HOREN EN OP EN. OM HET BINNENHOF Saat-taxia SCHILDERING VAN M. C. ESCHER IN HET NIEUWE GEBOUW PROVINCIALE WATERSTAAT De negen muzen „Mathis der Maler" van Hindemith door N.Ph.O. onder Marinus Adam AANKONDIGINGEN eh BESCHOUWINGEN UW HAAR IS UW KROON *L A 1 EKDAG 2 4 MAART 1962 4 GESLACHT GEHOOR GETEKEN OERLEMANS Bob Buys gehuldigd bij opening in Het Stedelijk de fijne Franse keelpastille ontsmet-verzacht verfrist ACHTSTE V-CONCERT: Goede A VRO-avond KOSTUUMS Dr. E. van Raalte Beeldschermer De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma MIDDEN VOOR HET GROTE raam van het gisterengeopende gebouw van de Pro vinciale Waterstaat aan de Zijlweg te Haarlem, kan de voorbijganger de smalle draagkolom zien, die in opdracht van de Vereniging van Noordhollandse Water schappen is beschilderd door de Baarnse kunstenaar M. C. Escher. Zelfs van een afstand af gezien is het voor ieder, die het werk van M. C. Escher zelfs maar op pervlakkig kent, duidelijk dat de schilde ring van hem moet zijn: de wisseling van motieven, die beurtelings voorgrond en achtergrond worden is kenmerkend voor een deel van Eschers grafisch oeuvre; men denke aan zijn „Vogels en vissen", "Lucht en water", „Metamorfose". De motieven die hij thans voor de draag kolom heeft gebruikt zijn vogel, vliegende visboot, onderwatervis en kikker. De kunstenaar heeft al eerder zuilen gemaakt, voor een school in Den Haag: die wer den bedekt met geglazuurde tegels. „Dit hier is weer een ander soort grapje", vertelde hij ons enkele weken geleden, toen wij hem bij het werk aantroffen. DEZE OPMERKING is typerend voor de wijze waarop M. C. Escher over zijn werk spreekt. „Geen diepzinnigheden, geen enkele filosofische gedachte", zegt hij. „Het moet een spel zijn, van diepzinnigheden wil ik niets weten. Kunstenaars hebben soms een geheim, maar met geheimen kom je niet verder". Men begrijpe goed: Escher zegt dit niet om zich tegen collegas af te zetten; in tegendeel. Hij werkt op de wijze die hem eigen is: hij overdenkt wat hij zal gaan maken „mijn werk mist alle spon taniteit, dat is zeker" hij tracht denk beelden een visuele vorm te geven en die is uniek. Hij is een eenling, niet om dat hij daarnaar gestreefd heeft, maar omdat het nu eenmaal zo is. Hij uit geen enkel oordeel over het werk van ande ren, maar getuigt alleen van het al dan niet contact ermee hebben. Zo kan hij zeg gen: „Willink zegt mij wel wat, al is hij meer gevoelsmens dan ik". Ook over zijn eigen werk heeft hij geen oordeel. Wat hij het wezen van zijn werk acht: het wisselen van voorgrond en achtergrond is als het ware ook zijn credo, samen te vatten in de spreuk: het is maar zoals je het ziet. Dat betekent niet dat hij wei felmoedig is, maar zijn heldere vastheid berust op de overtuiging dat een oor deel veelal de fixatie is van een voor grond. die echter van nature het vermogen bezit ook achtergrond te worden. „MIJN GEKHEDEN zijn gegrondvest op een wiskundige basis", zegt hij, „ma thematici herkennen er dingen in die ik zelf niet weet". Hij vertelt ons het ver haal, hoe hij eens was uitgenodigd om in Cambridge voor een internationale- kring van wiskundigen te spreken over zijn werk en hoe deze mathematici na afloop van die lezing zeer verbaasd waren dat hij niet wist dat bepaalde formules uit de hogere wiskunde door hem in zijn prenten „na tuurgetrouw" waren weergegeven. „Dingen van de hogere wiskunde trachten zij mij dan te verklaren, maar dat lukt niet ilatuürlijk. Maar ik vind het wèl leuk". „Mijn werk blijkt toepassing van theorie- en die ik niet ken, hoewel ik tegenwoor dig natuurlijk soms wel vanuit een wis kundige gedachte werk. Het is een wissel werking". HIJ WIJST NAAR de schildering op de kolom: „Als dit een vis is, is dat geen boot meer maar alleen achtergrond van de vis." Het is een kwestie van object en achtergrond. De schildering begint wit en eindigt wit en daartussen is vier maal een wisseling van de twee kleuren. De mo tieven worden in die wisseling eikaars achtergrond. Het oog en dat is bewe zen kan alleen een voorwerp zien tegen een achtergrond. Het is een soort kristal- Het Parool schrijft over „de Haagse politie, op wiens aan wijzing de danseres door de nacht clubdirectie werd ontslagen". Maar het is in Neêrlands dagblad wereld niet alleen Het Parool aan wier geslachtelijke kennis ik her haaldelijk twijfel. En De Telegraaf schreef: „hij was toch niet blind voor de algemene weerklank, die zijn woorden vonden". Een ernstig geval blijkbaar van klankblindheid, in de volksmond „doofheid" geheten. In Het Parool lees ik „Wolf-Dieter Ludwig tekende voor de smaakvolle kostuums". Twee vragen: 1) en wie tekende de (smaakvolle) kostuums? 2) wat en waarop tekende Wolf- Dieter voor de (smaakvolle) kos tuums? PROBLEEM Van een nieuw merk sjokolade-ver- snapering heet het in de advertentie dat zij „smetteloos in uw hand" is. Maar mij gaat het erom of de h a n d smetteloos blijft met zo'n sjokolaatje erin. VRAAG Een grootwinkelbedrijf vraagt in de Haa gsche Courant een Chef slagerij, vakkundige kracht voor de afdeling aardappelen, groente en fruit". Ik ken iemand die een vakkundige kracht is in huisschilderen. Mag dat óók? Talarius Advertentie Een permanent een kwestie van ver trouwen, enzeer goed model knippen. De nieuwste EUGÊNE NERTS OLIE PERMANENT.... fantastisch. TEENAGER compleet f 12.50 MED. GED. HAARKUNDIGE GIERSTRAAT 68 - TELEFOON 21736 Expositie van de Aquarellisten ln het Stedelijk Museum te Amsterdam heeft gisteravond prof. Otto B. de Kat de expositie geopend van werken van leden van de Hollandse Aquarellistenkring. In deze expositie is een ere-afdeling inge richt met werk van de onlangs overleden schilder Herbert Fiedler, die door prof. De Kat herdacht werd. Herbert Fiedler is vele jaren bestuurslid geweest van fie Aquarellistenkring. Voorts bracht de spreker hulde aan de penningmeester van de kring, Bob Btfys. Prof. De Kat nam diens vijftigste ver jaardag (vandaag) te baat om hem te hul digen voor zijn onvermoeibaar ijveren voor de kring en om zijn artistieke ver diensten nog eens extra te belichten. Aan het slot van zijn toespraak overhandigde prof. De Kat een fraai boeket bloemen aan mevrouw Buys en aan de schilder zelf een boek over de aquarellen van Manet. Matth&us Passion in Naarden. De tra ditionele jaarlijkse uitvoeringen van De Nederlandsche Bachvereeniging van de Matthaus Passion van Bach in de Grote Kerk te Naarden zullen dit jaar plaatsheb ben op 19, 20 en 21 april, respectievelijk van 18.30, 11 en 13.30 uur af. Behalve het koor van voornoemde vereniging en Het Residentieorkest o.l.v. dr. A. van der Horst zullen aan dit concert meewerken Elly Ameling (sopraan), Louise Parker (alt), Tom Brand (evangelist), Laurens Bogtman (Christus), Arjan Blanken (tenor aria's), David Hollestelle en Peter van der Bilt (bas aria's), Albert de Klerk en Meindert Boekei (orgel) en Carel van Leeuwen Boomkamp (viola da gamba). lografie op het platte vlak. Je kunt het laten bewegen door ie denkvermogen." „Mijn werk is spel. Spelen is niet cere braal al overdenk ik mijn werk meer dan sommige van mijn kameraden. Ik moet trouwens teveel over mijn prenten praten tegenwoordig, lezingen houden, ik kan te weinig nieuwe maken. Je moet teveel den ken over dingen die al gebeurd zijn en te weinig over wat er gebeuren' gaat. Dat is niet goed." MAURITS CORNELIS ESCHER werd 17 juni 1898 te Leeuwarden geboren. Hij ge noot onderricht van S. Jessurun de Mes- quita aan de school voor Bouwkunde, en Sierende Kunsten te Haarlem, woonde van 1922 tot 1934 te Rome en maakte veel stu diereizen naar Zuic'-Italië. Na een verblijf van enige jaren in Zwitserland en België is hij sinds 1941 te Baarn gevestigd. Zijn aanvankelijke interesse voor Zuiditaliaan- se architectuur en landschap veranderde sedert 1937 geleidelijk in belangstelling voor vlakke meetkundige en stereometri- sche wetmatigheid, in het bijzonder voor regelmatige verdeling van een vlak in ge lijkvormige delen. Hij beoefent behalve houtsnede en -gravure sinds 1930 de litho grafie en sinds 1946 ook de mezzotint. Vele grafische prenten bevinden zich in musea in binnen- en buitenland. Maurits Escher is bestuurslid van de Vereniging tot be vordering van de Grafische Kunst. Advertentie HET PROGRAMMA van het achtste concert in de V-serie van het Noordhollands Philharmonisch Orkest bracht allereerst de Symfonie „Mathis der Maler1' van Paul Hindemith. Het is één van die composities uit de eerste helft van deze eeuw die waarschijnlijk nog lang zullen klinken nadat tal van giftige, onuitgekookte brouw sels- Weer in de doofpot verdwenen zijn. Wlant déze symfonie draagt alle kerttekeneh van het meesterwerk: hard en tot in de finesses doorwerkt van buiten, vol mysterie van binnen, een mysterie dSt' in'de'Wertoiking. ifflÜP die voldoende geladen is, eén tijdelijke vorm kan vinden. Evenwichtig van bouw, zonder vertoon van effect naar climaxen toestrevend die alle voortkomen uit een ingenieuze stemvoering, gecon centreerd, schijnbaar kaal van motivische ontwikkeling, blijft ze ver van die laconieke ambachtelijkheid die Hindemith's muziek soms zo weinig „musisch" doet zijn. GEÏNSPIREERD OP een drieluik van de laat-Gothische schilder Matthias Grüne- wald (het Isenheimer Altaar) doet, ze in de strengheid van haar figuren die als uit geometrische elementen zijn samengesteld soms denken aan een gebrandschilderd raam, hoog en devoot in zijn beperking tot het essentiële, maar door een zacht en se reen licht beschenen. Misschien zullen ve len de treurnis van de „Grablegung" (deel II) het mooist gevonden hebben. Dit was mede te danken aan de ingetogen expres sie van de uitvoering, elegisch zonder op hef. Maar ook de vloeiende, toch kern achtige opgewektheid van het „Engelkon- zert" (deel I), met een polyfoon discours dat aan Bach en nog oudere meesters her innert kwam fraai uit de verf, evenals de dramatiek van de finale (Verzoeking van de Heilige Antonius) waarin een moment van bijkans „hemelse" verstilling het tu mult onderbreekt. Marinus Adam, die dit maal de leiding over het orkest had, heeft met deze uitvoering vele muziekliefheb bers aan zich verplicht, ook onder degenen die meenden dat er na Brahms geen goede symfonieën meer geschreven waren. HEEL ZINRIJK was hierna de keuze van het tweede werk op het programma, het Pianoconcert in G van Ravel; niet al leen omdat beide werken uit dezelfde tijd dateren (resp. 1934 en '32) maar oik om de karakter-tegenstelling. Ravel grijpt in ze kere zin terug naar het achttiende-eeuwse divertissement, maar deze gedachte is doorschoten met een agressie en een mo toriek die bepaald meer in ónze dan in de achttiende eeuw thuishoren. Des te meer treft daardoor de lyriek van de cadens in I en de gestolde tederheid van het Adagio. Jammer dat de solist, de Italiaanse pianist Aldo Ciccolini, hier het espressivo naar een verschraalde romantiek trok, want juist in een nauwelijks bedwongen distan tie komt de lange aanvangsmelodie pas tot haar recht. Maar de beide hoekdelen gaf hij met doeltreffende brille ten beste. Het belangrijkste aandeel van het orkest was merendeels zeer ad rem. Na de pauze de Symfonie van César Franck, een favoriet van Adam èn van het publiek. Sas Bunge Legaat voor philharmoniker. De Wie ner Philharmoniker hebben gisteren tij dens een repetitie gehoord dat de beroemde dirigent Bruno Walter hen 60.000 dollar nagelaten heeft. Walter heeft zijn leven lang nauwe betrekkingen met het Weense orkest onderhouden. De „kijk-luisteraars", om met Karei Jonckheere te spreken werden vrijdag avond schadeloos gesteld voor de verleden week uit het programma gelichte rubriek „Hou je aan je woord". Zoals bekend uit gesteld, wegens de reportage uit Praag van de wereldkampioenschappen kunstrij den. Ondanks het vergevorderde uur, zul len de meeste toeschouwers de tele-recor- ding van deze terecht populaire rubriek wel hebben uitgekeken. Ook Joep Bütting- hausen en Gerard Trebert blijven erin sla gen hun maandelijkse rubriek „Flits" ac tueel, levendig en belangwekkend te hou den. Zo had het onderzoek bij willekeurige voorbijgangers naar hun kennis omtrent het begrip Provinciale Staten, een bepaald onthullend resultaat over de politieke scho ling van de gemiddelde Nederlander. Het interview met Harry Mulisch betekende eveneens een gelukkige keuze, dit naar aanleiding van diens pas verschenen boek over het proces-Eichmann. En laat Büt- tinghausen nu zowaar ook nog komen op draven met de beroemde kater uit Stom- petoren, die door een onverklaarbaar in stinct geleid, over ruim honderd km. feil loos de terugweg naar huis wist te vin den. Prima televisie! Met het fenomenale optreden van Jac ques Brei werd de klasse volledig gehand haafd, welke AVRO'S „Tour de chant" zich in de loop der tijden heeft eigengemaakt. Daarentegen was het beroemde Spaanse danspaar Susanna y José, ondanks zijn be wonderenswaardige virtuositeit, blijkbaar Advertentie ZIJLSTRAAT 71 HAARLEM -rtiv-ioi? jiriH 3)neetti9%) Charles Eyck, glazenier, schilder, beeldhouwer en kerkontwerper, viert vandaag te Schimmert zijn vijfenzestigste verjaardag. De K.V.P. en het Nieuw-Guinea-probleem De jongste bijeenkomst van de partij raad van de Katholieke Volkspartij heeft eindelijk duidelijk aan het licht gebracht, dat er heel wat meer verschil van in zicht binnen de K.V.P. blijkt te bestaan dan de Tweede Kamerfractie dier partij naar buiten heeft willen laten komen. Zeker, stemmingloos aanvaardde de partijraad tenslotte een motie, inhouden de, dat men achter het regeringsbeleid in deze aangelegenheid staat. Tegelijker tijd echter was niet verborgen gebleven, dat het dusdanig op de voorgrond plaat sen van het zelfbeschikkingsrecht der Pa poea's als het kabinet-De Quay al te lang gedaan had, in de ogen van heel wat le den van de partijraad allerminst instem ming kon ontmoeten. Prof. van Wijnbergen uit Nijmegen stond geenszins alleen in zijn stelling, dat alles te samen genomen het van 't allergrootste belang te achten valt, zo spoedig en zo goed mogelijk herstel van de Nederlands- Indonesische betrekkingen te bereiken. Hij onderstreepte voorts, dat het bepaald ver keerd is zekere traditionele en historische verantwoordelijkheden, welke Nederland ten opzichte van Indonesië heeft, uit het oog te verliezen. In wezen bleek deze Nij meegse hoogleraar soortgelijke opvattin gen te koesteren als zijn collega prof. Duynstee. Eerstgenoemde was echter nog lid van de K.V.P. gebleven en kon daar door in eigen kring voor de door hem aangehangen denkbeelden opkomen, wat jammer genoeg Duynstee niet meer kan doen, sinds deze uit haar gelederen trad. Tussen haakjes: naar het mij wil voor komen, deed hij dat waarlijk niet alleen maar in een ietwat boze bui, doch nadat hij èn van de zijde van zijn „partijge noot" minister Luns èn van de kant van partijvoorzitter mr. Van Doorn op een wijze bejegend was, die en nu druk ik mij bijzonder zacht uit grievend en onrechtvaardig te noemen viel. Terugkerende tot de vergadering van de partijraad van de K.V.P. stip ik nog aan, dat de voorzitter van de Tweede Ka merfractie mr. De Kort er in wist te slagen, een stemming te voorko men over een van prof. Van Wijn bergen afkomstige motie, die onder ande ren zeker niet in de geest van minister Luns gelegen zou hebben. Eenzelfde nega tief resultaat bereikte hij, wat een mo tie van Amsterdam aangaat, waarmee bepaald uitgesproken zou zijn, dat men het eigenlijke zelfbeschikkingsrecht, zij het dan op zo elegant mogelijke manier, over boord wenste te zetten. Intussen, ook zonder dergelijke moties is in de partijraad wel gebleken, dat men het begrip zelfbeschikkingsrecht slechts een betrekkelijke inhoud wil doen hebben en ook, dat het inzicht baan is gaan bre ken, dat bij de met Indonesië te voeren onderhandelingen een zekere soepelheid, mede door Nederland, aan de dag ge legd zal moeten worden. Stilte rondom de voorbesprekingen Met de grootste mogelijke geheimhou ding zijn jongstleden dinsdag voorbespre kingen tussen Nederland en Indonesië be gonnen, die eventueel dienstig kunnen zijn om het tot onderhandelingen te brengen. De stilte, welke in dit geval in het al gemeen in acht wordt genomen, is ove rigens twee keer doorbroken geworden. Als eerste, welke dit deed, heeft president Soekarno het nuttig of wenselijk geacht op 18 maart jl. weer eens heel dreigende geluiden te laten horen. Nummer twee, die de rol van Willem de Zwijger niet bleek te kunnen of willen nabootsen, was.de Nederlandse regering. Zij toch gaf te kennen eventueel, wegens de In donesische bedreigingen, voor versterking van de defensie in en rondom Nieuw- Guinea zorg te moeten dragen. Dit trok wel even de aandacht op het Binnenhof. Mr. Burger (P.v.d.A.) vroeg namelijk, of Harer Majesteits regering volstaan had met een in de pers geopenbaard com muniqué. Genoemde afgevaardigde be paalde zich overigens tot het stellen van deze ironische vraag en toonde verder ook van zijn kant in de gegeven omstandig heden aan zwijgzaamheid de voorkeur te geven. Hoe het ginds, eréens in de omgeving van Washington, loopt, gelopen is of zal lopen, is niet te voorspellen. In het alge meen zijn op het moment de verwachtin gen niet hoog gespannen. Het is zelfs zo, dat het alleen maar kan meevallen. Te hopen is dit zeker, want indien geen over eenstemming met Indonesië bereikbaar zou zijn om gezamenlijk aan de onderhan delingstafel te gaan zitten, ziet het er èn voor de Papoea's, èn voor Nederland bij zonder ongunstig uit: In hoeverre de heren in Den Haag in staat en bereid zijn zich hiervan goed rekenschap te geven, weet ik niet. Te wensen valt, dat zij dat nu eindelijk wel zouden doen. Anders toch lo pen wij, voor de zoveelste keer lelijk ge vaar de boot te missen. Op het ogenblik, waarop ik deze kroniek moet afsluiten, zit de Tweede Kamer nog midden in haar algemene beraadslagingen over de Mammoetwet. Inmiddels heeft de heer Tilanus (C.H.) al onomwonden tot uiting gebracht, van dat dier niets te wil len weten. Mevrouw mr. vin Someren (V.V.D.) maakte er ook geen geheim van, dat zij en haar fractiegenoten in feite een volledige gedaanteverwisseling van het beest verlangen, willen zij er genoegen mee nemen, dat het een plaats in de die rentuin van de Nederlandse wetten zal krijgen. Minister Cals, gelukkig weer geheel fris en monter, zal een fikse strijd moeten voeren om zijn Mammoet binnen te kun nen loodsen. Naar alle waarschijnlijkheid zal hij, indien hij anders zou hebben te duchten, dat de Mammoet tenminste zijn grote slagtanden kwijt zou raken, zo niet erger, de portefeuillekwestie gaan stellen. Gebeurt dat, dan rijst de vraag, welke houding daarna de overige tot de K.V.P. behorende leden van het kabinet zouden aannemen. Ingeval zij zich' solidair met Cals zouden gedragen, zou het eind van het lied kunnen zijn: een kabinetscrisis. Welk een afkeer mensen als de heer Tila nus ook van de Mammoet mogen hebben, wellicht zal hij tenslotte nog meer grieze len van een kabinetscrisis! toch teveel aangewezen op kleur en sfeer, om zijn verschijning van veertig minuten op het koele beeldscherm te rechtvaardi gen. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 NCRV. 9.30 KRO. 17.00 IK OR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weerbericht. 8.15 Orgel spel. 8.30 Morgenwijding. 9.15 Vrouwenkoren (gr.). KRO': 9.30 Nieuws. 9.45 Philharmonisch orkest (gr.). 9.55 Inleiding Hoogmis. 10.00 Hoog mis. 11.30 Grammofoonmuziek. 11.40 Radio Phil harmonisch Sextet. 12.15 Buitenlands commen taar. 12.25 Lichte grammofoonmuziek. 12.55 Bis schoppelijke Vastenactie 1962, lezing. 13.00 Nieuws. 13.05 De Oelewappers, gevarieerd pro gramma. 13.30 Voor de kinderen. 14.00 De luister van uw huis, klankbeeld. 14.30 Radio-Philhar- monisch orkest en solist. 15.25 Metropole-orkest. 16.00 Sport. 16.30 Het Heilig Boek in de Kerk, overdenking. IKOR: 17.00 Kerkdienst voor jonge mensen. 17.15 Zangdienst. 17.45 Mensen, lezing. 18.00 Het geladen schip, lezingen. 18.30 De Kerk aan het werk, lezing. 18.40 Progr. over het the ma van de Nederlandse Hervormde Kerkdagen. NCRV: 19.00 Nieuws uit de Kerken. 19.05 Viool en orgel. 19.30 Door een geopende deur in de hemel, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Test bemanning, hoorspel (26). 20.40 Grammofodn- muziek. 20.45 Toernooi van het lichte lied. 21.10 De positie van het bijzonder onderwijs in de Verenigde Staten, lezfng. 21,25 Kamermuziek (gr.). 22.00 In de vergulde baars, licht progr. 22.20 22.30 Nieuws. 22.40 In het land van de dichter, litteraire lezing. 23.00 Avondgebed. 23.15 Brabants orkest, mannenkoor en zangsolist. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Amsterdams koper ensemble. 8.25 Weer of geen weer. 9.45 Geeste lijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Geef het door, praatje. Daarna: Voor de jeugd. IKOR: Her vormde kerkdienst. (10.30). 11.30 Vragenbeant- woording. AVRO: 12.00 Lichte muziek. (Om 12.30 Eventuele sportberichten). 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelinr gen of grammofoonmuziek. 13.20 Strijdkrachten- programma. 14.00 Piano en klavecimbel. 14.30 Boekbespreking. 14.40 Zing zonder zorgen. 15.10 Toneelbeschouwing. 15.20 Nederlands blazers ensemble. 16.00 Lichlfc muziek en zang-soliste. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Het oude Egypte en ziji^ betekenis voor het heden, lezing. 17.15 Stad en land, gesprek. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjour naal. 18.25 Bij nader inzien, journalistenforum. 19.00 Salonorkest en zangsolist. 19.30 Zonder blinddoek, een veertiendaagse openbare zitting. -X. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek en zangsoliste 20 45 Mijmeringen van Godfried Bd- mans. 21.25 Pianospel. 21.45 In het voetspoor der wetenschap, lezing. 22.00 Klassieike grammo foonplaten. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Mededelingen en sportuitslagen 2e klas voetbal. 23.00 Met de Franse slag. 23.35 Kamermuziek (gr.). 23.5524.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kc/s. 3.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet - uitzending van dienst voor belangstellenden. 12.15 ds. J. J. Beukenkamp van Amsterdam en ds. A. J. Schneider van Amster dam - jeugdappèldienst Amsterdam. 14.45 Kin- derdienst. 15.30 ds. G. Toornvliet. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Romantische muziek uit Vlaanderen^ 12.30 Weerberichten. 12.34 Amuse mentsorkest en solist. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en belcantoconcert. 15.30 Voetbalreportage. 17.00 Nieuws. 17.10 Lichte muziek. 17.45 Sportuitslagen. 17.50 Licht orkest. 18.00 Pianorecital: Moderne muziek. 18.30 Gods dienstige uitzending. 19.00'Nieuws. 19.30 Lichtê muziek. 20.00 Amusementsprogramma. 21.30 Ca- baretprogr. 22.00 Nieuws. 22.10 Lichte grammo- fbbnmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 - 24.00 NCRV. NCRV7.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 7.13 Grammofoonmuziek. 7.20 Sportuitslagen van za terdag. 7.30 Gewijde muziek (gr.). 7.50 Het brood des levens, meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radio krant. 8.35 Koorzang (gr.). 8.50 Marsmuziek (gr.). 9.00. Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Operamuziek (gr.). 10.20 Theo logische etherleergang. 11.05 Kamermuziek. 11.35 Lichte grammofoonmuziek. 12.00 Populaire mu ziek (gr.). 12.15 Amusementsmuziek (gr.). 12.25 Voor boer en tuinder, lezing. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Koorzang. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actualiteiten, 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek. 13.40 Operamuziek (gr.). 14.05 Schoolradio, 14.30 Donderdagavond- mozaiek, gevarieerd programma (herh.). 15.30 Kamermuziek. 16.00 Biibeloverdenking. 16.30 Ge wijde muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Jazzmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Regeringsuitzending: Op reis door Neder lands Nieuw-Guinea - II, door W. A. L. van Doo- renmaalen. 18.00 Orgelrecital. 18.30 Grammofoon muziek. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Symfonie-orkest (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muziek uit zeven landen. 20.50 De wet Waldmann, hoorspel. 21.40 Cellorecital. 22.00 Parlementair commentaar. 22.15 Koorzang (gr 22.30 Nieuws. 22.40 Avondover denking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Muzikale vragenbeantwoording. 23.40 Grammofoonmuziek. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m 7.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek, 8.00 Nieuws. 8.15 Amusementsmuziek (gr.). 9.00 Gymnastiek voor oudere luisteraars. 9.10 De groenteman. 9.15 Viool en orkest (gr.). 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Omroeporkest en zang solist. 11.45 Voordracht. 12.00 Zang, piano en or gel. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.43 Jazzmuziek, 13.00 Nieuws 13.15 Mededelingen en grammofoonmu ziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Lichte muziek. 14.00 Pianorecital. 14.30 Constantijn Huygens, lit terair klankbeeld. 15.05 Moderne orkestmuziek (gr.), 16.25 Jubilerende gastheren, klankbeeld over de Hogere Hotelschool. 16.40 Country en Western muziek (gr.). 17.00 Voor de padvinders. 17.15 Grammofoonmuziek voor de jeugd. 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Politie ke lezing. 18.25 Nederlands koperorkest. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Operamuziek (gr.). 20.00 Nieuws. 20 05 De radioscoop: gevarieerd programma. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Jazz Sociëteit. 23 30 Studen ten jazzcompetitie. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Weer berichten. 12.35 Landbouwkroniek. 12.42 Licht orkest. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Schoolradio. 15.45 Orkestcon cert. 16.00 Beursberichten. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Dansmuziek. 17.45 Franse les. 18.00 Balletmuziek. 18 20 Voor de soldaten. 18.50 Sportprogramma. 19.00 Nieuws. 19.40 Grammo foonmuziek. 19.45 In en om de opera.. 20.00 Ka merorkest en solisten. In de pauze: De zeven kunsthen. 21.30 Variété-orkest. 22.00 Nieuws. 22.15 Amusementsorkest. 22.35 Volksmuziek. 22.55 Nieuws. 23.0023.15 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG NCRV: 15.00 Korte speelfilm. 15 25 Documen taire film. 16.00 Zang en conférence met muzikale begeleiding. 16.25 Lente in Praag. 16.35 Dier in 't vizier. 17.00 Voor de kinderen (tot 17.30). 19.30 TV-film. 19.55 Morgen is het zondag. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Lichte muziek. 21.00 De vier dochters Ben net, TV-feuilleton (deel VI). 21.45 Speelfilm 22.10 Voordr. en toneel. 22.40—22.50 Dagsluiting. VOOR ZONDAG NTS: 15.3017.00 Reportage Nederlands karn- pioenschap ereklasse ankerkader 71:2. IKOR: 17.00 Vragenbeantwoording voor jonge mensen 17.25-18.00 Jeugddienst. NTS: 19 30 Weekjour- naal. 20.00 Spért in beeld. AVRO: 20.30 De toe stand in de wereld, lezing. 20.45 Rendez-vous: gevarieerd programma. 22.00—22 20 Van stad tot stoel, programma over wonen (II). VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Televizier. 20 30 Leren denken: programma over schooliaboratorium van onze zuiderburen 21.20 Line Renaud, zang. 21.30—22.15 Muziek- mozaiek.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4