Italianen met „I Puritani" i Dirigentencursus te Hilversum KERKELIJK LEVEN DE PERS OVER NEW DELHI IH3 En EU) I Nieuwe speelfilm van Van der Linden De negen muzen Juliette Gréco WOENSDAG 24 JANUARI 1962 Onder auspiciën van de Nederlandse Opera JAN LARY OVERLEDEN Henk van Ulsen door Studio geëngageerd Bond van Dansleraren: „de twist is vulgair" Theresia van der Pant exposeert tekeningen Bob Buys Mr. Luns „Onder Vuur" elevisieprogramma De radio geeft donderdag Brug tussen conservatorium en concertpraktijk Vrijdag 26 januari DOMINO de club der vedettes presenteert 1 Engeland A merika Duitsland-Zwitserland Frankrijk Denemarken Naar de roman „De wilde jarenvan Piet van Aken FILM EN FILMWERELD HET OPERALIEVEND publiek dat bij de Italianen zweert en zich doorgaans weinig gelegen laat aan wat er in de operacultuur zoal te koop is, kan weer eens aan zijn trekken komen. Ze zijn er weer, de vertegenwoordigers van het „bel-canto" en ze maken dit keer hun beknopt tournee (drie keer Amsterdam, een keer Dan Haag en een keer Rotterdam) onder auspiciën van „De Nederlandse Opera", die er zijn orkest en zijn dirigent Arrigo Guarnieri voor inzet en het optreden van dit gezel schap „ad hoc" in zijn algemeen programma opnam. Men heeft er de zwanezang van Vincenzo Bellmi, de in 1835 in het Theatre Italien te Parijs gecreërde opera „I Puri tani" voor klaar gemaakt. Als ik mij niet bedrieg is dit werk voorheen nooit in Nederland op de planken gekomen. Ik geloof niet dat men daar muzikaal en qua theaterkunst veel aan tekort gekomen is, al gebiedt de objectieve waarnemimg tot de erkenning van enkele waardevolle passages (vooral in de laatste akte) die een belofte inhouden, die de jong gestorven componist niet heeft vermogen in te lossen. MAAR MET DAT AL heeft Bellini zijn zin voor werkelijke melodische cantilenen en brani-tiraden rijkelijk in vrij primitieve vormen ten beste gegeven en, waar hij er kans toe zag, de zangvirtuositeit ef fectrijk gediend. Wat hij aan de twee hoofdpersonen: Elvira (sopraan) en Artu- ro (tenor) aan stemomvang en coloratuur toebedeelde stelde eisen, die slechts door uitzonderlijke krachten konden worden vervuld En met de overige sujetten is het al weinig minder. Vandaar dat het succes van „I Puritani", zoals trouwens dat van de vele ermee verwante werken, bepaald wordt door de vocale vertolking. De rest kan men het beste vergeten. Dit was tenminste onze ervaring tijdens de Hollandse première op dinsdagavond in de Amsterdamse Stadsschouwburg. DE SOPRAAN Anna Moffo (Italiaanse door haar huwelijk, maar Amerikaanse van oorsprong) wist haar hachelijke par tij door bijzonder vlotte coloratuur, grote stemomvang en individueel spel boeiend te interpreteren. Wat zij vocaal in II pres teerde bracht de zaal in extase. En haar tegenspeler, de tenor Luciano Saldari gaf haar geen duimbreed toe. De machtige partij van Arturo is hem als op het lijf ge schreven, met coloraturen, snikjes en zelfs hoge d's. OVER KOOR en algemene regie is het 't beste niet veel te zeggen, niet alleen omdat wij dat bij de Nederlandse Opera anders gewend zijn, maar omdat wij ons afvragen, wat er speeltechnisch van zo'n In zijn woning aan de Rollandslaan te Haarlem is gisteren op 82-jarige leeftijd overleden de bekende kunstschilder Jan Lary. De begrafenis zal plaats hebben op zaterdag 27 januari te Driehuis-Wester- veld na aankomst van de trein van 11,01 uur. Jan Lary werd op 7 december 1879 in Dordrecht geboren. Zijn eerste schilder en tekenlessen kreeg hij van zijn oom, Ronald Lary en zijn vader de tekenaar en graveur C. Larij. Van 1898 tot 1913 verbleef de heer Lary in Indonesië, waar hij vooral veel landschapschilderingen maakte. Jan Lary was op 24-jarige leef tijd inspecteur voor een petroleummaat- schappij. Hij sprak toen al vloeiend Ma leis,Frans, Duits en Engels. Hij verliet het vak echter om correspondent in vreem de talen te worden bij prof. Melchior Treub, directeur van 's Rijks Plantentuin in Buitenzorg, later bij Lovink. Gouver neur-generaal A. W. F. Idenburg opende in die periode de eerste expositie van werk van de jonge schilder. Niet alleen in Nederland en Indonesië heeft Jan Lary geëxposeerd, ook in tal van andere ste den Hij bleef van 1898 tot 1913 in Indië, een periode die van 1904-1906 voor een verblijf in Nederland onderbroken werd. Na zijn definitieve terugkeer in 1913 heeft hij veel gereisd, onder andere in Zuid- Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Ita lië. In 1942 exposeerde hij te Haarlem in Kunsthandel De Bois. Zijn hobbies waren zwemmen, gitaarspelen, jagen en prijs schieten. Hij was twee jaar kampioen- schutter van Batavia op revolver en ge weer. Zijn verzameling wapens en Dajakse gebruiksvoorwerpen heeft hij aan het Leids museum geschonken. Zijn werk is in vele particuliere ver zamelingen vertegenwoordigd. Jan Lary was lid van het genootschap „Kunst Zij Ons Doel". Na in Nederland in vele schil derplaatsen te hebben gewoond, onder an dere Laren en Loenen, vestigde Jan Lary zich in Haarlem. De actrice Andrea Domburg en de ac teurs Henk van Ulsen en Joop Admiraal, die dit seizoen bij verschillende toneelge zelschappen gastrollen vervullen, zullen met ingan" van het nieuwe toneelseizoen (1962/19^" - ist verbonden zijn aan de to- neelgr< tudio". stuk te maken is. Wat is het ten slotte meer dan een aangekleed operaconcert? Maar dat is het dan ook in de beste con dities, want dirigent Guarnieri zorgt voor een prima samenwerking met zijn perfec te orkest. Jos. de Klerk „De twist is geen dans, doch slechts een verkrampte lichaamsbeweging, die heel in de verte doet denken aan onze Latijns-Amerikaanse dansen". Dit zegt het bestuur van de Nederlandse Bond van Dansleraren, de grootste organisatie op dit gebied in Nederland, in een officiële verklaring aan het A.N.P. De bond plaatst zich hiermee op een ander standpunt dan de Vereniging van Dansleraren (zie ons blad van maandag j.l.). Het bestuur meent, dat de aanblik van een danser die „twist" dermate onsmakelijk is, dat slechts hij of zij die over weinig zelfrespect beschikt deze dans zal uitvoeren. Het betreurt net zeer, dat aan dit wanprodukt het woord „dans" wordt verbonden en herinnert er voorts aan dat de twist in vrijwel alle Newyorkse dancings is verboden. De, volgens de bond, grootste expert op het gebied van moderne dansen, de heer Alex Moore in Londen, heeft ver klaard dat de twist niet alleen vulgair lijkt, maar het ook is; een uitspraak waar de Nederlandse Bond zich bij aansluit. RUSSISCH-CHINEES CULTUREEL AKKOORD De Sowjet-Unie en China hebben dins dag te Moskou een overeenkomst gesloten voor culturele uitwisseling in de loop van dit jaar. De besprekingen erover hebben negen dagen geduurd. Het Sowjet-rege- ringsblad Izwestia maakt melding van het akkoord onder de kop „wederzijds begrip en vriendschap". Er zullen acteurs en music' worden uitgewisseld. De samen werking op het gebied van onderwijs, radio, televisie en sport zal worden voort gezet, aldus het blad. ER WAS EEN TIJD dat men beeldende kunstenaars beneden de 40 jaar tot de jongeren rekende. Misschien gebeurt dat soms nog wel. Er zijn inmiddels zoveel piepjonge lieden de kunst binnengespar- teld, dat men beschroomd wordt iemand tot de jongeren te blijven rekenen, wan neer men meer dan tien jaar het werk heeft mogen volgen; zo verging het mij met Theresia R. van der Pant, wier leef tijd naar alle waarschijnlijkheid toch be neden de veertig ligt. Het werk van deze beeldhouwster is een voortzetting van een vertrouwde traditie en zal niemand door de vorm verbazen en voor niemand moei lijk te begrijpen zijn. Maar voor mij blijft Theresia van der Pant toch een jongere, omdat zij, gelijk nog enige collega's, dwars tegen modes in blijft gaan, zich steeds laat leiden door de natuur alleen en daar mee bijzonder fris blijft. Zij verwierf in 1953 de zilveren medaille van de Prix de Rome voor beeldhouwkunst. TOT 5 FEBRUARI exposeert Theresia van der Pant tekeningen in de Kunstzaal Paardenburg te Ouderkerk aan de Amstel. Voor een deel ontmoet men al eerder ver toonde studies naar het naakt, sterk van plastiek, mooi op het vlak geplaatst, en uiterst levend. Daar komt dan bij dat The resia van der Pant haar werk weet te sie ren door een verfijnde materiaalbehande ling en zelfs een vermoedelijk te voren prepareren van het papier, zonder dat het laatste als een hinderlijke opzettelijkheid werkt. De zorg, aan haar werk besteed, getuigt van haar visie op de kunst, die zij als een hoge opgave blijft zien. Nieuw voor ons zijn schetsen uit Israel. Deze moeten, dacht ik, nog directer ontstaan zijn. En weer vertoont zij die prachtige behande ling van het materiaal. MEER NOG DAN in haar thuis gemaak te tekeningen speelt nu het licht een rol. De felle zon omspoelt haar figuurtjes, die daarbij toch een duidelijke vorm bewaar den; echte tekeningen van een beeldhouw ster. Verscheidene schetsen naar op het hoofd vazen dragende figuurtjes doen trou wens aan plastieken denken. Zo is het ook met een ezeltje naast een mansfiguurtje. Men komt tot de overtuiging dat Theresia Van der Pant zichzelf zal blijven. Met gro te gevoeligheid stelt zij de vorm op hel dere wijze. Naast genoemd ezeltje- zijn er, zoals te verwachten viel, ook andere die ren. Behalve studies naar naakten ont moet men ook studies naar danseressen. Op 19 oktober j.l. werd door de VPRO T.V. de eerste uitzending in de serie „Onder Vuur" uitgezonden, waarin een drietal studenten vragen stelden aan een prominent politicus. Was het toen ir. S. H. Visser, thans zal op 7 februari a.s. mr. J. M. A. H. Luns, minister van Buitenlandse Zaken, onder de schijnwerpers plaats nemen om de studenten Ferry A. Hoogendijk, R. J. Schmal en Geert van Tijn te antwoorden op vragen over zijn beleid. Dit program ma wordt uitgezonden vanuit het minis terie van Buitenlandse Zaken. De regie heeft Ben Klokman. (20.20-20.50). DE T.V. IN AMERIKA Tri de Verenigde Staten zijn 55 miljoen televisietoestellen, zo is dinsdag officieel in Washington bekendgemaakt. Het aan tal kijkers wordt geschat op 50 a 60 mil joen. Twaalf percent van de Amerikaanse gezinnen heeft meer dan één toestel. Ge middeld wordt per gezin per dag vijf uur en 22 minuten naar de programma's ge keken. VOOR WOENSDAG KRO- 17 00 Vooi de kinaeren JNTS. 17.35 Jeugd lourn CKV-IKOR-RKK 17 45 - 18 05 Bijbellezing voor de jeugd NTS 20 00 Journ en weeroverz VARA. L0 20 Achter het nieuws 20 35 Sport NTS 21 00 Onbekend talent VARA 21 30 Docu mentair programma 22 20 Kunstkroniek VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journaal. KRO. 20.20 In woord en beeld. 20 30 Kunstkron 21.00 De vuurtorenwach ter, TV-spel. i rm Wêêêê L ~i A A NKOND/G/NGEN En BESCHOUW!Tl GEN ■uuwhx" "Mwaretrx; T- De Nederlandse inzending voor het tele visiefestival in Montreux zal dit jaar een ander karakter hebben dan vorig jaar. Ditmaal heeft men plannen om één show rondom Corrie Brokken te maken. De NTS heeft hiervoor de medewerking van René Sleeswijk gekregen. Oorspronkelijk mocht Corrie tijdens haar contract in de revue niet voor de televisie optreden, maar voor deze bijzondere gelegenheid werd toestemming gekregen. Er zullen meerdere medewerkers uit Sleeswiiks revue in de „Corrie Brokkenshow" op treden, want de Engelse choreograaf George Garden gaat zich belasten met de balletten die oorden uitgevoerd door danseressen van de revue (De London Starlets). Er wordt voor deze show een speciaal orkest gevormd. HILVERSUM I. 402 m. 7 00 KRO. 10.00 NCRV 11.00 KRO. 14 00—24.00 NCRV KRO: 7.30 Nws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd 7.45 Morgengebed en overweging 8.00 Nieuws. 8 18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw 9 35 Waterst. 9 40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram. 10.15 Morgen dienst. 10.45 Gram. KRO 11.00 Voor de zieken 11.45 Gewijde muz. 12 00 Middagklok - noodklok 12.04 Instr. ens. 12.25 Voor de boeren 12.35 Land en tuinbouwmeded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 33.15 Lichte muz. 13 40 Licht programma (herh.). NCRV: Promenade-ork. 14.35 Gram. 15 35 Instr. kwint. 16 00 Bijbeloverdenking. 16,20 Piano recital. 16 50 Gram. 17.00 Voor de jeugd 17 30 Gram. 17 40 Beursber 17.45 Politiekapel 18 15 Sportrubriek. 18 3.0 Israëlische volksliederen en -dansen. 18.50 Sociaal perspectief, praatje 19 00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje 19.15 Gram. 19 30 Radiokrant. 19 50 Polit lezing 20 00 Gevar. progr. 22.30 Nieuws 22.40 Boekbespr 22.55 Viool en piano 23.30 Vers in het gehoor, litterair progr 23 55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7 00 AVRO. 7 50 VPRO 8 00—24 00 AVRO AVRO: 7 00 Nieuws 7.10 Gymnastiek. 7 20 Gram VPRO: 7.50 Dagopening AVRO. 8.00 Nieuws. 8 15 Gram. 9.00 Gyrrn voor de vrouw 9 10 De groen teman. 9.15 Gram 9 40 Morgenwijding 10.00 Gram 10 50 Voer de kleuters 11 00 Kookpraatje 11 15 Gram 11 15-Hawaii, eiland in de zon, lezing (I) 12 00 Lichte muz 12 30 Land- en tuinbouwmeded 12 33 Promenade-ork. 13 00 Nieuws 13 15 Meded en gram 13 25 Beursber 13 20 Lichte muz 14 00 Alt bas en piano 14 30 Voor de vrouw. 15 05 Or gelspel. 15 30 Voordr 15 50 Cello en piano 16 20 Gram. 17.05 Gram voor de jeugd 17 30 Voor de jeugd. 18 00 Nieuws 18 15 Eventueel actueel 18 20 Gram 18.30 Rallye de Monte Carlo 1062 18 35 Gesproken brief 18.40 Lichte muz 19 00 Voor de kleuters. 19 05 Chansons en Vogelkwartier, hoor spel 20.00 Nieuws. 20.05 Radio-philharm ork en solist. 21 00 Dat zijn mijn zaken niet. hoorsp 22 25 Gram. 22.30 Nieuws en meded 22 40 Act. 23 00 Sportact. 23 10 Discotaria. 23 55 24 00 Nieuws BRUSSEL. 324 m 12 00 Nieuws 12 03 Gram 12 30 Weerber 12 35 Amus.muziek 12 50 Beursber 13 00 Nieuws 13 15 Kamermuziek 14 00 Schoolradio 16 00 Beursber fjanse les 16.21 Negrospirituals 16 55 Gram 17 00 Nieuws. 17 15 Voor de kinderen 18 15 Lichte muz. 18 20 Voor de soldaten 18 50 Sportkroniek 19.00 Nieuws. 19 40 Lichte muziek 20.00 Voor de vrouw 2100 Ork conc 22.00 Nieuws. 22.15 Gram 22.5523 00 Nieuws. HOE WORDT MEN DIRIGENT? De meeste dirigenten zijn hun loopbaan begonnen als orkestlid. Gehoor gevend aan de aanwijzingen die zij vanaf de katheder ontvingen, scherpten zij hun observatie voor de middelen en wegen die een dirigent ten dienste staan om zijn bedoelingen in klank om te zetten. „Er bestaan geen slechte orkesten, alleen slechte dirigenten", is een uitspraak die veel waars bevat. De goede dirigent moet in staat zijn tachtig tot honderd man die er ook voor hun loonzakje zitten om te vormen tot één grote resonantiekast waarin de muziek vibreert van leven en aandoening. ZIJN GEZAG ontleent hij aan een ken nis van de partituur die de orkesteleden die slechts hun partij voor zich hebben, niet behoeven te bezitten. Zij kennen hun instrument, hij moet er althans de mo gelijkheden en grenzen van weten om niet het respect van zijn medewerkers met één slag te verliezen. Het orkest kan onder zijn handen als een glorieus instru ment klinken, maar wee hem als hij ver geet dat het geen dood dinQ is, maar een verzameling mensen met hun (on-) hebbelijkheden en kwaliteiten. Tact is wel een eerste vereiste voor de musicus die orkestleider wil worden. Dat veronder stelt mensenkennis en die kan niet ge leerd, maar slechts verworven worden. WAT WEL GELEERD kan worden is een bepaalde handvaardigheid die voor het leiden van een orkest onontbeerlijk is door middel van een scholing die op de praktijk gericht is. De conservatoria bie den hiertoe in het algemeen te weinig ge legenheid. Do aankomende orkestmusici aan deze instellingen zijn weliswaar ver plicht de zogenaamde „orkestklasse" twee maal per week bij te wonen, maar de Advertentie ftmtona Franco Ferrara, de Italiaanse dirigent die dit jaar als docent optreedt tijdens de tiende dirigentencursus van de Nederlandse Radio Unie. geregelde leiding hiervan berust terecht bij een ervaren musicus. Slechts bij uit zondering krijgt een directie-leerling gele genheid zich met mede-studenten te oefe nen. Als hij dan voor een „echt" orkest komt te staan, is zijn positie niet benij denswaardig. Men vergete niet dat de wil van de dirigent tijdens de repetities vrij wel wet dient te zijn. Zijn directieven moe ten onmiddellijk uitgevoerd worden, en hij belichaamt (letterlijk) de hoger-ge- plaatste zoals die in de huidige maatschap pij slechts in de militaire sector denk baar is. SINDS 1953 voorziet de dirigentencursus van de Nederlandsche Radio-Unie in deze lacune tussen het onderwijs en de prak tijk. De cursus wordt dit jaar dus voor de tiende maal gehouden, van 18 juni tot en met 20 juli, onder leiding van Franco Ferrara, dirigent van de Accademia di Sancta Cecilia te Rome. Behalve diens naam treft men in de lijst der docenten uit voorgaande jaren aan: Paul van Kem pen, Ferdinand Leitner, Willem van Ot- terloo, Albert Wolff en Carlo Zecchi. Na een toelatingsexamen dat (onder meer) grondige kennis van het partituur-lezen en van de analyse van orkestwerken omvat, worden vijftien kandidaten toegelaten. Na de eerste week volgt een splitsing: tien werkende cursisten worden gehandhaafd en kunnen praktisch aan de cursus deel nemen, de overige vijf worden ingedeeld als „werkend hospitant". De lessen hebben twee maal daags ge durende tweeenhalf a drie uur plaats. Ten behoeve van de cursus staan ter beschik king een strijkkwintet met piano, het Pro menade-Orkest, het Omroeporkest, het Ra dio-kamerorkest en het Radio Philharmo- nisch Orkest. Hieruit kunnen tevens, naar keuze van de docent, kleinere ensembles worden samengesteld. Voor de aankomen de orkestdirigent is uiteraard een bijzon der fijn gehoor een noodzakelijk werktuig. Om dit te scherpen dienen de lessen in gehoorscholing die gegeven worden door Willem Hijstek, directeur van het Conser vatorium te Maastricht Aan het eind van de cursus krijgen de werkende cursisten gelegenheid op een openbare les met pu bliek in één der studio-gebouwen een con cert te dirigeren. Er zijn dan vertegen woordigers der vier grote radio-omroepen aariwezig, om uit te maken of één of meer cursisten in aanmerking komen om tijdens het komend seizoen geëngageerd te worden. DE DIRIGENTENCURSUS van de N. R.U. heeft in de tien jaar van haar be staan haar nut bewezen, naast soortgelijke instellingen in het buitenland, onder an dere te Salzburg en te Perugia. Bernard Haitink heeft er zijn opgang van violist in een radio-orkest tot dirigent van het Concertgebouw grotendeels aan te danken In het seizoen 1962-'63 zal een drieender- iig-jarige Amerikaan Donald Johanos, thans naast Georg Solti dirigent van het Dallas Symphony Orchestra, enige keren het Concertgebouworkest leiden. Deze uit nodiging heeft hij te danken aan het feit dat de aandacht op hem viel tijdens de dirigentencursus te Hilversum in 1957. Sas Bunge Uit de aard der zaak hebben wij in onze rubriek in de afgelopen maan den verscheidene malen uw aandacht gevraagd voor de grote vergadering van de Wereldraad van Kerken, die aan het einde van het vorige jaar in New Delhi werd gehouden. Nog steeds is men niet uitgepraat over alles wat daar is besproken en behandeld. In de grote Europese en Amerikaanse dag- en weekbladen zijn in de laatste paar weken uitvoerige nabeschouwin gen geplaatst, waarui: men kan op maken welke de belangrijkste indruk ken zijn die de derde Assemblee heeft achtergelaten. Wij willen onze bericht geving betreffende „New -Delhi" af sluiten door u, in verkorte vorm, en kele perscommentaren uit verschillen de landen voor te leggen, die als een reeks slotconclusies kunnen worden be schouwd. The Times, Londen: „De Derde As- semblee van de Wereldraad van Ker- ken in New Delhi heeft haar bena- ming meer wezenlijke inhoud gegeven. Het toetreden van de Russische Ortho- doxe Kerk en haar zusterkerken in Boelgarije, Polen en Roemenië heeft stimulerende effecten gehad. Enkele Oosteuropese kerken waren reeds lid B van de Wereldraad, en een belangrij- ke vergadering werd in Hongarije ge il houden in 1956. maar pas nu is het H christelijk getuigenis in de communisti- B sche landen krachtig vertegenwoordigd. Ofschoon de Rooms-Katholieken niet B meer zijn dan waarnemers, verliest de betichting (aan het adres van de Wereldraad) van een geheel prote- stantse aangelegenheid te zijn haar geldigheid. Tegelijkertijd wordt de j| evangelische kleur van de Raad steeds sterker door de integratie met de In- ternationale Zendingsraad en het toe- laten van de groeiende gemeenschappen in Zuid-Amerika en de pas onafhanke- Lijk geworden kerken in Afrika. Enkele vraagstukken van deze we- reldvergadering blijven onopgelost. Duizend gedelegeerden zijn te veel voor het denken als een (goed func- tionerend demokratisch) lichaam, maar van een dergelijk denken zal er spra- jg ke moeten zijn, indien alle bij de We- reldraad aangesloten kerken een effek- p tieve stem zullen hébben bij het uit- 5 stippelen van de toekomstige samen- werking. Het streven naar zichtbare, H in tegenstelling tot de louter „geeste- lijke" eenheid kreeg te New Delhi steun; maar men kan betwijfelen of H het in grote mate werd bevorderd iaargelaten of zo iets mogelijk was >p een zo velen omvattende vergade- -ing". The Christian Century, Chicago: „De voornaamste critici van de actie voor s het toelaten van de Russische Kerk tot het lidmaatschap van de Wereld- raad, zijn vertegenwoordigers van en- kele Orthodoxe kerken geweest. Hun krachtig bezwaar is gebaseerd op hun overtuiging, dat de Russische Kerk be ll heerst wordt door de communistische regering van Rusland. Zij zouden hun ambt niet kunnen handhaven indien dit niet waar was. Maar daarmee is nog niet alles gezegd. Een wezenlijk element in deze geschiedenis is het B feit. dat in Rusland millioenen chris- tenen het geloof hebben behouden en het nog onderhouden na veertig ja il ren van druk. vervolging en intimi. datie. Deze zwijgende millioenen vor- men de Russische Kerk die toegela- ten werd tot het lidmaatschap van de Wereldraad van Kerken. Dit lidmaat- schap bemoedigt hen, maakt hun ge- tuigenis sterker en houdt hun verzet tegen het atheïstische materialisme gaande. H Oecumenische kerkelijke voormannen houden er rekening mee, dat het toe- laten van de Russische Kerk tot de H Wereldraad door de vijanden van de oecumenische christenheid zal worden gebruikt als een bewijs, dat de Raad „halfzacht is inzake het communisme" een bewering die eenvoudig niet waar is. Niettemin hebben de leden- kerken vóór toelating gestemd in de overtuiging dat dit het enige juiste christelijke is wat men kan doen, en in het vertrouwen dat de meeste men sen van de kerk hun handelen zullen goedkeuren". De Neue Zürcher Zeitung schrijft in een uitvoerig commen'aar, dat de nieu we basis van de Wereldraad van Ker ken een duidelijke aanwijzing is, dat de kerken bereid zijn „boven de meer uiterlijke gemeenschap uit te komen tot een werkelijke gemeenschap". De Köl- nische Rundschau ziet de toelating van de orthodoxe kerken „geestelijk, kerke lijk en oecumenisch als een reusachti ge vooruitgang" en de Berliner Tages- spiegel schrijft, dat op het grondgebied van Azië zichtbaar is geworden dat de Oecumene uit „het stadium is getreden waarin zij een angelegenheid was voor specialisten". De rooms-katholieke commentaren op de Assemblee te New Delhi zijn in de franstalige pers zeer talrijk en overwe gend positief geweest. Zo begroet het weekblad Témoignage Chrétien de ook voor de rooms-katholieke wereld belang rijke toelating van de orthodoxe ker ken van Rusland en andere Oosteuro pese landen als leden van de Wereld raad met vreugde, aangezien hiermee een groep van kerken, die in dogma tisch en kerkelijk opzicht dicht bij de rooms-katholieken staan, aan invloed wint. Ook verwelkomt het blad de inte gratie van de Wereldraad met de In ternationale Zendingsraad; het ziet daarin een ontwikkeling die evenwijdig loopt met de r.k. kerk. „Elke kerk moet zich van haar zending bewust zijn". Tenslotte stelt Témoignage Chré tien het op prijs, dat de basis van de Wereldraad de rug toekeert aan de i „vrijzinnige en relativerende tenden- j zen" en zich wendt tot een intellectuele en geestelijke discipline die gegrond is op de Heilige Schrift, de gemeenschap- pelijke noemer van alle belijdenissen. Een bewijs voor het feit, dat de We- reldraad zijn toekomst niet laat bepa- j len door het verleden, ziet het onafhan- i kelijk dagblad Le Monde in het besluit van de secretaris-generaal dr. W. A. Visser 't Hooft, in 1965 zijn ambt neer I te leggen. Inderdaad, aluds Le Monde, I moet de oecumenische beweging bereid j zijn tot voortdurende vernieuwing, de j gebeurtenissen vóór zijn en open staan j tegenover alles wat nieuw IS'. Niet de letter, maar de geest moet haar be- i heersen. i Het Deens Kristeligt Dagblad vindt, dat de datum waarop de Russische en drie andere orthodoxe kerken werden j toegelaten tot de Wereldraad met rode i letters moet worden geschreven in de annalen van de Kerk. Het blad merkt op, dat nu vrijwel de gehele orthodoxe j wereld deel uitmaakt van de oecume- i nisc'ne broederschap en dat daarmee een eind gemaakt wordt aan de praat- i jes van hen die beweren, dat de oecu- menische beweging een unie van ge- reformeerde" (reformatorische) ge- zindten zou zijn. De kerken van i het Westen moeten hun mogelijke ge- I voelens van onbehagen over de politie- j ke betrekkingen van deze nieuwe leden j in Dedwang houden en een broederlijke i hand naar hen uitstrekken, aldus Kris- teligt Dagblad. De krant besluit aldus; i „Alle Deense gezinnen, die ernstig ver- j langen naar broederschap in Christus, hebben reden om verblijd te zijn. Nie- mand kent de toekomst. Maar nauwe- i lijks één van hen die diep betrokken j zijn in het werk van de oecumene, had ook maar het minste gewetensbezwaar om deze stap te doen. Hun blijdschap i was geheel echt, hoewel ze zeker hun ogen niet sloten voor de vraagstukken I die hierin liggen besloten." i|||lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll||||||||||IHI!linil|||linillllllllllllill|liiiii|i|||iii|||||||lililiii|i||IH!lllllllllllllllllllll!llllllllll|l De filmregisseur Charles Huguenot van der Linden is vandaag naar Stockholm vertrokken om in samenwerking met een Zweedse scenarist de laatste hand te leg gen aan het draaiboek voor een nieuwe Nederlandse speelfilm, met name de film „De wilde jaren" gebaseerd op een roman van de Vlaamse auteur Piet van Aken, met wie hij tot overeenstemming kwam over de verfilmingsrechten. Het ligt in de bedoeling van de filmer dadelijk na zijn terugkeer, over enkele weken, te beginnen met de voorbereiding van deze film, die in eigen productie ter hand zal worden genomen. Van der Lin den wordt vergezeld door zijn medewerker Jan Wiertsema, die hem reeds bij de re gie van verscheidene kortere films as sisteerde. Van een nieuwe korte speelfilm van Van der Linden, „Big city blues", is de première binnenkort te verwachten. Jack Lemmon, Shirley MacLaine en Charles Laughton hebben met de produ cer-regisseur Billy Wilder contracten gete kend voor het spelen van de hoofdrollen in een verfilming van „Irma la douce". De buitenopnamen zullen in en om Parijs plaats vinden. Prof. dr. M. S. Ipsirogiu. Onder aus piciën van het Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten te Leiden, zal de beken de Turkse kunsthistoricus prof. d M. S. Ipsirogiu uit Istanbul, in de tweede helft van februari een aantal voordrachten in Nederland komen houden in het kader van de Nederlands-Turkse culturele betrekkin gen alsmede in samenwerking met de cul turele afdeling van de Raad van Europa Prof. Ipsirogiu is een expert op het terrein van de Turkse miniatuurkunst en van de oud-christelijke kerkbouw in Turkije. N.S.O.-galaconeert. Prinses Beatrix zal morgenavond het gala-concert van het Nederlands Studenten Orkest, ten bate van het Nederlands Studenten Sanatorium en het Universitair Asyl Fonds bijwonen. Het concert wordt gegeven in het gebouw van K en W. in Den Haag. Het orkest speelt de eerste suite /an T. S. Bach, het vioolcon cert van Ton de Leeuw, geschreven voor het Nederlands Studenten Orkest in op dracht van het Prins Bernhard Fonds (solist: Theo Olaf) en de eerste symfonie in D van Schubert. Toneelgroep „Centrum". Thorvald Du- dok van Heel zal de toneelgioep ..Centrum'' aan het eind van het seizoen verlaten, waarvan hij zakelijk leider is. Speelplan van „Forum". Het operagezel schap „Forum" te Enschede heeft het speelplan voor het seizoen 1962-- 1963 be kendgemaakt. „Forum" begint met de pre mière van „Die Fledermaus" van Johan Strauss die op 6 september in de Twentse Schouwburg wordt gegeven; op 24 septem- vdgt „Die verkaufte Braut" van Sme- tana; op 3 oktober wordt „II Trovatore van Verdi opgevoerd en op Tweede Kerst dag volgt de première van „Der Rosen- kavalier" van Richard Strauss Forn»ri heeft de bariton Antoon Huijsman van Je Vlaamse Opera te Antwerpen geëngageerd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4