Tweede muziekdemonstra tie in
Interscholair Jeugdtoernooi
I
Jacques Ibert
overleden
De toneelspreiding
Minister Cals
is hersteld
Chanah Milner en Willy Brill
voor Heemsteedse Kunstkring
Helenk exposeert
,De Ark
De negen Muzen
Werk van Herman van Tongeren „In 't Goede Uur"
Mevrouw Philips biedt
verontschuldigingen aan
Sotheby's veilt in
Madrid een Rubens
Vrijetijdsbesteding voor
geestelijk gestoorden
Zenddata voor politieke
partijen vastgesteld
Kamerlid informeert
naar incident
op Schiphol
IriIBMi
in
DINSDAG 6 FEBRUARI 1962
Het Gelders Orkest
speelt in Haarlem
FILM EN FILMWERELD
P. Zwaanswijk
Jazzfestival taboe voor
Indonesische musici
Simon Koster
J oor misbruik van de
gastvrijheid
Wet op de vervreemding
van landbouwgronden zal
niet verder worden
verlengd
li
Bob Buys
Tff imBt TIHHP'IiWi»
De radio geeft woensdag
Televisieprogramma
Beleidsfout
Het tweede gedeelte van de muziekdemonstratie van het Haarlemse Interscholaire
jeugdtoernooi, d'at maandagavond in de gemeentelijke Concertzaal werd gehouden,
had in merkwaardige tegenstelling tot het eerste gedeelte een bijzonder grote belang
stelling. Het programma bood weer een levendig afwisseling van muziekstijlen en
muzieksoorten, vertolkt door schoolkoren en schoolorkesten en vele jonge instrumen
talisten.
Het orkest van het Coornhertlyceum
bracht als eerst optredend ensemble de
geavanceerde Microsuite van Oscar van
Hemel in een uitvoering, waarvoor voor
zichtigheid werd betracht maar die zeker
verdienstelijk genoemd mocht worden.
Op hoog niveau stonden de vertolkingen
van een Frans volksliedje, een lied van
Schubert en een koorwerkje van Auber,
waarmede het koor van de Sint-Lucia-
school de toehoorders verraste. Voortref
felijke, door expressieve dynamiek uitmun
tende koorklank, uitstekende dictie en vaak
ook een kunstzinnig rubato waren uitvoe
ringseigenschappen, die men terecht kon
bewonderen.
De zang van het koor van de „Maria-
school A" toonde evéneens de kwaliteiten,
die een goede vocaal-deskundige leiding
tot stand kan brengen, zoals een beschaaf
de, goed gevormde klank en voortreffelij
ke verstaanbaarheid van de tekst.
Afgezien van de te grote nadruk op het
metrum, kon men waardering hebben voor
de uitvoering, die het koor van de Harten-
lustschool en enkele instrumentalisten ga
ven van het eigenlijk om gevoelige expres
sie vragende Engelse volksliedje „The
Ashgrove". Het grote orkest „Linos" van
het Stedelijk Gymnasium gaf zijn krach
ten aan de uitvoering van de „Kronings
mars" van Meyerbeer, waarbij vooral het
welluidende, grote fluitenkoor zich bijzon
der kon onderscheiden. Een andere presta
tie, die met ere genoemd mag worden,
was die van het koor van de H.B.S. voor
meisjes, dat met mooie lichte klank werk
jes van Buxtehude en Britten vertolkte.
Ook verdient het koor van de Louise de
Colignyschool een compliment voor de
keurige, vlotte a-capella-uitvoering van het
bekende Engelen-terzet uit Mendelssohns
„Elias".
De jonge pianistes en pianisten, die voor
een optreden op deze avond waren aange
wezen, werden om hun virtuoos, muzikaal-
gevoelig of degelijk spel verdiend bewon
derd. Twee jeugdige organisten bespeelden
het imposante orgel van de Concertzaal.
Een gaf een gezonde, ritmisch sterke en
technisch opmerkelijk beheerste vertolking
van het grote Preludium in b van J. S.
Bach en de andere speelde met goede re-
gisterkeuze een blijkbaar niet op jeug
dige oren afgestemd stuk van Messiaen.
De Stichting Nationaal Overleg voor
Gewestelijke Cultuur heeft staatssecretaris
Scholten telegrafisch verzocht geen be
slissingen te nemen, die tot vermindering
leiden van de voorstellingen der in de drie
grote steden gevestigde en door het rijk
gesubsidieerde gezelschappen buiten hun
standplaatsen, zonder dat tijd en gelegen
heid is gegeven tot opbouw van volwaar
dige nieuwe gezelschappen, die hun taak
kunnen overnemen; of althans geen be
slissing te nemen zonder een onderhoud
met een vertegenwoordiging van de cultu
rele raden der elf provincies, wier over
leg om tot een gezamenlijk standpunt over
deze opbouw te komen, reeds aanmerkelijk
is gevorderd. Aldus het telegram.
Het zesde concert van de vrijdagserie
van het N.P.h.O. dat plaats heeft op 9
februari a.s., zal worden verzorgd door
Het Gelders Orkest, onder leiding van
Carl Garaguly.
De violist Julian Olevsky zal aan dit
concert solistische medewerking verlenen.
Het concert wordt geopend met de 2e
symfonie van Schubert. Julian Olevsky is
hierna solist in het Vioolconcert van Tsiai-
kofsky. Na de pauze zal de Hary Janos
suite van Kodaly worden uitgevoerd.
Julian Olevsky werd in 1927 te Ber
lijn geboren. Zijn ouders waren Russen.
Hij begon zijn vioolstudie op 6-jarige
leeftijd. Enige jaren later vluchtte de fa
milie van Duitsland naar Argentinië.
Olevsky kreeg daar vioolonderricht van
de beroemde Russische pedagoog Petsj-
nikov. Op 12-jarige leeftijd maakte hij zijn
debuut, waarna vele concerten in Zuid-
Amerika volgden. Spoedig won hij in de
Verenigde Staten, Europa en Azië de hoog
ste onderscheidingen. Vele grammofoon
opnamen werden van deze solist gemaakt.
KUNST DER HETHIETEN
De tentoonstelling in het Centraal Mu
seum te Utrecht, „Kunst der Hethieten",
sluit definitief op 4 maart. Daarna gaat de
collectie terug naar het Archeologisch Mu
seum te Ankara. Turkije.
Wegens de overweldigende belangstel
ling zal deze expositie behalve op de dins
dagavonden ook op de donderdagavonden
geopend zijn (van 2022 uur). Tevens zal
op die avonden een rondleiding gehouden
worden. De laatste lezingen met lichtbeel
den van een serie van drie zullen op 6 en
13 februari a.s. plaats hebben. Dr. A. A.
Kampman, directeur van het Nederlands
Instituut voor het Nabije Oosten te Leiden,
spreekt dan over „Geschiedenis en Bescha
ving der Hethieten" (6 febr.) en „Opgra
vingen in de hoofdstad van het Hethieti-
sche Rijk" (13 febr.).
PAUL HARDTMUTH OVERLEDEN.
De 73-jarige acteur Paul Hardtmuth,
van Duitse afkomst, is door zijn vrouw
dood gevonden op het betonnen pad bij
zijn huis in Londen. Hij was klaarblijkelijk
uit een raam van de tweede verdieping ge
vallen. Paul Hardtmuth, die in Londen in
verscheidene radio- en televisieseries op
trad, speelde in de film „De kanonnen van
Navarone" de rol van een monnik.
Het Groninger studenten-cineasten ge
zelschap heeft een prijsvraag uitgeschreven
om in het bezit te komen van een ver-
filmbaar speelfilmscenario. Men is vrij in
de keuze van het onderwerp. Met de speel-
duur hoeft geen rekening te worden ge
houden. Een jury, bestaande uit de criti
cus-scenarist Jan Blokker en de speelfilm
regisseurs Kees Brusse en Jef van der
Heyden, zal onder andere drie prijzen toe
kennen. De inzendingstermijn sluit 15
april om 12 uur.
Twee violistjes vertolkten al knap een
vioolduet van Campagnoli en weer kon
men luisteren naar de uitvoering van Is
raëlische dansen door de violiste en pia
niste, die bij de eerste muziekdemonstra
tie zoveel succes hadden gehad.
De blaasinstrumenten werden vertegen
woordigd door een hobo, die met prijzens
waardige toonvorming werd bespeeld door
een veelbelovende hoboïste, en verder door
de klarinet, die men na enige intonatie
aanpassingen verdienstelijk hoorde klin
ken bij de uitvoering van twee Franse
stukjes en later bij de voordracht van mu
ziek van Hindemith weer met groter be
heersing.
Ook deze demonstratie werd naar ge
woonte besloten met de canon „De klokken
van Haarlem" en het „Wilhelmus".
Een Indonesisch orkest zal niet deelne
men aan een internationaal jazzfestival in
Casablanca deze maahd omdat het land
„al zijn inspanningen wijdt aan de be
vrijding van Irian". Dit heeft de Indone
sische ambassade in Rabat meegedeeld.
„Op dit ernstige uur is het ondenkbaar
dat Indonesië zou kunnen toestaan dat een
particuliere jazzband zou deelnemen aan
een internationale artistieke gebeurtenis
die bovendien niets te maken heeft met
Indonesische nationale kunst," zo werd ge
zegd.
De minister van Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen, mr. J. M. L. Th. Cals,
heeft zijn werkzaamheden op het departe
ment hervat. De minister was begin no
vember ziek uit Suriname teruggekeerd.
Ruim vier weken is hij in het R.K. zie
kenhuis in Den Haag verpleegd. Voor
verder herstel heeft hij daarna enkele
weken in Limburg doorgebracht. Oor
spronkelijk zou de minister op 29 januari
zijn werkzaamheden hervatten, maar een
zware verkoudheid was er de oorzaak van
dat hij nog enige dagen binnenshuis moest
blijven.
VOOR DE LEDEN van de Heemsteedse
Kunstkring hebben Chanah Milner en Wil
ly Brill gisteravond in het Minerva Thea
ter een avond van „zoet en bitter uit het
Jiddische leven" gegeven onder de titel
„Rozjinkes mit Mandien". Onder diezelfde
titel heeft Chanah Milner vele van haar
liederen al eerder voor de radio en ook al
eens in de Haarlemse Sociëteit Teister-
bant ten gehore gebracht. Haar samenwer
king met Willy Brill, die in menig opzicht
een contrast-met haar vormt, heeft geleid
tot een aanzienlijke verrijking van het ge-
bodene. Zang, voordracht en daar tussen
door een heel beknopte maar intelligent en
duidelijk geformuleerde cultuurhistorische
„conférence" vormen nu samen een even
wichtig en boeiend programma.
HET IS GOED dat Willy Brill de toehoor
ders duidelijk maakt dat het beeld van de
Oostjoodse samenleving, dat haar voor
drachten en Chanah Milners liederen op
roepen, een beeld van het verleden is, want
aan die samenleving hebben de massamoor
den van de tweede wereldoorlog een bloe
dig einde gemaakt en slechts heel weinig
van die oude cultuur leeft nu nog voort in
het moderne Israel. De toon van diepe wee
moed, die vooral in de zang van Chanah
Milner overheersend is, vindt danook ze
ker zijn rechtvaardiging in het feit dat de
liederen, die zij zingt, de trieste zij het
ook folkloristische overblijfselen zijn van
een gruwzaam beëindigde periode. Waar
schijnlijk is dat ook de reden waarom die
toon van weemoed in de presentatie b 1 ij f t
overheersen zelfs wanneer tekst en muziek
van een lied opgewekt van aard zijn. Dit
doet de vraag rijzen of Chanah Milner er
niet verstandig aan zou doen, behalve uit
die nalatenschap van het Oosteuropese Jo
dendom ook eens uit de liederenschat van
het hedendaagse Israel te putten. Overi
gens kan men slechts bewondering hebben
voor de emotionaliteit en toegewijdheid van
haar liedervoordracht en voor het gevoe
lige pianospel waarmee zij haar zang be
geleidt.
l.w I
UIT DE DOOR WILLY BRILL gekozen
teksten en uit de manier waarop zij deze
teksten brengt spreekt een minder tra-
In De Ark exposeert tot 24 februari
Heienk. De eerste indruk is dat het met
de kleur bij hem niet slecht gesteld is.
Voorts is een wat kinderlijk sieren met
witte puntjes opvallend. Ook gebruikt
Heienk zilver- en goudverf, uiteraard
imitaties. Als Heienk echter ooit in staat
gesteld zou worden met \echt bladzilver
en bladgoud te werken, dan zou hij
daarmee best nog eens succes mee kun
nen hebben. Want hij maakte een paar
werkstukjes, die esthetisch weinig min
der zijn dan sommige produkten van de
grote Comeille.
Ik wijs op Helenks „Vogel-engel", „Op
standing uit zee" en „Sans titre". Corneille
heeft reden tot enig vertrouwen gegeven
en het ziet er op deze tentoonstelling naar
uit dat Heienk nog aan een begin staat.
Verfbehandeling, het kinderlijke stipjes
zetten en herinneringen aan iets als il
lustraties voor sprookjes wijzen daarop.
Van een traditionele vakbeheersing is geen
sprake, zo te zien. Moeten we geloven in
een toekomst? Heienk kan zich gesterkt
voelen door voorgangers, wier werk hoog
genoteerd staat op de markt. Hij heeft
meer geloof in hen dan ik. Wanneer He
ienk nog meer zorg besteedt aan uitvoering
en het materiaal zelf, wat minder door
schijnend kwasi-gewichtige titels kiest en
een kunsthandel met enig gewicht weet
te kiezen dan zit er wel muziek in zijn
toekomst.
Bob Buys
gische benadering van die voorbije cul
tuur, een voorkeur voor de levenswarmte
en de kleurigheid waaraan het zelfs die
doodarme, primitieve en hongerige samen
leving nooit heeft ontbroken. De twee be
werkingen van verhalen door Sjolem Alej-
chem, „Dos sjtetl" en „„Genz", werden
door haar voortreffelijk genuanceerd voor
gedragen, zodat de volkse humor zowel als
de wrange aspecten van de milieuschilde
ring uitstekend tot hun recht kwamen.
Het publiek toonde zich zeer ingenomen
met het programma en heeft de beide
kunstenaressen met langdurig applaus be
loond.
De grote Franse componist Jacques
Ibert is gisteravond op 71-jarige leeftijd
in Parijs overleden.
Jacques Ibert werd 15 augustus 1890
te Parijs geboren. Hij kreeg er zijn op
leiding aan het conservatorium, onder
leiding van Gédalge, Ducasse, Fauré en
Vidal. Zijn werk verraadt invloeden van
Ravel en Debussy. In 1919 behaalde hij
de Prix de Rome met „Le poète et la
fée", scène lyrique. Het was de eerste
Grand Prix de Rome voor muziek. Hij
was vele jaren directeur van de Villa
Medicis, de Franse academie in Rome.
Ook bekleedde hij een leidende functie
aan het Parijse Conservatorium.
Hij componeerde orkestwerken, liederen,
kamermuziek en balletten. Van zijn com
posities noemen wij de symfonische ge
dichten „La Ballade de la Geöle de Rea
ding" en „Noël en Picardie", de orkest
fantasie „Persée et Andromède", „Escales",
„Les Rencontres", „Angélique", „Le Roi
d'Yvetot", „Suite Symphonique", „Gonza-
gue", „Divertissement", „Diane de Poi
tiers", „Don Quichotte", concerten voor
saxofoon en fluit, „L'Aiglon" (met Honeg-
ger), „Le Chevalier Errant", „Capriccio",
„Ouverture et Fête" een strijkkwartet,
„Elisabethaanse Suite" „Barbe-Bleue",
Trio voor viool, cello en harp, Symphonie
Concertante, „Triomphe de chasteté",
„Louisville Concert", Hommage a Mozart
(rondo), „Bacchante", een concerto voor
violoncel en blazers, werken voor piano,
orgel en harp.
Morgen komen wij uitvoeriger op het
overlijden van Jacques Ibert terug.
EXPOSITIE VAN TWEE HONGAARSE
EXPORTORGANISATIES
In een der zalen van Bellevue te Am
sterdam heeft de directeur-generaal van
Transelektro. een Hongaarse im- en ex
portorganisatie voor artikelen van de
sterkstroomindustrie, ingenieur Michael
Farkas, gisterochtend een door zijn organi
satie tezamen met Elektro Impex uit Boe
dapest ingerichte expositie geopend. Het is
de eerste keer dat Elektro Impex, de Hon
gaarse exportorganisatie voor radio's, tele
visietoestellen, bandrecorders, filmprojec
tors, fototoestellen en optische artikelen,
in ons land zelfstandig exposeert. De ten
toonstelling duurt tot 13 februari.
Concours voor gemengde koren. Op
zaterdag 5 en zondag 6 mei zal in het ge
meentelijk casino te Knokke een concours
worden gehouden om de Europese Beker
voor Gemengde Koren. Aan dit internatio
naal concours kunnen gemengde koren
beroepsverenigingen uitgezonderd die
minstens 30 en hoogstens 65 leden tellen,
deelnemen. De jury bestaat uit J. Mest-
dagh, voorzitter; L. Stekke en Leonce Gras
(alle drie België), Marinus Voorberg (Ne
derland;), C. G.oeffray (Frankrijk); dr. M.
Cook (Engeland) en W. Precker (Duitsland).
Koren uit ,.B,eIgjë, Nederland, Engeland,
Frankrijk, Luxemburg, Duitsland en
Spanje hebben reeds ingeschreven.
„IN 't GOEDE UUR" is deze maand
werk te zien van Herman van Tongeren.
Het was op de exposities van Kunst Zij
Ons Doel, dat ik kennis mocht maken met
die wonderlijke schilderijen van hem, die
iets hebben van poollandschappen, maan
landschappen bijna te noemen. Wij ont
moeten deze door Van Tongeren wel „Sfe
ren" genoemde schilderijen ook hier. We
hebben ze kunnen zien bij Galerie Uitten-
hout. Ook hier zijn weer Van Tongerens
abstracte schilderijtjes, rechtlijnige stu
dies in kleur, soms beplakt met nummer
bonnetjes, werkjes, die ons even kunnen
doen denken aan wat Klee maakte. Dat
hij dezelfde Van Tongeren is, die eerder
naturalistische landschapjes exposeerde,,
weten we thans zeker. Het grootste deel
van deze expositie bevat kleine tekeningen
in potlood van gelijke formaten, die als
eerste mdruk een wat vervelende braaf
heid van een ijverig beginner bieden. Ik
heb de tijd gekend, dat men moeilijk kon
debuteren wanneer nog zó gezocht moest
worden naar het eigene, het persoonlijke
en ik vermoed dat Van Tongeren toen
weinig kans gehad zou hebben op een
eigen expositie.
DE TIJDEN ZIJN veranderd. Piepjonge
figuren krijgen de aardigste kansen van
naar jaren ouderen, die daarmee eigen
jeugd hopen te bewijzen. Als men zorgt
met iets „nieuws" te komen wordt men
gauw als een persoonlijkheid bekeken. Het
plezierige van Herman van Tongeren is
echter juist, dat hij er zo eerlijk voor uit
komt, dat hij nog zoekende is. Wanneer
hij zich gehouden had aan die wonderlijke
„sferische" schilderijen en deze op een
juiste en dan andere plaats dan van die
van K.Z.O.D. regelmatig had weten te
exposeren, dan zou hij misschien al grote
re naam gemaakt hebben; trouwens niet
geheel ten onrechte. Dat men „In 't Goede
Uur" met een expositie als deze voor de
dag komt beantwoordt aan de bedoeling
steeds iets te brengen uit de intimiteit van
de kunstenaar, de zuiverheid van preten
tieloze schetsen. En die zuiverheid bezitten
de kleine tekeningen van Van Tongeren.
Het gebruikte materiaal is wat dof, moei
lijk om briljant mee te werken. Een foto
naar de tekening van een industrieterrein
ziet er bijna aantrekkelijker uit dan het
origineel. Overigens zou een fijn uitgeko
zen omlijsting in deze kunnen helpen. Al
deze schetsboekbladen wijzen er op dat
Van Tongeren bij meer aandacht voor de
uitvoering, eventueel met zwart krijt op
een wat groter formaat, tot boeiende resul
taten kan groeien. Voorts zijn al deze uit
voerige notities geschikt materiaal om te
verwerken in grafiek.
VELE VAN DEZE WERKEN kunnen
het begin zijn van later te maken schilde
rijen. Het gaat hier vaak om onderwer
pen, die ook geschilderd werden door
Fransen als Bonnard. Er ligt een moge
lijkheid tot het verbeelden van die volle
interieurs, die we kennen van Verwey en
Boot. Omdat mijn persoonlijke voorkeur
zo sterk in de richting van genoemde fi
guren gaat zou ik wensen dat Van Tonge
ren eens doorzette, ging geloven in het be
lang van een mooie tekening. De verschil-
Mevr. S. Philips-van Lennep, de echtge
note van ir. F. J. Philips, president van
het Philips concern, heeft aan het bestuur
van de Buitenlandse Persvereniging in Ne
derland haar excuses aangeboden voor haar
optreden op het jaarlijkse diner van deze
organisatie op 27 januari in het Kurhaus te
Scheveningen. Mevr. Philips vroeg na de
rede van haar man onverwacht het woord.
Zij wekte haar gehoor op, de ideologie
van de morele herbewapening te zien als
het enige wapen, waarmee de communis
tische dreigingen in de wereld kunnen wo
den afgewend.
Het bestuur van de Buitenlandse Pers
vereniging maakt melding van de veront
schuldigingen van mevrouw Philips in een
circulaire aan de leden.
„Als ik ook maar een ogenblik gedacht
had. dat ik door mijn spreken aan deze
maaltijd zoveel stof zou doen opwaaien
zou ik dit natuurlijk niet gedaan hebben",
aldus mevrouw Philips.
„Ik was mij bewust dat ik iets onregel
matigs aan uw voorzitter vroeg; ik was
mij in het geheel niet bewust, dat dit als
„misbruik van gastvrijheid" zou worden
gezien."
„Ik veronderstel, dat dit meer het geval
is vanwege mijn onderwerp, dan vanwege
het spreken op zichzelf, maar misbruik van
gastvrijheid maken is een grove fout en ik
wil u daar mijn oprechte excuses voor aan
bieden."
„Voor de goede orde wil ik nog eens her
halen, dat mijn man niet wist, dat ik er
over dacht om te spreken."
De uitdrukking „misbruik van gastvrij
heid" is gebruikt in een commentaar van
de Nieuwe Rotterdamse Courant.
De regering koestert niet het voornemen,
zo deelt minister Marijnen van Landbouw
en Visserij de Tweede Kamer mede in de
memorie van antwoord bij de begroting
voor '62, een verdere verlenging van de
geldigheidsduur van de wet op de ver
vreemding van landbouwgronden voor te
stellen. Het wetsontwerp, waarbij het voor
keursrecht van de pachter in de pachtwet
wordt opgenomen, heeft de betrokken de
partementen reeds verlaten.
Minister Marijnen laat voorts weten, dat
hij zijn plan om de Veterinaire wetgeving
een algehele vernieuwing te laten onder
gaan, heeft laten varen.
Met betrekking tot de ruilverkaveling
deelt de minister mede, dat sedert het tot
stand komen van de wet in '54 nog nauwe
lijks een ruilverkaveling van grotere om
vang geheel onder vigeur van deze wet is
uitgevoerd. Er worden momenteel trou
wens in verschillende ruilverkavelingen
processen gevoerd, welke voor de interpre
tatie en toepassing van de wet van zeer
groot belang zijn. Thans acht de minister
het dan ook niet verantwoord een stand
punt inzake een eventuele wetswijziging te
bepalen, alhoewel hij wel van oordeel «,s
dat enkele argumenten voor een wijziging
kunnen worden agpgeyo.er.d.
De gemiddelde kosten van alle'thans in
uitvoering zijnde ruilverkavelingen bedra
gen 3250,- per ha; die van de in '60 en '61
gesteunde ruilverkavelingen 2750,- per
ha. Voor de nabije toekomst kan rekening
worden gehouden met een bedrag van
2400,- tot 2800,- per ha.
„Industrieterrein" van Herman van
Tongeren.
lende aard der getoonde schilderijtjes,
waarvan de naturalistische misschien de
minste aandacht zullen trekken, wijst erop,
dat het voor Van Tongeren moeilijk is tot
een synthese van picturale waarden te
komen. Met dit vertonen-van-alles schijnt
hij daarnaar te verlangen. Het realiseren
zal tijd kosten, maar voor Van Tongeren
is het zeker de moeite waard.
De Britse firma Sotheby's zal op 4 mei
in Madrid een veiling houden van één
schilderij: het portret van de Hertog van
Lerna door Rubens. De directeur van de
firma. Peter Wilson, verwacht uit vele
delen van de wereld belangstelling voor
deze veiling en hoopt dat het doek voor
niet minder dan 275.000 pond zal weg
gaan. Het is de eerste maal dat Sotheby's
een veiling houdt om slechts een schilde
rij te verkopen.
Het doek moet in Madrid verkocht wor
den omdat de Spaanse wet bepaalt dat het
niet buiten Spanje van eigenaar mag ver
wisselen. Een buitenlandse gegadigde mag
het kunstwerk kopen mits hij de Spaanse
regering een belasting betaalt die neer
komt op 30 percent van de koopsom. „Ik
geloof dat deze wet alleen bedoeld is voor
dit ene schilderij", verklaarde Wilson.
Vereenzaming is een belangrijke, zo niet
de belangrijkste factor van alle ziektever
schijnselen waaraan een geestelijk gestoor
de kan lijden. Vereenzaming is vaak een
allereerste verschijnsel van psychische
storing en zoals in de laatste jaren is
gebleken een bijna onoverkomelijke
hindernis voor weer in de maatschappij te
ruggekeerde patiënten. Twee therapieën
werden tot voor kort aangewend om die
vereenzaming op te vangen: de bescher
mende werkplaats en het beschermende
milieu. Nu is daar, door een in Den Haag
genomen initiatief, nog een derde bijgeko
men: de beschuttende vrijetijdsbesteding.
De in november van het vorig jaar op
gerichte Hermann Simon-stichting ont
staan uit samenwerking tussen alle con
fessionele richtingen en de overheid is
in Den Haag begonnen met een club naar
Engels voorbeeld, die ervoor moet zorgen
dat in de maatschappij teruggekeerde
geestelijk gestoorden de sprong naar de
normale vrijetijdsbesteding zullen gaan
maken. Groningen zal binnenkort dit voor
beeld volgen.
De Duitser Hermann Simon was in de
jaren twintig de eerste psychiater, die
aandacht ging schenken niet aan de ziekte
van een geestelijk gestoorde, maar aan de
overgebleven gezondheid.
Na een periode van ontspanning in een
voor hen gecreëerde omgeving in de Her
mann imon-clubs zullen de patiënten
de weg moeten vinden naar bestaande ver
enigingen. In Engeland heeft deze werk
wijze veel succes gehad.
A A HKOHDIGItiGEfl En BESCHOUW!n CEti
In de Staatscourant van dinsdag 6 febru
ari is de beschikking verschenen, waarbij
de regeling van de televisieuitzendingen
vöor de politieke partijen is vastgesteld.
Zoals reeds is meegedeeld wordt de po
litieke partijen per week 10 minuten zend
tijd toegewezen. Deze uitzendingen hebben
plaats op iedere dinsdag te beginnen
op 6 februari van 20.20-20.30 uur, tenzij
de regeringscommissaris voor het radiowe
zen anders bepaalt.
De K.V.P. verzorgt de eerste uitzending
op morgen, dinsdag 6 februari. Voor de
andere partijen is ook reeds de eerste dag
van uitzending bepaald. Deze zijn: voor de
A.R.P. 13 februari, voor de V.V.D. 20 fe
bruari, voor dé P.v.d.A. 27 februari, voor
de P.S.P. 6 maart en voor de C.H.U. 13
maart.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: Nieuws en S.O.S.-berichten. 7.10
Grammofoonmuziek. 7.30 Gewijde muziek
(gram.) 7.50 Het brood des levens, me
ditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de
zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de
vrouw. 10.10 Gitaarspel (gram.) 10.15 Mor
gendienst. 10.45 In Christus naam: Voor
waarts, hoorspel. 12.05 Klassieke muziek
(gram.) 12.20 Grammofoonmuziek. 12.30
Land- en tuinbouwmededelingen. 12.33
Lichte muziek. 12.53 Grammofoonmuziek,
eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15
Lichte muziek. 13.45 Fragmenten uit Otel-
lo, opera (gram.) 14.40 Pianorecital (gram)
15.00 Jeugdconcert. 15.45 Programma over
vrijetijdsbesteding. 16.00 Voor de jeugd.
17.20 Lichte grammofoonmuziek. 17.40
Beursberichten. 17.45 Lichte muziek en
zangsolisten. 18.10 Koorzang, blokfluiten
semble en orgel. 18.35 Het Spektrum, le
zingen. 18.50 Grammofoonmuziek. 19.00
Nieuws en weerberichten. 19.10 Op de
man af, praatje. 19.15 Leger des Heils-
kwartier. 19.30 Radiokrant. 19.50 Grammo
foonmuziek. 20.00 Bij de gratie Gods,
klankbeeld. 21.30 Koperorkest. 21.50 De
ontwikkeling van enkele sociaal-genees
kundige voorzieningen, lezing. 22.10 Ka
merorkest en solist. 22.30 Nieuws. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Platennieuws.
23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II. 298 m. 1007 kc/s 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
19.30 VPRO. 20.00-24.000 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.23 Lichte grammofoonmuziek.
8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmu
ziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw.
9.10 Wat eten wij vandaag, kookpraatje.
Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw.
11.00 Smaken verschillen, gevarieerd pro
gramma. 12.10 Orgelspel. 12.30 Land- en
tuinbouw mededelingen. 12.33 Voor het
platteland, praatje. 12.38 Lichte muziek
(gr.). 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek.
13.45 Gesproken portret. 14.00 Noord-
Hollands Filharmonisch orkest en ge
mengd koor. 14.25 Omroeporkest en so
list 15.00 De gewone vrouw in de ge
meenschap, toespraak. 15.10 Voor de jeugd.
17.00 Hammondorgelspel. 17.20 Roemeens
orkest. 17.50 Regeringsuitzending. Plaats
en functie van het Koninklijk Instituut
voor de Tropen. Prof. Dr. F. A. van Ba
ren, hoofd van het bodemkundig labora
torium spreekt over de internationale
strijd tegen honger en ondervoeding. 18.00
Nieuws en commentaar. 18.20 Actualitei
ten. 18.30 Tango-rumba orkest en solisten.
18.55 Vara-varia en grammofoonmuziek.
19.00 Voor de kinderen. 19.10 Chassidi
sche liederen. VPRO: 19.30 Voor de jeugd.
VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade
orkest. 20.35 Zestig jaar levenservaring,
lezing. 20.50 Grammofoonmuziek. 21.10
Dit is Uw leven. 22.10 Lichte grammo
foonmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Hart op
de tong, actuele problemen. 22.55 Strijkor
kest. 23.25 Jazzkroniek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek
(gr.). 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte mu
ziek (gr.). 12.50 Beursberichten, 13.00
Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 School
radio. 15.00 Symfonisch concert. 16.00
Beursberichten. 16.06 Engelse les. 16.21
Operettemuziek (gr.). 17.00 Nieuws. 17.15
Cellorecital. 17.50 Boekbespreking. 18.00
Symfonische dansen. 18.10 Lekenmoraal
en filosofie. 18.20 Voor de soldaten. 18.50
Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte
muziek. 20.00 Klankbeeld. 20.15 Amuse
mentsmuziek (gr.). 21.15 De zeven kun
sten. 21.30 Volksliedjes. 21.45 Nieuws. 22.00
Symfonie concert. 23.00-23.05 Nieuws.
VOOR DINSDAG
NTS: 19.30 Internationaal agrarisch
nieuws. 20.00 Journaal. 20.20 Politieke le
zing K.V.P. KRO: 20.30 Italiaanse TV-do-
cumentaire. 21.00 Italiaanse speelfilm.
VOOR WOENSDAG
NCRV: 17.00 Voor de kinderen. NTS:
17.35-17.45 Internationaal jeugdjournaal.
KERKEN: 17.45-18.05 jeugdprogramma
over de Bijbel. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzicht. VPRO: 20.20 Onder vuur,
studenten stellen vragen aan een politi
cus. 20.50 Bekendmaking van de winnaar
van de chansoncompetitie. 21.00 Medische
rubriek. 21.25 Gedeelten uit oude films.
22.00-22.40 Reportage uit het cabaret Tin
gel Tangel.
Het Tweede-Kamerlid de heer Wierda
(P.v.d.A.) heeft aan de minister van De
fensie vragen gesteld over de gang van
zaken bij het afscheid op Schiphol van de
familieleden en de militairen die vrijdag
naar Nieuw-Guinea vertrokken. De heer
Wierda vraagt de minister te erkennen
dat er een ernstige beleidsfout is gemaakt
door eerst de mogelijkheid van afscheid
toe te zeggen, daarna deze toezegging in te
trekken en tenslotte alsnog onder druk
van de ontstemming der betrokkenen
gelegenheid tot afscheid te geven.