Willem Elsschots „trouwe vriendin sBi 158.464. Siegfried E. van Praag Nieuwe smaak S3 witte tanden UITGAAN IN HAARLEM OnK AL AAN DE 516AAI?? De negen muzen 1|HQBEH|[ VRIJDAG 30 MAART 1962 19 ONBEKENDE PORTRETTEN VAN ANNA CHRISTINA VAN DER TAK inzendingen ontvingen wij op de leuke sigaren-letter-prijsvraag. Tachtigprocent vond een goede oplossing. Méér dan 1500 geluksvogels gingen met de prijzen strijken. En de nieten? Treuren? Welnee, steek liever een fijne sigaar op! Amsterdamse boekverkopersprijs voor VIER MAAL ANNA CHRISTINA VAN DER TAK M I "V I Poëzieprijs van de Bijen korf voor Leo Vroman Drs. K. Boon directeur van het Rijksprentenkabinet Verdiensten Beeldschermer De radio geeft zaterdag MUZIEK TONEEL AMATEURTONEEL DIVERSEN VOLKSUNIVERSITEIT LEZEN EN LATEN LEZEN BOEKENWEEK TENTOONSTELLINGEN T elevisieprogramma „IN DANKBARE OPDRACHT aan mej. Anna Christina van der Tak, mijn trouwe vriendin". Dat is de opdracht, die men vermeld vindt op de titelpagina van Villa des Roses, de eerste roman van Willem Elsschot, ver schenen in 1913 bij Van Dishoeck te Bussum, drie jaar nadat de auteur hem in het benedenhuis Snellinckstraat 49a te Rotterdam had geschreven. Hij was chef-correspondent bij de Werf Gusto, firma A. F. Smulders in Schiedam, omdat hij Spaans kende. Een van de vijf correspondenten over wie hij als chef was aangesteld was de 45-jarige juffrouw Van der Tak, een vervroegd gepensioneerde schooljuffrouw, die haar werk niet had kunnen voortzetten wegens de „zenuwen", die haar plaagden. Ook door enkele correspondenten werd ze gesard en Elsschot nam haar in bescher ming. Er ontstond dus een vriendschap, ook al omdat ze in dezelfde buurt woonde als de schrijver en hij haar van en naar huis vergezelde. „Ze wilde altijd dat ik de verhalen, die ik vertelde, onder andere over het familie pension in Parijs, waar ik gewoond had, opschreef. Ik sprak nog Vlaaihs, weet u. En dat vermaakte haar. Wel driehonderd keer heeft ze gezegd: „Fons, waarom schrijf je dat niet eens op". En ik schreef Villa des Roses in drie weken. Ik had nog nooit eerder iets geschreven. Het boek heb ik dan ook aan haar opgedragen", aldus de woorden van Elsschot in een interview met Simon Vinkenoog. Dat was eigenlijk alles wat men van Anna Christina van der Tak wist. Elsschot zelf heeft ook na zijn Rotter damse jaren nog contact met haar onderhouden, doch zijn familie wist niets van haar bestaan af. Wel heeft zij na zijn dood gezocht in zijn papieren, doch zij vond geen sporen die naar mejuffrouw Van der Tak konden leiden. Het blijft trouwens een open vraag of Elsschot zelf op de hoogte is ge weest van haar overlijden, kort vóór de tweede wereldoorlog. Advertentie TOEN IN HET VOORJAAR van 1961 in het Museum voor het Vlaamse Cultuurle ven een Elsschot-tentoonstelling werd ge houden dezelfde, die men thans ter ge legenheid van de Boekenweek, zij het uit gebreid, in het Rotterdamse Historische Museum kan zien vond men daar dan ook niets over Elsschot's „trouwe vrien din". Uw correspondent signaleerde in zijn bespreking van de expositie die lan- cune. Het gevolg daarvan was verheu gend. Twee lezers, dr. E.D. Baumann te Oosterbeek en mr. E. Schtoman te Sant poort bleken niet alleen herinneringen aan haar te hebben, doch zij waren ook in het bezit van portretten van deze, zoals laatst genoemde schreef: „beschaafde intelligen te, geestige en vroijlke vrouw". (Wij publi ceerden dit portret 22 juli vorig jaar in Erbij). Anna Catfiarina van der Tak, zo deelde dr. Baumann, die auteur is van verschei dene boeken op medisch-historisch gebied, mede, werd 20 juli 1864 te Rotterdam ge boren. Haar familie was aanvankelijk wel gesteld doch in de loop der tijden had deze met financiële moeilijkheden te kampen gekregen. Anna's vader heeft veel tegen slag in zaken gekend en na een faillisse ment heeft een tante de zorg voor het meisje op zich genomen. Die tante heette Cato Stronk en zij voerde het huishouden voor een gefortuneerde Dordtse cargadoor de vrijgezel Dirk Schotman. In. dat naar de stijl dier dagen met enige staat ge voerde milieu is het meisje opgevoed. Toch werd besloten dat Anna zelf haar brood zou verdienen en na haar school tijd heeft zij daarom geleerd voor onder wijzeres. In die dagen was dat een van de weinige beroepen, die konden worden uitgeoefend door een meisje van zoals men dat noemde: goeden huize. EERST IS ZIJ, na het behalen van haar akte, onderwijzeres geweest te Dor drecht. daarna te Rotterdam. Op die Rotterdamse school heeft zij het niet pret tig gehad. Zij heeft er blijkbaar niet goed orde kunnen houden onder haar leerlingen. Zij geraakte overspannen en moest eni ge tijd rust houden. Naar het onderwijs wilde zij niet meer terug. Zo kwam zij in het kantoorleven terecht, aanvankelijk bij de uitgever Roelants te Schiedam, ver volgens bij de werf Gusto van de firma Smulders in dezelfde stad. Daar heeft zij dan kennis gemaakt met Fons de Rid der ofwel Willem Elsschot. Tegelijkertijd werkte op het kantoor van de werf nog een andere Antwerpenaar. Lo de Haas. Dr. Baumann, die hem heeft ge kend, schreef ons dat deze laatste een .onverbeterlijk verteller van anekdoten" is geweest en hij veronderstelt dat Anna van der Tak die kunst van hem heeft af gekeken. Het drietal ging veel met elkan der om. Elsschot heeft bij het vertellen van zijn herinneringen aan Vinkenoog waarschijnlijk niet gedacht aan die Lo de Haas, want deze laatste heeft zeker niet tot degenen behoord, die haar ook zoals hij zei: sarden. TOEN ELSSCHOT en De Haas terug keerden naar België is Anna van der Tak nog enige tijd bij Smulders gebleven. Haar uum loopbaan heeft zij tenslotte beëindigd als gterd 1961) prive-secretaresse van de duecteur van de scheepswerf van Piet Smit te Rotter dam. Met de beide Antwerpenaren heeft zij steeds contact gehouden en verscheide ne malen heeft zij bij hen gelogeerd. Op oudere leeftijd is zij wat met haar gezond heid gaan sukkelen en dr. Baumann heeft toen, op haar verzoek, een pension in het Arnhemse voor haar gezocht zodat hij haar zo nodig geneeskundige hulp kon ver lenen. Tweeëntwintig juli 1939 is zij, twee dagen na haar vijfenzeventigste verjaar dag dus, overleden. Op de begraafplaats Moscowa te Arnhem is zij begraven. Belangrijk is nog de mededeling van dr. Baumann dat „de afscheidsbrief van Loui se in Villa des Roses niet zonder haar me dewerking de huidige vorm heeft gekre gen." In 1924 heeft mevrouw Baumann. de schilderes C. Baumann-Hioolen het portret van Anna van der Tak geschilderd. Tij dens de evacuatie van Arnhem in 1944 heeft het doek wat geleden doch later is het weer opgeknapt. dat Elsschot toen in de Snellinckstraat woonde en Anna van der Tak, zoals hij vertelde „in dezelfde buurt". Welnu, in die buurt was Meyer, die zijn atelier (wij hebben het als kind nog gekend: het was een ruimte van flinke afmetingen met één glazen wand en geschilderde zetstukken, waartegen men werd opgesteld) aan de Nieuwe Binnenweg had, een bekend foto- Vier foto's van Elsschot's „trouwe vriendin", van links naar rechts: in 1875 op elfjarige leeftijd, als meisje van een jaar of twintig en twee maal rondom de tijd, dat zij met Elsschot omging. Anna Christina van der Tak, de vriendin aan wie Willem Elsschot zijn Villa des Roses heeft opgedragen naar het door mevrouw C. Baumann- Hioolen geschilderd portret. graaf. Men liet zich in die tijd ook als regel niet zo ver van huis portretteren. Hoe het ook zijf dankzij de Antwerpse tentoonstelling is de „iconografie" van An na Catharina van der Tak bekend gewor den terwijl wij ook iets over haar zelf te weten zijn gekomen zodat de opdracht van Elsschot's eerste roman thans meer kan zijn dan alleen het vermelden van een naam. De jury, ingesteld voor de toekenning van de Bijenkorfboekenmarktprijs voor poëzie 1962, bestaande uit de heren Ad den Besten, K. Fens en M. Mok, heeft deze prijs toegekend aan de in de Verenigde Staten woonachtige Nederlandse dichter Leo Vroman. De prijs, waarvoor dit jaar gedichten bundels die in de jaren 1959 tot en met 1961 in Nederland zijn verschenen in aan merking kwamen, is Vroman toegekend voor zijn bundel „Twee Gedichten" (Am- In verband met zijn wens zich geheel te wijden aan het universitaire werk is zoals wij reeds uitvoerig hebben bericht aan prof. dr. J. Q. van Regteren Altena eervol ontslag verleend "als diféetëur van het Rijksprentenkabinet te Amsterdam, onder dankzegging voor de door hem in die functie bewezen diensten. Tot directeur van het Prentenkabinet is met ingang van 1 mei benoemd drs. K. G. Boon, thans wetenschappelijk hoofdambtenaar aan het Prentenkabinet. Drs. Boon is sinds 1948 aan het Prentenkabinet verbonden, waar hij het beheer had over de verzameling prentkunst. Hij heeft gestudeerd aan de Sorbonne te Parijs en was o.a. werkzaam in het Centraal Museum te Utrecht, het Gemeentemuseum te 's-Gravenhage en het Prentenkabinet te Leiden. Van zijn hand verschenen, behalve vele artikelen in bin- Mevrouw E. van Hall-Nijhoff over handigt de prijs aan Siegfried E. van Praag. Opdracht voor Arie Kater. B. en W. van Amsterdam hebben de kunstschilder Arie Kater opdracht gegeven een portret te rpaken van de heer mr. Chr. P. van Eeghen. Een commissie bestaande uit prof. Sierk Schroder, jhr. W. J. H. B. Sandberg en Th. Swagemakers (ingesteld op advies van de Amsterdamse Kunstraad) had hier toe het advies uitgebracht. De thans 82- jarige mr. Chr. P. van Eeghen is een zeer geziene figuur in het maatschappelijke en openbare leven van de hoofdstad, zowel door zijn belangstelling voor de kunst als door de vooraanstaande plaats die hij in het bedrijfseleven heeft ingenomen. nenlandse en buitenlandse kunsthistorische tijdschriften, studies over Quinten Matsijs, Gerard David en de schilders vóór Rem brandt. Advertentie De letterkundige Siegfried E. van Praag heeft gistermiddag in het restaurant op de 13de verdieping van het Havengebouw te Amsterdam de Amsterdamse Boekverko persprijs 1962 in ontvangst genomen, die hem is verleend voor zijn roman „Jeruza lem van het Westen". De prijsuitreiking werd verricht door de echtgenote van de burgemeester van Amsterdam, mevrouw E. van Hall-Nijhoff. Siefgried E. van Praag, die lang in Overveen heeft gewoond en thans in Brus sel is gevestigd heeft in totaal ruim der tig boeken geschreven. Hij werd in 1899 kn de Sarphatistraat te Amsterdam gebo ren, bezocht daar de openbare handels school en studeerde Franse taal en letter kunde aan de Gemeente-Universiteit. Kor te tijd was hij als docent werkzaam, maar wijdde zich daarna geheel aan de let terkunde. Van Praag's jongste boek „Jeruzalem van het Westen" betreft de geschiedenis van het Joodse Amsterdam. In een twaalf tal figured met hun omgeving geeft de schrijver een beeld van het leven en het lot van de Amsterdamse Joden in de wijk rond het Jonas Daniël Meijerplein. Na mens de jury deelde de heer G. J. Am- merlaan mee, dat men unaniem van oor deel was, dat de prijs aan Siegfried van Praag toekwam. Hiermee wil men hem niet alleen als auteur rhaar ook als mens eren. Mr. P. J. Mijksenaar, sprekende na mens het gemeentebestuur van Amster dam, noemde het boëk een uitzonderlijke bijdrage tot de geschiedenis van het Jood se Amsterdam. Deze door de Amsterdamse boekverko pers Vereniging ingestelde prijs (grootte 1000,-) werd thans voor het eerst uitge reikt. Het ligt in de bedoeling dit eens in de vijf jaren te doen. A A nnOHDIGIHGEn em BESCHOUW!!iGEt! Met alle waardering voor de artistieke mérites van het AVRO-programma van gisteravond: de voorstelling van Christo pher Logue's „Antigone" stelde wel hoge eisen aan het publiek. Deze overbrenging van Sophocles' drama naar de omstandig heden van onze tijd kon niet geschieden dan bij de gratie van een gymnasiale op leiding en hoeveel kijkers kunnen daarop bogen? Een verhelderende inleiding ont brak, zodat een groot deel der kijkers naar vorm en inhoud hebben moeten gis sen. Een feit is dat Ton Lensink het dra ma met fraai effectbejag op het scherm bracht en dat de sterke bezetting groots spel leverde, vooral Elisabeth Andersen, tragedienne bij uitstek, en Ton Lutz, wiens afgewogen stijl van acteren zich voortref felijk leende voor deze vertoning. Lang hebben wij gespannen de uitzending ge volgd. Tegen het eind kregen we het toch wel te kwaad met de diepzinnigheden van Logue, die overigens een pregnant beeld opriep van de moderne politiestaat en de ontmenselijking van het staatssysteem. De beklemming daarvan kwam helemaal naar ons over. Vooraf ging een documentaire over „De huisarts", waarin de originele opzet en de vormgeving pleitten voor de inventiviteit der samenstellers en de regie. Het came rawerk was evenmin te verwaarlozen. Te betreuren viel, dat men voor de interpre tatie van de problemen van de huisarts een minder geschikte vertolker had ge kozen, die met zijn formuleringen nogal eens breedsprakig en naar ons gevoel niet doeltreffend was. Dat te veel aan woorden was een handicap èn voor het tempo, én voor de zuivere behandeling der problema- HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muziek. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte gram- mofoonmuziek. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Klasieke gram- mofoonmuziek. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Franse chansons. 12.00 Middagklok noodklok. 12.04 Promenade-orkest en zang solisten. (12.30-12.33 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw). 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.25 Meisjeskoor. 13.50 Grammofoonmuziek voor de teenagers. 14.10 Franse les. 14.30 Voor de jeugd. 15.30 Cello en piano. 16.10 Als de dag van gisteren, klankbeeld 16.40 Amateursprogramma. 17.00 Sportactuali- teiten. 17.10 Radiokoor. 17.30 Boekbespre king. 17.40 Nieuwe klassieke grammofoon platen, met commentaar. 18.00 Kunstkro niek. 18.30 Jazzmuziek. 18.50 Praatje voor politieke voetgangers. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Wie het weet mag het zeggen, muzikale wedstrijd. 19.45 Lichtba ken, lezing. 19.55 Kamerorkest en solist. 20.45 Grammofoonmuziek. 20.50 Vragenbe- antwoording. 21.00 Tierelantijnen, gevari eerd programma. 22.00 Kopstukken, licht programma. 22.20 Europese tafeltennis kampioenschappen te Berlijn. 22.30 Nws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00 Mees terwerken van de religieuze muziek. 23.55- 24.00 Nieuws. Uitsluitend verkrijgbaar bij H.H, apothekers, drogisten, kappers en de «peciaalbranche NADAT WIJ ZO KENNIS hadden ge kregen van een portret van Elsschot s „trouwe vriendin" heeft een familielid, mr. E. Schotman in zijn archief maar liefst vier fotografische portretten van An na van der Tak gevonden. Het oudste werd te Dordrecht gemaakt in 1875 door de „fo tografe" F. Carlebur, het meisje was toen elf jaar en het is merkwaardig, zoals bij na een halve eeuw later, toen mevrouw Baumann haar portret schilderde, de hou ding van het gelaat, de trek rondom de mond en de wijze van kijken overeen stemming vertonen met die van dat jeugd portret. De tweede foto, te Rotterdam gemaakt laat Anna zien als een jonge vrouw van naar schatting een jaar of twintig en de twee andere zijn naar de mening van mr. Schotman uit de tijd, dat zij omgang had met Willem Elsschot. Omdat zij toen rondom de veertig moet zijn geweest, zouden wij geneigd zijn. die welke afkomstig is van het atelier Scho tel, iets vroeger te dateren dan de foto, welke door de fotografen Meyer en Hop man is vervaardigd. We weten bovendien Vrjjdag 30 maart, Concertgebouw, 20 uur: De Heemsteedse Christelijke Oratorium vereniging, o.l.v. Jan Pasveer, geeft met medewerking van het Noordhollands Philharmonisch Orkest een uitvoering van de Johannes Passion van Bach. Solisten: Heieen Verkleij, sopraan; Wil- helmine Matthès, alt; Jan Waayer en Reinier Schweppe, tenor, en Peter de Vos en Max van Egmond, bas. Zondag 1 april, Teylers museum, Spaarne, 15 uur: Bernard Bartelink en Anton de Beer bespelen het 31-toons orgel. Uitge voerd worden Italiaanse renaissance muziek (12-toons speeltafel) en compo sities van A. de Klein en H. Badings (31-toons speeltafel). Dinsdag 3 april, Concertgebouw, 20.15 u.: Concert door het Noordhollands Phil harmonisch Orkest, o.l.v. Henri Arends, m.m.v. Fredell Lack, viool. Programma: Van Delden, „In memoriam"; Sibelius, Vioolconcert; Moussorgski/Ravel, „Ta bleaux d'une exposition". Stadsschouwburg, zaterdag 31 maart, 20 u.: Toneelgroep Centrum geeft een voorstel ling van „Echo van het verleden", van Jack Pulman. M.m.v. Nell Koppen, Simone Rooskens, Ria Vroemen, Joop Admiraal, Wim van de Brink, Bob Goed hart e.a. Regie: Theo Kling. Zondag 1 april, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Centrum met „Het verjaar dagsfeest", van Harold Pinter. M.m.v. Henk van Ulsen, Wim v. d. Brink, Piet Romer, Sara Heijblom e.a. Regie: Walter Kous. jnderdag 5 april, Stadsschouwburg, 20 u.: Toneelgroep Theater met „De advocaat van de duivel", van Dora Schary. Onder regie van Elise Hoomans treden o.m. op: Josephine van Gasteren, Annie Lange- naken, Lo van Hensbergen, Hans Tie- meyer en Robert de Vries. Vrijdag 30 maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Geheelonthouders Toneelvereniging „Nieuw Leven" met „De grote sitilte", van Terence Rattigan. Zaterdag 31 maart, „Die Raeckse", 20 uur: Ontspanningsvereniging „Zet Zorgen Zij waarts" met „Het eenzame huis". Woensdag 4 april, Stadsschouwburg, 20 uur: De toneelclub van het St. Elisabeth's Gasthuis geeft een voorstelling van het blijspel „Naakt met viool", waarvan de baten zijn bestemd voor het Ere-fonds van oud-verpleegsters. Vrijdag 30 maart, school Schroder, Raam- singel, 20 uur: Muziekavond van de Haarlemse Jazz Club, t.g.v. haar 12'/j- jarig bestaan. Behalve het huisorkest „The Midgetown Jazz Band" zijn aan wezig het „Tony Vos Quartet" en „The River A Dixies". Zaterdag 31 maart, Minerva Theater, 14.30 uur: Aerdenhouts Kindertoneel met „Baron Kreeftenneus". Zaterdag 31 maart, „Princehof", Glip, Heemstede, 19.30 uur: Het Christelijke Kinder- en Jeugdkoor „Heemstede' voert op de kinderoperette „De pruik van de koning". Zondag 1 april, Tuinzaal, Concertgebouw, 20 uur: Openbare dansavond. Maandag 2 april, Stadsschouwburg, 19.30 uur: Uitvoering door leerlingen van de muziekschool „Toonkunst". Maandag 2 april, C. Cuserhuis, Olieslagers laan 5, 20 uur: Joop Schultink geeft met medewerking van leden van het Natio naal Ballet een lezing over het pro gramma dat het Nationaal Ballet op 2 mei zal uitvoeren in de Stadsschouw burg. Donderdag 5 april, A. H. Gerhardschool, Raaks, 19.50 uur: Grammofoonplaten- concert van de Haarlemse Discoclub. Programma: werken van Vivaldi, Ravel, Liszt en Debussy. Zaterdag 31 maart, Brinkmann, 20 uur: Dansavond van de Jongerenclub „De Twintigers", m.m.v. „The Wanderers". Aad de Haas. De Kunstkring Tilburg houdt van 31 maart tot 21 april in het Pa leis Raadhuis een passietentoonstelling met grafisch werk van Aad de Haas, die zater dagmiddag 31 maart wordt geopend door Lambert Tegenbosch. De bouw van Brasilia. Van 31 maart tot 29 april wordt in het stedelijk museum „Het Catharina-Gasthuis" te Gouda de tentoonstelling gehouden „de geboorte van een stad" (Brasilia). Op de openingsavond zal de Braziliaanse ambassadeur, de heer J. de SousaLeao, het woord voeren. Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschafte boeken Romans: de Beau voir, Niemand is onsterfelijk; Lebrun. Zonnesteek: Lidman, Claudette; Hein- rich, Alte Hauser sterben nicht; Doyle, The pro fessor Challenger stories; Hinde, A place like home; Cau, La pitié de Dieu. Ontwikkelingsboeken: Fromm, Liefhebben, een kunst, een kunde; Langeveld. Inleiding tot de studie der pedagogische psychologie van de mid- delbare-schoolleeftijd; Holthausen, Meisje kun je koken?; de Wolff, Bedrijfsstatistiek, 6e dr.; von Kleist, Samtliche Werke; Sartre, De duivel en God; Rodin, Beeldhouwwerken; Goldscheider, El Greco, paintings, drawings and sculptures; Diehl Henri Matisse; Rueck, Maak zelf een vergrotings toestel; Monnikendam, 50 meesterwerken der muziek; Mozambique (landendocumentatie); Sit- well, Denmark; Postma, Prins Frederik der Ne derlanden; Haarlem, een onderzoek naar de so ciale structuur; Haarlem,.picture of a Dutch city; van der Marei, Cornelis Thymansz-Padbrué en zijn familie; Theater jaarboek 1960/61. Maandag 2 april, Brinkmann, Grote Markt, 20 uur: „Mensen in de dierentuin", lezing door de auteur Anton Koolhaas. Woensdag 4 april, Brinkmann. Grote Markt, 20 uur: Pierre Janssen spreekt over „Boeken, boeken schrijven, boeken lezen, boeken opbergen" (met licht beelden). Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land 13: Tentoonstelling van gouaches en houtsneden van Adriaan van der Weyden, Dagelijks geopend van 917 uur en op maandag, woensdag en vrijdag tevens tijdens de concerten van 1820 uur. Tot 28 april. Kunstzaal „In 't Goede Uur", Nieuwe Kerksplein: Gedurende de maand april expositie van tekeningen van Ploos van Amstel. Dagelijks geopend van 1022 uur; dagelijks klassiek grammofoon- platenooncert van 2122 uur. HILVERSUM II. 293 m. 1007 kc.s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.18 Muzikale ochtendpost (gr.). 8.35 Van de voorpagina, praatje. 8.40 Grammofoonmuziek. 8.50 Wegwijs tips voor trips en vakanties. 9.00 Gymnas tiek voor de vrouw. 9.10 Orgelconcert (gr.) 9.40 Accordeonorkest. VPRO 10.00 Samen thuis, reportage. 10.05 Morgenwijding. VARA 10.20 Lichte muziek. 10.50 Tentoon stellingsagenda. 10.55 Vers van de pers. 11.20 Sportnieuws. 11.45 Hammondorgel en zang. 12.15 Lezing. 12.30 Mededelingen t. b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Tango-rum baorkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Grammofoonmu ziek. 13.35 Tussen mens en nevelvlek, po- pulair-wetenschappelijke lezing. 13.50 Lich te muziek. 14.10 Voor de jeugd. 14.45 Boek bespreking. 15.05 Orgelspel. 15.20 Lichte grammofoonmuziek. 15.45 Het witte schaap van de familie, hoorspel. 17.00 Radio Jazz club. 17.30 Weekjournaal. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Lichte grammofoonmu ziek. 18.30 Metropole-orkest wereldberoem de melodieën. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO 19.30 Bijbelse miniaturen, lezing. 19.45 Kamermuziek. 19.55 Deze week, praatje. VARA 20.00 Nieuws. 20.05 Sma ken verschillen, amusementsprogramma. 21.15 Oude en nieuwe dansen. 21.50 Socia listisch commentaar. 22.05 Man in de stad, cabaret-fantasie. 22.30 Nieuws. 22.40 Vissen in troebel water, hoorspel (dl. 5;. 23.10 Zigeunerorkest en zangsoliste. 23.40 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 926 kc/s. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon muziek. 12.30 Weerberichten. 12.35 Lichte Nieuws. 13.15 Voor de jeugd. 14.00 Film- varia. 14.30 De Academie der Discofielen. 15.40 Amusementsmuziek. 16.00 Theater kroniek. 16.20 Amusementsmuziek. 16.45 Werk in eigen streek, reportage. 17.00 Nieuws. 17.15 Dagklapper en liturgisch be richt. 17.20 Liturgische zangen. 17.30 Koor zang. 17.45 Engelse les. 18.00 Kerkorgel concert. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gevarieerde muziek. 20.00 Cabaretprogramma. 21.00 Symfonie-or kest, koor en solisten Amusementsmu ziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Zigeunermuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Amusementsorkest. 23.35 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. Galerie „Uittenhout", Kleine Houtstraat 41: Tentoonstelling van gouaches, teke ningen en grafiek van Wim Snitker. Van I zondag af dagelijks geopend van 10.30 17 uur; zondag van 14—17 uur. Bisschoppelijk Museum Jansstraat: Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. Het museum is geopend iedere werkdag, uitgezonderd maandag van 10-12.30 en van 13.30-17 uur; op zon- en feestdagen van 14-17 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden. Dagelijks geopend van 10-17 uur; zon dag van 13-17 uur. Teylermuseum Spaarne 16: Tentoonstelling uit eigen bezit. Schilderijen 19de en 20- ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Ita liaanse en Franse school. Fossielen, his- torisch-natuurkundige instrumenten, 31- toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend (behalve op maandag) van 11-15 uur. De eerste zondag van elke maand van 13-15 uur. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht NCRV: 20.20 Pianorecital. 20.30 Attentie. 21.05 Selectie van Weense liedjes, met be geleiding van instrumentaal sextet. 21.35 Search for history, filmreportage uit Is raël. 22.05 Dagsluiting. NTS: Eurovisie: 22.20-23.20 Reportage landenontmoeting turnen Oostenrijk-Rusland te Wenen. VOOR ZATERDAG NTS 15.00-15.30 Eurovisie Reportage Grand National. VARA 15.30 Het komt in de bus. 15.55 Balletprogramma. 16.15 Film. 16.40 Van spin tot friendship, filmdocu mentaire over Anthony Fokker. 17.00-17.35 Voor de kinderen. 19.30 Top of Flop. NTS 20.00 Journaal en weeroverzicht. VARA 20.20 Saint Germain des Prés, gevarieerd programma. 21.20 Film. 21.45 Willens en wetens, quiz. 22.35 Achter het nieuws.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 19