EXPOSITIE „KOMPAS" IN EINDHOVEN
lekker
en
gezond
HODEM
mnnnsmn^issniiESSk
Kunst na Arbeid te Halfweg
gaf jubileumconcert
Van Abbe-museum vijfentwintig jaar
Art Blakey en zijn Jazz-Messengers
Orgelconcert door
Piet Kee
Diefstal in Etruskisch
museum in Grosseto
De negen muzen
ÉiË I m mm I
MAANDAG 5 FEBRUARI 1962
EINDHOVEN EN HAARLEM heb
ben een tijd geleden aandacht aan elkaar
besteed, omdat eerstgenoemde plaats
naar inwonertal de onze ging overvleu
gelen. Maar laten we voorzichtig zijn
met een verder vergelijken, wat betreft
bijvoorbeeld aankoopbeleid. Het Stede
lijk Van Abbe-museum ligt in ons land
anders gesitueerd dan het Frans Hals
museum, dat wat betreft een collectie
eigentijdse kunst door het nabuurschap
van het Amsterdamse Stedelijk Museum
niet de functie van het Eindhovense
museum behoeft na te streven. Eind
hoven had. een ander begin, dat zinvol
omringd diende te worden. Of dat ge
beurde zal de tijd wel uitmaken. Men
moet iets riskeren bij aankoopbeleid.
Maar men dient begin en situatie in het
oog te houden. De expositie duurt tot
12 februari.
Bob Buys
Bourdelle-expositie in
i Arnhem geopend leinrl
Amsterdamse subsidie
voor het Danstheater
K.V.P.-uitzending op t.v.
Het weekeinde
P. Zwaanswijk
T elevisie programma
Beeldschermer
De radio geeft dinsdag
TER GELEGENHEID van het 25-jarig bestaan van het Stedelijk Van Abbe-
museum. te Eindhoven wordt daar een expositie gehouden van na 1944 ontstane
werken van schilders uit Parijs. Men noemde deze expositie „Kompas". Parijs is
lang voor Nederlandse schilders een kompas geweest. Bij de vorming van de col
lectie van het museum en de daar gehouden tentoonstellingen was Parijs eveneens
richtinggevend. Voor verscheidene schilders van nu is Parijs een kompas gebleven,
aat, mag er wel meteen bij opgemerkt worden, ook de weg wees naar een gunstige
markt Men mene overigens niet dat de hier vertegenwoordigde Appel en Comeille
en met-vertegenwoordigde figuren als Lucebert of Lataster die laatste weg gemakke-
lyk bereikten. Maar de kunsthandel, blijkt wel van belang. Die kunsthandel heeft,
ten aanzien van de vooroorlogse Ecole de Paris en nog eerder, belangrijk werk ge-
aaan na een intelligent herkennen van kwaliteiten. En met waardering voor het
werk. van verscheidene der hier vertegenwoordigden blijkt men vaak vóór geweest
te zyn op de ruimere waardering van thans. De inleider tot de catalogus van deze
\nJtZ y,' Gindertael> noemt enige „galeries", die naast verzamelaars en musea,
werk m bruikleen voor deze tentoonstelling afstonden.
VOLGENS GENOEMDE inleider, die de
jongste ontwikkeling te Parijs met aan
dacht heeft gevolgd, is de keuze van de
hiervertoonde werken mede gebaseerd ge
weest op de intrinsieke kwaliteit daarvan.
Voor zover ik iets kan meevoelen met het
werken van de hiervertegenwoordigde fi
guren en dat is dan wel het geval
viel mij inderdaad ook kwaliteit op. Maar
dat in die zin, dat ik van verscheidene
wat betreft kleur of vorm minder aantrek
kelijke en minder intrigerende werken had
ontmoet. Want hoe zit het verder met de
beoordeling van de kwaliteiten van een
kunst als deze? Waar liggen de maatsta
ven?
Lucebert (links) en Karei Appel
MEN CONSTATEERT in grote li.jnen
hier drie tendenties. Er is de abstracte
kunst, die ontstond uit kubisme en de Stijl
(Mondriaan) en de individuele expressie
wil uitsluiten. Voorts die meestal non-figu
ratieve kunst, die de gegevens uit de na
tuur niet afwijst. Volgens het voorbericht
zoeken de aanhangers toegang tot de rea
liteit door de uiterlijke realiteit open te
breken. Daarop volgt het voor mij vreem
de: Slechts de verbeelding is in staat de
realiteit te scheppen". Tenslotte is er het
werk van die abstracte schilders, voor wie
conceptie en handeling van het schilderen
een ondeelbare eenheid is. „Noch de rede,
noch het onbewuste mag tussenbeide ko
men". Bij het laatste vraagt men zich af
waarop dan nog een oordeel omtrent kwa
liteit kan steunen. Bij het eerste gaat het
om schone verhoudingen tussen vorm en
ruimte. Dat is zeker belangrijk, maar
voor degene, die in kunst naar menselijke
ontmoetingen zoekt, is het wat weinig. Met
de tweede groep zou ik het meest contact
kunnen hebben, als ik het tenminste goed
begrijp, dat daar Bazaine in staat. Mocht
het ook om een Dubuffet gaan, dan wordt
het me heel moeilijk. Want diens werk
doet me verschrikkelijk sterk denken aan
die inmiddels ouderwets geworden lambri-
zeringen langs trappen en portalen, „mooi"
gemaakt door een plastisch „werkje" van
de uiterlijke verflaag.
HET IS TE BEGRIJPEN dat in deze
tijd de kunstenaar geneigd is te zoeken
naar fel- of sterksprekende middelen. Dat
die sterksprekende middelen vaak alleen
maar sterk opvallende middelen zijn, lijkt
vele mensen niet op te vallen. Nu is dat
niet nieuw. Het was al kenmerkend voor
een verouderd akademisme dat middel doel
werd. Inleider Gindertael spreekt van
„materieschilders", waarvan Dubuffet en
Fautrier voorgangers zouden kunnen zijn
en heeft het naar mijn smaak over aan
hangers van een akademisme. Besteden
beide figuren de grootste zorg aan de ma
terie, er zijn er hier vertegenwoordigd bij
wie de materie wel geldt maar geen zorg
geniet. Maar dat komt dan misschien om
dat ze niet geremd willen zijn in hun schil
dersdaad. Zij zijn immers „actionpainters".
En nu maar doen of dit alles nieuw is.
Alsof er bij Rembrandt niet sprake is van
de werking van de huid van het schilderij,
alsof de factuur van een Jongkind nog niet
als belangrijk was ontdekt, alsof Breitner
het driftige neerzetten van een schilderij
niet kende. In het beste geval geloof ik dat
verscheidene figuren te zeer bezig zijn
met maar een deel van de schilderkunsti
ge waarden. Hetgeen maakt dat ik met
dit werk wel kan meevoelen, maar het
moeilijk vind om nu al te kunnen zeggen
wat belangrijk is en mogelijk zal over
blijven.
VAN DE ENKELE duidelijk figuratieve
schilderijen is er een van Nicolas de Stael.
Het wil zijn een „Herinnering aan Sid
ney Bechet". Het kan voor ons zijn een
herinnering aan ook andere jazzfiguren.
Een Parijs-Nederlandse schilder vertelde
mij eens De Stael uit een impasse gehol
pen te hebben, toen deze een opdracht
voor een decoratie kon krijgen en hard
nodig had, maar de vorm daarvoor niet
vond. Zij vonden toen uit dat enig effect
te bereiken viel als men een voor-gete
kende en gekleurde voorstelling omzette
in een collage (plakwerkje) van uitge-
gescheurde snippers gekleurd papier en
het resultaat dan weer in verf vergroot
enigszins imiteerde. De naam van de Pa-
rijse Nederlander vermeld ik niet. Hij zou
last kunnen krijgen met de in De Stael
geïnteresseerde kunsthandel en het verve
lend vinden voor de nagedachtenis van
wijlen De Stael. Maar zelfs al zou het
een „roddel" zijn genoemd schilderij van
De Stael lijkt het verhaal niet tegen te
spreken. En ontstaat zo dan kunst? Het is
goed te vermelden, dat De Stael overigens
niet minder smaak en gevoel voor het
vlak had dan andere hier vertegenwoordig
den, als bijvoorbeeld Poliakoff. In de wer
ken van zo'n Poliakoff ziet men nog hoe
zeer op een doek gewerkt, zelfs gewor
steld kon worden, al geeft het een zeer
„klare" indruk, in de zin van helder ook.
Maar moeten we geloven in doeken van
Soulages of Hartung, die bijna altijd zo
direct zijn neergezet? Te zeer werken vele
der hier vertegenwoordigde figuren in se
rie, omdat ze een contract met de kunst
handel hebben; met die kunsthandel, die
ik er zwaar van verdenk nieuwe waarden
te creëren omdat aan goede handel in
belangrijke winst toelatende aankopen
moeilijk te komen is.
IK LIET MIJN wantrouwen sterk gel
den. Men noemde deze expositie Kompas.
Maar dan moet men zich in verband met
het Eindhovens museum afvragen of er
andere kompassen van belang kunnen zijn.
Eindhoven diende een verzameling op te
bouwen na de schenking van Van Abbe
van een museum en een collectie. Men
leek zich eerst te willen richten op het
expressionisme om een eigenheid aan dit
museum te geven. Men ging wat breder
dan het woord aangeeft. Men beschikt
thans over een basiscollectie, die voor een
deel duur betaald moest worden. Uitbrei
ding daarvan wordt door gebrek aan aan
bod of duizelingwekkende prijken moeilijk.
Dan vraagt men zich af hoe men verder
moet gaan, wil men enige samenhang in de
collectie bereiken. Erkend moet worden dat
men bij alle mogelijke betrekkelijkheid
van oordeel over eigentijdse kunst niet zo
gek koos. Ik had voorkeur voor de Ba-
zaines van dit museum boven die van het
Stedelijk Museum te Amsterdam. Ik ont
moette in „De grote aarde" van Comeille
een boeiend doek van deze schilder.
(Van onze jazz-medewerker)
De na ruim een jaar mogelijk geworden
hernieuwde kennismaking van het Neder
landse publiek met de Jazz-Messengers
van de zo populaire drummer Art Blakey,
in het Kurhaus te Scheveningen en in het
City theater in Amsterdam is zeer de
moeite waard geweest. Blakey zou al in
december van het vorig jaar gekomen zijn,
maar hij kreeg in verband met belasting
schulden van de Amerikaanse autoriteiten
geen paspoort. (Vandaar waarschijnlijk
zijn geestig advies om zijn platen te ko
pen „God Knows, we need the money!").
De gedeeltelijk nieuwe bezetting van ce
Messengers alleen tenorsaxofonist Way
ne Shorter en bassist Jymie Merritt deden
de vorige keer ook mee is in alle
opzichten een verbetering. De nieuwe sa
menstelling is dus geslaagd en Blakey en
de zijnen lijken beter in vorm dan ooit.
Ben. gelukkig herstelspa Jafij,, t^.leursjolend,
optreden van de vorige Keer. Blakey is
ook zuiqiger met
maar Uitéra'ard k
ken in marstempo „Moanin" en „Blues
March" niet achterwege blijven, waarmee
het publiek dan ook erg in zijn schik was.
Art Blakey, frenetiek drummend als al
tijd, gaf twee maal een solo van uitzonder
lijk gehalte, waarin men van de schier
onuitputtelijke veelzijdigheid en fantasie
Art Blakey tijdens het concert in
Amsterdam.
en zijn aan het explosieve grenzende exu
berante dynamiek kon genieten.
Trombonist Curtis Fuller behoort tot de
groten op dit instrument. Langzaam ont
worstelt hij zich aan de invloed van Jay
Jay Johnson en toont duidelijk een eigen
stijl in zijn korte sprankelende soli. Zijn
warme volle toon geeft een rijk contrast
met die meer rauwe, maar vloeiende ge
luiden van tenor-saxofonist Shorten die
dichter bij Coleman Hawkins bleek te staan
dan welke andere moderne tenor-sax spe
ler. Zijn „Contemplation" en zijn chorus
in Arabia lagen op hoog niveau en toon
den een gevoeligheid die weinig met „cool"
of „hard-bop" van doen heeft
Trompettist Freddie Hubbard is in be
paalde opzichten juist de pendant van Shor-
De Haarlemse stadsorganist Piet Kee zal
in het Gemeentelijk Concertgebouw op
6 februari 162 des avonds om 8 uur, een
orgelconcert geven.
Het programma vermeldt van Dietrich
Buxtehude (16371707) Preludium en fuga
in g. kl. t.; van Jean Franqois Bandrieu
(16841740) Acht kleine orgelwerken
(Fugue, Duo, Duo en cora de chasse sur la
Trompette, Trio avec Pécfale, Récit de Na-
sard, Basse de Trompette, Musette en Dia-
1 -gue); van Paul Hindemith Sonate I
(Maszig schnell-Sehr langsam-Phantasie -
Ruhig bewegt); van César-Auguste Franck
(18221890) Pastorale op. 19; en van Flor
Peeters Passacaglia en fuga.
ter. Zijn op snelle loopjes, een hamerende
attaque en op riff-achtige wijze herhaalde
frases gebaseerde stijl doet nog het meest
aan die van Clifford Brown denken. Na
tuurlijk vraagt zijn visie op „Round about
midnight" om een vergelijking met Miles
Davis. Ook hij speelde met gestopte trom
pet, maar zijn speltrant is te direct en
niet melancholisch genoeg om het Davis'
effect te bereiken. In het laatste gedeelte,
waar hij geheel alleen speelde bereikte
hij een hoogtepunt van de avond. Pianist
Cedar Walton leek ons een knap pianist
met de speelsheid van bij voorbeeld Art
Tatum. Jymie Merritt bleef wat op de ach
tergrond, maar heeft een bijzonder zange
rige toon. Het dankbare publiek van de
volle Kurzaal bracht Blakey en de zijnen
een ovatie.
middag in het Gemeentemuseum te Arn
hem de tentoonstelling geopend van wer
ken van de Franse beeldhouwer Antoine
Bourdelle. Deze expositie, die onder auspi
ciën staat van de Association Francaise
d'Action Artistique, werd officieel geopend
door graaf E. de Crouy-Chanel, ambassa
deur van Frankrijk. De directeur van het
museum te Arnhem, de heer A. L. de
Lorm is het na lange voorbereidingen ge
lukt als eerste in Nederland deze belang
rijke overzichtstentoonstelling in zijn mu
seum onder te brengen. Bij de opening
waren aanwezig de heer en mevrouw Du-
fet; mevrouw Dufet is een dochter van
Bourdelle. Zij behoren het museum Antoine
Bourdelle in Parijs.
Burgemeester Matser sprak een ope
ningswoord, waarna de Franse ambassa
deur het woord voerde. Hij zei dat dit de
eerste maal is dat deze tentoonstelling
van Bourdelle, compleet met tekeningen,
beelden en schilderijen, in Nederland
wordt tentoongesteld. Hij schetste vervol
gens in het kort de levensgeschiedenis van
Bourdelle. Deze werd geboren in 1861 te
Montauban, als zoon van een timmerman.
Bourdelle heeft zich in de eerste jaren van
zijn leven op het atelier van zijn vader
ontwikkeld. Hij werkte qnder meer bij
Flaguière en lange tijd bij Roding. Bour
delle stierf in 1929. Gedeelten van zijn werk
werden reeds eerder geëxposeerd in het
Kröller Müller Museum in Otterlo en in
het park Sonsbeek te Arnhem.
De héér Dufet dankte de verschillende in
stanties vooor hun steun en medewerking
aan deze expositie.
De heer De Lorm wijdde ten slotte een
enkel woord aan de totstandkoming van
deze expositie. Uit de vele werken van
Bourdelle is hier een keuze gedaan. In to
taal heeft Bourdelle tijdens zijn leven 900
beelden vervaardigd en 6000 tekeningen en
gouaches. Uit het tentoongestelde blijkt,
aldus de heer De Lorm, dat Bourdelle met
zijn volle inzet heeft gewerkt. Hij wendde
zich vaak tot jonge mensen en heeft hen
gunstig beïnvloed. Op- de tentoonstelling
zijn verschillende thema's te ontdekken.
Typisch is dat Bourdelle steeds gebonden
is gebleven aan zijn familie. In zijn wer
ken zijn dan ook talloze portretten daar
van. De expositie bevat een groot aantal
voor-schetsen voor grote werken. Vele
reeksen tekeningen en schetsen hebben la
ter geleid tot beeldhouwwerken. De ten
toonstelling duurt tot 29 april.
In de nacht van zaterdag op zondag heb
ben inbrekers in het Etruskische Museum
te Grosseto een aantal voorwerpen ont
vreemd waarvan de totale waarde ge
schat wordt op 600.000 tot ruim een mil
joen gulden. De museumdirectie is nog
doende een inventaris op te maken van
alles wat vermist wordt. Bij de eerste
controle is gebleken dat bronzen en gou
den beeldjes, vazen, oude munten en ju
welen door de dieven zijn meegenomen.
De dieven drongen het museum binnen
door een groot gat in een deur te boren.
Het gebouw ligt in het centrum van Gros
seto dat circa 150 km ten noorden van
Rome is gelegen. Alleen al een vermist
collier wordt op een waarde van 60 mil
joen lire 360.000) getaxeerd. Het me
rendeel van de voorwerpen uit dit mu
seum dateert van 2600 tot 2700 jaar ge
leden. De voorwerpen werden bij opgra
vingen gevonden.
Advertentie
jm
B. en W. van Amsterdam hebben de ge
meenteraad voorgesteld het Nederlands
Danstheater een subsidie van 30.000,te
verlenen onder voorwaarde dat Den laag
Het Nationale Ballet een subsidie van
45.000,geeft en het rijk Het Nederlands
Danstheater een subsidie verleent van
eveneens 30.000,
Voorts stellen B. en W. van Amsterdam
voor het aan Het Nationale Ballet bij
raadsbesluit van 30 augustus 1961 ver
leende subsidié van ten hoogste 340.000,
te verminderen met 30.000,en dus te
brengen op ƒ310.000,
„De Kleine Komedie". Gezien de be
hoefte aan goede schouwburgruimte' zijn
B. en W. van Amsterdam van oordeel dat
het gewenst is medewerking te verlenen
aan de voorgenomen vernieuwing van De
Kleine Komedie aan de Amstel. Zij hebben
daarom de gemeenteraad voorgesteld aan
de n.v. De Kleine Komedie een lening te
verstrekken van 100.000, af te lossen in
tien jaarlijkse termijnen van 10.000,
tegen een rente van 3/4 percent per jaar.
Premio Duque de Baena. De Spaanse
ambassadeur, de hertog van Baena en San
Lucar la Mayor, heeft de Premio Duque
de Baena toegekend aan Anton Jansse,
Marijke van den Hoek en Pat Andrea.
Deze drie verwierven hiermee elk 100
gulden, de prijs die de ambassadeur een
vier-jarige traditie getrouw, toekent aan
de winnaars van een door hem onder de
leerlingen van de Koninklijke Academie
van Beeldende Kunsten in Den Haag uit
geschreven wedstrijd.
De K.V.P. zal dinsdag de eerste poli
tieke uitzending voor de t.v. verzorgen.
Deze uitzending komt na het N.T.S.-jour
naal en duurt tien minuten. Het eerste pro
gramma van de K.V.P. zal gewijd zijn aan
de betekenis van de provincie voor het
dagelijks leven van de burgers. Het pro
gramma, een documentaire, is geheel op
film opgenomen. Wim Povel heeft het
script vervaardigd en de montage ver
zorgd. De film is vervaardigd door Poly-
goon-Profilti.
Zaterdagavond verscheen in het
V.A.R.A. televisie programma „Willens
en wetens" van Theo Eerdmans de
Arsenal-kenner Jan de Hoop. Hij won
de „Duizend gulden"-prijs.
m
Om enkele grepen te doen uit het week
einde-programma der t.v.: de schaatsre-
portage uit Noorwegen was uitstekend en
zal door een grote schare kijkers zijn ge
volgd, zodat zij niet weinig zal hebben bij
gedragen tot de populariteit van deze
sport. De zaterdagavond werd amusant ge
maakt door de geslaagde show van Tom
Manders, die in kwaliteit uitsteekt boven
veel dingen die als „amusant" worden
aangekondigd doch het in feite niet zijn.
De keus van de KRO voor de zondag
avond was helemaal mis. Eeen „eenac-
ter" die „Gevoel voor Recht" heette, werd
een volkomen flop, zowel door de ensce-
i¥irrr»rrriTowai
De Christelijk gemengde zangvereniging
„Kunst na Arbeid" te Halfweg herdenkt
deze maand haar dertigjarig bestaan. Ter
gelegenheid van dit jubileum heeft het
koor zaterdagavond in de gereformeerde
kerk te Halfweg onder leiding van zijn di
rigent J. Theo Westerdaal een concert ge
geven, dat door de medewerking van het
christelijk jeugdkoor „Kunst der Jeugd",
het dameskoor „Con Anima", het r.k. Pa
rochiale mannenkoor „Sint Caecilia" en de
muziekvereniging „Eensgezindheid" wel in
het bijzonder uitdrukking kon geven aan
de verheugende verbondenheid, die er te
Halfweg tussen muziek beoefenende en
sembles bestaat.
Na het openingswoord van ds. A. J.
Kromhout zorgden het gemengde koor te
zamen met het dameskoor, het mannen
koor en „Eensgezindheid" voor een fees
telijke inzet van het concert met de uit
voering van de „Aankomst der gasten" uit
Richard Wagners opera „Tannhauser".
Het kinderkoor van „Kunst der Jeugd"
zong daarop een aardig liedje over een
goed-lopend klokje en een lied over een
reus, die niet voor de poes was! Dat het
veiliger is dit kinderkoor voorlopig nog
maar één-stemmig te laten zingen, werd
bewezen met een speelliedje van Hans de
Jong, waarmede de kinderen hun optreden
besloten.
Het meisjeskoor van „Kunst der Jeugd"
verdient een pluim voor de goede uitvoe
ring van een „Spinnelied" en een „Zonne
lied". De zang van dit koor muntte uit
door lichte, zuivere klank en verstaanbaar
heid. De meisjes zorgden waarlijk voor
het vocale hoogtepunt van de avond. Het
was begrijpelijk, dat zij van het goedkope,
bedenkelijk speculerende, onpedagogische
liedje „Leren" niet veel konden maken.
Het was jammer, dat het jubilerende
koor op deze avond niet bijzonder „in
vorm" was. De uitvoering van „Das En-
de des Gerechten" van Johann Gottfried
Schicht leed door open, onverzorgde toon-
vorming en door een tekort aan bewuste
zekerheid voor de intonaties. En het „Lau-
da- Sion" van Hendrik Altink leek zelfs bij
de bestaande stemmensituatie van het
koor een te hoge greep. Het kerstgezang
29 „Heft aan, heft aan een luide zang"
klonk onsamenhangend door te weinig slui
tend contact met de orgelbegeleiding.
Het „Zegekoor" uit „Judas Maccabaus"
van G. F. Handel, dat door de gezamen
lijke koren met begeleiding van „Eensge
zindheid" werd gezongen, kreeg met de in
zet van het mannenkoor een bevredigend
slot.
Het concert werd besloten met de ver
tolking van „De Kosmos", een koorwerk
van Bernard Zweers op een over Psalm
104 geschreven gedicht van ds. J. J. L.
ten Kate. Deze tachtig jaar geleden vol
tooide compositie is thans \vel zeer ver
bleekt. Een verdediging van „De Kosmos"
kon de zwakke uitvoering niet genoemd
worden.
De organist Piet van Egmond zorgde op
deze avond voor de piano- en orgelbege
leidingen van de kooruitvoeringen. Als
solist vertolkte hij met doeltreffende re-
gisterkeuze de „Suite Gothique" van Leon
Boëllmann met haar gevoelige romantiek
en ritmische stuwingen.
De muziekvereniging „Eensgezindheid"
trad onder directie van Wyb Schoon even
eens zelfstandig op. Men speelde de Suite
in Bes van Henry Purcell in een bewer
king, die enigszins aanvaardbaar kan wor
den, wanneer de dirigent er in zou slagen
een uiterste verfijning van de toonvor-
ming te bereiken.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Amerikaanse
TV-film. 20.55 Gevarieerd muziekprogram
ma. 21.15 Documentaire over de 2e we
reldoorlog. 21.45 Forum.
VOOR DINSDAG
NTS: 19.30 Internationaal agrarisch
nieuws. 20.00 Journaal. 20.20 Politieke le
zing K.V.P. KRO: 20.30 Italiaanse TV-do-
cumentaire. 21.00 Italiaanse speelfilm.
nering als de regie. Een stelletje acteurs
die geen van allen de typering leverden
waarvoor ze stonden een decor dat in
geen enkel opzicht de sfeer opriep die ver
eist was een intrige die in geen en
kel onderdeel overtuigde. Dat was het re
sultaat van een lichtzinnig gekozen en slor
dig verzorgd stukje televisietoneel, waar
voor de kijkers zelfs geen „dankjewel"
kunnen zeggen.
Wat de zaterdagavond-quiz van de VARA
betreft, mag nog even worden opgemerkt
dat Theo Eerdmans nog wel eens zijn
dialoog en houding tegenover de deelne
mers aan „Willens en Wetens" mag be
studeren, want als hij voortgaat op de
manier die hij deze keer demonstreerde,
gaan de grappige intermezzi allemaal ver
loren door de scherpe, van weinig zin
voor humor getuigende opmerkingen van
de quiz-master.
i'lüt* lil bKr*»
HILVERSUM L 402 m. 746 kc/s. 7.00-24.00
KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke gram-
mcifoonmuziek. 7.30 Voor de jeugd. 7.45
Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws.
8.15 Grammofoonmuziek. 8.50 Voor de
vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra
dio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtba
ken, lezing. 10.25 Bekende orkestwerken
(gram.) 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte
grammofoonmuziek. 11.50 Volaan. voor
uit, lezing. 12.00 Middagklok - noodklok.
12.04 Als de dag van gisteren, klankbeeld.
12.30 Land- en tuinbouwmededelingen.
12.33 Pianospel (gram.) 12.50 Actualitei-
teiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws.
13.40 Paris et ses vedettes. 14.05 School
radio. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen.
14.45 Tierelantijnen, gevarieerd program-
16.00 Voor de zieken. 16.30 Bidstonde voor
de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beurs
berichten. 17.45 Regeringsuitzending: Ame
rikaanse fulbrightstudenten in Nederland,
door Mr. Alphons J. M. de Leeuw, Direc
teur van de U.S. Educational Foundation.
18.00 Dansorkest en zangsolisten. 18.30 Ra
diovolksuniversiteit: Mens en wetenschap
- II - Astronomie, door Prof dr. P. Th.
Oosterhoff. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualitei
ten. 19.25 Lichte grammofoonmuziek.
20.10 Muziek, modern en klassiek, muzi
kale lezing. 20.40 Radio-Filharmonisch Or
kest en solist. 21.55 Wintertoer, licht pro
gramma. 22.15 22.30 Nieuws. 22.40
Grammofoonmuziek. 23.10 Tenor met or
gelbegeleiding. 23.25 Lichte muziek (gram)
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 A.VR
AVRO 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym-
Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.15 Lichte grammoofoonmuziek.
9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De
groenteman, praatje. 9.15 Kamermuziek
(gr.). 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbe
spreking. 10.00 Lichte grammofoonmuziek.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zie
ken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regerings
uitzending: Uitzending voor de landbouw.
12.30 Land- en tuinbouwmededelingen.
12.33 Orgelspel met solisten. 13.00 Nieuws.
13.15 Mededelingen en grammofoonmuziek
13.25 Beursberichten. 13.30 Lichte muziek.
14.00 Lichte grammofoonmuziek. 14.40
Schoolradio. 15.00 Met naald en schaar,
naaicursus. 15.30 Pianorecital 16.00 Van
mens tot mens, lezing. 16.15 Pianospel.
16.30 Voor de jeugd. 17.30 Promenade-or
kest. 17.55 New York calling, praatje.
18.00 Nieuws, ^.lö Actualiteiten. 18.20 Op
namen van het Brass Band Contest 1961.
19.00 Voor de kinderen. 19.05 Paris vous
parle, praatje. 19.10 L'Elisir d'amore, ope
ra (gr.). 19.50 Pianorecital (gr.). 20.00
Nieuws. 20.05 De 'Asser" koerier, lient
programma. 21.00 Gevarieerd programma
voor de militairen. 22.00 Sergei Rachma
ninoff, muzikale lezing. 20.30 Nieuws en
mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00
Klassieke muziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek (gr.).
12.30 Weerbericht. 12.35 Tuinbouwkroniek.
12.40 Lichte grammofoonmuziek. 12.50
Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Ka
mermuziek. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram
mofoonmuziek. 16.00 Beursberichten. 16.06
Duitse les. 16.21 Vlaamse kamermuziek.
17.00 Nieuws. 17.15 Kamermuziek. 17.40
Boekbespreking. 17.50 Operettemuziek (gr.)
18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek.
19.00 Nieuws. 19.40 Lichte grammofoonmu
ziek. 19.50 Standpunt van de Belgische nij
verheid, lezing. 20.00 Hoorspel. 21.15 Jazz
muziek. 22.00 Nieuws. 22 15 Lichte gram
mofoonmuziek. 22.55-23.00 Nieuws.