Concertgebouworkest terug van
ongeëvenaard succestoernee
Plezierige expositie in „De Ark"
Kerkconcert door Haarlems
Christelijk Mannenkoor
-UITGAAN IN HAARLEM
i
Fill
Japanner die tijdens een concert gekucht had
stuurde een excuusbrief aan de dirigent
Haagse Comedie speelt
twee premières
voor Haarlem
Werk van Lou Strik
„In yt Goede Uur
vervetal
nkel
sterk... prachtig
«IJ En
V R IJ D A G 4 MEI 1962
15
Tower
fambswoollen
sportcolberts
v.a. 109,50
House of England
Tower lichtgewicht
zomerkostuums in
Tyralon-80
149,50
House of England
Tower
lichtgewicht
zomerpantalons
va. 39,50
House of England
MUZIEK
TONEEL
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
LEZEN EN LATEN
LEZEN
T elevisieprogramma
Jos. de Klerk
Bob Buys
Expositie van K.Z.O.D.
in het Huis Van Looy
De radio geeft zaterdag
1
HET CONCERTGEBOUWORKEST
is gisteravond in Amsterdam terugge
keerd van haar meest succesvolle en vol
doening gevende tournee. In de afge
lopen drieëneenhalve week hebben de
107 musici, onder leiding van Bernard
Haitink en Eugen Jochum, vijftien con
certen gegeven in zeven Japanse steden.
Meer dan 45.000 Japanners hebben er
een gemiddelde toegangsprijs van 20
en vaak een nacht lang wachten voor de
concertzalen voor over gehad, om het
beroemde orkest te zien en te horen.
Miljoenen anderen hebben aan radio en
televisie gekluisterd gezeten. De Japan
se critici beschikten nauwelijks over vol
doende superlatieven, om de prestaties
van het orkest te prijzen.
„NIMMER HEB IK een z.o dankbaar
gehoor meegemaakt", aldus dirigent Ber
nard Haitink. „Zodra de dirigent het po
dium betrad viel er een stilte in de zaal
die haast beangstigend was. Na afloop
bleef men zitten. Niemand rende naar de
vestiaire, maar men bleef om de musici
met een warme ovatie te danken".
„Nergens heb ik een dergelijke onge
looflijke stilte tijdens het musiceren be
leefd", zei ook dirigent Eugen Jochum,
die Japan twee jaar geleden alléén be
zocht. „Wij hadden enorm succes met de
vijfde van Bruckner, een componist die
daar vrij onbekend is. Het is een zwaar
stuk, dat 80 minuten duurt, maar men
was zeer enthousiast".
DIRECTEUR P. C. HEUWEKEMEIJER
had alle concerten als toehoorder in de
zaal meegemaakt:„In de 25 jaar dat ik
aan het orkest ben verbonden heb ik nog
nooit in zo'n korte tijd vijftien concerten
op een dergelijk hoog peil meegemaakt.
Nooit heb ik zo veel geluk op de gezich
ten van de toehoorders gezien. Meerma
len kon ik tranen van ontroering niet be
dwingen. Zo groot was het enthousiasme,
dat vrijwel altijd toegiften*moesten worden
gegeven. Vaak moesten er dwangmiddelen
worden toegepast, om een eind aan het
concert te maken, zoals het uitdraaien
van het zaallicht. Het spelen van de volks
liederen wilde ook wel eens helpen.
Een van toehoorders, die tijdens een con
cert enige malen had gehoest, stuude de
volgende dag een briefkaartje aan de di
rigent waarin hij zijn excuses aanbood.
HET ORKEST speelde in Osaka, Yawa-
ta, Hiroshima, Nagoya, Shizuahe, Tokio,
en Koriyama. In de laatste stad stond een
klas schoolkinderen op het perron, om de
Nederlanders te verwelkomen met het zin
gen van het lied „Piet Hein". De zalen in
de diverse steden hadden een accommoda
tie van 3000 tot 5000 toehoorders. Bernard
Haitink noemde de akoestiek in de zaal
van Osaka „subliem" en die van Tokio
„schitterend". Gevraagd naar zijn indruk
ken over Hiroshima, zei de dirigent: „Hi
roshima maakte op mij een lugubere in
druk, al is de stad dan ook geheel op
gebouwd. Nee laat mij er maar niets van
zeggen. Het publiek was daar nog dubbel
zo aandachtig als elders".
Even later vernamen wij, dat de heer
Haitink in deze stad het initiatief heeft
genomen tot het, namens het gehele or
kest, neerleggen van een krans bij het
voornaamste monument, dat aan de
atoomaanval van 1945 herinnert.
ALS VERTEGENWOORDIGER van het
bestuur van de Orkeststichting en van de
stad Amsterdam heeft de hoofdstedelijke
wethouder van kunstzaken, mr. A. de
Roos de tournee meegemaakt. Hij zei:
„Het is een grote belevenis geweest. De
Japanners zijn een krachtig levend volk
met een grote culturele belangstelling. Al
le zalen waren uitverkocht. Het succes
De dirigenten van het orkest bij hun
aankomst op Schiphol; links Eugen
Jochum en rechts Bernard Haitink.
belangrijk deel de oorzaak van ons suc
ces geweest."
HET ORKEST, dat op 8 april naar
Japan vertrok, keerde naar Nederland te
rug met een D.C.-8 chartervliegtuig, dat
over de Pool vloog. Honderden familie
leden en bewonderaars waren naar Schip
hol gekomen, om de musici, die met de
armen vol souvernirs uit het vliegtuig
kwamen, te begroeten. Op het platform
werden zij verwelkomd door de Japanse
ambassadeur, burgemeester mr. G. van
Hall en anderen. De voorzitter van de
orkeststichting, mr. G. N. Greup sprak
in een korte speech zijn vreugde uit over
de behouden terugkomst van „dit kost
bare bezit van Nederland".
Naast de vele geschenken, waaronder
een prachtige geisha-pop, werd na de
aankomst door een tweetal bewonderaar-
ters aan de beide dirigenten een fotoboek
gen had verzameld van de dirigenten en over Japan aangeboden. Evenals verleden
all? 107 m"Overal 'vaar wij kwa- j jaar na de tournee door de Verenigde
men werden wij bestormd door jongelui. Staten zal het Concertgebouw-orkest in
Vele musici werden voorts benaderd door het RAI-gebouw een concert geven voor
mensen, die muziekles wilden nemen, al een massaal publiek. Dit concert zal op
was het maar voor een uurtje in het 23 juni plaatshebben. Het eerste optre-
hotel. De houding van het publiek heeftden na de Japanse reis zal op 14 mei
de musici geïnspireerd en is voor een in het Concertgebouw zijn.
van het orkest heeft Nederland en Am
sterdam veel goed gedaan"
Op een geluidsbandje hebben wij de
Nederlandse ambassadeur in Tokio horen
zeggen hoe dankbaar hij voor de komst
van het orkest is geweest. „Het Concert
gebouw-orkest is in Japan al sinds 1920
van de grammofoonplaten bekend. Als
aan de komst van een orkest echter zo'n
grote roem vooraf gaat, stelt dat hoge
eisen aan dirigent en musici. Maar het
is een daverend succes geworden. Om de
betekenis hiervan te begrijpen dient men
te weten, dat in Japan, dat regelmatig
door de beste orkesten ter wereld wordt
bezocht, een hoge standaard wordt aan
gelegd".
DIRIGENTEN en musici werden over
al belaagd door handtekeningenjagers.
Musicus S. Tromp vertelde: „Onze han
den waren vaak stijf van het schrijven
van handtekeningen. In Osaka heeft een
man vijf dagen lang in ons hotel ver
toefd, tot hij ten slotte de handtekenin-
Advertentie
Modenieuws uit Engeland
pled de poule met brufna
QYerruit." Chic en apart.
Amsterdam, Regullersbreestr. 21-23 j
tegenover Tuschlnskl
Men herinnert zich misschien dat ik
bij het bespreken van exposities in De
Ark nogal eens tot een vergelijken kwam
met wat verwacht kan worden van kan
didaten voor de akte middelbaar tekenen.
Thans kan men tot 28 mei in De Ark
kennismaken met werk van de kwaliteit,
die ik bedoel. Want Els Korver, die hier
schilderijen, tekeningen, gouaches en gra
fiek vertoont, heeft nog niet zo lang ge
leden examen voor genoemde akte ge
daan. Bovendien toont zij meer dan het
minimum, dat voor de praktijkvakken ge-
eist kan worden, zodat ik kan spreken
van een allerplezierigste tentoonstelling.
Veel hier heeft het karakter van de
vlotte en rake studie. Els Korver heeft
MET MEDEWERKING van de sopraan
Tine van Raalte, de organist Simon C.
Jansen en het Charlotte de Bourbon-
schoolkoor, gaf Haarlems Christelijk
Mannenkoor donderdagavond een uitvoe
ring irn de Wilhelminakerk aan de Ge
dempte Oude Gracht te Haarlem. Het koor,
dat er kwantitatief blijkbaar niet op ach
teruit gegaan is handhaafde onder zijn
nieuwe dirigent, Teke Bijlsma, zijn stand.
Het was ook nu en dan merkbaar, dat
Bijlsma's pogingen om wat meer klaarte
en kleur in het klankmateriaal te brengen,
met goed gevolg aangewend werden. Dit
wekt dan ook verwachtingen, dat het
ensemble, onder de opwekkende stuwing
van deze vlotte musicus een vrijmoediger
en losser elan in zijn prestaties zal be
reiken.
LOS EN VRIJMOEDIG, en daarbij ook
overtuigend klonk ook nu reeds de Hymne
van Gebhard, muziek zonder problemen,
die verlokt om er zich helemaal voor in
te zetten. Koralen van Bach in bewerking
voor mannenkoor zijn gevaarlijker din
gen, niet alleen omdat het daarbij op
moeilijker te bereiken evenwicht aan
komt, maar ook omdat men ze uiteraard
met een (overigens te loven!) ingetogen
heid benadert, die de stemmen drukt en
het vrij-uit zingen beknot. Een zeer aan
nemelijk resultaat werd bereikt met het
vaardig polifoon gecomponeerde „Miserere
mihi" van Tom de Vries. En met het meer
eenvoudig gezette „Benedictus" van M.
Müller kwam men in klankverhouding en
ongeremde zangvreugde de sfeer van de
hierboven geciteerde Hymne al dicht na
bij. Twee Valeriusliederen en het Wil
helmus duidden op de herdenkingsdagen.
Men zong in onze nobele volkshymne nog
steeds: blijf ik tot den „doet". Ik hoop dat
Teke Bijlsma er zijn zangers van zal weten
te overtujgen, dat het niet„doet" maar
gewoon „dood" moet zijn; al rijmt dit niet
met „bloed", het is dan tenminste logisch,
want „doet" is geen bestaand naamwoord
en is het ook nooit geweest. In de zestien
de eeuw toen het Wilhelmus gedicht werd,
gold „oe" voor „oo". En wat het rijm
Advertentie
Naast 'lightweights' in wol
met mohair en/o( zijde:
Polyester met super Merinos-
wol. Ideaal voor op reisl
Advertentie
Gemakkelijk In de vakantie
Terylette, div. effen tinten,
kreuk- en vlekvrij', plooifixi
Amsterdam, Reguliersbreestr. 21-23
tegenover Tuschlnskl
In het week-end van 12 en 13 mei zal
De Haagse Comedie in de Stadsschouwburg
twee premières voor Haarlem brengen;
zaterdag 12 mei een voorstelling van „Pas
op de verf" (Prenez garde a la- pain-
ture), komedie in drie bedrijven van Rene
Fauchois. Onder regie van Paul Steen
bergen treden hierin op: Ida Wasserman,
Joris Diels, Annie Leenders, Jan van Ees,
Maria de Booy, Eric van Ingen, Bas ten
Batenburg, Camille de Vries, Manfred de
Graaf. De vertaling is verzorgd door Joris
Diels, terwijl Hep van Delft het décor
heeft ontworpen.
Op zondag 13 mei volgt dan een opvoe
ring van „Pour Lucrèce" van Jean
Uuduöoux, vertaald door Max Nord onder
de titel „De Enfel van het kwaad".
De reg.e is m hanuen van Bob de Lange;
oecurs en costumes worden verzorgd door
.lairy Vvicn. De medespelenden zijn: Anny
de Dange, Frans van der Lingen, Anne-
Marie Heyligers. Carl van der Plas,
Georgette Hagedoorn, Leo de Hartogh, Do
van Stek, Wiebe Brandsma, Else Valk
John Koch. Wim van Rooij, Kees Coolen
en Ariette van Embden.
Zondag 6 mei, Teyïers museum, 15 uur:
Bespeling van 't 31-toons-orgel. Anton
de Beer voert werken uit van Couperin,
Badings en van hemzelf.
Dinsdag 8 mei. Concertgebouw. 20.15 uur:
Concert door het Noordhollands Phil-
harmonisch Orkest, o.l.v. Henri Arends,
m.m.v. Branka Musulin, piano. Uitge
voerd worden: Beethoven, Ouverture
„Fid'elio" en Vierde pianoconcert en
Tsjaikofsky, Zesde symfonie.
Dinsdag 8 mei, Grote of St. Bavo kerk,
1617 uur: Orgelconcert door Piet Kee.
Donderdag 10 mei, Grote of St. Bavo kerk,
1617 uur: Orgelconcert door iPet Kee.
Vrijdag 4 mei, Stadsschouwburg, 20.45 u.:
Opvoering van „Stilte der zee", bewer
king door Jean Mercure van de gelijk
namige novelle van Vercors, door de
acteurs die dit spel onlangs voor de
televisie opvoerden (Herdenkingsavond,
Raad voor de Jeugd).
Zaterdag 5 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Toneelgroep Ensemble geep een voor
stelling van „Een hoed vol regen", van
Michael V. Gazzo. Onder regie van Jan
Retèl treden o.a. op: Shireen Strooker,
Joke v. d. Berg, Cor van Rijn, Sylvain
Poons en Wim v. d. Heuvel.
Zondag 6 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Ensemble herhaalt de voorstelling van
„Een hoed vol regen" (Zie zaterdag).
Maandag 7 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Toneelgroep Theater met „De Leuge
naar", blijspel van Goldoni. M.m.v.: Coen
Flink, Richard Flink (regisseur), Winni-
fred Bosboom, Martine Crefcoeur, Eric
v. d. Donk. Gerard Hartkamp e.v.a.
Bevrijdingsdag: Voor de feestelijkheden
op zaterdag 5 mei zie men het program
ma hiervan elders in deze editie.
Zaterdag 5 mei, Concertgebouw, 20 uur:
Het operettegezelschap „Diogé" geeft een
uitvoering van de operette „Der Zigeu
nerbaron" (Centrum Comité Koningin
nedag).
Zondag 6 mei, Concertgebouw, 14 uur:
Feestmiddag verzorgd door het Haar
lems Kleinkunst Theater.
Zendag 6 mei. Tuinzaal Concertgebouw,
20 uur: Openbare dansavond.
i Maandag 7 mei, Foyer Minervatheater,
20.15 uur: Hella Haase spreekt over
moderne na-oorlogse Nederlandse
romans en romanschrijvers (Heemsteed-
se Kunstkring).
Maandag 7 mei, Clubgebouw Kleverlaan,
19.30 uur: Speelavond van „Jeugd en
Muiiek". Programma: Mozart, Handel,
Brahms en Debussy.
Dinsdag 8 mei en donderdag 10 mei. Stads
schouwburg, 20 uur: Het Nieuw Operette
Gezelschap geeft een uitvoering van de
operette „Die Ungarische Hochzeit", op
muziek van Nico Dostal.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 13: Tentoonstelling van schilde
rijen, tekeningen, gouaches en etsen van
Els Korver. Dagelijks geopend van 917
uur en op maandag, woensdag en vrijdag
tevens tijdens de concerten van 1820
uur. Tot 26 mei.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Nieuwe
Kerksplein: Gedurende de maand mei
expositie van grafiek van Lou Strik,
dagelijks geopend van 1022 uur;
dagelijks klassiek grammofoonplaten-
concert van 2122 uur.
Galerie „Uittenhout", Kleine Houtstr. 41:
Tentoonstelling van schilderijen van
Josef Santen. Van 5 tot en met 27 mei.
Dagelijks geopend van 10.3017 uur,
zondag van 14—17 uur; bovendien vrij
dagavond van 2022 uur.
Hoofdwacht, Grote Markt: Tentoonstelling
„Oranjebezoeken aan Haarlem in de
laatste zestig jaar", ingericht door de
vereniging „Haerlem". Van 5 t/m 12 mei
dagelijks geopend van 1417 uur; 12 mei
ook van 10—12 uur.
Museum „Het Huis Van Looy", Kamper
laan: Tentoonstelling van werk van 32
leden van het genootschap „Kunst zij
ons doel". Tot 28 mei. Dagelijks geopend
van 1012.30 en 13.3017 uur, zondag
1417 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden
Dagelijks geopend van 10-17 uur; zon
dag van 13-17 uur. Bijzondere avond
openstelling van 20.30-22.30 uur (ook zon
dag).
Teylermuseum Spaarne 16: Tentoonstelling
uit eigen bezit. Schilderijen 19de en 20-
ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Ita
liaanse en Franse school. Fossielen, his-
torisch-natuurkundige instrumenten. 31-
tooms Fokker-orgeL Dagelijks geopend
Lijst van aanwinsten der Stadsbibliotheek:
Romans: Berkhof, Omnibus (Inspecteur Mar
cus in Marokko - De dood is in Napels - De
commissaris gaat uit stelen); Mann, Oordeel te
Neurenberg; Pressburger, De muis stierf op zon
dag, de la Roche, Finch's fortuin; Simenon,
Maigret en het huis van de rechter; van Salo
mon, Die Geachteten; Gardner, The case of the
perjured parrot; Ustinov, Add a dash of pity
Ontwikkelingsboekende Vreese, Over hand
schriften en handschriftenkunde; Modern niet-
godsdienstig humanisme door W. Ban
ning, H. Bonger, J. P. van Praag e.a.; West,
Homosexualiteit; Klijn, Inleiding tot het Nieuwe
Testament; van Leeuwen, Studies in godsdienst,
occultisme en esoteriek; Emigratie 1960, verslag
over de werkzaamheden van de organen voor de
emigratie; Noordatlantische Verdragsorganisatie,
de Kopp, Teilhard de Chardin; Crain, Wat is
reuma en wat is er aan te doen?; Yü-fei, Oos
terse keukengeheimen; Verlichting, door J. W.
Favié, C. P. Damen, G. Hietbrink e.a.; Maschler,
New English dramatists: Ibert, Antoine de Saint-
Exupéryde Poortere, Martinus Nijhoff; Böll,
Hier is Tibten, verhalen, essays en een hoorspel;
H. F. Boot 85 jaar, eretentoonstelling; Heerkens,
Zelf maken, zelf bespelen; Werumeus Buning,
Woestijnen van water, ontmoetingen met zeeën,
zeevolk en water; Kennan, Rusland en het wes
ten onder Lenin en Stalin; Haarlem, een onder
zoek naar de sociale structuur, een bijdrage voor
een reconstructie en saneringsbeleid; Sociale at
las Noord-Holland, dl. 1: Bevolking; Jaarverslag
Stichting Haarlems Bloei 1961.
(behalve op maandag) van 11-15 uur. De
eerste zondag van elke maand van 13-15
uur.
Bisschoppelijk Museum Jansstraat: Oude
religieuze kunst, sehilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. Het museum
is geopend iedere werkdag, uitgezonderd
maandag van 10-12.30 en van 13 30-17
uur; op zon- en feestdagen van 14-17 uur
VOOR VRIJDAG
NATIONAAL PROGRAMMA: 19.50 Do
denherdenking. 20.10 Pauze. 20.15 Journaal
en weeroverzicht. VARA: 20.30 Dagboek
van Anne Frank, toneelstuk.
VOOR ZATERDAG
NTS: Eurovisie: 14.45 Reportage van
de wedstrijd om de Engelse voetbalbeker
te Londen. KRO: 16.45 Verkeer... ver
keerd. 17.00-17.30 Voor de kinderen. 19.30
TV-film. NTS: 20.00 Journaal en weer
overzicht. 20.20 Nationaal programma:
De Pilotenlijn, gefilmde documentaire.
KRO: 21.00 Zaterdagavond-akkoorden, ga
.,dood-bloed" betreft, dit is een kwestie
van Zeeuws en Brabants dialect, terwille
van de logica doen wij verstandig ons
daar niet aan te stor- al doet de
meerderheid in Nederland het verkeerd.
VAN DEZE „SCHOOLVOSSERIGE"
stunt afstappend, kan ik verder vertellen,
dat het schoolkoortje onder leiding van
Teke Bijlsma enige frisse liederen van
Wim Terburg zong en een niet onaardige
indruk wist te wekken met een mooie, in
zwevend ritme gezette Psalm 149 van een
niet genoemde comoonist. Waar het zingen
van de kinderen wel eens even ontstemde,
was het voor de handliggend, dat een te
klein stijgende secund de oorzaak was ge
weest. Overigens verdiende het jeugd-
ensemble een compliment voor de uit
spraak.
Tine van Raalte gaf een welbegrepen
vertolking van een fraai solo-motet van
Heinrich Schütz, in diens kenmerkende
rappresentativo-stijl, waar het vooral op
uitdrukking van de tekst aankomt. Met
een intelligente voordracht van het „Pie
Jesu" uit het „eRquiem" van Fauré en het
„Magna res" van Hendrik Andriessen
maakte zij een betrekkelijk tekort aan
vocale glans in de hoogte goed. De fraai
getinte orgelbegeleidingen, waarmee de
zangeres door Simon C. Jansen gediend
werd, hielpen bovendien niet weinig mee
om deze fraaie zangstukken sfeer en
expressie te geven.
ALS SOLIST optredend dwong Simon
C. Jansen met virtuoze techniek en goede
smaak het orgel tot verrassende effecten,
vooreerst met een paar orgelkoralen van
Bach, vervolgens met diens briljante
Toccata in d en tenslotte met de Tien
Inventies van Albert de Klerk. Het was
alles orgelkunst op zijn best. Een talrijk
publiek toonde belangstelling voor deze
avond.
smaak en toont talent voor het portret. Zij
heeft een goed gevoel voor de houding
harer modellen, zij heeft een even goed
gevoel voor de atmosfeer rond de dingen.
Mooi van expressie en licht is een klein
vrouwenportret (no. 20). Een zwak heb
ik ook voor het portret van Mevr. But-
tinghausen, dat naar ik weet goed gety
peerd werd, want ik herkende het model
op slag.
Toch ben ik erg benieuwd naar het
vervolg in Els Korvers ontwikkeling. Want
zij zal op de duur toch ook meer door
werkte zaken moeten maken dan de hier
vertoonde, en dat met het gevaar dat
zij iets van haar zwierige voordracht
voor een tijd kwijt raakt. Ik hoop dat zij
daar goed doorheen komt, als zij inder
daad tot het betrachten van enige ver
dieping komt.
Met zulke gaven als de hare is zij ver
plicht tot meer. Meer bijvoorbeeld dan
het charmante stilleven met vruchten. In
haar grafiek gaat zij al verder. De tech
niek eist nu eenmaal een overdachter con
cipiëren en dat blijkt zij gelukkig aan te
kunnen. Bewonderenswaardig is haar ets,
die zij „Dien als Titus" noemde.
Men beseffe dus dat we hier te doen
hebben met een expositie van iemand, die
aan het begin van een loopbaan staat.
Els Korver heeft bovendien nog wat voor
op collega's, die in eenzelfde periode ver
keren. Een expositie van iets mindere kwa
liteit kan nog met welwillendheid beke
ken worden. Te veel tentoonstellingen hier
vermochten dat nauwelijks op te roepen.
Kandidaten voor exposities dienden eigen
kwaliteiten dit keer eens te meten aan
die van Els Korver.
Advertentie
ff
„In 't Goede Uuur" wordt deze maand
werk van de graficus Lou Strik geëxpo
seerd. Striks technisch kunnen en kennis
zijn groot te noemen. Ik leerde hem waar
deren om zijn houtsnedes, die thans hout
gravures genoemd mogen worden. Tussen
het zwart en het wit kwam het grijs van
de arceringen. In een tijd als deze wordt
een vakmanschap als dat van Strik mis
schien met wat minder interesse bekeken
dan voorheen. Voor wie enigszins met dit
vak op de hoogte is kan het beschouwen
van Striks prenten een boeiend iets zijn.
Men bekijke bijvoorbeeld eens de nieuw
jaarskaart. met een naakt en een met pijl
en boog gewapende centair, op de zo prach
tige beheerste structuur der lijnen. Het
is namelijk niet onmogelijk dat sommige
beschouwers niet direct door Strik geboeid
worden, daar werk in deze vormgeving al
vaak vertoond is en veelal niet meer pre
tendeert dan illustratie te zijn. Bovendien
lijkt hier sprake van enige koelheid, on
danks een expressionistische tendens en
zelfs een wat karikaturaal vormen. Bij een
dergelijke beheersing en wil tot nog ver
dere ontwikkeling, moet de verbeeldings
kracht van de kunstenaar wel zeer bijzon
der zijn wil 't werk ons idrect boeien. Strik
toont verbeeldingskracht, maar zijn ver
beeldingen hebben misschien enige uitleg
nodig. Wie Strik om meer zou willen be
wonderen dan om het louter schone resul
taat doet dan goed zich in te leven in het
ontstaan en de groei van deze prenten.
Uit Striks wijze van steken zal ons dan een
grote gevoeligheid blijken. Hoewel Strik
zich ook in andere technieken thuis toont,
prefereer ik zijn houtgravures omdat ik
door deze welllicht het meest van de mens
Strik te zien krijg. Bij liefhebbers van gra
fiek zal hij ook met andere werk zeker
respect afdwingen. Hij vertoont eruditie
en ook dat maakt een ontmoeting interes
sant.
Gisteravond is in het huis Van Looy
aan de Kamperlaan in Haarlem een ten
toonstelling geopend van werken van 32
leden van de vereniging „Kunst zij ons
doel". Na een kort inleidingswoord van
de voorzitter van de vereniging, de Spaarn-
damse kunstschilder L. Spierenburg, na
men de aanwezigen een halve minuut
stilte in acht ter nagedachtenis aan de
onlangs overleden leden S. H. de Roos
en dr. A. Melchior.
Vervolgens opende mr. M. J. M. To-
nino, ambtenaar van culturele zaken in
de gemeente Heemskerk, de tentoonstel
ling. „Het is de bedoeling dat de men
sen die deze expositie bezoeken niet al
leen het werk dat hier hangt zullen be
zichtigen maar er ook toe zullen komen
de schilders op hun ateliers op te zoe
ken om daardoor een betere keuze te kun
nen maken", zei de heer Tonino die ver
der constateerde dat vele Nederlanders
gemakkelijker geld uitgeven voor dure
luxe-voorwerpen dan voor een goed schil
derij.
In de tentoonstelling, die wordt gehou
den tot 28 mei, worden schilderijen en
enkele beeldhouwwerken geëxposeerd. Bij
aankoop van kunstwerken wordt subsidie
verleend door het ministerie van Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen.
EXPOSITIE IN BLOEMENDAAL.
De tentoonstelling van werken van in
Bloemendaal woonachtige beroepskunste
naars, die in huize „Bloemendaal" gehou
den zal worden, zal op zaterdagmiddag 12
mei om drie uur door de Bloemendaalse
varieerd programma. 21.50 Sport. 22.10 wethouder van Onderwijs, mejuffrouw dr
TV-film 22.40-22.50 Epiloog. M E. Nolte, geopend worden
A A ttKOND/G//1G£H sn BESCHOUW!M GE tl
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
16.00-24.00 Nationaal Programma.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnas
tiek. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. 8.00
Nieuws en postduivenberichten. 8.19 Muzi
kale ochtendpost (gr.) 8.35 Van de voor
pagina, praatje. 8.40 Grammofoonmuziek.
8.50 Wegwijs, tips voor toeristen. 9.00 Gym
nastiek voor de vrouw. 9.10 Kerkorgelmu-
ziëk (gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40 Vocaal
vrouwenensemble. VPRO: 10.00 Samen
thuis, praatje. 10.05 Morgenwijding. VARA
10.20 Lichte muziek. 10.50 Tentoonstellings
agenda. 10.55 Jazzmuziek. 11.20 Sport. 11.45
Lichte grammofoonmuziek. 11.45 Lichte or
kestmuziek en zang. 12.15 Van de wieg tot
het graf: vragenbeantwoording. 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.34
Lichte muziek. 12.50 Oranje in 't zilver,
reportage Koninklijk bezoek aan Zwolle.
13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20
Jazzmuziek. 13.35 Tussen mens en nevel
vlek, lezing. 13.50 Jazzmuziek 14.10 Voor
de jeugd. 14.45 Kanttekeningen, lezing.
15.00 Operettemuziek (gr.) 15.30 Weekjour-
naal. NATIONAAL PROGRAMMA: 16 00
Toespraak. 16.05 De helden van Nova Zem-
bla, hoorspel voor de jeugd. 16.45 Lichte
orkestmuziek. 17.15 Actualiteiten, of: gram
mofoonmuziek. 17.30 Onze industrie, bron
van nieuwe welvaart, klankbeeld. 18.00
Nieuws. 18.15 Lichte orkestmuziek. 18.45
Oranje in het zilver: reportage van net
Koninklijk bezoek aan Arnhem. 19.00 Die
vijfde dag in mei: Kerkelijke herdenkings
bijeenkomst. 20.00 Nieuws. 20.05 Dit is ons
leven!: feestelijk gevarieerd programma.
21.30 Promenade-orkest en zangsolisten.
22.00 Ik en de horde, hoorspel. 23.00 Nws.
23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.50 Dag
sluiting. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00
KRO. 15.55-24.00 Nationaal Program
ma.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Geestelijke lie
deren. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgenge
bed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Pluk
de dag (gr.). 8.50 Van en voor bejaarden.
10.00 Voor de kleuters. 10.15 Klassieke mu
ziek (gr.). 11.00 Voor de zieken. 11.45 Or
gelconcert (gr.). 12.00 Middagklok-nood
klok. 12.04 Licht lunchconcert (gr.). 12.50
Mededelingen ten behoeve van land- en
tuinbouw. 12.33 Strijkorkest: amusements
muziek. 12.50 Lichte grammofoonmuziek.
13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.25
Kerkelijke fanfare: amusementsmuziek.
13.50 Teenagerkeuze (gr.). 14.10 Franse les.
14.30 Voor de jeugd. 15.30 Voor elk wat
wils (gr.). NATIONAAL PROGRAMMA:
15.55 Tweede helft v. d. eindstrijd om de
Engelse voetbalbeker en grammofoonmu
ziek. 17.30 Onze industrie, bron van nieu
we welvaart, klankbeeld over de wederop
bouw van onze nijverheid na de tweede we
reldoorlog. 18.00 Nieuws. 18.15 Licht en
semble. 18.45 Oranje in het zilver: repor
tage van het koninklijk bezoek aan Arn
hem. 19.00 Die vijfde dag in mei: kerke
lijke herdenkingsbijeenkomst. 20.00 Nws.
20.05 Radiophilharmonisch orkest, groot
koor en solisten: Klassieke muziek. 21.20
Oranje in het zilver: reportage van het
koninklijk bezoek aan Utrecht. 21.30 In
strumentaal kwartet: Klassieke muziek.
22.00 Ik en de horde, hoorspel 23.00 Nws.
23.10 Kamerorkest: Moderne muziek. 23.50
Dagsluiting. 23.55-24.00 Nieuws.
Brussel 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek.
12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek.
13.00 Nieuws. 13.15 Voor de teenagers.
14.00 Filmkroniek. 14.30 De Academie der
Discofielen. 15.40 Gevarieerde muziek. 16.00
Theaterkroniek. 16.20 Amusementsmuziek.
16.45 Reportages over de technische bij
stand aan de ontwikkelingslanden. 17.00
Nieuws. 17.15 Dagklapper en liturgisch
bericht. 17.20 Liturgische gezangen. 17.30
Gevarieerde grammofoonmuziek. 18.00 Or
gelrecital. 18.30 Voor de soldaten 19.00
Nieuws. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Dans
en amusementsmuziek. 21.00 Operettemu
ziek. 22.30 Gevarieerde muziek. 23.00 Nws.