandse en Spaanse componisten uit de afgelopen zestig jaar. Voor enke le solistische intermezzi had men de bas David Hollestelle geëngageerd. Deze zong, voortreffelijk begeleid door de Haarlem se pianiste Berthe Davelaar de liede ren van de Dood" van Henk Badings, twee liederen van Gabriel Faurè en de korte cyclus „Le Bestiaire" van Francis Poulenc, op teksten van Apollinaire. In de voordracht van deze zes satyrich-sen- timentele epigrammen bereikte de zan ger een treffende intensiteit. De verstil ling van het vierregelige lied „La Carpe" vormde een fraaie afsluiting. In de lie deren van Fauré leek hij mij minder gelukkig, door een wat oratorium-achtige neiging om de fijnere verbindingen tus sen tekst en muziek achter te stellen bij een behoefte aan mooi zingen". T!e CANTATE ZONDER WOORDEN van de Nederlandse componist Hugo Godron waarmee het programma opende, was een suite voor koor met pianobegeleiding op vocalen. Ieder deeltje was gewijd aan een bepaalde gestemdheid, de schoonheid van het leven, de droefenis, de vrolijk heid, de melancholie, terwijl het laatste, getiteld „Airs a danser" een humoris tische rumba bleek te zijn, die hel koor gelegenheid gaf zich viruoos uit te leven in een imitatie van een Zuid-Amerikaans dansorkeste. Als geheel gemakkelijk HET PROGRAMMA, dat de organist Albert de Klerk had samengesteld voor de orgelbespeling, die hij dinsdagavond in de gemeentelijke Concertzaal heeft gegeven, was gewijd aan Franse orgel muziek. Drie perioden uit de ontwikke- ingsgeschiedenis van de Franse orgel- cunst waren daarin vertegetiwoordigd met werken, die karakteristiek waren voor de tijd, waarin zij geschreven werden. EEN REEKS van zeven „Pieces pour le magnificat" van de omstreeks het jaar 1700 levende componist Antoine Guilain, vormde een prachtig voorbeeld van de Franse barok-orgelstijl en van de liturgi sche intenties, waarmede in de loop der eeuwen zovele Franse orgelwerken ge schreven werden, althans in de jaren waarin het orgel waarlijk een liturgische taak werd gegund. De orgelstukken van Guilain, waarme de Albert de Klerk zijn concert begon, bevatten pure muziek van een eenvoudi ge, evenwichtige schoonheid, die in de voortreffelijk gekozen klankkleur ver scheidenheid in rustige ontplooiing of in levendige bewegelijkheid der tonenfiguren tot een klinkende werkelijkheid werd. De derde orgelsymfonie op. 28 van Louis Vierne (1870-1937), die als tweede werk tot uitvoering kwam, bracht de sfeer van romantiek met brede melodieën en war me harmonieën. Deze symfonie werd ge schreven voor het orgel van de Notre Dame te Parijs, waar Vierne in 1900 or ganist werd. De muziek toont de grote in vloed van César Franck, Viernes leer meester en van Charles Widor, die orga nist was van de „Saint Sulpice". Vierne sprak met zijn muziek de klankentaai van Franck maar wat hij daarmede tot uit drukking bracht weerspiegelde ten slotte toch een eigen muziek-mentaliteit, een eigen gevoel voor lyriek en monumenta liteit, die volkomen paste bij het niveau van de orgelkunst, die omstreeks het jaar 1900 zoveel waardering ontmoette. ALBERT DE KLERK heeft de typeren de kwaliteiten van het werk in een be heerste vertolking uitnemend gedemon streerd en daarmede de betekenis van Viernes symfonie als schakel in de ont wikkeling der orgelmuziek overtuigend aangetoond. Lettend op deze ontwikkeling kon men Albert de Klerks uitvoering van de „Suite francaise" van Jean Langlais na de pauze een bijzonder zinrijke voort zetting van het concert noemen. Want aan de verlangens, welke de or gelkunst in het einde van de 19e en in het begin van de 20ste eeuw beïnvloeden, is over het geheel genomen in deze rijk muzikale suite van Langlois verrassend voldaan. Overdaad van klank heeft in de ze suite plaats gemaakt voor soberheid op grond van een zuiver artistiek-muzikale smaak en van een logische, maar noch tans geïnspireerde formulering en verwer king van de klankgedachten. Deze suite bezit weer de bevrijdende natuurlijkheid van waarlijk schone muziek; zij is inder daad karakteristiek „Frans" en bézit bo- vendien een liturgisch accent vooral :n het „Choral sur la voix humaine" en de Méditation sur les jeux de fonds", wel ke stukken in de eigen sfeer van de „Sainte-Clotilde" te Parijs waar Langlois organist is, een bijzondere indruk zullen maken. Maar dank zij het meesterlijke spel van Albert de Klerk werd de grote betekenis van deze voor een vertolking zeer veeleisende suite op deze avond in het volle licht geplaatst en werd zij het hoogtepunt van dit belangwekkende con cert. P. Zwaanswijk WASHINGTON (Reuter) De Cosmos club te Washington waarvan intellectuelen en kunstenaars deel uitmaken, heeft be paald dat huidskleur geen belemmering is voor het lidmaatschap. Vorige week ont stonden moeilijkheden doordat de ballota gecommissie zich uitsprak tegen toetre ding van de onderminister van Buitenland se Zaken, Rowan, een neger. De Amerikaanse ambassadeur in India Galbraith, trad daarop uit de club met als gevolg dat een verzoek om lidmaat schap van president Kennedy dat door Galbraith was ingediend, verviel. President Kennedy zei maandag op zijn persconferentie dat zijn verzoek niet zal worden vernieuwd. OUD-PREMIER EYSKENS heeft tegenover de leden van Caveat, hoge ambtenaren uit Belgische rijksdiensten, in een hotel in de hoofdstad een causerie gehouden over de Nederlandse taal in Vlaanderen. „De cultuuropgang van ons Vlaamse volk is in grote mate afhankelijk van de verspreiding van de Nederlandse taal", aldus de heer Eyskens. „Wy Vlamingen, die belangrijke ambten bekleden in de administratie, justitie, het cultuur- en het bedrijfsleven, zomede in de politiek, zijn aan ons volk verschuldigd er voor te zorgen dat het Nederlands overal hoog wordt gehouden. Wanneer wjj als Vlamingen prestige willen bezitten in eigen land, te Brussel en in het buitenland, moeten wij ingewerkt zijn in de Nederlandse cultuur, omdat wij ons niet als de Duitssprekende Zwitsers de weelde van een eigen cultuur kunnen ver oorloven". van muziek, niet te hoog boven de aar de, niet te dicht bij de grond, met vlot melodisch sentiment gemaakt, onder toe voeging van een vleugje Poulenc voor de kruidigheid der harmoniën. INGETOGENER van aard waren twee Ballades op Franse teksten van Pijper. Hierna volgde een eigen compositie van de dirigent op tekst van Gezelle, „De Ramen", evocatie van een gebrandschil- der venster in een kerk. De componist bleek de kunst te hebben afgekeken bij André Caplet; maar men kan bij een slechter voorbeeld te rade gaan. Een sfeer vol werkje, goed voor de stemmen gerea liseerd. Van drie koorliederen van Florent Schmitt zal men vooral het laatste ont houden hebben, op een koldertekst met woordspelingen, genaamd „Canards Li- béraux". Muzikaal is er een pittig stukje vuurwerk van gemaakt van een vlotte rit miek en vol sprankelende dissonanten. Met deze laatste was het koor niet overal op even goede voet, maar men nam veel voor lief door de verve waarmee deze Canards" over het voetlicht kwamen. Vier Spaanse Volksliederen van Joaquin Nin waren een fraai slot van de avond door de combinatie van de lichte vrou wenstemmen met een in hoofdzaak donker getinte begeleiding. Berthe Davelaar ont ving bloemen voor de kundige uitvoering van de pianopartijen die hier en daar lang niet eenvoudig waren en de diri gent overhandigde aan alle dames van zijn koor een corsage, een charmant ge baar. Sas Bunge Ter herdenking van het overlijden van de Russische choreograaf Michael Fokine, nu 20 jaar geleden, bereidt Het Nationale Ballet een programma voor waarin wer ken van deze vernieuwer van de ballet kunst zijn opgenomen. Onder andere wordt een van zijn laatste werken, ..L'Epreuve d'Amour", muziek W. A. Mozart, in de originele aankleding van de Franse schilder André Derain, door de choreograaf Leonide Massine speciaal voor Het Nationale Ballet ingestudeerd. Dit ballet dat sinds 20 jaar niet meer is ge danst, wordt op initiatief van Het Natio nale Ballet weer opgevoerd. Dit is moge lijk dank zij een filmpje van dit ballet, dat Leonide Massine destijds bij het ballet van René Blum heeft gemaakt. „WILLEN WIJ als Vlamingen tot volle ontplooiing komen en in Europa de plaats bekleden die ons toekomt dan moeten wij ingeschakeld zijn in de Nederlandse Cul tuurgemeenschap. Wij behoren tot die ge meenschap en Nederlands is onze taal. Daarom moeten wij keurig Nederlands ge bruiken om ons gezag en aanzien niet te verliezen." In dit verband stelde de oud premier vast dat er te weinig samenwer king tussen Nederland en Vlaanderen be staat." De misverstanden die zo ontstaan, zijn schadelijk voor onze normale ontwik keling, om ons als Vlamingen op het hoog ste niveau te doën gelden. Daarom moet in de eerste plaats de kwestie van de Ne derlandse spelling definitief geregeld wor den." Die achteruitstelling van het Nederlands is zijns inziens uitsluitend te wijten aan de instellingen die willen dat alle beslissingen in het Frans worden weergegeven. „Ook als Vlamingen hebben wij schuld. Wij zijn ZOALS WIJ enige maanden geleden in het kort konden berichten, heeft de ar beiderstoneelvereniging „Palvu" uit IJmuiden destijds de vererende uitnodiging ontvangen, aan een toneeluitwisseling tussen Belgische (Vlaamse) en Nederlandse toneelverenigingen deel te nemen. De organisatie hiervan geschiedt onder auspiciën van het comité „Amateurtoneel Nederlands Taalgebied Nederland-België" in het kader van een cultureel akkoord tussen beide landen. Met „Philips Toneel' uit Eind hoven en „Maastricht '46" uit Maastricht, de andere twee Nederlandse verenigingen, welke hiervoor in aanmerking zijn gekomen, heeft ook „Palvu" deze invitatie uiter aard met enthousiasme geaccepteerd. Als partner voor deze uitwisseling, werd „Palvu" inmiddels de socialistische toneelgroep „Herman Gorterkring" uit Lokeren toegewezen. Lokeren is een kleine stad in Oost-Vlaanderen, tussen Antwerpen en Gent gelegen aan de gekanaliseerde Durme. De plaats heeft ongeveer dertigduizend inwoners, die voor een deel hun bestaan vinden in de leder- en textielindustrie. DE „HERMAN GORTERKRING" is pas betrekkelijk kort geleden opgericht: namelijk in maart 1957. Het is een even serieus als bekwaam ensemble gebleken, dat onder leiding van regisseur Octaaf van den Berghe terstond een op artistiek hoog peil staand repertoire wist op te bouwen. Zo speelde men onder meer Ugo Betti's „De koningin en de rebellen"; Ted Willis' „Straat zonder bomen"; Aga tha Christie's thriller „De onverwachte bezoeker"; het drama „De doden hebben ongelijk" van Charles Cordier en Claude André Pugets blijspel „Gelukkige dagen". Nog kort geleden werd door de kring ook het massaspel „Het schaakbord" opge voerd, waarvoor men honderdvijftig deel nemers had ingeschakeld. Voorts heeft de vereniging reeds aan diverse toneelwed strijden deelgenomen, waarin met opvoe ringen van „Straat zonder bomen" en „De doden hebben ongelijk", respectieve lijk een eerste en tweede prijs werden behaald. Mede door de moderne inzich ten van de regisseur en de door de le den gehuldigde opvatting van algehele zelfverzorging, waar het verlichting, de cors en grimeren betreft, kan men er van zijn overtuigd, dat het Vlaamse ama teurtoneel straks in Velsen op representa tieve wijze zal worden vertegenwoordigd. DEZE TONEELUITWISSELIN G wordt zaterdag 7 april door „Palvu" geopend, waarvoor het gezelschap des morgens reeds vroeg naar Lokeren zal vertrekken. Omstreeks elf uur zullen de Nederlandse gasten in het „Volkshuis" aan de Markt officieel worden ontvangen. Na de lunch en het diner, volgt dan des avonds om acht uur in hetzelfde gebouw de toneel voorstelling, waarvoor „Palvu" Dimitri Frenkel Franks toneelspel „Blaffen tegen de maan" heeft bestemd. Eigenlijk is dit stuk nog niet voor amateurs vrijgegeven, maar voor deze speciale gelegenheid heeft de auteur zijn toestemming toch niet wil len onthouden. De regie is van Jan Vel- zeboer, hetgeen de veronderstelling wet tigt, dat „Palvu" in Lokeren goed be slagen ten ijs zal komen. Na afloop der voorstelling volgt nog een gezellig sa menzijn, waarna de spelers in het „Na tuurvriendenhuis" zullen worden onderge bracht. De terugreis wordt dan de vol gende dag weer aanvaard. HET TEGENBEZOEK van de Vla mingen aan Velsen is vastgesteld van za terdag 14 tot en met dinsdag 16 april. Door de „Herman Gorterkring" zullen zaterdag en maandag twee opvoeringen worden ge geven in het Hervormd Jeugdhuis aan de Rembrandtlaan van „De haas en de strik" toneelspel in drie bedrijven door de Vlaam se auteur Fernand Demets De regie is van Octaaf van den Berghe. Ook het be stuur van „Palvu" houdt zich thans inten sief met de voorbereidingen bezig, om de Vlaamse gasten waardig te kunnen ontvan gen. Door „Palvu" zal de ontvangst en het gezamenlijk diner geregeld worden; de Vlaamse gasten kunnen deze dagen bo vendien allen bij „Palvu"-leden logeren Voorts heeft men reeds besloten de zondag te bestemmen voor een autobustocht door Noordholland. Des avonds staat nog een bezoek aan een toneelvoorstelling in de Haarlemse Stadsschouwburg op het pro gramma. Van het Hervormd Jeugdhuis zullen de Belgische en Nederlandse vlag gen wapperen; -in de hal van dit gebouw wordt een kleine expositie ingericht, welke betrekking heeft op de artistieke verrich tingen van beide toneelverenigingen. De danser Johan Mitteltreiner keert na een reis van vijf maanden door Zuid-Afri ka naar Nederland terug. Hij bevindt zich aan boord van de „Athlone Castle". In de ochtend van 27 januari arriveert Johan Mitteltreiner uit Hoek van Holland in Am sterdam. Hij is in Zuid-Afrika drie maan den general-manager en eerste solist ka- rakter-danser van het Johannesburg City Ballet geweest. de meerderheid in het land en een jong volk, want Vlaanderen telt 1.700.000 jonge mensen van minder dan 25 jaar oud. ter wijl in Wallonië niet eens de helft daar van woont. Daarenboven woont de over grote meerderheid van de vreemdelingen in ons land in de Waalse gewesten. Wij Vlamingen beschikken dus over de toe komst en toch blijven wij achteruitgesteld. Dat bewijst dat er iets hapert bij de Vla mingen. Wij Vlamingen moeten hoge eisen stellen, het vereiste zelfbewustzijn en zelf respect aankweken." Volgens de heer Eyskens heeft de ad ministratie met die kwestie zeer veel te maken en in dat verband sprak hij over de reorganisatie van de administratie en de herwaardering van het openbaar ambt. In 1893 was daarvan voor het eerst spra ke en werd met het oog daarop een com missie opgericht. Dat streven bereikte een hoogtepunt in 1938 toen de heer Camu tot regeringscommissaris werd aangesteld. De volgende regeringen misten de moed om de zaak aan te pakken. De regering Eys kens was voornemens de zaak op te los sen maar het probleem is ingewikkeld: er is de regeling van de salarissen, de tech nische organisatie en de reglementering, Hervorming betekent ook een nieuw sta tuut en dat betreft niet alleen de centrale rijksdiensten, maar ook de gemeentelijke en provinciale diensten, die tot nog toe veel te onafhankelijk waren. Wat het taalvraagstuk in de administra tie betreft verklaarde de heer Eyskens dat de eentaligheid die de Vlamingen tegen heug en meug hebben moeten aanvaarden niet tot gezonde toestanden heeft geleid. Hij is van oordeel dat iemand die een lei dende functie in de administratie wenst te bekleden, tweetalig, ja, meertalig zou moe ten zijn. In het Europa in wording is meertaligheid noodzakelijk voor alle hoge ambtenaren. Wetsontwerp goedgekeurd. Het persbureau Belga deelt mee dat het Belgische kabinet een wetsontwerp heeft goedgekeurd over het taalgebruik op ad ministratief gebied. Van een wetsontwerp over het taalgebruik bij het onderwijs is de algemene opzet bepaald. De minister van Binnenlandse Zaken Gilson, die het eerstgenoemde ontwerp heeft ingediend deelde op een persconferentie mee dat de regering een toeslag wil verstrekken aan bestuursambtenaren die de tweede lands taal kennen. Volgens het wetsontwerp zal voor de negentien gemeenten van de Brus selse agglomeratie een volledige tweetalig heid naar binnen en naar buiten gelden Naar buiten was Brussel al tweetalig. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Opdat allen één zijn, lezing. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrquw. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gfam. 10.15 Morgen dienst. 10.45 Gram. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gewijde muz. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Gram. 12.25 Wij van het land, lezing. 12.35 Land- en tuinbouwmeded. 12.38 Gram. 12,50 Act. 13.00 Nieuws. 13 15 Lichte muz. 13.40 Gevar. progr. (herh.). NCRV: 14.00 Metropole-ork. 14.40 Gram. 15.30 Lichte muz. 16.00 Verkenningen in de Bij bel. 16.20 Oude kamermuz. 16.50 Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursberichten. 17.45 Amus.muz. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Vocaal ens. 18.50 Sociaal perspectief, lezing. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Polit. lezing. 20.00 Gevar. progr. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespr. 23.00 Zangrecital. 23.30 Boek bespreking. 23 5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 1100 Kookpraatje. 11.15 Radio-filharm.orkest. 12.00 Orgel en zang. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Uit het bedrijfs leven, lezing. 12.43 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13 25 Beursber. 13.30 Lich te muz. 14.00 Sopr. en clavecimbel. 14.30 Voor de vrouw. 15.05 Progr. over huisdieren. 15.45 Gram. 16.00 Gevarieerd progr. 17.00 Gram. 17.30 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Act. 18.20 Gram. 18.30 Sportpraatje. 18 35 Gesproken brief. 18.40 Lichte muz. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gram. 19.30 Voor de jeugd 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. t.g.v. de verjaardag v. H.K.H. Prinses Margriet. 21.05 Vraaggesprek 21.25 Omr.ork. en solist. 22.30 Nieuws en meded. 22.40 Act. 23 00 Sportact. 23.10 Nieuwe gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m 12.00 Nieuws. 12 03 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Amus.muziek. 12 50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14 00 Schoolradio. 16.00 Beursber. 16.06 Franse les. 16 21 Zang en piano. 17 00 Nws. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Gram. 18.20 Voor de soldaten. 18 50 Sportkron. 19 00 Nieuws. 19.50 Pol. lezing. 20 00 Litterair progr 21.00 Ork.conc. 21 45 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG VARA: 17.00 Voor de kinderen NTS: 17.35 Int. jeugdjournaal 20 00 Journaal en weeroverzicht NCRV. 20 20 Memo 20 30 Nieuwe gram 20 55 In terviews 21 25 Licht progr 22 05 Documentaire film 22 35 Voordracht. VOOR DONDERDAG NTS: 20 00 Journ. en weeroverz. VPRO: 20.20 Chansoncompetitie. 21.05 Kunstprogramma. 21.35 Apollo en Bellae, spel. Advertentie Met ingang van vandaag worden de maatregelen tegen mond- en klauwzeer uit gebreid. Varkens zullen nog uitsluitend in vee-auto's, dus niet in met paarden be spannen wagens mogen worden vervoerd. Het zal verboden zijn met vee-auto's op boerenerven te komen. Ook mag het per soneel van de vervoerders de erven niet betreden. Te vervoeren dieren zullen dus op straat moeten worden ingeladen. De voorschriften betreffende ontsmetting van veewagens zijn verscherpt. Zowel de ontsmettingsvoorschriften als het verbod om met veewagens erven te berijden zullen ook betrekking hebben op het vervoer van runderen, schapen en geiten. Na overleg met ambtelijke instanties hebben het varkensstamboek, de centrale melkcontroledienst en het Nederlands rundveestamboek besloten, dat hun ver tegenwoordigers voorlopig geen boerde rijen meer zullen bezoeken. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Vroomshoop W. van den Hoek, voorheen zendingspredikant te Lei derdorp te Krimpen a. d. Lek T. Lan- gerak te Vinkeveen. Bedankt voor Londen (Ned. Gemeente) H. J. Kater te Amsterdam. Geref. Kerken Beroepen te Colijnsplaat J. Slomp, kand. te Baarn te Haarlem-Zuid (vac. C. Goe man) Joh. C. Baumfalk te Ommen te Middelstum D. H. Borgers te Hoogeveen te Zuid-Beijerland H. Pilon, kand. te Hilversum. Geref. Kerken (Vrijgemaakt) Aangenomen naar Drachten (2de pred.pl.) J. M. Goedhart te NiezijlKommerzijl. Bedankt voor BunschotenSpakenburg (vac. D. Nieuwenhuis) D. Deddens te Mariënberg. Chr. Geref. Kerken Tweetal te Alphen a. d. Rijn R. Kok te Ede en C. Smits te Sliedrecht. Beroepen te Leiden W. Hage te Middel burg.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 7