Werk van Jozef Israels
„het HARTBREKENDE HUIS"
4*.
m-
Koor Katholiek Haarlem
met mis van Schubert
Cultuurprijs van
Hilversum voor
Gabriël Smit
Kleinplastiek in
Madurodam
Pierre Benoit overleden
T oneelpremières
in Haarlem
Wrange comedie van
Berhard Shaw
4 A tlKONDIGIMGEli zr, BESCHO UW!tl GEN
AVRO-DIRECTEUR
REPKO OVERLEDEN
Z TERDAG 3 MAART 1962
4
IN HET LARENS SINGERMUSEUM
"'v'-A
-
•- i v - 'V'-.'v
Bob Buys
En „L'an mil" van Pierné
Allegri Strijkkwartet
Sartre en Shakespeare
Kerkelijk nieuws
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisie programma
HET SINGERMUSEUM te Laren was zo gelukkig de in Groningen en Arnhem
gehouden herdenkingstentoonstelling van werk van Jozef Israels (18241911) te
kunnen overnemen en bovendien belangrijk uit te breiden. In het woord vooraf in
de catalogus wordt verondersteld dat sommigen van deze expositie zullen zeggen,
dat we dit werk eens en vooral ontgroeid zijn, dat anderen toch in Israels „een vent"
zullen zien en dat er ook verbaasd zullen zijn over zoveel moois, „zo ademend in
zijn grote eenvoud". Schrijver dezes behoort zeker niet tot de laatsten. En al kan
ik in Israëls heel goed „een vent" zien, toch ben ook ik dit werk ontgroeid. Het is
juist dat „ademende", dat ik zo mis in Israëls' wijze van schilderen, die slordig en
vaak vervelend tot angstig kan zijn. In het grootste doek zit minder ruimte dan in
eeen kleine aquarel van Bosboom, die door de directeur van het Groninger Museum,
de heer W. J. de Gruyter, minder groot dan Israëls geacht wordt.
MOET NU WER
KELIJK een zo
grauw schilderij als
de „Joodse Bruiloft"
uit de collectie van
het Riikssmuseum
gezien worden als
het werk van een
groot kunstenaar
Men bekijke eens hoe
ongelukkig de kledij
van alle figuren ge
schilderd is zodat het
is of onder de koppen
enige slordige textiel
hangt, nergens de
plastiek van het li
chaam verradend.
Het portret van Es-
telle Hijmans-Herz-
feld, sterk Rem-
brandtiek genoemd,
frappeert zeker, maar
hoe houterig is hier
en daar de kop ge
daan, terwijl de
borstpartij, zo ge
schilderd door een
andere dan Israëls,
bluf genoemd zou
worden misschien.
Zelf moet Israëls te
gen zijn Duitse colle
ga Liebermann ge
zegd hebben: „Be
halve Millet is er
geen schilder, die zo
weinig tekenen en
schilderen kan als ik
en daarbij zulke
goede schilderijen
heeft gemaakt." Van
Gogh prijst daaren
tegen in zijn brie
ven Israëls' vakman
schap. Nu was dat in
brieven, die Van
Gogh uit Nuenen
schreef, in de tijd dus, dat hij nog veel
te leren had. En dat deed Van Gogh
danook later in Frankrijk.
DE WAARDERING voor Israëls, in wie
men tijdens zijn leven wel een tweede
Rembrandt wilde zien, is typerend voor
het gebrek hier in Nederland aan inzicht
in de schilderkunst, dat zeker mede een
oorzaak was van Jongkinds wegtrekken
naar Frankrijk. Daar zag men in Jongkind
de vernie.uwer. Hier kan Israëls gezien
worden als een figuur, die met een ver
nieuwing in zoverre te maken had, dat
hij door zijn menselijke instelling van
^bestaande, maar verlopende traditie
moest afwijken. Het is wel onthullend dat
Bè Gruyter ons moet vertellen dat een zo
bekend kunstbeschouwer als Meyer Graefe
beweert dat Israëls door Millet geïnspi
reerd zou zijn. Als Israëls vbnd dat Millet,
gelijk hijzelf, zo weinig kan schilderen,
dan geeft hij daarmee zelf het bewijs Mil
let niet echt gezien te hebben. Israëls'
v ..4 i
->-• rWiiv.-v:
II® .'/V: vb
v>K
v -5*.
Jozef Israëls in 1903.
schilderwijze moge niet altijd fraai zijn,
weinig helder van stellen, het is een eigen
zinnige wijze van schilderijen, die geen
enkele invloed verraadt. Inderdaad was
Israëls „een vent". Zijn echte bewogen
heid is alleen minder picturaal „verklaard"
dan bij een Jongkind. Maar het was in
Israëls' tijd al een winst dat echte be
wogenheid duidelijk aanwijsbaar werd.
En hierin ligt zijn grote verdienste.
ISRAELS' bewogenheid resulteerde
echter in schilderijen naar onderwerpen,
die ons na een maatschappelijke evolutie
(en revolutie) nog maar weinig zeggen.
Men kan het typerend achten, dat men
zijn werk, dat jaren achtereen te zien was
in het Stedelijk Museum te Amsterdam,
er nu niet meer ontmoet. Ik geloof boven
dien dat men bij het schatten van Israëls'
kwaliteiten als kunstenaar er voor moet
waken het ongewone in compositie bij
voorbeeld als een artistieke bijzonder
heid te zien. In mistekening ziet men wel
te gemakkelijk een aanloop tot het expres
sionisme. Het verloren gaan in de om
ringende ruimte van figuren kan er op
wijzen dat Israel's de menselijke een
zaamheid wilde benadrukken. Mij komt
dit voor als een beetje goedpraten. Wan
neer men echter bereid is en het vermogen
bezit een beetje in de historie terug te
proberen te leven, dan geniet men een
expositie van een goed en zeer gewetens
vol mens.
ISRAELS' PORTRETTEN kunnen zeer
expressief zijn. Het mooist geschilderd is
een laat zelfportret, waarbij het is of de
auteur zich meer kon overgeven aan lou
ter schilderkunstige problemen. Het teke-
„Omkijkende man te paard" van
Jozef Israëls (zwart krijt, 1890).
nen van Israëls is trouwens helemaal niet
zo slecht. Het is of hij daarvoor niet altijd
alle aandacht had, of de kunde hem on
verschillig liet omdat verhaal of uitdruk
king voorop moesten staan. Een tekening
naar hem gemaakt door zijn zoon Isaac,
op deze expositie aanwezig, is een goed
voorbeeld van de klaarheid, die ik in het
werk van de vader mis.
De catalogus bevat een voorlopig be
schrijvende bibliografie samengesteld door
J. Bolten. Boltens notities, achter de ge
noemde geschriften, zijn vaak zeer inte
ressant; ze zeggen „wel een en ander om
trent de waardering, die Israëls genoot
(zie de enorme voor zijn werk geboden
prijzen) en maken het ons makkelijker
ons in Israëls' tijd te verplaatsen.
DE TERZELFDER TIJD geëxposeerde
collectie Balinese kunst is grotendeels
van deze tijd. He| hangt natuurlijk ook
van een maatschappelijke ontwikkeling
af in hoeverre een zo eigen kunst als de
Balinese levend te houden is. Er is in ieder
geval sprake geweest van een herleving,
mede bevorderd door op Bali gevestigde
Europese kunstenaars, waaronder de
Duitser Spiesz. Al verscheidene keren wer
den collecties Balinese kunst in ons land
vertoond. Van die, welke ik mocht zien,
is deze de meest verrassende. Vooral de
schilder- en tekenkunt kan van grote rijk
dom zijn. Verbazirgwekkend zijn soms
ingenieus te noemen composities. De beeld
houwkunst heeft hier en daar een wat
folkloristisch karakter, maar Jcomt in
verscheidene gevallen soms misschien
dichter bij ons dan de schilderkunst.
OP DONDERDAG aanstaande geeft koor
Katholiek Haarlem, onder leiding van Al-
bert de Klerk alhier in de concertzaal een
uitvoering van de zesde Mis (Es) van
Schubert, die ontstond in het laatste le
vensjaar van de meester. Men zou dit
werk om zijn geweldige proporties kunnen
vergelijken met Beethovens Missa Solem-
nis, naar de geest is het echter daarvan
de tegenpool, om de lyrische charme, die
het bij Schubert steeds wint van de con
structie. Wat niet wegneemt dat Schubert
in zijn laatste Mis verrassende effecten be
reikt met polyfone koorgedeelten en als
steeds door zeer persoonlijke harmonisa
ties de aandacht trekt.
GABRIëL PIERNé, de componist van
„La Croisade des Enfants", heeft in zijn
„L'An Mil" de reacties trachten weer te
geven van de westerse bevolking omstreeks
het jaar 1000, M;oen velen geloofden, dat
op die fatale nieuwjaarsdag de wereld zou
vergaan, terwijl anderen, die aan de on
heilsvoorspelling slechts een symbolische
betekenis toekenden, zich te buiten gingen
aan saturnaliën en het vieren van het mid
deleeuwse ezelsfeest. Pierné maakt hierbij
een geestig gebruik van de authentieke
schertstrope „Sire asne car chantez". Het
geheel wordt dus een spel van grote con
trasten, waarbij Pierné zich een meester
toont in de behandeling van orkest en koor.
De cultuurprijs 1962 der gemeente Hil
versum is vrijdagavond in de met vele
bloemstukken versierde burgerzaal van
het raadhuis uitgereikt aan de Larense
dichter Gabriël Smit. De prijs werd hem
ter hand gesteld door burgemeester J. J.
G. Boot, die tevoren, tot grote hilaritiet
van de vele genodigden, een brief van
Gabriël Smit uit 1958 had voorgelezen,
waarin deze zijn onmacht bekende om te
voldoen aan het verzoek van de burge
meester, een gedicht te schrijven ter
gelegenheid van de komst van Hilver-
sums 100.000 inwoner.
„Ik ben zeker 25 keer aan mijn schrijf
tafel gaan zitten, maar het lukt me dood
eenvoudig niet" zo had de thans onder
scheiden kunstenaar destijds geschreven.
Hij &as nu zeer erkentelijk voor de „groot
moedigheid en vergevingsgezindheid" van
de gemeente. De jury, waarin o.a. prof. dr.
G. Stuiveling, Anton van Duinkerken en
F. W. van Heerikhuizen zitting hadden,
was van oordeel, dat Gabriël Smit voor
al in zijn religieuze gedichten „een poëzie
heeft voortgebracht, die geheel van deze
tijd is en toch niet minder van alle tij
den" Ook zijn psalmberijming is in de
beschouwing betrokken, evenals zijn kri
tisch en essayistisch werk. zijn sociale bewo
genheid, zijn kameraadschappelijke hulp
vaardigheid en zijn belangstelling voor
het artistieke leven in het Gooi. In zijn
dankwoord verklaarde Gabriël Smit o.m.
dat de gemeenschap, die een kunstenaar
eert, in hem haar eigen meest beslissen
de levenskracht eert. „Want een volk zon
der kunst is een dood volk; het heeft geen
stem geen hart en geen ziel". De plech
tigheid werd omlijst met voorddracht en
pianospel en besloten met een receptie.
Maandag geeft het in 1954 opgerichte
Allegri String Quartet te Haarlem in het
Concertgebouw een kwartetavond. Het
Kwartet is genoemd naar de Italiaan Gre-
goris Allegri (1582-1652), waarschijnlijk de
eerste die muziek voor een strijkkwartet
schreef. Het kwartet bestaat uit de vio
listen Eli Goren en James Barton, de alt
violist Patrick Ireland en de cellist William
Pleeth.
Uitgevoerd worden het Kwartet in G gr.
t. K.V. 387 van Mozart, Kwartet no. 1,
opus 25 van Benjamin Britten en het
Kwartet no. 2 in a kl. t. opus 51 van
Brahms.
Ter gelegenheid van het feit dat
Madurodam tien jaar geleden (op 2 juli
1952) door Prinses Beatrix, als burge
meester van het stadje, officieel werd
geopend, zal in het kader van het Hol
land Festival, van 2 juli tot 20 augus
tus, een openluchttentoonstelling van
kleinplastiek worden gehouden. Het ini
tiatief hiertoe is genomen door de
directeur van Madurodam, de heer G.
G. Jungerius. Voor deze tentoonstelling
hebben reeds vele vooraanstaande
beeldhouwers hun medewerking toege
zegd, onder anderen Mari Andriessen,
Marius van Beek, F. van der Burgt,
L. P. J. Braat, Dirk Bus, Van Eysden,
prof. V. P. S. Esser, mevrouw Franzen-
Heslenfeld, prof. Paul Grégoire, Ben
Guntenaar, mevrouw Fri Heil, J. Hek
man, A. Hettema, R. Hettema, Cor
Hund, G. Jacobs van de Hof, Gooitzen
de Jong, S. Klinkenberg, mevrouw Nel
Klaassen, Carel Kneulman, H. Kore-
man. Joop P. W. Meefout, Theo van de
Nahmer, Jacques van Rhijn, H. Rei-
cher, mevrouw J. G. Riemsdijk, R.
Rooyackers, mejuffrouw Gra. J. W.
Rueb, J. M. Roosenburg, mejuffrouw
Gerarda Rueter, N. Steenbergen, P. van
Stuyvenberg, Tajiri, A. Teeuwisse, A.
Termote en C. Visser.
De Franse schrijver Pierre Benoit, lid
van de Franse Academie sedert 1931, is
vanochtend in zijn huis in Saint-Jean-de
Luz in Zuidwest-Frankrijk overleden. Hij
was sinds kort bezig aan een nieuwe
roman maar kreeg toen opnieuw last van
een oude bronchitis die zijn longen al aan
getast had. Benoit werd op 16 juli 1886 in
Albi geboren. Hij stierf in de villa die hij
de naam had gegeven van „Allegria", een
van zijn heldinnen wier namen alle met
een „A" begonnen.
Benoit begon zijn loopbaan als depar
tementsambtenaar. Na in de eerste wereld
oorlog een jaar gemobiliseerd te zijn ge
weest, keerde hij naar zijn bureau terug
waar hij, naar eigen mededeling, zijn eer
ste roman „Koenigsmark" schreef, de
enige die in Parijs tot stand kwam. Daar
na volgde zijn bekendste werk „l'Atlan
tide" dat in - ventien talen vertaald is en
waarvan drie miljoen exemplaren zijn
verkocht.
Aanstaande maandag komt de Neder
landse Comedie naar Haarlem om er Sar
tre's „De gevangenen van Altona" te
spelen dat hedenavond te Amsterdam in
première gaat in regie van Kees van Ier
sel. Han Bentz van den Berg speelt de rol
van de Duitse ex-officier. Verder werken
onder anderen mee Ellen Vogel, Elisabeth
Hoytink en Johan Fiolet. Wij hopen maan
dag een uitvoerig verslag te publiceren
van de première, die dan 's avonds gevolgd
wordt door een voorstelling in Haarlem.
Dinsdag aanstaande speelt de Haagse
Comedie in de Haarlems» Stadsschouw
burg ..Hendrik IV" van Sha'cesoeare, in
de regie van Michael C'-oft. Onze toneel
medewerker Hans va., den Rer»h schreef
hierover na ie première: ..Een in vriiwel
ieder opzicht voorbeeldige en mepsleoende
voorstelling, die vooral onverg°teliik zal
blijven door de magische vertolking van
Falstaff door Joris Diels' een grootse
acteursprestatie van een begenadigd kun
stenaar. Vertaling, kostuums en decors
droegen eveneens bij tot dit grandioze
resultaat, dat in onze toneelpraktijk niet
makkelijk overtroffen zal worden".
Geref. Gemeenten.
Beroepen te Klaaswaal W. Hage te Mid
delburg.
DE TONEELGROEP ENSEMBLE
heeft gisteravond in de Haarlemse Stads
schouwburg een vertoning gegeven van
Bernard Shaws comedie „Heartbreak
House", in de Nederlandse vertaling van
Jan Starink voorzien van de lelijk-klin-
kende en even onromantische als on
dichterlijke titel „Het hartbrekende
huis". (Men vergelijke de vindingrijkheid
en de klank van de titel waaronder het
stuk vroeger in Duitsland is gespeeld:
„Haus He'rzenstod"
SHAW, die dit stuk schreef tijdens de
eerste wereldoorlog, heeft het „een fantasia
in Russische stijl op Engelse thema's" ge
noemd. Daarmee heeft hij ongetwijfeld
willen wijzen op de verwantschap tussen
zijn figuren in dit werk en de mensen in
vele stukken van Tsjechov en diens tijd
genoten; hier ig het dan niet de Russische
maar de Britse „upper class", die geeste
lijk te gronde gaat uit ledigheid en laco
niek aanziet hoe al zijn machtsposities af
brokkelen, zonder een hand uit te steken
om de naderende ondergang te voorkomen.
Voor de goede verstaander verduidelijkt
Shaw dit nog door het wonderlijke gezel
schap, dat hij bijeen heeft gebracht op het
landgoed van een heel oude, aan de rum
verslaafde ex-zeekapitein, een hele avond
lang te laten praten over sexuele koetjes
en financiële kalfjes, en hem met sadistisch
genoegen de pijnlijke verschillen tussen
de innerlijke en de uiterlijke mens te laten
onthullen, tot.... er plotseling een bom
aanval komt waardoor twee leden van het
gezelschap worden gedood. Dan pas blijkt,
dat het»stuk niet alleen tijdens de eerste
wereldoorlog werd geschreven, maar dat
het ook in die periode spéélt. Het gezin en
de gasten van kapitein Shotover hebben
echter „wel wat anders aan hun hoofd"
voornamelijk veel futielere dingen dan
die oorlog en reppen er dus met geen
woord van. Aan het slot constateren zij
alleen cynisch dat de nietsdoeners, de nut-
telozen het er levend hebben afgebracht en
dat de bomaanval juist het leven van de
twee „praktische zakenlieden" heeft ge
kost. „Wat een machtige belevenis!", roept
de snobistische mrs. Hushabye uit als de
vijandelijke vliegtuigen weg zijn; „ik hoop
dat ze morgenavond terugkomen". En het
berekenende iongemeisje Ellie, dat koket
teert met haar gebroken hart, zegt dan,
volgens Shaw „stralend bij dat vooruit
zicht" terwijl het doek valt „Ja, dat
hoop ik ook!"
ZELDEN HEEFT SHAW op zulk een
bijtende, wrange wijze, zij het dan ook
verzacht door zijn grandioze humor en
wereldwijsheid, afgerekend met de ver
blinding en de innerlijke onmacht van de
Britse society, die de wereld en in de
eerste plaats haar eigen wereld ineen
zag storten zonder er ook maar iets tegen
te ondernemen of zich er zelfs maar over
op te winden. Het is danook voornamelijk
deze afrekening, veel meer dan de nogal
kille karakterontleding en de vrij gezochte
situatieschildering, die het stuk zijn hui
dige waarde en zijn anno 1962 nog (of weer)
bestaande actualiteit geeft. Vooral om die
reden moeten we er Karl Guttmann dank
baar voor zijn, dat hij het hedendaagse
Nederlandse publiek met „Heartbreak
House" kennis heeft willen laten maken.
Hij had echter in de toneelgroep Ensem
ble geen gezelschap dat volledig was op
gewassen tegen de zware eisen die dit stuk
stelt. De bezetting van verscheidene rollen
was duidelijk meer door de noodzaak der
omstandigheden dan door artistieke over
wegingen bepaald. Dit geldt beslist niet
voor Ton van Duinhoven, die geknipt was
voor de rol van Hector Hushabye en zowel
de dwaze als de serieuzere kanten ervan
uitstekend tot hun recht liet komen. Een
verrassing was de rake en pittige uitbeel
ding van het toch vrij gecompliceerde ka
rakter van Ellie Dunn door Ingeborg Elze
vier, terwijl de rol van Elbe's sympathieke
vader bij Lex Goudsmit in heel goede
handen was. Sigrid Koetse en Ina van
Faassen waren echter bepaald geen Engel-
se society-figuren, ondanks de fraaie
dure kostuums die zij droegen; deze beide
jonge actrices hebben al herhaaldelijk be
wezen over veel talent te beschikken, maar
met al dat talent konden ze ons niet doen
geloven in de karakters van de zusters
Hesione en Ariadne, die overigens ook lang
niet zo jong meer zijn (al zijn alle toe
spelingen op hun „middelbare leeftijd" uit
de tekst geschrapt!) en wier onbeschaamd
heden danook veel meer wei-overwogen
dienen te worden gelanceerd. Kapitein
Shotover, door wiens mond Shaw de „mo
raal" van het stuk tot uiting brengt, kreeg
van Jan Retèl evenmin het volle gewicht
van zijn 88 jaar zodat zijn vlagen van
seniliteit niet helemaal overtuigend werk
ten maar wel bracht Retèl de tekst voor
treffelijk over het voetlicht. Rob Geraerds
gaf aan de rol van de groot-industrieel
Mangan veel te weinig diepte en nuance.
Henk Molenberg had aardige momenten
als de leeghoofdige diplomaat Randall en
Louis van der Steen was wel grappig als
de inbreker. Dat Magda Janssens haar
hand niet omdraaide voor de kleine rol van
de huishoudster, en er toch weer een ver
zorgde vertolking van gaf, spreekt vrijwel
vanzelf.
KARL GUTTMANN had het stuk met
veel begrip, zowel voor Shaws geestig
heden als voor zijn bittere ernst, geregis
seerd. Het publiek, dat niet heel talrijk
was, amuseerde zich kennelijk; maar of
het diep onder de indruk is gekorpen van
de sociale filosofie, die aan „Heartbreak
House" ten grondslag ligt, waag ik te be
twijfelen.
Simon Koster
Vrijdagmiddag omstreeks vijf uur is te
Hilversum onverwacht overleden de heer
D. Repko, directeur van de AVRO. Oe
heer Repko, die 51 jaar was, is in zijn
werkkamer onwel geworden, kort nadat
hij was teruggekeerd van de receptie ter
gelegenheid van het vijftienjarig bestaan
van de Nederlandse Radio Unie.
Dirk Repko werd 11 oktobeiP 1910 te
Amsterdam geboren, waar hij de vijfjari
ge h.b.s. doorliep en vervolgen de akte
m.o. boekhouden behaalde. Van 1927 tot
1929 was hij werkzaam bij de Nieuwe
Rijnvaart Maatschappij, van 1930 tot
1946 bij het Gemeentelijk Energiebedrijf
van Amsterdam Van 1945 tot 1946 stu
deerde hij rechten en economie aan de
Gemeente-Universiteit van Amsterdam.
Van 1946 tot 1949 was hij in dienst als
reserve-officier en daarna was hij verbon
den aan de Rijksaccountantsdienst, die hij
in 1952 verliet wegens zijn benoeming tot
administrateur bij de AVRO, waar hij een
jaar later tot directeur benoemd werd.
De heer Repko was voor de V.V.D. Md
van de Gemeenteraad van Hilversum. On
langs heeft hij verklaard zich als zoda
nig, in verband met zijn directeurschap
van de AVRO niet herkiesbaar te zullen
stellen.
Aan het begin van het jubileumconcert
dat de Nederlandse Radio Unie vrijdag
avond in Utrecht aanbood, heeft de voor
zitter van de NRU. mr. A. B. Roosjen,
de overleden AVRO-directeur herdacht. Hij
zei dat door dit verscheiden een schaduw
is geworpen over het 15-jarig jubileum van
de Nederlandse Radio Unie. Het publiek
nam enige minuten stilte in acht.
In verband met het plotseling overlijden
van de heer Repko werd het programma
van het concert, gegeven door het Radio
Philharmonisch Orkest,. gélwijzigd. Begon
nen werd met Te Deum van Brückner,
waarna werd uitgevoerd een concert voor
piano en orkest van Mozart en de sym-
phonie in d klein van César Franck.
Behalve in het via de zender Hilversum I
uitgezonden herdenkingsconcert van de
N.R.U.' is gisteren de heer Repko herdacht
in het programma Hilversum II met een
toespraak door dr J. A. de Koning. De
voorzitter van de N.T.S., de heer E. A.
Schuttenhelm. sprak gedenkwoorden in het
televisieprogramma, drs. F. L. Tijmstra,
directeur van Radio Nederland Wereld
omroep, hield een herdenkingsrede in de
Nederlandse uitzending van de Wereld
omroep van gisteravond.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 8.00 KRO.
9.30 NCRV 10.00 IKOR. 12.00 NCRV.
12.15 KRO. 17.00 CONVENT VAN
KERKEN. 18.30 NCRV. 19.45-24.00
KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke
grammofoonmuziek. 8.25 Inleiding Hoog
mis. 8.30 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws
en waterstanden. 9.45 Vocaal ensemble
met orgelbegeleiding. IKOR: 10.00 Muziek
van de zondag. 10.15 Inleiding op de kerk
dienst. 10.30 Nederlands Hervormde kerk
dienst. 11.30 Vragenbeantwoording. 11.45
De Kerk in de spiegel van de pers, le
zing. NCRV: 12.00 Kamerorkest en orgel
(gr.) KRO: 12.15 Buitenlands commentaar.
12.25 Lichte grammofoonmuziek. 12.35
Lichte muziek met zangsolisten. 12.55 De
Kerk zijt gij, lezing. 13.00 Nieuws. 13.05
De Oelewappers, gevarieerd programma.
13.30 Voor de kinderen. li.OO De luister
van Uw huis, klankbeeld over litturgie en
kerkmuziek. 14.30 Kamermuziek. 15.15
Boekbespreking. 15.25 Muzikale aspecten,
muzikale lezing. 16.00 Sportprogramma.
16.30 Vespers. CONVENT VAN KERKEN
17.00 Gereformeerde kerkdienst. 18.10 Ca
techisatie voor de schippersjeugd, lezing
NCRV18.30 Orgel en hobo. 19.00 Nieuws
uit de kerken. 19.05 Godsdienstige samen
zang en orgelrecital. 19.30 Door een ge
opende deur in de hemel, lezing. KRO:
19 45 Nieuws. 20 00 Testbemanning, hoor
spel (23). 20.35 Gitaarspel (gr.) 20.45 Toer
nooi van het lichte lied. 21.10 Er zijn
geen Belgen, lezing. 21.25 Kamermuziek
(gr.) 22.00 In de vergulde baars, licht
programma. 22 20 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22.40 In het land van
de dichter, litteraire lezing. 23.00 Avond
gebed 23.15 Klassieke orkestmuziek. 23.40
Zangrecital (gr.) 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 8.00
VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA.
18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00-24.00
AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Koperensemble.
8.25 Voor het platteland, lezing. 8.35 Weer
of geen weer, gevarieerd programma. 9.45
Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Kamer
orkest en solisten. 10.30 Strijk en zet:
gevarieerd programma. AVRO: 12.00 Thea
terorkest. 12.30 Sportberichten. 12.32 Ver-
Advertentie
N.V. MIJ. „HOLSTER" - OVERVEEN
Tel. K 2500 - 60002, 57290 en 57833
Centrale verwarming
Airconditioning
Aut. oliestook
zoekprogramma (orgel en piano). 13.00
Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld,
lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoon
muziek. 13.20 Knipperlicht, programma
voor alle weggebruikers. 14.00 Boekbe
spreking. 14.15 Concertgebouworkest eh
solisten. I.d. pauze: interview. 16.30 Sport-
revue VARA: Strijk en zet: gevarieerd
programma. 17.30 Voor de jeugd. 17.50
Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal.
VPRO: 18.30 Doopsgezinde kerkdienst.
IKOR 19.00 voor de jeugd. 19.30 De Open
Deur, lezingen. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05
Lichte orkestmuziek. 20.40 Fantasie en
werkelijkheid, hoorspel, 21.00 Lichte or
kestmuziek en zangsolisten. 21.30 In het
voetspoor der wetenschap, lezing. 21.45
Internationale volksliederen. 22.00 Kamer
muziek (gr.) 22.30 Nieuws. 22.40 Actuali
teiten. 22.55 Mededelingen en sportuitsla
gen. 23.00 Klankbeeld. 23.15 Lichte mu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL, 245,3 m. - 1223 kc/s.
9.30 Ds. G. Toornvliet van Bloemendaal.
11 Ds. G. Toornvliet - uitzending van dienst
voor belangstellenden. 2.45 Kinderdienst.
3.30 Ds. P. N. Kruyswijk van Bloemendaal.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Vlaamse muziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 amusementsorkest en
zangsolist. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de
soldaten. 14.00 Opera- en belcantoconcert.
15.30 Sportuitzending. 17.00 Nieuws. 17.10
Lichte muziek. 17.45 Sportuitslagen. 17.50
Grammofoonmuziek. 18.00 Pianorecital.
18.30 Godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuw
19.30 Lichte grammofoonmuziek. 20.00
23.05 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m.: 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-berichten.
7.13 Lichte grammofoonmuziek 7.20 Sport
uitslagen van zaterdag. 7.30 Gewijde mu
ziek. 7.50 Het brood des levens, medita
tie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Kin
derkoor met orkest (gr.) 8.50 Lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35
Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw.
10.10 Kamermuziek (gr.) 10.20 Theologi
sche etherleergang. 11.05 Viool en piano.
11.35 Lichte grammofoonmuziek. 12.25 Voor
boer en tuinder, lezing. 12.30 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Meis
jeskoor en instrumentaal kwintet. 12.53
Grammofoonmuziek, eventueel actualitei
ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Blaasorkest. 13.40
Lichte grammofoonmuziek. 14.05 Schoolra
dio. 14.30 Donderdagavondmozaiek, geva
rieerd programma (herh.) 15.30 Kamer
muziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Fil
harmonisch sextet. 17.00 Voor de kleuters.
17.15 Voor de jeugd. 17.30 Jazzmuziek (gr)
17.40 Beursberichten. 17.45 Regeringsuit
zending: De Hindoestaanse bevolkings
groep in Suriname, door Drs. J. D. Speck-
mann. 18.00 Orgelspel. 18.30 Semi-klassie-
ke grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en
weerbericht. 19.10 Op de man af, praatje.
19.15 Klassieke grammofoonmuziek. 19.30
Radiokrant. 19.50 Koperorkest. 20.10 Bij de
gratie Gods, klankbeeld. 21.40 Walsmuziek
(gr.) 22.00 Parlementair commentaar.22.15
Liedjes. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverden
king. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Het kerk
lied en zijn weg in de toonkunst, muzikale
lezing. 23.40 Het Evangelie in Esperanto,
lezing. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m. 7.00 VARA. 10.00
VPRO, 10.20-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.23 Lichte grammofoonmuziek.
8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmu
ziek. 8.35 Van de voorpagina, praatje.
8.40 Amusementsmuziek (gr.) 9.00 Gym
nastiek voor de vrouw. 9.10 Lichte gram
mofoonmuziek. VPRO: 10.00 Bezet of be
zeten?, overdenking. VARA: 10.20 Zestig
minuten voor boven de zestig. 11 20 Voor
dracht. 11.35 Saxofoonkwartet. 12.00 Lich
te orkestmuziek met zangsolisten. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Voor het platteland, praatje. 12.58
Orkestmuziek (gr) 13.00 Nieuws. 13.15
Voor de middenstand, lezing. 13.20 Ham
mondorgelspel. 13.45 Wikken en wegen, le
zing. 14.00 Cello en piano. 14.30 Voor de
jeugd. 15.15 Dansmuziek. 15.50 Oude lied
jes. 16.05 Muziekrevue. 16.45 Streekuitzen-
ding: Limburg. 17.10 Lichte grammofoon
muziek. 17.25 Roemeens orkest. 17.50 Mi
litair commentaar. 18.00 Nieuws en com
mentaar. 18.20 Actualiteiten. 18.30 Piano
duo. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Par
lementair overzicht. 19.15 Regeringsuitzen
ding: Willem O.Duys presenteert de Ra-
diozilvervloot 1962. 19.30 Lichte muziek.
20.00 Nieuws. 20.05 De wilde vaart, caba
ret. 20.35 Je neemt er wat van mee.
quizprogramma. 21.20 Lichte muziek. 21.45
In de stem weerklinkt het hart klankbeeld
22.30 Nieuws. 22.40 Kamermuziek. 23.14
Actualiteiten. 23.17 Spontane reacties: mu
zikale discussie. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m: 12.00 Nieuws 12.03 Lich
te muziek. 12.30 Nieuws. 12.35 Landbouw-
kroniek. 12 42 Lichte grammofoonmuziek.
12.50 Beursberichten. 1300 Nieuws. 13.15
Kamermuziek. 13.45 Klassieke muziek.
14.00 Schoolradio. 15.45 Vlaamse symfoni
sche muziek. 16.00 Beursberichten. 16.06
Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte
grammofoonmuziek. 17.45 Franse les. 18.00
Pmtestantse uitzending. 18.20 Voor de sol
daten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws.
19.40 Grammofoonmuziek. 19.45 In en om
20.40 De zeven kunsten. 20 55 Strijkkwar
tet en soliste. 21.30 Lichte grammofoonmu
ziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Amusementsor
kest. 22.35 Populaire volksmuziek. 22.55
Nieuws. 23.00-23.15 Voor de zeelieden.
VOOR ZATERDAG
VPRO: 15.00 Flitsen van de Antwerpse
Zesdaagse. 15 45 Film over het leven van
jazzmusici. 16.30 Speelfilm. 17.00-17.35 Voor
de kinderen. 19.30 Toekomst: plaatjeskij-
ken in de boeken van Jules Verne. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. VPRO:
20.20 Vernissage. 20 30 Jazz-ballet. 20.50
Filmfragmenten. 2100 Musical-liedjes.
NTS: 21.30 Eurovisie: Europese kampioen
schappen kunstrijden op de schaats te Ge-
nève. VPRO: 23.00-23.40 Filmfragmenten.
VOOR ZONDAG
KRO: 10.30 Plechtige Hoogmis. NTS:
19 30 Weekjournaal. 20 00 Sportactualitei-
ten. KRO: 20.30 De tante van Charlie,
TV-klucht. 21 55 Pauze. 22.00 Amsterdams
Kunstmaandorkest en solist. 22.30 Epiloog.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht
NCRV: 20 20 Memo. 20 30 Vader weet het
beter, TV-feuill. 20 55 Voordracht 21 '5 Do
cumentaire over de 2e wereldoorlog 21
Forum.