m Van het Reve's „Commissaris Fennedy" Prijswinnaars van het T s jaikof sky-celioconcours Polo de Haas wint ICC- Concours voor pianisten SALVADOR DALI IN BRUSSEL Archeologische speurtocht naar Griekse vloot Premières in Haarlem door Nederlands Danstheater AAMOriD/G/fiGErt eh BESCHOUWINGEN N D A G 16 APRIL 1962 9 I wh Debuut van toneelgroep Caribiton door koningin en twee prinsessen bijgewoond „Jan van Dommelen" speelde voor Landjuweel Toneeldebuut met beloften voor de toekomst Kroesjtsjev over moderne Russische muziek Geestdrift in Japan voor het Concertgebouworkest In mijn oog een soort ingebouwde televisie Het weekeinde Beeldschermer Rubensveiling verboden door Spaanse regering „One Briels or none" Ballroomdancing De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma KONINGIN JULIANA en de prinsessen Beatrix en Irene hebben in De kleine Ko medie te Amsterdam de première bijge woond van „Kinderen van het laatste Kwartier" door de Stichting Toneelgroep Caribiton. De bezetting van het stuk be staat uit Surinaamse studenten en een An tilliaan. De vorstin en de prinsessen wer den verwelkomd door de burgemeester van de hoofdstad, mr. G. van Hall, de voorzitter van het bestuur van het Toneel gezelschap Caribiton, dr. J. F. E. Einaar, de secretaris mr. J. A. J. van Gorkum, en de directeur van De kleine Komedie de heer J. C. Defourny. HET STUK is van de Trinidadse schrij ver Errol John, die in 1957 hiermee een prijsvraag won, die het Engelse weekblad „The Observer" had uitgeschreven. Het stuk betreft het leven van de arme Creool se bevolking op een berg in een ach terbuurt van Port of Spain, de hoofdstad van Trinidad. De regie had Loet Steenbergen. Hij heeft in 1959 te Paramaribo met een groep studenten van de Surinaamse rechtschool de Caraïbische première van het stuk ge geven. Tijdens de pauze werden in de foyer de regisseur en de medewerkenden aan de vorstin en de beide prinsessen voorge steld. Met een hartelijk applaus dankten de hoge gasten en het publiek aan het slot de uitvoerenden, voor wie vele boeketten op het toneel werden gebracht. Dr. Einaar sprak een kort slotwoord waarbij hij de vorstelijke gasten dankte voor hun aanwe zigheid. Voorts stipte hij aan, dat het doel A mateurtoneel Wanneer wij de agenda goed hebben bij gehouden, is de toneelvereniging „Jan van Dommelen" uit Santpoort nu het elfde en semble van de veertien deelnemers ge weest, dat zijn speelbeurt in de provincia le voorronde om het Nationaal Landjuweel heeft vervuld. Dit geschiedde met drie voorstellingen in zaal „Zomerlust" van „Het laatste bedrijf", een uitermate boei end en knap geschreven tonêelspel door Emlyn Williams. Hierin wordt de navran te historie behandeld van een eenmaal be roemd acteur, die door de drank aan la ger wal is geraakt. Alleen zijn invalide dochter Cattrin blijft in de grote talenten van haar vader geloven en zij offert haar gehele jonge leven op om in zijn nabij heid te kunnen blijven en aldus een be- lissende come-back voor te bereiden, wel ke moeilijk wordt als hem de titelrol in ..King Lear" wordt aangeboden. Maddoc Thomas bereidt zich intensief op deze zeld zame kans voor een definitieve terugkeer tot het grote toneel voor en het heeft wer kelijk alle schijn, dat zijn onvermoeide po gingen met het gewenste resultaat zullen worden bekroond. Tot hij op de avond van de première van derden moet vernemen, dat zijn dochter zich met een veelbeloven de jonge componist heeft verloofd en haar huwelijk hun vertrek naar Amerika ten ge volge zal hebben. Hij bedrinkt zich en de première moet door zijn totale dronken schap worden afgelast. Bijna is voor Cat trin nu de maat vol en zij slingert Mad doc tijdens een heftige scène haar ver achting in het. gezicht, voor een dergelijke karakterloze houding. Maar dan blijkt di rect daarop haar liefde voor hem sterk genoeg, om zelfs haar huwelijk op te ge ven, omdat zij Maddoc onmogelijk in deze hulpeloze en vernederende situatie kan achterlaten. Doch op zijn beurt beseft Mad doc, dat hij nu elke kans op een betere toekomst moedwillig heeft verspeeld. Hij beneemt zich het leven. Onder regie van Jan Velzeboer, hebben de spelers dit moeilijk te realiseren drama met grote toewijding voor het voetlicht ge bracht, waarvan telkens een aandachtig publiek getuige is geweest. Zoals gewoon lijk komen wij nader op de voorstelling terug, wanneer de jury de plaats van „Jan van Dommelen" in deze wedstrijd defini tief heeft aangegeven. Jan van Dam De Russin Natalia Sjakjofskaja heeft de eerste prijs in de cello wedstrijd van het Tsjaikofsky-concours behaald. Op de tweede plaats eindigden de Russische cel list Valentin Feigin en de Amerikaan Les lie Parnas uit St. Louis, die in 1957 het Casalsconcours in Parijs heeft gewonnen. De derde prijs wordt gedeeld door de Russin Natalia Gutmann en haar landge noot Mikhail Kjomitser. De Hongaar Lasz- lo Mezo kreeg de vierde prijs; dg vijfde prijs werd verworven door de Amerikaan se cellist Douglas Lynn Davis uit Sun Valley. De Amerikaanse Toby Saks ont ving de zesde prijs. van de op 30 november 1961 opgerichte stichting is, het op artistiek verantwoorde wijze uitvoeren van toneelstukken uit de wereldlitteratuur, die op grond van hun rolbezetting in overwegende mate de me dewerking van spelers van Caraïbische herkomst vereisen, alsmede het organise ren van andere artistieke manifestaties, die, evenals toneelstukken geschikt zijn, de Nederlandse toeschouwers een inzicht In de pauze van „Kinderen van het laatste kwartier", door het gezelschap Caribiton opgevoerd, werden de mede spelenden aan de koningin en de prinsessen Beatrix en Irene voor gesteld. tegeven in de leef- en denkwereld van de volkeren van het Caraïbisch gebied en omgeving. Voorts het scheppen van de ge legenheid voor in Nederland woonachtige Surinamers en Antillianen om onder des kundige leiding toneelervaring op te doen teneinde deze bij eventuele terugkeer naar Suriname of de Antillen ten dienste van het toneelleven aldaar te kunnen aanwen den. WANNEER MEN IN DE bundel „Tien Vrolijke Verhalen" van G. K. van het Reve het interview van de schrijver met zichzelf leest, wordt men gefrap peerd door het belang dat hij blijkt te hechten aan de ambachtelijke kant van het schrijversschap, de technische gaaf heid, waarmee een kunstenaar eigenlijk kan tonen eerbied te hebben voor zijn eigen talent. Het zal dus niemand ver wonderen, dat Van het Reve zich heeft toegelegd op het vergaren van zoveel mogelijk theoretische kennis alvorens zich aan het vak van toneelschrijven te wagen. BIJ HET ZIEN van zijn eerste stuk dat hef To t een opvoering heeft gebracht, namelijk „Commissaris Fennedy" wordt men dan ook direct getroffen door de zorgvuldige opbouw van het drama; ex positie en intrige worden op schoolmees terlijk verantwoorde wijze afgewikkeld. Een paar goed getekende karakters wor den in een duidelijke conflictsituatie tegen over elkaar gesteld. De dialogen klinken over het algemeen natuurlijk (afgezien van een zekere geforceerde bloemrijkheid van de hoofdrol) en verraden in ieder geval talent voor het tekenen van iemands psychische structuur in de wijze waarop hij zich uit. Herhaalde malen ziet men kennelijke hints uit vaklitteratuur op han dige wijze verwerkt: messen, telefoons en en revolvers die later een rol zullen spe len, worden naar behoren van te voren geïntroduceerd. Volgens het meest klas sieke procédé heeft de hoofdpersoon zelfs een droom die hem waarschuwt voor zijn naderende ondergang. Toch is het merk waardig hoe wij al deze technische be heersing dan eigenlijk zien uitmonden in een werkstuk dat zo weinig bevredigt. Het is of men een afstuderende bak kersleerling zijn meesterproef heeft laten bakken met ondeugdelijke materialen. Zijn taart voldoet voor het oog aan alle regels maar is oneetbaar. Zo heeft ook Van het Reve een glad en handzaam stuk in elkaar getimmerd dat hier en daar getuigt van een wezen lijk dramatisch talent, maar dat tevens, door die overduidelijke structuur, zijn eigen feilen meedogenloos aan het licht brengt. FENNEDY is een politieman in een Zuidelijke Amerikaanse staat die een com promisloze rechtszoeker is en daard >or in botsing komt met zijn omgeving )ls hij dat recht ook onverminderd aan de negers wil toekennen. Wanneer hem dan het onderzoek naar een moord wordt op gedragen waarvan het publiek al dadelijk weet dat die door zijn zoon is gepleegd, zou Fennedy zich dus in een ideale con flictsituatie tussen plicht en liefde ge- plaats kunnen zien. Maar Van het Reve versmaadt deze mogelijkheid door de po litiecommissaris, als enige op het toneel en in de zaal, in volstrekte onwetend heid te laten over de schuld van zijn zoon. Erger iog dan deze aparte gemiste kans, is de aanwezigheid van een aantal al even duidelijke onhandigheden. Zo is er aan, uit een gangsterstrip weggelopen moordscène in een donker park waar alle toneelwetten op de onnozelste wijze met voeten worden getreden, zodat er bij de première op het moment dat een van de helden dodelijk wordt getroffen een harte lijk gelach opklonk. EEN ERNSTIGE misrekening van Van het Reve schuilt ook in het onderschatten van zijn publiek. Natuurlijk is ,,1'art de préparer" (de kunst van het voorberei den) een van de voornaamste kanten van het theaterbedrijf maar er moet toch wel iets in het ongewisse worden gela ten, wil de aandacht niet verslappen. Van het Reve had nog te weinig ervaring om voldoende te vertrouwen op de suggestieve werking van het toneel en op de fantasie van de toeschouwer. Men kon bij hem werkelijk alles van ver re zien aankomen, zodat het uitkomen van die verwachtingen voortdurend als een an ticlimax werd ondervonden. Overigens lijkt het stuk voldoende waarborgen te bevat ten voor het welslagen van de schrijver ook op dit gebied, wanneer Van het Reve uit deze gedeeltelijke mislukking de nodige le ring zal hebben getrokken. Aan de opvoering door het Rotterdams Toneel was zoals wij zaterdag al hebben gemeld de grootste zorg besteed. Hoog- stend had regisseur Ton Lutz met zijn theaterintuïtie Van het Reve wat tege moet kunnen komen, door de contouren van personen en situaties liever wat te vervangen dan ze, zoals nu gebeurde, zo helder mogelijk te profileren. HET DECOR van Hep van Delft was fraai en handig, onder meer omdat het bijzonder snelle scènewisselingen mogelijk maakte door middel van een dubbel draai toneel. Pim Dikkers in de titelrol voldeed wel, maar gaf de figuur toch een soort slungelachtigheid mee (met vreemd zwaaiende armen), die misplaatst leek. Ëriny Mèunier was zonder meer voortref felijk als zijn meelijwekkende vrouw en Jacques Commandeur heeft zich voor de rol van de verlopen zoon met hart en ziel ingezet. Het resultaat bleef echter wat schreeuwerig en uiterlijk. Er waren aar dige kleine rollen van Siem Vroom, Wim Kouwenhoven en Willem Nijholt, terwijl Adolf Rij kens met een geestige typering van burgemeester Sheep bepaald uitblonk. De schrijver had het hun allen overigens speciaal in het laatste bedrijf niet makkelijk gemaakt Het Rotterdams Toneel komt dan ook ze ker grote hulde toe voor de kans die het aan een jonge schrijver heeft geboden en voor de consciëntieuze wijze waarop het zich van die taak heeft gekweten. Aan het publiek is het nu om te tonen dat het be langstelling kan opbrengen voor een dra matisch debuut van eigen bodem. Heden avond wordt de eerste voorstelling buiten Rotterdam in de Haarlemse Stadsschouw burg gegeven. Hans van den Bergh De 28-jarige Amsterdammer Polo de Haas heeft de eerste prijs van het Con cours voor Jonge Pianisten van het Inter nationaal Cultureel Centrum te Amster dam gewonnen. De prijs bestaat uit een bedrag van 1000 beschikbaar gesteld door de gemeente Amsterdam. De jury, bestaande uit Jan Odé, mevr. N. Steuer Wagenaar, Jean Antonietti, Theo Bruins en Gerard Hengeveld, zal de heer De Haas tevens aanbevelen voor een optreden met het Concertgebouworkest. De tweede prijs 600 beschikbaar ge steld door het cultureelfonds van de BUMA) werd toegekend aan de 25-jarige mej. Elizabeth van Malde uit Rotterdam. De in Kaapstad geboren, maar in de hoofdstad wonende mej. Sibyl Whiteman won de derde prijs, 400,beschikbaar gesteld door het I.C.C. Zij won tevens de prijs voor het best voorgedragen Neder landse werk tijdens het gehele concours dat gedurende drie dagen in het I.C.C.- Paviljoen te Amsterdam werd gehouden. „Ik dacht dat mijn radio kapot was" Toen Nikita Kroesjtsjev voor de eerste keer moderne Russische muziek had ge hoord, gaf hij direct opdracht zijn draag bare radio grondig na te laten kijken. Dit heeft de Amerikaanse componist Sa muel Barber, die in Moskou een congres van Russische componisten heeft bijge woond, na zijn terugkeer in Amerika mee gedeeld. Volgens Barber moesten er verscheidene Russische radio-technici aan te pas ko men om de premier ervan te overtuigen, dat het niet aan het radio-toestel maar aan de componist gelegen had dat de mu ziek zo raar had geklonken. Kroesjtsjev had Barber dit verhaal verteld op een lunch in het Kremlin. De Russische pre mier had gezegd, dat hij heel veel van muziek hield en van mening was dat ieder staatsman, die dit niet deed „abnor maal" was. Hij had verder ronduit ver klaard, dar hij niets begreep van de mo derne Russische muziek. Het incident met de draagbare radio was voorgevallen toen Kroesjtsjev in een park wandelde. Hij vertelde mij, aldus Barber, dat hij bij zijn wandelingen door het park vaak een draagbare radio oij zich heeft „om hem bij het denken te helpen". Het eerste concert dat het Concertge bouworkest onder Bernard Haitinks 'ei- ding in Osaka heeft gegeven heeft een geestdrift verwekt zoals in Japan maar zelden voorkomt. Het publiek dwong Hai tink tot twee toegiften en bovendien moest hij in zijn kleedkamer na afloop meer dan 100 handtekeningen zetten. „Het is normaal dat goede orkesten goe de strijkers bezitten", schreef de Asahi Shinbun, het grootste Japanse dagblad, naar aanleiding van het concert dat Jo- chum donderdag had gedirigeerd, „maar de strijkers van het Concertgebouworkest zijn bepaald een wonder", zo vervolgt'dit blad.„Jochum's dirigeren is standvastig en tegelijkertijd levendig en ritmisch, zijn intelligente interpretaties tonen bovendien grote overgave en het resultaat is onge woon aantrekkelijk. Voor de uitvoering van Mozarts symfonie KV 319 gebruikte Jochum een verbazend geringe strijkers bezetting en men vroeg zich af of de klank- produktie voor de grote zaal wel voldoen de zou zijn. Maar al spoedig ontdekte men dat dit kleine strijkersapparaat( het ge luid van de blazers op een manier onder steunde die juist een authentieker Mozart opleverde dan ooit. In zijn vertolking van Brahm's vierde symfonie hoorde men een rijkdom aan warm gevoel en dichterlijke details". De Japanse radio en televisie leggen een grote belangstelling aan de dag voor de tournee van het Amsterdamse orkest. Zij zullen alle programma's uitzenden die in Osaka ten gehore worden ebracht. REMBRANDT was niet blind, hij was wel net zo'n groot schilder als Dali thans is en zijn oog moet een soort ingebouwde televisie hebben gehad. Deze verrassende mededelingen heeft Salvador Dali gedaan tijdens een voordracht (met lichtbeelden) qan ongeveer drie kwartier, waarvoor meer dan duizend Brusselaars met Prins Albert aan het hoofd ten bate van het Belgisch Rode Kruis waren komen opzetten. Dali die thans tegen de 60 loopt, was ook weer geheel compleet met zwartgeverfd haar, dito snor met scherpe omhoogstaande punten en een negentiende eeuwse wandelstok. Hij spreekt Frans met een sterk zuidelijk accent en zijn stem heeft de hese, gebarsten klank van iemand, die zijn leven lang in rokerige ruimten heeft moeten verblijven. WIJ HEBBEN deze keer weer het ge hele Dali-arsenaal in optima forma mogen horen en aanschouwen. Het begin met een beeld uit „Le Chien Andalou", de film die Dali met Louis Bunuel heeft gemaakt: de kop van een dode ezel, waarvan een oog met een scheermes is doorgesneden. Daar op volgde dan een detail van het blind- maken van Simson (de Rembrandt uit het museum van Frankfurt); de krijgsknecht doorboort een van Simson's ogen „Met gastronomische wellust", aldus Dali. Daarna kwam het beeld van een helikop ter, die een dode stier uit een arena op haalt, een kunstje dat Dali enige jaren ge leden eens heeft laten uithalen en dat als voorbeeld van „Spaans vertjkalisme" moest gelden. Tegenhanger was de repro- duktie van „De engel verlaat het huis van Tobias" uit het Louvre. Daaruit moest blijken dat er overeenstemming was in op vatting tussen Dali en Rembrandt. Dali weet blijkbaar niet, dat Rembrandt zich voor het schilderij op een houtsnede van Maerten van Heemskerck heeft geïnspi reerd. Natuurlijk kregen wij ook een foto van de ogen van mevrouw Gala Dali te zien en de schilder heeft de lof gezongen van deze „meest doordringende, meest doorziende ogen" die hij kent. Volgde een beeld van zijn eigen ogen en fragmenten van zelfportretten van Rembrandt. TOT SLOT kregen wij dan een onduide lijke foto van een meisje, met een vreemd apparaat tegen haar oor en een soort mo nocle voor haar rechteroog. Dat was dan volgens Dali de nieuwste Amerikaanse uit vinding, die het mogelijk maakt met één oog televisie te zien en met het andere te volgen wat er rondom u gebeurt. Zoiets heeft Dali echter van moeder natuur meegekregen en Rembrandt moet het vol gens hem ook hebben gehad. En daarmee was het betoog ten einde. Dali kreeg ap plaus van een volledig gevulde zaal en hij mocht uit de handen van de Prins van Luik een Rode Kruis-medaille in ontvangst nemen. SALVADOR DALI heeft zaterdagavond een heibeltje gemaakt in de Brusselse Muntschouwburg. Hij is er kwaad uit weg gelopen. Daarin zou hij gelijk gehad kun nen hebben, want het ballet op muziek van Scarlatti waarvoor hij het scenario en de decors heeft gemaakt en Maurice Béjart de choreografie, is het aanzien inderdaad nauwelijks waard. Dali liep weg omdat hij weigerde dit schouwspel onder het be schermheerschap van zijn genie te plaat sen. Tijdens de voorstelling stond hij op en riep in zijn Frans met rollende rrrrr's en oe-klanken: ik houd er niet van, ik ga weg, au revoir. Later kwam dan als toe lichting op de weigering van het genie een verdere motivering: hij eiste bij de ensce nering ook een geslachte os, een levende leeuw, een auto en 24 twistende motorrij ders. De producenten van het spektakel heeft verklaard dat hij de heer Dali erken telijk is voor zijn optreden waarin hij een aardige aanvullende reclame zag voor de vertoningen te Parijs. BEGRAFENIS VAN Dr. RITTER. De begrafenis van dr. P. H. Ritter jr. is vastgesteld op woensdag 14.00 uur op de tweede algemene begraafplaats in Utrecht. MUI mWpn De programmasamenstelling van dit weekeinde was precies afgewogen. Zater dagavond de lichte toets met het raadsel spelletje van Mies Bouman, de derde af levering van de serie „Te veel koks" en een dansfestijn in Scheveningen, aangericht door de Avro, die het ballroomdancing bemoedert en presenteert als het ware het door deze omroep zelf uitgevonden. Zon dagavond kwam de N.C.R.V. aan bod. Weer zagen wij een aflevering van „Een reis door het Heilig Land", een indrin gende en toch populaire reportage van die gewijde en gedenkwaardige plaatsen, die een nauwe binding hebben met de Schrift. Wij kunnen niet anders zeggen dan dat deze serie een voortreffelijk bewijs is dat inhoudsvolle en aangenaam vertelde tele visiepresentatie mogelijk is. Wat minder enthousiast zijn wij over de vertelling van een verhaal van Truman Capote door Mary Dresselhuys. Alles wat zo'n ver haal heeft wordt door Mary net dat tik je aangezet, dat stoort, omdat het bij zo'n verhaal niet om de vertelster maar om de vertelling gaat. De muziekliefheb bers werden door het Amsterdams Kamer orkest weer geheel tevreden gesteld en dat geldt ook voor ondergetekende, die de N.C.R.V. graag de eer wil nageven, dat deze omroep de zondagavond op haar stemmige wijze karakter weet te geven. In de haven van Syracuse is een modern ontdekkingsschip aangekomen waarmee ge poogd zal worden de grote Griekse vlootte- rug te vinden die 21'j. geleden in de ha venmond van de baai Syracuse tot zinken werd gebracht. Het schip is de met sonar- echoloodinstallatie uitgeruste „Seadiver eigendom van de Amerikaanse ingenieur Edwin Link, die samen met de vermaar de diepzee-onderzoeker Jacques Cousteau en de Newyorkse archeoloog prof. Lionel Costan op zoek zal gaan naar de 199 oor logsschepen uit Athene die bij het beleg van Syracuse in 413 v. C. ten onder zijn gegaan. Het onderzoek heeft plaats op verzoek van de markies Pemicola Gargallo, voor zitter van het internationale instituut voor onderzeearcheologie. Het verloren gaan van de Griekse vloot wordt door sommige historici beschouwd als het begin van het einde van Athene's macht. In vakkringen ziet men het onderzoek naar de Atheense vloot als een der belangwekkendste ont wikkelingen in deze tak der archeologie. De eerste sporen van de gezonken vloot werden zeven jaar geleden gevonden na naarstig speueren door Arthur Clark, een geestdriftig archeoloog die destijds consul in Syracuse was. Hij was er na grondige bestudering der oude gegevens, van overtuigd, dat een deel dér sehepèri gezonken moest zijn nabij het eiland Orti- gia in de monding van de baai van Syracuse. Duikers vonden daar inderdaad spanten van oude twee- en drieriems oor logsschepen. Een woordvoerder voor de Londense vei lingzaal Sotheby heeft meegedeeld dat het Spaanse ministerie van Onderwijs een ver bod heeft uitgevaardigd voor de verkoop van het schilderij van Rubens voorstellend de Hertog van Lerma. Sotheby had opdracht dit op 2'/s miljoen gulden geschatte schilderij, dat in 1603 door Rubens werd geschilderd, in Madrid te veilen. Het werk behoort aan de Capu- cijner Broeders in Madrid. Het Nederlands Dans Theater geeft op woensdag 18 april een voorstelling in de Stadsschouwburg te Haarlem. Tijdens deze voorstelling zal de landelijke première ge geven worden van het ballet Labyrinth van Aart Verstegen op muziek van Louis Andriessen; decors zijn van Johan Greter, Het ballet kwam tot stand dank zij finan ciële steun van het Comité Zomerpost- zegels. Het gegeven van het ballet is als volgt. De persoonlijkheid van een danseres lijdt onder de bezetenheid van de choreograaf slechts haar technisch kunnen te willen exploiteren. Tijdens een generale repetitie van een op Griekse stierendansen geïnspi reerd ballet leidt dit conflict tot een breuk tussen de choreograaf en de danseres; de choreograaf laat haar door een ander „werktuig" vervangen. Solisten zijn Willy de la Bye, Jaap Flier en Charles Czarny. Het programma vermeldt verder voor Haarlem nog de première van het ballet El Viaje (De Reis) van Job Sanders op mu ziek van Villa-Lobos, decors van Joseph Carl. Drie mannen verlaten hun dorp en vrouwen om elders een bestaan te vinden waar vruchtbaarder grond is. Eveneens een première voor Haarlem is de pas-de-deux De Valkuil van Job San ders op muziek van Paul Creston, decors v-in Joseph Carl. Solisten zijn Alexandra van Rhijn en Job Sanders. De strijd van een dompteur en een panter is het gegeven van dit ballet. Verder worden nog uitgevoerd de bal letten Legende, choreografie van Aart Verstege, muziek Claude Debussy; en Kain en Abel, choreografie Hans van Ma nen, muziek Pim Jacobs. De balletten Labyrinth, El Viaje en Legende die voor de pauze1 gegeven wor den, zullen worden begeleid door leden van Het Residentie-Orkest onder leiding van Louis Stotijn. DE NEGEN MUZEN Zadkine-expositie. In het Arnhemse Gemeentemuseum wordt op 7 juli een ten toonstelling geopend van werken van de beeldhouwer Ossip Zadkine (en niet, zoals eerder gemeld, van foto's van zijn werken). Ts jaikof sky concours. De 86-jarige ko ningin-moeder Elisabeth van België zal 24 april per vliegtuig naar Moskou ver trekken om het Tsjaikofsky-muziekcon- cours bij te wonen, dat daar sinds 30 maart gehouden wordt. Van de zijde van de directie van het Feijenoordstadion is meegedeeld dat er geen contract is gesloten voor verhuur van het stadion van 4 tot en met 8 september voor het stadionspel „One world or none". „De heer Briels heeft slechts verzocht die data eventueel beschikbaar te houden, maar dit verzocht hij ook aan de directie van het stadion in Amsterdam. De bespre kingen over een en ander moeten nog be ginnen", aldus het commentaar van de di recteur van het Feijenoordstadion. „De Volkskrant" publiceerde zaterdag een brief van Daniel Rops, de door Briels genoemde Franse auteur van het spel, waarin deze verklaart van niets te weten met betrekking tot het spel. Voor het eerst in de geschiedenis van de AVRO's jaarlijkse danstoernooien zijn zaterdagavond geen amateurs doch profes sional dansparen in de feestelijk met tul pen versierde grote zaal van het Kurhaus in Scheveningen, met elkaar in het strijd perk getreden. Het toernooi werd in de categorie ball- roomdansen gewonnen door het Engelse paar Brenda Winslade en Peter Eggleton, tweede werden Jeanne Assmann en Wim Voeten (Nederland), derde Analiese en Siegfried Krehn (Duitsland) en vierde Eva en Flemming Hörning uit Denemarken. Winnaars in de categorie Latijns-Ameri kaanse dansen werden Lorraine en Wally Laird, eveneens uit Engeland. De tweede tot en met de vierde prijs waren respec tievelijk voor Minnerl en Gerhard Sand- ner (Oostenrijk), Mary en Wim Lier (Ne derland) en Inge Schmid en Rudi Trautz (Duitsland). NIEUWE CAMERA VOOR KLEUREN TELEVISIE Marconi's Wireless Telegraph Company of Chelmsford heeft een nieuwe camera voor kleurentelevisie ontwikkeld die beel den van goede kwaliteit geeft bij licht- waarden van ongeveer 2500 lux. De camera is zowel geschikt voor gebruik in de stu dio als voor buitenopnamen. Hij is voor de eerste keer gedemonstreerd op de Na tional Association of Broadcasters Conven tion in Chicago. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke gram- mofoonmuziek. 7.45 Morgengebed en over weging. 8 00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo- foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lzing. 10.25 Kamermuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan. vooruit, praatje. 12.00 Middagklok-nood- klok.12.04 Dansorkest en zangsolisten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Mftzïek uit nieuwe films. 12.50 Actua liteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.25 Gevarieerde grammofoonmuziek. 13.50 Radio-Dubbelkwartet. 14.05 Schoolra dio. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Parsival, opera (2e bedrijf). 16.00 Voor de zieken. 16.30 Bidstonde. 17.00 Voor de jeugd 17.40 Beursberichten. 17.45 Regeringsuitzen ding: Het eiland Sint Maarten in ontwik keling, door ir. J. P. Jusephus Jitta. 18.00 Voor de jeugd. 18.20 Lichte grammofoon muziek. 18.35 Madrigaalkoor. 19.00 Nieuws 19.10 Actualiteiten. 19.25 Genadig trefpunt onderweg, zesde Lijdensmeditatie. 20.00 Oude muziek (gr). 20.10 Weet je weetje, fotocursus. 20.30 Lichte muziek. 20.50 De Eerstgeborene, hoorspel. 23.00 Nieuws. 23.10 Vreemd..literatuur en muziek in ca- baretvorm. 23.40 Lichte grammofoonmu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Ochtendvaria (gr.) VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichtengrammofoonmqziek. 9.00 Gymnas tiek voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Kamerorkest (gr). 9.40 Morgenwijding 9.55 Een boek voor het Geestelijk leven. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Zang en piano. 12.20 Regeringuitzending: Voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinbouw me dedelingen. 12.33 Licht ensemble en zang solisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen en grammofoonmuziek. 13.25 Beursberich ten. 13 30 Metropole-ork. 14.00 De zingen de bougie. 15.00 Met naald en schaar. 15.30 Viool en piano. 15.55 Rederijkerij vroeger en nu, lezing. 16.15 Lichte mu ziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Dansor kest The Skymasters. 17.55 New York cal ling. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel 18.20 Pianospel. 18.30 Lichte muziek. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Knipperlicht, programma voor alle weggebruikers. 20.00 Nieuws. 20.05 Gasten- avond, gevarieerd programma. 22.00 Radio Filharmonisch sextet. 22.30 Nieuws en me- dedelingen.22.40 Actualiteiten. 23.00 Amuse mentsmuziek (gr). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 324 m: 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte gram mofoonmuziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Tuinbouwkroniek. 12.40 Gevarieerde gram mofoonmuziek. 12.50 Beurskroniek. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Operet temuziek. 14.50 Orkestconcert en solist. 16.00 Beursberichten. 16.06 Duitse les. 16.21 Vlaamse kamermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte grammofoonmuziek. 17.40 Boekbe spreking. 17.50 Voor de jeugd. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportprgramma. 19.00 Nieuws. 19.40 Lodewijk Mortelmans Her denking. 19.50 Lezing. 20.00 Hoorspel. 21.15 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Literair programma. 22.55-23.00 Nieuws. VOOR MAANDAG „„NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20-20 Brandpunt. 21.00 Tussen 5 en 6, éénakter. 21-35 Documentaire over Jordanië. 22.00 Epiloog 22.10 Avondcollege Nederlands. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal. 20.20 Zendtijd poli tieke partijen: P.S.P. AVRO: 20.30 Toft- vizier. 20.40 Internation. volksmuziekpro- ^'"0 Ts veel koks, detectivefilm 22.20 Sluiting. i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 9