„CYRANO DE BERGERAC" zeldzaam fraai schouwspel bij Rotterdams Toneel I H3 mQII „VICTORIA" en „ARME BITOS" i Groot succes voor Guus Hermus in titelrol „In Paradisum Vestzaktheater Schilder Willem Paerels in België overleden gespeeld door de Haagse Comedie in MAANDAG 12 FEBRUARI 1962 5 Ham van den Bergh Ham van den Bergh Het weekeinde Radioreportages van de wereldtitelstrijd in stadion Moskou Stuk van Ibsen voor t.v. Beeldschermer De radio geeft dinsdag Dichter Broniewski in Warschau overleden ROBERT SOBELS NAAR ROTTERDAMS TONEEL Toneelgroep Studio FILM EN FILMWERELD 7 elevisieprogramma HET TWAALF PAGINA'S tellende programma, als krant gedrukt onder de kop: „Le Cvrano Littéraire", is een der tekenen die er op duiden dat het Rotter dams Toneel de première van „Cyrano de Bergerac' als een grote theatergebeur tenis heeft willen brengen en er kan gelukkig direct worden vastgesteld dat het daarin voortreffelijk is geslaagd. De vele liefhebbers van dit onverwoestbare monument van romantische heldhaftigheid, hadden al veel langer moeten wachten dan hun lief was, en verscheidene van onze grootste acteurs hoopten er al jaren op deze toprol, die de grootste eisen aan hun vakmanschap zou stellen, aan hun repertoire te mogen toevoegen. EDMOND ROSTAND schreef zijn „Co- ge en toch ook spirituele sfeer van het médie héroique" in 1897 op negenentwin- stuk, maar vooral ook de vervoerende tigjarige leeftijd. Het tijdperk van het gloed die hij alleen door zijn stem en in- echte romantische theater was toen al een tonatie mee wist te geven aan de liefdes- halve eeuw voorbij en die afstand tot de verklaringen die hij nagenoeg in het duis- romantiek-puur van een Victor Hugo valt ter onder Roxane's balkon moet afsteken, dan ook zeer goed in het stuk te beluiste- dat alles heeft het publiek tot grote geest- ren. Tegelijkertijd was Rostand echter nog drift gebracht, zo jong dat zijn lofzang op het compromis loze ideaal, dat Cyrano voor hem verte genwoordigde, hartstochtelijk genoeg klinkt. Met jeugdig elan heeft hij de le gende om de 17e eeuwse jonker De Berge- OOK ANN HASEKAMP, die de enigs zins wuft-precieuze, maar later ook de ernstiger kanten van haar personage speels maar feilloos uitbeeldde, hoefde rac aangegrepen om het gebrek aan ka- voor geen enkele Franse Roxane onder te raktergrootheid om hem heen en de droog- doen. Van de vele andere rollen vielen stoppelmentaliteit die net zo goed in het nog bijzonder op de fijngeestige banket- Frankrijk van die tijd leefde, aan de kaak bakker van Pieter Lutz, de waardige te stellen. Dat zijn oeuvre toch tot de maar snoeplustige Duègna van Coba Kei- Franse neo-romantiek wordt gerekend, ling en de Graaf van Steye van Branden- komt omdat Rostand zelf de romantische berg, die dergelijke onbetrouwbare fiel- idealen van zijn held niet meer voor 100 percent au sérieux kon nemen. De kracht van het stuk schuilt juist in de ironische afstand die hij er van heeft genomen door de geestesadel en het heldendom van Cyrano te overdrijven tot proporties die ai- les en iedereen ontwapenen. DAT de volkomen verouderde mentali teit van de hoofdpersoon toch geen weer zin wekt bij een oneindig nuchterder he dendaags publiek is danook te danken aan het feit dat ze ons gepresenteerd wordt in de mid-humoristische belichting van Ros tand: zijn Cyrano is niet alleen een virtuoos dichter en onoverwinnelijk degenvechter, hij is het vooral ook allebei tegelijk. Hij vervaardigt improvisando een ballade I met alle ingewikkelde verstechnische kunstgrepen vandien waarin hij be schrijft hoe hij een vijand verslaat, terwijl hij ondertussen dat gevecht inderdaad zo voert dat hij zijn tegenstander bij de laat ste regel neer kan steken. Waar een echte I romantische held het misschien wel te gen tien tegenstanders op zou nemen, daar verslaat Cyrano in een handomdraai hon derd zwazrgewapenden. Volgens de helden- erecode dient men beledigingen te wreken, maar Rostands Cyrano gaat daarin weer zóver, dat iemand die in zijn nabijheid niest, dat al met de dood moet bekopen, I omdat het als een toespeling op Cyrano's grote neus zou kunnen worden opgevat. De ironiserende werking die van deze gigan tische overdrijving uitgaat, verklaart waarom dit stuk zo weinig aan de eigen tijd gebonden blijkt. BOVENDIEN is het niet alleen het on versneden heldendom van Cyrano dat on bewust wellicht toch nog aan een ideaal beeld in ons appelleert, maar het is ook de theatervirtuositiet van Rostand, die ons in dit stuk blijft aantrekken. Met een zeld zame beheersing van het métier weet hij elk der vijf bedrijven weer effectvol naar een hoogtepunt te voeren in een vuurwerk van verzen die niet steeds van het aller- ten altijd een kolfje naar zijn hand schijnt te vinden. De fraaie siergewaden waren Nico Wijnberg uiteraard wel toever trouwd, terwijl ook de vijftien jaar oude vertaling van Ben Royaards. voor deze ge legenheid op verzoek van Lutz nog wat bijgepunt, een bijzonder geslaagde indruk maakte, in aanmerking genomen dat het een bijna onmogelijke opgave is om deze woordacrobatiek in een andere taal over te brengen. Ook al waren de verzen niet steeds even makkelijk op het eerste ge hoor te volgen, zij droegen toch bijna steeds het hunne bij tot het ovationele succes, dat zich ook tijdens de voorstel ling al telkens in open doekjes ontlaadde. VOOR HEN die Rostand in al zijn jeug dige overmoed bewonderen kunnen, zal deze voorstelling een verrukkelijke avond betekenen, terwijl zij die wat sceptish staan tegenover deze uitwassen van ge voel en eer, tenminste zullen toegeven dat in deze magistrale opvoering Cyrano's ro mantiek nergens belachelijk werd. zijn grootspraak nergens aanstellerij, zijn vir tuoze taalgebruik nergens hol of banaal, terwijl zijn „panache" ook nu nog hart veroverend blijkt. Guus Hermus als Cyrano en Ann Hasekamp als Roxane in „Cyrano de Bergerac" van Edmond Rostand. Woensdagavond zendt de NCRV-tele- visie het programma „Barok Concert" uit door „Die Haerlemsche Musyck- camer" onder leiding van André Kaart. De foto toont de kostuum- Dit weekend is in het Vestzaktheater in Amsterdam een nieuw stuk in première gegaan. Het heet „In Paradisum" en zou volgens het programma geschreven zijn door een Italiaanse mijnheer Frances- so Benigli. Het maakt echter de indruk in een onbewaakt ogenblik vervaardigd te zijn door het kamermeisje van mevrouw Courths-Mahler. Op een plat vormpje, dat kennelijk de wereld voorstelt, staan twee kermiswagens Inferno en Paradiso ge naamd. Daartussen lopen twee mensen, Adam en Eve (spreek uit éddem en lef) heen en weer terwijl een oude man en een oude vrouw hoogst symbolisch bezig zijn het goed en het kwaad voor te stel len. Met een irritante imitatie van Ionesco- gewauwel heeft de schrijver, die ook wel eens een stuk van Becket gezien heeft, de ene bêtise aan de ander geregen in een idioom dat meer aan revue-schetsen ont leend schijnt dan aan welk soort echte literatuur dan ook. De onvermoeibare Wim Burkunk had de onbeholpen regie gevoerd. Met het gebrekkige, intens- ama teuristische spelersmateriaal heeft hij dit maal nog dragelijke resultaten bereikt, zonder dat het overigens duidelijk werd wat het doel van dit groepje eigenlijk is. Prettige vrijetijdsbesteding? Goed, maar waarom dan die suggestie van heilige emst, alsof hiermee gewoon voor betalend publiek opgetreden kan worden of de zaak van het toneel gediend? Deze opvoering van „In paradisum", een brok Sinter klaassymboliek van de onderste plank, schreide in ieder geval „ten hemel." A A nKOHDIGIMGEH e m BESCHOUW!H GE!i De zaterdagavond bracht een grote ver- I scheidenheid in t.v. amusement, niet al tijd op hoog niveau doch over het alge meen wel te genieten. De „Accoorden" van Teddy en Henk Scholten waren als vanouds: niet brilliant, niet bijster origi neel doch vlot en zonder grote inzinkin gen voortgebracht. Een uitschieter was het optreden van de Franse zanger Jean Philippe, doch het was jammer dat de re gie het nodig had geoordeeld hem samen met Teddy Scholten te laten optreden. Het was een combinatie die niet paste, wat Teddy niet kwalijk te nemen is doch die het effect van deze bijzondere Franse chansonnade wel hinderlijk verminderde. De twee Scholtens beginnen trouwens lang- i zamerhand wel hun eigen populariteit te overleven in deze „Accoorden". Wat I minder Scholten en wat meer nieuwe vondsten op het onuitputtelijke genre van deze soort cabaret is wel gewenst. Mis schien kan er dan ook eens gebroken wor den met de blijkbaar onmisbaar geachte gewoonte om een aantal dames en heren in vreemde dansfiguren over het podium te laten huppelen, want daarop is het pu bliek al sinds 1935 uitgekeken. Een goede „Hitchcock" en een uitste kende epiloog van pater Leopold Verha gen werden gevolgd door een reportage van het Italiaanse songfestival in San Remo, waarbij Willem O'Duys een wat al te praatgrage commentator was. Het is na melijk zo leuk om ook eens wat Italiaans Koos Postema en Dick van Rijn, die in te horen, als men naar Italianen zit te Oslo de radioverslaggeving van de Euro- dijken! pese kampioenschappen verzorgden, maken Een saaie zondagavond voor de t.v.-kij- ook de reportages van het wereldkam- kei.s> die zaterdag het amusante genre had- pioenschap hardrijden op de schaats in den opgediend gekregen! Mies Bouwman Moskou. Op zaterdag 17 februari komt er probeerde met haar vlotheid en charme de drie maal een verbinding met Moskou en ]eemten in de gesprekken met haar gasten op zondag, 18 februari zes maal. Het sche- op te Vullen, doch alleen de routinier Cruys ma van uitzendingen is: 17 februari: voorbergh kwam haar daarin tegemoet, de VARA: 14.50 to>t 15.30 u. (500 m), tussen anderen hadden kennelijk last van een ge- 17.15 en 17.40 u. (500 en 5000 m), KRO: brek aan sfeer, dat hoofdzakelijk aan een 18.45 tot 19.00 u. (5000 m). a[ te oppervlakkige voorbereiding te wijten 18 februari: VARA: tussen 11.000 en 11.25 was Mies Bouwman is trouwens, al haar u. (1500 m) in het programma Strijk en zet, routine ten spijt, niet een dominerende fi- AVRO: 12.20 tot 12.30 u. (1500 m), KRO: guur bij dergelijke onderonsjes en laat de 13.25 tot 13.35 u. (10.000 m), 14.30 tot 14.40 u. draad nogal eens glippen. (10.000 m), AVRO: 15.00 tot 15.15 u. (10.000 Edo spier gaf een nogal pessimistische repetitie; links „Die Musyckcamer", rechts leerlingen van de Rijksoplei ding voor de Danskunst van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. kijk op onze Nederlandse woongewoonte ten beste, die natuurlijk voor allerlei ver beteringen vatbaar is doch die, in verge lijking met vele buitenlanden, toch altijd m), KRO: 16.15 tot 16.25 u. (uitslag en na beschouwing). Er is waarschijnlijk geen schrijver te I nog heel wat persoonlijkheid behouden noemen, die zoveel invloed gehad heeft heeft. Nóg meer persoonlijkheid, zoals op de toneelschrijfkunst van onze eeuw, Spier die gaarne zou zien, zou misschien als de Noor Hendrik Ibsen. Vooruitstre- wel weer onpersoonlijk worden, omdat vend als hij was, voelde hij zich sterk men dan allerlei voorschriftjes en foefjes betrokken bij de maatschappelijke proble- zou moeten toepassen die in handleidin- matiek van zijn tijd. „Een poppenhuis" gen te vinden zijn. Maar in ieder geval dat de VARA-televisie donderdag 15 had de AVRO haar zondagavond weer vol. Hilversum I. 402 m. 746 kc/s. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klas- I sieke grammofoonmuziek. 7.30 Voor de >g Sleea? jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging, mannenmaatschappij en daarom is dit spel g Nieuws g jg Lichte grammofoonmu ziek. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterstan- den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu ters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Klas sieke grammofoonmuziek (gram.) 11.00 febr. uitzendt staat bekend, als een spel dat zich bezighoudt met de emancipa tie van de vrouw. De schok, die dit to neelstuk aan het eind van de vorige eeuw teweegbracht, was heel sterk. Wij, in on ze tijd, zijn al vertrouwd geraakt met het beeld van de niet afhankelijke vrouw. Maar zij leeft toch nog steeds in een van Ibsen ook nog steeds actueel. De regie van het stuk heeft Theun Lammert- se, die ook de tekst bewerkte. In de Belgische plaats Eigenbrakel is het afgelopen weekeinde de kunstschilder Willem Paerels op 84-jarige leeftijd over- hoogste dichterlijke allooi zijn, maar wel I leden. Hij was in 1878 in Delft geboren met een verbluffend gemak „con brio" Gedurende 25 jaar was Willem Paerels zijn neergeschreven, vol verbale stunts leraar aan de Academie te Leuven. Hij was waar wij ook nu nog van staan te kijken, jjd van de Koninklijke Vlaamse Academie zoals de befaamde neuzentirade van Cyra- van Wetenschappen, Letteren en Schone no waarbij in twee bladzijden een dertig- kunsten en hij werd beschouwd als een tal stijlen wordt geparodieerd. Prachtig is van de representatieve schilders van de ook de werking van de tekst die de ban- Belgische School. In talrijke Belgische en ketbakker-dichter Ragueneau telkens te buitenlandse musea zijn werken van hem, zeggen krijgt; een mengeling van bakkers- onder andere in Amsterdam, Den Haag en jargon en rederijkerij, die zijn hoogtepunt Rotterdam. vindt in een rondeel over het bakken van ,T amandeltaartjes. Ook hier weer hoogste Willem Paerels is een van de vele Ne verfijning ad absurdum gevoerdOm- derlandse schilders die rond de eeuwwis- dat deze afstandscheppende werking die er seling naar het buitenland trokken. Zo voor zorgt dat we niet te veel in de roman- werd Jacob Smits bij voorbeeld, van huis tiek van het gebeuren worden meegesleept uit Nederlander, een bekend Belgisch dus al in zo sterke mate in het stuk aan- schilder. Ook Willem Paerels is het zo ver- wezig is heeft Ton Lutz er onzes inziens gaan, hoewel zijn faam in Nederland ten geen goéd aangedaan, die afstand in zijn onrechte niet groot was. Wel wijdde Jan regie nog eens extra te onderstrepen. Greshoff, jaren voor de oorlog, een enthousiast artikel aan hem, maar Paerels DE VOORSTELLING was in menig op- heeft tóch hier n,et de bekendheid ge zicht voortreffelijk, maar het spel met de kregen die hij verdient. In de reeks „Mo- decorchangementen bij open doek, com- n0grafieën over Belgische Kunst" is in pleet met een Rostand-achtige figuur die een deeltje gewijd aan Willem Pae- in het Frans de toneelaanwijzingen reci- rels Hij was een ongecompliceerde schil- teerde, werkte bij dit toch al overdadig dgr zi.jn doeken getuigen van een grote schouwspel bepaald sfeerverstorend. Waar zekerheid en optimisme. Zijn werk is mo- in een stuk van Brecht het eigenlijke ver- dern en Van een schijnbare oppervlakkig- haaltje boven zijn beperktheid dient te heid dje door de blijmoedige atmosfeer worden uitgetild met illusieverstorende I wordt gesuggereerd, elementen teneinde de erachterliggende 1 boodschap zo helder mogelijk over te bren gen, daar heeft een dergelijk procédé dat ons in de keuken van het toneel laat kij ken bij dit stuk van Rostand niet de min ste zin omdat daar in de keuken niets na ders onthuld kan worden. Zo verleent ook kendstePoolse dichters, is op 64-jarige Ros 1 leeftijd te Warschau overleden. Hij heeft Wladislav Bronieuwki, een van de be- het ten gehore brengen van coraanwijzingen, aan dit simpele gebruiks proza een suggestie van diepzinnigheid die volkomen misplaatst is. Even zo is het jammer dat de decorontwerper Nicolaas Wijnberg niet naar een grotere mate van realisme heeft gestreefd. De kale toneel ook naam gemaakt als vertaler van het werk van Russische schrijvers. Wladislav Bronieuwski werd in 1897 ge boren. Hij studeerde enige tijd aan de Universiteit van Warschau. Hij publiceer- achter dé zetstukken bleef de verscheidene dichtbundels, onder andere achtCf 1® nl ..Wiatraki", „Komuna Paryska", „Bagnet muur die men zien, leidde telkens de aandacht af. Bij de pogingen om met een zeer levendige re gie en realistisch spel tot die, zo groot mo gelijke, werkelijkheidssuggestie te komen waar ook de tekst op gericht is. werd men door het schematische decor, dat de fan- tastiewereld van schrijver en toeschouwer niet voldoende steun verleende, juist weer gehinderd, met name in het begin van het eerste bedrijf. Maar daarmee is de afde ling critiek ook wel beëindigd, want, zo als gezegd, de opvoering had vele bijzon dere kwaliteiten. „Wiatraki na Brón", „Wirsze Zebrane", „Nakzieja", „Mazowsze", „Wisla" en „Anka". MAX SCABINSKY OVERLEDEN In de Tsjechische hoofdstad is op 88- jarige leeftijd overleden de kunstschilder Max Scabinsky, een vooraanstaand Tsje chisch kunstenaar. Hij krijgt een staatsbe grafenis. De acteur Robert Sobels zal het volgen de seizoen deel uitmaken van Het Rot terdams Toneel. De heer Sobels vervult bij de toneelgroep MET EEN OP DE Nederlandse plan ken zeldzame bravoure en precisie wer" I thans gastrollen den de talrijke massascenes gerealiseerd Theater alsof het in de Rotterdamse schouwburg niet de première betrof maar een al vol- l.omen ingespeelde voorstelling. Het "hermduel bijvoorbeeld, ingestudeerd on ,-r joidin? van maitre Cor van der Valk Nell Koppen, Wim van den Brink en 't H-arlem zou niet makkelijk door cni- Albert Abspoel, thans^ verbonden aan de - 'slollvwood-produktie overtroffen kun- toneelgroep „Centrum zullen het vol- .n Worden. Guus Hermus als Cyrano gende seizoen deel gaan uitmaken van de -eft nagenoeg alle facetten van deze zwa- toneelgroep „Studio". e en veelzijdige rol op uitzonderlijk knap- Elisabeth Hoytmk en Peter Oosthoek, pe wijze zichtbaar gemaakt. Fiere hoog- van de Nederlandse Comedje, zullen even hartigheid, verbeten woede, schooljongens- eens voor het seizoen 1962/63, deel uit- achtige verliefdheid, de hele warmbloedi- maken van de toneelgroep „Studio DE HAAGSE COMEDIE heeft zich dit weekeinde in de Haarlemse Stadsschouw burg van twee heel verschillende kanten laten zien: zaterdagavond met een ruim veertig jaar oude en tamelijk aftandse klucht van Somerset Maugham. „Victoria", en zondagavond met Jean Anouilhs zeer eigentijdse, wrange komedie „Arme Bitos". Iets hebben die twee stukken niettemin gemeen, maar dat is slechts het simpele feit dat ze allebei kort na een wereldoorlog zijn geschreven en dat dit aan beide stukken merkbaar is. Maar terwijl Maugham zich onder meer bezighield met zulke materiële na-oorlogse problemen als het gebrek aan huispersoneel en kolen in het Engeland van omstreeks 1920, verdiepte Anouilh zich in een heel ander na oorlogs gebrek: het gebrek aan algemeen aanvaarde ethische normen in het Frankrijk van omstreeks 1950. .VICTORIA" (dat in het Engels de iro nische titel „Home and Beauty" draagt) heet officieel, maar ten onrechte, een blij spel; volgens het programma heeft Maugham er zelf van gezegd dat het een farce" dus een -klucht is en „geen andere pretentie" heeft. Hij zag blijkbaar zelf in dat het stuk bijzonder weinig om t lijf heeft en in opzet en uitwerking zó rammelt dat het niet eens als een weldoor timmerde klucht, laat staan als een van Maughams goede blijspelen, kan worden beschouwd. Misschien is de auteur er van uitgegaan dat het wel eens aardig kon zijn, de situatie uit zijn drie jaar eerder geschreven „Caroline" (dit seizoen door de Nederlandse Comedie gespeeld) om te keren: daar ging het om een verdwenen echtgenoot door wiens overlijdensbericht zijn vrouw voor moeilijke problemen komt te staan; hier gaat het er om dat een even eens verdwenen echtgenoot niet dood maar juist levend blijkt te zijn, waardoor zijn vrouw met nóg moeilijkere problemen wordt geconfronteerd. Maar het motief waarop in het geval van „Caroline" een charmant blijspel werd gebaseerd, bleek bij omkering slechts te leiden tot een reeks van absurditeiten waarom men heel harte lijk kan lachen maar die geen enkel ver band met de werkelijkheid hebben, MYRA WARD beschikt over het zeer bij zondere talent om dergelijke absurditeiten op een hartveroverende manier te serve ren en haar vertolking van het malle, egoïstische „liefje" Victoria was danook weer kostelijk. Zij kreeg daarbij uitste kend tegenspel van Eric van Ingen, die als Victoria's tweede man, Freddie, even eens blijk gaf van grote komische uitdruk kingskracht. Frans van der Lingen (die de doodgewaande echtgenoot uitbeeldde) is van nature bepaald geen kluchtspeler, maar hij wist zich toch voldoende bij de eisen van stuk en rol aan te passen. Grap pige (maar soms wel gechargeerde) type ringen zag men van Kitty Kluppell, Annie Leenders, Gijsbert Tersteeg, Carl van der Plas en Maria de Booy. Joekie Broedelet was handig ingevallen voor Coba Kelling die op het programma vermeld stond als „mejuffrouw Montmorency" maar die thans bij het Rotterdams Toneel in „Cy rano de Bergerac" speelt. De regie van Bob de Lange zat boordevol hoogst amu sante detailtrekjes, die op zichzelf het pu bliek voortdurend vermaakten maar die wel een zeer nadelige invloed op het tem po van de voorstelling hadden. EEN VOLUIT verrukkelijk toneelfeest is zondagavond de opvoering van „Arme Bi- tos" geworden. Een feest dan voorneme- lijk door het grandioze spel van Paul Steenbergen, het uitstekende ensemble en de fraaie mise-en-scène, want het stuk zelf hoe fascinerend en aangrijpend het ook is heeft bepaald geen feestelijk ka rakter. Het is een deels humoristische maar voor een groter deel bittere en hier en daar zelfs tragische ontmaskering van grote mannen", die achter hun masker van grootheid maar een zwakke, povere menselijkheid blijken te bezitten. DOOR ZIJN meesterlijke beheersing van de dramatische middelen speelt Anouilh het klaar, die ontmaskering te volbrengen juist door zijn personnages maskers óp te zetten, namelijk de maskers van de hoofd figuren uit de Franse revolutie. Achter en dóór die maskers leren wij niet slechts de ze historische persoonlijkheden maar voor al want daar is het Anouilh om te doen de hedendaagse karakters kennen: hen die, hetzij actief, hetzij passief bij de na oorlogse „zuivering" in Frankrijk betrok ken zijn geweest, de ex-verzetshelden, de ex-collaborateurs, de zwarte-handelaars en de quasi-neutralen. Verstandsmens als Anouilh nu eenmaal is, trekt hij bij deze „afrekening" echter nauwelijks partij want terwijl hij de voosheid, de corruptie, de karakterloosheid van de ene groep ont huld, beschuldigt hij de andere groep van een zogenaamd-idealistische hoogmoed die niets menselijks meer heeft omdat deze hoogmoed elk gevoelsargument onverbid delijk afwijst. Zelfs de gevangenbewaar ders, die blijkbaar „het volk" vertegen woordigen, zijn niet in staat de massa executies van een andere dan de commer ciële kant te bekijken. In het hele stuk komen eigenlijk maar twee personen voor die niet geheel van menselijke gevoelens zijn ontbloot; het zal geen kenner van Franse historische romans verbazen dat zij verkleed zijn als Camille en Lucile Desmoulins. GEEN FEEST DUS, voor zo ver het dat gene betreft wat Anouilh ons te zeggen heeft Maar hoe virtuoos, hoe boeiend en hoe rijk geschakeerd is de manier waarop hij het zegt. Er zitten in deze „Komedie" bepaald wel zwakke plekken (vooral het slot) en hier en daar heeft de auteur met al te doorzichtige dramatische trucjes ge werkt, maar dat doet weinig af aan de zeer grote allure dia het stuk heeft en aan de diepe indruk die het toch in hoofdzaak Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoon- iAJLjtfjLi >.-•■? muziek, 11.50 Volaan vooruit, lezing. Die allure kwam in de door Joris Diels 12.00 Middagklok - noodklok. 12 04 Als de voortreffelijk geregisseerde opvoering vol- dag van gisteren, klankbeeld. 12^0 Land- ledig tot haar recht; door een knappe toe- en tumbouwmededehngem 12 33 Pianospel passing van tempo-variaties en een grote 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 scènische beweeglijkheid was bereikt dat Platenmeuws. 13.35 Orkest, koren en so- ondanks de lengte van het stuk noch list: lichte muziek. 14-05 Kamerorkest, de dramatische spanning noch de aandacht 14-35 Vo°r e P1 a11®1 arKisvroiawen14.45 van de toeschouwers ook maar een ogen- Ti er el a nti j n e n, gevarieerd programma blik verzwakte. Maar in zeer grote mate (herh.) 15.50 Pianospel (gram-) 16.00 Voor was dit bovendien te danken aan het stra- de zieken. 16.30 Ziekenlof. 7.00 Voor lende middelpunt van deze voorstelling: de jeugd. 17.40 Beursberichten. 17.45 Rege- Bitos" van Paul Steenbergen. Want die ringsuitzending: Antilliaanse nieuwsbrief, vertolking was niet zo-maar „mooi spel"; door Henk Dennert. 18.00 Lichte nmziek. het was een meesterlijke creatie op het 18.20 Politieke lezing. 18-30 Radio-Vo k- hoogste internationale niveau. I uniVOTMtfflt: ionn sT.hermen Ik meen dit in de meest letterlijke zin; G. J. de Voogd. 19.00 Nieuws. 19.10 Ac- want ik ben er vast van overtuigd dat tualiteiten. 19.25 Trouble in Tahiti, opera. Steenbergen in deze rol het schouwburgpu- 20.20 Muziek modern en klassiek muzika- bliek in alle landen ter wereld tot geest- le lezing. 20.50 Kamerorkest 21.40 Koper- drift zou brengen. Het is een uitbeelding ensemble en orgel. 21.55 De halve maan(d) die niet alleen alles geeft wat de rol in- hcht programma. 2215 22.25 houdt, maar nog veel meer: de hele mens Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 2-- Bitos plus de essentie van miljoenen an- te grammofoonmuziek 23.10 Leden van dere mensen die ergens wel iets met die het Noord-Hollands Filharmonisch orkest, Bitos, dat droevige mengsel van hoogmoed koor en orgel. 23.30 Franse kamermuziek en zieligheid, gemeen hebben. Het was I (gram). 23.55-24.00 Nieuws, danook bijna'geen „rol" meer, wat Steen- HI^RSUM II. 298 m. 1007 kc/s^ 7.00 bergen hier speelde; het was een portret AVRO. 7.50 VPRO. 8.00- 24.00 AVRO. van een stukje van de mensheid, een por- AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym- tret waarbij ik vergelijkenderwijs aan de nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. portretten van Rembrandt durf te herinne- VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO. 8.00 ren Maar dan een portret dat de toe- Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. schouwers met ingehouden adem vóór 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw, zich ziet ontwikkelen, tot stand ziet ko- 9.10 De groenteman9.15 Franse muziek men uit duizend kleine nuances van mi- uit de 18de eeuw (gr.) 9.40 Morgenwijding, miek, plastiek en dictie, tot daar tenslotte 10.00 Arbeidsvitaminent (gr.). 10.50 Voor een menselijk wezen staat dat zich volle- de kleuters. 11.00 R.V.U.. ïnsekticiden, dig, tot in het diepst van zijn ziel, voor door dr. D. Dresden. 11.30 Voor de zieken, ons heeft onthuld. Een fenomenale crea- 12.00 Licht ensemble en solisten. 12.20 Re- tie zoals men er maar hoogst zelden een geringsuitzending: Uitzending voor de kan zien, waar ter wereld ook. landbouw. 12.30 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Orgel en alt- OVER DE ANDERE medewerkenden saxofoon. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelin- kan ik, bij gebrek aan plaatsruimte, gen en grammofoonmuziek. 13.25 Beurs- slechts zeggen dat de meesten vooral de berichten. 13.30 Promenade-orkest. 14.00 mannen goed spel te zien gaven. Voor Gitaarrecital (gr.). 14.10 Vocaal kwartet de statistiek zij vermeld, dat de rol van en piano. 14.40 Schoolradio. 15.00 Met Volturne-Mirabeau niet, zoals op het pro- naald en schaar. 15.30 Fluit en piano, gramma stond, gespeeld werd door Joris h 6.00 In het voetspoor der wetenschap. Diels maar door Jan van Ees, die haar (herh. v. zondagavond 4 februari). 16.15 ook vóór zijn ziekte heeft gespeeld en nu Lichte grammofoonmuziek. 16.30 Voor de door een knappe en krachtige vertolking jeugd. 17.30 Amateursprogramma. 17.55 bewees weer geheel hersteld te zijn. New York calling. 18.00 Nieuws. 18.15 Aan het slot kregen de spelers, maar Eventueel actueel. 18.20 Pianospel. 18.30 natuurlijk in 't bijzonder Paul Steenbergen Theaterorkest en soliste. 19.00 Voor de een langdurige ovatie van het opgetogen kleuters. 19.05 Paris vous parle. 19.10 In- publiek. „Arme Bitos" zal nog wel enige leiding tot muziekbegrip, muzikale le- keren naar Haarlem terug moeten komen. zing. 19.25 Pianorecital: klassieke muziek. De schouwburg was trouwens ook za- 20.00 Nieuws. 20.05 Kleurrijke klanken, terdagavond bij „Victoria vrijwel uit- muziekrevue. 21.00 Hou je aan je woord: verkocht. literair woordenspel. 22.00 Muzikale lezing Simon Koster over de componist Sergei Rachmaninoff. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Ac- ENNY MOLS—DE LEEUWE. Mevrouw Enny MolsDe Leeuwe, die thans deel uitmaakt van „Het Rotterdams Toneel" is voor het seizoen 196263 ge- engageerd door het Arnhemse „Theater". Nederland heeft op het filmfestival, dat verbonden was aan de landbouwtentoon stelling „Groene week" in West-Berlijn de eerste prijs in de reclame-sector gewon- I tualiteiten. 23.00 Klassieke grammofoon- muziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. I VARA :20.20 Achter het nieuws. 20.30 Aan sluiting gemist, een muzikale eenacter. 21.05 Filmvenster. 21.30-22.15 Welbe- schouwd, forum. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal. 20.20 Uitzending van de Anti Revolutionaire Partij. 20.30 nen met de film „Nederland inviteert de Eurovisie: Filmoverzicht van de belang- wereld" van Joop Geesink. rijkste gedeelten uit de wedstrijden om Nigeria won een prijs van 5000 mark het wereldkampioenschap skiën te Chamo- voor de beste landbouwfilm. nix van vandaag. 20.45 -22.20 Speelfilm. i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 5