Maillol op het matje
H. F. Boot op tiet
televisiescherm
JOHNNIE
WALKER
GLYCA -
RU*®
-UITGAAN IN HAARLEM
Toezeggingen
voor de Frans
Halsexpositie
Eerste restauratiefase voltooid van
de Amsterdamse Stadsschouwburg
Amsterdams Concert
gebouw heeft zijn orgel
terug
„Open" voorstellingen in
de Amsterdamse
Schouwburg
Chopinrecital door Jan Smeterlin
HODEn
Alléén
DR. ENDEPOLS
85 JAAR
KELNERCOSTUUMS ƒ98.-
KELNERBROEKEN 25-ƒ 39.75
GOOD SCOTCH WHISKY
Begrafenis Ben Groeneveld
Uitnemend.
Beeldschermer
De radio geeft zaterdag
helpt direct!
FILM EN FILMWERELD
Cur"!'ae hoo""ollen
MUZIEK
TONEEL
BALLET
VOLKSUNIVERSITEIT
Vrijdag 16 februari, Minervatheater, 20
uur: Laatste van drie lezingen met
lichtbeelden door mejuffrouw C. A. W. H
Hofstede Crull over „Oeroud cultuurge
bied in Frankrijk".
AMATEURTONEEL
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
Vishal, Grote Markt: Eretentoonstelling
van de Haarlemse schilder H. F. Boot.
Dagelijks geopend van 10-17 uur; zondag
van 13-17 uur. Tot en met 11 maart.
„Bloemenheuvel", Bloemendaalseweg 158,
Bloemendaal: Tentoonstelling van ama
teur-beeldende kunstenaars uit Kenne-
merland. Van zondag af dagelijks ge
opend van 10—17 uur, woensdag en vrij
dag ook van 20—22 uur, zondag van 14—
17 uur. Tot en met zondag 4 maart.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 1-3: Tentoonstelling van werk van
Heienk. Geopend van 9-17 uur en op
maandag, woensdag en vrijdag tevens
tijdens de concerten van 18-20 uur. Tot
en met 22 februari.
LEZEN EN LATEN
LEZEN
T elevisie programma
-. .wine-
In het Stedelijk Museum in Amster
dam wordt tot 19 maart een expositie
gehouden van beeldhouwwerken van
Maillol en Wotruba. De foto toont een
der jongste snufjes op het gebied van
expositie-inrichtingstechniek.
Donderdag is in Maastricht de Neder
landse taalgeleerde dr. Jos. Endepols 85
jaar geworden. Dr. Jos Endepols heeft be
kendheid verworven door zijn bewerking
indertijd van het Koenens Handwoorden
boek der Nederlandse Taal. Ook maakte
hij in de dertiger jaren deel uit van enkele
spellingscommissies. Hij is lid en ere-lid
van diverse letterkundige genootschappen
in binnen- en buitenland.
Dr. Endepols publiceerde onder andere
een letterkundig studiewerk, „De Regen
boogkleuren van de Nederlandse Taal",
dat hij samen met dr. J. van Ginneken
heeft geschreven. Dr. Endepols, die in 1903
te Leiden promoveerde op een proefschrift
„Het Decoratief in de Opvoeringen van het
Middel-Nederlandse Drama volgens Mid
del-Nederlandse Toneelstukken", was vele
jaren leraar, conrector en rector van het
Stedelijk Gymnasium te Maastricht.
In zijn geboortestad, Maastricht, schreef
dr. Endepols een aantal plaatselijke dia
lectstukken, taalvergelijkende studies, en
in 1955 het Maastrichtse woordenboek
„Diksjenaer van 't Mestreechs". Hij publi
ceerde artikelen in de voornaamste Neder
landse letterkundige tijdschriften. Dr. En
depols is officier in de orde van Oranje-
Nassau.
Met het leggen van nieuwe tapijten is
de restauratie van de uit 1894 daterende
Het comité ter voorbereiding van de Stadsschouwburg te Amsterdam dezer -da-
Frans Hals-tentoonstelling, die in het f" gereed gekomen-wat ^e"deJaa>'
,T de balkons, de gangen, trappenhuizen,
Frans Hals Museum te Haarlem te bezich- foyers en entree. Achter het doek, dat
tigen zal zjjn van 16 juni tot 30 september de zaaj van ket toneel scheidt, zal het
a.s. heeft mededelingen gedaan betreffende werk onzichtbaar voor het publiek en,
naar directeur Evert Smit van harte
tijd voortgaan. Voor een deel is hier reeds
een aantal voorzieningen getroffen. De
zeer urgente vernieuwing van de achter-
bouw wacht echter nog op toewijzing van uitgaansavond,
bouwvolume.
hoopt, ook onmerkbaar nog geruime
de schilderijen, die zijn toegezegd.
De National Gallery te Londen zal het
aantrekkelijke „Familieportret" zenden.
Deze aanwinst is bijzonder verheugend
daar dit museum slechts bij hoge uitzon
dering stukken uit zijn bezit uitleent.
Voorts heeft de koning van Zweden toe
gezegd een mans- en een vrouweportret in
bruikleen te zullen geven.
In Amerika is de medewerking bijzonder
groot. Vijf Halsen uit het Metropolitan
Museum of Art in New York en twee uit i q„ 24 februari zal men in het Concert-
het Brooklyn Museum zal men in Haarlem ggkouw te Amsterdam kennis kunnen ne-
kunnen bewonderen. men van het resuitaat van de restauratie
Van de Nederlandse musea geven vooral en de uitbreiding van het uit 1891 date-
het Rijksmuseum en het Museum Boymans rende, duor Maarschalkerweerd te Utrecht
Van Beuningen een aantal schilderijen gebouwde orgel waarvan 't herstel in 1952
van Hals in bruikleen. Het Rijksmuseum in begon. Het concert dat op die avond wordt
Amsterdam zal het Schuttersstuk „De gegeven door de organisten dr. Anthon van
magere Compagnie" ter beschikking stel- der Horst en Albert de Klerk, met mede-
len. Aldus zal men de gehele verzameling werking van het Nederlands Kamerorkest
Schuttersstukken van Frans Hals bijeen cn det koor van de Nederlandsche Bach-
kunnen zien. Vereniging, omvat werken van Bach,
Sweelinck, Monteverdi, Franck en Van der
1 Horst en daarmee is de veelzijdigheid van
Advertentie
Zuiver wollen kamgaren
Gen. Cronjéstraat 40-44
Tel. 54679
het vernieuwde Concertgebouw orgel aan
getoond.
Het orgel, dat tot de grootste van Neder
land behoort, zal op dit inwijdingsconcert
zijn drieledige functie demonstreren, te
weten als solo-instrument, als continuo- en
als soloirtstrument met begeleiding van or-
Onder leiding van een orgelcommissie,
waarin onder meer fitting hadden mr. A,
Bouman, dr. Anthon van der Horst en Piet
van Egmond, werd in 1952 begonnen met
de restauratie, die tevens beoogde het aan
tal manualen van drie op vier te brengen.
Het werk werd in het begin uitgevoerd
door de Utrechtse orgelbouwer J. H. San
ders en ha diens dood voortgezet door de
heren E. H. Leeflang en J. A. Keijzer uit
Apeldoorn. Voor een totaalbedrag, waar
voor slechts een mechanisch orgel met 25
stemmen te bouwen zou zijn geweest, is
thans het gehele Maarschalkerweerd-orgel
met zijn 46 stemmen en 2854 pijpen, gron
dig gerestaureerd en uitgebreid tot 59
stemmen en 4098 pijpen. Geen enkel regis-
t ral I ter uit 1891 is vervallen; ook is bij de into
teoruari, natie het romantische karakter
behouden.
Haarlem
Volgende week vrijdag, 23
de A.V.R.O.-televisiesectie in het program
ma „Flits" (20.20-21 uur) een uitzending
geven, gewijd aan de schilder H. F. Boot
en zijn expositie in De Vishal te Haarlem.
Om de film hiervoor te maken is een te
levisieploeg van zes man maandag bij de
heer Boot in het Klein Heiligland op be
zoek gegaan. Regisseur Gerard Trebert
deelde ons gisteren iets over dit bezoek
ïee.
De heer Trebert vertelde dat de heer
Boot onmiddellijk tot volledige medewer
king bereid was. Hij stelde zijn gehele wo
ning aan het Klein Heiligland beschikbaar
voor de ploeg, die aansluitingen op het
elektriciteitsnet in het pand niet durfde ris
keren en stroom leende in het aan de over
zijde gelegen, door de schilder Jules Cha-
pon bewoonde, pand. „Een buitengewone
man zei de heer Trebert over de schil
der Boot om half tien 's morgens kwa
men we binnen en stelden ons voor en
toen we om half vier afscheid namea wist
hij al onze namen nog precies Verslag
gever Joep Büttinghausen vroeg de heer
Boot om gezien de aard va" ,^et
gramma zijn antwoorden bondig te for
muleren. „Boot heeft toen in drieënhalve
minuut een aantal essentiële statements al
gegeven waar we geen woord van hoeven
te knippen", zei de heer Trebert. „onder 1 sint petersburg geboren pia-
andere over zijn visie op moderne kunst. I ?üsf Nikita Magaloff is dinsdag aan-
„De atmosfeer daar is onbeschrijflijk. in staande solist bij het N.Ph.O. in Cho-
alles leeft er deze inspirerende esprit van pjns pianoconcert in e kl. t. Nikita
Boot. Toen onze lampen op dat mterieu Magai0ff woont in Zwitserland. In
stonden wat er toen aan het licht Kwam vluchtte hjj naar parijswaar hij
ap-7'en. We laten n| muzïekstudies voortzette bij Isidor
In het seizoen 1962-1963 zal de directie
van de Stadsschouwburg te Amsterdam
een nieuw bespelingsschema toepassen,
waarbij de week is verdeeld in vaste da
gen voor de Nederlandse Opera, de Neder
landse Comedie en Het nationale Ballet
of niet-Amsterdamse gezelschappen. Voorts
zullen' alle voorstellingen, die het komen
de seizoen in de Stadsschouwburg worden
gegeven, „open" zijn. Zelfs bij abonne
mentsvoorstellingen zal de helft van iedere
rij plaatsen beschikbaar blijven voor de
gewone kassa-verkoop. Dit laatste is voor
al van belang voor niet-Amsterdammers,
die bij een bezoek aan de hoofdstad dus
niet teleurgesteld zullen worden als zij
s avonds naar de schouwburg willen.
Het gedrang van verschillende gezel
schappen om in de weekeinden voorstel
lingen te geven heeft tot dusdanige tech
nische probelemen geleid, dat een nieuwe
verdeling van de speeldagen nodig werd.
De directie van de schouwburg heeft nu
in overleg met de vaste bespelers bepaald,
dat de Nederlandse Comedie het volgende
seizoen de zaterdagavond, de zondagmid
dag, de zondagavond en de maandagavond
krijgt toegewezen. De dinsdag komt be
schikbaar voor Het nationale Ballet of
voor niet-Amsterdamse gezelschappen,
terwijl de Nederlandse Opera de overige
dagen, dus woensdag, donderdag en vrij
dag in de schouwburg terecht kan.
De opera-directie heeft jarenlang aange
drongen op toewijzing van de zaterdag
avond, die als de beste uitgaansavond
gold. Men is echter thans zeer ingenomen
met de nieuwe regeling, die een vrijdag
avond inhoudt de vijfdaagse werkweek
heeft namelijk tot gevolg gehad, dat de
vrijdagavond meer in trek is gekomen als
Het nijpend ruimtegebrek in de over
bevolkte (Nederlandse Opera, Neder
landse Comedie en het Nationale Ballet
schouwburg, is voor een deel opge
vangen door de ruimte onder het toneel
te benutten: een enorme ruimte van 25
meter lang, 18 meter breed en 9 meter
diep. Deze diepte maakte het mogelijk
drie verdiepingen onder de toneelvloer
aan te brengen. De bovenste etage is nu
in gebruik genomen voor de berging van
repetitiestukken, die snel op het toneel
kunnen worden geplaatst en weggeno
men, de middelste verdieping krijgt een
bestemming als bergplaats voor rekwisie
ten en kostuumkisten en de onderste laag
dient als magazijn voor technische instal
laties.
In de volgende fase van de verbouwing
van het achterste deel van de schouwburg
wordt een bergloods afgebroken en op de
ze plaats een verwarmingskelder gebouwd,
met daarboven respectievelijk een decor
berging en een repetitielokaal. De ver
nieuwing van de verwarmingsinstallatie is
dringend nodig geworden, nu de huidige
installatie zo slecht is gebleken, dat er
nog slechts één seizoen, en dan nog on
der verlaagde druk, mee mag worden ge
stookt. De decorberging is nu nog verspreid
over tal van van magazijnen in de stad.
De behoefte aan een repetitielokaal is
zeer groot. De Nederlandse Opera repe
teert thans in een kerkgebouw aan de
Keizersgracht of in veilingzaaltjes en de
Nederlandse Comedie heeft overdag beslag
gelegd op de foyers van de schouwburg.
Bij de vérboüwingsplannen, die Ift totaal
1,8 miljoen zullen vergen, zijn ook inbe
grepen nieuwe kleed- en koorkamers en
een wijziging van het achtertoneel, waar
door het mogelijk wordt hier 's middags
de decors voor de avondvoorstelling ge
reed te maken, terwijl de repetities op
het voortoneel doorgang kunnen vinden.
De begrafenis van de gisternacht over
leden acteur Ben Groeneveld is vastge
steld op maandag 19 februari 's middags
om 13 uur in Zorgvlied. Het stoffelijk
overschot zal worden opgebaard in de tot
chapelle ardente ingerichte hal van de
Stadsschouwburg in Amsterdam.
lijk in hen voltrok en de expressie daar
van deelde zich onontkoombaar aan ons
mee. Wij hebben dan ook de grootste be
wondering voor Lies Franken, die de rol
van Nora vervulde, een der zwaarste op
gaven van het repertoire, waar van een
actrice een juist gevoel voor de toonwaar-
de van ieder woord en elk gebaar wordt
gevraagd. Zij moet zich van meet af aan
richten op de verbijsterende onthulling
aan het slot, een onthulling, die door Pim
Er zullen maar weinig kijkers zijn, die I
iets hebben af te dingen op de televisie- pikers meesterlijk tot stand werd ge-
presentatie van Ibsens „Een poppenhuis bracht. Misschien gaat onze grootste ach-
in de Vara-uitzending van donderdag- tjng uit naar Henk Rigters al verliezen
avond. Niet alleen werd er uitnemend ge- wy dan even de verhoudingen uit het oog
acteerd, vooral de regie van Theun Lam- dje ajs de beklagenswaardige „demon"
mertse muntte uit door een prachtige diende te fungeren. Ook Mia Goossens
sfeertekening en een diepzinnige karakter- bi0nk uit door haar gave gevoelige inleving
ontleding door de wijze, waarop hij de in het C0nfiiCt, waarin zij een wezenlijk
camera liet doordringen in het conflict aandeel nam. De enige, die uit de toon
van Thorwald Helmer en zijn vrouw Nora, vjej was jan Retel, een tikje overbelast
het conflict van de gekooide vrouw, lie door zijn op zichzelf gerichte aanpak van
zich plotseling wordt bewust van haar een jn fette dienende rol.
plaats in het leven en haar waardigheid in uit het voorprogramma moge de docu-
het huwelijk. De intimiteit van Ibsens stuk mentaire genoemd, die Herman Wigboid
maakte het uitstekend geschikt voor ver- had gewijd aan de O.A.S., een scherpsnij-
werking in de huiskamer, waar het bij dend ZWaard in de mentaliteit van het
wijze van spreken nog eerder thuishoort pranse volk en zijn leiders,
dan in de schouwburg. Men werd nu met
DE ZEVENTIGJARIGE Poolse pianist
Jan Smeterlin gaf donderdagavond in het
Gemeentelijk Concertgebouw zijn traditio
nele Chopin-avond in de Meesterserie. Met
opzet wordt hier de leeftijd van de pianist
vermeld; in Smeterlin's spel, hoe geache
veerd ook, beluistert men de echo van een
generatie die in naam van de „dichterlijke
vrijheid" de muziek presenteerde op een
wijze die thans niet meer door iedereen
aanvaard zal worden. Smeterlin behoort
tot de stamgasten van het Haarlemse mu
ziekleven en hij kan hier steeds rekenen
op een vrij talrijk en dankbaar gehoor.
Het min of meer vaste publiek dat de drie
concerten van de Meesterserie bezoekt
waarvan hij er een voor zijn rekening
neemt, is vertrouwd geraakt met zijn be
nadering van Chopin, en beleeft het feest
der herkenning niet alleen in de uitgevoer
de werken maar ook in de voordracht. En
ongetwijfeld heeft deze bij Smeterlin gro
te kwaliteiten, met name door zijn taanslag
die helder is en markant en toch ook een
pepflald? .dromerigheid kan oproepen zonH
der troebel te worden.
MAAR HET EIGENAARDIGE is dat er
op het expressieve vlak bepaald een zeke
re onhelderheid heerst, zelden is een
melodie duidelijk geprofileerd, snelle be
wegingen (zoals de finale van de Derde
Sonate, in b kl.t. en, grotendeels, de Eer
ste Ballade, in g kl.t.) missen de gedre-
Advertentie
DR. E. J. S W A A B'S VERENIGDE FABRIEKEN
is nog door niemand gezien. We laten
onze uitzending uitkomen dat deze omge
ving voor Boot nodig is om te kunnen wer
ken." Verbazingwekkend was de opmer
king van de heer Trebert dat de schilder oe-
stond dat er rangschikkingen in de chaos
gemaakt werden ten bate van het beeid
Hii vindt het alleen artistiek interessant
dat er die indringers zijn," zei de heer
Trebert die vol bewondering is voor het
uithoudingsvermogen van de 85-jarige Boot
die zelfs tot vijf maal toe een traP be
klom om de cameramensen in staat te
stellen het beste beeld te kiezen.
Philipp. Ravel reeds noemde hem een
groot musicus.
3
Wladimir Sokoloff, een bekende ver
ens -,.prl schijning voor generaties van bioscooplief-
De wijze waarop de heer Trebert over hebbers> is donderdag in de ouderdom van
zijn bezoek aan H. F. Boot praat is en- tg Hollyw0od overleden.
thousiast. „De camerajongens, die toen Deze karakterspeier leerde zijn kunst in
heel wat gezien en meegemaakt hebben. Moskouse kunsttheater waar hij per
noemden het bezoek een beievems. Nu nog goonlyk opgeieid werd door Stanislavsky,
dagen erna, als ik ze ontmoet is het steeds begjn yan de twintiger jaren begaf
weer Boot waar ze over sprekem Loois 1 de yg waar hij sindsdien
medewerking heeft gewoon ^stellend - gew00nd heeft. Sokoloff had juist een rol
waardering en sympathie voor hem g.e kozakkenhoofdman voltooid in de film
wekt". „Een enkel woord vanorai was I Taras Bulba", waarin Yul Brynner en
de heer Trebert, toen hij aan de schilder ARYANS NAAR „CENTRUM",
zei dat hij „dit alles aan vier ml^oen De acteur Peter Aryans, thans verbon-
levisiekijkers wilde laten zfI?'.."^e !kan den aan het Rotterdams Toneel, is voor het
wel echt een beetje ram ernsüg. seizoen 1962/6? geëngageerd door de toneel-
Dinsdag 20 februari, Concertgebouw, 20.15
uur: Concert door het Noordhollands
Philharmoniseh Orkest, o.l.v. Henri
Arends, m.m.v. de pianist Nikita Maga
loff. Uitgevoerd worden van Sjostako-
witsj de Symfonie nr. 5 en van Chopin
het Pianoconcert in e kl. t.
Zondag 18 februari, Stadsschouwburg, 20
uur: Rotterdams Toneel met „Boeing-
Boeing", blijspel van Mare Cameletti.
Regie: Johan Walhain. M.m.v. Guido de
Moor, Ina van der Molen, Petra Ver
beek, Luc Lutz, Thera Verheugen en
Trins Snijders.
Maandag 19 februari, Stadsschouwburg,
20 uur: Nederlandse Comedie met „Ca
roline", blijspel van W. Somerset
Maugham. M.m.v. Mary Dresselhuys,-
Lous Hensen, Elisabeth Hoytink, Joan
Remmelts, Jan Teulings (regisseur) en
Will van Seist.
Donderdag 22 februari, Stadsschouwburg
20 uur: Haagse Comedie met „Het
Prieel", komische thriller van Alec Cop-
pel. M.m.v. Bob de Lange (regisseur),
Annie de Lange, Kitty Kluppell, Eric
van Ingen e.v.a.
Woensdag 21 februari, Stadsschouwburg
20 uur: Voorstelling door het Nederlands
Danstheater. Programma: „Thanatos"
van Jaap Flier/Fr. v. d. Kraan; „Eury-
dice", van Hans v. Manen/Geza Frid
(premières); „Legende', Aart Verstegen/
Debussy; „Don Quichotte", Marius Pe-
tipa/Leon Minkus en „Jazzballet, klaar
af", Hans v. Manen/Duke Ellington.
hoor!" Hierop
„Goed."
groep Centrum.
Maandag 19 februari, Frans Halsmuseum
20 uur: In zijn tweede van een serie van
drie lezingen met lichtbeelden en gram
mofoonplaten, onder de titel „De Wijs
begeerte in de spiegel van de kunst
spreekt prof. dr. G. J. Hoenderdaal over
Kant, Schiller en Van Beethoven.
Woensdag 21 februari, Frans Halsmuseum
20 uur: „Italiaanse schilderkunst in de
vijftiende eeuw", eerste lezing van een
serie van drie door mevrouw dr. M. Ré-
vész-Alexander.
Donderdag 22 februari, Frans Halsmuseum,
20 uur: Filmavond.
Maandag 19 februari, Tuinzaal Concert
gebouw, 20.15 uur: R.-k. toneelvereni
ging „Rokato" met „Moord op maat'
thriller van Jan de Koek.
Vrijdag 16 februari, Cencertgebouw, 19.30
uur: Modeshow in het kader van het In-
terscholair Jeugdtoernooi.
Vrijdag 16 februari, Muziekschool, Nieuwe
Gracht 41, 20 uur: Uitvoering door de
leerlingen van Peter de Kleer.
Zondag 18 februari, Tuinzaal concertge
bouw. 20 uur: Openbare dansavond.
Dinsdag 20 februari, Stadsschouwburg, 14
en 20 uur: Voorstelling voor de leerlin
gen van het Coornhertlyceum van Goe
the's tragedie „Faust", door „Das Schau-
spiel Remscheid".
Woensdag 21 februari, Stadsschouwburg,
14 uur: Voorstelling voor de Vereniging
van Huisvrouwen van het Nederlands
Danstheater (voor programma zie onder
Ballet).
Woensdag 21 februari, Concertgebouw,
19.30 uur: Uitvoering van jazzmuziek in
het kader van het Interscholair Jeugd
toernooi.
Kunstzaal „In 't Goede Uur". Nieuwe
Kerksplein: Gedurende de maand fe
bruari expositie van tekeningen en schil
derijen van de Heemsteedse schilder H.
van Tongeren. Dagelijks geopend van
de neus gedrukt op de feiten en die feiten
hadden niets van hun betekenis verloren
voor onze maatschappijvorm, waarin de
vrouw dan wel geëmancipeerd heet, maar
stukinopdhetrscherml^kracht be£? kan I HILVERSUM I. 402 m 7 00-24.00 KRO.
dan wel de verdienste zijn van Ibsen, het KRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muziek,
was het ook van regisseur en acteurs. Zij 7-30 Voor de 3®u§d- 7.45 Morgengebed en
speelden even integer als Lammertse de overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte gram-
.voorstelling had opgezet, zij drukten met mofoonmuziek 8.50 Voor de vrouw. 10.00
een verfijnde mimiek uit wat zich inner- Voor de kleuters. 10.15 Concertgebouwor-
kest en solist (gram.). 11.00 Voor de zie
ken. 11.45 Franse chansons. 12.00 Middag
klok-noodklok. 12.04 Promenade-orkest en
zangsolisten. 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nws.
13.15 Platennieuws. 13.25 Vrouwenkoor,
venheid die aan het ostinate ritme een on- 113.50 Voor de jeugd. 14.10 Franse les. 14-30
vermijdelijke kracht geeft. Ook een veel- Voor de jeugd. 15.30 Koninklijke luch
vuldig „naslaan" van de rechterhand ten machtkapel. 16.00 Lichte grammofoonmu-
opzichte van de linker doet. al past Sme- ziek. 16.30 Muzikale miniaturen (gram.),
terlin dit discreter toe dan een halve eeuw 17.00 Sportactualiteiten 17.10 Amateurs
geleden gebruik was, irriterend aan. Zou programma. 17.30 Boekbespreking 17.40
zich hier toch een te beperkte omgang met Nieuwe klassieke grammofoonplaten met
de muziek wreken, het feit dat de pianist commentaar. 18.00 Kunstkroniek. 18.30 Jazz
zich vrijwel bepaalt tot het oeuvre van muziek. 18.50 U bent toch ook van de par-
één enkele figuur uit het verleden? tij?, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualitei-
ER IS EEN gemis aan structuur in deze ten. 19.25 Wie het weet mag het zeggen,
voordracht, een niet (meer?) aanvoelen muzikale wedstrijd. 19.45 Lichtbaken, le-
van de klassieke zuiverheid van lijn die zing. 19.55 Omroep orkest en solist. 20.50
Chopin's melodieën hun duurzaamheid Vragenbeantwoording. 21.00 Tierelantijnen
geeft maar ook aan sommige van zijn gevarieerd programma. 22.00 Kopstukken,
grotere werken kracht en allure verzekert, licht programma. 22.20 til?. 22.25 Boek-
Het raffinement waarmee de componist bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden
het intieme parlando van zijn Mazurka de zondag in. 23.00 Meesterwerken van de
no. 17 (in a kl.t.) in steeds nieuwe fiori- religieuze muziek. 23.55-24.00 Nieuws,
turen en ritmische varianten doet ver- HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00
vluchtigen, behoeft niet de nadrukkelijk- VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO.
heid waarmee Smeterlin ieder detail ser- I 20.00-24.00 VARA.
veert, tof "Heê-*tiele stuk als een soort VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymna-
„cocktail-ketting" uit de meest verschil- stiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00
lende half-etliö$téhen aaneengeregen wordt; Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek.
wel snoeperig, maar niet verrukkelijk. 8.35 Van de voorpagina, praatje. 8.40 Amu-
niet echt edel. Een pianist die Chopin zo sementsmuziek. (gr.). 8.50 Wegwijs, tips
ten tonele voert als een meester van de ge- voor trips en vakanties. 9.00 Ochtendgym-
voelige smaak, ver-speelt zijn ziel; een nastiek voor de vrouw. 9.10 Kerkorgelcon-
kleine vibratie in een grote verlatenheid Cert (gr.). 9.40 Harmonie-orkest. VPRO:
was Chopin, en hij wordt onhoorbaar. jo.OO Samen thuis, praatje. 10.05 Morgen-
Het is dikwijls de ondankbare taak van I wijding. VARA: 10.20 Theaterkoor en -or
de recensent om spelbreker te zijn. Wie kest met zangsolisten (Herhaling van
van deze avond genoten heeft, late. zich woensdagavond jl.) 10.50 Tentoonstellings-
niet in zijn goede herinneringen schaden, agenda. 10.55 Vers van de pers. 11.20 Sport-
Sas Bunge nieuws. 11.45 Licht ensemble. 12.15 De be
iaarden en hun toekomst, lezing. 12.33
MUZIEKUITGEVER BERNSTEIN Hammondorgel en zang. 13.00 Nieuws. 13.15
OVERLEDEN. VARA-varia. 13.20 Vocaal-instrumentaal
Louis Bernstein, president van de mu- ensemble: lichte muziek. 13.35 Tussen mens
ziekuitgeverij Shapiro, Bernstein and Co., en nevelvlek, populair-wetenschappelijke
Ine ir na een langdurig ziekbed in de lezing. 13.50 Licht instrumentaal kwintet,
ouderdom van 83 jaar te New York over- 114.05 voor de jeugd. 14.40 Boekenwijsheid.
15.00 Wereldkampioenschap hardrijden op
de schaats in Moskou. 15.05 Zijne Excellen
tie, blijspel. 16.55 Wereldkampioenschap
hardrijden op de schaats in Moskou. 17.00
Radio jazzclub. 17.30 Radioweekjournaal.
18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 We
reldkampioenschap hardrijden op de
schaats in Moskou. 18.30 Dansmuziek. 19.00
Artistieke Staalkaart. VPRO: 19.30 Bijbel
se miniaturen, lezing. 19.45 Oude kamer
muziek. 19.55 Deze week, lezing. VARA:
20.00 Nieuws. 20.05 Specialiteitentheater,
leden.
Lijst van door de stadsbibliotheek aangeschafte gevarjeerd programma. 21.15 Oude en
b°Romans- Innes De gedoemde oase; Lenz, Het nieuwe dansen. 21.50 Socialistisch commen-
lichtschip; de Maupassant, Boulevard en cam- taar, praatje. 22.05 Man in de Stad, caba-
pagne; Roe, Ik aanvaard het leven niet; Sand, ret-fantasie. 22.30 Nieuws. 22.40 Het schil-
?angsLinHaup— ^NafufcTrlftoX^ derij, hoorspel. 23 05 Zigeunerorkest met
Quint-' Humo Trunkfner Sommer; Dayan. New zangsoliste. 23.35 Lichte grammofoonmu-
face in the mirror: Heard, A taste for honey; zjek 23.55-24.00 NieUWS.
Lanham, Murder on my street; Waugh Vile bo- t»|>tjSSEL 324 m
Simen^n^Maigre^aux5 Assfs^T^Daninos^ Vacant 12.00 N,Lws. 12.03 Lichte grammofoon-
ces a toil prix: Billy, L'allegretto de la septième. muzjek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Amuse-
Ontwikkelingfboeken: Snethlage Kant; Fl^- I entsmuziek 13 0q NieUWS. 13.15 VOOr de
^and Bevofkingset^losièj^ValkhoH^'De nieuwe I jeugd. 14.00 Filmkroniek. 14.30 De acade-
pachtwet; Rombouts, Historische pedagogiek; mie der discofielen. 15.30 Amusementspro-
Bladergroen Bakvis en b^sem; Nieuwenburg, gramma met tips v00r trips. 16.00 Theater
tersf6Looman Op1Sie^chTats'; Ëerkset ffie kromek. 16.20 Lichte muziek. 16.45 Repor-
der schaakopeningen dl. 3, Gesloten spelen 3; tage over Vlaanderen. 17.00 NieUWS. 17.15
Moncrieff-Scott, Edwardian motor cars; Vijze- £)agklar)per en liturgisch bericht. 17.20 Li-
Over deV brursaggeesprokeen; Me^r" turgische gezangen 17 30 Psalmen 17.45
majesteit de kat; Deutsche Lyrik auf der ande- Engelse les (herhaling). 18.00 Kerkorgel-
ren Seite, Gedmhte aus Ost- und Mitteldeutsch- recital 18.30 Voor de soldaten. 19.00 NieUWS
land; Maas, Frangois Villon, rover, moordenaar PnrnTr,Pr,tpar ,,;t Amerika 19 40 Muziek
en dichter- van Leeuwen, Nieuwe romanciers en commentaar Uit AmeriKd. ia.<tu iviuzieis.
uit Nederland en Vlaanderen; Sagan, Kasteel in uit Tirool. 20.00 Cabaret. 21.00 Promena-
Zweden; Zes over jazz, kaleidoscoop van een de-Concert. 22.00 Nws. 22.15 OperettemU-
maert nReïïsechauerdeDl gSe^denls "ian^Japlm ziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Amusementsmu-
Catalogue raisonn'é var, de werken van Pieter ziek. 23.30 Dansmuziek (gr.). 23.55-24.00
Jansz. Saenredam. Nieuws.
VOOR VRIJDAG
10-22 uur: dagelijks klassiek grammo-
foonplatenconcert van 21-22 uur.
Stadsschouwburg. In de gangen van het
gebouw is een expositie ingericht. Ge- NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
durende de maand februari wordt werk KRO: 20.20 Woord en beeld. NTS: 20.30
tentoongesteld van de schilder Jos de Eurovisie: Filmoverzicht van de belang-
Ridder. rijkste gedeelten uit de wedstrijden van
Bisschoppelijk Museum Jansstraat: Oude vandaag om het wereldkampioenschap
religieuze kunst, schilderijen, middel- skiën te Chamonix. KRO: 20.45 Brandpunt
maandag van 10-12.30 en van 13.30-17 een maandelijkse TV-kron. 21.25 Rhytmus
uur; op zon- en feestdagen van 14—17 u. jn Bildern, gevar. progr. (Prod, van de
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon-1 gender Freies Berlin). 22.05-22.40 Avond
stelling van werken uit de Haarlemse college Nederlands.
school van de 16de eeuw tot op heden.
Dagelijks geopend van 10-17 uur; zon- I VOOR ZATERDAG
Teylermuseum'spaarne 16: Tentoonstelling I NTS: 13.45 Eurovisie: Rechtstreekse re-
uit eigen bezit. Schilderijen 19de en 20- portage yan de wedstrijden om het we-
ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Ita- reldkampioenschap skiën te Chamonix.
liaanse en Franse school. Fossielen, his- 15 00 Wereldkampioenschappen schaatsra-
torisch-natuurkundige instrumenten, 31- rijden in Mosk°u. £7^°' n „7°^-
toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend de kinderen. AVRO. 19.30 Documentaire
behalve op maandag) van 11-15 uur. De film. NTS; 20.00 Journaal en weerover-
eerste zondag van elke maand van 13-15 zicht. AVRO: 20.20 Kom er maar eens
achter, quiz. 20.50 Sterreofome, gevarieerd
eeuwse beeldhouwwerken. Het museum programma 21.35 Hou je aan ie ivoord,
is geopend iedere werkdag, uitgezonderd I literair woordenspel. 22.20-22.45 TV-liim.