IrA. H. Ingen Housz onthulde 't beeld „Jacob en de engel" Quadro Amsterdam stijlvol en levendig musiceren UITGAAN IN HAARLEM» lekker en gezond MHM1 ffjl ■mw ïMM Het Rembrandtportret in Stuttgart Het orgelconcours in Bolsward V R TJ D A G 16 MAART 1962 4 Gestolen schilderij van Klee teruggevonden Schilderijendiefstal in Como opgehelderd Succes in Londen voor Cora Canne Meyer MUZIEK TONEEL BALLET AMATEURTONEEL VOLKSUNIVERSITEIT DIVERSEN TENTOONSTELLINGEN LEZEN EN LATEN LEZEN Mislukt „Zwei kleine Italiëner" oud S.A.-lied? De radio geeft zaterdag 7 elevisieprogramma ■f* Do oud-president-directeur van de Koninklijke Nederlandse Hoogovens en Staal fabrieken en aangesloten bedrijven te IJmuiden, de heer ir. A. H. Ingen Housz, heeft donderdagmorgen in tegenwoordigheid van het Heemskerkse gemeentebestuur en de directeur van Hoogovens, prof. dr. J. F. ten Doesschate, een beeld onthuld. Het beeld, vervaardigd door de kunstenaar Nic. Jonk stelt voor Jacob worstelend met de engel. De beeldhouwer was eveneens tegenwoordig bij de onthulling. Het beeld heeft op een circa twee meter hoge sokkel een plaats gekregen op een plantsoen tussen twee flatgebouwen, zijnde woningen gebouwd in opdracht van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal. Het was de Heemskerkse burgemeester, de heer H. Nielen, die de oud-president directeur en diens echtgenote hartelijk ver welkomde. Dit gebeurde in de open lucht, er stond een gure wind. De burgemeester bracht dank voor alles wat de heer Ingen Housz tijdens zijn president-directeurschap van Hoogovens, voor de Heemskerkse wo ningbouw heeft gedaan. Het is immers voor een groot deel te danken aan de heer Ingen Housz, dat in Heemskerk de 152 EGKS-woningen gebouwd konden wor den. Heemskerks gemeentebestuur heeft destijds dan ook niet geaarzeld voor te stellen een étraat tussen de bedoelde wo ningen, naar hem te noemen. De raad stemde met het voorstel direct in. Afgaande op de voorstelling van net beeld de met de engel worstelende Jacob zei de burgemeester dat ook een gemeentebestuur moet worstelen, na melijk tegen het materialisme om te be reiken dat de inwoners gelukkig wonen en leven in de gemeente. ..Mogen wij uit het beeld de inspiratie putten om voort durend onze diensten ten behoeve van de gemeenschap te verrichten'aldus bur gemeester Nielep, die tot slot ook nog de kwaliteit van de 152 gebouwde EGKS- woningen roemde. Alvorens tot de onthulling over te gaan, sprak ir. Ingen Housz zijn vreugde uit over het feit dat men in Heemskerk een straat naar hem heeft genoemd. Al eer der is dit gebeurd in de fabriek, „maar dit is de Ingen Housz-weg", zo zei de oud-president-directeur. Uit dank schonk de heer Ingen Housz een bedrag. Aan vankelijk dacht men aan de aanleg van een speeltuin. Maar bij nader inzien koos men een beeld. Uit de voorstelling van Jonks beeld lere men, aldus de heer In- In antwoord op een interpellatie van so ciaal-democratische zijde over de aankoop vorig jaar door de staat van het „Zelf portret met rode muts" van Rembrandt heeft de Baden-Wiirttembergse minister van Culturele Zaken, dr. Gerhard Storz, donderdag in het parlement van de deel staat verklaard dat noch zijn ministerie noch het staatsmuseum, waar het om streden schilderstuk thans hangt, destijds vóór de discussie in de financiële com missie van het parlement iets bekend was van waarschuwingen en met name niet van bekende deskundigen. Pas later is het Staatsmuseum bij een briefwisseling met de directeur van het Nederlandse Rijks bureau voor Kunsthistorische Documenta tie in Den Haag verwezen naar prof. Van Puyvelde, die in een brief aan het museum de „Rembrandt" een moderne nabootsing noemde. Deze brief was echter niet aan het ministerie van Culturele Zaken voor gelegd. Het museum, aldus de minister, had op grond van zeven expertises en twee tech nische onderzoekrapporten van positieve strekking gemeend de uitlating van prof. Van Puyvelde niet als van doorslagge vend belang te moeten beschouwen. De hoogleraar, die het schilderij in 1936 op Majorca had gezien, was bovendien geen Rembrandt-specialist. Dat was wèl zijn toenmalige begeleider op Majorca, or. Hans Schneider; die is echter enige tijd geleden overleden. De verkoper, de En gelse kunsthandelaar Speelman, het mu seum reeds van vroegere aankopen be kend, is een internationaal erkende en ge respecteerde kunsthandelaar van vlekkelo ze faam, aldus verklaarde minister Storz. De ministei zei verder dat het schilde rij ook teruggeven zou kunnen worden wanneer noch de echtheid noch het te gendeel volledig te bewijzen zou zijn, Voldoende zou zijn als er ernstige twijfel aan de echtheid zou bestaan. Speelman, die ook destijds de driedui zend mark voor de beoordelingskosten heeft betaald, heeft toegezegd ook van de nieuwe kosten van het onderzoek dat door het instituut Coremans in Brussel zal wor den verricht, de helft te zullen dragen. Ir. A. H. Ingen House, diens echtge note en de beeldhouwer Jonk (rechts) bij het beeld „Jacob en de engel". gen Housz, dat uit elke tegenslag mis schien 'n zegen geboren kan worden, als 't Gods wil is. De heer Ingen Housz hoonte dan ook dat het beeld in de Heemskerkse leefgemeenschap een levende betekenis zal krijgen. Het nationale Orgelimprovisatieconcours voor jonge organisten dat op 2 juni in Bolsward zal worden gehouden is, naar wij nader vernemen, een Fries initiatief en wordt gehouden onder beschermheer schap van de commissaris der Koningin in de provincie Friesland.mr. H. P. Lint horst Homan. De wedstrijd staat open voor tën hoog ste vijf deelnemers, in het bezit van het diploma conservatorium of het diploma M. O. In de jury hebben zitting de heren C. Kee, P. van den Kerkhoff, en A. de Clercq. Van de deelnemers wordt gevraagd het harmoniseren van een koraalmelodie het improviseren van een orgelmelodie die onvoorbereid gespeeld zal moeten wor den. In Charlottenburg Museum Een waardevol schilderij van Paul Klee dat in 1959 van een verzamelaar in Los Angeles gestolen werd, is gevonden in een Westberiijns museum. Leopold Reide- meister, directeur van de musea in West- Berlijn, zei dat het doek er een is uit de beste periode van Klee. Het is ge noemd „Young Forest Tablet". De heer Reidemeister zei, dat hij kort geleden een reproduktie van het in zijn museum hangende doek had gezien in een Brits tijdschrift over beeldende kunst, met de aantekening dat het gestolen was van mevrouw Maitland, die enige maanden daarna gestorven is. Bijzonderheden over haar waren in Berlijn niet bekend. De heer Reidemeister zei, dat hij het doek onmid dellijk van de muur verwijderd had (in het Charlottenburg Museum) en dat hij de erfgenamen van mevrouw Maitland ge schreven heeft. Het doek werd voor 42.000 mark gekocht van een kunsthandelaar in München, die het van een onbekende Ame rikaanse handelaar kocht. Vijfentwintig schilderijen die naar schat ting een waarde hebben van ruim l'/s miljoen gulden en die verleden jaar de cember gestolen werden uit een villa in Como zijn vandaag door de politie ont dekt. De doeken, van oude en moderne mees ters, omvatten werken van Canaletto, Co- rot, Fattori, Fontanesi, Sorbi, Constable, Jacques, Gignous en Henner. Zij werden in de nabijheid van Floren ce gevonden: de politie heeft geen verdere bijzonderheden verstrekt. De ontdekking volgde op de arrestatie van de 41-jarige Ambrogio Gatti, die in Milaan gepakt werd en naar Como overgebracht voor ondervraging. De politie zei niet of Gatti bij de diefstal betrokken was maar wel dat hij de weg wees om de schilderijen terug te vinden. Componeeropdrachten. Ingesteld is een commissie van advies voor het toe kennen van prijzen en het verlenen van opdrachten aan Nederlandse componisten in 1962. In deze commissie zijn benoemd de heren: J. Mul te Haarlem (voorzitter), VOOR DE HEEMSTEEDSE KUNSTKRING is gisteren in het Minerva Theater te Heemstede opgetreden het Quadro Amsterdam, een ensemble dat zich heeft toegelegd op kamermuziek uit de zeventiende en achttiende eeuw. De samenstelling is fluit (Frans Briiggen), viool (Jaap Schroder), cello (Anner Bijlsma) en clavecimbel (Gustav Leonhardt). De vier medewerkers zijn er in geslaagd een ideaal te verwezenlijken dat meestal slechts halverwege bereikt wordt: zij laten een musiceerpraktijk herleven die ver van onze tijd af staat en zij doen dit op een wijze die tegelijk stijlzuiver is en boeiend voor de moderne toehoorder. Het totaal-timbre wordt in aanleg bepaald door het clavecimbel dat met zijn korte toon, die niet voor dynamische verschillen vatbaar is, de andere drie noopt tot een ijlere meer „lineaire" expressiviteit. DE MEESTE ensembles die zich hier mee bezighouden komen dan terecht bij een enigszins schoolse perfectie waar het expressieve trekje in romantische rin voortdurend tot een gefrusteerde gezwol lenheid leidt. De voornaamste verdienste van het Quadro Amsterdam („quadro" is de zeventiende-eeuwse term voor een groep van drie melodie-instrumenten met basso continuo) lijkt mij dat deze meer ornamentale speelwijze met natuurlijk heid tot stand komt en de reserve een ele ment in de bezieling is. Men zal de in structie die uitgaat van een man als Leon hardt, een expert op het gebied van de barokmuziek, niet onderschatten maar het genoemde resultaat is toch allereerst te danken aan een bijzonder fijn gehoor en een vermogen om luisterend een struc tuur op te bouwen die ademt Men heeft in besprekingen elders onder andere naar aanleiding van een concert te Am sterdam kunnen lezen dat dit Quadro een zekere over-verfijning vertoonde die niet in overeenstemming zou zijn met de geest van onze musicerende voorvaderen uit de pruikentijd. „So what?" Niemand zou gebaat zijn bij een reconstructie van een uitvoering a la 1720 en ook een on derneming als deze heeft zich aan te pas sen aan het kader dat ons huidige muziek leven te bieden heeft. Met andere woor den: er wordt door het publiek beaat ge luisterd, niet gelopen en met gepraat, niet gedronken en niet geschranst Het gaat nu, na tweehonderd jaar, om de over dracht van podium naar zaal en wil een dergelijke muziek onze verwende oren aanspreken dan moet ze gebracht worden met een raffinement dat men desnoods als „oververfijning" kan karakteriseren. EEN ENKEL WOORD nog over het pro gramma. Een verrassing was het Kwar tet e mineur van Telemann. Deze compo nist die thans uit de machtige schaduw van Bach naar voren treedt is een mees ter geweest. Dit stuk bewijst dat hij een voor zijn tijd universele muzikaliteit be zat die Italiaanse zangerigheid, Duitse zin voor contrapunt en Franse charme wist te verenigingen. De Sonate in A. van Boe cherini trof vooral dankzij de beheerste bewegelijkheid en onopgesmukte virtuo siteit waarmee Anner Bijlsma het werk tot uitvoering bracht. Een vierdelige „Con versation Galante" van Guillemain (1705- 1770) was een een wat meer naar net rococo neigende repliek van Telemann's opus. Naar de klassieke stijl van Mozart en de vroege Beethoven gekeerd was een Triosonate van Karl Stamitz (1746-1801). Een meer introvert en nobel besluit van dit programma vormde de Triosonate uit „Das Musikalische Opfer" van Bach. Sas Bunge LONDEN Het eerste optreden van de veelzijdige Nederlandse mezzo-sopraan Co- ra Canne Meyer in Londen, waar zij eer gisteren (woensdag) een liederenavond in Wigmorehall gaf, is zo'n groot succes ge worden dat zij driemaal een toegift gaf. Haar zang werd „gekenmerkt door grp(e zuiverheid en gevoeligheid, een intelligen te voordracht en afwezigheid van senti mentaliteit. Het was een veradómin/g om hier eens een zangeres te horen, die Fran se, Duitse en Spaanse teksten zonder de hinderlijke Engelse accenten kan uitspre ken. Het programma was door zijn afwis seling boeiend en fris. Het bevatte onder- andere de Schumanncyclus „Frauenliebe und Leben" en Willem Pijpers „Trois Fê- tes Galantes". Zeer aangrijpend was Ra vels „Kaddisj" (Hebreeuws gebed voor een dode). Cora Canna Meyer werd op fijnzinnige wijze begeleid door Liesbeth Rümke Hoppen. De Times prijst de zan geres voor haar indrukwekkende presta ties. De Daily Telegraph roemt de soepel heid en de kwaliteit van haar vooral dra matische stem. Cora Canna Meyer trad enkele jaren geleden in Glyndebourne als operazangeres op. Vrijdag 16 maart, Tuinzaal Concertgebouw, 20 uur: Concert door „Die Haerlemsche Musyckcamer', o.l.v. André Kaart m.m.v. de fluitist Edo Wilod Versprille en het Aerdenhouts Vrouwenkoor. Werken van Telemann, Vivaldi en Purcell. Dinsdag 20 maart: Concertgebouw, 20 uur: Orgelconlert door Piet Kee, m.m.v. het Residentie Vrouwenkoor, o.l.v. Arthur Orobio de Castro. Zaterdag 17 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Nederlandse Comedie met „De getatoueerde roos", van Tennessee Wil liams. In de belangrijkste rollen: Ank van der Moer en Paul Cammermans. Regie: Ko van Dijk. Zondag 18 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Nederlandse Comedie met „Me neer gaat op jacht", blijspel van George Feydeau. Onder regie van Fons Rade makers treden o.m. op: Guus Oster, Henk Rigters, Jan Teulings, Mien Duy- maer van Twist en Kitty Janssen. Maandag 19 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Centrum met „Voor het laatst lady Barker", thriller van Hans Keuls (jubileumvoorstelling Cruys Voorbergh). Behalve de jubilaris treden op: Bob Verstraete, Ben Hulsman, Fien Berghegge e.a. Woensdag 21 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Voorstelling door het Nationaal Ballet, o.l.v. Sonja Gaskell. Programma: „Dessin pour les six", John Taras/Tsaj- kofsky; „Contrasten", Robert Kaesen/ Sjostakovitsj; „Le cercle", Maurice Bé- jart/Bach en „Graduation ball", David Lichine/J. Strauss. Dinsdag 20 maart. Stadsschouwburg, 20 uur: Frysk Selskip „Gijsbert Japicx" jóuwt 'n opfiering fan „Omke", fan A. Siderius-Boonstra. Vrijdag 16 maart, Frans Halsmuseum, 20 uur: „Betekenis van de droom", eerste van twee lezingen door de Haarlemse zenuwarts dr. P. H Esser. Dinsdag 20 maart, Frans Halsmuseum, 20 uur: „De Mattheus passion", eerste van twee voordrachten met grammofoon platen door Paul Chr. van Westering. Woensdag 21 maart, Frans Halsmuseum, 20 uur: „Bij de buren aan de overkant", lezing met kleurendia's en kleurenfilm over Engeland door de cineast Simon de Waard. Donderdag 22 maart, Frans Halsmuseum, 20 uur: Lezing met lichtbeelden over het werk van Frans Hals door de heer H. P. Baard, directeur van het Frans Hals museum (laatste lezing uit een serie van vier). Zaterdag 17 maart, Minerva Theater, 15 uur: Optreden van de wereldkampioen goochelen, Fred Kaps en vertoning van jeugdfilms (t.b.v. de voogdijvereniging „Tot Steun"). Zondag 18 maart, Tuinzaal Concertgebouw, 20 uur: Openbare dansavond. Donderdag 22 maart, Minerva Theater, 20.15 uur: Voorstelling door het mario nettentheater Feike Boschma (Algemeen Handelsblad). Donderdag 22 maart, A. H. Gerhardschool, Raaks, 19.50 uur: Stereogrammofoon- platenavond van de Haarlemse Disco club. Integrale uitvoering van „Die Fle- dermaus", operette van Johann Strauss, onder directie van H. von Karajan. Vishal, Grote Markt: Eretentoonstelling van de Haarlemse schilder H. F. Boot. Dagelijks geopend van 10-17 uur; zondag van 13-17 uur. Tot en met 18 maart. „Bloemenheuvel", Bloemendaalseweg 158, loemendaal: Tentoonstelling van schil- erijen en aquarellen van Kees Laan. Dagelijks geopend van 10-17 uur; zondag van 14-17 uur. Tot 29 maart. Kunstcentrum „De Ark", NieuwHeiligland 13: Tentoonstelling van werk van zes leerlingen van het Studie-atelier Von Frihling in Hamburg. Dagelijks geopend van 9-17 uur en op maandag, woensdag en vrijdag tevens tijdens de concerten van 18-20 uur. Tot 31 maart. Kunstzaal „In 't Goede IJur", Nieuwe Kerksplein: Gedurende de maand maart expositie van grafisch werk van Ruth Fischer. Dagelijks geopend van 10—22 uur; dagelijks klassiek grammofoon- platenconcert van 2122 uur. Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschafte boeken. Romans: Andrejef, De goeverneur; van Hat- tum, Sprookjes en vertellingen; Holsbergen, Een koppel spreeuwen; Radford, De Achillespees; Sentjurc, De eindeloze stroom; Brenan, A holi day by the sea; Firbank, Valmouth - Prancing nigger - Concerning the eccentricities of cardi nal Pirelli; des Cars, Cette étrange tendresse; Hébert, Les chambres de bois. OntwikkelingslectuurFehmers, Op de vrouw af, binnenlandse en buitenlandse portretten; Janse de Jonge, Ridderbos en Zeegers, De homo- sexuele naaste; Harrer, Thibten Dsjigme Norbu, Tibet is my country; Wester, Lusten en lakten van alcohol; van Houten, Bartje, mijn zoon; Ellerbeck, De wereld van de zieke mens; Hana, Eén recht, één averecht; Stein, Planten in huis; van Puyvelde, La peinture flamande au siècle des van Eyck; Lunsingh Scheurleer. Van haard vuur tot beeldscherm; Prick van Wely, De ont wikkeling der muziekpedagogie: Walter, Von der Musik und vom Musizieren; Breman, Blues en andere wereldlijke volksmuziek van de Noord- amerikaanse neger; Schwarz, Siziliën, Kunst, Kultur, Landschaft; Villiers, Wilde oceaan; Con- standse, Dynastie van staal, honderdvijftig jaar Krupp; Algra, Dispereert niet. twintig eeuwen historie van de Nederlanden, dl. 2; Zaal, Vloek jes bij de thee; Royaards, Jongens en Phaff, Het stadhuis van Haarlem, algemeen restauratieplan; Smit, Bescheiden betreffende de buitenlandse politiek van Nederland, dl. 3, 1907—1914 (Rijks geschiedkundige publicaties). alerie „Uittenhout", Kleine Houtstraat 41: Tentoinstelling van werk van Piet Kloes. Tot 21 maart. Museum „Het Huis Van Looy", Kleine Houtweg: Scholieren exposeren beelden de kunst. Geopend 9-L3, 14-17 en 20-22 uur. Tot 26 maart. Bisschoppelijk Museum Jansstraat: Qude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. Het museum is geopend iedere werkdag, uitgezonderd maandag van 10-12.30 en van 13.30-17 uur; op zon- en feestdagen van 14-17 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden. Dagelijks geopend van 10-17 uur; zon dag van 13-17 uur. Teylermuseum Spaarne 16: Tentoonstelling uit eigen bezit. Schilderijen 19de en 20- ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Ita liaanse en Franse school. Fossielen, his- torisch-natuurkundige instrumenten, 31- toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend (behalve op maandag) van 11-15 uur. De eerste zondag van elke maand van 13-15 uur. bOHHNAirMOfiS-»» Advertentie Met de keuze van Willy van Hemert op het gebied der televisiespelen kan men het vaak wel eens zijn, doch zijn regie is een andere zaak. Soms mist hij de toch zo noodzakelijke aansluiting tussen gege ven en vorm, zoals ook gisteravond het geval was bij „Misdaad bij verstek", dat door een aantal acteurs van de to neelgroep Centrum tot stand kwam. Het gegeven leverde mogelijkheden voor een boeiende opvoering, zowel door de strekking als door de elementen die men het materiaal voor een „Thriller" pleegt te noemen. Doch Willy van Hemert maak te er een slepend relaas met talrijke in zinkingen van, waardoor de „Thriller" afwezig bleef en de strekking verwaterde. Hij had trouwens weinig steun aan Eg- bert van Paridon, die de hoofdpersoon Richard Medway vertolkte. De andere acteurs deden hun uiterste best de ver lamming te boven te komen, die deze Ri chard het hele spel door tevergeefs be streed. Het werd een zeer middelmatige vertolking, die eigenlijk alleen maar be stond uit een reeks onbeheerste woede uitbarstingen en een «erie krampachtige „Stil spel" momenten. Daartegen kon het talent van Ab Abspoel (als inspecteur) en Wim van den Brink (een advocaat) niet op, enkel Henny Orri .als de vrouw van Medway slaagde erin zich vrij te*worste- len en haar partij tot een overtuigende (doch eenzame) solo te maken. De strekking „Geen alcohol bij snelver keer" kwam er door dit échèc ook niet meer uit, al moet er worden bijgevoegd dat de auteur (R. C. Sheriff) zich ook al heel weinig moeite gegeven had het nodige materiaal te leveren. Een vaardi ger regie had er misschien nog via tekst bewerkingen en straffe spel-comprima- ties iets van kunnen maken. Waarom de jeugd dit spel niet mocht zien, blijft een raadsel. De strekking zou haar im mers ook wel degelijk zijn aangegaan, zo zij er overtuigend uit gebleken zou zijn. De schaatsliefhebbende menigte is op nieuw aan haar trekken gekomen door goede reportages van de wereldkampioen schappen kunstrijden in Praag, die onder meer gisteravond de glorieuze kür van de nieuwe wereldkampioen, de Canadees Donald Jackson, presenteerden. Beeldschermer Zondagavond bij het Eurovisie Songfes tival zal de Duitse teenager-ster Conny Froboess aan de wedstrijd deelnemen met het lied Zwei kleine Italiener, dat men overigens nu al herhaaldelijk door de ra dio hoort. In de Duitse Bondsrepubliek zijn nu tal van stemmen opgegaan, dat de componist, de jonge Münchener Chris tian Bruhn, het zich gemakkelijk heeft gemaakt door een S.A.-mars een beetje te veranderen en als nieuw lied aan te bieden. Dat lied werd door de jury uit gekozen om Duitsland in het Songefestival te vertegenwoordigen. Christian Bruhn is niet helemaal onbe last. Ook in 1961 was hij winnaar van het Duitse schlagerfestival, maar zijn liedje bleek toen plagiaat van een Zweedse song en hij gaf zijn onderscheiding daarop maar terug. Ditmaal was de erepalm weer voor hem, maar direct na de uitzending kwam er een stroom van protesten, dat „Zwei kleine Italiener" sprekend op een lied van de S.A. lijkt. Vader Froboess, die Conny's zakelijke belangen behartigt, nam het niet al te zwaar op. Hij vertelde een verslaggever van het grote sociaal-democratische Dag blad Neue Ruhr Zeitung, waaraan wij dit verhaal ontlenen, dat hij blij was met zo'n fijn in het gehoor liggende melodie en als die plagiaat was, dan had de jury dat toch moeten merken? Hij gaf overigens toe, in de laatste tijd steeds weer het verwijt te hebben gehoord, dat „Zwei klei ne Italiener" een S.A.-lied is, dat men enigszins heeft veranderd. De directeur van de platenmaatschappij, die het liedje op de markt brengt, lachte wat. Ach, zei hij, de verkoop is uitstekend. Ik was vroe ger zelf bij de Hitier Jugend en ik her inner me niets van zo'n lied. EUROVISIE SONGFESTIVAL Gisteren is in Luxemburg de loting ver richt voor de volgorde van de medewer kenden aan het Eurovisie-songfestival, dat zondagavond van 21.30-23 uur wordt ge houden. Finland zal de rij openen en de Rotterdamse Spelbrekers, die Nederland zullen vertegenwoordigen, hebben de acht ste plaats geloot. Aangezien er zestien deelnemende landen zijn, zal men „Ka- tinka" dus halfweg kunnen horen en zien, een in showkringen altijd als bijzonder gunstig beschouwde positie. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muziek 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte gram- mofoonmuziek. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Russische orkest werken (gr.). 11.00 Voor de zieken. 11.45 Orgelmuziek (gr.). 12.00 Middagklok-nood klok. 12.04 Lichte grammofoonmuziek (gr) 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin-^ bouw. 12.33 Lichte muziek. 12.50 Actuali teiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.30 Koorzang. 13.50 Grammofoonmuziek voor de jeugd. 14.10 Franse les. 14.30 Voor de jeugd. 15.30 Operettemuziek (gr.) 16.10 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 16.40 Koorzang. 17.00 Sportactualiteiten. \17.10 Amateursprogramma. 17.30 Boekbespr. king. 17.40 Nieuwe klassieke grammofoon platen, met commentaar. 18.00 Kunstkro niek. 18.30 Jazzmuziek. 18.50 Praatje voor politieke voetgangers. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Wie het weet mag het zeggen, muzikale wedstrijd. 19.45 Lichtba ken, lezing. 19.55 Omroeporkest en solist 20.50 Vragenbeantwoording. 21.00 Tierelan tijnen: gevarieerd programma. 22.00 Kop stukken, licht programma. 22.20 22.25 Boekbespreking. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00 Klassieke grammofoonmu ziek. 23.25-24.00 Lof bij gelegenheid van Stille Omgang. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.S. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws.' 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.18 Muzikale chtendpost gr.). 8.35 Van de voorpagina, praatje. 8.40 Grammofoonmuziek. 8.50 Wegwijs, tips voor trips en vakanties. 9.00 Gymnas tiek voor de vrouw. 9.10 Orgelmuziek (gr.) 9.40 Harmonie-orkest. VPRO: 10 Samen thuis, reportage. 10.05 Morgenwijding. VA RA :10.20 Lichte muziek. 10.50 Tentoonstel lingsagenda. 10.55 Vers van de pers. 11.20 Sportnieuws. 11.45 Roemeens orkest. 12.15 De betekenis van de verkiezingen voor de Provinciale Staten, lezing. 12.30 Medede lingen ten behoeve van land- en tuinbouw 12.33 Hammondorgel en saxofoon. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Lichte grammofoonmuziek. 13.35 Tussen mens en nevelvlek, populair-wetenschappelijke le zing. 13.50 Instrumentaal kwintet: Lichte muziek. 14.10 Voor de jeugd. 14.45 Boeken wijsheid. 15.05 Lichte grammofoonmuziek. 15.45 Een vrouw van geen betekenis, spel 17.00 Radio Jazzclub. 17.30 Actualiteiten. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Lich te grammofoonmuziek. 18.30 Operettefrag menten. 19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO: 19.30 Bijbelse miniaturen, lezing. 19.45 Oude kamermuziek. 19.55 Deze week, praatje. VARA: 2:0.00 Nieuws. 20.05 Spe cialiteiten-Theater, gevarieerde radio-show 21.10 Wereldkampioenschappen kunstrij den op de schaats te Praag. 21.15 Oude en nieuwe dansen. 21.50 Socialistisch com mentaar. 22.05 Man in de stad, cabaret fantasie. 22.30 Nieuws. 22.40 Vissen in troe bel water, hoorspel. 23.10 Zigeunerorkest. 23.40 Lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 926 kc.s. 324 m.12.00 Nieuws. 12.03 Populairé muziek. 12 30 Weerbericht. 12.35 Populaire muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de teen agers. 14.00 Filmkroniek. 14.30 De acade mie des Discofielen. 15.30 Lichte gram mofoonmuziek. 16.00 Theaterkroniek. 16.20 Amusementsprogramma. 16.45 Reportage over de industriële uitbouw van Vlaan deren 17.00 Nieuws. 17.15 Dagklapper en liturgisch bericht. 17.20 Liturgische gezan gen. 17.30 Koorzang. 17.45 Engelse les. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Journaal en weer over zicht. VPRO: 20.20 Op zicht, een programma met en zonder problemen. NTS: 20.50 We reldkampioenschappen kunstrijden op de schaats t< Praag. VPRO: 21.35 Ziek zijn beter worden, medische rubriek. 22.00 In Holland staat een riddergoed, TV-fanta- sie. VOOR ZATERDAG NTS: 15.00 Reportage v.e. gedeelte v. d. Internationale Indoor-Atletiekwedstrij- den te Londen. AVRO: 16.00 Jazzorkest (herh. v. 17 november 1958). 16.30 Docu mentaire film. 17.00-17.30 Voor de kinde ren. NTS:18.00 Wereldkampioenschappen kunstrijden op de schaats te Praag. 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Kom er maar eens achter, quiz. 20.50 Ster- reofonie, gevarieerd programma. 21.50 Hou je aan je woord, litterair spel met woorden. 22.25-22.40 TV-film. Tentoonstelling in Willemstad. Van 13 april tot 7 mei zal in het Curasao's Museum te Willemstad een tentoonstelling worden gehouden van schilderijen die is samengesteld door de directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, jhr. W. J. H. B. Sandberg.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4