HOPEH EH DE GEVANGENEN VAN ALTONA A A nKONDIGI/IGEH ehBESCHOUWMGEH Sweelinck herdacht in Teylers Museum „Hannibal" een nieuwe thriller van R. Feenstra Koningin Elizabeth bezocht politiek cabaret „Beyond the fringe" in Londen De negen muzen Beverwijkse Harmonie kapel in het Kennemer Theater InterschoJaire expositie in „Het Huis Van Looy" Première bij Nederlandse Comedie MAANDAG 5 MAART 1962 4 van Sartre, een belangwekkend stuk eigentijdse dramatiek Hans van den Bergh P. Zwaanswijk Dr. Goldblatt overleden Jan van Dam Commentaar van caharetf eider: Als de Koningin hier kan komen zijn wij in onze taak tekort geschoten" Het weekeinde BeefdscfTc'i'm er P. Zwaanswijk Waarneming AVRO- directie De radio geeft dinsdag Televisieprogramma Het Amsterdamse premièrepubliek is zaterdagavond van half acht tot bij middernacht getuige geweest van een toneelgebeurtenis van in dubbel opzicht - groot formaat: de eerste opvoering van „De gevangenen van Altona" (les Sé- questres d Altona) van Jean-Paul Sartre. De Nederlandse Comedie heeft zich met deze bewonderenswaardige voorstelling van haar beste zijde doen kennen. Wel minder abstract dan in zijn „Le diable et le bon Dieu" (vorig jaar door 1 heater gespeeld) stelt Sartre hier wederom centraal een aantal van de thema's, die wij ook uit zijn andere (toneel)-werk kennen, maar ditmaal zijn zijn personen smen wandelende Sartre-ideeën maar veeleer werkelijk voorstelbare en her kenbare mensen in een maar al te reële situatie, de nasleep van de oorlog '40-'45. ZIJN WIJ MENSEN schuldig aan de misdaden die wij begaanKunnen wij ons aan de verantwoordelijkheid voor onze da den, onttrekken? Een Duitse officier, Franz von Gerlach die Russische partisa- nen heeft gemarteld, stelt zich na de oor log deze vragen, nadat hij zich vrijwillig van de wereld heeft afgezonderd door zich op te sluiten in een kamer waar alleen zijn zuster toegang heeft om hem te ver zorgen. Deze zuster probeert zijn inzicht in de eigen situatie te vertroebelen door hem wijs te maken dat de geallieerden, om Duitsland te straffen, zelf de misdaad hegaan het langzaam uit te zuigenen aan de rand van de ondergang te brengen. Von Gerlach tracht dan in eenzaamheid voor het tribunaal van de eeuwigheid zichzelf, het Duitse volk en de mensheid vrij te pleiten als boventijdelijke getuige a dé charge. Hij geraakt daarbij in een toe stand van halve waanzin, die sterk herin nert aan ..Hendrik IV" van Pirandello; ook deze Franz verkeert namelijk in een toestand van zinsverbijstering, waarin zijn omgeving om hem te sparen meespeelt, maar die ook door het slachtoffer zelf eigenlijk wordt gespeeld als enige moge lijkheid om de problemen van het bestaan aan te kunnen. ALS ZIJN SCHOONZUSTER hem dan de ogen heeft geopend voor de feitelijke situatie van het welvarende ongestrafte Duitsland en zijn eigen ongestrafte schuld probeert Franz nog tijdelijk om zijn Va der voor alles verantwoordelijk te stellen. Maar dan laat Sartre zien hoe Franz en zijn Vader alleen maar een menswaardige oplossing voor dit bestaan kunnen vinden door de verantwoordelijkheid voor het feit dat zij „er zijn", met alles wat daaruit aan schuld is voortgevloeid, ook werke lijk op zich te nemen Dat houdt in dit geval de consequentie in dat zij de straf aan zichzelf voltrekken en samen de dood 'zoeken. In zeldzaam spannende dialogen en in sobere, maar met onvolprezen theaterin stinct opgebouwde scènes, spint Sartre langzaam maar onontkoombaar zijn intri ge uit. Alles wat aanvankelijk schimmig en duister lijkt, wordt onthuld en ver klaard. Hier geen vage, om interpretatie schreeuwende symboliek, maar glashel dere rationaliteit, de zogenaamde „clar- té", roemruchte eigenschap van de Fran se geest, die hier wederom leidt tot dat al even typische Franse cultuurbezit, het „pièce bien faite". Wie zich niet moedwil lig afsluit, moet zich dan ook wel door de fascinerende werking van Sartre's betoog gewonnen geven, zözeer raakt de behan delde problematiek de grondslagen van ons aller bestaan. Zozeer ook verstaat Sar tre de „kunst" om zijn gehoor telkens in Altona, gevangen zitten in die, ten nauw ste met de grondslagen van onze existen tie samenhangende problematiek van men selijke schuld en schulddelging, en het kan danook niet anders of het werkt bevrij dend wanneer wij zien hoe Sartre met dit rijpe en knappe stuk zijn glasheldere licht laat schijnen in onze gevangenis. Han Bentz van den Berg en Elisabeth Hoytink in „De gevangenen van Altona" van Jean-Paul Sartre. Bespeling van 31-toonsorgel DE REGELMATIGE bespelingen van het éénendertig-toonsorgel in Teylers Museum op de eerste zondagmiddag van elke maand zijn na een korte onderbreking in januari en februari de maanden, waar in de winterkoude het geven van een con cert in het museum zou kunnen bemoeilij ken, weer begonnen. Zondagmiddag was de organist Anton de Beer, als eenender- tigtoonsspecialist, weer op zijn post om met verhelderende uiteenzettingen het pro bleem van de 31-toonsstemming te belich ten. Als bespeler van de „normale" 12- toonsspeeltafel, waarmede het orgel met geselecteerde toongeslachten tot klinken kan worden gebracht had zich voor deze middag de organist Haite van der Schaaf beschikbaar gesteld. ANTON DE BEER behandelde bij zijn beschouwingen de drieklanken, zoals zij gevormd worden door de opbouw in tert sen van de tonen van de grote tertstoon ladder, in het bijzonder de drieklanken van de eerste, vierde en vijfde toon van deze toonladder. Hij liet horen hoe de zoge naamde „omkeringen" hiervan ontstaan en hoe uit deze in verschillende liggingen op tredende drieklanken door „spiegeling" andere drieklanken-combinaties kunnen ontstaan, waarvan de componisten voor het opbouwen van hun composities gebruik kunnen maken door deze samenklanken volgens vertrouwde wetten te verbinden. Ter illustratie van zijn betoog vertolkte Anton de Beer een doeltreffende composi tie van Arie de Klein, waarin mogelijk heden van „spiegeling" en van akkoord verbindingen duidelijk werden gedemon streerd. Bij een volgende gelegenheid zal Anton de Beer nog verder ingaan op deze materie en uiteraard blijven stilstaan bij de „harmonische zevende", de natuurlij ke boventoon, die voor de 31-toonsstem ming zo beslissend is geweest. De toe hoorders hebben hiermede even kennis kunnen maken bij Anton de Beers voor dracht van het Preludium uit de Suite 1954 van Henk Badings. BIJZONDER HEBBEN zij kunnen genie ten van het voortreffelijke spel van Haite van der Schaaf. Hij bracht een geheel aan werken van Jan Pieterszoon Sweelinck ge wijd programma ten gehore met een prachtige technische beheersing en een rij ke zuivere muzikaliteit. Zo gaf deze uit voering van de Echo-fantasie in d, de vier variaties over Psalm 116. de gecoloreerde ..Pa'duana Lacrimae", de vier variaties over het studentenliedje „More palatino" en de bewegelijke Toccata in C ervarin gen van grote muzikale schoonheid en zij kon gezien worden als een zeer bijzondere herdenking van de grote Nederlander Sweelinck, die vierhonderd jaar geleden, n mei 1562, te Deventer werd geboren. de handeling te doen meeleven. Hij laat zijn personages bijvoorbeeld herhaaldelijk kleine afspraken maken, geloften afleg gen, spelletjes spelen, ten ge-mlge waar van men, radende naar de uitkomst, ge dwongen wordt in de situatie mee te den ken. HET IS ZONDER MEER duidelijk dat. een zo "langdurig -stok, ddt zulke zware problemen aan de orde stelt, aan de re gisseur al even zware problemen stelt en het is de onloochenbare verdienste van Kees van Iersel dat hij in deze gastregie de aandacht van de zaal gespannen hield en zelfs tegen het eind van de avond nog een climax wist te bereiken door in zijn enscènering de betekenis der figuren (de stilzittende, dominerende vader) en hun on derlinge verhoudingen (toenadering en af stoting) zo exact mogelijk zichtbaar te ma ken en door een fel, hoog tempo in de dialoog die geen verslapping van de aan dacht toeliet. In het eerste bedrijf was een zekere pre mièrekoorts er waarschijnlijk oorzaak van dat een wat al te grote spanning de ver staanbaarheid van enkele spelers bemoei lijkte, maar ook toen al was de ijzing wekkende sfeer in dit gezin van de Wirt- schaftswunder-magnaat Von Gerlach vol komen aanwezig, waarbij de spelers niet weinig gesteund werden door de zeer ge slaagde Jugendstil-achtige monster-decors vol groteske karyatiden van Wim Ves- seur. HAN BENTZ VAN DEN BERG heeft de hoofdrol met de hem eigen technische vaardigheid vooral in de laatste bedrij ven bewonderenswaardig gespeeld, zonder dat men echter een ogenblik getuige was van een volledig opgaan in de uit te beel den figuur. Het bleef een volmaakt be heerste uiterlijke vertolking waarvoor het publiek-hem overigens terecht grote hulde bracht. Ellen Vogel heeft van de voor haar leven vechtende schoonzuster een aangrijpende creatie gemaakt en ook Franz' zuster, door Elisabeth Hoytink, voor zover wij weten de eerste grote rol van deze actrice, groeide in de loop van de avond uit tot het weerzinwekkende prototype van de Germaanse Brünhilde, precies hetgeen hier vereist werd, een prestatie waarmee zij zich in deze sterke bezetting voortreffelijk handhaafde. Johan Fiolet in de vaderrol die Paul Huf kort voor zijn overlijden bezig was in te stu deren, legde zoals wij van hem gewend zijn, speciaal de nadruk op de menselijke kanten van zijn rol en vertekende daar mee enigszins Sartre's intenties. Toch kreeg ook zijn vertolking tegen het eind van de voorstelling een bijzonder formaat. Een mooie kleine rol werd bijgedragen m door Nienke Sikkema. HET WERD EEN INDRUKWEKKEN DE voorstelling van een van de belang rijkste voortbrengselen van onze eigentijd se dramatiek, waarin Sartre ons voorhoudt hoe wij allen, als deze gevangenen van Dr. Maurice Goldblatt, onder andere bekend door zijn expertises van de be roemdste schilderijen van Leonardo da Vinei „La Gioconda" en de „Madonna met Kind" is te Chicago op 77-jarige leeftijd aan de geyolgen van een hartaanval over leden. Dr. Goldblatt, die in Estland is ge boren en die gedurende zijn leven vele ho ge Franse onderscheidingen wegens zijn verdiensten op kunstgebied heeft gekre gen, heeft ook lauweren geoogst als musi cus en componist. Hij heeft het thans op geheven Italiaanse opera-orkest op een wereldtoernee als dirigent geleid. Twee maanden geleden verscheen van zijn hand een boek, getiteld „Leonardo da Vinei". A mateurtoneel Hannibal, de titelheld uit R. Feenstra's nieuwe komische thriller in drie bedrijven, heeft niet de minste overeenkomst met de klassieke Cartaagse veldheer, wiens ver maarde tocht over de Alpen nog altijd tot onze verbeelding spreekt. In Feenstra's stuk is hij alleen maar een tamelijk mys terieuze figuur, die op zekere avond toe vallig in de oude herberg „De Koning van Zweden" belandt. Hij vindt hier een vrij wanhopige herbergier, vervuld met grote zorgen over zijn dagelijks minder worden de inkomsten, omdat een nieuwe autosnel weg de toeristen met een grote boog om zijn herberg voert. Dit probleem is een kolfje naar de hand van de voortvarende Hannibal, die onmiddellijk een stunt ver zint, om „De Koning van Zweden" weer in het middelpunt van de publieke belang stelling terug te brengen. Zo weet hij een, eveneens toevallig aanwezig zijnde journa list ervan te overtuigen, dat zich in de kelders van de herberg een fableachtige schat van een oude zeerover moet bevin den. Maar nog voor deze zijn fictieve pri meur wereldkundig heeft kunnen maken, wordt het etablissement bezocht door een invasie van gasten, die zich allen voorlo pig met onduidelijke bedoelingen naar de herberg hebben begeven. Dit is tevens het aanvangssein voor de gebruikelijke serie geheimzinnige gebeurtenissen, vgriërend van een lijk in de kelder, tot plotseling do vend licht en opwindend voorbijsnellende pantserauto's van smokkelaars. Voor deze historie heeft de schrijver weer gebruik gemaakt van enige figuren, die het op de planken altijd uitstekend „doen", doch waar men in het normale dagelijks leven vergeefs naar zal moeten omzien. Het stuk is dus echt maakwerk, dat evenwel door zijn dikwijls geestige dialogen voor amateurs een dankbaar spelobject kan op leveren. Hiervan heeft de katholieke toneelver eniging „Getosa" uit Santpoort ons als eerste in deze omgeving overtuigd, door het zaterdag en zondag met groot succes in zaal „Zomerlust" op te voeren. Regis seur C. Jongejans had de verschillende typeringen tot een vrij vlot spelend en semble weten samen te voegen, dat de gewenste thrillersfeer met elan heeft opge roepen. Het was alles geheimzinnigheid en spanning wat de klok sloeg, voor wel ke amusante effecten in de eerste plaats C. van der Bos. N. Stuvel en J. Bol ver antwoordelijk zijn geweest. Ook bij de dames zagen wij enige typeringen, welke precies aan de bedoelingen hebben be antwoord. Mevrouw Van Noord en me vrouw Alders bijvoorbeeld, evenals de contrastrijke figuurtjes van de dames I. Handgraaf en M Tervoort. A. Liefting en W. Hogewerf waren als de journalist en de dokter eveneens ruimschoots vol doende. Alleen J. Post, die een overigens vermakelijke herbergier voor zijn reke ning nam, zal voortaan toch zijn tekst met meer nuancering moeten kruiden. (Van onze correspondent) LONDEN. Londen bezit al een jaar een politiek-satiriek cabaret in het For tune Theatre, dat avond aan avond volle zalen trekt. Voor Engeland is dit iets betrekkelijk nieuws en tot dusver waar schijnlijk overbodigs. Want de humor en vooral de zelfspot van de Brit kent geen grenzen. Het dagelijks leven is er vol van en er bestaat nauwelijks behoefte aan een extra uitlaatklep voor opgekropte politie ke en sociale onlustgevoelens. Eigenlijk is het Lagerhuis, waar de tegenstanders el kaar meestal op geestige en puntige wijze in de haren vliegen, speciaal in het on navolgbare vragenuurtje, Engelands bes te politieke cabaret! Maar sinds John Osborne en andere boze jongemannen en ook een enkele jon ge vrouw zijn opgestaan om de proteste ren tegen de gevaarlijke materialistische zelfvoldaanheid van deze dagen, is er een levenskans voor een theater-, waar de po litiek en andere zaken door vier ex-stu denten op hoogst originele en, wat de slungelachtige Jonathan Miller betreft, op uiterst expressieve wijze aan de kaak worden gesteld. Het behoort tot de lof waardigste eigenschappen van de Engels man, dat spot met hemzelf als mikpunt, hem nooit kan deren. Integendeel, 'er is niets, dat hem meer amuseert. Vandaar dat juist degenen, die het speciale doel wit vormen van de spot van deze caba retgroep, namelijk de bovenste laag van de zogenaamde middenklasse en de leden der aristocratie, de beste klanten zijn van het Fortune Theatre en zijn clubfiliaal The Establishment" in Sotio. ZO MOET MEN zich dan ook niet ver wonderen, dat Koningin Elizabeth het ca baret woensdagavond met een bezoek ver eerde. Men nam heus geen blad voor de mond, omdat de vorstin in de zaal zat, met aan haar zijde Lord Home, de mi nister van Buitenlandse Zaken, en de opper-censor van het toneel, de geduchte Lord Chamberlain, die thans luistert naar de naam van de Graaf van Scarborough. De artiesten probeerden de hoge gasten op beleefde wijze te negeren. In het pro gramma, dat „Beyond the Fringe" (gek ker dan gek) heet, wordt „The Establish ment" letterlijk de gevestigde machten in kerk en staat, de grote pieten, de hoge omes over de hekel gehaald. De ko ninklijke familie, speciaal Lord Snowdon, en ook het volkslied worden niet ontzien. ER IS INDERDAAD iets in het behou dende Engeland veranderd. Tien jaar ge leden was het waarschijnlijk nog onmo gelijk, dat de koningin in de lach zou schieten bij het aanschouwen van een ka rikaturale imitatie van haar minister president. In de revue-schets zegt „Mac- Millan": „Ik was blij te ontdekken, dat president Kennedy een andere wereldlei der is, die erin gelooft dat regeren een familiezaak behoort te zijn" een toe speling op het feit, dat MacMillan een aantal naaste familieleden in zijn rege ring heeft opgenomen. De Koningin en haar begeleiders hebben zich kostelijk" ver maakt en steeds weer gaf de vorstin het sein voor applaus. Jonathan Miller sprak wellicht een waar woord, toen hij na- afloop zeide: „De ad viseurs van de Koningin zouden haar ver moedelijk niet de raad hebben gegeven naar het cabaret te gaan, indien wij de genen, die wij willen treffen, genoeg zou den hebben gewond. Wij zijn blijkbaar in onze taak tekort geschoten „Beyond the Fringe" is geschreven en wordt uitgevoerd door vier jonge acteurs, die begin vorig jaar de universiteiten van Cambridge en Oxford verlaten hebben. In „Erbij" van 17 juni 1961 schonken wij uit voerig aandacht aan dit cabaret. Wij ont lenen daaraan, dat Londense critici dit ca baret een revolutie hebben genoemd. Elk nummer is scherp en grappig. „Twee of drie van deze schetsen zouden genoeg zijn om een gewoon cabaret van een redelijke waardering te verzekeren; nu het er meer dan twintig zijn, is de indruk verbluffend". Oudheidkundige vondst. Een begraaf plaats uit 1700 voor Christus zal binnen kort door een werkgroep van zeven Ame rikaanse archeologen nader worden onder zocht, zo heeft de directeur van de Jor daanse Oudheidkundige Dienst, dr. Awni Dajani, meegedeeld. De begraafplaats is ontdekt in het dorp Jeeb. in het Jordaanse district Jeruzalem. Er zijn stukken aarde werk en andere voorwerpen uit het Kanaanitische tijdvak aangetroffen. Nederlands Kamerkoor. Het Neder lands Kamerkoor uit Amsterdam, onder leiding van Felix de Nobel, heeft in de New York Times een goede critiek ge kregen. Het koor heeft vrijdagavond een uitvoering gegeven in het Metropolitan Museum of Art. „De heer De Nobel ver langt niet van zijn zangers dat ze instru menten nadoen", schreef de criticus van de Times. „Hij laat ze alleen muziek ten gehore brengen, en dat doen ze op een ge disciplineerde, vlekkeloze wijze, met de natuurlijkheid van mensen die voor hun eigen plezier schijnen te zingen". Schenking aan Boymans. De Erasmus- stiehling en een tweetal vrienden van Mu seum Boymans hebben dit Rotterdamse museum een stuk aardewerk geschonken, bestemd voor de afdeling Delfts aardewerk. Het is een vaasvormig kopje afkomstig uit de periode eind 17de begin 18de eeuw, toen in ,,'t Jonge Moriaenshoost" aarde werk gemaakt werd. dat behoorde tot de zogenaamde groep Hoppesteijn. Dit aarde werk behoort zeker tot het mooiste en het zeldzaamste dat ooit in Delft is vervaar digd. „De Hertog van Lerma". Spanje heeft een vastberaden campagne ingezet om het schilderij van Rubens „Dè Hertog van Lerma", als dit op 4 mei te Madrid wordt geveild, in het land te houden. Men ver wacht dat het doek ongeveer 2.520.000 gul den zal opbrengen plus een belasting van 30 percent, die door de Spaanse regering wordt geheven, als een dergelijk kunst werk naar het buitenland gaat. De Spaanse pers is in het gehele land een campagne begonnen om geld bijeen te brengen om het schilderij te kopen. Maar de initiatief nemers zeggen, dat zij geen hoop hebben, zelfs maar de helft van het vereiste bedrag bijeen te krijgen, tenzij enkele rijke Span jaarden kunnen worden overreed, hun beurzen te openen om het werk var Ru bens in Spanje te houden. j De V.P.R.O. kan het ook niet helpen, maar de Eurovisiereportage van de vrije figuren ijsdansen was van zo'n voortreffe lijk gehalte, dat ze veruit aan de kop lag. Het ijsdansen vooral leent zich uitstekend voor de ontvangst op het beeldscherm, al wil dat niets zeggen ten aanzien van het ballet, dat speciaal voor t.v. is ont worpen en dat zaterdagavond ook aan bod kwam in „Drieluik: klaar af", een azz- ballet van Hans van Manen, gedanst door leden van het Nederlands Danstheater. Wij matigen ons niet aan met ons oor deel de onderste steen boven te halen, maar naar onze smaak waren de moge lijkheden om dit staal van bewegingsrit- miek in het televisiebeeld te passen on voldoende uitgebuit. Men kreeg het gevoel zich tevreden te moeten stellen met een beperkte visie, een soort voorstudie, die de elementaire bewegingskunst voorop stelde. Wat het overige deel van de uitzending betreft, zijn we gauw klaar. In Vernissa ge kwam een te snelle reportage van een expositie aan bod, in „Oliver" werden een aantal liedjes ujt een nieuwe musical gepresenteerd op de degelijk Hollandse wijze, die wij van kinderkoren gewend zijn en tenslotte fungeerde Simon van Collem als een intermediair tussen de verschillende programma-onderdelen voor hij met zijn „portret van Willy Forst" een aotiquiteitenverzameling ter bezichtiging openstelde. De oeroude klucht „De tante van Char ley", die door ontelbare amateurtoneel verenigingen is gespeeld en in vele ver sies via toneel en film in nagenoeg alle landen ter wereld bekend is, werd zondag avond door de KRO in een nieuwe be werking van Rosila Peters ten beste ge geven. In een (onbekend) theater opgeno men, was het zuiver „toneel" gebleven, voor zover men bij deze kinderlijke klucht nog van toneel mag spreken. Jan Blaaser speelde de „oerkomische" rol van de in een vrouwefiguur getravesteerde student, waaromheen zich verwikkelingen afspelen die meer in het grappige dan het gees tige genre zijn gehouden. Lex Goudsmit als de bediende, Johan Boskamp als de verliefde advocaat en Jan Blaaser in zijn uiteraard dankbare „tante"-rol maakten er een zo opgewekt mogelijke onzin van, waarmee de toeschouwers zich best kon den amuseren. De andere acteurs, die met hun grotere of kleinere aandeel in het spel der verwikkelingen moeite moes ten doen om ernstig te blijven, deden hun best om de grapjassen zoveel mogelijk de gelegenheid tot grollen te geven. Veel méér zit er dan ook in deze rollen niet in, al zou men van de beide studenten hebben mogen verwachten dat ze iets minder slordig met hun tekst zouden hebben om gesprongen. Een klucht als deze, die staat of valt met de acteurs, kan toch aan kwaliteit bijzonder veel winnen of verlie zen door de animo waarmee ze gebracht wordt. Het leek ons dat „De Tante van Charley" betere versies heeft gekend. De Beverwijkse Harmoniekapel, die op 16 september van dit jaar haar gouden jubileum hoopt te gaan herdenken, heeft zaterdagavond onder leiding van haar di rigent, de heer H. N van Ossenbruggen in het Kennemer Theater te Beverwijk een concert gegeven, dat men wel als een muzikale schouw kon opvatten; als een demonstratie van het artistieke peil, waar op het korps, thans gekomen is. De samenstelling- van het programma maakte al duidelijk, dat de dirigent be langrijke eisen aan zijn muzikanten durft te stellen. Want om een compositie als de Ouverture „Marinarella" te spelen of de „Scènes Alsaciennes" van Jules Massenet is waarlijk geen sinecure. Vooral het pro grammatische werk van Massenet is bij zonder moeilijk. Het vraagt zelfs van be roepsmusici een grote paraatheid en tech nische bedrevenheid. Emeigënlijk zou men het „Ballet Espagnol" van M. Colen., „La Ballarina" genaamd in dit opzicht ook als een representatief werk kunnen be schouwen. De Beverwijkse Harmonie Kapel heeft met de uitvoering van deze muziek bewe zen een korps van goede kwaliteiten te zijn. Enkele uitzonderingen daargelaten, werd er behoorlijk zuiver gespeeld en vaak bereikte de dirigent een korpsklank die passend was voor de muzikale sfeer die gevergd is voor de uitbeeldende „scè nes" van Massenet. De ritmische aan dacht die vooral voor de ouverture „Ma rinarella" met haar wisselingen van rit mische structuur nodig was, viel dikwijls te prijzen. Dit neemt niet weg, dat men niet doof mocht zijn voor oneffenheden in het samenspel en voor een nu en dan aan de dag tredend te kort in de indivi duele techniek van enkele korpsleden. Maar men mag stellig verwachten, dat extra studie „thuis" en voorar trouw re petitie-bezoek hierin verbetering zullen brengen, zodat het spel van de muzikan ten op hetzelfde goede peil zal komen te staan als dat van de verschillende solis ten (o.a. de fluitist en de hoboist) die zich op deze avond konden onderscheiden. Een mooie kans tot solo-spel zouden de drie trombonisten W. Kleyn, G. A. Kel dermans en Joh Kleyn krijgen met de uit voering van het „moderner" klinkende stuk „Trombones to the fore". Het concert, werd gevat tussen de vlot te uitvoering van een mars van Sousa en een van Everaarts. In een welkomstwoord bracht de voor zitter dank aan de burgerij van Beverwijk voor de steun, die zij aan het korps ge durende zijn bestaan had gegeven. Voorts vernam men, dat het bestuur van plan is ter gelegenheid van het 50-jarig be staan een marswedstrijd te organiseren. Kunst der Hethieten. Wegens de enorme belangstelling voor '„Kunst der Hethieten" in het Centraal Museum te Utrecht, zal deze tentoonstelling verlengd worden tot en met 25 maart a.s. De expo sitie is geopend op werkdagen van 10 tot 17 uur, zondagen van 13 tot 17 uur, boven dien op dinsdag- en donderdagavond van 20 tot 22 uur. De heer H. de Wolf, programmaleider van de AVRO, zal in verband met het over lijden van de directeur, de heer D. Rep- ko, met het waarnemen van de directie worden belast. Het hoofd van de afdeling ernstige muziek, dq heer J. M. van Over- vest, plaatsvervangend programmaleider, zal als programmaleider optreden. De begrafenis van de heer Repko zal Woensdag 7 maart plaats hebben in Hil versum op de Noorderbegraafplaats om half drie. Het televisieprogramma AVRO- Televizier vervalt op die dag 's avonds. In de plaats daarvan worden 20.2020.35 flit sen van de begrafenis uitgezonden. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00- 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke gram- mofoonmuziek. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte giammofoonmuziek. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10 00 Voor de kleuters. 10.15 Licht baken, lezing. 10.25 Te Deum, voor solis ten, koor en orkest. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Vol- aan vooruit, lezing. 12.00 Middagklok noodklok. 12.04 Populaire grammofoonmu ziek. 12.30 Mededelingen t.b.v.land- en tuinbouw. 12.33 Licht pianospel. 12.50 Ac tualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Platen- nieuws. 13.30 Lichte orkestwerken (gr.) 14.05 Schoolradio. 14.35 Voor de platte landsvrouwen. 14.45 Tierelantijnen, geva rieerd programma (herh.) 15.50 Grammo foonmuziek. 16.00 Voor de zieken. 16 30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursberichten. 17.45 Regeringsuitzending: De regionale woonwagenkampen-II', ge sprek tussen mr. N. X. M. M. Vos de Wael, van het ministerie van maatschap pelijk werk en de heer A. Y. Diemers, bureauhoofd van het ministerie van maat schappelijk werk in de provincie Drenthe. 18.00 Voor de jeugd. 18.20 Grammofoon muziek. 18.30 Metropole-orkest en solist. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 1925 Lichte grammofoonmuziek. 20.30 Hoe lang steekt de lepel in de brijpot?, een carna valesk klankbeeld. 21.35 Wintertoer, licht programma. 22.15 22.25 Boek bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Grammo foonmuziek. 23.10 Operettemuziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00- 24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De groenteman, praatje. 9.15 Kamermuziek (gr.). 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbe spreking. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zie ken.. .lAOOrPiano en zang. 12,20 Regerings- pitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen en grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Metropoleor kest. 14.00 Lichte gram; ifoonmuziek. 14.40 Schoolradio- 15.00 Met naald en schaar, naaicursus. 15.30 Zangrecital. 16.00 Van mens tot mens, lezing. 16.15 Hammondor gelspel. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Ama teursprogramma. 17.55 New York calling, praatje. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Lichte muziek. 19.00 Voor de kleu ters. 19.05 Paris vous parle, praatje. 19.'l0 La serva padrona, opera (gr.) 20.00 Nieuws. 20.05 De Asser koerier, licht pro gramma. 21.00 Gevarieerd programma voor de militairen. 22.00 Viola da Gamba kwartet. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Carnavalspro gramma. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m.: 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Weerbe richt. 12.35 Tuinbouwkroniek. 12.40 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Schoolradio. 15.45 Amusementsmuziek. 16.00 Beursbe richten. 16.06 Duitse les. 16.21 Vlaamse kamermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte grammofoonmuziek. 17.40 Boekbespreking. 17.50 Voor de jeugd. 18.20 Voor de solda ten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.50 Economisch praatje. 20.00 Het ravijn van de vleder- muizen, hoorspel. 21.15 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Belgische muziek. 22.55-23.00 Nieuws. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV 20.20 Memo. 20 30 Vader weet het beter, TV-feuill. 20.55 Voordracht. 21.15 Do cumentaire over de 2e wereldoorlog. 21.40 Forum. VOOR DINSDAG NTS: 19.30 Internationaal agrarisch nieuws. 20.00 Journaal. 20.20 Politieke le zing: P.S.P. 20.30 Documentaire film. 20.50 Muzikaal programma. 21.15-22.30 Speel film. In museum „Het Huis Van Looy" aan de Kleine Houtweg heeft de adjunct-direc teur van het Frans Halsmuseum, de heer D. Schwagermann, zaterdagmiddag de jaarlijkse tentoonstelling van het Haar lems Interscholair Comité geopend. Mid delbare scholieren exposeren daar teke ningen, schilderijen, boetseer- en beeld houwwerk, kunstvoorwerpen, handwerken en foto's. De heer Schwagermann noemde het een inspirerende expositie en was onder meer aangenaam verrast door "het ontbreken van uniformiteit in het ingestuurde werk. Hij hield een krachtig pleidooi voor het in aanraking brengen van scholieren met de beeldende kunst. Voor het lager on derwijs bepleitte hij daartoe het aanstel len van consulenten, die de klasse-onder- wijzers die de werkzame schakel in dit proces moeten blijven leiding zou den moeten geven. De tentoonstelling bljjft tot en met 25 maart te zien en is dagelijks geopend van 9-13, 14-17 en 20-22 uur, met uitzondering van zaterdag- en zondagavond en zondag morgen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4