S I
_j „Der Rosenkavalier"
Supralux
I
UITGAAN IN HAARLEM s
(WA
Residentie-Orkest
naar V.S.
RYNBENDE'S
Da Vinei-veiling door
Royal Academy
uitgesteld
i'ïalEn
V erkiezingsuitslagen
op televisie
9 62
13
FIMRECISTRATIE VAN EEN PERFECTE
OPERA-UITVOERING
8 8
OOCOOCOCOOOOOOOClOC)C)0^^
dè Hollandse 'jonge'
jonge
Aldo Ciccolini heden
solist bij het N.Ph.O.
FILM EN FILMWERELD
Klee-diefstal opgehelderd
volmaakte pasvorm - uiterst sterk
dus voordelig door lange levensduur
Inleiding Boekenweek
MUZIEK
TONEEL
DANS
AMATEURTONEEL
VOLKSUNIVERSITEIT
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
SYSTEEM VOOR WERELDTELEVISIE
LEZEN EN LATEN
LEZEN
A ccenten
Beeldschermer
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
t
5®ooc*=*:*;:COOCÖÖ©OC|iXCCOOCCOCOC«MO©ÖCCOOOOÖOOOÖ©OÖÖC©©Oö©Ö©©©0©ei©Cö©©<MO^
WAAR MEN NORMAAL voor naar de
Salzburger Fèstspiele zou moeten reizen,
het wordt ons nu als 't ware thuisge
bracht. Wie in de loop der komende week
des avonds in het Lido-Theater Richard
Strauss' heroemde opera „Der Rosenka
valier" als kleurenfilm gaat zien, kan zich
zonder bedenking te Salzburg wanen in
complete festivalstemming; en wat het be
luisteren betreft zal men er weinig of niets
aan tekort komen. De film is namelijk
een rechtstreekse opname van een uiterst
geraffineerde vertoning. En al moge dan
het play-back-systeem nogal vaak vrij dui
delijk opvallen, het heeft het grote voor
deel dat de klankverhoudingen van zang
stemmen en orkest er goed, ja soms voor
treffelijk mee gediend worden. Men ziet er
Herbert von Karajan aan het werk met
zijn befaamde Weens Philharmonisch Or
kest; men hoort Elisabeth Schwarzkopf in
een van haar glansrollen, de frivole prin
ses von Werdenberg: men geniet van het
milde stemgeluid van Anneliese Rothen-
berger, die als Sophie, de niet-adellijke te
genspeelster, de charme van een anti-wuf
te eenvoud ook vocaal in het geding
brengt, en dan is er de gereputeerde Joe
goslavische mezzo, Sena Jurinac, in haar
onbetaalbare vocale en scènische creatie
van de travestierol van de Rosenkavalier,
de jonge edelman Octavian. In de kapita
le partij van Baron Ochs demonstreert de
bas Otto Edelman zijn meesterlijke gaven
als interpreet van de door Amor gekwelde
opsnijder, die niet merkt dat hij in 't ootje
genomen wordt en die uiteindelijk het kind
van de rekening blijkt te zijn, wanneer
een zuivere liefde een sfeer van oprecht
heid in het spel brengt, die alle verwik
kelingen oplost in een klare majeurstem-
ming. Het werk heeft geen tenor-hoofdrol,
maar in nevenpartijen wordt er dapper
..getenoriseerd" zelfs a la „bel canto".
Maar onder de hoofdfiguren is er nog de
prachtig getimbreerde bariton Erich Kunz,
in de partij van Sophie's vader, de rijke
parvenu Faninal. En verder wemelt het
van bijrollen, ensembles en koor, alles in
prima bezetting. Zodat men bij deze film
een triomf van de vocaliteit beleeft.
HET VIRTUOSE vakmanschap van Ri
chard Strauss om een zo beweeglijk en pe-
tillant speelstuk muzikaal, gestalte te ge
ven op een wijze, die het muzikale in
stinct van het publiek geen geweld aan
doet, vindt buiten kijf een waardig equi
valent in deze briljante vertolking.
Jos. de Klerk
Een scène uit de opera.
Het Haagse Residentie-Orkest zal van
half april tot half mei 1963 in de Ver
enigde Staten een aantal concerten geven.
Op het programma staan werken van on
der anderen Diepenbrock, Andriessen en
Badings.
Tijdens een perconferentie heeft de di
rigent van het Residentie-Orkest, Willem
van Otterloo, er zijn teleurstelling over
uitgesproken, dat er voor het beroep van
orkestmusicus zo weinig belangstelling be
staat bij de studerende jeugd. Deze ge
ringe belangstelling komt voor rekening
van de betere mogelijkheden in salarië
ring die met name het bedrijfsleven biedt.
De heer Van Otterloo was van mening
dat hier voor de orkest-dirigenten een
ernstig probleem is ontstaan. Op dit mo
ment kunnen zij in feite niet anders in
vacatures bij de orkesten voorzien dan
door buitenlanders te benoemen.
Advertentie
White Label dubbele klare
'f8.55 ptr literfles exclusief glas
Vanavond, vrijdag 23 maart zal het acht
ste vrijdagconcert van het Noordhollands
Philharmonisch Orkest plaats hebben. Aan
dit concert, dat onder leiding staat van
Marinus Adam, wordt solistische mede
werking verleend door de pianist Aldo Cic
colini. Het concert wordt geopend met de
Symfonie Mathis der Maler van Hinde-
mith. Aldo Ciccolini is hierna solist in het
Pianoconcert in G van Ravel. Na de pau
ze wordt de Symfonie in d Van César
Franck uitgevoerd.
Aldo Ciccolini werd in 1925 te Napels
geboren. Op 9-jarige leeftijd kwam hij op
het Conservatorium aldaar. 4 Jaar later
behaalde hij zijn diploma als pianist en
op 18-jarige leeftijd deed. hij examen voor
compositie. Hij werd benoemd tot leraar
voor piano en compositie aan het conser
vatorium te Napels. In 1949 behaalde hij
de eerste prijs op het Concours Long-Thi-
baud te Parijs, waarna zijn grote inter
nationale carrière begon. Behalve in alle
grote steden van Europa trad hij ook op
in Noord- en Zuid-Amerika. Tijdens het
tournee van het Radio Filharmonisch Or
kest in Italië verleende hij solistische me
dewerking.
De Duitse filmsterren Maria Schell, Lil-
li Palmer, O. W. Fischer en Maximiliaan
Schell hebben een filmproduktiemaat-
schappij, de „Star allianz" opgericht. Als
eerste film zullen zij „Maria Stuart" van
Schiller met Maria Schell in de rol van
de Schotse koningin en Lilli Palmer als
koningin Elizabeth vervaardigen.
Prinses Gracia van Monaco zal het geld
dat zij met haar aanstaande filmrol ver
dient gebruiken voor de stichting van een
fonds voor behoeftige kinderen en jeugdi
ge sportlieden. Eerder gingen geruchten
dat de prinses weer ging filmen omdat
het vorstendom aan geldtekort zou lijden.
De Joegoslavische sopraan Sena
Jurinac in de titelrol.
NIEMAND, die heeft gelezen wat de be
proefde beoordelaar der muzikale waar
den, confrater Jos de Klerk, schrijft over
„Der Rosenkavalier", zal van de film een
vormgeving verwachten, die een openba
ring is. Paul Czinner is in feite niet ver
der gegaan dan een zo verantwoord moge
lijke aanpassing aan het eigene van de
film. Autonoom wordt het beeld piet. Dat
was ook niet Jiet uitgangspunt, omdat bi]
deze weergeving niet de bedoeling voorzat
een reconstructie te geven, waarin de dra
matische actie door de montage en de ori
ginele visie tot beelddramatiek werd her
leid. Voorop stond dat men deze voorstel
ling van de Salzburger Festspiele voor het
nageslacht wilde bewaren en de camera
dus een registrerende functie uitoefende.
Toch heeft men beslist geen reportage wil
len maken. Daarmee immers zou de voor
stelling verminkt tot ons zijn gekomen.
Haar wezenlijke dramatische kwaliteiten,
opgewekt door de muzikale bewogenheid,
moesten in de meest elementaire beteke
nis weerklank vinden in het filmbeeld. De
flimritmiek moest parallel lopen met die
der muziek. De dramatische waarde diende
overgebracht te worden op het celluloid.
Anders zou immers de schoonheid van de
ze muzikaal-dramatische verbeelding geen
werkelijkheid worden in ons voorstellings
vermogen, dat van een opera niet alleen
de loutere muziek of de loutere scènistische
hoedanigheden verlangt. Zover Czinner kon
gaan, is hij dus gegaan. Dat de tonelen,
waarin de uiterlijke handeling stil
staat, maar de innerlijke handeling niet,
zoals de entree van de „Rosenkavalier",
de sterkste zijn in filmkunstig opzicht, ligt
dan ook min of meer voor de hand. Het
statische karakter is functioneel. Het is de
registratie op zijn best, een wezensopen
baring, waarvan de camera getuige is. Zo
zijn er meerdere momenten te noemen van
grote dramatische allure, waarvan men
dankzij het filmbeeld getuige is. Dat klopt
dan ook wonderwel met het uitgangspunt,
dat de film als getuide opliep van een op
voering, die uitzonderlijk J9. Ik geloof niet
dat enige andere benadering èn de* film èn
de opera een betere dienst kan bewijzen.
MISSCHIEN is de zelfwerkzaamheid van
de toeschouwer, het meespelen, vergeleken
bij wat men in de schouwburg ervaart, af-
1 genomen. Men schouwt inderdaad meer
toe. Men ondergaat. Maar men ondergaat
dan toch een schoonheidsontroering van
de eerste orde, die men niet graag zou
missen.. Ik kan deze „Rosenkavalier" dan
ook van harte aan de filmminnaars aan
bevelen.
P. W. Franse
De British Royal Academy heeft beslo
ten de veiling van de tekening van Leo
nardo da Vinei uit te stellen tot oktober
teineinde de Britse regering en kunstmin
naars gelegenheid te geven de tekening
aan te kopen voor een bedrag dat de Aca
demy inmiddels heeft bepaald op 800.000
pond sterling (acht miljoen gulden).
Oorspronkelijk zou de veiling van de te
kening in juni plaatsvinden bij Sotheby's.
Het besluit van de Academy om de teke
ning te laten veilen verwekte grote be
roering. Men vreesde dat na de veiling de
tekening naar het buitenland zou verhui
zen. De 49 leden van de Academy gaven
de regering en de kunstminnaars drie
maanden respijt om een inzamelingscam
pagne te houden. De Academy is een
zelfstandige organisatie die geen overheids
steun ontvangt.
De federale recherche (FBI) heeft een
26-jarige kunsthandelaar Greene gearre
steerd die ervan wordt verdacht twee jaar
geleden een schilderij van Paul Klee uit
1926 dat 50.000 dollar waard is te heb
ben gestolen op een tentoonstelling in
Californië en het later voor 3000 dollar
te hebben verkocht aan een kunsthandel
in München.
Het doek, 25 x 35 cm. groot en getiteld
„Jungwald Tafel" werd in december 1959
gestolen uit een tentoonstellingszaal van
de universiteit van Californië. Het was
in bruikleen afgestaan door de eigenares
mevr. Maitland uit Los Angeles. In 1960
nam de thans gearresteerde Greene het
doek mee naar Europa waar hij het in
München van de hand deed. De kunst
handel heeft het inmiddels doorverkocht
aan het museum Berlin-Dahlem in Ber
lijn. Met de opbrengst is Greene in Ameri
ka een kunsthandeltje begonnen dat zich
specialiseert in primitieve kunst. Als
Greene schuldig wordt bevonden, kan hij
als maxiumstraf tien jaar gevangenisstraf
plus 10.000 dollar boete krijgen.
DR. TRIMBOS VOOR DE RADIO
Dr. C. Trimbos, directeur van het R.K.
Instituut voor Geestelijke Gezondheidszorg
te Amsterdam, zal eind april beginnen met
een reeks van zes lezingen voor K.R.O.-
radio, onder de titel „Gehuwd en Onge
huwd". Wegens drukke werkzaamheden
kon dr. Trimbos vorig jaar niet ingaan op
het verzoek van de K.R.O. zijn lezingen
serie voort te zetten, die eerder al bij
zondere aandacht had getrokken. Naar
aanleiding van talloze reacties zal hij ech
ter tussen eind april en eind mei op de
dinsdagavonden nog eens voor de micro
foon komen.
CASADESUS-PROGRAMMA
In het dinsdagavond radioprogramma
op 27 maart van de K.R.O. zijn drie
pianoconcerten opgenomen, die worden
uitgevoerd door het Limburgs Symfonie
Orkest o.l.v. André Rieu met medewer
king van Robert Casadesus, zijn echtge
note Gaby en hun oudste zoon Jean.
Dit concert, dat werd uitgevoerd in het
Staargebouw te Maastricht en door de
K.R.O. werd opgenomen, omvat het con
cert voor drie piano's en orkest van Joh.
Sebastiaan Bach, Mozart's concert vqor
twee piano's en het vierde pianoconcert
van Ludwig van Beethoven.
Advertentie
nylons naar maat
Advertentie
ra
A A rtKOnDIGIHGEtt En BESCHOUW!MGEN
Vanuit Studio Irene te Bussum zal de
N.T.S. op woensdagavond 28 maart van
20.30 uur 's avonds tot 1.00 uur 's nachts
uitslagen geven van de die dag te houden
verkiezingen voor de Provinciale Staten.
De binnenkomende resultaten zullen van
kanttekeningen worden voorzien door een
aantal deskundigen, te weten, de heren dr.
L. A. H. Albring (K.V.P.) drs. J. M. den
Uyl (P.v.d.A.), mr. C. Berkhouwer
(V.V.D.), dr. Veerman (A.R.), dr. J. W.
van Hulst (C.H.U.) en H. J Lankhorst
(P.S.P.). Laat op de avond, als de eind
uitslag nagenoeg is kernen vast te staan,
zullen enkele vooraanstaande politici hun
mening omtrent de verkiezingsresultaten
geven.
Ter inleiding van de 27e Nederlandse
boekenweek heeft Tom Bouws voor het
K.R.O.-radio-programma van vrijdagavond
30 maart een klankbeeld geschreven,
waarin tal van Vlaamse auteurs aan het
woord komen. Dit programma, dat is ge
titeld „Blijde Incomste, in 't letterkundig
hof der lage landen" zal worden ingeleid
door baron F. X. J. M. G. van der Straten
Waillet, ambassadeur van België en mr.
Y. Scholten, staatssecretaris van het mi
nisterie van O. K. en W.
K.R.O.-TEAM NAAR TURKIJE
EN JORDANIë
Een filmploeg van de K.R.O. is ver
trokken naar Turkije en Jordanië voor een
aantal programma's over Istanboel en het
leven in Jordanië. Het team zal bestaan
uit Nic. Notten, producer van de K.R.O.-
TV, Henk Neuman, redacteur van het dag
blad De Tijd, een free lance medewerker
van de K.R.O. en een free lance camera'
man. Zij keren 8 april terug. De ortho
doxe patriarch van Constantinopel Athena-
goras heeft zich bereid verklaard voor ae
K.R.O. camera te spreken. In Jordanië
zal de filmploeg opnamen maken in een
dorp, waar de tijd stil is blijven staan en
dat er precies zo uit ziet als tijdens Chris
tus' Leven. Op maandag 16 april zal de
K.R.O.-TV een documentaire aan dit dorp
wijden. Er is een grote kans dat Koning
Hoessein van Jordanië een gesprek zal
toestaan en in ieder geval is zijn vroegere
kinderjuffrouw, de Nederlandse mevrouw
Müller, hiertoe bereid. Het Nederlands
verplegend personeel in het ziekenhuis in
Amman zal voor de camera komen; er
zal aandacht besteed worden aan de Ne
derlandse opgravingen in Deir Alla, en
aan de beroemde Bijbel-school in Jeruza
lem.
„DE HUISARTS" OP HET SCHERM
„De Huisarts" is de titel van een do
cumentaire over huisartsen en patiënten,
die de A.V.R.O. op donderdag 29 maart
van 20.30 tot, 21.00 uur zal uitzenden. Ge
troffen door het feit, dat de normale men
selijke communicatie in, de huidige samen
leving steeds gebrekkiger wordt en het
contact met de huisarts emotioneel een
steeds intenser karakter krijgt, hebben de
samenstellers, Hans Keller en Romano M.
Stinga, en de regisseur, Fred Hagenaar,
in hun programma gepoogd een authentiek
beeld te geven van de gevoelsverhouding
tussen huisarts en patiënt. Hoe komt het
dat van de huisarts vroeger vooral me
disch verzorger van strikt lichamelijke de
fecten thans de kennis en vaardigheid
worden vereist, die van hem een halve
psychiater maken? Is zijn opleiding aan
deze moderne eisen aangepast? Met me
dewerking van een aantal huisartsen, en
kele andere wetenschapsmensen en patien
ten zal worden getracht op deze en andere
vragen een antwoord te geven.
Vrijdag 23 maart, Concertgebouw, 20.15
uur: Concert door het Noordhollands
Philharmonisch Orkest, o.l.v. Marinus
Adam, m.m.v. de pianist Aldo Ciccolini.
Uitgevoerd worden Hindemith, Mathis
der Maler; Ravel, Pianoconcert in G en
Franck, Symfonie in D.
Zaterdag 24 maart, Muziekschool Toon
kunst, 20 uur: „De interpretatie van het
lied", instructieve zangvoordracht door
Laurens Bogtman, die wordt begeleid
door Leendert Huges, piano. (K.N.T.V.,
afd. Haarlem).
Dinsdag 27 maart, Minervatheater, 20.15
uur: Concert door het Noordhollands
Philharmonisch Orkest, o.l.v. Henri
Arends, m.m.v. de pianist Theo Bruins.
Uitgevoerd wordt een Beethoven-pro
gramma: de ouverture Prometheus, het
Derde pianoconcert en de Tweede symfo
nie.
Dinsdag 27 maart, Tuinzaal concertgebouw,
20 uur: Liederenavond door Fransesca
Heineken, die wordt begeleid door
Maarten Bon, piano. Het programma vér-
meldt werken van Scarlatti, Vivaldi,
Pergolesi e.a.
Woensdag 28 maart. Concertgebouw, 20
uur: Concert door de Koninklijke Lieder-
tafel „Zang en Vriendschap", o.l.v. Jack
P. Loorij. Medewerking verlenen Albert
de Klerk, orgel; Herman Scheij, bas;
Emmy van Eden, piano; twee trombo
nisten en een paukenist. Uitgevoerd wor
den o.m. „Sonata da Chiesa", van Alex
van Amerongen; enkele delen uit „Re
quiem" voor mannenkoor van Franz
Liszt; „Copla's", van Oscar van Hemel,
„Skotse Trije", van Henk Badings en
werken van Britten en Handel.
Vrijdag 23 maart, Minervatheater, 20.15
uur: Het Amsterdams Volkstoneel o.l.v.
Beppie Nooy geeft een voorstelling van
„De Jantjes", van Herman Bouber.
Zaterdag 24 maart, Stadsschouwburg, 20
uur: Toneelgroep Theater met „Brieven
van een dichter", van Michael Redgrave.
Onder regie van Michael Warre treden
o.m. op: Caro van Eyck, Loudi Nijhoff
(a.g.), Winnifred Bosboom, Johan Schmitz
en Henk van Efferen.
Zondag 25 maart, Stadsschouwburg, 20
uur: Toneelgroep Theater met „De ad
vocaat van de duivel", van Dore Schary.
M.m.v. Josephine van Gasteren, Annie
Langenaken, Hans Tiemeyer, Robert de
Vries, Lo van Hensbergen e.a. Regie:
Elise Hoomans.
Dinsdag 27 maart, Stadsschouwburg, 20
uur: Nederlandse Comedie met „Caro
line", blijspel van W. Somerset Maugham.
M.m.v. Mary Dresselhuys, Elisabeth Hoy-
tink, Heieen van Meurs, Joan Remmelts,
Jan Teulings (regisseur) e.a.
Maandag 26 maart, Stadsschouwburg, 20
uur: Voorstelling van Flamengodansen
door het Spaanse danspaar Susana Y
José.
Zaterdag 24 maart, „Die Raeckse", 20 uur:
N.R.V. met „Betty weet het beter".
Dinsdag 27 maart, Gebouw St. Bavo, 20
uur: „De Proveniers" met „Zeeman, pas
op".
Woensdag 28 maart, Minervatheater, 20
uur: Heemsteeds Amateurtoneel met
„Het meisje met het leeuwejong".
Donderdag 28 maart, Stadsschouwburg,
20 uur: Haarlemse Toneelclub met „Wat
doen we met tante".
Vrijdag 23 maart, Frans Halsmuseum, 20
uur: „Betekenis van de droom", laatste
lezing uit een serie van twee door de
Haarlemse zenuwarts dr. P. H. Esser.
Maandag 26 maart, Frans Halsmuseum. 20
uur: .Kleurenfotografie voor gevorder
den", laatste lezing uit een serie van twee
door Dick Boer.
Dinsdag 27 maart, Frans Halsmuseum, 20
uur: „De Matthaus Passion" tweede en
laatste lezing met grammofoonplaten
door Paul Chr. van Westering.
Donderdag 29 maart, Frans Halsmuseum,
20 uur: Filmvoorstelling. Het programma
wordt nog bekend gemaakt.
Zondag 25 maart, Tuinzaal concertgebouw,
20 uur: Openbare dansavond.
Maandag 26 maart, Concertgebouw, 20 uur:
Verkiezing van „Miss Bril"-Noordhol-
land. M.m.v. Ans en Jaap Daniëls, Ria
Kuyken en Mies Bouwman (Stichting
„Oog en Bril").
„Bloemenheuvel", Bloemendaalseweg 158,
Bloemendaal: Tentoonstelling van schil
derijen en aquarellen van Kees Laan.
Dagelijks geopend van 10-17 uur; zondag
van 14-17 uur. Tot 29 maart.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heiligland
13: Tentoonstelling van werk van zes
leerlingen van het Studie-atelier Von
Frihling in Hamburg. Dagelijks geopend
van 9-17 uur en op maandag, woensdag
en vrijdag tevens tijdens de concerten
van 18-20 uur. Tot 31 maart.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Nieuwe
Kerksplein: Gedurende de maand maart
expositie van grafisch werk van Ruth
Fischer. Dagelijks geopend van 1022
AZIE.'-'ul*.
AZIE
NOORD -
MERI
Satellieten in O Zend-en ontvang —Voorbeeld van verbindingen
baan ronddeaarde stations opdeaarde die hef systeem mogelijk
maakt
Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschafte
boeken.
Romans: Dinesen, Wintervertellingen; Paulhac,
Wij hebben niet om het leven gevraagd; Prins,
Ab moet brommen; Ben Gavriêl, Frieden und
Krieg des Burgers Mahaschavi; Gardner, The
case of the terrified typist; Stern, Golk; Cattaert,
Les corps égoistes; Hardy, Le bois des amants;
Oriano, La roulotte verte.
Ontwikkelingsboeken: van de Geer, De mening
van de psycholoog; Kretschmer, Körperbau und
Charakter, 23/24. Aufl.; von Dürckheim, Hara,
het dragende midden van de mens; Kwee Swan
Liat en Sibbelee, China; Boots, Lange veld en
Simons, Mijnheer de voorzitter; Diekmann, Als
je het nog niet wist, voorlichting en levenskunst
voor teenagers; Boomsma, Praktische wenken
voor het projectie-onderwijs; Hoving, Wenken
voor de praktijk voor jonge onderwijzers en on
derwijzeressen; van de Loo. Bezigheidstherapie;
Schaap, Kortegolf amateurisme; van Bussel,
Luidsprekers en hun behuizing; Dirksen, Meet
apparaten; Mehler, Woordenboek op de gedich
ten van Homeros; Frisch, Herr Biedermann und
die Brandstifter, Hörspiel; Sully Prudhomme, F.
en G. Mistral, Gedichten-Proza; Berendsen,
Kunstschatten van Rome; Bibeb aan de Rivièra;
Bermt, Altes Glas; van der Mueren, Perspectief
van de Vlaamse muziek sedert Benoit; Sluimers,
De Delta-landen van Zuidoost-Azië; Den vader-
lant ghetrouwe, Wilhelmina prinses der Neder
landen; Suer. Het dagelijks leven van onze voor
ouders in het midden van de 19de eeuw; Chana-
kya, Nehroe; Kronenberg, Over mensen en boe
ken.
uur; dagelijks klassiek grammofoon
platenconceri van 2122 uur.
Galerie „Uittenhout", Kleine Houtstraat
41: Tentoonstelling van gouaches, teke
ningen en grafiek van Wim Snitker. Van
zondag af dagelijks geopend van 10.30
17 uur; zondag van 1417 uur.
Museum „Het Huis Van Looy", Kleine
Houtweg: Scholieren exposeren beelden
de kunst. Geopend 9-13, 14-17 en 20-22
uur. Tot 26 maart.
Bisschoppelijk Museum Jansstraat: Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. Het museum
is geopend iedere werkdag, uitgezonderd
maandag van 10-12.30 en van 13.30-17
uur; op zon- en feestdagen van 14-17 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden.
Dagelijks geopend van 10-17 uur; zon
dag van 13-17 uur.
Teylermuseum Spaarne 16: Tentoonstelling
uit eigen bezit. Schilderijen 19de en 20-
ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Ita
liaanse en Franse school. Fossielen, his-
torisch-natuurkundige instrumenten, 31-
toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend
(behalve op maandag) van 11-15 uur. De
eerste zondag van elke maand van 13-15
uur.
Frits Butzelaar had donderdagavond de
accenten wel zwaar gelegd op de tekst,
die zijn spelers moesten uitspreken in
„Herfst in New-York". Die tekst was op
zichzelf al genoeg aangezet om een licht
voetiger behandeling te vragen. Er stak
in de tragi-komedie van een vergeten to
neeldiva, die wordt aangezocht om de rol
van een oude gravin te spelen en in de
mening verkeert dat men haar vraagt
voor de rol van het mooie jonge meisje,
een heel fijn draakje, dat gelukkig door
de schrijver was getemd, maar zulks
ten koste van het tempo. Jammer genoeg
wist regisseur Butzelaar door zijn aanpak
de zaken niet te verhaasten met het ge
volg dat wij zwaar door de verwikkelin
gen sukkelden. Het was dan ook vooral
een lesje in de stijl van acteren, die op
het scherm kwam, interessant, doch niet
geheel overeenkomstig de bedoeling, om
dat de dramatische actie zoek raakte.
Pas tegen het eind kwam die en ze
kwam goed. Dat vergoedde dan veel. De
rubriek „Kijk op Kunst" bevatte ditmaal
een boeiende reportage over het grime
ren van acteurs, in dit geval was Henk van
Ulsen het graag geziene „slachtoffer".
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00-
24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muziek.
7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en
overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Pluk de dag
(gr.). 8.50 Van en voor bejaarden. 10.00
Voor de kleuters. 10.15 Kamermuziek (gr.).
11.00 Voor de zieken. 11.45 Chansons de
France. 12.00 Middagklok-noodklok. 12.04
Metropole orkest en solist. 12.30 Medede
lingen ten behoeve van land- en tuinbouw.
12.33 Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Ac
tualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Platen-
nieuws. 13.25 Amateursprogramma. 13.45
Voor de jeugd. 14.10 Franse les. 14.30 Voor
de jeugd. 15.30 Lichte muziek. 15.50 Licht
instrumentaal sextet. 16.10 Als de dag van
gisteren, klankbeeld. 16.40 Instrumentaal
kwartet met zangsolisten. 17.00 Sportperi-
scoop. 17.10 Instrumentaal octet. 17.30
Boekbespreking. 17.40 Nieuwe klassieke
grammofoonplaten. 18.00 Kunstkroniek.
18.30 Strijkorkest. 18.50 Praatje voor poli
tieke voetgangers. 19.00 Nieuws. 19.10 Ac
tualiteiten. 19.25 Wie het weet mag het
zeggen, wedstrijd in muzieklitteratuurken-
nis. 19.45 Lichtbaken, lezing. 19.55 Prome
nade-orkest en solist. 20.50 Van klanten en
wanten weten, vragenbeantwoording. 21.00
Tierelantijnen, gevarieerd programma.
22.00 Kopstukken, problemen van luiste
raars. 22.20 22.25 Boekbespreking.
22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag
in. 23.00 Religieuze muziek met commen
taar. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmu
ziek. 8.35 Van de voorpagina, praatje. 8.40
Grammofoonmuziek. 8.50 Wegwijs, tips
voor trips en vakanties. 9.00 Gymnastiek
voor de vrouw. 9.10 Klassieke orgelmuziek
(gr.). 9.40 Koorzang. VPRO: 10.00 Samen
thuis, reportage. 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Licht orkest (herhaling van
vrijdagavond jl.). 10.50 Tentoonstellings
agenda. 10.55 Licht ensemble. 11.20 Sport
nieuws. 11.45 Jacht op geluid, klankbeeld.
12.00 Lichte grammofoonmuziek. 12.15 Van
de wieg tot het graf, vragenbeantwoording.
12 30 Mededelingen ten behoeve van land
en tuinbouw. 12.33 Lichte grammofoonmu
ziek. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20
Instrumentaal trio; lichte muze, 13.35 Tus
sen mens en nevelvlek, populair-weten-
schappelijke lezing. 13.50 Instrumentaal
sextet: lichte muziek. 14.10 Voor de jeugd.
14.45 Lichte grammofoonmuziek. 15.00 Pro
menade-orkest en soliste. In de pauze (plm.
15.45-16.05): boekenwijsheid. 17.00 Radio
Jazzclub. 17.30 Actualiteiten. 18.00 Nieuws
en commentaar. 18.20 Lichte grammofoon
muziek. 18.30 Licht ensemble. 19.00 Artis
tieke Staalkaart. 19.25 Nieuws. VPRO:
19.30 Bijbelse miniaturen, lezing. 19.45 Ka
mermuziek. 19.55 Deze week, praatje.
VARA: 20.00 Van toren tot toren, uitwis
selingsprogramma. 21.45 Lichte grammo
foonmuziek. 21.50 Socialistisch commen
taar. 22.05 Wie is het?, quizprogramma.
22.30 Nieuws. 22.40 Vissen in troebel wa
ter. hoorspel (deel 4). 23.10 Walsorkest.
23.40 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-2400
Nieuws.
BRUSSEL 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek.
12 30 Weerberichten. 12.35 Gevarieerde
muziek (vervolg). 13.00 Nieuws. 13.15 Voor
de teenagers. 14.00 Filmvaria. 14.30 De
Academie der Discofielen. 15.30 Amuse
mentsmuziek. 16.00 Theaterkroniek. 16.20
Amusementsmuziek. 16.45 Reportage over
de industriële uitbouw van Vlaanderen.
17.00 Nieuws. 17.15 Dagklapper en litur
gisch bericht. 17.20 Liturgische zangen.
17.30 Lichte muziek. 17.45 Engelse les.
18.00 Kerkorgelconcert. 18.30 Voor de sol
daten. 19.00 Nieuws. 20.00 Van toren tot
toren, uitwisselingsprogramma. 22.00
Nieuws. 22.15 Amusementsmuziek. 23.00
Nieuws. 23.05 Amusementsorkest. 23.55
Bal. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
WIJZIGING TELEVISIEPROGRAMMA
AVRO
Aangezien de reportage van de wereld
kampioenschappen kunstrijden op de
schaats op zaterdag 17 maart meer tijd in
beslag nam dan aanvankelijk was voor
zien, moest op die avond het programma
„Hou je aan je woord" vervallen. Dit litte
raire spel zal hedenavond worden uitge
zonden.
Het door de AVRO te vaarzorgen tele
visieprogramma is dientengevolge als volgt
samengesteld: 20.20-21.00 uur Flits. 21.00-
21.30 uur Susana y José, 21.30-22.15 uur
Jacques Brei (in „Domino"), en 22.15-22.55
uur Hou je aan je woord.
VOOR ZATERDAG
NCRV: 15.00 Korte speelfilm. 15.25 Do
cumentaire film. 16.00 Zang en conférence
met muzik. begeleid. 16.25 Lente in Praag.
16.35 Dier in 't vizier. 17.00 Voor de kin
deren (-17.30). 19.30 TV-film. 19.55 Morgen
is het zondag. NTS: 20.00 Journaal en weer
overzicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Lichte
muziek. 21.00 De vier dochters Bennet, TV-
feuilleton. (deel VI). 21.45 Speelfilm. 22.10
Voordracht en toneel. 22.40-22.50 Dagslui
ting.
1