JOHNNIE WALKER UITGAAN IN HAARLEM A Transport der verdoemden Nationaal museum in Brussel wordt uitgebreid De negen muzen I VRIJDAG 26 JANUARI 1962 9 Een Duitse film over een goede Duitser tijdens de oorlog FILM EN FILMWERELD Huizen voor kunstenaars in oud-Amsterdam Italiaanse acteur Cimara in Rome overleden Spoedig beslissing over het enkelvoudig spelen Avondkleding verzocht voor huldigingsavond Magda Janssens GOTCH Concertgebouworkest in april naar Japan Concert door Marion van Harreveld en Pieter Odé MUZIEK TONEEL AMATEURTONEEL VOLKSUNIVERSITEIT DIVERSEN TENTOONSTELLINGEN LEZEN EN LATEN LEZEN De Vuurtorenwachter Beeldschermer De radio geeft zaterdag 7 ele visie programma Over de laatste dagen van het Derde Rijk zijn zo langzamerhand al meer films en romans verschenen dan ons lief zijn. De Duitse romanciers en filmproducenten hebben er een lijvig aandeel in, waarbij het opvalt dat zij zich inzonderheid richten op situaties, waarin het „Befehl ist Befehl" wordt verdrongen door de zuivere mense lijkheid. Zij werpen zich met ijver op de weinige liedem, die het regime de rug toe keerden en louter handelden naar eigen verantwoordelijkheid. Dat moge hun goed recht zijn, het maakt ons wantrouwend. Het is trouwens nog de vraag of het hun goed recht is. Zij hebben er wel de vrijheid toe. De indirecte erkenning van de onmenselijkheid van een regiem is altijd nog iets anders dan de directe bevestiging van schuld. Men zou eerder gêne verwachten en een gepast zwijgen. Dat laatste valt blijkbaar het moeilijkste. Wij worden dus opnieuw geconfronteerd met een film, die handelt over de „goede Duitser", zijn groei naar een onafhankelijk oordeel en de persoonlijke offervaardigheid, welke daarvan het gevolg is. ZODRA men zulks trekt in het persoonlijk vlak en het zuiver uitwerkt, zal iedereen mee kun nen gaan. Dat geldt ogenschijn lijk ook voor de film „Transport der verdoemden". Het lijkt geen huichelachtige film, gemeten naar de inhoud. Niemand zal er zich kwaad over maken. De Duitse officier, die er de hoofdpersoon in is, neemt aanvankelijk geen uitgesproken standpunt in. Daar voor bekleedt hij tengevolge van een lichamelijk defect een veel te bescheiden positie en wordt hij nauwelijks geconfronteerd met een problematiek, die een beslis sing vraagt. Hij vervult zijn dienst in een gevangenis, waar zijn bijziendheid net geen beletsel vormt voor de uitoefening van zijn militaire plichten. Hij kan niet naar het front. Hij zal geen heldenrol vervullen. Dan wordt de rust van zijn bestaan door broken omdat hij wordt belast met het transport van een aantal gevangenen, die aan het front in de Eifel worden ingezet. Met slechts een drietal bewakers moet hij veertig zware jongens en politieke ge vangenen naar hun plaats van bestemming brengen. De officier beseft heel goed welke risico's hij loopt. Bij de eerste de beste bomaanval op de trein waarmee hij hen vervoert, trachten er al te ontsnappen. Ze worden onherroepelijk neergeknald. Tot zolang is de officier de uitvoerder van zijn orders. Hij verandert echter gaande weg in zijn houding, wanneer hij met de gevangenen zelf in contact komt. Hij weigert op een tussenstation oproerige buitenlandse arbeiders te laten neerschie ten. Hij gaat de oorlog en zijn superieuren anders zien; zijn geestelijke bijziendheid maakt plaats voor het inzicht van zijn plaats tussen de mensen. Tenslotte komt hij zwaar in overtreding met zijn opdracht gevers, wanneer hij de menselijkheid laat praevaleren boven wat hem als zijn taak is opgelegd. Hij commandeert in het zicht van de linies zelfs de vlucht. Dat die 3 In het Metropöle theater in Den Haag wordt dinsdagnamiddag 13 februari de première gegeven van de in opdracht van het ministerie van Defensie (Marine) ver vaardigde kleurenfilm „Mare liberum". De Marinierskapel onder kapitein-directeur H. C. van Lijnschooten zal bij deze ge legenheid een selectie uit de muziek bij deze film, ten gehore brengen. Hierin is begrepen de eerste openbare uitvoering van de door de heer Van Lijnschooten ge componeerde mars „Mare liberum". (Van onze Amsterdamse redacteur) In het hart van de Amsterdamse Jor- daan heeft de stichting „Diogenes" don derdag de eerste door haar aangekochte en met behulp van overheidsubsidies ge restaureerde krotwoning overgedragen aan de bewoners, die volgens de statu ten van „Diogenes" kunstenaars moeten zijn. Het betreft hier het smalle huisje Eerste Tuindwarsstraat 19, waar toeval ligerwijze twee beeldende kunstenaars van Friese afkomst onderdak hebben ge vonden: de tekenares mej. A. J. Zijlstra en de beeldhouwer R. Hettema. De stichting „Diogenes" is nog vrij jong, maar heeft niettemin buiten het huisje in de Tuindwarsstraat al beslag kunnen leggen op een pand in de Nieuwe Lelie straat, een huisje in de Barndesteeg en een dubbel huis in de Koestraat. In to taal zullen deze vijf panden 12 ateliers 10 kleine woningen voor alleenstaanden en 3 grotere woningen voor gezinnen bevatten. Hiermee zal een nieuwe be stemming aan 21 krotwoningen worden gegeven. De voorzitter van de stichting, de heer Geurt Brinkgreve, sprak de verwachting uit, dat „Diogenes" binnen twintig jaar over honderd percelen in de oude Am sterdamse binnenstad zal beschikken, waardoor de stichting in belangrijke ma te bijdraagt tot het behoud van de woon functie van deze binnenstad. Onder de kunstenaars bestaat grote belangstelling voor deze vaak romantische huisjes. Bij de aankoop van de panden geniet de stichting o.a. steun van de door prof. dr. F. W S. van Thienen opgerichte „Ver eniging van Vrienden van de Stichting Diogenes". Luigi Cimara, die twee generaties lang een van Italië's briljantste toneel- en film spelers is geweest, is vrijdagmorgen vroeg in de ouderdom van zeventig jaar in een kliniek te Rome overleden. Cimara werd in het begin van de jaren '20 beroemd. In de periode tussen de beide wereldoorlogen speelde hij hoofdrollen in stukken van Tsjechov, T. S. Eliot, Jean Paul Sartre, G. B. Shaw, Noel Coward, Ferenc Molnar en zijn landgenoot Luigi Pirandello. Hij speelde sinds de jaren '30 voor de film. In 1953 trad hij met Anna Magnani op in een musical. Cimara was tevens bekend van Italië's radio en T.V. Zijn laatste toneelrol was die van de verschrompelde oude wijsgeer in Ionesco's „Rhinoceros". Hannes Messemer als de officier. vlucht voor hem eindigt met de dood, is een tragische bijkomstigheid, waar de film niet verder op ingaat. De film houdt er mee op. Wij waren benieuwd naar zijn keuze. Hij heeft die gemaakt. Zo gesteld heeft dus „Transport der ver doemden" een inhoud, welke vele positieve elementen bevat. Maar de negatieve wor den juist niet voldoende uitgewerkt om de positieve te versterken. Hier ligt het criterium onzer waardering. Men kan de acteerprestatie van Hannes Messemer als officier bewonderen, zonder zich door het lot van de door hem voorgestelde figuur gegrepen te voelen. De film verwekt geen wezenlijke ontroering, ze verwekt wel spanning. De innerlijke spanning van haar held draagt ze door haar stellingname niet op ons over, wel zijn plaats in het geheel van zijn commando, dat naar een zekere dood wordt gevoerd. Tenslotte gaat het nog maar om of de gevangenen hun hachje zullen redden of niet. Dat daarop de nadruk valt, bewijst dat het eigenlijke probleem niet afdoende aan de orde is gesteld. In feite is Transport der verdoemden" een oorlogs- "avontuur. De film is goed genoeg gemaakt om te boeien. Ze blijft nochtans aan de buitenkant. (Ze is vandaag ingezet in Cinema Palace te Haarlem.) P. W. Franse Première by Ensemble. Op zondag 11 februari zal „Ensemble" in de stads schouwburg te Tilburg de première geven van „Het hartbrekende Huis" (Heartbreak House) van G. Shaw, in de vertaling van Jan Starink. De regie heeft Karl Gutt- mann. Decors en kostuums zijn van Joseph Carl. De medespelende zijn Ina van Faas- sen, Magda Janssens, Sigrid Koetse, Inge borg Elzevier, Jan Retèl, Ton van Duin hoven, Rob Geraerds, Lex Goudsmit, Lou van der Steen, Henk Molenberg. „ONDERHANDELEN MET INDONE- Slë" is de titel van een brochure door dr. E. van Raalte, verschenen bij de uitgeve rij W. van Hoeve te 's-Gravenhage. In de ze brochure, die gebaseerd is op een col lege, onlangs door dr. Van Raalte gege ven in zijn Hoedanigheid van privaat-do- cent aan de Universiteit van. Amsterdam, gaat de schrijver uit van het recente de bat over de kwestie-Nieuw-Guinea in de bat over de kwestie-Nieuw-Guinea in de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. In verband daarmee analyseert hij de houding die de Nederlandse rege ring ten opzichte van dat debat en in het bijzonder ten opzichte van de toen door de „Brazzaville-groep" ingediende resolutie heeft aangenomen. Ook het nogal omstre den memorandum van 3 november 1961, uitgegeven door de Nederlandse delegatie naar de UNO-Assemblee, neemt hij daar bij onder de loupe. Dr. Van Raalte toont in dit geschrift duidelijk aan, dat de Nederlandse uitleg ging van het begrip „zelfbeschikkings recht" onverenigbaar is met de verklaring van de regering „dat Nederland onherroe pelijk zijn geschiedenis als koloniale mo gendheid wenst te beëindigen", gezien de beperktheid van de zogenaamde „vrije keuze" van de Papoeabevolking. Hij ziet danook weinig heil in voortzetting van een Nederlandse regeringspolitiek, die terwille van dat aanvechtbare begrip iedere andere benadering van het probleem afwijst. Daarom bepleit hij de wenselijkheid van een Nederlands-Indonesisch gesprek zon der prealabele voorwaarden (de brochure werd geschreven vóór minister De Quay zich tot zulk een gesprek bereid had ver klaard), en hij merkt daarbij op „dat men wijs zal doen door zich over en weer los te maken van gevoelens van wrevel en wantrouwen wegens hetgeen in het verle den gebeurd alsook nagelaten is". De conclusie van dr. Van Raalte's be toog is, dat met onderhandelingen in deze geest, aan Nederlandse kant geleid door iemand „die de eigenschap bezit om met Indonesiërs op een hun ook vertrouwen-in- boezemende wijze te praten", niet alleen de belangen van Nederland en Indonesië maar ook die van de Papoea's en van de internationale Samenleving gediend zou den zijn. TERWIJL DE GEHELE WERELD zich opwindt over het probleem Nieuw Guinea, gaat het leven in Papoeadorpen in de vrij wel door blanken nog onbetreden binnen landen op de traditionele wijze voort. Dr. G. Oosterwal, een ethnoloog die van 1957- 1959 in een gebied in de omgeving van Sarmi heeft doorgebracht, heeft zijri erva ringen neergelegd in een zeer lezenswaar dig boekje „Papoea's mensen zoals wij; de kuituur van een natuurvolk", dat enige tijd geleden bij de Uitgeverij Het Wereld venster te Baarn is verschenen. Zoals uit de titel al spreekt laat de schrijver oris zien, dat de gebruiken en op vattingen van de Papoea's wel van de onze verschillen, maar dat er in grote trekken toch weer zo vele punten van overeen komst in essentiële aangelegenheden zijn, dat men moet erkennen dat de afstand tus sen onze civilisatie en hun cultuur niet zo groot is als bij een oppervlakkige be schouwing het geval schijnt. Ook met tal van andere misvattingen en vooroordelen wordt in dit boekje afberekend. Zo lijkt het er op, of de Papoeavrouwen hard moe ten werken en de slaven van hun mannen zijn. Nader onderzoek toont aan, dat zij harde arbeid verrichten, maar een veel sterkere positie in de stam innemen, dan de vrouwen in onze maatschappij hebben. En zo zijn' er vele interessante zaken in dit boekje te lezen over een groots land, met bewoners die op hün manier leven maar aan wie dat om allerlei redenen niet gegund wordt. BRUSSEL De twee grote schilderijen verzamelingen van de Belgische staat, die van oude en die van moderne kunst, zijn niet al te gelukkig gehuisvest. Bij de twee de kan men eigenlijk van huisvesting nau welijks nog spreken omdat een deel van de collectie is opgeborgen en een ander deel een zwervend bestaan langs de Bel gische musea leidt. Het gebouw is name lijk bijna geheel gesloopt omdat men er de uitbreiding van de Koninklijke Biblio theek aan het bouwen is. Er Zijn echter plannen voor een nieuw museum voor mo derne kunst. Dat komt dan tussen de oude stad en de ringboulevard te liggen en het zal aan de ene zijde als buren de bars en de meisjes van plezier uit de straten ach ter het Koninklijk Paleis hebben en aan de andere het paleis Arnenberg, waarin een deel van het ministerie van Buiten landse Zaken zal worden gevestigd. De oude schilderijen, tezamen een we reldberoemde collectie vormend, hangen sedert 1887 in het door de architect Al- phonse Balat van 1875 tot 1885 gebouwde Paleis voor Schone Kunsten, dat oorspron kelijk evenals het gebouw dat Horta een jaar of veertig later zou construeren, be doeld was voor tijdelijke tentoonstellingen, concerten en andere manifestaties. Het is zeker geen al te lelijk gebouw maar het heeft het nadeel dat het in genen dele meer beantwoordt aan de eisen, die men aan een modern museum moet stellen. Korte tijd geleden is men nu begonnen met het aanbrengen van restauraties en verbeteringen en de architect J. Goberts heeft een uitbreidingsplan gemaakt, waar van men verwacht dat het thans binnen zeer afzienbare tijd zal worden verwezen lijkt. Dat voorziet in een nieuwe vleugel, gelegen achter het tegenwoordige mu seum en daarmee verbonden door een lan ge smalle galerij. Het nieuwe gebouw komt met één gevel aan de veel lager gelegen Ruysbroeckstraat, die een vrij sterke hel ling vertoont. De bovenste twee of drie verdiepingen zullen als museumzalen wor den ingericht. De andere vijf of zes zul len dienen tot onderdak voor een deel van de archieven van het koninkrijk. Jammer is het dat de Ruysbroeckstraat, een smal le, kronkelende straat met huis aan huis antiquiteitenwinkeltjes, van aanzien zal veranderen. Men breekt in Brussel echter vrij onbekommerd zulke aardige en schil derachtige buurten af om er grote, nieuwe gebouwen voor in de plaats te zetten. De nieuwe museumvleugel zal in 1966 gereed zijn. De grote toneelgezelschappen i Mr. Y. Scholten, staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, heeft tijdens zijn tweedaags bezoek aan het noorden van het land besprekingen ge voerd met de provinciale besturen van Groningen, Friesland en Drente. Hij heeft daarin meegedeeld zeer binnenkort een beslissing te zullen nemen over het zoge naamde enkelvoudig spelen van de grote toneelgezelschappen in ons land. Zaterdag 27 januari wordt na de voor stelling van „Een vrije dag" door de toneel groep „Ensemble" in de Haarlemse Stads schouwburg Magda Janssens gehuldigd ter gelegenheid van haar diamanten toneel- jubileum. Het huldigings-comité deelt ons mede het op prijs te stellen, als het publiek ter verhoging van het feestelijk cachet, avondkleding zou willen dragen. De jubilerende actrice, die hier zeer populair is, onder andere door het vroegere „Comedia", zal, naar het comité hoopt, prettige herinneringen aan deze huldiging behouden. Advertentie Het vijfde internationale muziekfestival van Osaka (Japan) dat gehouden zal worden van 12 april tot 5 mei zal 12 april geopend worden met een galaconcert door het Amsterdamse Concertgebouworkest onder leiding van Eugen Jochum. Aan het festival zullen voorts deelnemen de Comédie Frangaise, .,1 Virtuosi di Ro ma", de Spaanse harpist Nicanor Zaba- leta en de Franse cellist André Navarra. Voorts zal de première voor Azië gegeven worden van de ppera „Salomé" van Ri chard Strauss. De Haarlemse claveciniste Marion van Harreveld en de fluitist Pieter Odé zullen dinsdagavond 30 januari, aanvang 20.15 u., in de Renaissancezaal van het Frans Hals museum werken uitvoeren van Leonardo Vinci (1690-1730), Loui-Antoine Domei (ca. 1685-1765), J. C. Bach en Telemann. Marion van Harreveld kreeg haar op leiding in Nederland en Frankrijk (Pau line Aubert). Zij behaalde in Parijs haar diploma conservatorium. Vorig jaar ver toefde «zij jmët een. studiebeurs yan het ministerie v<ah Onderwijs, Kunstën en Wetenschappen drie maanden in Parijs om er kopieën te maken van onuitgege ven werken van de Franse clavecinisten- school uit de 17e en 18e eeuw. In onze bladen werd haar spel geroemd om de betrouwbare vingertechniek, haar fijn ge voel voor registratiemogelijkheden en uitstekende techniek. Pieter Odé is sedert 1956 solofluitist van het N.Ph.O. Hij werd geboren in 1932 en studeerde aan het Amsterdamse conser vatorium, onder leiding van Paul Loewer, In 1950 behaalde hij zijn einddiploma Daarna studeerde hij twee jaar te Parijs, als leerling van René le Roi. Verscheidene malen trad hij op met orkesten en in recitals, onder meer in Duitsland, Frank rijk en Italië. Vrijdag 26 januari, Tuinzaal Concertge bouw, 20.15 uur: Concert van kamermu ziek van 17de- en 18de-eeuwse meesters door „Die Haerlemsche Musyckcamer", o.l.v. André Kaart. Uitgevoerd worden werken van Purcell, Telemann, Vivaldi, Albinoni en Stamitz. Vrijdag 26 januari, Gebouw Cultura, Jans- straat 83, 20 uur: Concert door het Haar lemse kinderkoor „De Kleine Stem", o.l.v. Anton de Beer. Zondag 28 januari, Tuinzaal Concertge bouw, 14.30 uur: Concert van de vereni ging „Vrienden van het Lied". Begeleid door de pianist George van Renesse brengen de alt Carla Brünott en de bas- bariton Herman Schey liederen ten ge hore van o.a. Schubert, Brahms en Clara Wildschut. Maandag 29 januari, Concertgebouw, 20 uur: Concert door het Nederlands Strijkkwartet (Nap de Klijn, Jaap Schro der, Paul Godwin en Carel van Leeuwen Boomkamp). Uitgevoerd worden Kwartet in D gr. t. Op 76 no. 5 van Haydn, Kwar tet in F van Ravel en Kwartet in E kl. t. Op. 59 no. II van Van Beethoven (Haar lems Comité voor Kamermuziek). Dinsdag 30 januari, Concertgebouw, 20.15 uur: Concert door het Radio Filharmo nisch Orkest, o.l.v. Franz-Paul Decker, m.m.v. Aafje Heynis, alt. Uitgevoerd worden de Cantate „Ariadne auf Naxos", van Haydn en de zevende symfonie van Bruckner. Dinsdag 30 januari, Frans Halsmuseum, 20.15 uur: Concert in de met kaarsen verlichte Renaissancezaal door de klave- ciniste Marion van Harreveld en de flui tist Pieter Odé. Zij spelen werken van Leonardo Vinci, Louis-Antoine Domei, J. C. Bach en Telemann. Zaterdag 27 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Ensemble met „Een vrijde dag", van Leek Fischer (jubileum- voorstelling van Magda Janssens). Mede spelenden: Magda Janssens, Ingeborg Elzevier, Nel Kars, Marianne Rector, Frans 't Hoen, Wim de Meyer e.a. Regie: Jan Retél (Avondkleding verzocht.) Zondag 28 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Ensemble met „Een hoed vol regen", van Michael V. Gazzo. Onder regie van Jan Retèl treden o.m. op: Shireen Strooker, Joke v. d. Berg, m Magda Janssens in haar jubileumrol in „Een vrije dag" van de Deense auteur Otto Leek Fischer. Na afloop van de voorstelling, morgenavond in de Stadsschouwburg, zal de actrice gehuldigd worden. Sylvain toons, Cor van Rijn en Wim v. d. Heuvel. Maandag 29 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: De Haagse Comedie geeft een voorstelling van „De Kersentuin", van Anton P. Tsjechov. Regie: Peter Sjarov. Spelers: Ida Wasserman, Paul Steenber gen, Bob de Lange, Georgette Hagedoorn, Albert van Dalsum, Jules Croiset, Joris Diels, Annie de Lange, Bas ten Baten burg e.v.a. Woensdag 31 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Amsterdams Volkstoneel, o.l.v. Beppie Nooy, geeft een voorstelling van „Op hoop v&n zegen",'van Herman Heyermans. Vrijdag 26 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelvereniging „Thalia" met „Spel met een droom". Dinsdag 30 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Leerlingen 1ste Christelijk Ly ceum met „De verklaring" en „Een eeuw achter". Vrijdag 26 januari, Frans Halsmuseum, 20 uur: „Achtergronden van het huidige wereldgebeuren", lezing door dr. A. L. Constandse. Zaterdag 27 januari. Muziekzaal Brink- mann, 2000.30 uur: Voor de jongeren- club „De Twintigers" treedt op „The Dark Town Jazzband". Woensdag 31 januari, Frans Halsmuseum, 20 uur: Prof. mr. dr. J. A. Oosterbaan spreekt over „De eenheid der kerken in een verdeelde wereld". Zaterdag 27 januari, Hildebrandzaai Brink- mann, 20 uur: Voordrachtsavond door Bauke van der Wal uit Leeuwarden voor het Frysk Selskip „Gijsbert Japicx". Zondag 28 januari, Brinkmann, 14.30 uur: Voor de Kennemer Kring van de Inter nationale School voor Wijsbegeerte spreekt ds. C. Aalders over „Enkele ge dachten over het probleem der lichame lijkheid en de betekenis van het mense lijk lichaam". Zondag 28 januari, Concertgebouw, 20 uur: Leerlingenuitvoering van de Eerste Haarlemse Accordeonschool. Woensdag 31 januari, Stadsschouwburg, 14 uur: Voor de Vereniging van Huis vrouwen geeft de Toneelgroep Theater een voorstelling van „Brieven van een dichter", van Michael Redgrave. Woensdag 31 januari, Concertgebouw, 19.30 uur: Muziekuitvoering in het kader van het Interscholair Jeugdtoernooi. Donderdag 1 februari, Concertgebouw, 20 uur: Uitvoering door de muziekver eniging van PTT-personeel „De Haar lemse Postfanfare", gevolgd door een cabaretprogramma. Museum „Het Huis Van Looy", Kamper laan: Tentoonstelling van schilderijen, aquarellen en tekeningen van A. Miolée. Dagelijks geopend van 1012.30 en van 13.3017 uur; zondag van 1417 uur. Tot en met 3 februari. Kunstcentrum „De Ark". Nieuw Heilig land 13: Tentoonstelling van schilde rijen van de IJmuidense schilder I. van Romans: Boon, De zoon van Jan de Lichte; Eekhout, Juffrouw Jones uit Brightshead; Kon- salik. De hemel van Kazakstan; Maclean, X-13; Vestdijk Een Alpenroman; Wassing. De zoon van de doodgraver; Ben-graviel. Der Mann am Stadttor: Lenz, Das Feurschiff; Magiera, Tag und Nacht; Maschmann, Der Dreizehnte; Powys, All or nothing; Taylor, In a summer season. Ontwikkelingsboeken Oosthoeks encyclopedie, dl. 8; Van de Pol en Lambooy Wat isVan wie isWat doet hetAlgemeen Nederlandsch Persbureau A.N.P.?; Freudenthal, Exacte logica; Wong Lun Hing, Prostitutie (Proefschrift); Matt, Mensen volgens piogram (Rusland); Kleyn, Paddestoe len; Richardson, Tackle cricket this way; Last post, Weet ik veel? 550 radio-quiz-vragen; Pee- len, Postzegels, het verzamelen; Bouwhof en Stroomberg, Leerboek van de organisatie en techniek van de handel; Grunert, Zomerbloe men: Thomas. Collected poems 19341952; Hin- demith, Komponist in seiner Welt; Bastianen, Kent U Brabant ook zó?; Rietstap en Pama, Handboek der wapenkunde; Richardson, Aptis, avonturen van een hond in de oorlog. der Gaag. Dagelijks geopend van 917 uur en op maandag, woensdag en vrijdag tevens tijdens de concerten van 1820 uur. Tot en met 3 februari. Kunstzaal „In 't Goede Uur", Nieuwe Kerksplein: Gedurende de maand janu ari tentoonstelling van etsen van de Haariemse schilder Frans Verpoorten Gedurende de maand februari expositie van tekeningen en schilderijen van de Heemsteedse schilder H. van Tongeren. Dagelijks geopend van 1022 uur: dage lijks klassiek grammofoonpftatenconcert van 2122 uur. Stadsschouwburg. In de gangen van het gebouw is een expositie ingericht. Ge durende de maand januari wordt werk tentoongesteld van de schilder Arie van Mever uit Heiloo. Bisschoppelijk Museum, .lansstraat: Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. Het museum is geopend iedere werkdag, uitgezonderd maandag van 1012.30 en van 13.30 17 uur; op zon- en feestdagen van 1417 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16e eeuw tot op heden Dagelijks geopend van 1017 uur; zon dag van 1317 uur. Teylermuseum, Spaarne 16: Tentoonstel ling uit eigen bezit. Schilderijen 19e en 20e eeuw. Tekeningen Hollandse. Itali aanse en Franse school. Fossielen, histo- risch-natuurkundige instrumenten, 31- toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend (behalve op maandag) van 11-15 uur. De eerste zondag van elke maand van 13-15 uur. Zoals het gisteravond in de KRO-uitzen- ding verscheen was het toneelspel „Thun- derrock", in de vertaling „De vuurtoren wachter" gedoopt, een dramatisch wrak stuk, dat zich uitstekend leende voor het beeldscherm. De eenheid van plaats, de problematiek, het samenspel van fantasie en werkelijkheid en de actuele inzet van dat spel, maakten het voor de huiskamer bijzonder geschikt. Dank zij het feit dat de toneelgroep „Theater" in haar volle sterk te verscheen en regisseur Luc van Gent de inspiratie had gevonden om het beeld een wezenlijke functie in de ontwikkeling te geven werd het gaandeweg een boeien de vertoning. Dat zat er aanvankelijk niet in. Vóór men er achter was waar het nu allemaal heen moest, was er oneindig veel gepraat, ging de actie schuil achter de woorden en dat is juist wat de t.v. niet verdraagt, omdat op de essentie van de handeling èn woord èn beeld gericht moe ten zijn. Men realiseert zich trouwens ook hoeveel sterker men als reëel wil ervaren wat men op het beeldscherm ziet en hoe deze wens soms in een scheve verhouding komt te staan tot het vertoonde. De ten dens van „De vuurtorenwachter" werkt op het toneel heel wat sterker door dan op het scherm. Men doorziet de manier waarop de auteur zijn intenties probeert waar te maken. Men vindt dan dat de pro blematiek simplistisch is en bijna melo dramatisch. Een en ander hangt nauw samen met het verschil tussen toneel en televisie-toneel. Wat de spelprestaties betreft: naast Ro bert de Vries onderscheidde zich in het bijzonder Bernard Droog in een natuur lijke creatie, die door de oprechtheid doel trof. De decors waren weer een nieuw compliment waard. HILVERSUM I 402 m. 7.00—24 00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Meditatie. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. (9.359.40 Waterst.). 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Metropole-ork. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Zang en gitaar. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.25 Amus.orkest. 13.50 Voor de jeugd. 14.10 Franse les. 14.30 Voor de jeugd. 15.30 Gram. 15.50 Tzadikov, hoorsp. 16.35 Klein radio koor. 17.00 Sportperiscoop. 17.10 Lichte muz. 17.30 Boekbespr. 17,40 Nieuwe gram. 18.00 KunstkrOn. •16:30 Strijkork. 18.50 V bteftt töch ook van de par tij?, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Muzik. wedstr. 19.45 Lichtbaken, lezing. 19.55 Populaire klassieken. 20.50 Vragenbeantw. 21.00 Gevarieerd progr. 22.00 Licht progr. 22.20 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00 Meesterwerken van de religieuze muziek, muz. lezing. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA 19.30 VPRO. 20.00 - 24 00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.35 Van de voorpagina, praatje. 8.40 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.45 Koorzang VPRO: 10.00 Samen thuis, gespr. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Lichte muziek. 10.50 Wegwijs, praatje. 11.00 Tentoonstellings agenda. 11.05 Lichte muz. 11.30 Sportnieuws. 11.55 Hammondorgel en zang. 12.15 Van de wieg tot het graf. vragenbeantw. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Dansmuz. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA- varia. 13.20 Instrum. trio. 13.35 Tussen mens en nevelvlek, lezing. 13.50 Instr. sextet. 14.10 Voor de jeugd. 14.45 Gram. 15.00 Promenade-orkest en solist. In de pauze: plm. 15.50—16.10 Boekenwijs heid. 17.00 Jazz. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 18.30 Lichte muziek. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Bijbelse miniaturen, le zing. 19.45 Kamermuz. 19.55 Deze week, praatje. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.50 Socialistisch comm. 22.05 Quiz. 22.30 Nieuws. 22 40 Imitaties, hoorsp. 23.05 Walsorkest. 23.35 Gram. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muz. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. 13 00 Nieuws. 13.15 Voor de jeugd. 14.00 Filmkron. 14.30 Academie der discofielen. 15.30 Gevar. muz. 16.00 Theaterkron. 16.20 Lichte muz. 16.45 Rep 17.00 Nieuws. 17.15 Dagklapper en lit. kal. 17 20 Lit. gezangen. 17.30 Religieuze koorzang. 17.45 Engelse les. 18.00 Kerkorgel. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muz 20.00 Gevarieerd progr. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram 23.00 Nieuws 23.05 Amus.muz. 23.30 Dansmuziek. 23,5524.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20.20 Maandelijkse TV-kron. 21.00 Ballet. 21.30—22.15 Domino. VOOR ZATERDAG NCRV- 15 00 TV-film. 15.25 Documentaire film. 16.00 Spaanse dansen. 16.35 Progr. over dieren. 17.00—17.30 Voor de kinderen. 19.30 TV-feuilleton. 19.55 Vraaggesprek: Morgen is het zondag. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Lichte muz. 21.00 De vier dochters Bennet, TV-spel. (IV). 21.45 Parodistische filmpjes. 22.05 Voordracht. 22 35 Dagsluiting. Winnaars Prix de Rome 1961. Aan F. T. S. Letterie te Voorburg, bekroonde in de prijskamp in de Vrije Beeldhouwkunst 1961, en aan A. H. J.Bakker te Amsterdam, bekroonde in de prijskamp in de Vrije Schilderkunst 1961 is de erepenning in goud toegekend. Aan mevrouw N. J. Jelles- Schepers te Amsterdam, bekroonde in de prijskamp in de Vrije Beeldhouwkunst 1961 en aan H. P. Pander te Amsterdam, bekroonde in de prijskamp in de Vrije Schilderkunst 1961 is de erepenning in zil ver verleend. Aan zowel F. T. S. Letterie als A. H. J. Baker is twaalfhonderd gulden toegekend om hen in staat te stellen zich in de beeldhouwkunst respectievelijk de schilderkunst te vervolmaken. Nieuw Surinaams tijdschrift. Dank zij een gift van het Prins Bernhardfonds in Nederland heeft het bestuur van het Prins Bernhard Fonds in Suriname de uitgave van een algemeen cultureel-litterair tijd schrift mogelijk gemaakt. Dit tijdschrift waarin onder meer proza, poëzie en boek besprekingen zullen worden opgenomen, zal de naam dragen van „Soela". De redac tie van dit tijdschrift, dat driemaal per jaar zal verschijnen, zal bestaan uit: me vrouw Y Sang Ajang en de heren mr. dr. J. Adhin, R. R. Bedacht, drs H. Eersel, M. Luchtman, H. de Miranda, drs W. de Vries en de heer H. de Ziel.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 9