In het Holland Festival geen
Nederlandse Toneelmamfestatie
Bolly
koek
WITTE KRUIS
X
echte
m
mm
Programma met
wereld- en
Europese premières xtji j m i •e A
De negen muzen
Speelavond door
Jeugd en Muziek
PIJNSTILLER
tegen hoofdpijn, kiespijn, gr ie
reumatische pijnen etc.
HOBEfl
Toonkunstleerlingen gaven concert
Ir. Bijvoet ontwerpt voor Utrecht Concertgebouw
DINSDAG 27 FEBRUARI 1962
Limburgs Symfonie Orkest
al in carnavalsstemming
EEEZ2
Muziekgenot
Beeldschermer
P. Zwaansivijk
Plannen in Amsterdam
voor een balletacademie
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma
DE HEER PETER DIAMAND, secretaris van het Holland Festival, heeft
tijdens een persconferentie in het I.C.C. in Amsterdam bekendgemaakt dat er
geen Nederlandse toneelmanifestatie zal zijn in het komende festival. Het plan
om de Oresteia van Aichylos op te voeren (de trilogie Agamemnon, Choëforoi en
Eumenides) in vertaling van mr. E. Straat werd door de Nederlandse gezel
schappen weliswaar enthousiast begroet, 'maar na overleg met de uitgenodigde
regisseur, Paul Steenbergen, is besloten dat de opvoering zulke kwalitatief hoge
eisen stelt dat men er alleen na een langere voorbereidingstijd aan zal kunnen
voldoen. Volgend jaar dus, wellicht in een grote reistent!
VOOR HIJ MEDEDELINGEN deed om
trent het schetsmatige programma, ver
klaarde de heer P. Diamand, dat het ieder
jaar moeilijker wordt het hoofd in finan
cieel opzicht boven water te houden. De
organisatoren staan dan ook steeds voor
de grootste problemen bij het aantrekken
van belangrijke buitenlandse solisten en
groeperingen. De subsidies zijn lang niet
toereikend om alle kunstenaars naar Ne
derland te laten komen, die men graag
in het kader van het Holland Festival zou
willen uitnodigen. Niet zelden moet men
zich daarom wenden tot solisten, orkesten
of gezelschappen, die „toevallig in de
buurt zijn" in verband met een tournee.
Geldgebrek is de reden dat er geen Frans
toneelgezelschap naar Nederland zal ko
men.
Sonia Gaskells Nationale Ballet
brengt de wereldpremière van Proko-
fjefs vijfde symfonie in choreografie
van Lichine.
OP HET OPERAPROGRAMMA komen
drie gezelschappen voor en wel: de Ne
derlandse Opera, de Festival Opera en de
Wuppertaler Bühnen. De Nederlandse Ope
ra brengt van Dallapiccola II Prigioniero
(dirigent Antal Dorati, die de leiding heeft
over het Utrechts Stedelijk Orkest, en re
gisseur Göran Gentele). Van Verdi wordt
uitgevoerd La Forza del Destino (dirigent
Alberto Erede), van Hendrik Andriessen
Philomela (dirigent Paul Pella en regis
seur Frans Vroons); dit werk komt in mei
al op het repertoire. Van Mozart „Die
Zauberflöte" (dirigent Frans Bauer-Theusel
regisseur Wolf-Dieter Ludwig). Van de me
dewerkenden noemen wij Gré Brouwen-
stijn, Cora Canne Meijer, Jeannette van
Dijck, Erna Spoorenberg, Renato Capecchi
Scipio Colombo en John Shaw.
De festival opera geeft een uitvoering
van Rossini's „II Barbiere di Siviglia",
waarbij Carlo Maria Giulini het Residentie
Orkest dirigeert. De regie is in handen
van Maurice Sarrazin terwijl het festival
te Aix-en-Provence de decors en kostuums
van André Derain ter beschikking stelde.
Aan deze opera wordt medewerking ver
leend door onder anderen Teresa Bergan-
za, Luigi Alva, Renato Capecchi, Fernan
do Corena en Ugo Trama.
Advertentie
MET GRATIS CHOCOLADE
Beiaardcompositie bekroond. Ir.
Harold C. King te Amsterdam heeft voor
zijn beiaardcompositie „Klein Verhaal" de
tweede prijs 250,gekregen in de vrije
compositieprijsvraag van de Rotterdamse
beiaard-commissie, die zij voor 1961 had
uitgeschreven. De jury die bestond uit de
heren George Stam, Gert van der Steen
en Leen 't Hart. heeft geen eerste prijs
kunnen toekennen. Wel werden nog drie
derde prijzen 100,toegekend, aan
Chris Bos te Utrecht voor zijn Passacaglia
voor beiaard, aan Adr. Kousemaker te
Goes voor diens passacaglia, aria en fuga
en aan Rien Ritter te Delft voor diens
prélude-choral. In totaal namen dertien
componisten aan de wedstrijd deel.
Busoni's „Doktor Faust" ten slotte
wordt gebracht door de Wuppertaler Büh
nen onder directie van Hans Georg Ratjen
(regisseur Georg Reinhardt, decors Hein-
rich Wendel en kostuums van Xenia
Chriss). Naast koor en orkest der Wupper
taler Bühnen treden op Ingeborg Moussa-
Felderer, Armand Reynaerts en Ticho
Parly.
Toneel
„THE ROYAL SHAKESPEARE Theatre
Company" komt met „The hollow Crown"
„an entertainment by and about the kings
and queens of England" met in de hoofd
rollen Peggy Ashcroft en Max Adrian. Wij
schreven het reeds hier boven :géén Ne
derlandse toneelmanifestatie. Wel komt in
Delft weer de Elckerlyc door de Neder
landse Comedie. Verheugend is dat na ve
le jaren The Old Vic Theatre uit Londen
weer eens naar ons land komt. Op het
programma van het gezelschap staan
Shakespeare's Macbeth (regie: Michael
Benthall, hoofdrollen: Barbara Jefford en
John Clements of William Silvester) en Ro
meo and Juliet. Beide werken worden thans
met groot succes in Amerika opgevoerd.
Hier wordt de regie gevoerd door Franco
Zeffirelli, die tevens de decors en kos
tuums ontwierp. De hoofdrollen zijn toe
vertrouwd aan Joanna Dunham en John
Stride.
Verder zal het Wiener Burgtheater „Der
Schwierige" van Von Hofmannsthal spelen.
Regisseur is Ernst Lothar. Onder zijn lei
ding spelen onder anderen mee Adrienne
Gessner, Aglaja Schmid en Fred Hennings.
Het Piraikon Theatron uit Athene komt
met Euripides „Medea" (regie: D. Ron-
diris en hoofdrol door A. Papathanassiou.
ZEER VEEL verwacht het bestuur van
het Holland Festival van de 23-jarige pan
tomimespeler Samy Moicho. Deze in Is
rael geboren jongeman heeft zeer veel
geestdrift verwekt tijdens diverse opvoe
ringen in Wenen. Hij werd benoemd als
docent aan het Max Reinhardt-Seminar.
Ballet
Het Nationale Ballet zal men onder an
dere kunnen gadeslaan in „Symphonie"
van Bizet en „Le Prisonnier de Caucase"
van Katsjatoerian. Voorts wordt de we
reldpremière gegeven van de 5e symfonie
van Prokofjev-Lichine en „Shirah",
door Pearl Lang ingestudeerd (Europese
première). Uit het buitenland komt het
Ballet du XX-e siècle du Théatre Royal
de la Monnaie. onder de artistieke leiding
en met choreografieën van Maurice Béjart
met „Divertimento", een ballet op muziek
van Anton Webern en „Sacre du Prin-
temps" van Strawinsky. André Vandernoot
dirigeert hierbij het Rotterdams Philhar-
monisch Orkest.
Concerten
HET RESIDENTIE Orkest zal respec
tievelijk onder directie van Antal Dorati,
Zubin Mehta en Willem van Otterloo drie
concerten geven. Op het programma staat
een wereldpremière: de liederen opus 15
van Bartók, oorspronkelijk geschreven
voor vrouwenstem en piano, zijn geïnstru
menteerd en worden uitgevoerd onder lei
ding van Antal Dorati. Tijdens de concer
ten treden als solist op Wanda Wilkomirs-
ka (viool), Ilse Hollweg (sopraan), Ri
chard Holm (tenor) en Heinz Rehfuss
(bas).
Het Concertgebouworkest kan men on
der andere beluisteren in Mahlers 4de
symfonie. Dirigenten zijn Bernhard Hai-
tink, Rafael Kubelik en Hans Rosbaud. Bi i
de namen der solisten treffen wij ook
Irmgard Seefried (sopraan) aan.
Als gastorkest komt het Südwestfunk-or-
chester uit Baden-Baden naar Nederland.
Het orkest wordt geleid door Pierre Bou-
lez die zelf zijn Pli selon Pli voor het eerst
in de volledige versie ten gehore zal bren
gen. Soliste is de sopraan Eva-Maria Rog-
ner.
Willem van Otterloo dirigeert verder het
Radio Filharmonisch Orkest in een con
cert met medewerking van het groot om
roepkoor. De Nederlandse Bachvereeniging
levert de vaste bijdrage in Naarden
(Bach: Hohe Messe) en in Gouda (kerk-
concert met o.m. Mozarts mis in c kl. t.
op het programma). Anthon van der Horst
hanteert de dirigentenstaf. Ten slotte
treedt nog op het Collegium Musicum Am-
stelodamense (dirigent Toon Vranken) in
de Begijnhofkapel in Amsterdam.
„Echo-contrabas en Dinges"
Het Limburgs Symfonie Orkest pleegt
sedert 1953 elk jaar, namelijk op de woens
dag voor carnaval, te Maastricht een spe
ciaal carnavalsconcert te geven. Van het
begin af werd elk jaar hiervoor een spe
ciaal orkeststuk van carnavaleske sfeer,
stemming of allure gebracht, dat speciaal
in opdracht van het Limburgs Symfonie
Orkest was gecomponeerd, ofwel door de
componist aan het orkest met dirigent An
dré Rieu werd opgedragen. Belgische en
Nederlandse componisten vervulden in de
afgelopen jaren deze opdracht op vaak
amusante, boeiende wijze. Ook dit jaar
heeft een uiteraard anonieme musicus
voor het Limburgs Symfonie Orkest onder
zijn componisten-pseudoniem Chris Maas-
bost een orkeststuk geschreven voor
..Echo-contrabas en Dinges", een blijk
baar muzikaal grapje, dat op het ogenblik
nog tot de geheimen behoort. Het concert
dat steeds door de Maastrichtse carnaval
prins met zijn gevolg, maar evenzeer door
autoriteiten en vele muziekliefhebbers be
zocht wordt, zal ook dit jaar verschillende
carnavalswerken brengen, onder andere
een onlangs gecomponeerde carnavalssui
te. welke Victor Legley, Jan Mul en MaTi
Niël voor het symfonie orkest schreven.
Verder staat er een Engels werk met car
navaleske motieven op het programma,
dat dan besloten wordt met Carnaval Ro-
main van Hector Berlioz.
De Britse actrice Peggy Ashcroft, hier
gefotografeerd bij haar aankomst op
Schiphol in 1960, zal met Max Adrian
de hoofdrollen vertolken in „The
hollow Crown" door The Royal
Shakespeare Theatre Company uit
Stratford-on-Avon.
üe componist Pierre Boulez zal het
Südwestfunk-Orchester uit Baden-
Baden leiden bij de werelpremière van
de volledige versie van zijn
„Pli selon Pli".
HET ECHTPAAR Robert en Gaby Ca-
sadesus treedt op in Mozarts concert voor
twee piano's en Gaby daarna nogmaals in
Mozarts laatste pianoconcert. Man en
vrouw worden begeleid door het Neder
lands Kamerorkest onder leiding van Szy-
mon Goldberg. Ook het Strijkorkest Bene
detto Marcello heeft zijn medewerking aan
het Holland Festival toegezegd. Kamermu
ziek wordt gespeeld door het Danzikwintet
en de Nederlandse Vereniging voor Heden
daagse Muziek. Bovendien worden kwar
tetavonden gegeven door het Nederlands
Strijkkwartet en het Amadeus Kwartet.
Liederenavonden worden gegeven door Te
resa Berganza en Felix Lavilla, Irmgard
Seefried en Erik Werba, Elisabeth
Schwarzkopf en Felix de Nobel en ten slot
te Bernard Kruysen en Jean Charles Ri
chard.
Na het grote succes met het concert- voor
harmonie- en fanfarecorpsen in het kader
van het Holland Festival, heeft men ook
dit jaar weer een dergelijk concert op het
programma genomen. Het zal weer te
Scheveningen plaats vinden. Voor het or
gelconcours en de opening van het Hol
land Festival in Haarlem verwijzen wij
naar ons blad van gisteren.
Onder de jonge leden van de afdeling
Haarlem van de vereniging „Jeugd en
Muziek" wordt naast een grote algemene
muzikale belangstelling ook een grote am
bitie tot het actief beoefenen van de mu
ziek aangetroffen. Evenals de vele reeds
gehouden avonden getuigde ook de derde
speelavond in dit seizoen, waarvoor men
weer bijeen was gekomen in het clubge
bouw aan de Kleverlaan, van deze ver
heugende gezindheid. Voor deze avond
was weer een uitstekend programma van
belangrijk gehalte samengesteld.
Het programma vermeldde als eerste
werk de Sonate in A van Joh. Chr. Bach,
waarvan Ank Fortuijn (fluit) en Yolanda
Brandt een prijzenswaardige uitvoering
gaven.
Marguerite Aronds, aan de piano bege
leid door Carel Hoog, bracht hierna met
verzorgde toon een Adagio en een Andante
van Telemann ten gehore. Verrassend door
technische beheersing werd de voordracht
van de Sonate in a voor fluitsolo door
Emile Biessen. Alleen de frazering ver
dient hier en daar herzien te worden. Piet
Cysouw en Carel Hoog wisten de wat
weerbarstige piano naar hun hand te zet
ten bij een door jeugdig elan opvallende
virtuoze vertolking van een mars voor
vierhanden van Franz Schubert.
Na de pauze speelde Leo van Trappe
met zin voor de eigen expressieve sfeer
van de muziek de „Suite bergamasque"
van Claude Debussy. Jan Pieter van Hou-
welingen bewges met de geladen voor
dracht van „Bajo la mesa" van Jacques
Ibert zijn muzikaliteit en zijn technische
groei. Aan het slot van de avond werden
de toehooi'ders in kennis gebracht met een
hedendaagse compositie „Virtuosismi" ge
naamd, van de componist O. Nussio, die
merkwaardig melodieus en zelfs wat ro
mantisch van aard bleek. Mede om de
knappe uitvoering door Emile Biessen
(fluit) en Carel Hoog (piano) heeft men
het werk bijzonder kunnen waarderen.
WILLEM DE BOER OVERLEDEN
In Zürich is op de leeftijd van 77 jaar
overleden de violist en componist Willem
de Boer, die in Amsterdam is geboren waar
hij aan het Conservatorium heeft gestu
deerd. De heer De Boer zette zijn studie
in Parijs en Berlijn voort. In Zürich nam
hij de leiding op zich van de virtuozen-
klasse van het Conservatorium aldaar en
hij heeft een belangrijke rol gespeeld in
het muzikale leven van de Zwitserse stad.
Letterkundige opdracht. De staats
secretaris van Onderwijs, Kunsten en We
tenschappen, mr. Y. Scholten, heeft aan
drs. W. L. Brinkman te Amsterdam op
dracht verleend tot het schrijven van een
essay over mythische poëzie.
Advertentie
r
VANAF 89 CENT
Een uitstekend verzorgde „Muziek Mo
zaïek" van Willem O'Duys en Leen Timp
zette' de reeks van zeer interessante do
cumentaires over muziek voort, die in
deze rubriek sinds jaar en dag verschijnt
Ditmaal waren het de muziekcritici, die
onder het milde licht van een nadere
kennismaking werden gebracht. De taak
en de opvatting, alsmede de nuances daar
in, van de rpuziekrecensent kregen welis
waar geen uitputtende en complete ana
lyse, doch er werd een tipje opgelicht
van een arbeid, die het publiek meestal
niet duidelijk onderscheidt: de arbeid van
een zeer bepaalde soort journalisten, de
critici, die soms zeer ondankbaar is en
vaak ook die ondankbaarheid over zich
zelf afroept. Er zou in de gesprekken van
Willem O'Duys met de drie door hem op
geroepen critici misschien wat dieper op
de eigenlijke, algemene taak van de cri-
tiek kunnen- zijn ingegaan, waarbij
het misverstand zou kunnen zijn
verminderd dat een recensent zich
als een orakel de dictatuur van
zijn eigen mening voorbehoudt doch
hier en daar kwam dat misverstand inder
daad aan de oppervlakte en reeds daar
om kan men een dergelijk, zij het opper
vlakkige, aanduiding van een probleem
toejuichen. Bovendien konden de kijkers
luisteraars genieten van een paar uitste
kende muzikale presentaties.
AAN DE LEERLINGEN-uitvoering van
de Haarlemse muziekschool van de Maat
schappij tot Bevordering der Toonkunst,
welke uitvoering maandagavond in de Ge
meentelijke Concertzaal werd gegeven,
verleenden ook het Toonkunstdameskoor
en het Toonkunst-orkest hun medewerking.
Deze omstandigheid bood de mogelijkheid
om op deze- avond een vrij omvangrijk
koorwerk, namelijk het „Stabat Mater"
van'Giovanni Battista Pergolesi ten geho
re te brengen. Onder leiding van zijn diri-
gente Kitty Nederkoorn had het koor het
beroemd geworden werk ingestudeerd en
de zanglerares van de school Jo Vincent
had een sopraan- en een ait-soliste geïn
strueerd voor de vertolking van de fraaie
aria's en duetten, die de componist in dit
„Stabat Mater" heeft opgenomen.
DE UITVOERING, waarbij de strijkers
van het Toonkunst-orkest een begeleidende
taak kregen te vervullen, stond onder de
vertrouwde leiding van de dirigent Mari-
nus Adam, die, slagvaardig gebruik ma
kend van de degelijke voorbereidingen, er
uitstekend in slaagde een prijzenswaardi
ge vertolkingseenheid tot stand te brengen.
De koorzang was doorgaans zeer klankrijk,
de solisten weerden zich met hun al goed
geplaatste stemmen verdienstelijk en ook
over het strijkorkest kon men tevreden
zijn. Van het volledig bezette Toonkunstor
kest hoorde men een door goede klank op
vallende vertolking van Haydns ouverture
voor „L'isola disabitata" en voorts bleek
het orkest door dirigent Adams leiding een
goede steun te zijn voor twee pianosolistes,
die haar krachten gaven aan de uitvoe
ring van delen van klassieke klaviercon
certen.
EEN VAN DEZE solistes had onder lei
ding van haar leraar Peter de Kleer het
Allegro en Andante uit Mozarts Pianocon
cert in A (K.V. 414) ingestudeerd. Met
betrouwbaar geheugen en vaardige pianis-
Het gemeentebestuur van Utrecht heeft
bij de raad een voorstel ingediend voor de
bouw van een nieuw congres- en concert
gebouw Tivoli dat zou moeten worden ge
situeerd aan de weg der Verenigde Naties
in het westelijke stadsdeel van de Dom
stad. De Haarlemse architect ir. J. Bijvoet
heeft becijferd dat dit gebouw rond 24 mil
joen gulden gaat kosten. B. en W. hebben
de raad machtiging gevraagd om ir. Bjjvoet
opdracht te geven tot het vervaardigen
van het voorlopige ontwerp van het nieuwe
gebouw en hiervoor een krediet te ver
strekken van 95.000 gulden.
Het bouwvolume wordt door architect
Bijvoet globaal geschat op circa 170.000 ku
bieke meter. Het kernprogramma van eisen
voor het nieuwe gebouw bevat onder meer
de bouw van een grote zaal, geschikt voor
concerten (bezoekerscapaciteit 1600) en
congressen (bézoekefscapaciteit 1800).
Voorts de bouw van een toneel- en ver
enigingszaal, die mede geschikt is voor het
houden van congressen. De maximale be
zoekerscapaciteit is hier gesteld op 1200,
MARIO WALLENDA GEOPEREERD
Artsen vqn het Highland Park zieken
huis in Detroit hebben bekendgemaakt dat
Mario Wallenda, een lid van de „Gréat
Wallenda's" nimmer meer zal kunnen lo
pen. Na een operatie van 2V2 uur werd be
kendgemaakt dat de levenskansen voor de
heer Wallenda goed zijn, maar de kans,
dat hij ooit weer normaal zal kunnen lopen,
bestaat niet. De 22 jaar oude' trapezewer
ker liep op 30 januari bij een val, waarbij
twee andere leden van de groep omkwa
men. zeer ernstige verwondingen aan de
ruggegraat op.
door afsluitbare balkons te verkleinen tot
700. Daarnaast is de bouw van drie foyers
nodig: een met balkon, die bruikbaar is als
balzaal, voor circa 1300, een voor circa 1200
en een voor 300 a 400 personen. Het nieuwe
Tivoli wordt in de gedachten van ir. Bij
voet verder gecomplimenteerd met buf
fetten, keukens en café-restaurant, ruimte
voor bestuursvergaderingen en parkeer
plaats voor 800 a 900 auto's, wintertuin en
een rijwielstalling voor 1000 rijwielen.
tiek gaf zij daarvan een technisch vaar
dige en muzikale voordracht. De tweede
soliste, een leerlinge van de directeur der
muziekschool Piet Vincent speelde al even
muzikaal, zeker en vlot het eerste deel
van Beethovens eerste Pianoconcert. Ver
der heeft men met genoegen kunnen luis
teren naar de knappe uitvoering van een
Sonate van Willem de-Fesch door een hobo
leerlinge van de heer C. van der Kraan,
naar het muzikale spel wan vier klarinet
leerlingen van de leraar Ru Otto, die een
mooie compositie van Paul Jeanjean speel
den. Het derde blaasinstrument, dat voor
solospel aan bod kwam, was de trombone,
die met goede toonvorming bespeeld werd
door een leerling van de heer J. A. Groot.
Een leerling van de violoncelleraar On-
ne van de Klashorst ten slotte, vertolkte
met opmerkelijke vaardigheid een violon
cel-sonate van Willem de Fesch. Een com
pliment voor de begeleidsters en de bege
leider van de solisten mag niet achterwe
ge blijven.
(Van onze Amsterdamse redacteur)
Nu Amsterdam het Nationale Ballet bin
nen zijn veste heeft gekregen, doet zich
meer dan ooit het ontbreken van een bal
let-opleiding voelen. Een commissie, die
zich met dit probleem heeft bezig gehou
den, heeft B. en W. thans in een rapport
in overweging gegeven een ballet-academie
op te richten, die deel zou moeten uitma
ken van het Amsterdams Conservatorium.
Evenals van overheidszijde bij de oprich
ting van Het Nationale Ballet is gesteld, is
ook de commissie van mening dat de be
roepsopleiding moeilijk is los te zien van
Net instituut dat de grootste afnemer '.al
zijn en daarnaast ook pedagogisch en stijl
vormend een bepalende rol bij de opleiding
moet spelen. Evenals die in Den Haag, zal
ook de dans-academie in Amsterdam, be
halve een danstechnische en een muzikale
scholing, algemeen onderwijs geven, zodat
degenen die later niet als beroepsdanser
(ES) worden aangesteld, een andere be
staansmogelijkheid zullen kunnen kiezen.
In de Italiaanse plaats Cortina zijn
„wereld-Oscars" uitgereikt; voor de
klassieke muziek aan Renate Tebaldi
(rechts), voor het lichte genre aan
Katina Raniers.
xom *v
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00-24.00
NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-berichten.
7.13 Lichte grammofoonmuziek. 7.30 Ge
wijde muziek (gr.) 7.50 Het brood des
levens, meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radio
krant. 8.35 Hammondorgelspel met ritmi
sche begeleiding (gr.) 9.00 Voor de zie
ken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de
vrouw. 10.10 Pianospel (gr.) 10.15 Morgen
dienst. 10.45 Instrumententaai ensemble
(gr.) 11.00 Samenzang, met begeleiding
van orgel. 11.25 Wachtend op de duif,
hoorspel (herh. Prisma-programma '9 en
23 februari). 12.00 Gevarieerde grammo
foonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Gewijde muziek.
12.37 Kerkdienst. 13.00 Nieuws. 13.15 Pro-
menade-orekst. 13.50 Kamerorkest en or
gel (gr.) 14.10 Klassieke grammofoonmu
ziek. 15.00 Wie luistert mee?, muziekcur-
sus. 15.30 Vokaal kwartet met pianobe
geleiding. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Lich
te grammofoonmuziek. 17.40 Beursberich
ten. 17.45 Volksmuziek uit Centraal-Euro-
pa. 18.10 Mannenkoor. 18.30 Het Spek-
trum, lezingen. 18.45 Lichte grammofoon
muziek. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10
Op de man af, praatje. 19.15 Leger des
Heilskwartier (gr.) 19.30 Radiokrant. 19.50
Lichte muziek. 20.10 Omroep-orkest en so
listen. 20.55 De ontwikkeling van enkele
sociaal-geneeskundige voorzieningen, le
zing. 21.20 lm Anfang, oratorium. 22.00
Kanttekeningen bij de voorpag'na. 22.10
Kinderkoor. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond
overdenking. 22.55 Platennieuws. 23.55-24.0
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
8.00 Nieuws. 8.18 Muzikale ochtendpost
(gr.). 9.00 Gymnastiek voor de vrouw.
9.10 Kookpraatje. 9.15 Orkestconcert (gr.):
Amusementsmuziek. VPRO: 10.00 School
radio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00
Een avondje thuis, gevarieerd program
ma. (Herh. v. j.l. zaterdagavond). 12.10
Hammondorgelspel. 12.30 Mededelingen
ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.33
Voor het platteland. 12.38 Latijns-Ameri
kaanse muziek (gr.). 12.55 Europese kam
pioenschappen kunstrijden op de schaats
te Genève. 13.00 Niéuws. 13.15 Salonorkest
en zangsolist (Herh. van zondag jl.) 13.45
Gesproken portret. 14.00 Pianorecital:
Klassieke muziek. 14.45 Volksliedjes en
-dansen. 15.00 Minder belasting voor ge
huwde werkende vrouwen, lezing. 15.10
Voor de jeugd. 17.00 Orgelspel. 17.15 Dans-
orkest en zangsolisten. 17.45 Europese
kampioenschappen kunstrijden op de
schaats te Genève. 17.50 Regeringsuitzen
ding: Nederlands Nieuw-Guinea, door mr.
dr. H. J. Roethof. 18.00 Nieuws en com
mentaar. 18.20 Actualiteiten. 18.30 Neder
lands koperorkest. 18.55 VARA-Varia. 19.00
Voor de kinderen. 19.10 Lichte grammo
foonmuziek. 19.20 Katholiek of algemeen,
toespraak. VPRO: 19.30 Voor de jeugd.
VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Theaterkoor en
-orkest met zangsolisten. 20.35 Zestig jaar
levenservaring, lezing. (21). 20.50 Mariken
van Nieumeghen, hoorspel met muziek.
22.10 Bas en piano. 22.30 Nieuws. 22.40
Hart op de tong: actuele problemen. 22.55
Omroeporkest: klassieke muziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL 234 rn 484 m. 926 en 620 kc/s.
324 m:
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoonmu
ziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte gram
mofoonmuziek. 12.50 Beursberichten. 13.00
Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 School
radio. 15.00 Pianorecital. 15.35 Lichte
grammofoonmuziek. 16.00 Beursberichten.
16.06 Engelse les. 16.21 Gevarieerde mu
ziek (gr.) 17.00 Nieuws. 17.15 Houtblazers
trio. 17.50 Boekbespreking. 18.00 Grammo
foonmuziek. 18.10 Lekenmoraal en filoso
fie. 18.30 Voor de soldaten. 18.50 Sportkro
niek. 19.00 Nieuws. 19.40 Grammofoonmu
ziek. 19.50 Klankbeeld. 20.00 Lichte gram
mofoonmuziek. 20.30 Verzoekprogramma.
21.30 De zeven kunsten. 21.45 Zigeuner
orkest. 22.00 Nieuws. 22.15 Pedagogisch
praatje. 22.25 Etnische muziek. 22.55
Nieuws. 23.00-23.15 Voor de zeelieden.
VOOR DINSDAG
NTS: 20.00 Journaal. 20.20 Zendtijd poli
tieke partijen: P.v.d.A. 20.30 Nationale Fi
nale Eurovisie Songfestival 1962. 21.15-22.50
Speelfilm.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 Jeugdjournaal. AVRO: 17.10-
17.40 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Woord
en beeld. 20.30 Piste, gevarieerd program
ma. 21.10 Onze arme rijke taal: Avond
college Nederlands. NTS: 21.35 Eurovisie:
Europese kampeioenschappen kunstrijden
op de schaats te Genève. KRO: 23.00
Epiloog.
ANATOLE ABOEKOV OVERLEDEN
De Russische danser Anatole Aboekov is
zondag op 62-jarige leeftijd in New York
overleden. Aboekov, die zijn opleiding ont
ving bij het ballet van Sint Petersburg,
vertrok kort na de Russische revolutie naar
het buitenland waar hij deel uitmaakte
van enkele wereldberoemde gezelschappen.
In 1939 vestigde hij zich in de Verenigde
Staten, waar hij balletlessen gaf aan o a
I Maria Tallchieff en Jacques 1' \mbois»