17^ HUISHOUDBEURS
TOEGANGSPR. F2.-&S
Prestatieconcert in
Hoofddorp
Expositie in Bloemen-
heuvel
De negen muzen
Concertgebouworkest
Peter Schat bekroond
Revanche-bezoek van Eindhovenaren
aan Haarlem en „Teisterbant'
Leonard Bernstein liet
solist zijn gang gaan
AANKONDIGINGEN e/iBESCHOUWINGEN
MAANDAG 9 APRIL 1962
4
Verfijnde Giraudoux-voorstelling „De Engel
van het kwaad" bij de Haagse Comedie
P. Zwaanswijk
in het R.A.L-gebouw - 5 t/m 15 april
van 10-17 uur
van 19-23 uur
Protest tegen afbraak
van Centraal Theater
EINDHOVEN NAAR DE KELDER
Het weekeinde
Beeldschermer
De radio geeft dinsdag
7 elevisieprogram ma
Telkens duikt er weer een Nederlands toneelgezelschap op, dat het nog eens
met een stuk van dat Franse toneelfenomeen Jean Giraudoux wil proberen. Zijn
grote populariteit in Frankrijk, daar vooral ontstaan door zijn succesvolle samen
werking met Louis Jouvet, brengt onze toneeldirecties telkens weer in verleiding,
ondanks het twijfelachtige succes dat er hier met zijn oeuvre te behalen valt.
Na de oorlog is het eigenlijk alleen de Haagse voorstelling van Ondine die, mede
door de prachtige enscènering, ronduit een succes is geworden. Daarnaast zal
men zich nog met gemengde gevoelens opvoeringen van „La folie de Chaillot"
(A.T.G.), „Amphitryon 38' (Nederlandse Comedie), „La guerre de Troie n'aura
pas lieu (Holland Festival), en de recente voorstelling van Intermezzo bij de
Nederlandse Comedie herinneren.
HET PRESTIGE van Giraudoux berust
voornamelijk op het scheppen van een
nieuwe toneeltaal. Hij laat zijn figuren
een sterk beeldende, niet realistische taal
spreken, die het hoofdzakelijk van de ge
durfde bloemrijkheid en het vloeiende rit
me moet hebben. De intrige komt er bij
Giraudoux veel minder op aan en die ont
leent hij dan ook bij voorkeur aan voor
gangers (Amphitryon) of aan de sprookjes-
en sagenwereld. Het is duidelijk dat er
van een oeuvre, waarbij de vorm van zo'n
overwegend belang is, bij de vertaling veel
verloren kan gaan. en dat is ook zeker
een van de oorzaken van veel mislukkin
gen tot dusver.
De vertaling van „Pour Lucrèce" waar
van de Haagse Comedie dit weekeinde in
de Koninklijke Schouwburg de première
heeft gegeven is van de hand van Max
Nord en verscheen als litteraire pocket
no. 65 bij de Bezige Bij. Lezing hiervan
deed ons bij voorbaat al weer het ergste
vermoeden. De Nederlandse tekst wemelt
namelijk van de meest elementaire taai
en vertaalfouten, zoals een escalier die een
ladder wordt en le diapason die het peil
wordt etc. etc. Maar uit deze worsteling
met het origineel is Giraudoux als over
winnaar te voorschijn gekomen. Bij de
voorstelling bleek ondanks de knulligheden
in de tekst, veel van de poëtische vlucht
bewaard gebleven, ook al werd 't opnieuw
duidelijk dat voor goed begrip van Girau
doux' ideeënwereld grote inspanning van
het publiek gevergd wordt.
HET IS DEZE SCHRIJVER niet om het
scheppen van individuele karakters te
doen en gewone psychologische conflict
stof interesseert hem niet. Hij wil ons, ook
in het onderhavige stuk, een aantal eeuwi
ge waarheden voorhouden, met gebruik
making van bovenmenselijke, ongenuan
ceerde typen die eigenlijk alleen Girau
doux' ideeën in pure staat vertegenwoor
digen. In „Pour Lucrèce" is dat de vol
maakt zuivere Lucile Blanchard die door
haar te grote hang naar reinheid eigen
lijk de oerkrachten van het leven dreigt te
miskennen. Haar grote tegenspeelster is
Paola die de zinnelijkheid vertegenwoor
digt en zo op haar manier eigenlijk zui
verder aan de eisen van het bestaan be
antwoordt.
HET KAN NIET ONTKEND worden dat
Giraudoux' betoogtrant wel eens ontsierd
wordt door een ietwat „gratuite" virtuosi
teit, maar anderzijds ontkomt men er ook
bij deze voorstelling niet aan, meegesleept
te worden door zijn hooggestemde ideeën-
vlucht en door de fonkeling en humor van
zijn taalgebruik. Het is ook juist die hu
mor, tot uiting komende in bloemrijke uit
weidingen en vaak teweeg gebracht door
het optreden van getypeerde bijrolletjes,
die „Pour Lucrèce" er telkens nog net
voor bewaart af te glijden naar theoretisch
gemoraliseer. Het is immers uiteindelijk
de vraag naar de mogelijkheid tot blijvend
geluk van „het" menselijk echtpaar die
hier door Giraudoux aan de orde wordt
gesteld; en deze vraag wordt ten slotte
eigenlijk onbeantwoord gelaten omdat de
kuise Lucile als een tweede Lucretia aan
het slot de dood verkiest boven de besmet
ting van haar zuiverheid die het leven in
ieder geval zou hebben meegebracht. Een
oplossing die ons evenals de vraagstelling
misschien wat aan de abstracte kant lijkt,
maar het is Giraudoux' wonderlijke ver-
Het moet voor de Stichting „Muziek- en
zangcultuur Haarlemmermeer" een bijzon
der grote voldoening geweest zijn, dat zes
tien zangverenigingen en zangkoren uit
Haarlemmermeer en omgeving zich had
den opgegeven voor het prestatieconcert,
dat zaterdagavond onder grote belangstel
ling in „De Beurshal" te Hoofddorp werd
gegeven.
De benaming „prestatie-concert" voor
deze muzikale manifestatie deed vermoe
den, dat het hier ging om uitvoeringen,
welke beoordeeld zouden worden in jury
rapporten, die slechts adviserende beteke
nis zouden hebben. Maar op deze avond
bleek, dat men toch een vergelijkende uit
spraak verlangde van de jury, die moest
beslissen of een prestatie onvoldoende, vol
doende, goed of zeer goed was geweest.
Voor de koren, die vóór de pauze hadden
gezongen, heeft burgemeester mr. G. C.
v. d. Willigen de waarderingsgraden me
degedeeld in een toespraak, die hij bij de
aanvang van het tweede gedeelte van de
avond hield. De burgemeester zei te gelo
ven dat de basis voor een traditie van pres
tatieconcerten des te steviger zou kunnen
worden gelegd, wanneer volstrekt vast zou
komen te staan, welk beoordelingssys
teem de koren verkiezen: een individueel
rapport voor eigen gebruik of een open
bare vergelijkende jury-uitspraak.
Wat het concert betreft moet ik vol
staan met een algemene indruk te geven.
Het was verrassend te constateren hoe de
koorzang-saneringsbeweging, ongeveer der
tig jaar geleden zo goed begonnen, voor het
grootste deel ook voor dit concert de pro
grammakeuze bepaald heeft. Maar hierbij
zou ik wel de opmerkingen willen maken,
dat „klinkende" namen alleen nog geen
waarborg betekenen. Ook de zangstijl heeft
bij deze koren dikwijls een belangrijk, zelfs
een voortreffelijk kunstzinnig karakter ge
kregen en vele van de uitnemende pres
taties, die geleverd werden, konden als wa
re voorbeelden gelden voor klankvormings
techniek, voor dictie en voor een gezonde
expressiviteit, zelfs bij uitvoeringen, waar
bij de dirigent moest woekeren met het
hem ten dienste staande stemmenmate-
riaal.
De jury, die gevormd werd door Simon
C. Jansen, Jos de Klerk en George Robert,
had op deze avond zeker geen gemakke
lijke taak.
Anne-Marie-Heyligers en Leo de
Hartogh in „De Engel van het
Kwaad" van Giraudoux.
dienste dat hij van het geheel toch een
verrukkelijk spel weet te maken dat door
het niveau van de figuren en de pracht
van zijn taal in hoge mate meeslepend is.
DE VOORSTELLING onder regie van
Bob de Lange heeft het stuk de allerbeste
kansen gegeven. In zeldzaam mooie decors
van Harry Wich die geraffineerd het mid
den hielden tussen een zekere bovenrealis-
tische stilering en een exact milieu- en
tijdsbeeld, zijn speciaal door de hoofdrol
len uitermate gelukkige spelprestaties ge
leverd. Regisseur De Lange had kennelijk
de grootst mogelijke zorg aan de tekstbe
handeling besteed en zodoende ondanks het
hoge tempo toch een zo goed mogelijk be
grip gewaarborgd. Annie de Lange spande
voor mij de kroon door haar melodieuze
en toch zo weloverwogen intonatie, waar
door ze haar tirades tegelijk virtuoos èn
begrijpelijk deed klinken. Frans van der
Lingen gaf een prachtige schetsmatige uit
beelding van de frivole graaf Marcellus,
met fijne details in loop en houding.
Anne-Marie Heyligers speelde haar eer
ste grote rol van dit seizoen bij de Haag
se Comedie en wist de kuise Lucile met
heel haar warme persoonlijke charme en
hartstochtelijke vervoering te vermenselij
ken. Een voortreffelijke prestatie, evenals
de kleinere rollen van Do van Stek, Geor
gette Hogedoorn en John Koch. Carl van
der Plas als de onkreukbare echtgenoot Ar-
mand was de enige die vaak niet uit zijn
ellenlange clausen kon komen en de hele
figuur wat te mat neerzette. Een aantal
geslaagde bijrollen droeg eveneens bij tot
het verfijnde resultaat, ten volle de Haag
se Comedie waardig, waarmee dit gezel
schap ten tweeden male de levensvatbaar
heid van Giraudoux ook op de Nederland
se planken heeft bewezen.
Hans van den Bergh
In „Bloemenheuvel" te Bloemendaal is
zaterdag door de kunstcriticus Charles
Wentinck de expositie geopend van wer
ken van het echtpaar Luttge-Deetman. De
tentoonstelling omvat schilderijen, teke
ningen, aquarellen, pastels en grafisch
werk.
Charles Wentinck noemde Jaap Luttge,
sedert jaren hoogleraar aan de Rijksaca
demie van Beelden Kunsten te Amsterdam,
een der meest voortreffelijke tekenleraren
die ons land kent, met een pedagogisch
inzicht, dat hij ongeëvenaard noemde en
dat bij een dergelijke functie van nauwe
lijks te onderschatten waarde is. Want elk
jaar, aldus de heer Wentinck, komt er een
generatie van goeddeels jonge kunstenaars
aan, die later een rol zal gaan spelen in
de vaderlandse kunst. Spreker zei nie
mand te kennen, die zo fundamenteel weet
wat een tekening in feite is. Wat die peda
gogische werkzaamheid aan de Academie
nu betreft, achtte de heer Wentinck het
van bijzonder belang dat prof. Luttge zijn
leerlingen bijbrengt hoe ze niét moeten
tekenen. Om tot de kern van de kleine
zwart-wit tekeningen van Jaap Luttge
zelf door te dringen is naar sprekers over
tuiging beslist contemplatie nodig. De
aquarellen van Luttge tonen de meer lyri
sche kant van zijn talent. Prof. R. N. Roland
Holst heeft vooral zijn creatieve werk
zaamheid beïnvloed en prof. Wolters de
sensibiliteit van de schilder in de directe
ontmoeting met de natuur, aldus de inlei
der. Het werk van zijn vrouw, mevrouw
A. G. Luttge-Deetman sluit hier wonder
wel bij aan, zo vervolgde Charles Wen
tinck. Haar werk wordt vooral geken
merkt door een sterk kleurgevoel. Vooral
in de bloemstukken en de portretten is
een vrouwelijke sensibiliteit te consta
teren.
Een leven lang heeft dit schildersecht
paar, dat nu in Nieuwersluis aan de Vecht
woonachtig is, samengewerkt, doch het
merkwaardige is, aldus besloot spreker is,
dat zij eikaars werkwijze nimmer hebben
beïnvloed.
Toneelgroep Centrum. De toneelgroep
Centrum deelt mede de opvoeringsrech
ten voor Nederland te hebben verworven
van het stuk The big killing, thriller van
Philip Mackie, dat onlangs in Londen zijn
première beleefde.
Nagewuifd door een menigte kletsnatte
familieleden die de striemende regen trot
seerden, is het 107 musici tellende Concert
gebouworkest zondag van Schiphol naar
Tokio vertrokken. Beurtelings onder lei
ding van Bernard Haitink en van Eugen
Jochum zal het daar vijftien concerten ge
ven in zeven steden, Osaka, Yawata, Hiro
shima, Nagoya, Shizuoka, Tokio en Kori-
yama; dit in het kader van het internatio
nale festival van Osaka. Het is voor de
eerste maal, dat het Concertgebouworkest
een. bezoek brengt aan Japan.
Het internationale festival van Osaka
wordt jaarlijks georganiseerd door het Ja
panse dagblad de Asahi Shinbun, dat met
zijn dagelijkse oplage van 7 miljoen exem
plaren zelfs de grootste Britse kranten in
de schaduw stelt.
Van de 15 concerten zal Eugen Jochum
er acht en Bernard Haitink zeven dirigeren.
Er zijn vier programma's ingestudeerd met
werken van Beethoven. Mozart, Brahms,
Debussy, Bartók, Bruckner, Berlioz, Men
delssohn, Strawinsky, Weber, Wagner,
Richard Strauss en- van onze landgenoten
Henkemans en Kox.
Schenking aan Boymans. Op woens
dagavond 11 april zal, in tegenwoordigheid
van de schenkers, de sculptuur in brons
van Maillol, De Middellandse Zee, door de
stichting Museum BoymansVan Beunin-
gen worden aangeboden aan het gemeente
bestuur van Rotterdam, ter plaatsing in
het museum. De verwerving van dit brons
van Maillol werd mogelijk gemaakt door
Rotterdamse bedrijven, instellingen en
vrienden van het museum, die het hier
voor benodigde bedrag bijeenbrachten ter
gelegenheid van het 25-jarig bestaan van
het nieuwe museumgebouw op 6 juli 1960.
Advertentie
y.w-y. •••v-wav v.vwtsjjjj
Tijdens een op initiatief van de Vereni
ging van Nederlandse Toneelschrijvers in
Amsterdam gehouden vergadering is zater
dag een actiecomité opgericht, dat de op
dracht heeft „te trachten de voorgenomen
afbraak van het Centraal Theater in Am
sterdam te voorkomen tenzij onmiddellijk
wordt voorzien in het tekort in de hoofd
stad aan goed geoutilleerde theaters". In
het actiecomité hebben zitting genomen
Mary Dresselhuys, Louisa Treves en G.
Brinkhgreve, mr. J. A. Engels, E. van
Parion, I. Pareis, A. Rutten en J. Spier
dijk.
De schrijver Hans Keuls had er tijdens
de bijeenkomst op gewezen, dat Amster
dam vóór de laatste oorlog elf theaters
bezat, waarvan er inmiddels acht zijn ver
dwenen. Er kwamen slechts twee nieuwe
theaters bij. De heer Keuls meende, dat
de burgerij van Amsterdam niet zwijgend
mag toezien nu er weer een theater af
gebroken zal worden zonder dat er een
nieuw theater voor in de plaats komt.
Mevrouw Dresselhuys zei onder meer, dat
het Centraal Theater een slecht theater
was en dat men voor een beter theater
zou moeten ageren.
De Internationale Society for Contempo
rary Music te Rome heeft de eerste prijs
van 250.000 lire in de afdeling kamermuziek
toegekend aan de Nederlandse componist
Peter Schat voor diens Entelechie II.
De jury van de stichting Gaudeamus te
Bilthoven, bestaande uit Kees van Baaren
(Den Haag), Gyorgy Ligeti (Wenen) en dr.
Ernst Tomek (Keulen) heeft dit werk reeds
eerder voor uitvoering tijdens de Interna
tionale Muziekweek van 10 tot 16 septem
ber uitgekozen.
Een vijftigtal leden van de Eindhoven-
se sociëteit „Cultureel Contact" heeft dit
weekeinde op uitnidiging van de Haarlem
se sociëteit Teisterbant onder het motto
„Eindhoven naar de kelder" een revan
che-bezoek aan Haarlem gebracht, in de
eerste plaats om enige feestelijke entou
rage te verlenen aan een tentoonstelling
van werken, ingericht in het Huis van
Looy, afkomstig van leden van de Eindho-
vense sociëteit.
Het gezelschap werd zaterdag om 12
uur door burgemeester Cremers ten stad-
huize ontvangen met een vriendelijke re
ferentie aan de verovering van Eindho
ven van de vijfde plaats des lands, waar
door Haarlem zes van de ranglijst werd.
Burgemeester Cremers herinnerde aan de
grootse ontvangst, die hij indertijd heeft
ondervonden in Eindhoven, toen aldaar die
verovering werd gevierd, en wees op de
gemeenschappelijke factor van cultureel
leven, die, hoewel van verschillend karak
ter, de twee steden tot vriendschap en
ontmoeting brengt.
De heer J. v. d. Harten, waarnemend
voorzitter der sociëteit „Cultureel Contact"
beantwoordde dit welkom met een enthou
siast compliment aan Haarlems' klassieke
cultuur, die voor een zo jonge, industrieel
georiënteerde stad als Eindhoven niet te
benaderen is, doch wel als inspiratie die
nen kan om met de lokale mogelijkheden
zoveel mogelijk voor het culturele leven
te ijveren.
De heer Phaff, gemeentesecretaris, ver
leende de Eindhovense bezoekers een kort
doch interessant kijkje in het stadhuis waar
bij pas gerestaureerde antieke wandtapij
ten werden bewonderd.
Expositie
Nadat hét gezelschap onder de gewelven
van Teisterbant een geïmproviseerde lunch
had genoten, verenigden Eindhovenaren en
Haarlemmers zich om drie uur in het
Huis van Looy, waar wethouder D. J. A.
Geluk een expositie van Eindhovense schil
ders, beeldhouwers en andere beeldende
kunstenaars opende. De heer Geluk loofde
de stimulerende invloed van „Cultureel
Contact" op het Eindhovense kunstleven,
zich uitend in een grote verscheidenheid
van artistieke prestaties waaruit een keu
ze voor deze tentoonstelling is gemaakt.
Hij had grote bewondering voor de ver
zameling kunstwerken, die in het Eindho
vense Van Abbe-museum in zeer korte tijd
is bijeengebracht en meende hierin een
grote voorsprong van Eindhoven op Haar
lem te bespeuren, die Haarlem moeilijk
meer zal kunnen inhalen.
De kennismaking met het werk der Eind
hovense kunstenaars zal voor Haarlem een
ontmoeting met een stuk zuidelijk cultuur
leven betekenen, dat waard is te worden
gekend. De wethouder sprak dan ook de
hoop uit dat vele Haarlemmers de gele
genheid zullen aangrijpen om dit werk te
bekijken. v
De expositie toont werken van Antoon
Beks, Kees Bol, Rien v.d. Brink, Hein
v.d. Boomen, Frans Coppelmans, Louis De-
rijks, Jan van Gemert, Hans Goddefroy,
Jos Gomolka, Jan en Thea Gregoor, Euge
nie v. d. Grinten-Stender, Jan van Griens-
ven, Piet van Hemme, Guus Hendrix,
Jan Kuhr, Peer en Odette van de Molen-
graft, Harry Pardoel, Jacques Siegers, Piet
Smissaert, Henri Titselaar, Jef van Turn
hout, Leon Verburgt en Antoinette Went-
holt. Zij omvat schilderijen, beeldhouw
werken, wanddoeken, tekeningen en plas
tieken, en vormt geen eenheid zoals vaak
met andere tentoonstelling het geval is,
aangezien hier de groepsvorming in „Cul
tureel Contact" uitgangspunt was en niet
een overeenkomst in geaardheid van de
kunstenaars. Zij vormt een bijdrage tot
de ontmoeting tussen Haarlemse en Eind
hovense kunstminnaars en werd derhalve
niet onder strenge selectie samengesteld.
Diverse stijlen, richtingen en leeftijden zijn
op deze expositie samengebracht onder de
ene, uitsluitende noemer van: „iets te la
ten zien van wat in de kring van „Cultu
reel contact" aan verscheidenheden op het
gebied der kunstbeoefening leeft". Als zo
danig heeft deze expositie een extra boei
ende tractor, die het nog temeer verant
woord doet zijn een gang naar het Huis
van Looy in de komende weken te maken.
Des avonds hebben de Eindhovense be
zoekers een rondgang door het Frans Hals
museum gemaakt, dat voor het eerst >n
dit seizoen in de avonduren was openge
steld onder fraaie verlichting. Zij hebben
een onvergetelijke indruk meegenomen
van dit prachtige museum, dat met zijn
onschatbare rijkdom aan kunstschatten in
een sfeervolle opstelling nog geaccen
tueerd door een artistiek-geraffineerde ver
lichting een indrukwekkend evenement
doet beleven.
Een feestavond in de kelder van Teister
bant bracht tenslotte „Eindhoven naar de
kelder" in de letterlijke zin, doch dat de
bezoekers deze ondergang apprecieerden
bleek uit het feit dat zij met tegenzin pas
bij het ochtendgloren boven water kwa
men. Intussen waren de leden van het be
stuur der sociëteit „Cultureel Contact" be
noemd tot buitengewestelijke leden van
„Teisterbant", waardoor een onverganke
lijke band werd gesmeed. De wens en de
hoop van de heer J. v. d. Harten, waar-
riemend voorzitter der Eindhovense socië
teit, dat de ontmoeting Eindhoven-Haar
lem een traditie zal mogen worden, is
daardoor nog dichter bij verwezenlijking
gekomen.
Het is moeilijk de vraag te beantwoor
den of de Nederlandse uitzending naar het
televisieconcours te Montreux met „Corrie
part" hoge ogen zal gooien, maar men kan
er in ieder geval van zeggen dat het een
proeve van veel vakmanschap is. Dat be
tekent dan een compliment aan 't adres van
AVRO-regisseur Jef de Groot, die zondag
avond een aangenaam beeldenspel sleep
te uit het optreden van Corrie Brokken
op een denkbeeldige ontvangst te haren
huize. De gasten bleken voor deze ge
legenheid een heel eind weg te kunnen
dansen en zingen. Het was ook als kijk
spel een aantrekkelijke vertoning met een
uitstekende mise en scène. Corrie Brokken
bleek vocaal heel wat in haar mars te
hebben. Zij zong zelfs enige Nederlandse
liedjes in deze overwegend op Engelse
songs afgestemde show. Minder konden
wij de onnatuurlijke onderbreking appre
ciëren, waarin Henk en Teddy Scholten
hun oordeel gaven. De zoetzappigheid droop
er af. Natuurlijk vraagt men zich bij zo'n
opeenvolging van liedjes die allemaal het
Engels als voertaal hebben af, wat er nu
mg Nederlands van karakter bij is, maar
blijkbaar liet men dat niet zwaar wegen.
Het ging om de uitvoering, nemen wij
aan, en die bezat internationaal niveau.
Van de zondagavond noemen wij dan
nog het geslaagde tweede deel van de
thriller-met-komische-inslag „Te veel
koks". Eindelijk eens een „detective",
waarin die zaken op een ironische manier
lë kijk worden gezet, die anders op een on
uitstaanbaar zwaarwichtige manier wor
den geserveerd.
Het zaterdagavondprogramma van de
K.R.O. werd na een aardige greep in de
actualiteiten gekenmerkt door de vaste ru
brieken, waarvan „Magazine de Paris" dit
maal wel heel slordig door Joop Simons
werd gepresenteerd. Wij vinden trouwens
toch die rubriek een misgreep, vergeleken
bij Brandpunt, al was het alleen maar
omdat d" bee'dkwaliteit zo abominabel is.
De „Zaterdagavondakkoorden" bevatten
Dirigent Leonard Bernstein richtte zich
tijdens een concert in New York vóór het
eerste pianoconcert van Brahms tot het
publiek om te verklaren dat hij niet ak
koord kon gaan met de wijze waarop de
solist, de Canadese pianist Glenn Gould,
zijn partij zou gaan spelen. „Ik respecteer
de muzikale kwaliteiten van Gould vol
doende om hem zijn gang te laten gaan,"
zo voegde hij daar echter aan toe. „Boven
dien moet in het uitvoeren van muziek
een sportief element aanwezig zijn een
bereidheid tot experimenteren, tot het
proberen van nieuwe manieren om oude
dingen te doen." De critici waren de vol
gende dag echter niet enthousiast over de
wijze waarop Gould, langzaam en zachter
dan gebruikelijk is, de muziek van Brahms
ten gehore had gebracht.
de gebruikelijke elementen met ditmaal
een heel goed liedje van Teddy Scholten
als fotomodel. Nog steeds kunnen wij Jos
van der Valk prijzen om de manier, waar
op hij vaart in dit gevarieerde program
ma brengt, zijn gevoel voor het effect
van licht en schaduw, kortom zijn visie
op de mogelijkheden van het beeld. De
vertoning zelf heeft de frisse aanpak ver
loren en raakt belegen. Dat willen we nu
niet beweren van de Hitchcock-filmpjes,
die ditmaal een spannende aflevering be
vatten, al valt de kwaliteit over de gehele
linie nog al eens tegen.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00-24.00
KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke gram-
mofoonmuziek. 7.30 Voor de jeugd. 7.45
Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws.
8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor
de vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School
radio. 10.00 Voor de kinderen. 10.15 Fil
harmonisch orkest en solist. 11.00 Voor de
vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek.
11.50 Volaan..vooruit, praatje. 12.00 Mid
dagklok-noodklok. 12.04 Lichte muziek en
zang. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Volksliedjes met gitaarbe
geleiding. 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws.
13.15 Platennieuws. 13.30 Populaire gram
mofoonmuziek. 14.05 Kamerorkest en so
listen. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen.
14.45 Tierelantijnen, gevarieerd program
ma (herh.). 15.50 Grammofoonmuziek.
16.00 Voor de zieken. 16.30 Bidstonde rond
Christus heilige Kruis. 17.00 Voor de jeugd.
17.40 Beursberichten. 17.45 Regeringsuit-
zeriding: Nieuws uit de Nederlandse An
tillen, door Henk Dennert. 18.00 Voor de
jeugd. 18.20 Politieke lezing. 18.30 Lichte
orkestmuziek en solisten. 19.00 Nieuws.
19.10 Actualiteiten. 19.25 Lijdensmeditatie.
20.00 Grammofoonmuziek. 20.10 Weet je
weetje, fotocursus. 20.30 Brabants kamer
orkest en solist. 21.20 Koorzang. 21.50 De
halve maan(d), licht programma. 22.10 De
Christendemocraten in het Nieuwe Euro
pa, rondetafelgesprek. 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Vreemd..inter
nationale literatuur en muziek in cabaret
formaat. 23.10 Radio-Filharmonisch orkest.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Ochtendvaria (gr.). VPRO;
7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas
tiek voor de vrouw. 9.10 De groenteman.
9.15 Kamermuziek (gr.). 9.40 Morgenwij
ding. 10.00 Arbeidsvitaminen. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Zang
en piano. 12.20 Regeringsuitzending: Voor
de landbouw. 12.30 Mededelingen tbv land
en tuinbouw. 12.33 Lichte muziek en zang
solisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen
en grammofoonmuziek. 13.25 Beursberich
ten. 13.30 Promenade-orkest. 14.00 Harp-
kwintet. 14.40 Schoolradio. 15.00 Met naald
en schaar. 15.30 Zangrecital.-. 16.00 Toeris
tische boekbespreking. 16.15 Lichte orkest
muziek (gr.) 16.30 Voor de jeugd. 17.30
Amateursprogramma. 17.55 New York cal
ling. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20
Pianospel. 18.35 Lichte orkestmuziek. 19.00
Voor de kinderen. 19.05 Paris vous parle,
gesproken brief uit Parijs. 19.10 Inleiding
tot muziekbegrip, muzikale lezing. 19.25 Ne
derlands kamerkoor en orgelbegeleiding.
19.35 Viola da Gamba, kwartet. 20.00 Nws.
20.05 Kleurrijke klanken. 21.00 Hou je aan
je woord, spel met woorden en literaire
spitsvondigheden. 22.00 Pianorecital Spaan
se pianomuziek. 22.30 Nieuws en medede
lingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Kamermu
ziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m. 926 kc.s.
324 m.: 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde
muziek. 12.30 Weerberichten. 12.35 Lichte
muziek. 12.50 Beurskroniek. 13.00 Nieuws.
13.15 Kamermuziek. 14.00 Schoolradio.
15..45 Oerettemuziek. 16.00 Piano en zang.
16.06 Duitse les. 16.50 Pianorecital. 17.00
Nieuws. 17.15 Lichte grammofoonmuziek.
17.40 Boekbespreking. 17.50 Voor de jeugd.
18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportpro
gramma. 19.00 Nieuws. 19.40 Lodewijk-
Mortelmans-Herdenking. 19.50 Syndicale
kroniek. 20.00 Hoorspel. 21.15 Jazzmuziek.
22.00 Nieuws. 22.15 Lichte grammofoonmu
ziek. 22.55-23.00 Neiuws.
VOOR MAANDAG
NTS.: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.35 K-
Wartaal, cabaretprogramma. 2100 Film
venster. 21.25 Welbeschouwd, forum.
VOOR DINSDAG
NTS: 20.00 Journaal 20.20 Politieke uit
zending Pv.d.A. 2030 Natuurfilmpje. 20.35
Tekenfilm. 21.00-22.30 Speelfilm.