Tekeningen uit vier eeuwen
in Boymans-Van Beuningen
Nieuwe smaak
Spaanse piano-avond door
Alicia de Larrocha
1
Tm
I
1
Ben Gr oenier over de nieuwe leiding
en het speelplan van „Theater"
Guus Hermus naar
Centrum
Haarlemmer Rees Okx exposeert in Den Haag
Gerrit Achterberg
begraven
De negen muzen
z
i
G 23 JANUARI 1962
- - r
-
I
Concertgebouworkest
nodigt Amerikaanse
dirigent uit
FILM EN FILMWERELD
Bob Buys
Julian Schoenaerts door
Ensemblegeëngageerd
Bob Buys
Haagse Comedie gaat
Strindberg herdenken
Operette
Beeldschermer
De radio geeft woensdag
elevisieprogramma
-i -A,'
- '1- <v;v..
DE HEER J. C. EBBINGE WUBBEN, directeur van het Museum Boymans-Van
Beuningen te Rotterdam, moet een bijzondere belangstelling voor tekeningen hebben,
gezien verscheidene exposities daarvan in het door hem geleide museum, dat om
- meerdere exposities zovaak al onze aandacht vroeg. Tot 28 januari vertoont men
thans in Rotterdam een 150-tal tekeningen uit vier eeuwen. Van 4 februari tot
18 maart zullen zij ook te zien zijn in het Prentenkabinet van het Rijksmuseum te
Amsterdam. Het gaat om een keuze uit de collectie van Sir Bruce en Lady Ingram,
die vooral voor oude Noord- en Zuidnederlandse tekeningen een bijzondere belang
stelling aan de dag legden en het lag dan ook in de bedoeling vooral dat deel van
hun verzameling te tonen. Maar men meende te kort te doen aan de collectie als
geheel door geen tekeningen uit andere landen te exposeren. Het gevolg is een zo
veel verscheidenheid omvattende expositie, dat diep daarop ingaan enige pagina's
zou eisen.
SIR BRUCE INGRAM is de uitgever
van de Illustrated London News geweest,
een weekblad, dat altijd ,een grote be
langstelling voor beeldende kunst aan rte
dag legde en tekenaars als Constantin
Guys en Gustave Doré als illustratie-ver-
slaggevers aan het werk heeft gehad.
Guys is op deze expositie vertegenwoor
digd maar niet met zijn getekende ver
slagen uit de Krimoorlog, waarheen het
blad Guys in 1854 gezonden had. Zijn
daar gemaakte tekeningen zouden ons ze
ker geïnteresseerd hebben, maar zijn niet
op deze tentoonstelling aanwezig, omdat
het een collectie is, die gekozen werd op
artistieke kwaliteit. Nu hebben bedoelde
tekeningen dat zeker ook, maar Guys is
ons als kunstenaar toch vooral gaan boeien
door zijn „vrije" werk, dat veelal zo
niet altijd uit het hoofd gemaakt werd.
Een van zijn twee hier geëxposeerde te
keningen vertoont overigens enigszins het
karakter van zijn reportageprenten.
DE EERSTE aankopen van Sir Bruce
waren Engelse en Hollandse marinestuk
ken. Zo ontmoeten we hier natuurlijk
werk van de beide Van de Veldes. Maar
ook kunnen we kennismaken met ons veel
minder of mogelijk onbekend werk van
figuren als Ludolf Backhuyzen (1631-1708),
Simon de Vlieger (ca. 1600-1653), Hendrick
Cornelisz. Vroom (1566-1640), Abraham
Verwer (1600-1650) en Jan de Bray (ca.
1627-1697). De tekeningen van de laatste
moeten zeldzaam zijn in de geest van
zijn hele oeuvre. Sir Bruce Ingram <-n
De directie van het Concertgebouwor
kest heeft besloten de 33-jarige Ameri
kaanse dirigent Donald Johanos uit te no
digen in februari 1963 met het Concertge
bouworkest op te treden.
Donald Johanos, die deze uitnodiging
heeft aanvaard, wordt door de directie
van het Concertgebouworkest een veelbe
lovende Amerikaanse dirigent genoemd,
die hier tijdens de dirigentencursus van
de N.R.U. in 1957 sterk de aandacht trok.
Sinds 1957 is hij, aanvankelijk naast Paul
Klecki en sinds 1961 naast George Solti,
als dirigent verbonden aan het Dallas
Symphony Orchestra.
Reeds tijdens de tournee van het Con
certgebouworkest in 1961 door de Verenig
de Staten, besloot de directie een jonge
Amerikaanse dirigent in de gelegenheid te
stellen in het jubileumseizoen 1962-63 en
kele concerten met het orkest te leiden. Na
bekendmaking van dit besluit lieten 28
jonge dirigenten weten hiervoor in aan
merking te willen komen. Mede op advies
van vooraanstaande figuren uit het Ame
rikaanse muziekleven is de directie na
zorgvuldige bestudering van de binnenge
komen aanmeldingen tot bovengenoemde
keuze gekomen. Dirigent Johanos zal drie
jeugdconcerten en een openbaar concert
dirigeren. Op zijn programma zal in ieder
geval een hedendaags Amerikaans werk
voorkomen.
'J
In 1960 zijn in de gehele wereld in totaal
2.755 speelfilms vervaardigd, waarvan
ruim 500 in Japan. In dat jaar waren in
het geheel 41.035 speelfilms in omloop,
waarvan veertig percent van Amerikaanse
makelij, gevolgd door Engeland met negen
percent, Frankrijk met acht percent en
Italië met zeven percent. Van de 6.717
speelfilms die in 1960 in West-Europa in
omloop waren, was 36 percent uit de V.S.
afkomstig.
Snub Pollard, een van de „Keystone
cops", die in de dagen van de stomme
film wereldberoemd werden, is zaterdag
in de ouderdom van 72 jaar na een ziekbed
van een maand overleden.
Pollard, die te Melbourne geboren werd,
kwam in 1915 in de showbusiness terecht
en werd met Charlie Chaplin, Buster Kea
ton en anderen beroemd door de Keystone
films. Zijn bedroefde uiterlijk en zijn
hhngsnor waren zijn voornaamste kenmer
ken. Pollard trad op in ruim 200 films.
Sir James Caird hebben de grootste ver
zamelingen van tekeningen van de Van
de Veldes. Gezien het werk hier van de
jonge Willen van de Velde (1633-1707) ver
langt men naar een tentoonstelling van
deze figuur alleen. En dat geldt ook an
dere hier vertegenwoordigden, onder wie
er waarlijk te veel zijn om genoemd te
worden.
HET VERHEUGENDE van zo'n expo
sitie is dat er mede uit blijkt hoeveel
mogelijkheden er bestaan om een collec
tie te maken die boeit en dat men er
beter aan doet zich wat meer te richten
op het zekere, dat we door enige afstand
als zodanig hebben mogen leren onder-
Tekening van Pieter Molijn.
(1595—1661)
kennen, dan het vóór 'alles bij de tijd
willen blijven met speculatie.Het is de
verdienste van veel moderne kunst dat
ons duidelijker zuiver schilderkunstige en
tekenkunstige waarden geopenbaard wor
den. Maar het zijn waarden, die in grote
oudere kunst ook aanwezig zijn. En daar
om is het zo goed, dat op het gebied
van een oudere kunst tegenwoordig door
verschillende musea, waaronder vooral het
Museum Boymans-Van Beuningen zoveel
gedaan wordt nu een verdere verdieping
in kunst meer mogelijk is.
MISSCHIEN zal men op deze expositie
ook verrast worden door werk dat ons
vandaag als modern voorkomt. Dat wordt
natuurlijk mede bevorderd door de teke
ning, die een meer directe uiting is dan
het schilderij dat. veelal moest beantwoor
den aan opdrachten, waarvoor men te
genwoordig de fotograaf gebruikt. Maar
via de tekening kan men de kunstenaar,
ook de kleinere, in het schilderij terug
gaan vinden, waardoor men niet meer
zal staan voor het plaatje uit een ver
leden, waarmee we veelal niet zoveel
meer te maken hebben. En de kunste
naar vindende, zien we algemeen mense
lijke waarden gesteld, die ook voor van
daag gelden. Op deze expositie zijn dan,
gezien het veelvuldig voorkomende Ne
derlandse landschap, genoeg aanknopings
punten. En voor wie Frankrijk een beet
je kent zullen enige Franse tekeningen,
als bijvoorbeeld die boom van Claude
Lorrain (1600-1682), een verwarmende ont
moeting zijn.
„DE VUURTORENWACHTER"
Onder regie van Luc van Gent presen
teert de KRO donderdagavond, 25 januari,
het toneelspel „De Vuurtorenwachter" van
de Engelse schrijver Robert Ardrey. Dit
stuk speelt zich af in een vuurtoren, in de
noordelijke wateren van het Michigan
Meer. De' vuurtorenwachter Charleston
wordt gespeeld door Rob de Vries, inspec
teur Flanning door Jacques Snoek, een
kennis van Charleston, Streeter, door Coen
Flink. De schim van kapitein Joshua door
Hans Tiemeyer.
EXPOSITIE KEES VERWEY
In de kunsthandel M. L. de Boer, Kei
zersgracht 542 te Amsterdam, zal de Haar
lemse schilder Kees Verwey van 27 januari
tot 17 februari nieuwe werken exposeren.
Advertentie
extra
Uitsluitend verkrijgbaar bij H.H. apothekers, drogisten, kappers en de speciaalbranche
«978
DE HEER B. GROENIER, directeur
van de Arnhemse Toneelschool en de lei
der van „Theater" in nieuwe vorm, heeft,
zoals we onlangs reeds meldden, enige
punten bekend kunnen maken van het
nieuwe speelprogramma, dat „Theater",
dat in de nieuwe samenstelling 35 leden
sterk zal zijn, zal uitbrengen in het sei
zoen 1962-'63. Een belangrijk feit is dat de
Toneelgroep Theater zowel in Arnhem als
in Nijmegen premières zal brengen: een
nieuwjaarspremière in 1963. Loudi Nij-
hoff, thans als gast aan „Theater" verbon
den, zal straks in september deel gaan
uitmaken van de vaste groep. Op 8 sep
tember 1961 start het verjongde „Theater"
met „Une belle Histoire" van Guy Rotter.
Een week later krijgt Nijmegen de eerste
opvoering te zien van Anouilh's „Jesabel".
Een belangrijke première heelt in Arn
hem plaats op 20 oktober van dit jaar,
omdat, zoals gemeld, „Theater" Tolstoi's
„Oorlog en Vrede" zal geven, in de be
werking van Piscator en Neumann en on
der regie van de Poolse regisseuse Irena
Babel, die in Arnhem zal komen wonen
voor het volgen van de repetities. Een
week later zal in Nijmegens schouwburg
een familiestuk met een thrillerachtig ka
rakter worden vertoond. Naam en auteur
kunnen nog niet worden genoemd.
JAN STAAL, de schrijver van „De laat
ste Verlofganger", heeft een stuk geschre
ven over de veranderingen in een Zeeuws
dorp, dat badplaats wordt. De titel van
dit stuk staat nog niet vast. Het wordt op
Nieuwjaarsdag 1963 in Arnhem ten doop
gehouden. Tezelfder tijd kunnen de toneel
liefhebbers in Nijmegen en omgeving kij
ken naar „Naives Hirondelles" van Ro
land Dubillard.
De heer Groenier herhaalde nogeens in
het kort het werk van de commissie in
de affaire-„Theater" die advies heeft moe
ten uitbrengen over de nieuwe samenstel
ling van de troep. De heer Groenier ver
welkomde zijn nieuwe mede-bestuursleden
Ton Lensink, Johan Walhain en Ferdi
nand Stemeberg.
Arnhem, aldus de heer Groenier, is te
beschouwen als een plaats voor doorstro
ming van acteurs. Dit heeft zijn voorde-
De toneelspeler Guus Hermus is toege
treden tot de artistieke leiding van de to
neelgroep „Centrum". In het seizoen 1962-
1963 zal hij tevens als acteur en regisseur
vast aan de groep verhonden zijn. Op het
ogenblik maakt Guus Hermus deel uit van
het „Rotterdams Toneel".
De acteur Julien Schoenaerts, eerste
acteur aan de Koninklijke Nederlandse
Schouwburg te Antwerpen, heeft zich voor
het aanstaande seizoen bij het Nederland
se gezelschap „Ensemble", directie Karl
Guttmann, verbonden.
Belangrijke rollen, die de heer Schoe
naerts in de laatste tijd gespeeld heeft
zijn Baldovino in Pirandello's „Het Spel
van de Eer", Jozef K. in „Het Proces"
van Kafka, Davis in „De huisbewaarder"
van Harold Pinter en Raskolnikov in
„Schuld en Boete" van Dostojewski.
KUNSTKENNER KATZ OVERLEDEN
In Dieren heeft gisteren de crematie
plaats gehad van de zaterdag op zeventig
jarige leeftijd overleden, in binnen- en
buitenland bekende kunstkenner B. Katz
uit Dieren. Zeer velen woonden de plech
tigheid bij.
De heer Katz die het Nederlands kunst
bezit heeft verrijkt met aankopen vooral
in Engeland, deed bij zijn leven talrijke
schenkingen, onder meer aan musea in
Amsterdam en Arnhem en aan 't Maurits-
huis in Den Haag. In het bijzonder ging
zijn belangstelling uit naar porselein,
waarin hij talrijke specimina wist te ver
garen voor ons land.
OP DE DERDE piano-avond in Minerva te Heemstede, georganiseerd door de
Haagse stichting „Artivis", werd het publiek vergast op een buitengewone manifes
tatie van Spaanse klaviermuziek, belangwekkend zowel als herscheppende, dan als
scheppende kunst. De uit Barcelona afkomstige Alicia de Larrocha, die al een deel
van de westerse wereld met haar geraffineerde en toch oergezonde interpretaties
van het piano-oeuvre harer beroemde landgenoten Soler, Albéniz, Granados en De
Falla in de ban van haar artistieke vermogens bracht, blijkt nu ook op de Hollandse
podia vaste voet te zullen krijgen. Gerekend naar de vertolkingen die wii deze
maandagavond van haar hoorden zal dit geen moeilijkheden opleveren, want wat
zij aan het toetsenbord presteert is hartveroverend van eerlijke visie en technisch
kunnen.
ALICIA DE LARROCHA vereenzelvigt
zich totaal met de kunst die zij dient. Zij
speelt sonates van Padre Antorfio Soler
de Spaanse Scarlatti zoals men kan
veronderstellen dat deze achttiende eeuw-
se meester zelf zijn werk vertolkt heeft:
zonder opgedrongen gevoeligheden, maar,
binnen het kader van een beperkte ter-
rassendynamiek, levendig en met de on
miskenbare karakteristiek van het pulse
rende Spaanse bloed. In werk van Albéniz
(vier delen uit „Iberia") van Granados
(twee Goyescas en het daaraan verwan
te „El Pelele") en van De Falla (Cuat.ro
Piezas Espanolas" en de fameuze .Fan
tasia Baetica") lieten haar interpretaties,
bij alle kenmerken van overeenkomst ge
boren uit het landeigen ritme, de opval
lende verschillen van geaardheid en van
verwerkte invloeden blijken. Zo heel en
al vlekkeloos Spaans, zo zonder dat men
neiging kon ondervinden aan iemand an
ders dan aan Albéniz te denken, klonken
diens hooggekleurde evocaties, met aan
het slot de overrompelende castagnetten-
dans„Trianon".
IN DE GOYESCAS van Granados kon
DE JONGE HAARLEMMER Kees Okx
exposeert tot 4 februari in „Het Kunstcen
trum" aan de Molenstraat 16 te Den Haag,
vlak bij het voormalig Koninklijk Paleis
aan het Noordeinde. Wij ontmoettten in
Haarlem zijn werk op de laatste exposi
tie van De Groep. Okx' werk herinnert
enigszins aan dat van Bouthoorn en van
Benner. Er zijn er meer, die tegenwoor
dig zo werken. Er is bijna sprake van een
school. Imitatie van het werk van beide
nogal belangrijk geachte figuren is niet zo
moeilijk. Het gaat om gebruik van felle
kleuren, die vaak dik of wat grof worden
opgezet. Bindingen in het verkregen kleu
renspel worden veelal gemaakt door sterk
grafische accenten van meestal zwart
waaromheen weer verlevendigingen ge
bruikt kunnen worden in de vorm van
sterk rode of ook wel witte accenten. De
jongere, die furore wil maken gebruikte
dit recept.
MEN KAN ECHTER niet zeggen dat
Okx volgens recept werkte, al is er wel
sprake van enige herhaling van gevonden
eigen middelen, waaruit geconcludeerd
kan worden, dat alles niet even geïnspi
reerd gedaan werd. Voorzover men bereid
is Okx' werk wat aandachtiger te beschou
wen ontdekt men veel eigens, verschillen
met werk van genoemde andere figuren of
hun aanhang. Er is in Okx' schilderijen
en gouaches sprake van een plastische
werking van de kleur, waarbij het zwart
dan meestal naar voren komt tegen een
achtergrond van of een doorzicht gevormd
door de kleuren. In Okx' geval zag ik het
zwart namelijk meestal niet zozeer als
kleur. Zijn werk zou een venster kunnen
zijn op een andere wereld, de wereld van
de schilder. Moge mij persoonlijk die we
reld weinig liggen, niet voor niets verge
leek ik Okx met bekendere figuren. Wel
ben ik enigszins benieuwd naar Okx' ver
dere ontwikkeling.
DE TECHNIEK lijkt verdieping in de
weg te staan en zou dan verfijnd moeten
worden. Verbreding van werkwijze, van
toets en vereenvoudiging van kleurstelling
en terugbrengen van het vormbeweeg tot
iets rustigers is mogelijk, maar met het
gevaar in zich van mindere rijkdom, of
zelfs het eindigen in de eenvoud van een
Soulages of andere schilders, wier doeken
niet veel meer zijn dan eenvoudige wand
tapijten. Waar blijft dan Okx' duidelijk te
constateren driftigheid? Het is aan Okx
hier in de toekomst antwoord op te ge
ven. De vraag tekent mijn wantrouwen, dat
dan niet gedeeld wordt door de heer Sand-
berg, directeur van het Amsterdamse Ste
delijk Museum, die Okx' etsen bijvoorbeeld
imponerend vindt, zoals wij lezen op de
uitnodiging tot deze tentoonstelling. Van
die etsen herinneren enkele even aan die
van Heyboer die voor mij toch iets obse-
derends heeft, dat ik bij Okx mis. Ver
schillende andere grafische werken wer
den uit stukken opgebouwd. Zeker brengt
Okx met een en ander het tevoren-nog-
niet-vertoonde.
men daarentegen wel eens even denken
aan de Listziaanse gevoeligheid die het
beeldend vermogen van de componist
doorkruist; en in de „Fantasia Baetica"
kwam een gespierde vertolking van je
hoekdelen ondubbelzinnig verraden hoe
sterk de invloed van Stravinsky in dit ge
duchte en dus weinig gespeelde werk van
De Falla gewerkt heeft, zonder dat ech
ter het Iberische karakter er onder be
dolven werd, blijkens de zeer eigen me
lodische schoonheid van de middenmoot
van het stuk, om niet eens te spreken
van gitaareffecten, zoals men die bij Stra
vinsky vergeefs zou zoeken.
EEN SPAANSE pianiste, toegerust met
al de raffiniteiten die de grote klavier
componisten van haar land in sun werk
tot uitdrukking hebben gebracht, en bo
vendien gewapend met de enorme tech
niek en de klankgevoeligheid die ertoe
vereist is om deze kunst vertolkend tot
leven te kunnen wekken, dit was dus
deze Alicia de Larrocha. Een naam om
te onthouden, lezers. En dat ze ook bui
ten haar Spaans repertoire wat te ver
tellen weet, toonde zij met een geraffi
neerde verklankring van het als bisnum-
mertje gespeelde „Spinnerlied" van Men
delssohn. Na zo'n avond zegt men vol
vertrouwen: tot weerziens!
Jos. de Klerk
Jos van Bommel overleden
Op 78-jarige leeftijd is zaterdag vroeg
te zijnen huize in Delft overleden de heer
Jos van Bommel, directeur van het Stads-
doelencomplex te Delft. De heer Van
Bommel, die op 2 november 1883 in Den
Haag werd geboren, en tot 1924 in de resi
dentie verbleef, heeft zich nadien in Delft
grote bekendheid verworven, niet alleen
als directeur van Stadsdoelen, maar ook
door zijn activiteiten in diverse andere
functies. Koorzang heeft altijd zijn grote
belangstelling gehad en hij was mede-op
richter van de Die Haghe Sarighers.
BLIJSPEL VAN PRIESTLEY
Het blijspel van J. B. Priestley, dat de
VARA-radio enige tijd geleden als een
toneelreportage in de Matinee op de vrije
zaterdag uitzond, komt op zondag 28 ja
nuari op het televisiescherm. De spelregie
is ook nu in handen van Walter Kous, de
televisieregie in die van Berend Boude-
wijn. Het stuk speelt in de idyllische om
geving van een onbewoond eiland ergens
in de Stille Zuidzee. Het schetst de blijde
sfeer van prettige en beschaafde mensen,
die samen genieten van de vakantie en
tijdens dit ontspannend bestaan ook nog
de vakantietoeslag cadeau krijgen, wan
neer zij gezamenlijk een schat ontdekken
met een miljoenenwaarde. Het ontdekken
van de buit vormt natuurlijk een bron van
extra vreugde, maar de verdeling van het
bezit behoeft uiteraard niet dezelfde stem
ming op te wekken.
len, omdat mensen, die bijvoorbeeld in het
westen werken en niet tot ontwikkeling
kunnen komen bij westerse toneelgroepen,
in Arnhem veelal meer kansen zullen vin
den.
Uiteindelijk zal ook de nieuwe Toheel-
groep Theater, zo vervolgde de heer Groe
nier, haar werkterrein hoofdzakelijk moe
ten vinden in het oosten des lands, maar
dat impliceert, dat ook verschillende to
neeluitvoeringen, evenals nu, in het wes
ten zullen worden gegeven, onder andere
Rotterdam, Leeuwarden, Haarlem; men
gaat immers door het hele land. Naar
zijn smaak is Arnhem een zeer prettig
werkterrein, maar men moet Arnhem niet
zien als een standplaats voor een toneel
groep zoals Den Haag in feite is.
De heer Groenier deelde nog mee, dat
verschillende acteurs en actrices „Thea
ter" zullen verlaten en naar het westen
zullen gaan, maar, zei hij, daar staat te
genover een versterking van verschillen
de andere acteurs en actrices die, voor
zover bekend, uit het westen zullen komen.
Namen wilde hij nog niet noemen.
Vele Nederlandse letterkundigen hebben
gisteren op de algemene begraafplaats
„Rusthof" in Amersfoort de begrafenis bij
gewoond van de vorige week onverwacht
verscheiden dichter Gerrit Achterberg.
In de aula vertolkte de dichter-uitgever
Bert Bakker de gevoelens van de vrienden
letterkundigen. Hierna las hij enkele ge
dichten van Achterberg voor.
Ds. M. J. Wagenvoorde uit Zwolle sprak
naar aanleiding van „Openbaringen" 21
Ook hij getuigde van Achterbergs groot
dichterschap. Zijn dichtkunst is het werk
van zijn bestaan, zei hij.
Bij de groeve sprak de dichter Ed. Hoor-
nik en bad ds. J. T. Doornenbal het „Onze
Vader".
Bij de plechtigheid waren onder anderen
aanwezig A. Roland Holst, prof. N. A. Don
kersloot, prof. Garmt Stuiveling, Jan H.
de Groot, Karei Jonckheere, J. B. Charles,
Pierre H. Dubois en een aantal jongere
letterkundigen.
De vermaarde Italiaanse zangeres
Anna Moffo is gisteren in Amsterdam
gearriveerd, waar zij hedenavond
soliste zal zijn im de galapremière van
„I Puritani" door de Nederlandse
Opera. Zaterdag jongstleden heeft
Anna Moffo een concert gegeven in
het Witte Huis voor het echtpaar
Kennedy en genodigden.
PIERRE KEMP-PROGRAMMA
Op vrijdag 26 januari spreekt prof. dr.
N. A. Donkersloot in net VPRO-radio-pro-
gramma over de dichter Pierre Kemp, die
in 1886 te Maastricht werd geboren. Kemp
debuteerde in 1911 met „Wiegeliedje". In
aansluiting daarop draagt Paul Cammer-
mans een aantal van Kemps gedichten
voor uit de bundel „De incomplete luiste
raar" (20.2520.50 uur).
„DIE HAERLEMSCHE MUSYCKCAMER"
„Die Haérlemsche Musyckcamer" geeft
vrijdag 26 januari aanvang 20.15 uur
in de Tuinzaal van het Concertgebouw een
conce -t, gewijd aan werken van 17e en 18e
eeuwse meesters.
Het programma vermeldt werken van
Purcell, Vivaldi, Telemann, Albinoni en
Stamitz. Als solisten werken mee Jo van
Helden (in het concert voor viola d'amore
en strijkorkest in d. kl. t. van Vivaldi) en
Edo Wilod Versprille (in het concert voor
fluit en strijkorkest in G gr. t.van Tom-
masso Albinoni).
Schenkingen aan musea. De „Vereeni-
ging Rembrandt" te Amsterdam heeft aan
de Staat der Nederlanden, ter plaatsing
in het Rijksmuseum te Amsterdam ten ge
schenke aangeboden tien bij Newyorkse
kunsthandels aangekochte tekeningen door
Jan van Goyen. Deze tekeningen vormen
een waardevolle aanvulling van de ver
zameling van het Rijksprentenkabinet. Het
Arnhemse Gemeentemuseum is verrijkt
door een schenking bestaande uit 144 te
keningen en aquarellen van H. W. Mesdag
en Sientje MesdagVan Houten. Onder
het werk van Mesdag zijn enige van zijn
bekende strandgezichten. De schenking is
gedaan door mevrouw L. J. BoddartMou-
ton te Delft.
Ter herdenking van het feit dat August
Strindberg 50 jaar geleden stierf, heeft
de Haagse Comedie, onder regie van Paul
Steenbergen „De Vader" in studie geno
men in de vertaling van Theun Lammert-
se.
Ida Wasserman, Annie de Lange, Frans
van der Lingen. Gijsbert Tersteeg, Carl
van der Plas, Sonja Brill, Broes Hart
man en Hep van Delft zijn de medespe
lenden aan deze voorstelling, waarvoor
Hep van Delft het decor heeft ontwor
pen.
De kostuums zijn van Has Noordhoek
Hegt. Broes Hartman is de regie-assistent.
Eveneens kan bij de Haagse Comedie
de eerste voorstelling in Nederland wor
den verwacht van „Don Gil met de groene
broek" (Don Gil de las calzas verdes)
van Tirso de Molina, wiens werkelijke
naam Gabriel Tellez was
Deze 17de eeuwse comedie, uit het Oud-
Spaans bewerkt door Dolf Verspoor, wordt
geregisseerd door Joris Diels. Harry Wich
ontwerpt de decors en de kostuums.
Myra Ward, Do van Stek, Maria de
Booy, Jules Croiset, Eric van Ingen, Bas
ten Batenburg, Jules Royaards, Jan van
der Linden, Wim de Haas, Kees Coolen,
Manfred de Graaf, Gerard de Groot, Dolf
de Vries, Wiebe Brandsma en Jules Ha
mel zijn de medespelenden.
De muziek wordt gecomponeerd door
Jurriaan Andriessen.
1
'KOfID/G//iG£/i £n BESCHOUW/HGEH
Kurt Wilhelm heeft grote bekendheid
verworven met zijn televisiemonteringen
van operettes. Nadat deze vorm van mu-
zikaal-dramatische expressie triomfen
had gevierd op de planken, maakte de
film er zich meester van, maar wie zou
denken dat ze, geplaatst tegenover onze
overwaardering van het ritme met uit
schieters naar de populaire harmonisering
in de musical geen opgeld meer zou
doen, komt bedrogen uit. Nu is de operet
te een specifiek Duits-Oostenrijkse aange
legenheid. Men kan daar Strauss, Lehar,
Millöcker en al die andere fenomenen
van het lichte muziek-drama niet zomair
voorbijzien. Het is niet alleen een kwestie
van de muzikale kwaliteit, van melodie.
De libretto's, die aan de operettes ten
grondslag liggen, houden binnen de waar
schijnlijkheid der romantische uitwerking
nog wel zoveel gezonde spanning, dat ze,
mits goed geënsceneerd, ook nu kunnen
boeien. De televisiepresentatie van Lehar's
operette „Paganini" was daar een uitste
kend voorbeeld van. Ook ditmaal werd
het play-back systeem toegepast. Het on
miskenbare voordeel is, dat men de beste
acteerprestatie ziet, die mogelijk is. Het
viel daarbij op hoe perfect de acteurs
de kunst verstaan te suggereren, dat zij
zelf de stemmen „achter hen" zijn. De
vertoning van „Paganini" in het K.R.O.-
programma van maandagavond zal dan
ook heel wat kijkers aan hun toestel heb
ben gehouden. Het was een fraai bewijs van
wat men met een zangspel kan doen door
er met de camera's actie in te brengen
en er alle statische elementen uit te snoei
en. Rationeel componeren en talentvol en
sceneren zijn daarvoor de voorwaarden.
HILVERSUM I. 402 m. 7.0024.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram.
7.30 Gewijde muz. 7.50 Meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15
Radiokrant. 8.55 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35
Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram 10 15
Morgendienst. 10.45 Gram. 10.50 Grote verwach
tingen, hoorsp. (III). 12.00 Gram. 12.30 Land- en
tuinbouwmeded. 12.33 Koorzang. 12.53 Gram. of
i,00 Nleu_ws- 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram.
14.15 Gram. 15 00 Jcugdconc. 15.45 Progr over
vrijetijdsbesteding. 16.00 Voor de jeugd 17 20
Gram. 7.40 Beursber. 17.45 Lichte muziek. 18.10
Koorzang. 18.30 Het Spectrum, lezingen 1845
Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man
af, praatje, 19.15 Leger des Heilskwartier. 19.30
Radiokrant. 19.50 Gram. 20.05 Omr.ork. 21.00 De
ontwikkeling van enkele sociaal-geneeskundige
voorzieningen, lezing (III). 21.20 Lichte muz. 21.35
Kamermuz. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverden
king 22.55 Platennieuws. 23.55—24.00 Nieuws.
HILV,hlS1?rM U* 298 m* 7 00 VARA. 10.00 VPRO.
vJwa yPÏÏSr 19'30 VPRO- 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7 00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
r^iAUtrS' .13 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw.
9.10 Kookpraatje. 9.15 Gram. VPRO: 10.00 School
radio. VARA: ,0.20 Voor de huisvrouw 1100 Ge
varieerd progr 12.10 Orgelspel 12.30 Land- en
tuinbouwmeded 12 33 Voor het platteland. 12.38
•vfFU13-90 Nieuws. 13.15 Zigeunerork. en soliste
13.45 Gesproken portret. 14.00 Gram. 14.10 Koor-
,i5 00 Hoe. worden we geregeerd?, lezing.
TY°°r de ieugd- 17.00 Hammondorgelspel.
17.20 Lichte muziek. 17.50 Regeringsuitz.Nieuw-
Gumeakroniek, door mr. dr. H. J. Roethof 18 00
Nieuws en comm. 18.20 Gram. 18.30 Instr. kwint.
18.50 Act. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 VARA-
varia en gram. 19.20 Omdat wij gereformeerd
zijn.lezing. VPRO: 19 30 Voor de jeugd VARA'
20 00 Nieuws. 20 05 Lichte muz. 20.35 Zestig jaar
levenservaring, lezing (17). 20.50 Sopr en clave-
cimbel. 21.10 Opa Draadnagel zet door, hoorspel.
22.30 Nieuws. 22.40 Act problemen. 22.55 Fluit en
piano. 23.20 Jazzmagazine. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws 12.03 Gram. 12.30 Weerber 12 35
Gram. 12.50 Beursber 13.00 Nieuws. 13 15 Kamer
muz. 14 00 Schoolradio. 15.00 Ork concert. 16 00
Beursber 16 06 Engelse les. 16.21 Operettemuz.
17.00 Nieuws. 17.15 Kamermuz. 17.50 Boekbespr.
18 00 Gram. 18 10 Lekenmoraal en filosofie 18 20
Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws.
19 40 Vlaamse liederen. 19 50 Herinneringen aan
toen.. 20 00 Verz progr 20 45 De zeven kunsten.
21 00 Gevar muz 22.00 Nieuws. 22.15 Hoorn en
piano. 22.25 Mitzik. lezing. 22.55—23 00 Nieuws
VOOR DINSDAG
NTS: 20 00 Journaal. NCRV: 20 20 Memo. 20 30
Documentaire film. 20.45 Speelfilm.
VOOR WOENSDAG
KRO- 17 00 Voor de kinderen. NTS: 17,35 Jeugd-
journ CKV-IKOR-RKK17 45—18 05 Bijbellezing
voor de ;eugd NTS: 20 00 Journ en weeroverz
VARA: 20 20 Achter het nieuws 20 35 Sport
NTS' 21 00 Onbekend talent VARA- 2130 Docu
mentair programma. 22 20 Kunstkroniek