Prijs voor de litteraire critiek toegekend aan Kees Fens GAULOISES (CaporalJ BASTOS BASTOS fl.- K R E M E B0 k Koffie R Thee mededeling EUROPESE MARKT (Légeres) (Havane) per pakje GITANES Geen geld voor standbeeld van Jan van Scorel Eurovisiecongres WOENSDAG 4 APRIL 1962 13 De bekroonde: „Schrijven over litteratuur is als het ware een herleven ervan" Koororgel voor Bolsward Geen royement van Marja Prof. Bloch uit Oostduitse Academie gestoten Concert door Schotens Christelijk Gemengd Koor Voor het voortdurend toenemend aantal Nederlandse rokers, die de charme en het genot van de hieronder genoemde echte import-sigaretten reeds leerden waar deren, hebben wij een verheugende mededeling. De vergevorderde integratie van de NAAKT MET VIOOL" van Noel Coward opgevoerd ten bate van oud-verpleegsters Sovjetcomponisten maken te weinig muziek tegen het kolonialisme Expositie in Amsterdam van Stehersen-collectie Televisiespel „De komiek" „Corry's party" „Neem mij nou bevobbeld" door Centrum voor T.V. De radio geeft donderdag T el evisiepro gramma DE PRIJS VOOR DE LITTERAIRE CRITIEK, ingesteld door de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde en de Commissie voor de Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek, is dit jaar toegekend aan Kees Fens, litterair criticus bjj De Tjjd- Maasbode en leraar Nederlands aan het Triniteitslyceum te Haarlem. De door de Maatschapprij der Nederlandse Letterkunde ingestelde jury bestond uit de heren H. A. Gomperts, voorzitter, dr. W. J. C. Buitendijk en Gabriël Smit. De prijs is groot 1.000. De uitreiking had hedenmorgen plaats in de Ridderzaal van het Muiderslot te Muiden door dr. F. K. H. Kosmann. Vóór de prijsuitreiking hield prof. mr. dr. M Rooy een rede over de litteraire critiek en de voorlichting betreffende het boek. Na de uitreiking hield Elisabeth Andersen een voordracht van litterair werk. IN HET JURYRAPPORT werd een ken schetsing van Kees Fens' critisch oeuvre gegeven, waarbij onder andere gewezen werd op zijn intensieve confrontatie met het litteraire werk en op zijn objectieve benaderingswijze, die een afscheid inhoudt van de impressionistische benadering van litteratuur. De bekroonde hield een toespraak, waar in hij diep inging op de beginselen die hem bij zijn werk leiden. ALLEREERST wees Kees Fens erop hoe de benaming „criticus" in het rapport hem er nu pas goed van doordrongen had wat die hoedanigheid inhoudt. „Ik heb mij altijd beschouwd als een lezer, die toeval lig zijn mening mag kenbaar maken". Na tuurlijk is de criticus een merkwaardige variant van „de" lezer. De lezer-criticus aldus de spreker zal bemerken dat de boekenproduktie niet uit voorkeuren of irritaties bestaat: die boekenproduktie is zijn werkobject. Hij wordt geacht alles te lezen en veel gelezen te hebben: zijn ver gelijkingsmateriaal moet breed zijn. Zich tot een persoonlijk antwoord bepalènd op de vraag wat iemand beweegt veel te le zen, zei Kees Fens: „Prof. Pitlo heeft in het toneelnummer van De Gids geschre ven dat zijn hardnekkig schouwburgbezoek veroorzaakt wordt door het verlangen naar het „kwartiertje", die vijftien minuten to neelspel die door elke toneelbezoeker ver hoopt worden en hem slechts enkele keren ten deel vallen. Ik moet bekennen te leven en te lezen uit een verlangen naar een gelijk kwartiertje". De criticus moet mis schien een optimist zijn. Hij moet weten welke unieke kansen het litteraire werk biedt. Die totaal enige mogelijkheden er varen te hebben, maken hem voor zijn le ven een hartstochtelijke lezer, aldus de bekroonde. „Ik schrijf in de eerste plaats om zelf met het gelezen werk in het reine te komen". VERVOLGENS zei Kees Fens dat het schrijven over een werk als het ware een herlezen ervan is, zelfs een meeschrijven met de auteur. Óp zijn beurt wordt de krantelezer op dezelfde manier betrokken bij dit proces van bewustwording van de criticus. Daarom is het lezen van één cri tiek nooit voldoende, want ook de criticus zelf ontdekt in het werk van collega's fa cetten die hem waren ontgaan. „Elke cri tiek is een aanvulling, ook op de vele nooit geschreven critieken". De criticus deelt als goede lezer zijn deskundigheid met ve len. Maar omdat hij de gelegenheid heeft meer te lezen dan gewone lezers kan hij j hun informatie verstrekken: hij is een eerste onder zijn gelijken en dat moet zijn verantwoordelijkheid wakker houden. De criticus is in de eerste plaats lezer, aldus Kees Fens. Zijn object is het boek en vandaaruit dient hij verantwoording af te leggen, hij is geen psycholoog, filosoof of socioloog. De tekst behoedt hem voor afzwenkingen naar terreinen waar hij door deskundigen gauw verpletterd zou wprden. Trouwens, de schrijver levert niet zichzelf maar een boek uit. Door als lezer verant woording af te leggen levert de criticus per se vormcritiek. Al zijn beweringen zal hij uit de tekst waar moeten kunnen maken. Aan het slot van zijn toespraak bracht de bekroonde criticus dank aan de loyale en royale medewerking van de hoofdre dactie van zijn dagblad, „De Tijd-Maasbo- de" en aan zijn vroegere hoofdredacteur, dr. Maas van de Linie. Na de toespraak van Kees Fens hield Elisabeth Andersen een voordracht. De bijeenkomst werd besloten met een koud buffet. KEES FENS werd in 1929 te Amster dam geboren. Na zijn gymnasium-oplei ding aan het Ignatius-College te Amster dam behaalde hij als werkstudent de akte M.O.-Nederlands. In 1953 was hij inmid dels al voor De Linie gaan werken, waarvan hij in 1955 redacteur werd. In 1959 werd hij leraar aan het Triniteits-lyceum in Haarlem en verzorgde nog één jaar de litteraire rubriek van De Linie. Zijn me dewerking aan De Tijd, in 1956 begonnen, leidde in 1960 tot zijn aanstelling als vast medewerker voor Nederlandse Litteratuur. Zijn twee informatief-critische cursieve kolommen per week en zijn grote zater dagse artikel hebben hem een trouwe le zerskring bezorgd. De Martini-kerk in Bolsward, bekend door de jaarlijks uitvoeringen van de Matthaus Passion, zal naar het zich laat aanzien binnen niet al te lange tijd in het bezit komen van een tweede orgel. In deze kerk,waar dit jaar voor het eerst het landelijk solisten-or gelconcours zal worden gehouden, wil men een speciaal kooror gel bouwen, dat zowel voor het begelei den van koor- en gemeentezang als voor solistische doeleinden gebruikt kan wor den. De gedachten gaan uit naar een instru ment met een prestant achtvoet en een mixtuur. Deze dispositie garandeert aan de ene kant een krachtige klank en an derzijds de mogelijkheid tot subtiel spel. Door liet plaatsen van dit tweede orgel zal het ook meer dan in het verleden mogelijk zijn buitenlandse koren in deze kerk te laten optreden, die aan begelei ding door een koororgel gewend zijn. De Vereniging van Letterkundigen is gisteren in Amsterdam in buitengewone algemene vergadering bijeen geweest, spe ciaal ter afdoening van de „zaak-Marja De uitvoerige discussies betroffen vooral de formale kant van deze kwestie. Bij de stemming werd het voorstel tot het roye ren van de dichter A. Marja (pseudoniem van de heer A. Th. Mooij) verworpen met 67 tegen 33 stemmen en vier onthoudin gen. De voormalige Leipziger hoogleraar in de filosofie dr. Ernst Bloch is, naar het Inlichtingenbureau West verneemt, uit de Oostduitse Academie van Wetenschappen gestoten. Prof. Bloch zou deze maand voordrachten komen houden aan de Leidse, Groningse en Amsterdamse universiteit. De universiteit van Oxford in Engeland heeft hem gevraagd einde mei te komen spreken. Hij treedt op het ogenblik op als gastdocent bij de universiteit in Tübingen (Baden-Württemberg). Hij is sedert 18 maart 1955 lid van de Oostduitse Academie geweest. Tot zijn uit sluiting werd besloten op verlangen van de Socialistische Eenheidspartij omdat „Bloch en zijn filosofie jonge mensen er toe brengt elk spoor van eer en geweten op te geven en zich in dienst van de verklaarde vijan den van de natie te stellen." Bloch heeft na 13 augustus vorig jaar geweigerd van een bezoek aan West-Duitsland naar Oost- Duitsland terug te keren. Schotens Christelijk Gemengd Koor geeft heden, woensdag 4 april, een concert in de Immanuëlkerk, van Egmondstraat Haar lem-N. Uitgevoerd worden werken van Bach, Pergolesi, Reger, Mozart, Samuel Wesley. Medewerking wordt verleend door Ursula Stamm-van 't Wout (sopraan), Wouter Schmidt (piano) en Pieter de Jong (orgel). Het geheel staat onder leiding van Geert de Boer. De flamenco-gitarist Carlos Montoya naar Nederland Op donderdag 19 april en zaterdag 21 april zal de flamenco-gitarist Carlos Mon toya twee concerten in Nederland geven: het eerste in de grote zaal van het Con certgebouw te Amsterdam en het twee de in Diligentia in Den Haag. Carlos Montoya werd in Madrid gebo ren, waar hij op 8-jarige leeftijd van zijn moeder zijn eerste gitaarlessen ontving. Zijn tweede leermeester was zijn kapper. Toen Montoya veertien jaar was, speelde hij in Spaanse café's. Zijn geboorteland verliet Montoya voor de eerste maal, toen La Argentina op zoek naar een flamen co-gitarist hem uitverkoos en met haar en haar groep bereisde Montoya geheel Europa. Later begeleidde hij alle grote Spaanse dansers en danseressen van naam, La Argentina, Antonio, Escudero, Carmen Amaya enzovoorts. In 1945 deed Montoya een tot dan toe bij flamenco-gi taristen ongehoorde stap. Waar elke fla menco-gitarist steeds een zanger of danser had begeleid, besloot Montoya tot het ge- van van een recital, geheel alleen en van uitsluitend flamenco-muziek. Het was een waagstuk, maar het concert werd een suc ces en sindsdien bereist Carlos Montoya de gehele wereld met zijn onafscheidelij ke gitaat. Zijn improvisaties, onontbeer lijk kenmerk van de flamenco-muziek, zijn gebaseerd op Spaanse zigeunertradities en elk recital is opnieuw een schepping van Carlos Montoya. TONEELGROEP „ENSEMBLE" VOOR HEEMSTEEDSE KUNSTKRING Maandag 9 april verzorgt het toneel- en televisiegezelschap „Ensemble", in het Minerva Theater een toneelvoorstelling voor de leden van de Heemsteedse Ifunst- kring. Opgevoerd wordt „Ingeborg", blij spel in drie bedrijven door Curt GÖetz, in de vertaling van Jan Willem Hofstra. De regie is van Jan Retèl, het decor van Lou Steenbergen. Aan deze voorstelling wordt medewerking verleend door Ina van Faas- sen, Fien de la Mar, Cor van Rijn, Ton van Duinhoven en Jo van de Ven. Advertentie <X CK O? O" heeft het mogelijk gemaakt de prijzen van de merken vast te stellen op Gauloises per pakje van 20 stuks; Bastat-Légères en Havane per pakje van 25 stuks Verder is de prijs van de bekende vastgesteld op 1.25 per pakje van 20 stuks U moet nu beslist toch ook eens kennis maken met deze bijzondere import-sigaretten. Ze zijn thans overal in Nederland verkrijgbaar. De importeurs: INTERNATIONAL SALES IMPORT CORPORATION N.V. Erederiksplein 52 - Amsterdam V" i"" r* b* »M 6 i*0 De gemeenteraad van Schoorl heeft ge weigerd een krediet van 12.000 te no teren voor het oprichten van een stand beeld voor de in dit dorp geboren schilder Jan van Scorel. De raad achtte zich te weinig betrokken in de voorbesprekingen en de plannen, alsook in het verlenen van de opdracht aan een beeldhouwer. Het kwam namelijk niet vast te staan, wie de beeldhouwer Hildo Krop, die reeds een maquette gemaakt heeft, opdracht had verleend. Toen bleek, dat de door B. en W. in het vooruitzicht gestelde bijdrage van rijk en provincie nog geenszins vaststaat, wei gerde de raad het gevraagde crediet van f 3.000 toe te staan voor het houden van een Jan van Scorel-tentoonstelling. OTTO POETZL OVERLEDEN Otto Poetzl, een vooraanstaande psycho loog uit de Weense school is zondag op 85- jarige leeftijd overleden. Van 1904 tot 1921 is hij assistent geweest van Julius Wagner Jauregg, de bekende psychiater die het hoofd was van de Weense psychiatrische kliniek. In 1928 werd Poetzl de opvolger van Wagner Jauregg. Tot 1945 was hij hoofd van de kliniek. Hij is bekend gewor den door zijn onderzoekingen op neurolo gisch gebied en zijn publikaties over her sentumors. Het bestuur van de vereniging had voor af verklaard niet de portefeuille-kwestie te willen stellen. Mogelijke consequenties zul len aan de orde komen op de jaarver gadering van de vereniging, te houden op 2 juni. De buitengewonü vergadering was be legd op verzoek van vierentwintig leden van de Vereniging. De heer Marja is in januari geroyeerd nadat door een nog on bekende afzender aan leden van de ver eniging een brief was gestuurd waarin het aftreden van voorzitter Stuiveling werd aangekondigd in verband met de uitspraak van een Ereraad over zijn aandeel aan een letterkundig handboek, dat in de oor log verscheen met onder andere vermel dingen over de Joodse afkomst van bepaal de auteurs. De brief was valselijk onder tekend met de naam van Emmy van Lok horst, secretaresse van de Vereniging. De heer Marja heeft ten stelligste ont kend dat hij iets met deze brief te ma ken zou hebben, hoewel hij volmondig toe geeft onder andere in publikaties dat hij omtrent de „practical joke" een brede opvatting huldigt. Het lidmaatschap is hem dan ook op grond van oude „grap pen" ontnomen. Het tijdstip waarop dat is gebeurd kort na de hierboven be schreven brief doet verband met de Stuiveling-affaire vermoeden, reden waar om de vierenveertig letterkundigen wel eens een open vergadering hierover wen sen. Men heeft zich gelukkig beperkt tot formele discussies. Het is niet onwaarschijnlijk, dat de ver maarde Engelse auteur Noel Coward, aan zijn respectabele serie komedies bij wijze van afwisseling, ook een satire op de mo derne kunstbeoefening heeft willen toevoe gen. „Naakt met viool", zou hiervan dan het resultaat zijn, ofschoon het Cowards sterkste stuk niet is geworden. Het is het verhaal over de door kunstcritiek en mu seumdirecties geadoreerde moderne kunst schilder Sodorin, wiens familie na zijn dood de verbijsterende onthulling moet incasse ren, dat hij geen enkele van zijn doeken zelf heeft geschilderd. Hij volstond met de schilderijen te signeren, nadat de „kunst werken" eerst door volslagen dilettanten waren volgesmeerd. In het begin lijkt het, alsof alleen zijn factotum en vriend Sebastiën van dit ge heim op de hoogte is, doch met het ver loop van de handeling, melden zich res pectievelijk ook de andere palet-assisten- ten. De pret wordt nu veroorzaakt door de pogingen van de kunsthandelaar Jacob Friedland om met de voortvarende hulp van Sebastiën de bewijzen van Sorodins bedrog te vernietigen, omdat hij als harts tochtelijk verdediger van deze richting an ders geblameerd zou worden. Na de eerste verrassing van zijn intrigevondst, vervalt de auteur echter teveel in herhalingen en bovendien heeft hij geen kans gezien zijn stuk met een climax te beëindigen, zodat het derde bedrijf zelfs op een bedenkelijke wijze zakt. Coward zou evenwel zijn re putatie nimmer hebben verworven, wan neer hij dit gegeven toch niet met zoveel amusante invallen had gekruid, dat het publiek er nog altijd een allergenoeglijkste avond aan beleeft. Zijn grote vakbekwaam heid demonstreerde hij niet alleen door diverse originele situaties, maar ook met het creëren van een aantal vermakelijke typeringen. En doordat Wim Paauw zijn uiterst consciëntieuze regie in het bijzon der op deze facetten had geconcentreerd, werd de opvoering van dit blijspel door de personeelsvereniging van het St. Elisa beths Gasthuis, dinsdagavond in de Stads schouwburg met een stormachtige bijval van het publiek gehonoreerd. Het stuk is vrij groot bezet en dit be tekent bij amateurs, dat zich onder de spelers altijd wel enige zwakke broeders bevinden. Dit geldt echter in geen geval dr. F. E. Posthumus Meyjes, die de poly glottische Sebastiën Lacréole voortreffe^ lijk wist aan te geven: een tikje myste rieus en enigszins exotisch, compleet ge maakt met een lakoniek uitgespeeld over- Advertentie wicht op zijn omgeving. Een bijzonder knappe karakterrol! Goed getroffen wa ren ook de gedecideerde Jane van jkvr. zr. A. M. van der Does, de larmoyante Isobel van mevrouw J. H. van der Molen- Andrée en de echt-Engelse Clinton van dr. A. W. Thöne. Juweeltjes van bijrollen za gen wij voorts van mevrouw D. Posthumus Meyes-Kweekei. als de lichtelijk vulgaire ex-revuegirl en van C. H. Willemse, die het narta bene klaarspeelde om zonder een enkel woord tekst, tot driemaal toe een volkomen verdiend „open doekje" in de wacht te slepen. Van de overige spelers noemen wij nog E. L. Nauta die een grappig-nerveuze kunsthandelaar liet zien. Hedenavond wordt deze voorstelling, eveneens in de Stadsschouwburg' herhaald, waarbij de opbrengst is bestemd voor het Ere-fonds van oud-verpleegsters. Niet al leen het doel, doch ook de amusante op voering zelf, rechtvaardigen opnieuw een volle zaal. Jan van Dam In aanwezigheid van Kroesjstjev heeft de secretaris van de Sovjet componisten vereniging T. Chrenniko zijn verwondering uitgesproken over het feit dat de compo nisten veel te weinig aandacht wijden aan de bevrijding van de koloniale volken, wat toch een goed muzikaal thema zou kunnen opleveren. Tevens wees hij op het bestaan van een kleine gesloten groep componisten, „die zich uitsluitend bezig houden met doelloze experimenten". Volgens Chre'n'nikov komt de geestelijke armoede van de dodekafonische (twaalfto- nen) experimenten duidelijk tot uitdrukking in het werk „Laatste Groet" van A. Pjart. Ofschoon deze compositie een goed „thema" heeft, namelijk de herinnering aan de slachtoffers van het fascisme, zou de componist, die als zeer begaafd wordt beschreven, super -expressionistische mid delen nebben gebruikt. Natuurlijk heeft men ook deschuldige voor deze ontwikkeling reeds gevonden: het is de avant-gardis- tische burgerlijke muziek, waardoor Pjart zich had laten inspireren. Zolang men niet met geweld tegen mo derne 'stromingen optreedt, zal men ze niet kunnen tegenhouden. Dit blijkt ook in Tsjechoslowakije, waar de partijpers van leer trekt tegen de moderne dans woede, maar de jeugd blijft bij de twist, zij 't ook in besloten kring. GRIEKSE COMPONIST OVERLEDEN De Griekse componist Manolis Kalomiris is op 79-jarige leeftijd in Athene overleden. Zijn jongste opera „Constantine Palaiolo- gos" zou in juni op het festival van Athene in première gaan. De Noorse zakenman Rolf Stenersen heeft meegedeeld dat een keuze uit zijn kunstcollectie van 148 schilderijen, goua ches en aquarellen waaronder werken van Klee en Picasso vanaf 25 mei vier weken lang in het Stedelijk Museum in Amsterdam tentoongesteld zal worden, De keuze uit de befaamde collectie van Stenersen werd gedaan door jhr. W. Sand berg, directeur van het museum, tijdens twee bezoeken aan Oslo. Jhr. Sandberg heeft Stenersens toestemming gekregen de collectie ook in andere Europese musea tentoon te laten stellen. In het Stedelijk Museum zullen behalve 42 schilderijen en enkele aquarellen van Klee, worden ten toongesteld: twaalf Picasso's, vier werken ken van de Mexicaan Tamayo, een van de Nederlander Corneille, een tekening van Modigliani, 22 schilderijen van Edvard Munch, twaalf van Ludvig Karstens en tien van Jacob Weidemann. Op donderdag 26 april zendt de AVRO het in haar opdracht door Dimitri Fren- kei Frank geschreven televisiespel „De Komiek" uit. De hoofdrol in dit door Walter van der Kamp geregisseerde spel wordt vertolkt door Ko van Dijk. „De Ko miek" heeft de conflictsituatie tot onder werp, waarin de nog jeugdige partner van een komisch duo geraakt, wanneer met het klimmen der jaren de populariteit van zijn oudere collega en leermeester af neemt. Op zondag 8 april nodigt de AVRO de kijkers uit van 21.30 tot 22.10 uur aanwe zig te zijn op „Corry's party". In dit pro gramma, dat werd vervaardigd naar idee en van George Carden en dat is gekozen als Nederlandse inzending voor het van 23 april tot 5 mei te Montreux te houden internationale televisiefestival, zingt Corry Brokken in een omlijsting van dansers en danseressen, het Frans-Müller-koor en AVRO's Vaudeville-orkest onder leiding van Bert Paige. De choreografie voor „Cor ry's party" is van George Garden, choreo graaf van het Britse televisieprogramma „Sunday night at the Palladium" en de Sleeswijk-Revue. De kostuums zijn ont worpen door Anthony Holland, de decors door Fokke Duetz. „Corry's party" is een produktie van Karel Prior en Jef de Groot. Laatstgenoemde voert tevens de regie. Tot de songs, die Corry Brokken voor haar gasten en de kijkers zingt, behoren „Lucky day", „Life is just a bowl of cherries", „Vannacht", „Smiles" en „Viens danser". Sarah Churchill. De actrice Sarah Churchill, de dochter van Sir Winston, heeft haar verloving bekendgemaakt met lord Audley, majoor in het regiment van Wor cester. De titel van lord Audley dateert uit 1312. Het is een van de oudste adellijke fa milies van Engeland. C.cm sffii A A nKOND/G/n CE tl euBESCHOU WIN GEN Donderdag begint in Sevilla een vier daags congres dat als belangrijkste agen dapunt vermeldt de stichting van een Europees-Amerikaans televisienetwerk dat via speciale satellieten programma's zal uitwisselen. Op dit congres van de Europese Radio en t.v.-Unie zullen voorts de -definitieve regelingen worden getroffen voor Euro- visie-uitzendingen van de viering van de Goede Week en van een serie uitzendingen van Spaanse stierengevechten die na de Goede Week gehouden zullen worden. Af gevaardigden uit West-Duitsland, Oosten rijk, Nederland, België, Vaticaanstad, De nemarken, Spanje, Finland, Frankrijk, Engeland, Griekenland, Ierland, Israel, Italië, Libanon, Luxemburg, Monaco, Noorwegen, Portugal, Zweden, Zwitser land, Turkije, Tunesië en Joegoslavië zul len de conferentie bijwonen. De toneelgroep Centrum zal op donder dagavond 5 april om half tien een speciale televisie-produktie verzorgen van het stuk Neem mij nou bevobbeldvan de En gelse televisie-schrijver Ronald Harwood. De vertaling is van Bert Voeten. De regie is in handen van Peter Holland. De rollen worden vervuld door onder andere Henny Orri, Egbert van Paridon, Piet Römer, Ria Vroemen, Leen Jongewaard en Frans Koppers. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00 KRO 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke mu ziek (gr). 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Mor gengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. NCRV: 10.00 Grammofoonmuziek. 10.03 Klassieke kamermuziek (gr.) 10.15 Morgenwijding. 10.45 Gewijde grammo foonmuziek. KRO: 11.00 Voor de zie ken. 11.45 Geestelijke liederen. 12.00 Mid dagklok-noodklok. 12.04 Instrument, kwar tet en zangsolisten; lichte muziek. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Mededelingen ten behoeve-van land- en tuinbouw. 12.38 Amu sementsmuziek (gr.). 12.50 Actualiteiten en Europese tafeltenniskampioenschappen te Berlijn. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte or kestmuziek met zangsolist. 13.40 Kopstuk ken, licht programma (Herhaling van za terdag jl.) NCRV: 14.00 Promenade-orkest en solist. 14.45 Klassieke kamermuziek. 15.40 Instrumentaal septet: amusements muziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.20 Klas sieke kamermuziek. 16.45 Klassieke clave- cimbelmuziek (gr.) 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Lichte grammofoon muziek. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Oude ka mermuziek. 18.50 Sociaal perspectief,praat je. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Geestelijke liederen. 19.30 Radiokrant. 19.50 Uitzending van de Anti-Revolutionaire Partij. 20.00 Donderdagavondmozaiek, gevarieerd pro gramma. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondover denking. 22.55'Boekbespreking. 23.00 Bari ton en piano. 23.25 Een dag met Jan Luy- ken, klankbeeld. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmu ziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De groenteman, praatje. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen. 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Huishoudelijke zaken, lezing. 11.15 Zangrecital. 11.35 Kamerorkest (gr) 11.45 Eerbied, lezing. 12.00 Theaterorkest. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Zing zonder zorgen. 13.00 Nws. 13.15 Mededelingen en grammofoonmuziek 13.25 Beursberichten. 13.30 Metropole or kest. 14.00 Pianorecital. 14.30 Voor de vrouw. 15.00 Orgelspel en zangrecital. 15.30 Voordracht. 15.50 Harprecital. 16.05 Moderne muziek (gr.) 16.20 Lichte gram mofoonmuziek. 17.00 Lichte grammofoon muziek voor de jeugd. 17.30 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Hon gaarse melodieën (gr.) 18.30 Sportpraatje 18.35 Gesproken brief. 18.40 Lichte mu ziek. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Ga er eens even voor zitten: Liedjes en Het Vo gelkwartier, hoorspel. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Filharmonisch orkest en solist. 21.20 Taxi voor mijnheer Robbers, hoorspel. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Ac tualiteiten. 23.00 Sportactualiteiten. 23.10 Nieuwe grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 926 kc.s. 12.00 Nieuws. 12.03 Licht concert. 12.30 Weerberichten. 12.35 Amusements muziek. 12.50 Beurskroniek. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Schoolradio. 16.00 Beurskroniek. 16.06 Franse les. 16.21 Radio Schoolkoren 1961. 16.40 Amusements muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kin deren. 18.15 Grammofoonmuziek. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportprogramma. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Vrije politieke tribune. 20.00 Voor de vrouw. 21.00 Amusementsconcert. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte grammofoonmuziek. 22.55-23.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NTS: 14.55-16.45 Eurovisie Londen: Voet balwedstrijd Engeland-Oostenrijk. NCRV: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.30-17.45 17.45-18.05 Jeugdprogramma over de Bij bel. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht AVRO: 20.00 Televizier. 20.30 Sportpano- rama. 21.00 Te veel koks, detectievespel (In samenwerking met de Westduitse tele visie). 21.50 Vrolijk muzikaal programma 22.10-22.40 De Kring, literaire gedachten- wisseling. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.30 Twee de gedeelte voetbalwedstrijd Tottenham HotspurBenfica. 21.30 Neem mij nou, bevobbeld (Take a fellow like me) TV- spel. Daarna reportage opening van de St. Bernhardtunnel.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 13