EMqWn Bruno Walter, „de grote oude man van de muziek", in Californië overleden Geschiedenis van het beeldverhaal in het Stedelijk Museum Amsterdam „DE VADER" „Heartbreak-House" van Shaw Pianospelend wonderkind werd een groot dirigent De negen muzen Expositie in Bloemen- heuvel Beroep van de Prins op verpleegsters en de jeugd Intrigerende voorstelling van door toneelgroep Ensemble monumentale Strindberg- voorstelling bij de Haagse Comedie MAANDAG 19 FEBRUARI 1962 ]os. de Klerk Hans van den Ber'sh Het weekeinde De radio geeft dinsdag 7 elevisieprogramma AAt1KOf1D/G//iGEff eh BESCHOUWINGEN te München; van 1925 tot 1931 was hij di recteur van de stedelijke Opera te Ber lijn en van 1931 tot '33 dirigent van de Gewandhaus Konzerte te Leipzig. Intussen trad hij geregeld op als gastdirigent bij de voorname concertinstellingai in Euro pa. Het Hitlerbewind deed hem de wijk nemen naar Wenen en Salzburg. In die periode valt ook het met Mengel berg gedeelde leiderschap te Amsterdam. Via Frankrijk emigreerde hij in 1939 naar de Verenigde Staten én verwierf er de Amerikaanse nationaliteit. Hij werkte in New York aan de Metropolitan Opera en aan de Philharmonic. Na Wereldoorlog II heeft Bruno Walter nog in Europa gegas teerd. Van zijn prestaties als componist worden genoemd twee symfonieën, enige liederen en een cantate. Wie hem als pia nist heeft meegemaakt, bijvoorbeeld in Concerten van Mozart, die hij vanaf het klavier dirigeerde, bewaart daarvan in drukken van klaar en parelend spel en uiterst delicate aanslag. In de rij der beroemde herscheppers van het werk der klassieke, romantische en postromantische meesters heeft Bruno Walter een opvallende plaats bekleed, die als voorbeeld van eerlijk muzikantendom steeds mag worden aangewezen. DR. BRUNO WALTER, een van 's we relds bekendste dirigenten, is zaterdag in de ouderdom van 85 jaar in Beverly Hills in Californië overleden; volgens de dokto ren klaarblijkelijk aan de gevolgen van een hartaanval. Dr. Walter, een in Berlijn ge boren Jood, ging in 1939 naar de Verenigde Staten met de verzekering dat hij zolang Hitier zou leven niet naar Duitsland zou terugkeren. Hoewel hij als pianospelend wonderkind de muziek was ingegaan, ver wierf hij zich een wereldfaam door zijn optreden als dirigent. Hij werd de „Mo- zartmeester" en de „grote oude man van de muziek" genoemd vanwege zijn inter pretaties van de muziek van Mozart, Beet hoven en Mahler. Hij gedroeg zich tegen over de musici altijd hoffelijk en liet zich nooit door drift meeslepen. Bruno Walter, wiens ouders een winkel hadden, trad voor het eerst als negenjarige aan de piano in het openbaar op. Als persoonlijk vriend van Gustav Mahler dirigeerde Walter de wereldpremière van diens „Lied von der Erde" en negende symfonie. Bruno Wal ter was groot-officier in de orde van Oran- je-Nassau, eredoctor van de universiteiten van Edinburgh en Zuid-Californië en com mandeur van het Franse Legioen van Eer. Onze muziekmedewerker Jos. de Klerk tekent bij dit overlijden het volgende aan: BRUNO WALTER had zich na een reeks afscheidsconcerten in 1956 te Beverly Hills in Californië teruggetrokken. Zijn gastdi- recties in Nederland en vooral de vierja rige periode (1934-1939) tijdens welke hij, naast Mengelberg als eerste dirigent van het Concertgebouw te Amsterdam verbon den was, hebben alhier steeds de meest sympathieke reacties gewekt. Hij had ook de hoogste waardering voor ons muziekle ven; ik herinner mij nog uit het jaar 1925 (toen hij voor 't eerst bij de Haarlemse Bachvereniging optrad met het Concertge bouworkest) een interview waarin hij vol bewondering over het Amsterdamse en semble gewaagde en het 't volmaakste noemde dat hij kende; bovendien was hij vol lof over het Nederlands muziekpu- bliek, omdat het niet zo hartstochtelijk, maar inniger en intenser reageert als el ders. Deze laatste uitspraak van de toen reeds in Duitsland zeer gevierde dirigent is typerend gebleken voor zijn carrière zo als men deze in latere jaren kon overzien. Hij kon alle pathos bedwingen binnen de perken van een redelijk evenwicht en be reikte zijn sublierhste prestaties in de meest delicate composities van Mozart. De beheersing die hij nastreefde waardeerde hij tevens bij ons publiek, welks wijze van reageren hij dan ook zag als een juist begrijpen van zijn inzichten. Het zal Wal ter's grootste roem blijven dal hij in zijn interpretaties de grootste spanningen wist te wekken met een minimum aan uiterlij ke gestes. MEN KAN DIT streven naar verinner lijking waarnemen in de autobiografie die Bruno Walter in 1946 publiceerde onder de titel „Theme and variations" (ook in 't Nederlands verschenen bij Van Ditmar te Amsterdam). Met zijn filosofische aanleg, zijn drang naar mystiek en zijn zelfpijni ging toont hij in deze levensbiecht veel psychologische overeenkomsten met Mah ler, die vele jaren zijn meester, voorbeeld en vriend geweest is. Maar een gezonde werkelijkheidszin houdt Walter in even wicht waar Mahler overstag ging. Zijn eer lijke, ja soms argeloze confidenties wekken sympathie om de dichterlijke geest die eruit spreekt. Merkwaardig zijn de bekentenis sen over zijn esthetische en artistieke groei; bij voorbeeld hoe hij, die eens in Wagner zijn afgod zag, geleidelijk in de klare eenvoud van Mozart de hoogste kunstopenbaring meende te vinden; en ook hoe hij pas laat de grootheid van Bach ontdekte, waarvoor hij excuus vraagt en zich beklaagt dat hij zolang die heilzame bron voor geestelijke verdieping onbegre pen was voorbijgegaan. Naarmate hij zijn geestelijke horizon verruimde, is hem, zo als hij bekent, ook de betekenis van Bruck ner duidelijk geworden. HIJ HEETTE EIGENLIJK Bruno Wal ter Schlesinger en was te Berlijn geboren in 1876. Na zijn conservatoriumstudie kwam hij in 1894 als operadirigent in de praktijk te Keulen. Na ook in Hamburg, Breslau, Pressburg, Riga en Berlijn erva ring, inzicht en meesterschap te hebben opgedaan, werd Bruno Wg^er door Ma-te ler in 1901 naar de Weense Hof-Oper ge roepen. Vanaf 1911 .dirigeerde hij in We nen oök de Singakaderhié. Van 1Ö13 tot 1922 werkte hij, als opvolger van Mottl, Reina Prinsen Geerligs-Prys. De stichting Reina Prinsen Geerligs-Fonds te Amsterdam deelt mede dat inzendingen (proza, gedichten, toneelstukken, al of niet gepubliceerd) voor de jaarlijkse prijs vraag van dit fonds vóór 1 juli 1962 moe ten worden toegezonden aan het secreta riaat van de stichting. De deelnemers die nen op 24 november 1962 de leeftijd van 20 jaar te hebben bereikt en niet ouder te zijn dan 25 jaar. De jury bestaat uit: Mies Bouhuys, Nel Noordzij, dr. J W. Schulte Nordholt en Paul de Wispelaere. Gulden Vlies-expositie. Deze zomer zal te Brugge een tentoonstelling worden gehouden, gewijd aan het Gulden Vlies. Het is de voortzetting van een traditie, want reeds in 1907 werd te Brugge een expositie aan hetzelfde onderwerp gewijd, gehouden. Men zal in de zomer echter schilderijen en kunstvoorwerpen uit vijf eeuwen kunnen zien, die alle betrekking hebben op de orde. Een vertegenwoordi ging van de gemeente Brugge en van het ministerie van Onderwijs en Kuituur, reist thans langs de Europese hoofdsteden om er onderhandelingen te voeren over tijde lijk overbrengen van kunstwerken naar Brugge. (Van onze Amsterdamse redacteur) DE HEER P. H. FRANKFURTER te Amsterdam is een verwoed verzamelaar van beeldverhalen en zijn collectie, aangevuld met exemplaren uit het archief van Marten Toonder, is sinds enkele dagen te vinden op de bovengalerij van het Stedelijk Mu seum te Amsterdam. De beeldverhalen zijn keurig gerubriceerd naar land en jaartal en gesplitst in onder andere voorlichtings-, reclame- en kinderverhalen en in glazen kastjes gelegd. Zo kan men, wandelend langs deze kastjes een indruk krijgen van de geschiedenis en de verspreiding van het beeldverhaal. DE TENTOONSTELLING moge voor be langstellenden erg interessant zijn, zij ver telt ons, op enkele kranteknipsels na, niets over goede of slechte invloeden van beeld verhalen en beeldromans. Het beeldverhaal, zo constateert men hier, stond hoog in aanzien bij de Egyp- tenaren, de Grieken en later ook de Ro meinen. Het werd toen gebruikt voor het uitbeelden van godenlevens en belangrijke historische feiten en kwam na de val van het Romeinse Rijk naar voren in dienst van het Christendom. Het raakte op de achtergrond na de uitvinding van de boek drukkunst en het duurde tot de negentien de eeuw eer het weer aan populariteit won. DE ZWITSER 'Rudolf Töpfer was de man, die het beeldverhaal herontdekte. Hij tekende verhalen, die in Nederland als de Avonturen van meneer Prikkebeen be kend werden. Terwijl de strip in Europa aanvankelijk slechts voor politieke pren ten en kinderverhalen werd gebruikt, brachten in Amerika de dagbladen reeds vóór de eeuwwisseling gekleurde verhalen voor volwassenen. Via de kranten kregen Popeye, Mickey Mouse, Rip Kriby, Tar- zan en vele andere figuren grote popula riteit. Langzamerhand drongen zij ook tot Nederland door, waar inmiddels ook teke naars met beeldverhalen begonnen. Ne derlandse produkten, die voor de laatste oorlog succes hadden, waren Tom Poes, Bruintje Beer, Bulletje en Boonestaak en niet te vergeten Dick Bos. TIJDENS EN na de oorlog kreeg het beeldverhaal toepassing in de reclame, maar ook op het gebied van de voorlich ting. Op de tentoonstelling prijken vele exemplaren, waaronder een Amerikaans, dat de geboortebeperking behandelt. De kerken hebben ook het beeldverhaal her ontdekt voor het verkondigen. De collec tie in „Het stedelijk" bevat daarnaast ook vele exemplaren beeldromans, die soms ware gruwelgeschiedenissen van Ameri kaanse makelij bevatten. AAN HET Nederlandse produkt is gro te aandacht gewijd. Terecht, want er zijn uitstekende bij, waarvan enkele gretig af trek vinden in het buitenland: Kapitein Rob van Peter Kuhn, Eric de Noorman van Hans Kresse, Panda, Kappie en Ko ning Hollewijn van Marten Toonder en Marion van Jan Wesseling. „Wij hopen dat de belangstelling voor de tentoonstelling, die ik thans open in Bloe- mendaal een stimulans zal zijn, om tot een grotere expositieruimte te komen", aldus de burgemeester van Bloemendaal, cfr. D. H. Peereboom Voller, toen hij zaterdag middag in de eivolle zaal van huize „Bloe- menheuvel" aan de Bloemendaalseweg 158 in Overveeem de expositie opende van werken van achtenveertig niet-beroeps- beeldende kunstenaars, woonachtig in Bloemendaal en andere gemeenten in Ken- nemerland. De burgemeester zag in deze expositie opnieuw een goed voorbeeld van inter gemeentelijk overleg, nu ook in het cultu rele vlak. Er is zoveel ingezonden zei hij dat een beperking moest worden toegepast, waarbij de jury een moeilijke taak had. De amateur-kunstenaar is een gelukkig mens, zei de burgemeester. Zijn kunst is een therapie, een tegenwicht voor de dagelijkse beslommeringen. Het zelf vertrouwen van de beoefenaar gaat stijgen en de hobby krijgt dan vaak een artistiek kantje. Valse bescheidenheid wordt dan dikwijls tot ware onbescheidenheid. Daar tussen liggen dan nog allerlei mogelijk heden. Het werkelijke amateurisme krijgt hier zijn kans, mits men niet natekent. „De kunst begint waar het nabootsen ophoudt", heeft Michelangelo gezegd. Het doet er he lemaal niet toe of het mooier is. Deze expositie biedt een grote verschei denheid, aldus besloot de burgemeester; schilderijen, tekeningen, beeldhouwwerk, naaldwerk, zilverwerk en knutselwerk van zeer verschillende waarde In zijn kwaliteit van Landcommandeur van de Johanniterorde in de Nederlanden heeft Prins Bernhard zondagavond in het IKOR-radioprogramma over de zender Hilversum I een toespraak gehouden. De Prins richtte zich tot gediplomeerde verpleegsters en de protestants-christelij ke jeugd in het algemeen om zich te laten inschakelen in het werk van de Johanniter orde, welke interkerkelijke gemeenschap zich inzet voor de hulp aan chronische zie ken, invaliden en bejaarden. De Prins zei dat vrijwillige krachten op velerlei gebied zeer nodig zijn. In dit verband memoreerde de Prins het grote verpleegsterstekort, de uitgebreide vredestaak van het Nederland se Rode Kruis en het werk, dat recht streeks van de orde uitgaat, zoals de va kantiewekén voor invaliden in Hattem. De Prins zei dat het korps Johanniter-zusters en -helpsters nog te klein is. Daarom deed hij een beroep op gediplomeerde verpleeg sters, met name op hen, die niet in een be paald verband zijn opgenomen, en op de protestantse jeugd, in' het bijzonder op vrouwen en meisjes tussen 18 en 45 jaar, gehuwd of ongehuwd, qm zich te laten op leiden tot Johanniter-helpster. Miss Bril. Op 26 maart zal in het Con certgebouw in Haarlem de voorronde voor Noordholland worden gehouden voor de verkiezing van miss Bril 1962. De leiding van de avond berust bij Mies Bouwman. rakters een zekere grauwheid en eenzijdig heid is geslopen die vermeden had kun nen worden. Op dit punt leken de lege por tretlijstjes die tegen de achterwand hingen symbolisch: Ook de levende portretten van deze voorstelling hadden meer ingevuld en uitgewerkt kunnen zijn. Dan was ook wel licht de ritmeester van Frans van der Lin- gen geloofwaardiger geworden. Zijn over gang van een nuchtere krachtfiguur naar de gebroken neuroticus, was nu te weinig voorbereid. Wij zagen deze soldateske fi guur nu, eerder tot onze verbazing dan tot co„ ons medelijden het slachtoffer worden van HET FEIT, dat men uit getuigenissen weet dat Stnndberg met zijn m löö7 ^e intriges van zijn diabolische vrouw. En geschreven tragedie „De Vader" het strakke voorbeeld van de Griekse tragici ook die diabolie had Annie de Lange met en met name Aeschvlus' Agamemnon voor ogen moet hebben gehad, heeft wel iets menselijkheid kunnen aanlengen heel sterk zijn stempel gedrukt op de voorstelling die de Haagse Comedie er in ^Xchter aannemeUjkeftelken dit weekeinde van heeft gegeven ter gelegenheid van de vijftigste sterfdag van D„ overige rollen in het stuk zijn zo sche de schrijver. Het stuk is inderdaad van een bewonderenswaardige klassieke een- matisch getekend dat men begreep hoeveel vond wat niet wegneemt dat de naturalistische ideeën die in die tijd door Zola moeite de spelers ermee hadden. We za- werden gepropageerd en theorieën over erfelijkheid en vrouwenemancipatie, ^^omine^en6'oUsb^rt TeTsleeg alleen die destijds onder andere in het werk van Ibsen opgeld deden, bij het ontstaan vaag-twijfelende dokter. Broes Hartman van dit stuk een belangrijke rol hebben meegespeeld. Strindbergs vrouwenhaat maakte wel iets aardigs van de ruwe-bol- deed in ,.De Vader" immers ook een grimmig ontkennend antwoord meeklinken ster-achtige oppasser en Sonja Brill wist T, .j .i««i 1 1 "an Hof xmlc r%»lf- rvn rrwicfol i -i L-o HnnVifprf io op de door Ibsen gestelde vraag naar een mogelijke gelijkberechtiging van de vrouw in het huwelijk. Zijn probleemstelling noch- zijn karaktertekening heeft danook de rechtlijnigheid van die Griekse prototypen. van het volsttekt onmogelijke dochtertje helemaal niets te maken. STRINDBERGS RITMEESTER is een verscheurde figuur, die net als zijn schep per wankelt op de rand van de waanzin, met zijn trots en zijn helder verstand maar ook met zijn sentimentaliteit en onvol groeidheid; vol van de gekweldheid maar ook vol van de zelfironie van iemand die zich langzaam met open ogen in een com- plobrverstrnkt ziet raken..,Zijja,vr.ouw. Lau ra is niet -alleen een op-macht belust mon- stqr, ma?r pok een domme, gefrustreerde, in de liefde teleurgestelde echtgenote. Van daar dat de soberheid van decor en opvoe ring wel in overeenstemming was met de bewuste opzet van de schrijver maar toch een groot aantal nuances onder de tafel deed belanden. Bij zijn pogingen om het tijdgebonden aspect van het gegeven enigszins te verdoezelen en de „eeuwig heidswaarde" van Strindbergs gestalten Frans van der Linden en Ida Wasser man in „De Vader" van August Strindberg. zoveel mogelijk te onderstrepen had regis seur Steenbergen zich toch ook aan een ze kere deformatie schuldig gemaakt. Met name de wat verbeten humor die de beide hoofdfiguren mede kenmerkt was totaal verdwenen. Van hun eerste opkomst af stonden er twee elkaar onverzoenlijk haten de echtgenoten tegenover elkaar, alsof het hier inderdaad Agamemnon en Klytaem- nestra betrof. Het overigens zeer sugges tieve decor van Hep van Delft; een strak- grauwe halve cirkel met een noodlottig ro de hemel erboven, voorzien van de in dit verband onvermijdelijke Griekse pilasters, was volmaakt bij deze regie-opvatting aan gepast. TOCH LIET STRINDBERG de typische negentiende-eeuwse denktrant, die hij ook vertgegenwoordigt, niet volledig uit zijn stuk verdringen. Zijn merkwaardige theo rieën horen te wezenlijk tot de grondslag van zijn gegeven om met succes verdonke remaand te kunnen worden. De hele twij fel van de Vader aan de echtheid van zijn vaderschap zou immers door de grote ge lijkenis met zijn dochter ontzenuwd zijn, als hij niet een vreemde (bio)logisch on houdbare theorie had aangehangen volgens welke een man bij een vrouw kinderen zou kunnen verwekken die lijken op een voor gaande partner van de vrouw. Ondanks een dergelijk toch wel typisch gedateerd trekje waarvan men zich trouwens kan afvra gen in hoeverre Strindberg er zelf in geloof de, óf het bedoelde als een poging tot zelf kwelling van een door vrouwenhaat ver ziekte geest is er nog veel dat- grote bewondering wekt in de strakke opbouw, in de economie van de gesproken tekst en in de grote beperkingen die Strindberg heeft weten op te leggen op het punt van de conflictstof, de tijd en plaats van han deling en de personen die er een rol in spe len. HET ENIGE BEZWAAR dat wij tegen de voorstelling hebben is danook, dat, hoe wel er aan het formaat van Strindberg en zijn creaturen volledig recht is gedaan, er toch in de geschakeerdheid van de ka- ALLEEN IDA WASSERMAN als de oude voedster was direkt in al haar vroomheid en innigheid aanwezig met prachtige oude vrouwen-trekjes in loop en gebaren, ter wijl de melodramatische scène, waarin ze haar geliefde pleegzoon het dwangbuis moet aantrekken, dank 'zij haar tot een schokkend hoogtepunt van de voorstelling werd. o I 9DI6IV939S gfltlOPJS nl .rrobh-r: i9CJü jlf,Ü9S rtt3 nl 09 4*9 !(i «ofcrewf ■>8 ,S9jim ZOALS ZO DIKWIJLS bij stukken van G. B. Shaw wordt men ook door zijn „Heartbreak House" sinds kort op het re pertoire van de toneelgroep Ensemble, af wisselend in hoge mate geamuseerd en geïrriteerd. Naar zijn eigen zeggen heeft Shaw met dit stukje een toneelfantasie in Russische trant willen schrijven en deze poging om a. la Tsjechov tot een over tuigende psychologische uitdieping te ko men van een besloten groep personen door middel van het impressionistisch vo teren van een stroom kleine trekjes heeft een merkwaardige botsing opgeleverd met zijn eigen satirisch ingestelde tempera ment, waarvan de grootste kracht ligt in de met paradoxen doorspekte spirituele dialoog. Deze discrepantie tussen doelstel ling en aanleg heeft tot een merkwaar dige tweeslachtigheid in de opbouw ge leid, die waarschijnlijk een van de oorza ken is geweest dat het stuk na de weinig succesvolle première in 1921 nergens ter wereld meer is opgevoerd. NIETTEMIN KUNNEN WIJ Ensemble dankbaar zijn voor de buitengewoon ver zorgde voorstelling die zij er van heeft ge geven en die wij in de tweede opvoering in Utrecht hebben gezien. Want hoewel er van een langzame ontrafeling van men selijke drijfveren en het opbouwen van een Tsjechoviaanse atmosfeer niet veel terecht kwam, doordat de ongezouten satire op de Engelse samenleving telkens onze lach lust opwekte, viel er toch voor wie houdt van die spitse manier van formuleren veel van de bekende kernachtige Shaw-humor te genieten in de wijze waarop hij zijn mensen paradoxale maar onthullende waarheden over zichzelf, hun onderlinge verhoudingen, hun liefdesbetrekkingen en hun financiële omstandigheden laat uit wisselen. Daarnaast kan men zich ook volop er geren aan de bekende minachting van Shaw voor iedere, vaak heel nuttige to neelconventie: Zijn personen lopen voort durend ongemotiveerd in en uit. De ex- positiegesprekken zijn bepaald langdradig. Er wordt op een onnodige manier met hypnose gesold en vooral de eerste twee bedrijven kenmerken zich door een zekere nonchalance in de constructie, die waar schijnlijk mikt op een doelbewuste verva ging van de intrige-draden als bij Tsjechov maar die hier alleen een zekere wezen loosheid ten gevolge heeft. De personages die zich in het, op een zeeschip gelijkende huis van kapitein shotover bevinden, zijn intussen belang wekkend genoeg. Dit „Hartbrekende" huis heeft overigens niet alleen de uitwerking dat een aantal gasten zich er van hun ge broken hart bewust worden, het breekt voornamelijk aller harten open, zodat het uitkomt dat de filosofisch ingestelde ka pitein zijn hoge graad van concentratie voornamelijk uit de rumfles put, dat het idealistische jonge meisje ook duidelijk op haar eigen belang uit is en dat de multi miljonair geen cent bezit. IN EEN BIJZONDER aardig decor van Joseph Carl dat uitstekend het midden hield tussen de komediesfeer en de beoog de melancholieke toon, is er door deze voorstelling een krachtig pleidooi gehou den voor dit bizarre en toch zo amusante stuk. Regisseur Karl Guttmann heeft zijn spelers tot een heldere karaktertekening aangezet, hetgeen, mede door de door dachte zij het soms wat statische mise en scène, de doorzichtigheid van het stuk zeer ten goede kwam. De vertaling van Jan Starink had meesterlijk de spitsvondige redeneertrant uit het Engels behouden maar helaas ook menig anglicisme. Naast de voor zijn leeftijd wel wat erg stoere kapitein van Jan Retèl, werden mooie rol len bijgedragen door Ina van Faassen als Ingeborg Elzevier en Sigrid Koetse in „Heartbreak-House" van Shaw. zijn beeldschone harteloze dochter Ariad ne en door Sigrid Koetse als de intelli gente en al te goed willende Hesione. Rob Geraerds als de steenrijke Mangan viel met zijn ongenuanceerde knorrigheid wat uit de toon, maar Magda Janssens en Louis van der Steen lieten in kleine rolle tjes van huishoudster en inbreker zien tot welke prachtige typeringen zij ook met weinig tekst in staat waren. Ton van Duin hoven was ondanks een wat gechargeerd- ontspannen toon, toch wel heel goed als de charmante fantast Hushabye. Een pluim verdient, ook voor de vele pluimen die ze er aan had besteed, Ruth Helmer, de ontwerpster van de prachtige dames kostuums. Hans van den Bergh MUDOGNO BEKROOND IN SAN REMO „Addio, Addio" van Domenico Mudogno is op het Italiaanse songfestival van San Remo winnaar geworden. Mudogno die het schreef maar niet zong, kreeg een derde van 4.295.000 stemmen die uitgebracht wer den. Hij werd in 1958 beroemd met zijn „Volare". De wereldkampioenschappen op de schaats beheersten dit t.v.-weekeinde in de middaguren. De avonden waren van die spanning ontbloot. Wat kwam ervoor in de plaats? De quiz „kom er maar eens achter" waarin Mies Bouwman een onno zel spelletje speelt met vette prijzen voor alle lieve deelnemers. Stereofonie vertoon de een muzikale Mexicaanse familie, die net wat te lang muziek maakte, maar door haar uitheemse uitmonstering het scherm fraai vulde. In „Hou je aan je woord" kwamen de litteraire coryfeeën weer aan bod. Langzamerhand is iédereen er nu wel achter, dat deze uitzending heel goed is voorbereid, anders zouden de spits vondigheden niet zo snel op papier wor den gebrouwen. Er kwamen ditmaal meer zaken aan bod, die in de „werk sfeer" der auteurs lagen dan gewoonlijk. De manier waarop Albert van der Hoogte goedkope succesjes tracht te behalen on dermijnde ook dit keer weer het prestige. Tenslotte kwam er dan nog een heel grap pige aflevering van „Mijn zuster Eileen". Eileen". Over het zondagavondprogramma kun nen we kort zijn. Er was een onderdeel, dat uitstak boven de andere genietingen, welke de VPRO ons had te bieden en wel het ca baretprogramma, waarvoor Annie M. G. Schmidt de tekst had geschreven. Nu was het niet zo, dat het bver de hele linie gees tig was. Het zotte begin en de parodie op de zangduo's muntten uit boven de wel wat breedsprakige rest. Maar het was verre te verkiezen boven de nare quiz over het toerisme, waarin Dick de Vilder van geen ophouden wist naast een kandidaat, in wiens personalia hij wel, maar wij niet waren geïnteresseerd. Beeldschermer HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Pianorecital (gram.) 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgen gebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8 18 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra dio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtba ken, lezing. 10.25 Klassieke grammofoon muziek (gram.; 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte - grammofoonmuziek. 11.50 Volaan vooruit, lezing. 12.00 Middagklok-nood klok. 12.04 Als de dag van gisteren, klank beeld. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Instrumentaal kwartet met zangsolisten. 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.35 Lichte orkestmuziek met zang. 14.05 Schoolradio. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 (herh.) 15.50 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursberichten. 17.45 Regeringsuitzending: De P.T.T. in Neder land Nieuw-Guinea, door H. J. Stokvis. 18.00 Dansorkest met zangsolisten. 18.30 Radio Volksuniversiteit: Van Bach tot Boulez-II, door Hans Citroen. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Jeanne en de rechters, hoorspel. 22.05 Licht program ma.. 22.25. J .22,40 Lichte muziek. 2i%..'SpÓ,a'n^ó'.'órkés.trhuziek (gram.; 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM H. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.0Ó-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De groenteman, praatje. 9.15 Kamermuziek (gram.) 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbe spreking. 10.00 Lichte grammofoonmu ziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Hammondorgel en zang. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte mu ziek. 13 00 Nieuws. 13.15 Mededelingen en grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Promenade orkest: Nederlandse amusementsmuziek. 14.00 Lichte gram mofoonmuziek. 14.40 Schoolradio. 15.00 Met naald en schaar, naaicursus. 15.30 Cello en piano. 16.00 Veroordeeld tot dé luit en de kosten van het geding, program ma over Multatuli. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Metropole orkest. 17.55 New York calling, praatje. 18.00 Nieuws. 18.15 Actua liteiten. 18.20 Pianospel. 18.35 Amateurs- programma. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Paris vous parle, praatje. 19.10 Operamu ziek (gram.) 20.00 Nieuws. 20.05 Muzikale biografie. 21.00 't Is maar een weet, licht muzikaal programma. 22.00 Instrumen taal kwintet: moderne muziek. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualitei ten. 23.00 Symfonie-orkest, koor en sol (gram.) 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek (gr.). 14.00 Schoolradio. 15.45 Operette muziek (gr.). 16.00 Beursberichten. 16.06 Duitse les. 16.21 Vlaamse kamermuziek. Boekbespreking; 17.50 Lichte grammo foonmuziek. 18.20 Voor de soldaten. 18.00 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Standpunten van de Belgi sche Nijverheid. 20.00 Hoorspel. 20.45 Ope rettemuziek (gr,). 21.15 Jazzmuziek (gr.). 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte grammofoon muziek. 22.55-23.00 Nieuws. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Woord en beeld. 20.30 Afrika vandaag, TV-film over Ghana 2.10 Music- Box, gevarieerd muzikaal programma. 21.45 Auto-biografie, Amerikaanse TV- filmreportage over de ontwikkeling van de automobiel. 22.05 Epiloog. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal. 20.20 Politieke le zing V.V.D. VARA: 20.30 Achter het nieuws. 20.45 Schroot, programma over de zaak Worms. 21.10 Gervaise, film naar de wereldberoemde roman De Kroeg van Emile Zola. Boekenverzamelaar. De onlangs over leden Engelse liberaal Isaac Foot was de grootste particuliere boekenverzamelaar in Engeland. Zijn bibliotheek omvatte bijna 80.000 delen. Het is zo goed als zeker, dat deze boeken naar de Verenigde Staten zul len worden vervoerd en daar zullen wor den verkocht. De universiteit van Califor nië heeft een bod op de verzameling ge daan van 50.000 pond sterling. Foots biblio theek cmvat ongeveer 1000 bijbels en originele documenten, vooral van Crom- well en Abraham Lincoln, voor wie f oot een grote verering had.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4