Drie grote gezelschappen mogen het aantal voorstellingen verminderen Nederlandse deskundigen geloofden niet in zelfportret van Rembrandt De ere-expositie van H. F. Boot m 7 8 I H® En 071 Staatssecretaris Scholten over de toneelspreiding Cor Witschge's afscheid van Pipo: „En dan maar weer gewoon acteur zijn en jarenlang meesukkelen" fltfi&d? clown Teenager-wave f 9.50 Molendijk DINSDAG 13 FEBRUARI 1962 In tegenstelling tot Duitse beweringen blijkt: Duitse scholieren leren Nederlands Henri Arends gastdirigen in Praag en Warschau OPSPORING V FRZOCHT i v a n Bob Buys Aansluiting gemist De radio geeft woensdag 7 elevisiefirogramma STAATSSECRETARIS Scholten van het ministerie van Onderwas, Kunsten en Wetenschappen heeft gistermiddag op een te Den Haag gehouden persconferentie medegedeeld dat h\j in overeenstemming met het subsidiëntenoverleg heeft toegestaan dat de drie grote gezelschappen, Nederlandse Comedie, Haagse Comedie en Het Rotterdams Toneel tussen de 425 en 450 speelbeurten zullen gaan vervullen tegenover de 450 tot 480, die tot dusverre als richtlijn golden. De staatssecretaris is met dit besluit enigszins tegemoet gekomen aan de wens van de Haagse Comedie en de Nederlandse Comedie het aantal voorstellingen drastisch te verlagen opdat men het artistieke peil zou kunnen verhogen door enkelvoudig spelen. DE STAATSSECRETARIS en de subsi diënten zullen in geen geval toestaan dat er volledig enkelvoudig gespeeld wordt. Daaraan zal zeker de eerstvolgende jaren niet worden meegewerkt. Wel zullen de grote gezelschappen door de nieuwe rege ling enkele stukken (gedacht is aan drie) enkelvoudig kunnen spelen. Mr. Y. Schol ten heeft in deze niet het advies van de Raad voor de Kunst gevolgd, die voor de eerstvolgende drie seizoenen geleidelijk vermindering van het minimum aantal voorstellingen had gesuggereerd tot res pectievelijk 435, 420 en 405. De bewindsman rekent op de wet der communicerende vaten, dat wil zeggen dat de overblijvende vijf gezelschappen, Cen trum, Theater, Ensemble, Arena-Nieuwe Komedie en Studio, die door de overheid worden gesubsidiëerd, het kleiner aantal voorstellingen van de drie grote groepen zullen compenseren zodat toch ongeveer een aantal van ongeveer 2800 bespelingen zal worden gehaald, zoals in de laatste ja ren het geval was. De staatssecretaris heeft daarvoor geen richtlijnen gegeven. Hij verwacht dat deze ontwikkeling zich automatisch zal voordoen, temeer daar de grote groepen het tableau de la troupe iets verkleinen waardoor de overige vijf wat zwaarder van gehalte kunnen worden. Dat daar financiële consequenties aan vastzitten is de staatssecretaris zich be wust. BIJ HET VASTSTELLEN van normen is men uitgegaan van twee hoofdpunten; de garantie van het artistieke peil en de toneelvoorziening over het hele land. Met het minimum van 425 meent men dat geen van beide belangen wezenlijk wordt ge schaad. Voor de Haagse Comedie betekent het besluit een legalisatie van een in feite al bestaande toestand. Dit seizoen zullen 428 voorstellingen worden gehaald. De Ne derlandse Comedie brengt echter 498 voor stellingen in het hele land en zal dit cijfer dus met een zeventigtal kunnen verminde ren. Bij het huidige Rotterdams Toneel zo wel als bij Theater ligt het aantal op om streeks 450. In het gisteren per brief aan gezelschap pen meegedeelde standpunt van de staats secretaris wordt gesteld dat de vrijgeko men tijd in het belang van het artistiek niveau, dat wil zeggen voor meer repetities zal worden aangewend. Daarnaast is een aantal richtlijnen uitgegeven, waaraan de gezelschappen zich bij het afsluiten van contracten zullen moeten houden. Deze noemen een aantal plaatsen buiten de standplaatsen, die zeker niet de dupe mo gen worden van de vermindering van het aantal voorstellingen. DAT ZIJN DE gemeenten, die op verlan gen van de toneelwereld gezorgd hebben voor moderne toneeloutillage in de vorm van nieuwe schouwburgen. Ook niet de plaatsen in grensgebieden, waar bij het wegblijven van Nederlands^ gezelschappen nog slechts buitenlandse gezelschappen zouden optreden. Evenmin de plaatsen, die het centrum van een groter gebied vor men of universiteitssteden, zullen niet dan in uiterste noodzaak het slachtoffer mogen worden van deze regeling. Voorts zegt het schrijven dat een vermindering in ieder ge val geleidelijk zal moeten geschieden en dat de toneelgezelschappen niet kunnen rekenen op compensatie voor financieel verlies dat voortvloeit uit het niet optreden in ge meenten, die belangrijke bijdragen doen aan de Stichting Toneelfonds. DE STAATSSECRETARIS heeft als stre ven dat er een echt noordelijk, oostelijk en zuidelijk toneel zal worden gevormd maar hij onderstreepte nog eens dat hij niet door controle en reeksen maatregelen in dirigisme wil vervallen. Mr. Y. SChol ten vermeed ook angstvallig plaatsen te noemen, die in aanmerking komen min der speelbeurten te krijgen. Hij beval hier onder mer coördinatie tussen de toneel gezelschappen aan. De directeur van de Nederlandse Come die Guus Ooster, is over het besluit van de staatssecretaris heel tevreden. Voor de Nederlandse Comedie zal de verlichting van de norm inhouden dat zij de eerste helft van het seizoen (van september tot half januari) enkelvoudig zal kunnen spe len. Het aantal premières zal ongeveer op acht gehandhaafd kunnen blijven. Het aantal voorstellingen in Amsterdam tot het aantal buiten Amsterdam komt nu in een redelijker verhouding te staan. Tot dusver re speelde de Nederlandse Comedie over wegend buiten haar standplaats. Guus Os ter zei dat het zeker niet in de bedoeling van het Amsterdams gezelschap ligt het aantal voorstellingen in de plaatsen met moderne schouwburgen te verminderen. HET DEZER DAGEN door de Hongaar se kunstcriticus Martin Porkay als een „grove vervalsing" aangewezen zelfpor tret van Rembrandt, dat in november 19G1 door het Staatsmuseum van Stuttgart is aangekocht voor 3.6 miljoen mark, heeft bij Nederlandse deskundigen allerminst het enthousiasme opgewekt, dat destijds in Duitsland is gesuggereerd. De direc teur van het Stuttgarter Museum heeft destijds medegedeeld, dat hij adviezen over het schilderij had ingewonnen bij des kundigen in onder andere Amsterdam en Den Haag, „die zich positief en ten dele enthousiast over de aankoop hebben geuit' en de minister van Cultuur van de staat Baden-Württemberg zei in het parlement: „Er is over de echtheid van dit schilderij contact opgenomen met vakmensen in het buitenland, ook die van het Louvre en het Rijksmuseum. THANS BLIJKT dat genoemde Neder landse deskundigen óf niet zijn benaderd óf van stonde af aan met argwaan tegen over dit niet-gesigneerde zelfportret hebben gestaan. De hoofddirecteur van het Rijks museum, dr. A. F. E. van Schendel, een Rembrandt-kenner bij uitstek, is niet ge consulteerd. Een pikante bijzonderheid is zelfs dat het hoofd van de educatieve dienst van het Rijksmuseum, de heer E. R. Meyer, ongewild de affair,die in kunstkrin gen grote beroering heeft gewekt, aan het rollen heeft gebracht. De heer Meyer twij felde aan de echtheid van het schilderij en uit persoonlijke belangstelling vroeg hij in een privé-brief aan Martin Porkay, die hem' goed bekend is, of deze hem aan een foto van het zelfportret kon helpen. Por kay, die in Duitsland wegens zijn ontdek kingen van vervalste schilderijen de „schrik der musea" wordt genoemd, werd hierdoor zo achterdochtig, dat hijzelf op onderzoek uitging en tenslotte de Rem brandt als vals ontmaskerde. HET STAATSMUSEUM van Stuttgart, dat zich thans beroept op het „enthousias me" van de Nederlandse deskundigen, heeft verzuimd zich in verbinding te stel len met het Rijksbureau voor Kunsthisto rische Documentatie in Den Haag, dat als het best ;edocumenteerde instituut van Europa bekend staat. Toen de directeur van dit bureau, dr. H. Gerzon, van de nlannen tot aankoop hoorde, dook hij uit louter nieuwsgierigeheid in zijn archief en vond daarin een foto-kopie van het zelf portret en daarbij de aantekening: „heet Rembrandt", anonieme school, uit de ver zameling van wijlen Kardinaal Despuich te Palma de Majorca". Dr. Gerzon achtte het een collegiale plicht, de museumdirectie in Stuttgart van -ijn ontdekking op de hoogte te stellen. Ook nam hij contact op met prof. dy. L. van Puijvelde, de bekende Brusselse kunst historicus, die in 1936 in verband met een gevraagde expertise samen met de toen malige directeur van het Haagse bureau, dr. H. Schneider, naar Majorca is gereisd om het schilderij te bekijken. Zijn oordeel was: „Zeer beslist geen Rembrandt'. Hij s die mening nog steeds toegedaan. Dr. Gerzon liet ook dit aan Stuttgart weten, terwijl prof. Van Puijvelde eveneens een waarschuwende brief schreef. VOORZOVER ONS bekend is de enige Nederlandse deskundige, die door het Staatsmuseum van Stuttgart om advies is gevraagd, de directeur van het Maurtis- huis in Den Haag, dr. A. B. de Vries. Toevalligerwijze had de Londense kunst handelaar, die het schilderij aan Stuttgart wilde verkopen, het tevoren ook aan het Mauritshuis aangeboden. Dr. De Vries liet zijn Duitse collega weten dat hij zeer onder de indruk was van het zelfportret, maar tevens adviseerde niet tot aankoop te besluiten, alvorens een diepgaand on derzoek te hebben ingesteld. De verkoper van het schilderij is de heer Speelman, van afkomst Nederlander, die reeds jaren in Londen woont. Hij heeft op menige kunstveiling van zich doen spreken van wege de hoge bedragen, die hij voor beken de schilderijen biedt. De 73-jarige pianist Arthur Rubin stein bij aankomst op Schiphol. Heden avond geeft hij een recital in de grote zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. In het kader van de Europese eenheids gedachte, wordt op een school in de Duitse grensplaats Kaldenkirchen aan een groep van 25 leerlingen onderricht gegeven in de Nederlandse taal. Ofschoon de lessen pas twee maanden aan de gang zijn en men dus nog in een experimenteel stadium verkeert, zijn de resultaten al dermate bevredigend, dat men voornemens is omstreeks Pasen reeds met een tweede cursus te starten. De school te Kaldenkirchen is de eerste in Duitsland, waar de leerlingen Nederlands wordt geleerd. Henri Arends, dirigent van het N. Ph. O is als eerste Nederlandse dirigent uitge nodigd in november het Nationaal Philhar monisch Orkest van Polen in Warschau te dirigeren. In maart zal Henri Arends het F.O.K. Orkest in Praag leiden. DE NEGEN MUZEN Rusland-Noorwegen. In Moskou is tussen de Sowjet-Unie en Noorwegen een overeenkomst getekend voor culturele en wetenschappelijke uitwisseling voor twee jaar, aldus een mededeling van het Noorse Ministerie van Buitenlandse Zaken. Morgen, woensdag 14 februari, komt Pi po de Clown voor het laatst op het scherm van de VARA-televisie. Pipo, het door de acteur Cor Witschge tot leven gebrachte geesteskind van auteur Wim Meulendijk is zo populair geworden dat hij vorig jaar bij de intocht van St. Nicolaas in Amster dam zijn plaats naaiit de grote kinder vriend verliet, omdat de kinderen harder Pipo" riepen dan „Sinterklaas". Morgen uilen Pipo en de wonderlijke figuren, die hij in zijn verschillende „avonturen" is tegengekomen Kluk Kluk, Dikkedeur, Riddertje Blik, Simon O Zemel, Meneer tje Hiep, Petra of hoe ze allemaal ook mogen heten voor het laatst te zien zijn en dan is het voorbij. Helaas voorzover het Cor Witschge betreft. De thans 36-jarige Witschge heeft vroe ger onder Ben Groeneveld bij het Neder lands Volkstoneel gespeeld, daarna bij het Nieuw Nederlands Toneelgezelschap, bij het gezelschap van Herman Bouber (o.a. in Indonesië) en bij Puck. Maar nog nooit is hij in iets zo opgegaan als in zijn Pipo- creatie. „Enig is het", zegt hij met vuur. „Als ik die flapschoenen maar aantrek, ben ik er helemaal in. En als ik in dat slobberpak sta, voel ik mij heel anders. iDah voelen deskinderen trouwens ook. Die kun je niets wijsmaken. Die doorzien je drornmels g,oeci". „Als hij er maar over kan praten", zegt zijn vrouw Marijke Jonker, „dan kikkert hij op." Want in zijn woning aan de Amstel in Amsterdam hadden wij Cor Witschge diep onder de dekens aangetroffen met een griepje. Waarom het afgelopen is? Ik weet tiet niet. Wim Meuldijk ook niet. Ideeën zal hij nog wel hebben. Je kan met Pipo toch alle kanten uit. Volgend jaar komt hij met een nieuwe strip, en nieuwe figuren ook Die moeten dan nog populair worden. Het is de VARA, die ermee wil ophouden. Die meent, dat je niet te lang moet doorgaan met iets dat goed is. Ja, het kwam wel onverwacht. Ze hadden aan het begin van het seizoen gezegd, dit wordt de laatste serie, maar dat geluid hadden we al meer gehoord. Het is trouwens 3 V2 jaar geleden begonnen voor maar drie uitzendingen. Ik moest toen als clown een wat Duits accent hebben. Maar dat heb ik weggelaten; dat sprak de kinderen niet aan. Het hele spel groeide trouwens in de loop der jaren. Als je nu de eerste uitzending zou zien, zou je nauwelijks geloven dat het dezelfde men sen zijn." Wat begon als een serie van drie uitzen dingen is uitgegroeid tot een van de beste kinderprogramma's, die onze vaderlandse televisie heeft gekend. Voor Cor Witschge werd het een volledige dagtaak. „Ik heb nergens anders meer tijd voor. Ik reis na melijk ook het land af met een gezelschap om overal voorstellingen te geven. Ook werd ik voor allerlei doeleinden gevraagd voetbalaftrap, bezoeken aan ziekenhuizen of instellingen, handtekeningen zetten openen van de eerste kinderknipsalon.teveel om op te noemen. Ik ben zelfs eens in een helikopter bij een ziekenhuis geland In Den Haag moest ik vluchten bij het ontsteken van een straatverlichting, an ders hadden zij mij de kleren van het lijf gerukt. Cor Witschge blijft voorlopig voorstellin gen geven. „We zitten vol tot eind mei Dan een maand vakantie en ook daarna hebben we nog genoeg te doen. De aan vragen stromen binnen, zelfs al voor de cember. We hebben voor allerlei mensen gespeeld. Soms kwamen er ook volwasse nen. „Waarom dan toch", vroegen wij. „Nu, wij hebben u zo dikwijls op het scherm gezien, we wilden u nu ook wel eens in levende lijve aanschouwen." Er zijn al Pipo-broekjes, -lollies, -gram mofoonplaten, -tafelkleedjes, -poppen -inktlappen, -gordijnen, -overhemden en misschien nog wel meer. Voor Cor Witschge yest er voor-lopig al leen maar: toneelvoorstellingen met Pipo. Maar zonder de hulp van de televisie zal ook deze groep wel vergankelijk blijken. En dan? Even versombert de blik in de blauwe ogen tegenover ons. „Nog eenmaal naar het droomland van Kierewiet; maar woensdag terug in Holland. En dan maar weer gewoon acteur zijn, onderduiken in een troep en jarenlang meesukkelen." IN DE „Hommage aan H. F. Boot", door de directeur van het Frans Hals museum, de heer H. P. Baard, ge schreven voor de catalogus van Boots tentoonstelling die tot 12 maart in de Vishal gehouclen wordt, treft het me dat ook hij in Boots werken iets specifiek- Haarlems ziet. Maar het is nu eenmaal zo dat, wie enigszins heeft kunnen vol gen wat er in Haarlem en naaste om geving geschilderd werd duidelijk ziet hoe groot Boots invloed is geweest. Denkt men niet direct bij het bezich tigen van zijn tentoonstelling aan vele andere Haarlemse figuren, die dan na hem kwamen? Men vraagt zich dan af of er sprake is van een Haarlemse school ofwel van een school van Boot. Uit Boots werk valt de voorbeeldige leraar te lezen. Zijn aanpak van zaken kan de beginnende een weg wijzen langs welke lang dóór te studeren valt. Want deze aanpak, deze wijze van schilderen, aquarelleren en tekenen laat ruimte, waarin een ieder het eigene, het per soonlijke voldoende kan stellen. WE ZIEN HET hierboven gestelde in de ontwikkeling van een Kees Verwey, die toch een geheel eigen persoonlijk heid bewees te hebben en boven dien niet alleen door mij gezien wordt als een kunstenaar, die veel met Haarlem te maken heeft. Dit maakt dat ik meer geneigd ben van een Haarlemse school te spreken. Als de heer Baard in Boot een kunstenaar ziet, die door zijn eigenschappen van hand en geest belicha ming is geworden van de specifiek Haar- Studies van koppen (zwart krijt). lemse sfeer, dan versterkt dat mijn me ning, die ik dan wel eens uitspreek inzake het vormen en uitbreiden van een gemeen telijke collectie, die gerust een Haarlemse eigenheid mag hebben. KEES VERWEY, die in de catalogus „Aan mijn grote leermeester" schreef, zegt onder meer: „Haarlem is ondenkbaar zon der Boot en Boot is ondenkbaar zonder Haarlem". En even verder, maar in de zelfde alinea: „Zijn geest zal doorwer ken!". Dat dat eigen Haarlemse in Boots werk duidelijk ie heb ik naar aanleiding van vo rige exposities al geschreven. Het geldt uiteraard ook voor deze. De leraar werd zichtbaar uit het werk van anderen en als zodanig heb ik hem bij besprekingen van exposities van anderen vaak gereleveerd. Het is ook zichtbaar in verschillende der hier geëxposeerde werken. Voorop staat in alles de wil het zo goed mogelijk te doen. Aan veel is geploeterd. Soms is voelbaar een niet helemaal geïnspireerde conceptie en het daarop volgend hardnekkig vastbij ten in het werkstuk om het toch tot een redelijk einde te brengen. Maar ook komt het voor dat men in een waarlijk geïn spireerde conceptie bepaalde partijen niet geheel „af" kan noemen. Dat is dan een gevolg van het inzicht, dat het schilderkun stige vraagstuk eigenlijk al in de ogen van degeen, die dat vraagstuk aanging, opgelost werd en daarmee was een verder doorwer ken minder interessant. Natuurlijk kent deze ervaren schilder het gevaar van een niet op tijd loslaten van het werk. Twee waarschuwingen voelen we dan hierin: geef niet te gauw op, maar pas ook op voor het teveel, dat niet meer op inspiratie steunt. In abstracte schilder kunst mogelijk geldende waarden zijn voor Boot slechts deelwaarden van de schilderkunst. Het grote stilleven met een Antinoüsbuste kon ik niet zo bewonderen in zijn geheel als andere werken. Maar men bekijke eens de linker-onderhoek, waarin boeken en cahiers een stukje schilderkunst vormen dat, uitgesneden voor een de abstracte schilderkunst aan hangende, al voldoende was geweest en bovendien dan een werkstuk om trots op te zijn. De abstracte schilder kan zich zo gelukkig voelen met de verworven vrij heid, die een figuratieve en meer natu ralistisch te noemen kunst niet lijkt te bieden. Maar het „Stilleven met een sta pel boeken in de schaduw van een drape rie" bewijst ons dat met de natuur tot SCHILDERLES geeft Boot met zijn „Meise voor de spiegel", dat door zijn eenvoud van eenzelfde voor jongeren inspi rerende kracht kan zijn als die zo op rede steunende kunst van Fransen uit de grote Parijse school, waarvan Marquet dan het voorbeeld is. Een geaquarelleerd stilleven met rode tulpen is een schoolvoorbeeld in LLCHH A A tl KOM DIG Ui GEfi enBESCHOUWIMGEM zeer ongebruikelijke composities en kleur stelling is te komen en dat de resultaten minstens zo frapperend kunnen zijn als be paalde abstracte schilderijen. deze techniek te noemen, zoals sommige droog te noemen tekeningen lesvoorbeel den zijn. Als men, gelijk schrijver dezes, mis schien niet voor alle werken een even grote liefde heeft, dan kan de oorzaak daar van zijn dat voor Boot niet in de eerste plaats het resultaat, maar veeleer het stre ven geldt. Er is genoeg dat zijn grote kunstenaarschap bewijst. Ik denk dan aan die gebroken kruik aan de voet van een schildersezel, aan „Licht en ruimte", aan „Verstilling", aan het mansportret dat in de catalogus 39 genummerd is, aan het portret van de heer Willemse, aan die te kening van een oude man met de handen op de knieën, aan die summiere schets in waterverf van Brugge's Belfort, aan een kleine aquarel uit de duinen. Boot, die zo kon excelleren in de grijzen, heeft ons op zo hoge leeftijd weten te verrassen met een oplichten van de kleur, waarvan we hier verschillende resultaten ontmoeten. „Portret van een oude heer, naar links gewend" van H. F. Boot (1948, 70 x 60 cm) PROF. J. BRONNER gewaagde van Boots waardige reserve omtrent zichzelve. Ook dat is in de schilderijen te zien. De man achter het werk leren we door dat werk heen niet veel nader kennen, al is in alles zijn signatuur nooit te miskennen. Hij is niet de individualist, die ons lastig valt met al zijn hebbelijkheden. Hij vraagt aandacht voor de kunst, niet voor' zichzelf. Hij acht zich niet belangrijk door zijn be staan alleen. In alle eenzaamheid reikt hij breder dan luidruchtig en veelvuldig optredende „Modernen", die uitgaan van het geloof dat zij een persoonlijkheid zijn omdat ze schilderen. Advertentie Haute Coiffure - Salon de Beauté Santpoorterplein 1 - Haarlem - Tel. 60643 De VARA-televisie had gisteravond een programma zonder hoofdschotel: Willy van Hemerts liedjes-éénakter „Aansluiting gemist", Jan Blokkers „Filmvesnter" en het forum „Welbeschouwd". De éénakter bleek een kort verhaal dat als kader diende voor de liedjes die Frangoise Flore, be geleid door pianist Cor Lemaire, met ta lent zong. Maar de beide elementen lied-, jes en verhaal misten de aansluiting met elkaar, zodat de titel een goede vondst kan worden. Het goedkope sentiment van het schematische verhaaltje plaatste de warme échte liedjeskunst van Frangoise Flore aan de afgrond van de kitsch. Beeldschermer HILVERSUM I. 402 m. 746 KC/S. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 7.10 Lichte grammofoonmuziek. 7.30 Ge wijde muziek (gram.) 7.50 Het brood des levens, medidatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radio krant. 8.35 Grammofoonmuziek. 8.50 Idem. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoon muziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Opera begeleiding van orgel en trompet. 11.35 Wachtend op de duif, hoorspel. 12.05 Po pulaire grammofoonmuziek. 12.30 Land en tuinbouwmededelingen. 12.33 Potpourri van Nederlandse volksliederen. 12.53 Gram mofoonmuziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Amusementsmuziek. 13.45 Filharmonisch orkest (gram.) 14 15 Orkestmuziek (gram.) 15.00 Wie luistert mee?, muziekcursus. 15.30 Gewijde mu ziek. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Roman tische grammofoonmuziek. 17.40 Beursbe richt. 17.45 Metropole-orkest. 18.10 Radio koor. 18.30 Het Spektrum, lezingen. 18.45 Lichte grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Leger des Heilskwartier. 19.30 Radiokrant. 19.50 Luchtmachtkapel fgram.) 20.00 Radio-Filharmonisch orkest en solist. 21.00 De ontwikkeling van en kele sociaal-geneeskundige voorzieningen lezing. 21.25 Pianorecital. 21.50 Hobo en klavecimbel (gram.) 22.00 Kanttekeningen bij de voorpagina. 22.10 Musette-ensemble (gram.) 22.30 Nieuws. 22.40 Avondover denking. 22.55 Platennieuws. 22.35-24.00 Nieuws. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmu ziek. (Om 8.35 Van de voorpagina, praat je.) 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 Kookpraatje. 9.15 Moderne muziek (gr.). VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de huisvrouw. 11.00 Een avond je thuis, gevarieerd programma, (herh. gedeelten v.h. programma van j.l. za terdagavond). 12.10 Hammondorgelspel. 12.30 Mededelingen ten behoeve van land en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Lichte grammofoonmuziek. 13.00 Nws. 13.15 Salonorkest en solist, (herha ling van zondag j.l.). 13.45 OtesRroken por tret. 14.00 Jeugdconcert: Gitaarrecital. 14.45 Volksliedjes en -dansen. 15.00 Op bezoek bij bejaarden, lezing. 15.10 Voor de jeugd 17.00 Orgelspel. 17.20 Dansmu ziek. 17.50 Regeringsuitzending: Neder lands Nieuw-Guinea, door mr. dr. H. J. Roethof. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Actualiteiten. 18.30 Promenade-or kest. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 VARA- Varia en lichte grammofoonmuziek. 19.20 Rome dringt op, toespraak. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws 20.05 Theaterkoor en -orkest en zangsolisten. 20.35 Zestig jaar levenservaring, lezing (19). 20.50 Don Carlos, opera. (Eerste t.m. vijfde tafereel). 22.50 Nieuws. 23.00 Hart op de tong: actuele proble men. 23.15 Jazzmuziek. 23.40 Lichte gram mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Italiaanse muziek (gr.) 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte Ita liaanse muziek (gr.) 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek (gr.) 14.00 Schoolradio. 15.00 Operaconcert. 16.00 Beursberichten. 16.06 Engelse les. 16.21 Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Kamer muziek. 17.45 Boekbespreking. 18.00 Sym fonische dansen. 18.10 Lekenmoraal en fi losofie. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Vrolijke muziek. 19.50 Herinneringen aan toen. 20.00 Verzoekprogramma: Klassieke mu ziek. 21.15 De zeven kunsten. 21.30 Lichte grammofoonmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Pedagogische lezing. 22.25 Etnische mu ziek. 22.55-23.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal. 20,20 Uitzending van de Anti Revolutionaire Partij. 20.30 Eurovisie: Filmoverzicht van de belang rijkste gedeelten uit de wedstrijden om het wereldkampioenschap skiën te Chamo- nix van vandaag. 20.45-22.20 Speelfilm. VOOR WOENSDAG NTS: 13.45 Eurovisie: Rechtstreekse re portage van de wedstrijden om het we reldkampioenschap skiën te Chamonix. 14.55-16.45 Voetbal Europa Cup: directe reportage van de wedstrijd in de kwart finale tussen Dukla Praha en Tottenham Hotspur in het Dynamo Stadion te Praag. VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.35-17.45 Internationaal jeugdjournaal. 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo. NTS: 20.30 Eurovisie: Film overzicht van de belangrijkste gedeelten uit de wedstrijden om het wereldkampioen schap skiën van vandaag te Chamonix. NCRV: 20.45 Pas geperst. 21.15 Beter be nijd. dan bewonderd, momenten uit de loopbaan van een anonieme heilsofficier. 21.50 Barokconcert m.m.v. ballet. 22.20 Documentaire film. (deel 8). 22.45-22.50 Voordracht van gedichten. Manuscripten van Hemingway.In een een bar in Key West zijn, bedekt door een laag stof van meer dan dertig jaar, ma nuscripten gevonden van Ernest Heming way. Mary Hemingway, de weduwe van de schrijver, heeft manuscripten en pape rassen aan een grondig onderzoek onder worpen. Ze werden aangetroffen in „Sloppy Joe's", een bar die heeft toebehoord aan wijlen Joe Russell, een vismakker van Hemingway. Tot dusver heeft mevrouw Hemingway gedeelten gevonden van het manuscript van „To Have and Have Not" dat in Key West werd geschreven. Foto's van vistochten, drukproeven, breven en telegrammen. Hel meiencKel <>r g ,uden

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4