„Nul"-kunst uit autobanden, spiegels, spijkers en ijskegels GUN GUN Sterke Franse inzending op de „Dag de korte film" te Oberhausen van li EH3 En 0D ll Alphenaar Oost-Europeanen en Cubanen niet van de partij DONDERDAG 8 MAART 1962 5 IN HET STEDELIJK MUSEUM Manzoni zal de langste draad ter wereld draaien uzelf en uw gezin *n feest op uw dis De toneelconcentratie in Engeland wordt moeilijk Beroep op Kadar door Britse geleerden KRUISWEG 47-49 HAARLEM Stijgende omzet van kunstaankopen via de subsidieregeling voor particulieren Ere-expositie H. F. Boot tot 19 maart verlengd wereldconcern 76 fabrieken 125.000 werknemers brenat U tot in de kleinste details stijl, standing en comfort in Uw huishouding Ook met volautomatische wasmachines Grotschilderingen ontdekt in het Kwai-dal Jazz- en dansfestival voor actie „10 x 10" DE GROOTSTE MANIFESTATIE VAN EUROPA ONTWIKKELT ZICH IN CAREL BRIELS' BREIN Jan Koomen Stijl en ritme Beeldschermer De radio geeft vrijdag T el evisie programma (Van onze Amsterdamse redacteur) „WAAR WILT U ZE HEBBEN, me neer?" Twee employees van het Stedelijk Museum te Amsterdam rolden gisteren een dertigtal autobanden over de parket vloeren het zaaltje binnen. „Spijker ze maar aan de wand, zoals je het zelf mooi vindt", aldus de 33-jarige Amsterdamse kunstenaar Armando. Zo kan men na vrijdagmiddag, als de internationale ten toonstelling „Nul" is geopend, in dit met zwart linnen bespannen zaaltje het resul taat zien. Kijkt u ook even naar het werk van de banden. De fabriek heeft Ar mando hiervoor namelijk 400 gegeven. Uit dit bedrag konden de onkosten wor den bestreden van drie schilderijen, die in dezelfde ruimte staan opgesteld: grote tableaus zwart geschilderd spaanplaat, waarop respectievelijk 18, 32 en 169 sta len bouten zijn geschroefd. DE TENTOONSTELLING „Nul" zal bij vele museumbezoekers wellicht dezelfde reacties ontlokken als de veelbesproken „Bewogen Beweging" van verleden jaar. Vijfentwintig kunstenaars en kunstenares sen uit negen landen hebben gehoor gege ven aan de oproep van de in Den Haag ge boren, en thans in Arnhem wonende, 36- jarige organisator Henk Peeters, om met hun vaak omvangrijke produkten naar Amsterdam te komen. De douane-beamb ten stonden in sommige gevallen wat wan trouwend tegenover die merkwaardige in voer van planken met spijkers, spiegels en refelcterende bolletjes, lichtdynamo's en schakelborden. De gehele zending uit Ita lië stond gistermiddag nog aan de grens. HENK PEETERS heeft echter zijn diep- vrieskast al geïnstalleerd. In die kast ziet men een groot aantal kegels van ijs, die als het fijn blijft vriezen tegen de ope ning van de tentoonstelling door fijne spin rag van ijs zullen zijn verbonden en in de komende weken van dag tot dag zullen aangroeien. In diezelfde zaal zagen wij de schepping van Hendrikse, een in Duitsland wonende Nederlander: 94 kisten met lege, maar van kroondop voorziene bierflessen (de brouwerij gaf 200.- voor deze recla me), die een gehele wand vormen, waar het beeld van de kroondop zich dus onein dig herhaalt. Hetzelfde ritme laat hij in kleinere werkstukken met pfennigstukken, kurken en capsules zien. Terwijl de Duitser Piene bezig was i it kisten vol materialen zijn lichtprojector op te bouwen, demonstreerde de Parijzenaar Advertentie en lees deze week eens in de jeugd bladen: Okki, Sjors en Tap toe hoe Jonker Fris ook uw kind op leuke manier wil verwennen. de heerlijke produkten, waar mee Jonker Fris elke tafel genoot verwent: jams vruchten- en groentenconserven VAN WAGENBERG-FESTEN N.V. HEUSDEN Het Royal Shakespeare Theatre heeft bekend gemaakt, dat het besloten heeft zich terug te trekken uit een voorgesteld nationaal theaterproject volgens welke een fusie tot stand gebracht zou worden tussen dit gezelschap, The Old Vic en de Sadler's Wells Opera Company. De raad van commissarissen heeft be sloten, dat een dergelijke fusie een „ar tistiek moeilijke onderneming zal zijn, omdat de behoeften en tradities van de afzonderlijke groepen zo zeer verschil len." De Britse schatkist had er mee in- stemd het nationale theater te steunen met een toewijzing van 1 miljoen pond. Een woordvoerder voor de schatkist heeft meegedeeld, dat overwogen zal wor den of voortgegaan zal worden met al leen The old Vic en Sadler's Wells voor het project. Lord Bertrand Russell en nog twaalf Britse geleerden hebben een beroep op de Hongaarse premier Janos Kadar ge daan om de historicus Istvan Bibo vrij te laten die sinds de Hongaarse opstand gevangen gehouden wordt. Bibo is lid geweest van de regering van Imre Nagy die door de Russer» na de opstand terechtgesteld werd. Naar ver luidt zou zijn gezondheidstoestand te wensen overlaten. Tot de ondertekenaars behoorde ook Sir Julian Huxley. Aubertin zijn metalen tableaus, waarop hij honderden luciferstokjes had geprikt. Wat hij daarmee doet? Aansteken! Het schouw spel duurt echter slechts kort: gesis en vlammen en enkele seconden later slechts veel rook en smeulende zwartgeblakerde luciferhoutjes. Even later zagen wij ons tien tallen malen gereflecteerd in de spiegel zaal van de Zwitser Megert, wiens spie gels niet alleen beelden, maar ook geluiden reflecteren. WAT WIL „NUL"? De expositie toont de nieuwste ontwikkeling in de beeldende kunst, waarbij het schilderkunstige vlak is verlaten, zo heet het in de aankondiging en voorts: er zullen experimenten worden getoond op het gebied van lichtprojectie, damp, reflectie en andere middelen van ruimtelijke» vormgeving. Maar Armando en Peeters zien in titel en tentoonstelling ook en vooral een reactie op de vermaat- schappelijkte wereld. Men wil terugkeren naar het nul-punt en weer helemaal op nieuw beginnen. Er wordt van geen enkele bezoeker ver wacht, dat hij met een doodernstig gezicht door de zalen loopt. Hij mag gerust lachen en zelfs schaterlachen. Dat doen de kunste- Advertentie naars zelf ook. Zij lachen om de gekke wereld van vandaag zoals Manzoni uit Milaan, die de waanzin van de recordja gerij wil duidelijk maken en dat gaat doen met een van een dikke papieren rol voor ziene ijzeren toestel. Al draaiende aan de slinger wil hij trachten de langste lijn te trekken die ooit is getrokken hij hoopt zelfs een lijn te trekken van 40.000 km., de omtrek van de aarde.... HENK PEETERS ziet in de chaos van de nieuwe kunstuitingen wel degelijk een lijn. „Het blijkt, dat de Duitsers langza merhand terugkomen op het geometrische, terwijl anderen de romantiek zoeken via effecten op gewalmde plateaus. De Vlaming Jef Verheyen houdt het meer op stilte en contrastloosheid. Dat laatste ziet men trouwens veel. „Bewogen beweging" was verleden jaar de drukst bezochte tentoonstelling van het Stedelijk Museum. Het zal ons niet verba zen als er nu weer duizenden naar „Nul" komen kijken. Blijkens een publikatie van het ministe rie van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen, zijn er in het eerste jaar, dat de rijkssubsidieregeling voor aankopen van werken van levende Nederlandse beelden de kunstenaars door particulieren van kracht was, 843 kunstwerken via deze re geling verkocht. Hiermee was een bedrag van ongeveer 200.000 gemoeid. Inmiddels is de eerste helft voorbij van het tweede jaar waarvoor deze regeling werkt; daarin was de omzet ongeveer even hoog als in het eerste jaar, zodat op een verdubbeling van de omzet mag worden gerekend. Voor het eerste halfjaar van de tweede periode van de regeling waren 82 aanvra gen binnengekomen; op 77 daarvan is, na advies van de Raad voor de Kunst, gunstig beslist. De op de gesubsidieerde verkoop tentoonstellingen betaalde prijzen (met in begrip van de subsidie) waren over alle prijsklassen tot ongeveer 700 verdeeld. Boven die prijs werd betrekkelijk weinig verkocht. Zowel de meer behoudende als de vooruitstrevende kunst kwam aan bod. Verreweg het grootste aantal kopers kwam uit min of meer intellectuele milieus. Het aantal kopers met een inkomen bene den de 5.000 was betrekkelijk klein (15 a 20 percent); de inkomensklassen tussen de 5.0C0 en 10.000, de 10.000 tot 15.000 en boven de 15.000 waren onge veer gelijk vertegenwoordigd. Van de n- zenders der eerste 250 enquêteformulieren had ruim 1/5 deel nog nooit een kunstwerk gekocht. Velen tekenden aan, dat zij zeer met de regeling waren ingenomen. De te verlenen subsidies blijven varië ren tussen ongeveer 30 en 50 percent van de vraagprijs van de kunstenaar, tot "en nader te bepalen maximum. De kopers moe ten zich jegens het rijk verbinden het met subsidie verworven kunstwerk niet binnen vijf jaar te zullen vervreemden zonder toe stemming van het ministerie van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen. Alleen natuurlijke personen, die Nederlands inge zetene zijn, komen voor subsidiëring :n aanmerking. Aan het eind van deze twee de periode zal worden overwogen, mede aan de hand van de verkregen gegevens, of voor een volgende periode de genoemde percentages gehandhaafd dienen te blijven dan wel wijziging van de regeling wense lijk is. De ere-expositie van werken van de 85-jarige nestor der Haarlemse schilders H. F. Boot in de Vishal te Haarlem is verlengd tot 19 maart. Er zijn thans al meer dan vierduizend bezoekers geweest. Advertentie Een Deens-Thailandse oudheidkundige expeditie heeft op korte afstand van de rivier de Kwai in het bergachtige grens gebied bij Birma grotschilderingen ont dekt waarvan geschat wordt dat ze wel 20.000 jaar oud zijn. De eer voor deze ontdekking wordt gegeven aan de Neder lander dr. H. R. van Heekeren, die van de expeditie deel uitmaakt. Dr. van Heekeren is krijgsgevangene van de Japanners geweest en moest wer ken aan de beruchte „Dodenspoorweg van Kantsjanaboeri in West-Thailand naar Birma. Hij vond toen primitieve werk tuigen uit het stenen tijdperk. In de winter van 1960-'61 werd een voorbereidende groep naar het gebied van de Kwai gezonden om de weg voor de expeditie uit te stippelen. Deze laatste ontdekte een plek bij het Kwai-dal waar sporen van menselijke activiteit in een periode van meer dan200.000 jaar kunnen worden nagegaan. Er werden ook sporen van Europese invloed aangetroffen in de vorm van vier grote ketels die op het Oosteuropese ijzeren tijdperk wijzen. Men neemt aan dat het langgerekte dal van de Kwai een hoofdweg is geweest voor volksverhuizingen in de prehistorie. FRANKIE VAUGHAN IN ONS LAND Met een lijntoestel van de B.E.A. is de Engelse zanger en filmster Frankie Vaughan gisteren uit Londen op Schiphol aangekomen. Zaterdagavond zal hij in het programma van Teddy en Henk Scholten. op de Nederlandse t.v.-schermen te zien zijn. „Ik heb een eivol programma. Na een tournee van drie weken door Denemar ken ben ik nu enkele dagen in Nederland om samen met mijn vrienden Teddy en Henk het programma voor zaterdag op te nemen," zei hij. „Vrijdag vertrek ik naar Milaan voor twee t.v.-shows. Van de zomer ga ik in Italië een film maken, geen muziekfilm, maar een dramatische." De Spaarndamse kunstenaar Frans Verpoorten, wiens laatste expositie van etsen te Haarlem zeer lovend be sproken is, heeft de burijn tijdelijk verwisseld voor het lasapparaat, waar mee hij uit oude materialen de won derlijkste dieren schept. De foto toont een van eijn laatste jperksfukken, „De Zaagvis", waarvoor hij een motorzadel- veer en zijn handzaagje heeft moeten offeren. In het restaurant Walserij Oost van de Hoogovens te IJmuiden zal dit nieuwe werk van Frans Ver poorten, mèt zijn etsen, zondag aan staande van 2 tot 5 uur te bezichtigen zijn. Daarna zal de expositie in de be drijfsafdelingen getoond worden. De gezamenlijke jeugdsociëteiten in Haarlem houden 17 maart in het Krelage- huis een jazz- en dansfestival waarvan de baten bestemd zijn voor de anti-honger actie „10 x 10". Medewerkenden aan deze avond die om 20 uur begint zijn The Diamond Five, Francis van Rooy, The Hot Jumpers. The Down Town Jazz Band. Jan Pruis, Trio Harry Vernes, The Marichica's en Annie Palmen. TH. VAN DUIJN OVERLEDEN In de leeftijd van 46 jaar is dezer dagen in Den Haag overleden de acteur Theo van Duijn. De heer Van Duijn was het laatst verbonden aan het gezelschap „De nieuwe Komedie". Daarvoor had hij onder meer veertien jaar lang de leiding van het ge zelschap „De Schouwspelers", dat een spreidingsgezelschap was. Dit gezelschap werd vorig jaar opgeheven. De begrafenis zal geschieden op 9 maart om 13,30 uur op de Algemene Begraafplaats in Den Haag aan de Kerkhoflaan. OBERHAUSEN Honderden filmken ners uit vele landen zijn te Oberhausen in het hartje van het Roergebied bijeenge weest om een lawine van korte films over zich heen te laten gaan tijdens de West- duitse Dagen van de Korte Film, ditmaal voor de achtste keer georganiseerd. Voor al dankzij een uitstekende inzending van de Fransen die terecht de prijs voor de beste selectie verwierven en een goede inzending van de Amerikanen had deze filmmanifestatie niveau. In tegenstelling tot vorige jaren ontbrak ditmaal de mogelijkheid tot vergelijking van het in ons deel van de wereld bereikte filmpeil met het niveau van de korte films uit de Oosteuropese landen, want die had den, kort voor de opening, alle hun inzen dingen teruggenomen. Evenals vorig jaar had de leiding van de manifestatie name lijk ook het Oostduitse filmbedrijf tot deel neming uitgenodigd (niet de Oostduitse staat!), maar op bevel van de Westduitse regering moest zij die uitnodiging na de bouw van „de muur" intrekken. Dat ge schiedde echter pas maanden later en toen weigerden voor het eerst sinds vele jaren ook de Sovjet-Unie, Polen, Tsjechoslowa- kije, Hongarije, Roemenië, Bulgarije en Cuba aan het festival deel te nemen, trok ken zelfs de Oosteuropese juryleden zich. terug en bleven de Oosteuropese journa listen weg. Het aantal films in de internationale wedstrijd was dit jaar 72, tegen vorig jaar T2JI1 JO I Carel Briels, ondermeer bekend door een aantal stadionspelen zoals „Het Drama der bezetting" en „De Waterweg Her overd" die kort na de bevrijding in Am sterdam en Rotterdam zijn opgevoerd, heeft thans weer een groot spel in voor bereiding. In een circulaire kondigt hij deze manifestatie „One World or None" aan als de grootste die ooit in Europa is georganiseerd. Van dinsdag 4 tot en met zaterdag 8 december zullen vijf voor stellingen worden gegeven in Amsterdam of Rotterdam, die onafhankelijk van de weersomstandigheden zullen doorgaan. Voor de verwezenlijking van deze ma nifestatie wil Carel Briels vooraanstaan de kunstenaars aantrekken voor het ont werpen van de choreografie, de muziek- produktie, de verantwoording van de tek sten, de technische verzorging van geluid en licht, en uiteraard voor de uitvoering met een soliste als Elisabeth Schwartz- kopf of Ella Fitzgerald begeleid door „het beste uit ons orkestwezen en de mo derne muziekwereld", aldus de circulaire. „De krachten van het atoom, die door hun afschrikwekkend vernietigingspoten - tieel de machtige mogendheden van ge weld moeten weerhouden, zouden ook de sleutel kunnen betekenen om welvaart te ontsluiten waar deze thans nog ontbreekt, opdat de volkeren een betere basis voor een vreedzaam samenleven kunnen be reiken". Dit is het thema van Carel Briels' manifestatie, waarbij hij zal voortbouwen op de ervaring van zijn eerder ontworpen stadionspelen. In zijn circulaire geeft Ca rel Briels een overzicht van hetgeen hij de toeschouwers in de verschillende scènes wil laten zien en horen en de betekenis daarvan: het ritme van de primitieve mu ziek en een bruisende negerdans, als sym bolen van de oorsprong van de bevruch tende ontwikkelingsgang, waarin de mens geleidelijk naar de moderne eeuw is ge groeid; een uraniumballet en aan het slot een smeekbede „ons ervoor te behoeden dat de balans zou worden verbroken en overgaan in een ontsteking van het ge weld". De manifestatie beoogt geen winst te maken, aldus de heer Briels in zijn cir culaire, waarin hij voorts nog aankondigt, „dat een der grootste luchtvaartmaatschap pijen ter wereld voornemens is een huis moeder. nadat ze haar kinderen gewoon naar school heeft gebracht, in een straal vliegtuig in een korte spanne tijds van Amsterdam over Berlijn, Moskou, Tokio, Sidney, San Francisco, Washington, New York, Londen en Parijs om de wereld te laten reizen, om bekend te maken hoe in dit kleine land de grote manifestatie „One World or none" wordt voorbereid. 95. Men had om aan het aantal van althans die 72 films te komen, in allerijl nog en kele films toegelaten, die de keuzecommis sie aanvankelijk had afgewezen. De Ne derlandse documentaire „De Lage Lan den," van George Sluizer, onze grote troef kaart voor dit festival, was daar niet bij. Men wilde die niet vertonen met de Duitse commentaar, dus zoals ze vorig jaar op de Berlinale een Zilveren Beer behaalde, maar wel in een Nederlands-sprekende versie zonder ondertitels. Dit vreemde standpunt was er de oorzaak van, dat Ne derland nu slechts vertegenwoordigd was door de korte speelfilm „Het Huis," van Louis A. van Gasteren, de kleurenfilm „The Travelling Tune" met poppen van papier knipsels, die Max Keuris van Joop Gee- sinks Dollywood heeft gemaakt en John Fernhouts tekenfilm „Dam the Delta", die aanvankelijk door de keuzecommissie was afgewezen. Doordat „De Lage Landen" geweigerd werd, was er ook geen prijs voor Neder land, dat in het verleden voor er te Oberhausen een keuzecommissie werk zaam was herhaaldelijk prijzen of eer volle vermeldingen van deze manifestatie wegsleepte. De Amerikaanse documentai re „Sunday" kreeg nu een prijs voor de documentaire films, evenals de Belgische film „Les Amis du Plaisir" (De vrienden van het vermaak), die niet in de schaduw van „De Lage Landen" kan staan. Bijzonder gelukkig was de jury met de toekenning van de Grote Prijzen aan Frankrijk en Amerika, resp. voor „Heu- reux Anniversaire" (Gelukkige herden kingsdag) en „Assembly Line" (Lopen de band). Heureux Anniversaire is een buitengewoon geestig werkje van Pierre Etaix en Jean-Claude Carrière. Het filmpje vertelt hoe de viering van een huwe lijksdag helemaal in het honderd loopt, doordat de bruigom moeilijkheden heeft in het verkeer te Parijs op het spitsuur, waar er geen doorkomen aan, resp. geen parkeerplaats te vinden is. Reeksen prachtige grapjes zijn verwerkt in het goed-verfilmde kostelijke verhaal, dat stormen van vrolijkheid verwekte. Dat de Fransen tegenwoordig in dit genre heel sterk zijn, bleek ook uit nog enkele andere hier vertoonde films. Ze bespelen trou wens alle genres op het gebied van de korte film met virtuositeit. De Ameri- Beeld uit Tsjechische tekenfilm. kaanse film „Assembly Line" geeft een treffend beeld van de verveling van een eenzame jongen in een grote stad, waar hij 's avonds op zoek is naar avontuur in bioscoop, bar, enz., een tocht die eindigt in desillussies. Joegoslavische tekenfilm Doordat Polen en Tsjechoslowakije niet meededen, was het aantal tekenfilms dit jaar klein. Frankrijk en Joegoslavië kre^ gen er prijzen voor; Joegoslavië echter juist niet voor zijn sterkste film in dit gen re maar voor zijn zwakste. De kunst van de tekenfilm heeft zich in Joegoslavië ver rassend ontwikkeld. Men werkt er in een volkomen eigen stijl, die streeft naar uiter ste vereenvoudiging. Daarbij schept men soms zulk een behagen in het vinden van een originele vorm, dat de inhoud niet meer te volgen is, waarmee men dus de ontwikkeling kennelijk te ver heeft doorge- bij de bekroonde film. Don Quichote, niet voerd in de richting van een vrijwel ab stract lijnenspel. Aan dat gevaar was men ontkomen tiaar werden voor het „ver haal" verwachtingen gewekt door de titel, maar men kon er geen touw aan vastma ken. Enkele andere Joegoslavische teken films, eveneens origineel naar de vorm, bevatten een nog wel herkenbaar verhaal tje en bevredigden daardoor veel meer. De beste daarvan was Surrogaat. Beschamend was het aandeel van de Duitsers zelf in deze manifestatie. Ze kwa men met een twaalftal films voor de dag, waarvan een enkele goed was, andere mid delmatig waren en de meeste minder dan middelmatig. Middelmatig waren ook enkele Spaanse films, evenals films van Canada, Argenti nië, Finland, enz. Voor de Spanjaarden kon een verzachtende omstandigheid gel den: een groepje jonge Spaanse cineasten kwam gezamenlijk onaangemeld naar Oberhausen. omdat ze er in elk geval met hun films bij wilden zijn. Ze hadden pas op het laatste ogenblik van dit festival ge hoord en zelfs hun schrijfmachines ver kocht om het geld voor de reis bij elkaar te krijgen! Het ligt voor de hand dat men ze toen, met hun films, maar toeliet. A A riKOnD/G/MGErt En BESCHOUW/HGEH Het voornaamste onderdeel van het AVRO-programma van woensdagavond zal voor de getrouwen dezer omroep heb ben bestaan uit de herdenking van direc teur D. Repko, die gisteren ter aarde werd besteld. Men wijdde daar een reportage aan, die pieus genoeg was Om ook an deren aan te spreken. Excellerend in het verdere programma was de show rond Ton van Duinhoven, waarvoor Jan Mo raal een orgineel gegeven had gevonden en uitgewerkt. Men zou er slechts op kun nen aanmerken dat het iets te gerekt was en daardoor aan spanning inboette, maar het spel met woorden en begrippen, ge lardeerd met enkele goede songs, schonk deze acteur-cabaretier alle gelegenheid de facetten van zijn talent te doen flonkeren. Men ziet in dit programma en in de figuur van Van Duinhoven het verschil in stijl opvatting en levensritme uitgedrukt tus sen twee generaties. Voor sommigen zal zo'n programma abracadabra blijven, voor anderen is het precies de vertolking van eigen voelen en denken met iet of wat myslische onderbewustzijnsreflexen. En fin, we hebben gepoogd het een beetje te analyseren. Het voldeed ons bijzonder. HILVERSUM L 402 m. 746 kcs. 7.00-24.00 NCRV. NCRV7.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 7.10 Lichte grammofoonmuziek. 7.30 Ge wijde muziek. 7.50 Het brood des levens, meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Wals muziek (gr.) 9.00 Voor de zieken. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Piano spel (gr.). 10.15 Morgendienst. 10.45 Zangrecital. 11.15 Voor de oudere luiste raars. 12.00 Amusementsmuziek. 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte muziek. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte grammofoonmuziek. 13.45 Opera aria's (gr.) 14.05 Schoolradio. 14.25 Re quiem, voor koor, orkest en solisten (gr.).16.00 Cello-recital. 16.15 Duizend schoon, lezing. 16.30 Kamermuziek. 16.50 Grammofoonmuziek. 17.00 Declamatie. 17.20 Vocaal ensemble. 17.40 Beursberich ten. 17.45 Koninklijke militaire kapel. 18.20 De hangmat, licht programma. 18.50 regeringsuitzendingVestigingsbesluiten kleinhandel in textielgoederen en meubi- leringsbedrijven 1962, door Mr. G. A. Buij- ze, van het directoraat-generaal voor de middenstand. 19.00 Nieuws en weerbe richt. 19.10 Op de man af, praatje, 19.15 Fluit en orgel (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Negro Spirituals. 20.05 Jaarlijkse Al gemene Vergadering van de V.V.D. 21.00 Prisma, gevarieerd programma. 22.00 Kerkorgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de wereld, lezing. 23.00 Kamerorkest en fluit. 23.45 Pianospel (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymna stiek. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Klas sieke orkestmuziek (gr.) 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Inzicht en uitzicht, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Piano recital. 11.30 Orgelspel en zang. AVRO: 12.00 Lichte muziek en zang. 12.20 Rege ringsuitzending: Uitzending voor de land bouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Draaiorgelmuziek (gr.). 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen en grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Promenade-orkest. 14.00 Omroep dubbelkwartet. 14.20 Voor dracht. 14.40 Viool en piano. 15.00 De As ser koerier: licht programma. VARA: 16.00 Grepen uit de muziekgeschiedenis, muzikale lezing. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Tijd voor teenagers. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Politieke lezing. 18.25 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 18.50 De puntjes op de i, praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Meisjeskoor. VPRO: 19.30 Londens symfonie-orkest. 19.50 Daórom lezing. 20.00 Nieuws. 20.05 Heeft ieder ge lijke kansen om te leren wat hij in het leven nodig heeft?, lezing. 20.20 Koorzang. 20.50 Wereld in beweging, gesprek. VARA: Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 21.30 Groet en kleine problemen van deze tijd, gesprek. 22.00 Lichte muziek. 22.15 Bui tenlands weekoverzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Het kind in ons huwelijk, ge sprek. VARA: 23.00 Socialistisch nieuws in Esperanto. 2310 Lichte grammofoonmu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Weerbe richt. 12.35 Amusementsmuziek. 12 50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Amu sements- en dansmuziek. 14.00 Schoolra dio. 15.45 Altvioolrecital. 16.00 Beursbe richten. 16.06 Operaconcert. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte grammofoonmuziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Liederen. 18.10 Voor drachten. 18.20 Voor de soldaten. 18 50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Orkest muziek. 20.00 Amusementsconcert. I d pauze: De zeven kunsten. 21.30 Liederen. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55-23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG ^«:i0 00 Journaal- NCRV: 20.20 Memo. 20.30 De grote Veroveraar, T.V.-spel. 22 30 Dagsluiting. VOOR VRIJDAG 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Documentaire over de 2e wereldoor log. VARA: 21.20 Espresso. 22.00 Geva rieerd programma 22.50 Actualiteiten on kunstgebied.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 5