f Peek&Cloppenburg Knappe reclamefilms lokken Amerikanen naar Europa Alphenaar De negen muzen Koninklijke Liedertafel Zang en Vriendschapgaf geslaagd concert SPORTGIRLS KIEZEN HUN EIGEN MODE BIJ P*C Internationaal overleg over maatregelen tegen „Veronica1' Picasso geveild in Milaan Michelangelo's Piëta naar Wereldtentoonstelling ROOK MINDER BOEIENDE FOTOTENTOONSTELLING VAN OORLOCSFOTOCRAAF ROBERT CAPA DONDERDAG 29 MAART 1962 17 N De Zwitserse televisie of stop er mee! Scholieren speelden „Een Zomerzotheid1' V erkiezingen Beeldschermer De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma in Het Stedelijk Museum te Amsterdam DE DIRIGENT van „Zang en Vriend schap" Jack P. Loorij heeft voor de uit voering met juist inzicht een uitnemend evenwicht gevonden tussen uitdrukkings kracht en muziek. Hij hoedde zich voor vertekening der muziek terwille van een te nadrukkelijke expressie, een verteke ning, die ook ten koste van de koorklank zou zijn moeten verwerkelijkt. Nu konden de talrijke toehoorders ook genieten van een fraaie, rijk genuanceerde samenklank van sonore stemmen. De negen Copla's van Oscar van Hemel die het koor later op de avond vertolkte, zijn elk voor zich verantwoord gecompo neerd en vaak boden zij het koor gelegen heid tot het ontwikkelen van een mooie klank. Maar in successie hebben zij mij door hun uiterste beknoptheid en geschei denheid niet kunnen bevredigen. Het komt mij voor dat een solist tot deze korte, spitse volksgedichtjes in een veel gunsti ger vertolkingsrelatie staat, dan een koor. Met genoegen heeft men voor de pauze nog kunnen luisteren naar een geestige voordracht van het koor van de „Skotse trije" van Henk Badings. HET OMVANGRIJKSTE aandeel in het koorprogramma vormden het „Dies irae" en het „Sanctus" uit het „Requiem" van Franz Liszt. Als de Rallade van Britten is ook deze „Requiem"-muziek doortrok ken van de geest der romantiek, al ligt deze op een ander vlak. Maar ook hier zocht de componist naar klanken, die een hechte eenheid met het woord zouden waarborgen. Of de moderne mens zich nog laat intimideren door de klankenuitbecl- ding der veronderstelde verschrikkingen blijft de vraag. In wezen heeft deze mu ziek haar macht verloren, althans in het ..Dies irae". Het „Sanctus" kan nog in druk maken en vooral, wanneer het met de klankenpracht gezongen wordt, zoals men op dit concert van „Zang en Vriend schap" hoorde en waarvoor ook de orga nist Albert de Klerk, vier koperblazers en de paukenist Jan de Gelder hun klankrijke bijdrage leverden. Advertentie BANDRECORDERS PLATENSPELERS EN BANDEN KRUISWEG 47-49 HAARLEM OM DE MUZIEK althans was „The Lord is a man of war" uit het oratorium „Is raël in Egypt" van Georg Friedrich Han del, waarmede „Zang en Vriendschap" het concert overtuigend besloot, mij veel lie ver dan de muziek van Liszt. De koperblazers, waarvan hiervoor spra ke was, kregen op deze avond een belang rijke taak bij de uitvoering van de „Sona ta da Chiesa" van Alex van Amerongen. De trompettisten Harry Sevenstern en Bart Zaal en de trombonisten Gerrit van Slooten en Han Rosenhart speelden hun aandeel in deze sympathieke, goed klin kende sonate met bekwaamheid, gave klank en ook muzikaal. De koperen blaas instrumenten fungeerden als bijzondere tongwerken in combinatie met de schone klank van het orgel, dat door Albert de Klerk kunstzinnig bespeeld werd. Als vocale solist trad de bas Herman Schey op met de „Pierrot-liederen" van M. Kowalsky, de cyclus „Le bestiaire ou cortège d'Orphée" van Francis Poulenc, de Zigeunerlieder van Johannes Brahms en bovendien nog met een recitatief en een aria uit „Acis and Galathea" van Handel. Bij zijn vertolkingen toonde Herman Schey wederom zijn bijzonder talent tot typering en tot het scheppen van een eigen lied sfeer, waaraan zijn fraaie stem prachtig dienstbaar gemaakt kon worden. De pianiste Emmy van Eden kon men bij deze liedvoordrachten bewonderen om haar voortreffelijke, klankschone begelei dingen. P. Zwaanswijk i Voor de kleurenfilm Candid Europe" maakten Carillon Films o.a. opnamen in de „National Gallery" te Londen. Cameraman Prosper Dekeukeleire stelt de camera in voor „een Goya". Rechts: producent-regisseur Gerard J. Raucamp. rine zijn en hoe daar de opleiding vol tooid kan worden. „Candid Europe" is vervaardigd onder leiding van Gerard Raucamp en heeft de bedoeling vooral bij Noord-, Midden- en Zuid-Amerikanen en voorts bij andere bui tenlanders het verlangen te wekken, Euro pa te bezoeken en zich daarbij te laten vervoeren door onze luchtvaartmaatschap pij. Deze film, die het zwaartepunt vorm de in de voorstelling, waarin voorts ook nog enige voor de buitenlandse televisie bestemde „spots" werden vertoond, is een knap stuk werk, dat geheel afwijkt van het gewone genre toeristische films. In hoog tempo geeft Candid Europe prachtig-gefotografeerde beelden van al lerlei aantrekkelijkheden van Europese steden en streken, waarbij ze het niet zozeer zoekt in de bekende bezienswaar digheden, maar in de sfeer van het oude Europa, voorts de nadruk leg gend op de variatie van stads- en land- schapsschoon zowel als van het volksleven in de verschillende landen. Een deel van de scènes is opgenomen met een verbor gen camera, waarbij dus niets geënsce neerd werd en men van de mensen op straat bijzonder echte reacties verkreeg. De beeldvolgorde geeft herhaaldelijk ver rassende, dikwijls heel geestige effecten. Het geheel vormt een ideaal voorbeeld van de wijze, waarop een opdracht in een film kan worden uitgevoerd, zonder dat men daarbij artistieke concessies be hoeft te doen. Candid Europe zal in het buitenland vooral door reisbureaus in vertoning wor den gebracht. Van deze film van een half uur zijn in een eerste oplaag vijftig co- pieën uitgebracht in Engelse, Duitse, Fran se, Portugese. Spaanse en Nederlandse versies. De belangstelling voor het werk, dat in de Verenigde Staten reeds enige tijd loopt, is daar zo groot, dat nu 25 extra-copieën in productie zijn. Kurhaus concertseizoen. De woens dags en vrijdagconcerten in het Kurhaus na afloop van het Holland Festival zullen dit jaar wederom 16 in getal zijn (vorig jaar 15). Zij beginnen op de 18de juli en sluiten op de 7de september. Achtereenvol gens zullen zij worden uitgevoerd door het Residentie-Orkest onder leiding van Ro berto Benzi, Deon Dixon, Ferdinand Leit- ner en Georges Prêtre; door het Pools Radio Symfonie Orkest onder leiding van Jan Krenz, het Radiofilharmonisch Orkest onder leiding van Franz-Paul Decker en het Concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink en Istvan Kertesz. De Zwitserse televisie-omroep, die thans 200.000 abonnees telt en een programma in drie talen uitzendt, komt in een steeds moeilijker financiële toestand te verkeren. Tot nog toe had men reclame in de uit zendingen van de hand gewezen maar thans wordt overwogen of de inkomsten uit re clame de zaak tenslotte misschien kunnen redden. Een regeringswoordvoerder heeft korte lings in het parlement verklaard dat men, ondanks de principiële terughoudendheid, de invoering van reclame-uitzendingen niet zal kunnen vermijden. Tot nog toe is van de zijde der bladen, die de con currentie van televisie-reclame vrezen, ri- nanciële steun geboden om dergelijke re clame te voorkomen. Die steun loopt ech ter ten einde. De inkomsten van tv-re clame worden op twaalf- tot vijftien mil joen gulden geschat. In zakenkringen is men er voor. En het feit dat de Zwit serse televisie niet meer dan 136 franc per minuut uitzending kan besteden tegen bijvoorbeeld de Zuidduitse 1.560 franc, doet wel naar andere bronnen van in komsten omzien. Advertentie Dat kunt U gemakkelijk met de Deense r ZUIGTABLETTEN Een uitvinding van Dr. Rosenberg Bi| ai DE TENTOONSTELLING, die wordt ge- presenteert door de fotografencombinatie „Magnum" in New York en het Ameri kaanse weekblad Life, brengt een vorm van fotografie onder de aandacht, die een uiting is van beeldend zien. Robert Capa had nauwelijks belangstelling voor de tech nische kant van het fotograferen. Hij werd geboeid door de belevenissen en de emo ties van de mens, gestrikt in zijn dage lijkse ervaringen, hetgeen vooral tot uit drukking komt in zijn talloze oorlogsfoto's, waarvan de meest sprekende voorbeelden thans in het Stedelijk Museum zijn bijeen gebracht. ROBERT CAPA werd in 1913 in Boeda pest geboren, begon in 1931 te Berlijn zijn loopbaan als fotograaf en verhuisde in 1933, toen Hitier aan de macht kwam, naar Parijs. Drie jaar nadien zat hij als oorlogsfotograaf in Spanje, om opnamen uit de Spaanse burgeroorlog te maken. In 1938 verbleef hij tijdens de Chinees-Ja panse oorlog in China. Bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog vertoefde Ca pa in de Verenigde Staten. In dienst van het weekblad Life reisde hij naar Enge land, om van hieruit als fotojournalist deel te nemen aan de veldtocht in Noord- Afrika, de invasies in Sicilië, Italië en Normandië, de bevrijding van Frankrijk en Parijs, de veldtocht door Duitsland en de slag om Berlijn. Na de oorlog vestigde hij zich in de Verenigde Staten, waar hij de burgerrechten verkreeg. Hij wilde toen „een werkeloze oorlogsfotograaf zijn en blijven", werkte mee aan de oprich- De epoche waarin verhalen over ver keringen tussen adellijke of vorstelijke lie den en meisjes van burgerafkomst op een dankbaar publiek konden rekenen is defi nitief voorbij. Uit die periode dateert ook Dom de Gruyters blijspel „Een zomerzot heid", dat hij naar de gelijknamige meis jesroman door Cissy van Marxveldt voor het toneel bewerkte. Wellicht herinneren onze oudere lezers zich nog, dat deze vrolijke historie de traditionele persoons verwisseling tot onderwerp heeft tussen jonkheer Padt van Heijendaal en een „ge wone" vriend, opdat de jonkheer als zijn eigen chauffeur kan fungeren, en een hau taine jongedame stevig op haar nummer zetten. Het stuk werd woensdagavond in de Stadsschouwburg opgevoerd door een aan tal leerlingen van de Klaas de Vriesschool en eerlijk gezegd waren wij enigszins nieuwsgierig naar de manier, waarop de moderne jeugd nog op dit blijspel zou rea geren. Misschien is deze jeugd toch meer ontvankelijk voor romantiek dan algemeen wordt verondersteld, want de voorstelling behaalde een daverend succes. Nu dient gezegd, dat het dozijn scholie ren bij uitstek geschikt was, om de diver se figuren in dit stuk te karakteriseren. Het stelt immers weinig eisen aan type ringskunst, mits de acteurs maar tot de jonge garde behoren en zich met de vlotte distinctie, welke kenmerkend is voor het aangegeven milieu, over het toneel kunnen bewegen. De heren J. Munsterman en A. van der Graaf, die deze opvoering als re gisseurs hebben voorbereid, bleken vol doende voor hun taak berekend, om de jolige spelersbent tot een vlotte en aan trekkelijke blijspelvertoning te stimuleren. Aldus werd er over het algemeen fris en onbevangen geacteerd, in het bijzonder door de vertolksters van de ongecompli ceerde Pit, de arrogante Ella en de min zame tante Melie. Hetgeen niet wegneemt dat ook de niet-genoemden zich met de zelfde elan aan hun rollen hebben gewijd. Jan van Dam ting van het beroemd geworden fotobu reau „Magnum" en maakte foto's in de jonge staat Israel. In 1954 kwam er reeds een eind aan deze vreedzame episode. Ca pa trok als oorlogsfotograaf naar Indo china. Op 24 mei 1954, acht dagen na het dodelijk ongeval van zijn Zwitserse vriend en collega Werner Bischof, werd hij bij Thai Binh in Noord-Vietnam door een landmijn gedood. ROBERT CAPA heeft achttien jaar lang in vijf oorlogen, de mens gefotografeerd. De tentoonstelling omvat 160 van zijn fo to's. Zij tonen de verveling en de eento nigheid tijdens het wacht op het oorlogs gevecht, de momenten van de grote risi co's, de zelfbewuste gezichten van de on dergrondse strijders, het gejubel om de bevrijding en de benarde toestand der dakloze vrouwen en kinderen. Als een aanhangsel van „Mensen in de Oorlog" worden dertig kleurenfoto's van de Magnum-medewerker Ernst Haas ge toond, een niet zo gelukkige combinatie, gezien de grote verschillen in het werk van beide top-fotografen. De tegestelling is uiteraard groot en Ernst Haas heeft hier eens over gezegd: „Zoals de zwart wit fotografie zich in het algemeen goed leent voor het journalistieke proza, zo is de kleurenfotografie voor alles bestemd voor het uitdrukken van een soort visuele poëzie". Niet iedereen zal zijn spel van kleur en licht kunnen waarderen en de be zoekers. die de fototentoonstelling in het „Stedelijk" tot 30 april a.s komen bekij ken, zullen wel in de eerste plaats voor Capa's werk komen. A A nKOriPIGIHGErt em BESCHOUWINGEN De verkiezingen zijn zeer zeker niet on gemerkt aan het beeldscherm voorbijge gaan. Met zijn spitse commentaar zorgde de Amsterdamse journalist Van Mechelen voor een deskundige toelichting, al maak te wij wel eens foutjes, die hij terecht toeschreef aan het feit dat hij alles op het eerste gezicht moest beoordelen. Zijn verkeerde opgave van de vergelijkende cijfers voor Amsterdam zorgde even voor verwarring, omdat de politici in de stu dio daarop hun mening baseerden voor de tendens der uitslagen: wel of niet een veroordeling van het regeringsbeleid. De taak van de heer Van Mechelen was ove rigens allesbehalve plezierig, omdat de kijkers per telefoon voortdurend correc ties aanbrachten en hem zelfs betichtten van gebrek aan objectiviteit. Dat laatste was een aantijging, welke deze rustige en snedige beoordelaar nu beslist niet ver diende. Een fraai staaltje van politieke controverse kregen wij te zien toen de heren Den Uyl en Berkhouwer, resp. P.v.d.A. en V.V.D. elkaar in de haren vlogen. De heer Den Uyl redeneerde glad weg het verlies van de P.v.d.A. uit het gezicht en vestigde alle aandacht op de teruggang van de V.V.D. De heer Berk houwer wond zich te veel op om zijn op ponent schaakmat te zetten. De K.V.P. vertegenwoordiger deed het verstandiger: toen hij zag dat er met de gladde P.v.d.A. rakker niet te praten viel, zweeg hij en bracht de juiste normen wat later weer ter sprake. Het was een mooi voorbeeld van politiek gemanoeuvreer en listige in terpretatie, waarbij ieder op eigen voor deel uit was. Dat kwam ook tot uiting in de meningen, die de heren partij-en- fractieleiders over de totaaluitslag gaven. Dit keer kreeg prof. Oud alle gelegenheid om de heer Suurhoff op zijn plaats te zet ten en dat deed de gewiekste routinier met veel verve. De kijkers konden zelf naar believen uitmaken wie gelijk had. Een veelzeggende blik achter de scher men gaf dit beeld op het scherm wel en dat was bepaald een verdienste. Alleen: waarom zoveel uitslagen geprojecteerd en niet voor wat meer muzikale verstrooiing gezorgd toen de zaken eenmaal vlot marcheerden?. We werden met cijfers doodgegooid. HILVERSUM L 402 m 746 kc/s. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Orkestmuziek (gr.). 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgen-- gebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.05 Pianorecital. 10.35 Lichte grammo foonmuziek. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Grammofoonmuziek. 11.50 Als de ziele luistert, lezing. 12.00 Middagklok-nood klok. 12.04 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Pianospel met ritmische be geleiding. 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.20 Dansorkest en zangsolisten. 13.45 Vrouwenvraagbaak. 14.00 "Kamermuziek. 14,25 Concertgebouw orkest (gr.) 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Operettemuziek (gr) 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.40 Beursberichten. 17.45 Amateursolisten en -ensembles. 18.20 Brabants halfuur. 18.50 Regeringsuitzending: Wat doen de provin ciale opbouworganen, door dr. G. Hen driks, hoofd afdeling onderzoek en maat schappelijk opbouwwerk van het ministe rie van maatschappelijk werk. 19.00 Nieuws 19.10 Actualiteiten. 19.25 Boekbespreking voor de jeugd. 19.30 Politieke lezing. 19.40 Ver zoekprogramma voor de militairen. 20.30 Voor de jeugd. 20.50 Lichte grammo foonmuziek. 21.30 Klassieke grammofoon muziek. 21.50 Blyde Incomste, litterair klankbeeld. 22.30 Nieuws. 22.40 Reportage opening 27e Nederlandse boekenweek. 22.50 Zij horen er ook bij, lezing. 23.00 Harmonie-orkest. 23.25 Lichte grammo foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m 1007 kc/s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00- 24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.18 Muzikale ochtendpost (gr.) Om 8.35 Van de voorpagina, lezing. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Amu sementsmuziek (gr.) 9.40 Schoolradio. VPRO. 10.00 Inzicht en uitzicht, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Pia norecital. 11.40 Orgelspel. AVRO: 12.00 Dixielandmuziek. 12.20 Regeringsuitzen ding: Voor de landbouw. 12.30 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Draaiorgelmuziek (gr.) 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen en gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Omroep-kamerkoor. 13.45 Boekbespreking. 14.05 Gastenavond: gevarieerd program ma. VARA: 16.00 Amateursprogramma. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Tijd voor Teen agers. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Nieuws uit Vlaanderen. 18.20 Ita liaans ensemble en zangsolist. 18.50 De puntjes op de i, praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Jazzmuziek. VPRO: 19.30 Kunstkroniek. 20.00 Nieuws. 20.05 Gesprek aan de deur, radiodialoog. VARA: 21.00 Lichte muziek. 21.30 l.o. en L.O., klankbeeld over de lichamelijke opvoeding op de la gere scholen. 22.00 Vocaal-instrumentaal en semble: lichte muziek. 22.15 Buitenlands weekoverzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Het kind in ons huwelijk, gesprek. VARA: 23.00 Socialistisch nieuw in Esperanto. 23.10 Vergelijkenderwijs, muzikaal gesprek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon muziek. 12.30 Weerberichten. 12.35 Voor de landbouwers. 12.45 Koorzang. 12.50 Beurs berichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Electrisch orgel. 14.00 Schoolradio. 15.45 Filmmuziek. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Tele- vizier. 20.30 De huisarts, TV-spel. 21.00- 22.40 Antigone, toneelstuk. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht NCRV: 20.20 Pianorecital. 20.30 Attentie. 21.05 Selectie van Weense liedjes, met be geleiding van instrumentaal sextet. 21.35 Search for history, filmreportage uit Is raël. 22.05 Dagsluiting. NTS: Eurovisie: 22.20-23.20 Reportage landenontmoeting turnen Oostenrijk-Rusland te Wenen. DE BALLADE van „Little Musgrave" en Lady Barnard van Benjamin Britten, welke op het concert, dat de Koninklijke Liedertafel „Zang en Vriendschap" woens dagavond in de Gemeentelijke Concertzaal te Haarlem heeft gegeven, als eerste koor werk ten gehore werd gebracht, heeft in betrekkelijk korte tijd een vaste plaats op het repertoire van veel Nederlandse representatieve mannenkoren gekregen. B rittens ballade is zwaar geladen met hevige romantiek, realistisch en primitief. Het verhaal van liefde, jaloezie en dubbele moord zou een doeltreffende kern kunnen zijn voor een fel-dramatische opera. Zo realistisch als deze geschiedenis, zo realis tisch is ook de muziek, die Britten er voor schreef. En bovendien wordt zij geken merkt door sfeergevende en psychologische typerende accenten. Zelfs een geheim zinnig parlando wordt aan de weinig opwekkende sfeer dienstbaar gemaakt. Advertentie P.C Poplin regenmantels. Zo apart modieus door het contrast van de sierstiksels. de knopen en de sportieve biesies langs zakken en mouwen. En wat leuk: twee zijsplitten met contrasterende Inleg I A C 75 Leeftijd 15 jaar. H O Regenmantels in nieuw mode-silhouet: de charleston- lijn I Een model m prachtige katoenen gabardine, dat alle wensen vervult I De grote zakken zorgen voor een extra modieus accent, charmant èn QQ 75 sportlef. Leeftijd 15 iaar O O Meine stijging per maat. t De minister van Verkeer en Waterstaat drs. H. A. Korthals betreurt het dat door de uitzendingen van „Veronica" de in ternationaal geregelde orde in de ether wordt verstoord. Hij deelt mede, dat er internationaal overleg gaande is over de mogelijkheid hiertegen maatregelen te ne men. Voor een rechtstreeks optreden te gen de zender zijn, mede met het oog op de juridische gecompliceerdheid van een dergelijk optreden, geen voldoende termen aanwezig. De minister deelt dit mede in antwoord op vragen van het Tweede Kamerlid de heer Kieft (A.R.) Er wordt overwogen, aldus minister Korthals, of er maatregelen genomen kun nen worden tegen hen die in Nederland de uitzendingen van Radio-Veronica voor bereiden en mogelijk maken of diensten verlenen ten behoeve van het zendstation, het schip en zijn bemanning. Daarvoor zal een wetswijziging vereist zijn. De minister verklaart verder dat er over de zaak-Radio Veronica in ruime mate in terdepartementaal overleg is gepleegd. De uitzendingen van Veronica hadden aan vankelijk plaats op golflengten die volgens internationale overeenkomst zijn bestemd voor het radioverkeer met schepen, on der meer met reddingboten. Later is de zender gaan werken op een golflengte die is toegewezen aan de Zweedse omroep. In cidenteel verwekt de zender nevengolvsn. De minister is er van op de hoogte dat uit binnen- en buitenland klachten zijn bin nengekomen over storingen, die Veronica veroorzaakt. Volgens de laatste berichten stoort de zender nog steeds de Zweedse omroep en heeft de Rijksluchtvaartdienst op 22 februari een storing ondervonden van de zo genoemde derde harmonische van de zender. De directeur van Scheveningen-Radio heeft verklaard.dat het is voorgekomen dat de uitzendingen van Veronica storing veroorzaakten in de frequentieband. die is aangewezen voor het radiotelefoonver- keer van reddingboten en dergelijke. De laatste tijd zijn de directeur geen klach ten over dergelijke storingen ter ore ge komen, maar dat wil niet zeggen dat sto ringen van deze of andere aard niet meer zouden kunnen optreden. Op de tweede dag van de kunstveiling in de kunsthandel Brera te Milaan heeft een groot schilderij van Picasso uit 1944, „Femme a la Blouse, portrait de Mora Mar", 21 miljoen lire (126.000 gulden) op gebracht. Een groep van drie tekeningen van Picasso uit de „blauwe periode" van de kunstenaar veranderde voor drie miljoen lire (18.000 gulden) van eige naar. Andere werken, die goede prijzen opbrachten, waren: een zittend naakt van Matisse 8,5 miljoen lire (51.000 gulden), een klein schilderij van Gauguin „Tahi- tiaanse Vrouw met gele blouse" (51.000 gulden) en een Renoir uit 1905 „Velden bij Cagnes" (7 miljoen lire 42.000 gulden). Onder de filmproducerende bedrijven in ons land zijn er een dertig, die zich uit sluitend of vrijwel uitsluitend bezighouden met reclamefilms in diverse genres. Van die dertig wordt het merendeel echter ge vormd door eenmanszaakjes. Tot het vijf- of zestal grotere ondernemingen be- hore Carillonfilms te Rijswijk, een overi gens nog jong bedrijf, dat op 1 april zijn koperen jubileum viert. Men werkt er, met 25 man personeel, onder leiding van twee cineasten, die op het gebied van de op drachtfilm ruimschoots hun sporen hebben verdiend (en dan ook tal van onderschei dingen verwierven): Gerard J. Raucamp en Ted de Wit. Dezer dagen hebben zij in een tweetal voorstellingen in de bijzonder fraai inge richte showroom van hun zeer moderne, maar veel te klein behuisde studio te Rijswijk enkele van hun nieuwste kleuren films laten zien: „Wijd is de zee", ge maakt voor de Koninklijke Marine, waar voor ze kort tevoren ook „Mare Liberum" hadden gemaakt, en „Candid Europe" (Verborgen Europa), vervaardigd in op dracht van de K.L.M. „Wijd is de Zee" is gemaakt onder lei ding van Ted de Wit en richt zich vooral tot de leerlingen van ULO, LTS en ETS- onderwijs, in het kader van de voorlich ting voor de beroepskeuze. Zij toont in flitsen, welke mogelijkheden er bij de ma- Paus Joannes XXIII heeft een verzoek van kardinaal Spellman ingewilligd om Michelangelo's befaamde beeldhouwwerk, de Piëta, naar New York te doen zen den naar het Vaticaans paviljoen op de Wereldtentoonstelling in 1964. De paus gaf zijn toestemming tijdens een audiëntie met de aartsbisschop van New York. Het mar meren beeld bevindt zich boven een al taar in de basiliek van St. Pieter. Het is nimmer tevoren buiten Italië tentoonge steld. In 1964 is het vierhonderd jaar ge leden dat Michelangelo overleed. Ook een ander beeld van Michelangelo, de Goede Herder, zal op de tentoonstelling in New York te zien zijn. Dit beèld bevindt zich in het Lateraanse Museum in een paleis dat naast de kerk van Sint Jan van La- teranen is gelegen. Michelangelo schiep de Piëta in 1499 als jongeman van 24 jaar. Het stelt een madonna voor zittend aan de voet van het kruis terwijl zij met haar rechterarm de dode Christus ondersteunt die op haar schoot rust, het hoofd iets naar achteren geboven. Toen de Romeinen het stand beeld voor het eerst zagen, weigerden ze te geloven dat een zo jeugdig beeldhou wer als Michelangelo dit had gemaakt. Op een nach1 na de onthulling hakte de grote beeldhouder, schilder, architect en dichter in de basiliek zijn naam in het voetstuk. Het is het enige werk dat hij ooit heeft gesigneerd. (Van onze Amsterdamse redacteur) DAT DE FOTO, evenals het schilderij, een plaats waard kan zijn in een museum, betwijfelt niemand meer sinds de grote fototentoonstelling „Family of Man". Deze expositie opende een rij, welke in het Stedelijk Museum van Amsterdam voorts werd gevormd door de foto's van Wemer Bischof, „Dag Amsterdam" en „De Mens in Europa". Er is nu een nieuwe expositie aan deze rij toegevoegd, de tentoonstelling „Mensen in de Oorlog", samengesteld uit foto's van de beroemde oorlogsfotograaf Robert Capa.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 17