WERKEN VAN CHABOT IN AMSTERDAM Wetsontwerp Ziekenfondsen voor het zomerreces I r~ Alphenaar urn En Franse politie arresteert vijf kunstfalsarissen Concert van De Stem des Volks in Santpoort Buitenlandse gezel schappen in mei en juni in ons land Frans Halsmuseum koopt schilderij van Ch. Toorop Novelleprijzen Amsterdam Het Nationale Ballet in Haarlem Minister Veldkamp wil ook minder „aanwijzingen" ROOK MINDER DAG 22 MAART 1962 5 of stop er mee! Bob Buys Veiling bij Mak van Waay U weet 't 't Silver Stoepke heeft 't Matthaus Passion op 16 en 17 april in Haarlem Balletsubsidies door Amsterdam verleend Kort nieuws Begroting Sociale Zaken aanvaard Politiek Beeldschermer De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma IN DE KUNSTZAAL MONET aan het Rokin te Amsterdam wordt tot 8 april een tentoonstelling gehouden van werken van de schilder Hendrik Chabot (1894-1949). Hoewel Chabots werk regel matig te ontmoeten is in het Stedelijk Museum in Amsterdam en in het Mu seum Boymans-Van Beuningen te Rot terdam heeft het zin deze expositie te bezoeken. Voor mij was er het verras sende weerzien van oud werk, het toch beter kunnen aanvoelen van later werk en de kennismaking met een der laatste doeken, een subliem schilderijtje naar een landschap in de sneeuw, dat door Chabot niet meer gesigneerd kon worden. CHABOT, geboren te Sprang in Noord Brabant, schiep het belangrijkste deel van zijn oeuvre in de naaste omgeving van Rotterdam. Hij is een bij uitstek Hol landse expressionist te noemen, vindt C. Doelman, die een inleiding tot de catalo gus schreef. Ik geloof geen andere Neder landse expressionist te kunnen noemen, die zo sterk het echt Hollandse landschap schilderde. Het eerste werk, dat ik van Chabot zag, deed mij toen denken aan dat van de Belg Permeke, een echt Vlaams expressionist. Ik geloof dat de toen gecon stateerde overeenkomst toch eigenlijk voornamelijk bestond in de authenticiteit van beider landschappen, die veelal in de winter of in een donkere atmosfeer gezien waren. Bij het terugzien van een tweetal werken, geschilderd in 1936, moet men toe geven, dat Chabot te gemakkelijk vergele ken is met Permeke. Chabot was toen al kantiger in zijn uitdrukkingsvorm dan de ruiger schilderende Permeke. Het zoeken naar vormvastheid bevestigt zich later en dat in die mate dat die vastheid mij per soonlijk iets te knellend wordt. Toch moet ook weer worden erkend dat het hier aan wezige zelfportret op sublieme wijze vast staat, nooit meer anders dan zo gezien kan worden; Chabot bereikte er iets abso luuts in. Vast van vorm is ook een half naakt, maar dat in zo brede vormen, dat er iets van een illusie overblijft en dat van dit schilderij tussen het andere werk heel even iets zachts zelfs uitgaat. CHABOT IS IN ZIJN ontwikkeling steeds verder de kleur gaan opvoeren, zo als in zijn lentelandschappen, die mij per soonlijk te wrang van kleur werden. Ook in deze expositie constateerde ik weer in sommige werken die voor mij wrange kleurgeving. Maar een hier aanwezige „Slapende boerin" pakte me ondanks die kleurgeving. Doelman, die Chabots werk goed kent, schrijft in de catalogus, dat met de cp deze tentoonstelling aanwezige handzame formaten „de verinnerlijkte visie van de schilder en de bewogenheid van zijn door werkte picturale trant heel zuiver tot uit drukking" komt. En inderdaad overtuigt deze expositie meer dan de in genoemde musea aanwezige en veelal grotere doe- Advertentie Dat kunt U gemakkelijk met de Deense ZUIQTABLETTEN Een uitvinding van Dr. Rosenberg Bij apotheker en drogist Jean-Pierre Schacroun draaide voor een Picasso, Braque of Pollock zijn hand niet om Van onze correspondent) PARIJS De Franse politie heeft na een langdurig verhoor woensdag vijf jon gelieden gearresteerd, die zich sedert maanden hebben schuldig gemaakt aan de vervaardiging en de verkoop van valse meesterwerken. De doeken werden geschil derd door de 33-jarige kunstenaar Jean- Pierre Schacroun, een blijkbaar zeer be gaafde oud-leerling van de beroemde schilder Fernand Léger. De vier overige leden van het crimi neel-schilderkunstige genootschap plachten zich te belasten met de commerciële zijde van het bedrijf, door in Frankrijk en ook in het buitenland contacten met musea, kunst-galerijen en collectioneurs te leggen en te onderhouden. Zodra een der leden van de staf in Londen, Genève of elders ter ore was gekomen, dat iemand uit keek naar een Picasso, een Miro, een Braque of zelfs een avant-gardist als Hartung en Pollock, gaf hij onmiddellijk een seintje aan Schacroun in Parijs. In een hotelkamer vervaardigde hij dan zijn doek in de gewenste stijl en zette er ver volgens de bandtekening van de begeerde meester onder. Aan het schilderij werd dan ook nog een bewijs van echtheid ver bonden, getekend door dezelfde hand. Een dikke honderd schilderijen zijn zo tegen de courante prijzen tussen de 10.000 en 100.000 in de loop der laatste maanden van de hand gegaan, om in tal van musea en kunst-zalen, zo mag men aannemen, de liefhebbers veel kunst genot te schenken. Maar tenslotte zijn de oplichters als gevolg van een eigen fout door de mand gevallen. In een speelhol moeten de falsarissen enkele weken gele den ruzie met elkaar hebben gemaakt, waarbij een der heren zich een onvoorzich tig woord liet ontvallen! Schacroun heeft voor zijn aanvechtbare praktijken het gebruikelijke excuus opge geven. „Het stuitte mij zelf tegen de borst" zo verklaarde hij de politie, „me met andermans veren te tooien, maar wanneer ik onder mijn eigen naam een van m'n schilderijen probeerde te verkopen, dan werd ik door iedere kunsthandelaar stel selmatig en met hoon van de deur ge jaagd". „Slapende boerin" van Chabot. ken van Chabot. Toch heb ik op deze ten toonstelling weer de indruk gekregen dat deze schilder het beste werkte in een le vend contact met de natuur en dat bij ver beelding van wel gevoelde maar niet di rect geziene zaken zijn werk iets kramp achtigs kreeg. HET JONGSTE hier aanwezige doek is dan dat kleine winterlandschap, dat bijna abstract te noemen is. Voor mij is het weer het bewijs dat abstractie aan het eind van een ontwikkeling kan liggen. Voor zo'n doekje kan ik de aanleiding daar toe, de natuur, vergeten. Maar er zijn maar luttele abstracte schilderijen, die te gen zo'n meesterwerkje opkunnen. In dit schilderij vinden we Chabots vroegere werk ook weer terug. We constateren iets dergelijks bij andere grote figuren, die de eenvoud van de jeugd op latere leeftijd terugwonnen. En het moet ons duidelijk zijn dat deze eenvoud verwonnen moet worden en dat zonder ervaring gesteld die eenvoud kinderachtig en soms infantiel aandoet. DE DIRIGENT Henk Kerkhoven van de Santpoortse gemengde arbeiderszang vereniging „De Stem der Volks" heeft het zijn koor op het concert, dat woensdag avond in de zaal van „Zomerlust" te Santpoort werd gegeven, niet gemakkelijk gemaakt. Men kan zeggen, dat hij het koor voor uitvoeringsproblemen heeft ge plaatst, die zelfs door representatieve grote koren onder zo gunstig mogelijke ver tolkingsomstandigheden niet dan met veel zorg en inspanning opgelost hadden kunnen worden. IN HET BIJZONDER heb ik hierbij het oog op de „Krönungsmesse" van W. A. Mozart, die met enkele korte composities na de pauze ten gehore werd gebracht. Ik kreeg de indruk, dat de dirigent wat te optimistisch is geweest over het resultaat van alle voorbereidingsinspanning, die on getwijfeld aan de uitvoering is vooraf ge gaan. Men kan respect hebben voor de ambitie, waarmede de zangeressen en de zangers van het koor zich aan de studie van deze veeleisende mis gegeven hebben. Ik geloof zelfs, dat hun moeite met een betrekkelijk gunstige vertolking beloond zou zijn geworden, indien men doordron gen was geweest van de geest van deze schone compositie van Mozart. Want deze wordt niet gediend door een gescandeerde zegging van de tekst, door excessieve dynamische schakeringen en zeker niet door het toepassen van een metrum met martiale accenten. De stroeve uitvoering van het beroemde „Ave verum" van W. A. Mozart heeft mij evenmin veel voldoening kunnen schenken. VEEL MEER CONTACT had de dirigent met de opera- en toneelmuziek, welke in het eerste gedeelte van de avond werd gezongen. Uiteraard kon het koor hier mede het gunstigst voor de dag komen, in het bijzonder, wanneer het klank volume werd aangepast aan welluidend- heidsgrenzen. Zo kon „De Stem" met het mooie „Hirtenchor" uit „Rosamunde" van Franz Schubert een te loven entree ma ken. Verdienstelijk was de klank van het koor bij de vertolking van een operette fragment van Oskar Nedbal en vooral ook bij het zingen van het „Gebed" uit de opera ,Moïse" van Rossini. Het slotkoor uit „Orpheus" van G. W. von Gluck klonk wat onrustig, maar het slotkoor uit de opera „Undine" van A. Lortzüng had weer betere kwaliteiten. VAN DE SOLISTEN, die aan dit con cert met solo-voordrachten of in combina tie met het koor hun medewerking ver leenden, kon de alt Didi Sanders indruk maken met een verzorgde, gelijkmatige stemklank van bijzondere draagkracht en In de maanden mei en juni zal een drietal buitenlandse gezelschappen toneel voorstellingen komen geven in ons land. Het „National Youth Theatre" voert onder regie van Michael Croft „Richard de Tweede" van Shakespeare op. Er zullen negen voorstellingen gegeven worden en bovendien nog enkele schoolvoorstellingen in Den Haag en Amsterdam. De voor stellingen zullen gegeven worden te Til burg (17 april), Eindhoven (18 april), Den Haag (19 april), Enschede (21 april), De venter (23 april), Nijmegen (24 april), en Amsterdam (25, 26 en 27 april). Op 19 april zal in Den Haag en op 26, 27 en 28 april zullen te Amsteram school voorstellingen gegeven worden. Van 12 tot en met 20 mei zullen door het Living Theatre uit New York in ons land acht voorstellingen gegeven worden van het stuk „The Connection" van Jack Gelber onder regie van Judith Malina in dezelfde bezetting, waarin het stuk te New York gespeeld werd, ook wat de combo betreft, die uit neger-musici bestaat. Het stuk zal gespeeld worden in Maastricht (12 mei), Amsterdam (13, 14 en 15 mei in De Kleine Komedie), Rotterdam (16 mei) Eindhoven (18 mei), Scheveningen (19 mei in het Kurhaus Paviljoen) en te Nijmegen (20 mei). Tenslotte zal de Comedie de l'Est uit Straatsburg „Mille Francs de Recompen se" van Victor Hugo spelen onder regie van Hubert Gignoux: te Amsterdam op 21 mei in De Kleine Komedie, op 22 mei in De Lantaarn te Rotterdam, op 23 mei te Utrecht en op 24 mei te Heerlen. karakteristiek timbre en een voordracht, die uitmuntte door een beheerste expres siviteit. De bas W. v. d. Engh maakte een uitstekende beurt met een fraai gezongen aria uit Verdi's opera „Simon Boccanegra". De stem van de sopraan Krijna Schut heeft ongetwijfeld behoorlijke hoedanig heden, maar zij dient nog geëgaliseerd en in evenwicht gebracht te worden met de voordracht, waarvoor de zangeres, zoals bleek bij de vertolking van een aria uit Mozarts „Figaro", zin heeft. Voor de tenor C. Blenderman wil ik wensen, dat de goede indruk, die hij met goed geplaatste tonen maakt, nog betrokken kan gaan wordên op zijn stem in volle omvang. Tenslotte zou ik nog de begeleider van koor en solisten Lou Tervoort willen noe men, die zijn taak met grote toewijding vervulde. P. Zwaanswijk Uit de aankopen, die gisteren en dins dag op de openbare verkoping van oude, romantische en moderne schilderijen van de kunstveiling S. J. Mak van Waay aan het Rokin te Amsterdam zijn gedaan, wordt door deskundigen afgeleid dat de belang stelling voor moderne kunst groeiende is. De prijzen die voor de romantische en vooral voor de moderne schilderijen op deze veiling werden gemaakt lagen volgens hen op een zeer hoog niveau. Hoewel er, zoals gebruikelijk, weer be langstelling was uit het buitenland en met name Duitsland, waar men vooral geïn teresseerd is voor werken uit de roman tische school, gingen de verkochte stukken hoofdzakelijk in handen van Nederlandse particulieren over. Slechts één schilderij „Boeket Bloemen in een vaas" van Char ley Toorop, kwam voor 5100 gulden in het bezit van het Frans Halsmuseum te Haarlem. Ook de directie van het Amster damse Stedelijk Museum was aanwezig. Zij slaagde er evenwel niet in een „Landschap van een Venster uit gezien" van Bram van Velde, waar zij tot 6000 gulden op bood, in bezit te krijgen. Voor een bedrag van 6400 gulden werd het kunstwerk ten slotte geveild. Hoge prijzen werden voorts gemaakt voor „Vaas met Bloemen op een Plint in een Nis" van J. van Balen: 2000; „Hooischelven in een Weide" van Kees van Dongen 3300; een klein schilderijtje van de Fransman G. Fouace „Een mand met Perziken" 1500; een eveneens klein stukje van P. J. C. Gabriel „Boerderij in een LAndschap" 1250; „Landschap in Normandië" van L. A. Hervier 2400; drie doeken van Isaac Israëls respectievelijk f 2100, 2800 en 2100; van M. Lieber- mann „Amazone en ruiter te paard" 2600; een kleine pastel van C. Permeke „Donkere zee" 2600; een Ten Kate van volgens kenners „mooie kwaliteit" 3500; een klein stadsgezichtje van C. Springer „Gezicht bij de Kerk te Oudewater" 7600 een stilleven van A. Vollon 3000,. De veiling, die tot en met vrijdag 30 maart duurt, wordt morgen voortgezet met de verkoop van Chinees en Japans porselein en glas en kristal. Daarna ko men onder meer juwelen, goud, meubelen aziatische kunst, miniaturen, tapijten, Delfts blauw en ornamenten aan de beurt. Burgemeester en wethouders van Am sterdam hebben op advies van de jury voor de novelle-prijzen-1961 van de ge meente Amsterdam, bestaande uit de heren Gerrit Kouwenaar, Vincent Mahieu en Belcampo, besloten de volgende novelle prijzen toe te kennen. Een prijs, groot 1.000,aan Inez van Dullemen voor haar novelle „De oude Man", voorkomende in héar novellen- bundel „In de Schaduw van de Regen". Een prijs, groot f 1.000,aan Anton Koolhaas voor zijn novelle „Gekke Witte", voorkomende in een gelijknamige novellen- bundel. Een prijs, groot 1.000 aan B. Roest Crollius voor zijn novelle „Dagboek van Sara", voorkomende in de novellenbundel „Noodsignalen en Hartsgeheimen". GUUS HERMUS SPEELT WEER De acteur Guus Hermus is nu in zoverre hersteld van zijn griep, dat de voorstelling van „Cyrano de Bergerac" op zaterdag in de Rotterdamse Schouwburg doorgang k.an vinden. De uitvoering van zondag moest wegens de ziekte van de titelrolspeler wor den afgelast. Advertentie „De vingerling van gauwd, die ghij mij hebt ghesonden Vermaendt mij alle daeghs, hoe dat ick ben verbonden" dichtte onze Bredero. Laat ook dit voor u een goede aanwijzing zijn, dat een VER LOVING niet zo maar iets is. Het is een puur verlangen en de bezegeling van de grote LIEFDE voor elkander. Laat u daarom bij de keuze van uw VERLOVINGSRING leiden, met de gedachte, de ring moet GOED en EDEL zijn. Onze CONSTANT ringen beantwoorden aan uw wens. In onze moderne collectie zult u Beslist de juiste ring en het goede model vinden. het huis met het carillon GROTE HOUTSTRAAT 49 - HAARLEM - TELEFOON 20049 HET IN OPDRACHT van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen door Robert Kaesen op muziek van Dimitri Sjostakowitsj vervaardigde bewe gingsspel „Contrasten" met decors en kos tuums van Roger Chailloux kon gister avond wegens ziekte van de solodanseres Panchita de Péri niet worden uitgevoerd. Daarmee kwam in het programma van Het Nationale Ballet de enige noviteit voor Haarlem te vervallen. In plaats daarvan kreeg het publiek, dat talrijker was dan bij de vorige voorstelling, gelegenheid tot weerzien van Sonja van Beers en Sylvester Campbell in „De witte salamander" van Paul Taylor op muziek van Joop Stokker- mans. VOOR DE PAUZE werden verder „Des sins pour les six" van John Taras en „Le Cercle" van Maurice Béjard (met Irene de Vos en Conrad van de Weetering) tot vertoning gebracht. Zoals altijd werd veel succes geoogst met „Graduation Ball" op muziek van Johann Strauss, door Antal Dorati bijeengebracht en gearrangeerd. De choreograaf daarvan, David Lichine, is sinds enkele dagen bezig met Het Nationa le Ballet een nieuw werk op muziek van Serge Prokovjev in te studeren. D. K. Advertentie KRUISWEG 47-49 HAARLEM De traditionele uitvoeringen van de Mat thaus Passion van Joh. Seb. Bach door de Christelijke Oratoriumvereeniging zullen worden gegeven op maandag 16 en dinsdag 17 april 1962 te half acht in het gemeente lijk Concertgebouw te Haarlem. Medewerking wordt verleend door He- leen Verkley, sopraan; Roos Boelsma, alt; Tom Brand, evangelist; Carel Willink, Christuspartij; Arjan Blanken, tenor; Her man Schey, bas; Otto Ottens, bas; Nelly Duin, viola da gamba; Piet Kee, orgel; het knapenkoor „De Zingende Klokken", o.l.v. J. G. M. Kimman. De begeleiding wordt verzorgd door het Noordhollands Philhar- monisch Orkest. Het geheel staat onder leiding van de dirigent van de C.O.V., George Robert. Zonder hoofdelijke stemming heeft de Amsterdamse gemeenteraad besloten aan de stichting Het Amsterdams Ballet in li quidatie voor het seizoen 1960-'61 een aan vullende subsidie te verlenen van 5068. Voor de dekking van de liquidatie-kosten van de stichting en van de schadevergoe dingen aan gecontracteerden van Het Am sterdams Ballet, stelde de raad een krediet van 85.000.beschikbaar. Aan de stich ting Het Nationale Ballet verleende de raad een aanvullende subsidie van 30.000, voor aanloop- en overgangskosten. Burgemeester. Tot burgemeester van de gemeente Oosterhout is benoemd mr. A. J. M. Eikhuizen, tot nu toe burgemeester van de gemeente Halsteren. Mr. Eikhuizen is Md van de K.V.P. (Van onze parlementaire redacteur) In zijn antwoord aan de verschillende Eerste-Kamerleden die gisteren het woord hebben gevoerd bij de behande ling van de begroting van Sociale Zaken en Volksgezondheid, heeft minister Veld kamp gezegd dat hij nog vóór het zomer reces van de Kamers een wetsontwerp wil indienen tot vervanging van de uit de bezetting stammende regeling betref fende de ziekenfondsen. De volgende stap zou dan moeten zijn een volksver zekering voor ziektekosten. Hiervoor wil hij het advies van de S.E.R. inwinnen. Naar aanleiding van de aanwijzing van de regering inzake het loonmatigingsak koord van Oud-Wassenaar merkte de heer Veldkamp op, dat staatssecretaris Rool- vink en hij gaarne nu en in de toekomst willen volstaan met minder aanwijzingen. Die van Oud-Wassenaar was nodig omdat de zogenaamde „opstapjes" een symp toom ervan waren om de matiging onge daan te maken. Een blijvende samenwer king in het sociaal-economische leven acht hij zeer belangrijk. „Maar dan moeten we samen dezelfde spelregels hanteren", in terrumpeerde de heer Middelhuis (K.V.P.) „Een centrale vakorganisatie de mi nister doelde hierbij op het N.V.V.) mag zich niet buiten het overleg plaatsen. Men is orgaan van het sociaal-economisch le ven, of men is het niet. De deur van het ministerie blijft open voor overleg". Bij de behandeling van de huurwetten in de Tweede en Eerste Kamer zal de heer Veldkamp nader ingaan op de op merkingen die gisteren werden gemaakt over de komende huurverhoging. Wat de verhoging van de A.O.W. per 1 juli 1962 met 15 percent betreft, gaf hij de heer Witteveen (V.V.D.) te verstaan, dat de verhoging belangrijker is dan de geringe inflatoire impuls die deze met zich brengt. Bij de invoering van sociale maatregelen moet inderdaad wel worden bezien, in hoe verre deze kunnen worden ingepast in het economisch bestel, zonder dat er inflatoire tendenties optreden. De verhoging van de A.O.W.-premie per 1 januari 1963. inplaats van per 1 juli 1962 is geen maatregel geweest om populariteit te winnen. Hij werd slechts genomen om fiscaal-technische redenen. Het leek de bewindsman logisch, aan de biologische behoefte aan fluor in het drinkwater te voldoen. De waterleidingwet laat Me geringe toevoeging van fluor toe. De minister overweegt de spoedige in diening van een nieuwe tuchtwet. Tegen winstdelingsregelingen is hij in het algemeen niet gekant. Maar er moet wel worden uitgemaakt in hoeverre zij verkapte loonsverhogingen zijn. Enige hoop „Het is niet waar, dat het NW de Stichting van dg Arbeid in de lucht wil laten springen'". Dit zei gisteren de heer C. W. van Wingerden in de Eerste Ka mer. Men mag aan deze uitlating wel enige waarde toekennen want de heer Van Wingerden heeft een respectabele staat van dienst bij het NVV. Er zou dus enige hoop kunnen zijn, dat het conflict, dat is ontstaan nadat deze vakbond zich had ge distantieerd van de recente aanwijzing van de regering inzake het loonmatigings akkoord van Oud-Wassenaar wordt bijge legd. Bij het overleg dat deze week in de Stichting van de Arbeid plaats vindt, moet de verbroken eenheid van de vakcentralen besproken worden, zo zei de minister.- Hij hoopte dat het gezag van de vakbeweging in Nederland blijft wat het tot dusverre is geweest. Staatssecretaris Roolvink kon meedelen, dat er omstreeks oktober-november van dit jaar een nieuw overleg over de ma tiging zal plaatsvinden met het bedrijfsle ven. De bedrijven hebben, tegen de zin van de regering, de vijfdaagse werkweek „doorgedrukt", aldus de heer Roolvink in zijn antwoord aan prof. De Gaay Fortman (A.R.), die zich had afgevraagd of an dere zaken geen prioriteit adden moe ten hebben. De A.R.-afgevaardigde bleek niet te overtuigen. Wat het arbeidsverbod voor 14-jarige jongens betreft, verwachtte hij, dat de SER hierover spoedig een advies zal uitbren gen. Minister Veldkamp beloofde de heer De Gaay Fortman, dat hij zich nog eens rekenschap wil geven van de staatsrech telijke bezwaren inzake, de fluoridering van het drinkwater. Gist .ren had deze AR-afgevaardigde gezegd, dat iedereen het zelf moest weten, of hij „met een mond als een kerkhof wilde rondlopen of niet" REX HARRISON GETROUWD. De Britse toneel- en filmster Rex Har rison is in Genua getrouwd met de actrice Rachel Roberts. Het paar was ongemerkt van Porto Fino aan de Italiaanse Rivièra naar Genua gekomen en had gehoopt op een rustige huwelijksplechtigheid in het stadhuis. Maar toen het arriveerde had zich al een grote menigte voor het stadhuis verzameld. De simpele plechtigheid begon in de grote trouwzaal, maar het lawaai was zo erg, dat Harrison aan de ambtenaar vroeg, of er geen rustiger kamer te vinden was. Harrison en zijn bruid werden ver volgens naar een kleinere kamer gebracht. Rex Harrison is getrouwd geweest met de in 1955 overleden Britse actrice Kay Kendall. WIJZIGING TELEVISIEPROGRAMMA AVRO Aangezien de reportage van de wereld kampioenschappen kunstrijden op de schaats op zaterdag 17 maart meer tijd in beslag nam dan aanvankelijk was voor zien, moest op die avond het programma „Hou je aan je woord" vervallen. Dit litte raire spel zal hedenavond worden uitge zonden. Het door de AVRO te verzorgen tele visieprogramma is dientengevolge als volgt samengesteld: 20.2021.00 uur Flits, 21.00 21.30 uur Susana y José, 21.3022.15 uur Jacques Brei (in „Domino"), en 22.1522.55 uur Hou je aan je woord. subsidiair gefluorideerd water niet drin ken of wel. Aan prof. Witteveen (V.V.D.) gaf dr. Veldkamp te verstaan, dat zowel bij het huidige systeem van loonpolitiek, als bij een eventueel ander systeem, steeds, een ingrijpen ad hoe mogelijk moet kunnen zijn. Ook bij de systemen die prof. Wit teveen voorstaat zullen zwarte lonen niet kunnen worden voorkomen, tenzij men tot de methoden van een politiestaat zou vervallen. Een planning bij de verwezenlijking van de verschillende sociale desiderata, als verzocht door prof. De Gaay Fortman, achtte hij inderdaad noodzakelijk. De begroting van Sociale Zaken en Volksge zondheid werd door de Senaat zonder hoofdelijke stemming aangenomen. ra AAtlKO/IDIGlUGEn eh BESCHOUWINGEN Een staaltje verkapte verkiezingspropa ganda in „Achter het Nieuws", waarbij dr. Drees zich gewillig voor het karretje van de VARA en dus van de P.v.d.A. liet spannen om de kleine partijtjes te hekelen en bijvoorbeeld de PSP een „al te beperkte doelstelling" (de wereldvre de!) aan te wrijven, had een vervolg moe ten hebben in het forum van Cammel- beek, maar naar onze smaak liep dat an ders af. Want de forumleden waren minder gewillig dan dr. Drees en spaarden de par tij hun critiek niet, al deed de voorzitter van het forum zijn best om zijn schaap jes in het gareel te brengen. Al met al een amusante avond voor iedereen die weet hoe in het vooruitzicht van verkie zingen alle middelen te baat worden ge nomen om de „bodem te bereiden". Dat de VARA overigens het inzicht heeft dat openhartige critiek op de partij misschien nog doelmatiger werkt dan lege leuzen is een compliment waard. Maar de niet- socialistische kijker had wat minder po litiek willen hebben op deze, overigens wel onderhoudende, avond. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 7.10 NCRV-lied. 7.13 Lichte grammofoon- muziek. 7.30 Gewijde muziek (gr.). 7.50 Het brood des levens, meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Grammo- foonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Pianorecital. 11.15 Voor oudere luis teraars. 12.00 Verpozingsmuziek rond de dertiger jaren. 12.30 Mededelingen ten be hoeve van land- en tuinb. 12.33 Instru mentaal septet: lichte muziek 12.53 Gram mofoonmuziek of actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte grammofoonmuziek. 13.45 Russische koorzang (gram.). 14.05 Schoolradio. 14.25 Moderne en klassieke muziek (gr.). 15.50 Licht ensemble. 16.15 Praatje over kamerplanten. 16.30 Kamer muziek. 17.00 Voordracht. 17.20 Licht or kest. 17.40 Beursberichten. 17.45 Kamer muziek (gram.). 18.00 Harmonieorkest 18.20 De hangmat. 18.50 Regeringsuitzen ding: Intellectuele bruggenbouwers in Amerika en Nederland-II. Mej. Dr. J. J. van Dullemen, oud directrice van de U.S. Educational Foundation spreekt over het fulbrigth-programma in de praktijk. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Oude muziek (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Dameskoor: gees telijke liederen. 20.20 Prisma, gevarieerd programma 21.30 Koninklijke Militaire Ka pel. 22.00 Kerkorgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de wereld, lezingen. 23.00 Muziekrevue. 23.40 Lichte grammofoon muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM H. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.18 Muzikale ochtendpost (gr.). 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Mo derne orkestmuziek (gr.). 9.40 Schoolradio VPRO: 10.00 Inzicht en uitzicht, praatje. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kinderen. 11.15 Ka mermuziek (gr.). 11.40 Orgelspel. AVRO: 12.00 Trompetspel. 12.20 Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mededelingen ten be hoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen en grammo foonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Lichte muziek. 14.00 Pianoduo. 14.30 Vlaamse jeugdboekenschouw. 14.40 Kerk orgelconcert. 15.00 't Is maar een weet. VARA: 16.00 Grepen uit de muziekgeschie denis, muzikale lezing. 16.30 Voor de zie ken. 17.00 Voor de teenagers. 17.50 Actua liteiten. 18.00 Voor de kinderen. 19.10 Kin derkoor. VPRO: 19.30 Balletmuziek. 19.50 Daarom..., praatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Le ven op het land, gesprek. 20.20 Iets voor niets. 20.50 Wereld in beweging, Europees commentaar. VARA: 21.00 Licht orkest. 21.30 Grote en kleine problemen van deze tijd, gesprek. 22.00 Instrumentaal trio: lichte muziek. 22.15 Buitenlands week overzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 het kind in ons huwelijk, gesprek. VARA: 23.00 Socialistisch nieuws in esperanto. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 926 kc.s. 324 m.: 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte mu ziek. 12.30 Weerberichten. 12.35 Lichte mu ziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek. 14.00 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Beursberichten. 16.05 Viool en piano. 16.40 Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.10 Lichte muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Kamermuziek. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nws. 19.40 Grammofoonmuziek. 22.00 Symfonie orkest. In de pauze: De Zeven Kunsten. 21.30 Liederen. 22.30 Nieuws. 22.15 Jazz- agenda. 22.55-23.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Flits, maandelijkse TV-kro- neik. 21.00 Spaans danspaar. 21.40-22.15 Domino.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 5