Opening van het Theater der Naties, 27 maart,
uitgeroepen tot „Werelddag van het Theater"
PURCELL'S „DIDO AND AENEAS"
Televisietoren in
kop Noordholland
Nederlandse Comedie
in Holland Festival
Examenprijs voor
Vera Badings
Marianne Philipsprijs
voor Beb Vuyk
onder leiding van André Kaart
ZATERDAG 17 MAART 1962
4
©.u5thêAtrb
Fraai aandeel van het
Aerdenhouts
Vrouwenkoor
Voor betere ontvangst
op Texel en Vlieland
De radio geeft maandag
7 elevisieprogramma
Nieuw en (ridder)goed
De radio geeft zondag
Letterkundigen willen
vergadering over de
affaire-Marja
Met „Andorra" van
Max Frisch
Theo Bruins solist in
Heemstede bij het N.Ph.O.
A. de Klerk concerteert
In de Cinetone te Amsterdam is men
druk bezig de „Corrie Brokkenshow"
te maken, die kans maakt ingezonden
te worden naar het festival te Mon-
treux. Oorspronkelijk zou deze show
vrijdag op de beeldband worden vast
gelegd, maar door produktiemoeilijk-
heden gaat dit nu maandag gebeuren.
De show komt op 8 april in het
AVRO-programma op het scherm.
Een nieuw programma van de VPRO „Op
Zicht" toonde zich veelbelovend, jeugdig
van geest, gedurfd in sommige opzichten en
dat was de grootste verdienste een
voudig en kernachtig. Een kruising tussen
amusement en documentatie, niet behept
met de flauwiteiten van het eerste en de
zwaarwichtigheid van het tweede element.
Commentaar en regie waren prachtig op
elkaar afgestemd en als Tjepkema en Klok
man zich niet hadden laten verleiden tot
een poging om de critiejj, die zou kunnen
losbreken, al bij voorbaat te ironiseren, zou
het een compleet succes zijn geweest. Nu
stelde het einde teleur, omdat het een in
nerlijke zwakheid en een paradoxale on
zekerheid der makers verried. Jammer.
Volgende keer zullen we deze „Zichtzen-
ding" misschien zónder bedenking accep
teren.
In Holland staat een Riddergoed, aldus
wilde Willy van Hemert ons in het daarop
volgend programmapunt wijsmaken. Dat
bleek ver overdreven, ofschoon de zeer ge
slaagde decors bijna die illusie waar maak
ten. „Van Zang tot Song"'trok van Hemert
een historische lijn, minder historisch en
minder rechtlijnig dan men zou verwachten
en daarom voorzien van inzinkingen, die
vermeden hadden kunnen worden. Cruys
Voorbergh en Maxim Hamel vormden de
succesnummers bij de medewerkers, doch
een compliment voor Van Hemert voor
zijn fantasierijke speelsheid mag zeker niet
vergeten worden.
Beeldschermer
HET NADRUKKELIJKE applaus dat di
rigent André Kaart voor de door hem
geleide uitvoering van Purcell's „Dido
and Aeneas" in ontvangst mocht nemen,
bewees wel dat deze prachtige muziek
niet voor dovemansoren had geklonken.
De talrijke aanwezigen in de Tuinzaal van
het gemeentelijk concertgebouw hebben
met grote aandacht het werk beluisterd
dat eigenlijk een kleine opera in drie be
drijven is, maar dat ook in concertvorm
bijzonder goed voldoet. Koorliederen „in
de volkstoon" van jagers en zeelieden, ge-
basserd op een elementaire ritmiek, na
tuurlyriek vol van een serene lieflijkheid
(aria „Oft she visits this lone mountain")
en vooral recitatieven die een volmaakte
muzikale vorm vinden voor de prosodie
van de Engelse tekst en toch in hun wijde
spanningsboog nergens de slaafse die
naar van het woord worden deze ele
menten heeft de componist met opmerke
lijke fantasie tot' een eenheid verweven.
De klacht van Dido kort voor het eind,
slechts gevolgd door het berustend com
mentaar van het koor der hovelingen, is
een hoogtepunt uit de muziekliteratuur
zonder meer. Maar het gehele werk is
vol van treffende vondsten die in hun
veelvuldigheid 't teken zijn van een geluk
kige inspiratie zoals ze slechts zelden
voorkomt. Vooral Purcell's acoordgebruik
getuigt van een geheel eigen Vindings
kracht die door de ontwikkelingen in de
muziekgeschiedenis na hem min of meer
buiten spel" is blijven staan. In onze
huidige verstarde muziekpraktijk valt eep
zo sublieme muziek eigenlijk onder de ta*-
fel: ze is te klein voor de opera en vergt
te veel voorbereiding voor de abonnements
concerten. En de meeste koren (er bestaat
ook een versie voor gemengd koor) doen
dan maar liever nog eens de „Jahreszei-
ten". Mocht het tot een tweede uitvoering
komen waar plannen voor bestaan
dan zijn de muziekliefhebbers gewaar
schuwd.
Het succes van de uitvoering was voor
een groot deel te danken aan het Aer
denhouts Vrouwenkoor dat zong met die
juist iets boven de aarde zwevende exact
heid die de charme van deze voorname
lijk homofone zettingen uitmaakt. De klank
Overzicht van alle executanten tijdens
de uitvoering van „Dido and Aeneas".
Het Tuinzaal-podium bood maar net
voldoende ruimte.
was helder, het ritme lichtvoetig. De
partij van Dido werd met begrip voor
gedragen door Alida Ribeira die een wat
geringe draagkracht van het geluid ver
goedde door dramatische waardigheid. De
bariton Meinard Kraak overtuigde als
Aeneas vooral in zijn monoloog aan het
slot van de tweede acte, terwijl van de
overige solisten nog genoemd moet wor
den Hanny Noteboom-Jarigs om de wijze
waarop zij als de hofdame Belinda de
deernis met het lot van haar meesteres
wist te vertolken. De instrumentale me
dewerking van de Haerlemsche Musyckca-
mer gaf blijk van degelijke voorberei
ding.
KAART had de avond geopend mM eèh'
concert voor 3 hobo's, fagot en strijkers
van Telemann en bracht met zijn Musyck-
camer vervolgens nog ten feehore een fluit
concert van Vivaldi („De Distelvink") en
een concert voor 2 fluiten van Michael C.
Festing. In beide werken kon men het
gave en muzikale fluitspel van Edo Wilod
Versprille bewonderen, die in Festing's
opus gesecondeerd werd door Taco Fer-
werda.
Sas Bunge
Om verbetering te brengen in de tele
visie-ontvangst in het noordelijk deel van
Noord-Holland en op Texel en Vlieland, zal
op een nog nader te bepalen plaats in de
kop van Noord-Holland een televisietoren
worden gebouwd. In deze toren zal een
zender woren geplaatst, die gaat werken
in band IV. Met de bouw van de toren
en de zendinstallatie zal ongeveer drie
jaar gemoeid zijn.
De kijkers in de bovengenoemde gebie
den zullen, om te zijner tijd de nieuwe
zender te kunnen ontvangen, enige wijzi
gingen in hun toestel moeten laten aan
brengen, tenzij zij tegen die tijd over een
toestel beschikken, dat reeds van een zgn
Uhf-kanalenkiezer is voorzien. Ook is een
andere antenne vereist.
Wanneer overigens een tweede tv-pro-
gramma wordt ingevoerd zullen in het ge
hele land de televisietoestellen zonder Uhf-
kanalenkiezer aangepast moeten worden.
HILVERSUM' I. 402 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV.
12.15- KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV.
19.45—24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke muziek (gr.).
8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoogmis. NCRV: 9.30
Nieuws en waterstanden. 9.45 Geestelijke liede
ren (gr.). Convent van Kerken: 10.00 Gereform.
kerkdienst. NCRV: 11.30 Gewijde muziek. 12.00
Grammofoonmuziek. KRO: Buitenlands com
mentaar. 12.25 Lichte grammofoonmuziek. 12.35
Instrumentaal kwartet met zangsolisten. 12.55
Bisschoppelijke Vastenactie 1962, lezing. 13.00
Nieuws. 13.05 De Oelewappers, gevarieerd pro
gramma. 13.30 Voor de jeugd. 14.00 De luister van
Uw huis, klankbeeld. 14.30 Brabants orkest en
soliste. 14.50 Boekbespreking. 15.00 Saxofoon
kwartet. 15.25 Muzikale aspecten, muzikale le
zing. 16.00 Sport. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Ne
derlands Hervormde kerkdienst. 18.00 Het gela
den schip, critieken. 18.30 De kerk aan het werk,
actualiteiten. 18.40 Catechisatie voor de schip-
persjeugd. NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken.
19.05 Samenzang: Geestelijke liederen. 19.30 Door
een geopende deur in de hemel, lezing. KRO:
19.45 Nieuws. 20.00 Testbemanning, hoorspel (25).
20.40 Lichte grammofoonmuziek. 21.10 Enkele fa
cetten van de Mammoetwet, lezing. 21.25 Strijk
kwartet. 22.00 In de Vergulde Baars, licht pro
gramma. 22.20 Boekbespreking. 22.30 Nieuws.
22.40 In het land van de dichter, letterkundige
lezing. 23.00 Avondgebed. 23.15 Kamerorkest:
moderne muziek. 23.45 Residentie-orkest en so
list: klassieke muziek. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17 00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR.
20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Koper-ensemble. 8.25
Voor het platteland, lezing. 8.35 Weer of geen
weer, gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk le
ven, toespraak. 10.00 Strijkorkest en solist: Oude
muziek. 10.30 Strijk en zet, gevarieerd program
ma. AVRO: 12.00 Lichte muziek. 13.00 Nieuws.
13.07 De toestand in de wereld. 13.17 Mededelin
gen of grammofoonmuziek. 13.20 Knipperlicht,
programma voor de weggebruikers. 14.00 Man-
nenzangvereniging en jongenskoor. 14.30 Gehoord,
gezien, gelezen, maandelijks kunstsymposion. 15.10
Omroeporkest: Balletmuziek. 16.05 Dansorkest en
zangsolisten. 16.30 Sportrevue. VARA17.00 Strijk
en zet, gevarieerd programma. 17.30 Voor de
jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjour
naal. VPRO: 18.30 Korte Nederlands Hervormde
kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De
open deur, lezing. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05
Theaterorkest en zangsolisten. 20.45 Harold Rig-
by's geweten, hoorspel. 21.30 Lichte muziek. 21.45
In het voetspoor der wetenschap. 22.00 Rijkdom
der welluidendheid (gr.). 22.30 Nieuws. 22.40 Ac
tualiteiten. 22.55 Mededelingen en sportuitslagen
2e klas voetbal. 23.00 Internationaal Songfestival
te Luxemburg. 23.55—24.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kc/s.
9.30 ds. P. N. Kruyswijk van Bloemendaal - 40
jaar predikant. 11.00 ds. G. Toornvliet van Bloe
mendaal - uitzending van dienst, voor belang
stellenden. 14.45 Kinderdienst. 15.30 ds. P. N.
Kruyswijck.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Strijkkwartet. 12.30 Weer
berichten. 12.35 Amusementsorkest en zangsolist.
13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera-
en belcanto concert. 15.30 Sportreportages. 17.00
Nieuws. 17.10 Lichte muziek. 17.45 Sportuitslagen.
17.50 Lichte orkestmuziek. 18,00 Pianorecital.
18.30 Godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws. 19,30
Lichte muziek. 20.00 Amusementsprogramma:
Oost west, thuis best. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte
muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55—
24.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.0O—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 7.10
Grammofoonmuziek. 7.13 Lichte grammofoonmu
ziek. 7.20 Sportuitslagen van zaterdag. 7.30 Ge
wijde muziek. 7.50 Het brood des levens, medita
tie, 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Lichte
grammofoonmuziek. 0.00 Voor de zieken. 9,35 Wa
terstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammo
foonmuziek. 10.20 Theologische etherleergang.
11.05 Fagot en clavecimbel. 11.30 Lichte grammo
foonmuziek. 12.00 Amusementsmuziek (gr.). 12.25
Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen ten be
hoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Strijkkwar
tet (gr.)). 12.45 De Unie werkt, reportage toog-
dag van de C.H.U. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte mu
ziek. 13.45 Grammofoonmuziek. 14.05 Schoolradio.
14.30 Herhaling van gedeelten van het program
ma Donderdagavondmozaiek van 8 maart j.l. 15.30
Lichte orkestmuziek. 16.00 Bijbeloverdenking.
16.30 Moderne kamermuziek. 17.00 Voor de kleu
ters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Jazzclub (gr.).
17.40 Beursberichten. 17.45 Regeringsuitzending:
Op reis door Nederlands Nieuw-Guinea, I, door
W. A. L. van Doorenmaalen. 18.00 Orgelspel. 18.30
Klassieke grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en
weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15
Klassieke grammofoonmuziek. 19.30 Radiokrant.
19.50 Kerkorgelconcert. 20.30 De Familie-reünie,
hoorspel. 21.45 Vocaal ensemble: Klassieke mu
ziek. 22.00 Parlement, commentaar. 22.30 Nieuws.
22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking.
23.05 Het kerklied en zijn weg in de toonkunst,
muzikale lezing. 23.35 Moderne kamermuziek
(gr.). 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 - 24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7,23 Lichte grammo
foonmuziek en reportages. 8.00 Nieuws. 8.18 Mu
zikale ochtendpost (gr.). 8.35 Van de voorpagina,
praatje. 8.40 Amusementsmuziek (gr.). 9.00 Gym
nastiek voor de vrouw. 9.10 Lichte grammofoon
muziek. VPRO: 10.00 Bezet of bezeten?, over
denking. VARA: 10.20 Zestig minuten voor boven
de zestig. 11.20 Voordracht. 11.35 Viool en alt
viool: klassieke muziek. 12.00 Hammondorgelspel.
12.30 Mededelingen ten behoeve van land- en
tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Piano
trio. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand,
praatje. 13.20 Instrumentaal trio: lichte muziek.
13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Hobo en pia
no: moderne muziek. 14.35 Dagje uit.., hoorspel.
15.35 Joods mannen- en vrouwenkoor. 15.50 Mu
sette-ensemble (gram.) Oude liedjes. 16.05
Weerklank, muziekrevue. 16.45 Friese uitzending.
17.05 Volksmuziek (gr.). 17.20 Dansorkest en zang
solisten. 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws
en commentaar. 18 20 Actualiteiten. 18.30 Gitaar
en flamencozang. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19 00
Parlementair overzicht. 19.15 Regeringsuitzending:
Bescherming Bevolking vraagt uw aandacht. 19 30
Amusementsmuziek, 20.00 Nieuws. 20.05 De wilde
vaart, licht programma. 20.35 Je neemt er wat
van meer.., hobby-quiz. 21.25 Amusementsmu
ziek. 21.55 Marimba, veertiendaagse magazine.
22.30 Nieuws. 22.40 Radio-philharmonisch orkest
en solist. 23.55 —24 00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weer
berichten. 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Weense
klanken. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15
Oude kamermuziek. 14.00 Schoolradio. 15 45 Pia
notrio. 16.00 Beursberichten. 16.06 Voor de zieken
17.00 Nieuws. 17.10 Lichte muziek. 17.35 Licht or
kest. 17.45 Franse les. 18.00 Protestantse uitzen
ding. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek.
19.00 Nieuws. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.45 In
en om de opera. 20.00 Oratoriumvereniging, dub
bel kopersextet, orgel en piano. In de pauze: De
Zeven Kunsten. 21,30 Herdenkingsprogramma:
Kamermuziek en toespraak. 21.45 Lichte muziek.
22.00 Nieuws. 22.15 Amusementsorkest en solist.
22.35 Populaire volksmuziek. 22.55 Nieuws. 23.00
23.15 Voor de zeelieden.
VOOR ZATERDAG
NTS: 15.00 Reportage v.e. gedeelte v. d. Inter
nationale Indoor-Atletiekwedstrijden te Londen.
AVRO: 16.00 Jazzorkest (herh. v. 17 november
1958). 16 30 Documentaire film. 17.00—17.30 Voor
de kinderen. NTS: 18.00 Wereldkampioenschap
pen kunstrijden op de schaats tc Praag. 20.00
Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Kom
er maar eens achter, quiz. 20.50 Sterreofonie.
gevarieerd programma. 21.50 Hou je aan je
woord, litterair spel met woorden. 22.25—22.40
T.V.-film.
VOOR ZONDAG
NTS: 15.30 Nederlandse kampioenschappen ta
feltennis te Nijmegen. Convent van Kerken:
17.00—18.00 Kerkdienst van de Vrije Evangelische
Gemeente. NTS: 19.30 Weekjournaal. 20.00 Sport
in beeld. VARA: 20.30 Documentaire. NTS: 20 50
Kunstrijden op de schaats te Praag VARA: 21.15
De wereld van vandaag, lezing over de interna
tionale politiek. NTS: 21.30—23.00 Eurovisie Song
festival 1962 te Luxemburg.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO:
20.20 Woord en beeld. 20.30 TV-film. 21.05 In
strumentaal sextet: Lichte muziek. 2135 Ver
keer.. verkeerd. 21.50 Epiloog. NTS: 22 15—23.05
BBC-Symphony Orchestra.
WAT ER VERDER NOG in het festival
vat zit? De feesten zullen tot 10 juli du
ren, in welke termijn drieentwintig landen
vier meer dan vorig jaar, de revue' zul
len passeren, met eenenveertig voorstel
lingen van gesproken, gezongen en ge
danst toneel, waarvoor nu drie schouw
burgen in Parijs zijn ingeschakeld. Er
wordt weer in zoveel verschillende talen
toneel gespeeld, dat het beeld van de fo
ren van babel zich in bijna elke beschou
wing zal opdringen. En er zal soms ook
in alle talen worden gezwegen, want ver
schillende landen vaardigden, als nationale
delegatie, een mime-troep af die zich nu
dus ook zonder walkie-talkie (die zich nu
Van onze kunstredactie
Vierentwintig leden van de Vereniging
van Letterkundigen hebben hun bestuur
verzocht een vergadering te beieggen
waarin het royement van de auteur
A. Mar ja (pseudoniem van A. Th. Mooy)
ter sprake kan komen.
De heer Marja is geroyeerd nadat door
een nog onbekende afzender aan leden van
de vereniging een brief was gestuurd waar
in het aftreden van voorzitter Stuiveling
werd aangekondigd in verband met de uit
spraak van een Ereraad over zijn aandeel
aan een letterkundig handboek, dat in de
oorlog verscheen met vermeldingen over
de Joodse afkomst van bepaalde auteurs.
De brief was valselijk ondertekend met de
naam van Emmy van Lokhorst, secreta
resse van de Vereniging.
De heer Marja heeft ten stelligste ont
kend dat hij iets met deze brief te maken
zou hebben, hoewel hij volmondig toegeeft
ondere andere in publicaties dat hij
omtrent de „practical joke" een brede op
vatting huldigt. Het lidmaatschap is hem
dan ook op grond van oude „grappen" ont
nomen. Het tijdstip waarop dat is gebeurd
kort na de hierboven beschreven brief
doet verband met de Stuiveling-affaire
vermoeden, reden waarom de vierenveertig
letterkundigen wel eens een open vergade
ring hierover wensen.
Dank zij de medewerking van de di
rectie der Nederlandse Comedie is het
bestuur van het Holland Festival erin
geslaagd de première en een aantal
voorstellingen van het jongste werk van
Max Frisch „Andorra" (zie Erhij van
24 februari) voor het komende Holland
Festival te verwerven. Adriaan Morriën
zal het stuk vertalen, Han Bentz van
den Berg voert de regie en Nico Wijn
berg verzorgt de enscenering.
De Holland Festival-première zal op
18 juni door de Nederlandse Comedie in
Nijmegen worden gegeven. De uitvoering
door het Duitse gezelschap het Dusseldor-
fer Schauspielhaus op 24 maart gaat
zoals wij gisteren meldden niet door.
Dit gezelschap komt nog dit seizoen met
een ander stuk naar Nijmegen. Daarmee
is een elegante oplossing gekomen in het
geschil tussen de Nijmeegse schouwburg
directie en het Duitse toneelgezelschap
enerzijds en de Nederlandse Comedie
anderzijds. De Nederlandse Comedie meen
de dat de opvoering in de originele taal
door een algemeen bekend Duits theater
schade zou berokkenen aan haar tournee
met „Andorra", waarvan de Nederlandse
Comedie de rechten voor Nederland hSd
verworven.
Een der vervaarlijke leden van de
dansgroep van Dohomey, die ook in
het 6de-festival-seizoen zal optreden.
In het Amsterdamse conservatorium is
vrijdagavond de „prijs van uitnemend
heid" uitgereikt aan de harpiste Vera Ba
dings. dochter van de componist ir. Henk
Badings. leerlinge van mevrouw Phia
Berghout en tevens haar opvolgster in het
Amsterd amse Concertgebouworkest.
Vera Badings verwierf de prijs met haar
uitvoering van een examenprogramma,
samengesteld uit werken van Handel, Hin-
demith, Fauré, Strategier, Caplet en Sal-
zeod.
De commissie van beoordeling bestond
uit de dames Phia Berghout, Mireille
Flour (Brussel), Maria Korchinska (Lom
den), Rosa Spier en de heren P. F. Leon-
hardt, W. van Zon en Jan Odé, directeur
van het conservatorium. Het examen werd
afgenomen in tegenwoordigheid van de
rijksgecommitteerde de heer W. Andries-
sen.
Bijna tweehonderd muziekminnaars heb
ben dit harp-examen bijgewoond en de
gelukwensen van de directeur bij de uit
reiking van de prijs met langdurig applaus
onderstreept.
Het tweede concert, dat door het Noord
hollands Philharmonisch Orkest te Heem
stede zal worden gegeven, heeft plaats
op dinsdag 27 maart in het Minerva Thea
ter. Wegens ontstentenis van de pianist
George van Renessc, die aanvankelijk so
listische medewerking zou verlenen zal de
ze avond de pianist Theo Bruins als solist
optreden. Het concert, dat onder leiding
staat van Henri Arends, zal bestaan uit
een Beethoven-programma. Als eerste werk
wordt de Ouverture Prometheus uitge
voerd. Theo Bruins is hierna solist in het
3e Pianoconcert. Het concert wordt beslo
ten met de 2e Symfonie.
THEO BRUINS werd in 1929 te Arnhem
geboren. Zijn eerste opleiding ontving hij
te Arnhem, daarna studeerde hij bij Jaap
Spaanderman aan het Amsterdams Mu-
zieklyceum. Op 18-jarige leeftijd debuteer
de hij bij het Utrechts Stedelijk Orkest
en in het zelfde jaar bij het Concertge
bouworkest o.l.v. Eduard van Beinum.
Theo Bruins is tevens componist en in
troduceerde zijn pianoconcert in het Am
sterdams Concertgebouw.
den weer hun grote en erkende klassieken
voor deze theater-export uitverkoren, en
zo zullen de Italianen, een kwarteeuw na
zijn dood Pirandello, de Zweden, ter ere
van zijn vijftigste sterfdag, Strindberg
(Spokensonate), de Spanjaarden Lopez de
Vega (wegens zijn vierhonderdste geboor
tedag), de Russen Tolstoi en de Engelsen
Shakespeare spelen.
DE AMERIKANEN wier culturele schat
kamers wat minder rijk zijn, komen met
programma's voor de dag die de moderne
toets aan het festival verlenen: Paul Tay
lor's dansgroep en het New Yorkse Living
Theatre met twee werken „Apple" en „The
Connection" van Jack Gelber. Holland
staat nationaal ingeschreven met het Na
tionaal Ballet dat als hekkesluiter van net
Festival fungeert, terwijl onze landgenoot
de zanger Hans Wilbrink privé dan ook
nog in het krijt treedt voor de West-Duitse
kleuren als Prins van Homburg in de ope
ra die Hans Werner Henze op Von Kleist's
gelijknamige (Irama componeerde. België
mag voor dit internationale monsterfeest
opnieuw met het beurstheater worden ver
eenzelvigd, waarvan de staf van mede
werkers, gelijk te voorspellen valt, zowel
in opera (Offenbach's Hoffmann's Vertel
lingen) als in balletopvoeringen met
Maurice Béjart) zal schitteren.
Het is maar een losse greep die we
hier uit het vat der toezeggingen wilden
doen: gtaag bereid om u in de naaste
toekomst in grote lijnen verder op de
hoogte te blijven houden van de gebeurte
nissen waarmee die beloften zullen wor
den ingelost.
Frank Onnen
De jury van de Marianne Philipsprijs
ingesteld ter nagedachtenis van de in 1951
overleden schrijfster, heeft dit jaar voor
de prijs de schrijfster Beb Vuyk voorge
dragen, „om de soberheid naast spanning
die in haar navrante verhalen voortdu
rend te bewonderen valt, terwijl in het
werk een stijgende lijn van perfectie is
aan te wijzen". De jury bestond uit prof.
dr. M. A. Donkersloot, H. J. Smeding en
Jeanne van Schaik Willing.
Verbetering
Niet Piet Kee zoals wij in „Uitgaan
in Haarlem" in de krant van gisteren abu
sievelijk hebben vermeld maar Albert
de Klerk, is de organist die dinsdagavond
in het Haarlemse Concertgebouw concer
teert, met het Residentie Vrouwenkoor.-
(Van onze correspondent)
PARIJS. Men moet voortaan ook de datum van 27 maart jaarlijks in de agenda
noteren. Naast de vader- en de moeder-, de kinder- en de vred.es- en de dierendag,
hebben we er nu dan nog die datum bij gekregen die tot in lengte van dagen in het
teken van het theater geplaatst zal blijven. Wat die eer in de praktijk beduidt en
inhoudt? Allereerst de „belichting van de schouwburg als symbool van een kunst
waarin de hartstochten zich ontketenen zonder elkaar te vernietigen." Aan dat
symbool zal op die dag dóór onze grootste geesten en in Frankrijk door Cocteau,
Malraux en vele anderen eer worden betoond, in woord en geschrift in dan ook
nog gedragen door de ethergolven. De Franse kranten, interventies van de O.A.S.
voorbehouden, hebben voor 27 maart hun eerste pagina al voor het theater gereser
veerd en een der Parijse radiostations zal op diezelfde dag al zijn zendtijd aan dat
zelfde onderwerp wijden.
VOORTS IS AL bekend gewor
den dat in verschillende steden ter
wereld de theaterdirecteuren hun
loketten sluiten maar de zalen
niettemin geopend houden, en ook
in Parijs wordt nog nader onder
zocht of alle entreegelden voor die
ene dag nu niet eens zouden kun
nen worden kwijtgescholden. De
markantste gebeurtenis die deze
werelddag van het toneel illustre
ren zal, mag niettemin de feeste
lijke opening worden genoemd
van het zesde seizoen van het
Theater der Naties, een opening
die directeur A. M. Julien dit keer
met zeer speciale glorie wil om-
ranken. Nadat-de minister voor de cultuur,
André Malraux, zijn genoemde bood
schap via het uitgelezen auditorium
tot de ganse wereld zal hebben gericht,
wendt die hele wereld bij monde van
de voornaamste artiesten der voornaamste
theaters zich middels een duplex-tele-
visiesysteem weer tot dat publiek dat
zich die avond in Parijs verenigd heeft.
Als nummer twee op het programma
staat dan een impromptu van het Thea
ter der Naties, uniek evenement zoals
men ons al verzekerd heeft, waarvoor
om de ietwat circusdirecteurachtige aan
prijzingen van de invitatie te citeren
„de grootste kunstenaars, dangers en zan
gers uit de ganse wereld speciaal zullen
overkomen". Na de pauze, zoals 't een dra-
matisch-culturele manifestatie van deze
allure past: de opvoering van Euripides'
„Phoenicische Vrouwen" door Het Natio
nale Theater uit Athene.
Frankrijk gaf voor de Werelddag van
het Theater 27 maart een
speciale postzegel uit.
overigens tot een onmisbaar attribuut voor
de festivalier van Sarah Bernhardt heeft
verheven) verstaanbaar weet te maken.
Doch over het algemeen hebben de lan-