Heropening van het Theater an der Wien wordt het evenement van Wenen's seizoen Wekelijks toegevoegd aan alle edities van en Li muider Courant iê&' ws»**»»a IN JANUARI, aan de vooravond van de datum waarop het vijfentwintig jaar geleden was dat koningin Juliana en prins Bemhard in het huwelijk traden, hebben wij een pagina aan dit zilveren feest gewijd. Wij willen thans niet in soortgelijke beschouwingen vervallen. Als zilveren echo van de gouden droom van vijfentwintig jaar ge leden willen wij u iets vertellen over de sprookjeskoets waar mee het stralende jonge paar ter bruiloft reed, de gouden koets die deze bewogen kwart eeuw ongeschonden door stond en tot symbool geworden is. De gouden koets is een geschenk van ons volk, in het bijzonder van Amsterdam, aan koningin Wilhelmina geweest. Zij had echter nadrukke lijk gezegd, geen geschenken te willen aanvaarden bij haar inhuldiging. Min of meer was dit in de geest van latere nationale geschenken, die het koninklijk huis niet wilde aanvaarden voor zichzelve maar alleen voor de Nederlandse gemeenschap: daaraan herinneren de Emmabloem-acties ten bate van de tbc-bestrijding, het Koningin Wilhelmina Fonds voor de Kankerbestrijding, het Prinses Beatrixfonds voor de Poliobestrijding, en laatstelijk de inrichting van jeugdcentra uit de nationale inzameling ter gelegenheid van het thans te vieren zilveren huwelijksfeest. KONINGIN WILHELMINA heeft niette min de gouden koets als geschenk aan vaard omdat haar gebleken was, dat mo gelijk gevoelens van werkelijke aanhanke lijkheid en vreugde gekwetst zouden kun nen worden, wanneer voor dit geschenk geen uitzondering werd gemaakt. Maar een uitzondering met een compromis. Koning in Wilhelmina heeft de gouden koets pas aanvaard op de dag na haar inhuldiging, op 7 september 1898. Koningin Juliana was daardoor de eerste vorstin, die op de dag van haar inhuldiging zelve in dit kunstzinnig juweel aan de zijde van Prins Bemhard en in de tegenwoordig heid van de prinsessen Beatrix en Irene een glorieuze tocht door Amsterdam maakte. Het initiatief voor de aanbieding van deze koets was uitgegaan van een klein groepje mensen uit een eenvoudige Amsterdamse buurt, de Kring van Oran jevrienden. Het daar gelanceerde denk beeld vond al spoedig in brede kring gro te bijvaL DE GOUDEN KOETS moest als een droom worden zoals broemde vorstelijke rijtuigen elders. Toen zij uiteindelijk door de offerbereidheid van velen en de vaar digheid van talloze ambachtslieden tot stand was gekomen, bleek het een zeer kunstzinnige schepping te zijn die ondanks een profusie van kleuren, figuren en sym bolen een evenwichtige indruk maakte. De indruk van een sprookje, dat ook in on ze tijd, waarin de stijl van de gouden koets niet meer gekozen zou worden, niet in chroom, staal en plastic is uit te beel den. Nederland in talloze facetten uitbeeldt, ge dragen door het koningschap. De vier kanten van de koets zelve to nen panelen met schilderijen van prof N. van der Waay, hoogleraar aan de Rijks academie van Beeldende Kunsten. Het pa neel aan de voorzijde symboliseert de toe komst. De rechterhelft van het paneel wil de wens tot uitdrukking brengen van on derwijs ten bate van het gehele volk. In dertijd was dit nog een droom, een on voorstelbaar ideaal. In de loop der de cennia is het echter verwezenlijkt. Wel licht dat in de tegenwoordige tijd deze plaats op het voorpaneel van de gouden koets gereserveerd zou zijn voor de vre de. Het linkergedeelte van het voorpaneel stelt de rechten voor van allen, die hulp behoeven: een gekwetste arbeider, een blinde grijsaard, een weduwe en wezen. Ook deze toekomstdroom is werkelijkheid geworden, vooral in de periode welke om spannen wordt door het thans zilveren hu welijk: ouderdomspensioenen, ziekteverze keringen. ongevallenwetten, werkloos heidswetten en talloze andere sociale voor zieningen kregen in de laatste kwart eeuw hun beslag. DE TWEE ZIJPANELEN stellen de hul de van Nederland (aan de rechterzijde) en de hulde van de koloniën (aan de linker zijde) voor. In de Nederlandse hulde zien wij in het midden een vrouwenfiguur op een troonzetel, waardoor de eenheid van Oranje en Nederland wordt gesymboli seerd HET PANEEL op de achterkant van de koets beeldt de historie uit. Het laat on der meer beelden van Amsterdam zien, zo als het paleis op de Dam, de Nieuwe Kerk, de scheepvaart op het IJ en op de Am- stel en andere symbolen van onze rijke historie. Het dak torst een groep beelden, de allegorische voorstellingen van de vier bedrijven, die de volkswelvaart schragen. Deze beelden dragen gezamenlijk de kroon, met scepter en rijkszwaard rustend op een gouden kussen. Deze figuren zijn de handel met staf en leeuw, de arbeid met hamer en salamander (Het symbool van het vuur), de landbouw met koren schoof en sikkel gevolgd door een schaap dat de veeteelt uitbeeldt, en als vierde fi guur de scheepvaart met sectant en dolfijn. Deze gebeeldhouwde figuren werden, evenals het overige beeldhouwwerk aan de koets, vervaardigd door Bossche en Cre- vels. een aardige bijzonderheid van deze beel dengroep is, dat de koets te hoog is om uit WAARSCHIJNLIJK zal de gouden koets niet gebruikt worden bjj de viering van het zilveren huwelijk. Wèl zullen de Koningin en de Prins door Amsterdam varen met de „gou den koets van het water", de koningssloep. Ook deze sloep toont een rjjkdom aan sierlijk beeldhouw werk in mat gouden tinten op de boorden en de sierlijke voorsteven. De adelborsten, aan wie de eer te beurt valt het koninklijk paar te roeien hebben bepaald geen gemak kelijke taak voor zich. Er behoort volgens protocol met een zeer speicale slag geroeid te worden met korte rustpozen tussen de slagen. Een bijzondere moeilijkheid is dat de roeiers niet mogen strijken ter wijl zich vorstelijke personen aan boord bevinden, dus niet in tegen gestelde richting mogen roeien om te manoeuvreren of vaart te ver minderen. De snelheid van de boot moet zo geregeld worden, dat deze bij de aanlegplaats vrijwel stilligt zonder af te remmen. Slechts dan kan de sloep met haken worden stil gelegd en daarna gemeerd. De koningssloep, die gewoonlijk in Den Helder ligt, werd in 1818 gebouwd. Een blik in het interieur van de gouden koets. de stallen gereden te worden waarin deze is opgeborgen wanneer zij buiten dienst is. De kroon, die door de vier figuren gedra gen wordt, kan pas buiten de stallen op de wagen geplaatst worden, zorgvuldig werkje dat ieder jaar op Prinsjesdag geschieden moet. Deze kroonlijst wordt op de hoeken ge torst door vier legendarische figuren met in de handen door kronen gedekte lan taarns met elektrische verlichting een zeldzaamheid voor de tijd waarin de koets werd vervaardigd. Onder de ramen loopt een fries waarin in reliëf zijn gesymbo liseerd de godsdienst, het leger, het recht, de kunst, de wetenschap en de arbeid. UIT DE OVERVLOED van kunstzinni ge onderdelen willen wij er enkele noe men. Scharnieren en deursloten met hond en uil-emblemen als symbolen van trouw en waakzaamheid, kinderfiguurtjes die op het voorstel van de karos als het ware vooruit willen vliegen, grimmige leeuwen die als krachtige bewakers het achterste deel van de koets met een ketting afslui ten. Dan zijn er drijvende waterlelies op de uitklapbare treden, die de voorzichtig heid uitbeelden, en zwemvogels die in snel- geveer vijftien miljoen steekjes geborduurc door nijvere vrouwenhanden. Op een ivoor kleurig fond vindt men er dartele cheru bijntjes. Het plafond is in een aantal vak ken verdeeld. De banen worden afgesloten door vergulde bogen, die zich in het mid den verenigen tot de in lauweren gevatte initialen van Koningin Wilhelmina, welke initialen worden beschenen door een mat gouden zon. De zijwanden zijn geborduurd met de wapens van de provincies, hel rijks wapen en de wapens van Amsterdam Het tapijt heeft motieven van tulp, nar cis en hyacint: het met Nederlandse bloe men bestrooide pad van de koningin. Dit sieraad van Nederlandse ambacht kunst, dat helaas door te weinigen in de tail kan worden bewonderd, is het produkl van wagenbouwers, houtbewerkers, sme den, schilders, decorateurs, beeldhouwers, handwerkende weesmeisjes, glasblazers, leerlooiers, lakenwevers, ivoorsnijders, bronsbewerkers en talloze andere am bachtslieden en vertegenwoordigers van alle groepen uit het volk. Er zijn grond stoffen in gebruik uit alle toenmalige rijks delen: Javaans djatihout waaruit de koets zelve is gebouwd, Sumatraans ivoor, goud en zilver uit het verre oosten, materialen uit de west, Zeeuws vlas, Brabants leer en grondstoffen uit alle andere Nederland se provincies. De buitenlaag van de koets is een bekleding van goud over de houten onderconstructie. De Gouden Koets ::ZZTJ:~ZZ De foto hiernaast geeft een indruk van de detailrijkdom van voorstel en bok van de Gouden Koets. Hieronder: Met kroon is het rijtuig te hoog om de staldeuren te kunnen passeren, dus moet het koninklijk symbool telkens wan neer de koets naar buiten ge reden wordt, er afgehaald en weer gemonteerd worden. De grote attractie van het komende fes tival zal dan ook de plechtige heropening van deze schouwburg zijn, die een grote rol heeft gespeeld in de geschiedenis van het Weense toneel en vooral van de mu ziek. Dit theater werd namelijk gebouwd door Schikaneder, die een vriend en be gunstiger van Mozart was en die het tekst boek voor diens „Zauberflöte" heeft ge schreven. Bovendien werd Beethovens „Fidelio" hier voor het eerst opgevoerd. IN DE TWEEDE HELFT van de vorige eeuw werd deze schouwburg het middel punt van de Weense operette, omdat hier veel premières van Johann Strauss, Lehar, Kalman en anderen hebben plaats gehad. In die tijd kwam het theater in het bezit van de familie Marischka, die hier een twpede bloei van de operette mogelijk maakte. Aan Marischka is het te danken dat dit juweeltje niet aan een een film maatschappij of aan een garage-onder neming werd verkocht, ofschoon er veel geld voor werd geboden. De kans tot over neming werd aan het gemeentebestuur van Wenen gegeven, dat dit bouwvallige gebouw inderdaad aankocht. De openings plechtigheid begint op 28 mei aanstaande, 's avonds om acht uur, waarbij alleen ge nodigde gasten aanwezig zijn. Onder lei ding van Fricsay zal het Weense Sym fonie-Orkest werken van Mozart, Schubert en Beethoven ten gehore brengen. Deze plechtigheid zal door de Oostenrijkse tele visie worden uitgezonden. Daags daarop zal hier de „Zauberflöte" van Mozart wor den opgevoerd, waarschijnlijk onder lei ding van Von Kara jan. Reprises volgen op 8 en 26 juni. VOOR DE EERSTE voorstelling zullen geen vrijkaarten ter beschikking worden gesteld, doch moet iedere gegadigde een vrij hoog bedrag voor een zitplaats be talen. Zelfs de burgemeester van Wenen, die als gastheer optreedt, moet geld voor zijn kaartje neertellen, maar ook daarover klaagt niemand. Het huidige festival brengt in deze schouwburg nog de vol gende attracties: allereerst de nieuwe enscènering van de opera „Lulu" met de tekst van Wedekind en de muziek van Al- ban Berg. Dat zal niet alleen een attractie, maar waarschijnlijk een grote sensatie worden. Vervolgens zal hier het Burgthea ter optreden met het typisch Weense blij spel „Madel aus der Vorstadt" van Nestróy uit de eerste helft van de vorige eeuw. Na het festival zal deze schouwburg vooral in de zomermaanden een rol spelen, wanneer de meeste theaters in Wenen ge sloten zijn, maar veel buitenlanders graag een goede operette zouden willen zien. Het zomerprogramma omvat onder andere de -Fledermaus" alsmede een aantal voorstel lingen door het Jeugdtheater. Naar ver luidt heeft Von Karajan reeds voor dertig avonden in de loop van dit jaar beslag ge legd op deze schouwburg en Walt Disney wil er een film over het leven van Johann Strauss maken. (Van onze correspondent) WENEN. Niet-ingewijden mogen nog geen kijkje nemen in het Theater an der Wien, de bijna vervallen ba rokke schouwburg, die door het Weense gemeentebestuur is aangekocht en nu wordt gerestaureerd. Uiterlijk wordt dit theater geheel in de oorspronkelijke stijl hersteld, maar tevens zorgt men ervoor dat alle hedendaagse veiligheids voorschriften in acht worden genomen en dat er een zeer moderne toneelinstallatie wordt aangebracht. De restauratie is reeds zover gevorderd, dat de Weners de voor- en achter pui in hun oorspronkelijke vorm en kleur kunnen bewon deren. Van binnen lijkt het nog op een wanordelijke werk plaats, maar toch legt men reeds de laatste hand aan de beschildering en belichting. Het interieur is in de oor spronkelijke stijl hersteld met veel wit en goud, dat goed contrasteert met het diepe rood van de gordijnen en de bekleding van de zitplaatsen. Ook de drie galerijen zijn be waard gebleven, maar de architecten hebben de constructie moeten versterken en stutten, omdat het geheel reeds zeer bouwvallig was geworden. Er zijn in deze schouwburg nu 1.165 zitplaatsen en 70 staanplaatsen. Daar de brandweer een woordje mee te spreken had, werden de in- en uitgangen verbreed en kon ook de foyer worden vergroot. Dat alles valt echter niet zozeer in het oog, evenmin als het feit dat de toneelinstallatie en vooral de belichting geheel werden gemoderniseerd. Zodoende beschikt dit baroktheater niet alleen over een draaibaar toneel, maar ook over een ge compliceerde toneelopbouw, die op rails werd gemonteerd en die geheel automatisch wordt bediend evenals de belich ting. De totale kosten bedroegen tot nu toe ongeveer 80 mil joen schilling, dat is meer dan 12 miljoen gulden. DE GOUDEN KOETS is een bekende verschijning voor alle Nederlanders ge worden in de afgelopen zestig jaar. De eerste jaren na de bevrijding werd de gouden koets niet gebruikt op Prinsjesdag, aangezien Koningin Wilhelmina deze luis ter niet passend achtte bij de soberheid, die herrijzend Nederland moest betrachten na de jaren van beproeving, rouw en ver arming. De inhuldigingsplechtigheid in Amsterdam in 1948 betekende de terug keer van de gouden koets bij koninklijke plechtigheden. In de bezettingsjaren heeft de gouden koets ongebruikt in de koninklijke stallen gestaan, waar zij in 1945 tot aller ver wondering en vreugde geheel ongeschon den werd aangetroffen. X.-. De koets werd gebouwd in Hollandse Renaissancestijl. Zij moest een allegori sche voorstelling worden van het Neder landse volk en zijn geschiedenis en van de gevoelens die de gemeenschap ons vor stenhuis en de jonge koningin toedroeg. Talloze dierfiguren, plantenmotieven, em blemen en attributen uit de oudheid en le gendes en symbolen van arbeid en men selijke activiteiten werden er in verwerkt. Het is niet doenlijk de symbolische bete kenis al van deze versieringen te vermel den. Wij zullen ons tot enkele voorbeel den moeten beperken. DE OP DE NAVEN der wielen aange brachte zonnen beelden het mild schijnen de koningschap uit, waaruit de gouden spaken als schitterende stralen naar alle zijden uitschieten. Zij worden opgevangen door de velgen, die het firmament met de tekens van de dierenriem verbeelden. Op deze wijze wordt de gehele koets, die Deze figuur wordt omringd door de vrede, het onderwijs, de handel, de nijver heid en de veeteelt aan de ene zijde, aan de andere kant de muziek, de dichtkunst, de wetenschap en de beeldende kunst, ter wijl dit paneel geheel links het recht toont, geleid door de wijsheid en geschraagd door het leger, de tucht en de orde. De hulde van de koloniën doet in deze tijd heel sterk als een anachronisme aan: een echo van de grote veranderingen, die zich in de laatste halve eeuw in de we reld hebben voltrokken, waarvan de meest abrupte en pijnlijke, door de historie af gedwongen verandering plaatsvond onder het bewind van Koningin Juliana. Op dit paneel troont de Nederlandse Maagd in het centrum, aan weerszijden geflankeerd door zonen en dochters van het koninkrijk overzee die hun gaven aandragen. Rechts een vergezicht op het nu voormalige Ne derlands Oost Inriië, links op de achter grond een beeld van de west. Het paneel in de rechter zijkant van de Gouden Koets. In het midden een vrou- wefiguur die de verbondenheid tussen Oranje en Nederland symboliseert, om ringd door vrede, onderwijs, handel, nij verheid en veeteelt. Aan de rechterzijde en links de figuren die de muziek, de dichtkunst, de wetenschap en de beelden de kunsten symboliseren, waarachter ge heel links zichtbaar zijn de uitbeeldingen van het door wijsheid geleid recht, ge schraagd door leger, tucht en orde. OP DE VIER HOEKEN van de boven rand van de koets staan kinderfiguurtjes, die de koninklijke wapens. met lauweren omkransen, terwijl cherubijntjes zegelinten vlechten om de koninklijke initialen bo ven de portieren. De kroonlijst toont de wapens van de elf provincies, vooraan de iets groter uitgevoerde wapens van Noord holland en Amsterdam. Ie vlucht de bok schragen. Er zijn hoorns van overvloed, narren die in hun handen de ivoren handvatten klemmen, en men vindt er het kunstzinnig uitgevoerde jaar tal 1898, het jaar van de inhuldiging en aanbieding van de gouden koets. HET INTERIEUR is van een verfijnde schoonheid. Voor de bekleding werden on-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 13