m
m
Tweemaal de Haagse Comedie
tijdens het weekeinde
lilt:
TONEEL IN HAARLEM
1
Taptoe in Bennebroek
Studeatentoneclfestival
door Nijmegen gewonnen
Kunstmaand Amsterdam, 15 mei-15 juni
handhaaft weer drievoudige formule
The Connection" in Amsterdam
Rumoer in Aken over
gastregie door Veit Harlan
||H°PEn|[
MAANDAG 14 MEI 1962
1
FILM EN FILMWERELD
YVONNE GEORGI NAAR WENEN
Ad Interim
Benelux-filmfestival
voor amateurs
Kop vol zor
R 1 d
gen, business-boy?
naar in GENTLEROY l
Dr. Rivers nestor van de
virologie overleden
Kritisch geluid van
ds. Toornvliet in Utrecht
Huisconcert door twee
jeugdige musiciennes
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
De Franse schilder George Braque, die
gisteren 80 jaar is geworden, gefoto
grafeerd in zijn atelier.
De drumband en de brassband „D.S.V."
uit Warmenhuizen, welke zaterdag met
nog andere korpsen het bloemencorso met
muziek opluisterden, kregen op de avond
van dezelfde dag nog een uitgebreide taak
als medewerkers aan een taptoe, die op
het ruime Anemonenplein te Bennebroek
werd gehouden. Het was de eerste taptoe
van deze aard, die in deze plaats werd
gehouden, maar de officiële benaming
„Taptoe Bennebroek 1962" doet met re
den veronderstellen, dat men van plan is
in de toekomst meer taptoes als jaarlijk
se gebeurtenissen te organiseren.
Het plaatselijk fanfarekorps „Kunst na
Arbeid" met zijn drumband als onderaf
deling was eveneens ingeschakeld. Voor
het Bennebroekse korps betekende dit op
treden een welkome ervaring op taptoe-
gebied, welke de muzikanten zich onge
twijfeld ten nutte zullen kunnen maken,
wanneer het 60-jarig bestaan van de ver
eniging in 1963 feestelijk gevierd zal wor
den. Ik hoop, dat men met het oog op dit
jubileum zijn gedachten eens zal laten
gaan over een mogelijkheid tot het aan
schaffen van uniformen, die beantwoorden
aan het aanzien van een vereniging van
deze leeftijd. Vöor het zelfvertrouwen van
fanfare-muzikanten is het uniform een
factor van betekenis.
De taptoe werd uitgevoerd onder leiding
van de heer W. van der Peijl. Onder het
dynamisch wisselende geroffel van het
van het Warmenhuizense tamboerkorps
speelden de muziekkorpsen een reeks gees
telijke liederen, die wel wat afwisseling
hadden kunnen verdragen met vlotte mu
ziek. Maar eindelijk kwam toch een mars
„Punjaub" van Wayne de plechtige sfeer
doorbreken, later nog gevolgd door de mar
sen „Arromanches" en „Florida" en de
voor taptoes blijkbaar zeer gewenste po
pulaire bewerking van „When the SaintS
go marching in".
Het was begrijpelijk, dat de stemming
van de instrumenten op deze koude avond
nog al eens in het gedrang kwam. Be
houdens enkele oneffenheden hebben de
korpsen verdienstelijk gespeeld. Verdien
stelijk was ook het optreden van de tam
boers, de pijpers en de hoornisten van de
drumbands, de vermoeidende dag die zij
achter de rug hadden in aanmerking geno
men.
P. Zwaanswijk
De eerste prijs in het studenten-toneel
festival is toegekend aan het Nijmeegs
studenten-toneel voor de voorstelling
„Monay's Kid don't cry" van Tennessee
Williams onder regie van Tine de Vries.
De beste speler was Wim Gussekloo van
„B.A.M.", de toneelgroep van S.S.R. uit
Wageningen, voor diens hoofdrol in „Cali
gula" van Albert Camus. De prijs voor de
beste speelster was voor mej. Agatha
Witteman (Leiden) voor haar rol Marianne
in „Jakobowsky en de Oversten" van
Franz Werfel.
Gedurende het studenten-toneelfestival
op 10, 11 en 12 mei in Wageningen ge
houden, hebben acht studenten-toneel
groepen uit Amsterdam, Leiden, Delft, Den
Haag, Nijmegen en Wageningen, negen
toneelstukken opgevoerd. Het „Studofes
1962" werd georganiseerd door de toneel
groep „Sint Franciscus Xaverius" uit
Wageningen.
Audrey Hepburn heeft toegezegd de rol
van Eliza Doolittle te zullen spelen in de
filmversie van „My fair Lady". Van de zij
de van Warner Bros, die de filmrechten van
de musical voor 5,5 miljeen dollar heeft
gekocht, is bekendgemaakt dat Audrey Hep
burn de toezegging telefonisch heeft ge
daan. Het is nog niet bekend wie professor
Higgins zal spelen. Genoemd worden Cary
Grant, Rex Harrison en Richard Burton
Met de verfilming zal begin 1963 een aan
vang gemaakt worden.
,PAS OP DE VERF" van René Fau-
chois heeft zaterdagavond in de Haarlem
se Schouwburg een bijzonder goed ont
haal gevonden; het applaus gold vooral
Ida Wasserman. Het stuk van Fauchois,
een Frans blijspel dus, werd gespeeld
in de Nederlandse vertaling van de En
gelse bewerking door Emlyn Williams. Het
stuk speelt nu ten huize van een Engelse
plattelandsdokter en alle personen zijn van
Engelse huize geworden.
De plot is geestig gevonden. De schilder
Chryst'opher Been is straatarm overleden.
Hij vond zichzelf een goed schilder. Slechts
één mens deelt die veronderstëlling. Gwen-
ny, de bejaarde dienstbode in het dokters
gezin. Zij heeft aan de arme drommel
veel goed gedaan, daarin bijgestaan door
dokter Haggett en diens vrouw. Als ge
volg van deze contacten moeten er nog
wat verwaarloosde schilderijen in het huis
zijn. Plotseling ontstaat er buiten me
deweten van het doktersgezin een enor
me vraag naar het werk van de schilder.
Een schilderijen-vervalser, een louche
kunsthandelaar en een beroemde criticus
komen het gezin bezoeken met veelal niet
al te beste bedoelingen. Zij willen in het
bezit van de schilderijen komen. De ware
aard van de gezinsleden blijkt dan. De
dokter, een goedige man raakt in de ban
van de hebzucht, waarin zijn vrouw en
een van de twee dochters reeds verkeert.
Gwenny echter niet. De dokter wil zelfs
schilderijen uit Gwenny's bezit verkopen
voor fancyprijzen maar tenslotte is zij het
die tegen alle financiële verleidingen is op
gewassen en die in de geest van de arme
schilder handelt. Zij behoudt zijn werk als
dierbare herinnering: zij is de enige die
van hem heeft gehouden.
Zo'n rol, een bejaarde, lieve en eenvou
dige vrouw, die men voor simpel zou ver
slijten, doch die op grond van een eer
lijke liefde als enige juist weet te han
delen, is geknipt voor Ida Wasserman.
Zij deed dan ook meer dan er een blij-
spelrol van maken. Het werd een karak
terrol. Joris Diels gaf eveneens veel nuan
cering aan zijn rol van plattelandsdokter.
De andere rollen werden ten opzichte van
deze twee genoemden in het algemeen iets
meer rechtlijnig gespeeld, een lijn dan in
de richting van een wat gemakkelijk be
haald succes,meer typeringen dan karak
teruitbeeldingen. Nu waren er ook rollen
die tot weinig méér gelegenheid boden.
Wij noemen nog Annie Leenders als mrs.
Haggett en Eric van Ingen als Tallant,
de geestig gespeelde vervalser. De ande
ren zijn overigens reeds eerder genoemd
in het première verslag.
„DE ENGEL VAN HET KWAAD" van
Jean Giraudoux is door de Haagse Come
die zondagavond in de Stadsschouwburg
gespeeld voor een werkelijk wel wat ge
ring aantal belangstellenden. De redenen
waarom Giraudoux de Nederlandse schouw
burgbezoeker niet zo aanspreekt zijn reeds
uiteengezet in de recensie in ons blad bij
de landelijke première. Een ervan is
zoals men ook bij figuren als Sartre en
Eliot kan constateren dat Giraudoux
zijn ideeën laat prevaleren boven de vraag
of zijn personages mensen van vlees en
bloed zijn.
Giraudoux stelt in dit stuk twee figuren
tegenover elkaar, de volkomen kuise Lu-
cile de verpersoonlijking van het Lu-
cretia-ideaal en Paola, een „slechte'
vrouw. De handeling speelt zich af in een
negentiende-eeuws decor in Aix-en-Pro-
vence, waar de man van Lucile, Blanchard,
Yvonne Georgi heeft haar werkzaam
heden bij Het Nederlandse Danstheater
onderbroken teneinde gevolg te geven aan
een uitnodiging van de directie van de
Weense Staatsopera om ter gelegenheid
van de 80ste verjaardag van Igor Stra-
winski op 17 juni a.s. de Weense première
van „Apollon Musagete" voor te bereiden.
Tijdens deze voorstelling wordt eveneens
in de choreografie van Yvonne Georgi het
ballet „Agon" uitgevoerd, dat in 1958 voor
de eerste maal in Wenen werd gegeven.
de procureur des keizers is. De klassieke
„verleider" die hier slechts de schijn te
gen zich heeft en toch de dood vindt is
graaf Marcellus. De overige personages
zijn bijna allen aanwezig om de hande
ling te steunen dan wel om de tekst-expo
sities van de hoofdrollen even te onder
breken of te beklemtonen, behalve een
vriendin Eugénie van Lucile en de koppe
laarster Barbette, die als nevenfiguur van
Paola optreedt.
Ideeëntoneel als dit wordt in ons land
piet vaak gespeeld. Eigenlijk heeft „Thea
ter" er min of meer het monopolie van.
Is het daarom, dat Bob de Lange als re
gisseur in de hoofdrollen actrices en ac
teurs heeft gekozen uit deze „school"?
Het waren Anne-Marie Heyligers als Lu
cile, Anny de Lange als Paola, Frans van
der Lingen als graaf Marcellus en Carl
van der Plas in de rol van Armand. De
eerste herinnerde ons sterk aan haar rol
van Iphiginea vóór de offerdood, die zij
nu als Lucile-Lucretia eigenlijk ook onder
gaat, zij het uit een ander motief. Rollen
als deze krijgen zeer gaaf gestalte bin
nen de mogelijkheden van haar persoon
lijkheid. Datzelfde kan in mindere of
meerdere mate van de andere genoemden
eveneens worden gesteld, met Anny de
Lange als een uitblinkende actrice.
Onder grote belangstelling heeft zater
dagavond in de Casino-schouwburg in
's-Hertogenbosch de prijsuitreiking plaats
gehad van het Benelux-filmfestival voor
amateurs. Het was de tweede maal, dat
een dergelijk festival in 's-Hertogenbosch
werd gehouden. In totaal werden 38 films
vertoond, de inzendingen waren naar de
mening van de jury gemiddeld van een
hoog gehalte, met name voor wat be
treft de film-technische verzorging. Er
was, naar het oordeel van de jury, ech
ter weinig originaliteit, een gebrek aan
dramatische opbouw in de speelfims, een
verwaarlozing van de functie van het ge
luid en een tekort aan een gevoel voor
humor.
In de diverse categorieën gingen eerste
prijzen naar de heren L. van der Vliet
(Amsterdam), R. Muller (Noordwijk), W.
Verbon (Vlaardingen), J. de l'Ecluse (Lei
den), C. Joly (België) en L. Pacqua
(België). Deze laatste kreeg tevens de door
Prins Bemhard beschikbaar gestelde me
daille voor de beste film van het festi
val. De heer Muller ontving de legpen
ningen, aangeboden door de commissaris
der Koningin in de provincie Noord-
Brabant en door het gemeentebestuur van
's-Hertogenbosch. Tweede prijzen wer
den verworven door de heren F. van Vae-
renbergh (België) en J. Zuurdeeg (Am-
by).
Advertentie
V)
30
ft!
NEW YORK (AP) Dr. Thomas M.
Rivers, pionier op het gebied van het vi-
rusonderzoek en leider van het program
ma dat tot de ontdekking van de Salk-
en Sabin-vaccins tegen kinderverlamming
voerde, is in de ouderdom van 73 jaar
overleden.
Dr. Rivers was sinds de oprichting in
1938 verbonden aan de Nationale Stich
ting voor Kinderverlamming. De afgelo
pen zes jaar was hij directeur voor medi
sche zaken van deze stichting.
Dr. Rivers werd in februari door hon
derd vooraanstaande virologen uit alle
delen van de wereld gehuldigd als de er-
delen van de wereld gehuldigd als „de er-
Amerikaanse virologie".
De Kunstmaand Amsterdam neemt sinds
lang een vaste plaats in het muziekle
ven van de hoofdstad i n. Zoals bekend,
onderscheidt de Kunstmaand zich van de
meeste soortgelijke ondernemingen door
drie factoren: in de eerste plaats streeft
men er naar eersterangs uitvoeringen te
bieden aan een minder kapitaalkrachtig
publiek. Een serie van vier avonden,
waaronder één avond opera in de Stads
schouwburg, kost niet meer dan de lut
tele somma van zes gulden alles in
begrepen. Verder vertonen de program
ma's een loffelijk afkeer van platgetre
den paden. Van de meesters van het
verleden staan meestal Mozart en Schubert
centraal (hetgeen ook dit jaar het geval
is). Daarnaast wordt een belangrijke
plaats ingeruimd aan de moderne Ne
derlandse componisten. Wat de uitvoerende
taken betreft, ook deze worden uitslui
tend aan landgenoten toevertrouwd. De
Kunstmaand kan er zich op beroemen in
de loop van haar bestaan zoveel mogelijk
nieuwe muziekliefhebbers en zo min mo
gelijk nieuwe snobs gekiveekt te hebben.
KARAKTERISTIEK is het programma
waarmee het Kunstmaandorkest (inmiddels
door de televisie een begrip voor velen ge
worden) onder leiding van Anton Kersjes
de Kunstmaand opent, op dinsdag 15 mei
in de Bachzaal. Men kan dan luisteren
naar: het Hoornconcert KV 495 van Mo
zart (solist Harry Kindt), Diepenbrock's
toneelmuziek bij „Electra", de Vierde
Symfonie van Oscar van Hemel, en de
Serenade KV 204 van Mozart (solist Jae-
ques Holman). De vier Hoornconcerten
van Mozart komen trouwens in de loop van
de maand alle tot uitvoering, en van de
Serenades treft men er nog vier aan, waar
onder de bekende Serenata Nortturna voor
strijkers en de zelden gehoorde Serenade
voor 13 blazers, ook genaamd Gran Par
tita, KV 361. Verder is opvallend dat het
begrip kamermuziek, dat wel eens wat
eenzijdig met strijkkwartet wordt ge
lijkgesteld, hier zo afwisselingsrijk ver
tegenwoordigd is.
Men vindt strijkkwintetten van Mozart
aangekondigd, evenals diens hobo- en kla
rinetkwintet, naast „Contrasten" voor viool
klarinet en piano van Bartok, en een
zeldzame vogel als het Concert voor alt
viool, contrabas en orkest van Von Ditters-
DE OPERA is vertegenwoordigd met
dorf.
tt
„The Living Theatre" uit New York heeft
gisteren in De Kleine Komedie in Amster
dam de eerste van drie voorstellingen ge
geven van „The Connection" van Jack
Gelber. „The living Theatre" werd in 1946
door Judith Malina en Julian Beek in New
York opgericht met het doel buiten de
commerciële zone van Broadway een klein
schouwburgje te exploiteren waar „de
kunst een integraal bestanddeel van de
gemeenschap" zal vormen. „The Connec
tion" van de thans 29-jarige Jack Gelber
werd in 1959 in première gebracht en kreeg
daarna in Amerika meer dan 700 voorstel
lingen. Het stuk is onlangs in het Theater
der Naties in Parijs met grote bijval ont
vangen.
Thema en regie zijn er op gericht de
kloof tussen zaal en publiek te overbrug
gen. Wat 't eerste betreft: de auteur komt
het publiek vertellen dat het dadelijk de
verfilming zal bijwonen van de gebeurte
nissen in een aan heroïne verslaafd gezel
schap, dat wacht op de man (The Connec
tion) die het spul komt brengen. De acht
verslaafden wachten. Vier hunner zijn
jazzmusici, een uitstekend kwartet dat op
het podium musiceert. De illusie wordt bij
het publiek gewekt dat het aanwezig is bij
een werkelijk, niet-verbeeld gebeuren.
Jackie McLean (alt-saxofonist), J. B.
Anderson (Sam) en Joseph Chaikin
(de eigenaar van de heroïne-kit) in
„The Connection" van Jack Gelber.
Daarom heeft het toneel geen gordijnen,
rennen spelers door de zaal, wordt door
één hunner bij het publiek geld opgehaald
(bij drie of vier maar, waarvan er twee
tot het „spel" behoren). Tijdens het eerste
bedrijf wacht het gezelschap op de heroïne'
leverancier, de „cowboy", „the connection",
tijdens het tweede bedrijf krijgen zij hun
„dope". Het religieuze aspect van deze
situatie mensen wier enige bestaanszin
en ontmoetingsmogelijkheid zich concen
treert in de verwachting van de zaligma
kende heroïne wordt benadrukt door
een heilssoldate die toevallig in het gezel
schap verzeild raakt en die „Amen" en
„Halleluja" roept tijdens een conversatie
die zij aan God gewijd denkt, terwijl
heroïne er het onderwerp van is. Wat de
regie betreft zij vast vermeld dat er supe
rieur geacteerd wordt in dienst van het
principe: wat hier gebeurt, gebeurt écht,
Onze toneelmedewerker Hans van den
Bergh zal morgen een uitvoerige beschou
wing wijden aan dit stuk dat heden- en
morgenavond nog in De Kleine Komedie
gespeeld wordt.
Kalchas" van Jurriaan Andriessen, oor
spronkelijk als televisie-opera geschreven
en een jeugdwerk van Debussy „l'Enfant
Prodigue" tesamen op één avond. Aan de
tachtigste verjaardag van Strawinsky
wordt aandacht besteed met een opvoe
ring van diens „l'Histoire du Soldat" door
de nieuwe Komedie en het Brabants Or
kest (5 juni in de Kleine Zaal, Concert
gebouw). Naast concerten door het Neder
lands Strijkkwartet, Alma Musica en het
Nederlands Kamerkoor, zijn er nog twee
extra-avonden, een Pijper-Milhaud avond
door leerlingen van het Muzieklyceum en
het Conservatorium en een concert door
het Trombonekwartet „Marsyas" en het
Kunstmaand Hoornkwartet, met onder an
dere „Drei Equale" voor trombone's van
Beethoven.
Sas Bunge
(Van onze correspondent)
BONN De stad Aken, zojuist bekomen
van alle ellende van de pokkenepidemie
heeft de laatste dagen op haar grondves
ten geschud door een cultuurschandaal
dat volgde op het bericht dat het Akense
Kamertheater regisseur Veit Harlan het
openingsstuk van het volgende seizoen wil
de laten regisseren. Dit stuk zou Strind-
berg's „Droomspel" zijn en de hoofdrol
erin, zou Harlan's vreuw Kristine- Soecter-
baum spelen.
Het bericht lokte een stroom van protes
ten uit omdat Veit Harlan nu niet be
paald goed bekend staat, sinds hij in de
Nazi-tijd de anti-semitische film „Jud
Süss" maakte. Vooral de Joodse gemeen
te in Aken en de Joodse studenten aan ce
Akense hogeschool lieten weten dat zij
voor Harlan geen goed woord over hadden.
Overigens dachten twee theaters in het
Roergebied er ook zo over. Zij zegden
gastvoorstellingen van het Akense Kamer
theater af. In het nauw gedrongen ver
klaarde de Akense theaterdirecteur Sieder
hierop, dat hij het ondanks alle critiek
juist had gevonden een man in dienst te
nemen, die zulk een groot kunstenaar is.
„En anders gaat hij kapot", zo voegde hij
er kernachtig aan toe. Het ziet er even
wel naar uit dat de tegenstanders van
Harlan gewonnen hebben. Inmiddels werd
zonder opgaaf van redenen in Aken bekend
gemaakt dat de uitvoering van Strindbergs
.Droomspel" niet door zal gaan.
Hervormd-gereformeerd
Op een forumvergadering in Utrecht van
studenten, leden van de Societas Studio-
sorum Reformatorum, heeft ds. G. Toorn
vliet, gereformeerd predikant in Bloemen
daal en lid van de „achttien", het een séhuld
van de gereformeerde kerken genoemd
dat zij de hervormde kerk zo lang alleen
had laten ploeteren. „Wij hebben in de
vrijzinnigheid teveel een alibi gezocht om
onze kritiek op de hervormde kerk te spui
en en niet met elkaar te spreken, zo zei
hij. De studenten bespraken de verhou
ding hervormd-gereformeerd en discus
sieerden naar aanleiding van het boekje
der achttien predikanten „Van kerken tot
kerk
Een ander forumlid, ds. Boer uit Hui
zen, veroordeelde het werk van de 18 op
grond van een gebrek aan kritische in
stelling bij hen ten aanzien van het kerk-
zijn, het voorop stellen van het apostolaat
en de aantasting van de functie der belij
denis. Hij wenst geen propaganda maar
profetie.
Dr. Schelhaas uit Amsterdam zag geen
mogelijkheid tot eenwording te geraken,
De gereformeerde kerken vinden hun be
staansrecht in het handhaven van Gods
woord en de tucht. Hieraan voldoet de
hervormde kerk niet, aldus luidde zijn me
ning.
Dr. Strijd, eveneens uit Amsterdam, leg
de de nadruk op de opdracht tot eenheid,
die in de bijbel is gegeven. Laten wij niet
met theologische problemen beginnen, zo
zei hij, daardoor is het gereformeerde le
ven in het verleden al te veel gefrus
treerd. Wij moeten beginnen met geza
menlijk kerkdiensten te organiseren, daar
na kunnen alle andere punten aan de orde
komen.
DE NEGEN MUZEN
Cruys Voorbergh gehuldigd. Cruys
Voorbergh is zaterdag 12 mei door het
I.C.C. uitgenodigd op een bloesemtocht
door de Betuwe, ontvangen door de fa
milie R. Mulder op het Slot Rijswijk, en
ontvangen in het gotische stadhuis te Wou
drichem door het gemeentebestuur aldaar.
De jubilerende acteur werd een diner aan
geboden op het slot Loevestein, waar hem
in de Ridderzaal in aanwezigheid van tach
tig genodigden het eredonateurschap van
het I.C.C. werd aangeboden. In de keme-
nade las de dichter Ernst van Altena de
zojuist door hem in het Nederlands ver-
Een aandachtig luisterend publiek heeft
gisteren ten huize van de heer en me
vrouw Nauta kennis kunnen maken met
het spel van twee zeer jonge musiciennes,
namelijk de pianiste Zamirah Sieval, leer
linge van Sas Bunge, en de violiste Vera
Beths, die door haar vader Gijs Beths
wordt opgeleid. Howel beiden nog niet tot
de beroepsmusici gerekend kunnen wor
den, bleek hun spel kwaliteiten te bezitten
die toehoorders werkelijk kunnen boeien.
Vera Beths voelt zich voorlopig kenne
lijk nog het beste thuis in het romantische,
virtuoze genre. Quasi Ballata en Appas-
sionata van J. Suk en de Drie Israëlische
Dansen van M. Lavry speelde zij met veel
verve en een aanzienlijke technische be
heersing, waarbij ze voortreffelijk bijge
staan werd door haar begeleidster. Hoewel
haar vertolking van sonates van Vivaldi
en Mozart en de Sarabande en Double uit
de Partita in B gr.t. voor vioolsoli van
J. S. Bach veel positiefs te beluisteren gaf,
bleek zij geestelijk deze muziek nog niet
voldoende te kunnen peilen.
Zamirah Sieval beschikt, behalve over
een grote dosis voortvarendheid, over een
kleurige, rijkgeschakeerde toonvorming,
een zeer genuanceerd pedaalgebruik en
een behoorlijk ontwikkelde vingertechniek.
Zo werd het Rondo in a kl.t. K.V.511 van
Mozart een samengaan van natuurlijke,
beweeglijke gratie met een krachtige, di
recte aanpak. De nerveuze, grillige poëzie
van Schumann in zijn Papillons ontgaat
haar nog, maar in enkele Préludes van
Debussy, en een Mazurka en een Etude
van Chopin weet ze soms al bijzondere
effecten te bereiken. Met wat meer
podiumervaring zullen haar vertolkingen
ongetwijfeld nog aan innerlijke zekerheid
winnen.
Het talrijke publiek was enthousiast over
deze voor velen voortgezette kennismaking
met het spel der beide solistes. N. A.
AANKONDIGINGEN snBESCHOUWINGEN
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Ochtendvaria (gr.) VPRO:
7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15
Programma overzicht. Aansluitend: Recht
door naar school en kantoor (gr.). 9.00
Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De groen
teman. 9.15 Klavecimbel-recital (gr.) 9.35
Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 9.55
Een boek voor het geestelijk leven, boek
bespreking. 40.00 Arbeidsvitaminen, (gr4.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zie
ken. 12.00 Lichte muziek en zangsolisten.
12.20 Regeringsuitzending: Voor de land
bouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Metropole-orkest. 13.00
Nieuws. 13.15 Mededelingen en grammo-
foonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Or
gelspel en zang. 14.00 De zingende bougie
(gr 14.40 Schoolradio. 15.00 Met naald
en schaar. 15.30 Kamermuziek. 15.50 Viool
spel (gr). 16.00 Samenspel, lezing. 16.15
Argentijnse folkloristische zang- en dans
groep. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Ama
teursprogramma. 17.55 New York Calling
Pianospel. 18.30 Radio-Volks-Universiteït:
Van Bach tot Boulez-V, door Hans Citroen
19.00 Voor de kinderen. 19.05 Paris vous
parle. 19.10 Bel Canto (gr.) 20.00 Nieuws.
20.05 Klank-omrankte levens: Muzikale bio
grafie. 21.00 't Is maar een weet, licht pro
gramma. 22.00 Pianorecital. 22.30 Nieuws.
22.40 Actualiteiten. 23.00 Venster op de he
dendaagse muziek, muzikale lezing. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00-
24.00 KRO
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke gram-
mofoonmuziek. 7.30 Voor de jeugd. 7.45
Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws.
8.15 Pluk de dag (gr.) 8.50 Voor de vrouw
9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters.
10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Pianorecital
(gr.) 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Muziek
houdt fit (gr). 11.50 Volaan-vooruit, praat
je. 12.00 Middagklok-noodklok. 12.04 Licht
lunchconcert (gr). 12.30 Mededelingen x b.
v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte orkestm
ziek (gr.) 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws.
13.15 Platennieuws. 13.40 Dansorkest en
zang. 14.05 Schoolradio. 14.35 Voor de plat
telandsvrouwen. 14.45 Tierelantijnen, geva
rieerd programma (herh.). 16.00 Voor de
zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd
17.40 Beursberichten. 17.45 Regeringsuit
zending: Merauke aan Nw-Guinea's Zuid
kust, door G. J. van Gendt. 18.00 Voor de
jeugd. 18.20 Metropoleorkest. 19.00 Nieuws.
19.10 Actualiteiten. 19.25 Licht te verte
ren (gr.) 20.10 Weet je weetje, fotocursus.
20.30 Belgisch symfonie-orkest en zangso
liste. 21.30 Klassieke grammofoonmuziek.
21.45 Ballade van Maastricht, klankbeeld.
22.15 22.25 Boekbespreking. 22. 50
Nieuws. 22.40 Gehuwd en ongehuwd, le
zing. 22.55 Vreemd.literatuur en mu
ziek in cabaretvorm. 23.25 De zilverfluit,
lichte muziek. 23.45 Grammofoonmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL, 324 m. 926 kc.s.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon
muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Orkest
muziek. 12.50 Beurskroniek. 13.00 Nieuws.
13.15 Kamermuziek. 14.00 Schoolradio.
15.45 Operettemuziek. 16.00 Beursberichten
16.06 Duitse les. 16.21 Werken v. Belgische
componisten. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte
muziek. 17.40 Boekbespreking. 17.50 Van
13 tot 19. 18.20 Voor de soldaten. 18.50
tages. 19.50 Economische kroniek. 20.00
Hoorspel, 21.15 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws.
22.15 Schrijvers- en componistenkroniek.
22.55-23.00 Nieuws.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
KRO: 20.20 Woord en beeld. 20.30 Docu
mentair programma over de Jordaan. 21.20
Music-Box. 21.45 Afrika vandaag, T.V.-
film. 22.20 Epiloog.
VOOR DINSDAG
NTS: 20.00 Journaal. 20.20 Zendtijd poli
tieke partijen: V.V.D. KRO:20.30 Verkeer
Verkeerd. 20.45 Omkleedt U met onsterfe
lijkheid, filmimpressie over en rond de
12e eeuwse noodkist van St. Servaas. 21.10
Kinderen van de zon (Don Versuvio und
taalde ballades van Frangois Villon voor. das Haus der Strolche), film