Humor van vroeger en nu in Cannes CentrA LUIGI DALLAPICCOLA, een madrigalist uit de Renaissance, verdwaald in de 20ste eeuw kunst klassie meube UITGAAN IN HAARLEM® 'ASPRO' HjSjiQell Amerika liet 't op het festival afweten Strawinsky vertrokken naar Zuid-Afrika Proefnemingen met tweede televisienet Componist leidde eigen werk in Amsterdam Iw'o^gJPj) Ke bijpassende schilderijen voor Fa. B. J. VAN UEMT voor moderne mensen Voorkom Rillerig? Onprettig? Vlug: VRIJDAG IS MEI 19 62 Vanaf f 2*50 Kennemerplein 1 - Tel. 19373 Toonkunstenaars Centrum ,JEduard van Beinum" Van Lanschotprijs voor Tilburgse schouwburg „Mèt gewetensbezwaren' Sas Bunge Aa-Be PLAIDS Zaalberg 100% WOL ƒ41.75 Wellicht een Claude Lorrain ontdekt ÜUtó? S^oe/i/es gescher en kemper yecyi GRAVENSTRAAT S&31 MUZIEK TONEEL AMATEURTONEEL TENTOONSTELLINGEN LEZEN EN LATEN LEZEN De radio geeft zaterdag 7 elevisiefirogramma Prix de l'Académie voor Luc Estang - (Van onze medewerker Jan Koomen) CANNES, 15 mei Toen het Amsterdamse filmtheater Du Midi werd heropend, kwam de Deense regisseur Bent Christensen naar Nederland. Bij die gelegenheid deed Fred Denker, directeur van een Amsterdams filmverhuurkantoor, hem het idee aan de hand voor een scenario: een arme erft een flink bedrag en daarmee doet hij niet wat ieder verwacht, maar hij neemt er, in zijn eenvoudige woning, een butler woor in dienst. Als het geld, op is, heeft de butler zich zo aan zijn baas geHecht, dat hij hem voortaan gratis dient. Christensen zag wat in dat verhaal en het resultaat werd als Deense bijdrage tot het internationale filmfestival dezer dagen te Cannes vertoondHarry en de Butler is een onderhoudende komedie, geen meesterwerk maar geestig van opzet en uitwerking. De tegenstelling tussen de „chioue" van de butler en de soberheid van het milieu waarin hij zijn werk verricht alsof hij een vorst dient, vormt een der vele elementen van humor Jn de film, die zowel in de beide hoofd rollen als in de komische bijrollen uitstekend wordt gespeeld. REGISSEUR Christensen heeft ons na afloop van de voorstelling verteld, dat de film ook in Denemarken zelf veel succes heeft gehad en dat ze naar tal van lan den is verkocht, o.a. naar Nederland en naar de Sovjet-Unie. Hijzelf heeft de film niet slechts geregisseerd, maar is ook als producent opgetreden, want geen enkele andere Deense producent zag er aanvan kelijk iets in. Zo'n verhaal over twee oude mannen, zonder charmante meisjes erin, dat kon toch niets worden? Nu spijt het hun vermoedelijk, dat ze zich zo hebben verkeken op de smaak van het publiek. De heer Christensen vertelde ons ook nog, dat de Deense films gemiddeld nog geen Advertentie U kunt bij ons rustig kiezen uit vele nieuwe italiaanse en franse model len. Aparte kleuren en dessins. amen p.week costumes, combinaties licht- gewichtkleding enz. Prinses Irene heeft zich bereid verklaard het beschermvrouwschap te aanvaarden van de in 1960 opgerichte stichting inter nationaal toonkunstenaars centrum „Eduard van Beinum" te Amsterdam, zo deelt het bestuur van de stichting mede. De stichting heeft van vfele kanten finan ciële steun ontvangen, van het Rijk, het Prins Bernhard Fonds en het Anjerfonds? maar ook van particulieren. Voor een be langrijke bijdrage zorgde de violist Yehudi Menuhin. Van 7 tot 14 juli houdt de stich ting in het Woodbrookershuis te Bentveld een studieweek van medici-specialisten van het Fysiologisch Laboratorium te Leiden onder leiding van dr. A. Bouhuys, samen met een groep blazers. Met een speciaal gebouwd apparaat zullen experi menten op het gebied van de ademhaling bij blazers worden. Van 21 tot 28 juli wordt eveneens in Bent veld de derde Internationale Harp- week gehouden. Tot nu hebben zich veer tig deelnemers uit elf landen gemeld. Tijdens het internationale harpconcours in september in Israel zal Phia Berghout Nederland als jurylid vertegenwoordigen Het toonkunstenaars centrum „Eduard van Beinum" heeft aangeboden de eerste drie prijswinnaars van dit concours ge durende de zomer van 1963, zo mogelijk tijdens het Holland-Festival, te introdu ceren in Nederland. De jury, belast met de jaarlijkse toe kenning van de „Van Lanschotprijs" heeft deze voor 1961 toegekend aan het stich tingsbestuur en de directie van de stads schouwburg in Tilburg. De prijs bestaat uit een bedrag van 1000 en een zilveren gedenkpenning. Norman Maller getrouwd. Lady Jean Campbell, de 33-jaar oude dochter van de hertog van Argyle, en de Amerikaanse ro manschrijver Norman Mailer zijn enkele maanden geleden in het geheim in het hu welijk getreden. tweehonderdduizend gulden kosten (dat is dus minder dan de helft van de kosten voor een gemiddelde Nederlandse speel film) en dat de opnamen circa zes weken vergen. Hij maakt nu een lange tekenfilm, de eerste sinds twintig jaar in Denemarken dat overigens, ondanks zijn weinig talrijke bevolking van 4>/s miljoen, altijd een ge regelde, niet onbelangrijke filmproduktie heeft weten te handhaven. Film over klein circus EEN ANDER land met een vrij beschei den bevolkingstal, maar met een omvang rijke filmporduktie is Polen, dat op tal van festivals (bijvoorbeeld vorig jaar te Cannes en Moskou) prijzen in de wacht pleegt te slepen. Ditmaal kwamen de Po len met de eerste speelfilm van een jong cineast, de 29-jarige Stanislaw Jedryka: Het onmogelijke Afscheid. De regisseur bleek nog niet over een voldoend krachti ge artistieke persoonlijkheid te beschikken om dit werk over moeilijkheden in een klein circus tot een voldragen kunstwerk te maken. De sfeer van het circus is uit stekend getroffen en de opnamen zijn vrij wel voortdurend zeer fraai, maar het ver haal rammelt aan alle kanten, met arties ten die er zomaar de brui van geven, alsof er geen contracten en geen internationale circusregel, dat de „show must go on" be staan. Dat heeft de regie niet weten te redden, hoewel er uitstekende acteurs zijn, onder wie een meesterlijke mime, en hoe wel de jonge regisseur ongetwijfeld talent heeft. DAT LAATSTE ZOU men niet durven zeggen van John Frankenheimer, die de Amerikaanse festivalfilm All Fall Down maakte, een aardig werk voor de buurt- bioscoop (in een niet-veeleisende buurt), maar geenszins geschikt voor een festival. In het melodramatisch secenario van Wil liam Inge, die ook tal van goede secena- rio's heeft geleverd, spelen Karl Malden en de jonge Brandon de Wilde verreweg de beste rollen, resp. als een vader, die in de drank alle moeilijkheden ontvlucht, en de jonge zoon, die in z'ri immorele broer een soort held ziet. Warren Beatty speelt die „held" en voorts treden in deze op een ro man gebaseerde geschiedenis nog Eva Marie Saint en Angela Lansbury op. Heel wat gezonder was een Japanse film, die ook over gezinsmoeilijkheden handelt, De Koepel. Het is jammer, dat Japanse films in ons land vrijwel geen kans op vertoning hebben. De filmimpor teurs menen, op grond van enkele ervarin gen, dat er geen publiek voor te vinden is. Deze in het Japan van nu spelende film verdient ook in het westen belangstelling. Zonder de mening te onderschrijven, dat dit werk favoriet is voor een belangrijke festivalprijs, kan men in elk geval beamen, dat het een goede indruk heeft gemaakt. Datzelfde geldt voor Julia, Du bist zauber- haft (Julia je bent betoverend), een werk van Alfred Weidenmann, waarin Lilli Pal mer, die men vooral van ernstige films kent, zich een ras-comedienne toont. Deze Oostenrijkse film, naar een verhaal van Somerset Maugham, is in co-produktie met Frankrijk gemaakt ep werd hier in Franse versie vertoond, hetgeen voor een door Oostenrijk aangeboden film nogal on gebruikelijk is, maar uiteraard wel het be grip bij het Franse publiek ten goede kwam. Dat publiek puilde haast uit de zaal. Harold Lloyd handig sakenman ENORM WAS OOK de belangstelling voor een film, die Harold Lfoyd had mee gebracht uit de Verenigde Staten: Harold Lloyds World of Comedy. We kregen zo de indruk, dat Harold Lloy'fl, die allang niet meer filmt, een handig zakenman is. Hij is blijkbaar zelf in het bezit van de rechten van de films, waarin hij vroe ger optrad en hij zorgt er wel voor, niet in armoede en vergetelheid pp de dood te hoeven wachten. Van fragmenten van eeen aantal zijner oude films heeft hij een „nieuwe" film gemaakt, die nog eens de indruk geeft van zijn grote komische kwaliteiten. Dat deze humor uit de jaren twintig en dertig het nog uitstekend doet bij het publiek van drie a vief decennia later, bleek duidelijk bij een voorstelling tijdens het festival. Het behoeft geen be toog, dat dit werk niet deelneemt aan de internationale wedstrijd de vertoning ervan was een extraatje, dat iedereen bui tengewoon op prijs stelde. Die film gaat nu stellig door heel Europa een; triomf tocht maken. DE FRANSEN hebben vanavond een film vertoond, die vooral voor de ballet liefhebbers interessant bleek: Les Amants de Teruel (De geliefden van Teruel) met de bekende danseres Ludmilla Tsjerina, die men zich wellicht herinnert van De Rode Schoentjes, Hoffmanns Vertellingen, enz. Regisseur Raymond Rouleau heeft zeer veel (teveel?) aandacht besteed aan de vorm, met beelden door elkaar heen, met speciale decor-, kleur- en lichteffec ten, met allerlei symboliek, maar meer dan Spielerei werd dat toch eigenlijk niet en de film krijgt pas vaart als hij ,,ge- Twee der hoofdfiguren uit de goed gefotografeerde Poolse circusfilm „Het onmogelijke afscheid". De butler (links) in Deense film „Harry en de komische de butler". woon" gaat doen. De balletliefhebbers ko men dus beter aan hun trekken dan de filmenthousiastelingen. Als experiment echter was de vertoning van dit werk in het festival toch zeker niet misplaatst de filmkunst moet het mede van de experimenten hebben. De componist-dirigent Igor Strawinsky heeft verzocht, dat de concerten die hij in Zuid-Afrika gaat geven toegankelijk ge steld worden voor blanken èn niet-blanken aldus deelt Robert Craft, secretaris van de componist, mee. Craft, die de compo nist vergezelt op zijn reis naar Johannes burg, heeft meegedeeld dat een telegram is gezonden aan de Zuidafrikaanse radio, die de concerten organiseert, met het ver zoek ze toegankelijk te stellen voor ieder een. Tot nu toe is geen antwoord ontvan gen. Strawinsky heeft een aantal brieven ontvangen met verzoeken om niet naar Zuid-Afrika te gaan vanwege de rassen politiek. Hij zei niet wie die brieven ge zonden hadden. „De componist heeft wel gewetensbezwaren om naar Zuid-Afrika te gaan aldus Craft maar hij zet zijn reis door in de hoop dat zijn bezoek 'ets goeds zal uitwerken." Strawinsky is gis teren naar Johannesburg vertrokken. DE MUZEN Canaletto bleek beter. De Italiaanse kunstschilder Ercole Pignatelli, wiens wer ken in Londen tentoongesteld zijn, kreeg zijn verzameling terug plus twee stukken, die „veel beter zijn dan de mijne". „Ik zal ze onmiddellijk terugsturen", aldus Pigna telli, „maar ik ga er wel op achteruit want de beide doeken zijn veel beter dan de mijne". De twee extra-werken zijn van de hand van Canaletto, de grote 17de eeuwse meester uit Venetië. De PTT treft momenteel voorbereidin gen om gereed te zijn wanneer de regering tezijnertijd eventueel haar goedkeuring zou hechten aan een tweede televisiepro gramma. In de loop van deze zomer zal een speciale antenne hiertoe worden ge plaatst op de grote televisiemast te Lopik. waarna met technische proefuitzendingen zal wotden begonnen via kanaal 27 van band IV. Met de montage van de tweede zender is al een begin gemaakt. Alleen kijkers, wier toestel is uitgerust met een UHF-eenheid zullen de proefuitzendingen via een tweede antenne-element kunnen volgen, Het staat nog niet vast wanneer en op welke uren de proefuitzendingen de ether zullen ingaan. Het zullen trouwens in het begin vrijwel uitsluitend technische uit zendingen zijn, hoewel van tijd tot tijd ook het gewone programma via het tweede net bij wijze van proef zal worden uitgezon den. De antenne voor het tweede programma werd gebouwd door een Duitse onderne ming; de zender werd vervaardigd door Philips Telecommunicatie Industrie te Hil versum. De PTT heeft al een reeks proef nemingen afgesloten met een klein zen dertje, dat testbeelden uitzond van het dak van het Haagse districtspostkantoor naar het Dr. Neherlaboratorium te Leidschen dam. on- nk- LUIGI DALLAPICCOLA: met een beminnelijke deftigheid boog hij voor het nolaus, een kleine man van het vriendelijke professorale type, het meest r de vallende aan hem waren een paar verbaasde ogen onder de donkere wen brauwen en die waren het enige wat Italiaans aan hem leek. Dat was dus de man van wie de encyclopedie vermeldt dat hij een van de belangrijkste hedendaagse componisten van zijn land is, en die speciaal naar Nederland ge komen was om dit concert te geven met eigen werk, op uitnodiging van Het Concertgebouw n.v. Dat n.v. hoort erbij, zo stond het in het programma boekje, zaken zijn zaken. HET CONCERT, in de Kleine Zaal (on langs weer opgeschilderd, en nu: De Wens droom van een Koekebakker) was goed bezocht. Niet overweldigend was de be langstelling, maar juist genoeg om niet ongastvrij te zijn. Tenslotte is Dallapicco- la een bijna zestigjarige, tien jaar gele den beschouwde men hem als een nieuw lichter, nu hoort hij al weer tot de oude re heren, niet interessant voor experimen tele insiders voor wie de muziek bij Stock- ha usen begint. En gelijk hebben ze, vanuit hun gezichts punt. Want als er één ding duidelijk was dan was het wel dat deze componist ieder fanatisme vreemd is, dat hij niet de min ste behoefte heeft om te schokken, te re volteren, te vervreemden, en dat de ma te van verharding waartoe hij het ma teriaal der tonen dwingt, precies zo groot is als voor hem noodzakelijk om er zijn lyrische ingevingen aan te doen ontvon ken. Inderdaad, er waren werken waarin de twaaltoonstechniek van Schönberg c.s. toe gepast was, ook daar had de encyclope die gelijk. Maar nog nooit klonk de dode- kafonie zo precies, zo ondubbelzinnig, zo verstoken van de bijna obligate hallucina ties en angstcomplexen. Misschien is dat wel de grote verdienste van deze onopval lende man dat hij een schrijfwijze die psy chologisch en muzikaal zoveel weerstanden oproept slechts gebruikt om zijn klinken de kristallen te slijpen waarin de teksten van zijn keuze (want hij is, zoals gezegd, vóór alles een lyricus) in ongekende di mensies reflecteren. Deze eigenschap om het harmonisch-vreemde voortdurend ex pressief en vloeiend te houden, gecombi neerd met een opmerkelijke zin voor poly fonie, maakt hem tot een aparte verschij ning in het componeren van deze tijd. Dal- lapiccola is de hoeder en voortzetter van een traditie die in zijn land eeuwenoude papieren heeft: het madrigaal. WAT IN FEITE op deze avond de mees te indruk maakte waren de. vocale wer ken, sommige met piano, andere met klein instrumentaal ensemble, maar alle uitmun tend door de bekoring van hun zuiver ge- etste lijnen, de heldere, gave verdichting van de vorm. Het zou onjuist zijn van lie deren te spreken, want Dallapiccola's lyriek is steeds ingeweven in een patroon van dansante en zuiver-polvfone spelelementen die aan het Germaanse „lied" in wezen vreemd zijn. Op mij maakten drie fragmenten uit het Chanson de Roland, onder de titel „Ren- cesval" (Ronceval) voor alt en piano, alsmede „Quattro Liriche di Antonio Machado" de meeste indruk. Maar ook een Divertimento voor sopraan, fluit, hobo, klarinet, altviool en cello op de 13de eeuwse anonyme volksteksten, en „Twee Verzen van Anacreon" waren vokomen eigen in hun samengaan van eruditie en muzikale verfijning. DEZE KORTE kenschets is wellicht vol doende voor de belangstellende lezer dié een bespreking van het hele programma minder zal interesseren. Behalve de com ponist zelf, die als pianist-begeleider en dirigent optrad, was er een keur van eer ste rangs solisten van wie ik alleen de zangeressen Martha van Kerkhoff en Erna Nederlands Kamerkoor onder Felix de Nobel. Maar het belangrijkste waren de man en zijn werk en, enkele malen, het moment van een geniale ingeving dat in de vertolkingen herleefde. Advertentie 195 x 145 Grote Houtstraat 62 en 67 - Tel. 16657 - 12839 Een Vlaamse kunstverzamelaar uit een randgemeente van Dendërmonde heeft door de Gentse restaurateur Paul Aelman een schilderij laten reinigen, dat al vier jaar in zijn bezit was. De restaurateur her kende het doek als een Claude Lorrain (16001682) en zijn stelling werd kracht vuivuiucn .bijgezet doordat later, bij het verwijderen litteraire '"van 6611 vernislaag, het monogram van de kunstenaar werd ontdekt. Het schilderij is ■een- havengezicht; het stélt de terugkeer voor van een jonge slaaf van Agamemnon bij zijn vader. Op de voorgrond zijn enkele vrouwenfiguren. Een indrukwekkende achtergrond van wolken en een verre hori zon en de gebruikte kleuren doen ver onderstellen dat het werk uit de vroege periode van Lorrain is. Advertentie SvLJ^ uitgebreide collectie van bekende schilders u bent van harte welkom! AMSTERDAM (achter de Nieuwe Kerk) C/2,<^-ró Vrijdag 18 mei, Grote of St. Bavo Kerk, 20 uur: Bachconcert door het Nederlands Kamerorkest, o.l.v. Szymon Goldberg. Solisten: Szymon Goldberg, viool en Adriaan Bonsel, fluit. Programma: Vi oolconcert in a kl. t., Tweede Suite en „Das musikalische Opfer". Dinsdag 22 mei, Concertgebouw, 20.15 uur: Concert door het Noordhollands Philhar- monisch Orkest, o.l.v. Henri Arends, m.m.v. Ida Handel, viool. Uitgevoerd worden: Beethoven, Derde symfonie en Tsjaikofsky, Vioolconcert en Ouverture 1812. Dinsdag 22 mei, Grote Kerk, 20 uur: Orgel concert door Piet Kee, die werken uit voert van Sweelinck, Buxtehude, Stan ley en J. S. Bach. Donderdag 24 mei, Grote Kerk, 16 uur: Or gelconcert door Piet Kee. Programma: Froberger, Cabaniles, Boyvin, Zipoli, J. S. Bach, Kee en Andriessen. Zaterdag 19 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie geeft een voor stelling van „Een midzomernachtsdroom" van William Shakespeare. M.m.v. Han Bentz van den Berg (regisseur), Ko van Dijk, Ellen Vogel, Peter Oosthoek e.a. Zondag 20 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie herhaalt de voorstelling van „Een midzomernachts droom" (zie onder zaterdag). Vrijdag 18 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: R.-k. toneelgroep „Ludamus" met „Af vaart naar van Sutton Vane. Woensdag 23 mei, Stadsschouwburg, 20 u.: Toneelvereniging „Postaal Genoegen" met „De dwaasheid heeft haar eigen recht". Museum „Het Huis Van Looy", Kamper laan: Tentoonstelling van werk van 32 leden van het genootschap „Kunst zij ons doel". Dagelijks geopend van 10- 12.30 en 13.30-17 uur, zondag 14-17. uur. Tot 28 mei. „Bloemenheuvel", Bloemendaalseweg 158, Bloemendaal: Tentoonstelling van schil derijen, beeldhouwwerken, grafiek, teke ningen, kunstnaaldwerk, ceramiek en edelsmeedwerk van vijftien Bloemen- daalse kunstenaars. Van zondag af dage lijks geopend van 10-17 uur; zondag van 14-17 uur. Tot 4 juni. Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land 1-3: Tentoonstelling van schilde rijen, tekeningen, gouaches en etsen van Els Korver. Dagelijks geopend van 9-17 uur en op maandag, woensdag en vrij dag tevens tijdens de concerten van 18-20 uur. Tot 26 mei. Kunstzaal „In 't Goede Uur", Nieuwe Kerksplein: Gedurende de maand mei expositie van grafiek van Lou Strik. Da gelijks geopend van 10-22 uur; dagelijks klassiek grammofoonplatenconcert van 21-22 uur. Galerie „Uittenhout", Kleine Houtstr. 41: Tentoonstelling van schilderijen van Josef Santen. Van 5 tot en met 27 mei. Dagelijks geopend van 10.30-17 uur, zon dag van 14-17 uur; bovendien vrijdag avond van 20-22 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse schóól van de 16de eeuw tot op heden. Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschaf te boeken. Romans: Brakman, De weg naar huis; de Bree, Jacob Moens, broer van zijn vader; van Eyk' Josefine; Breedveld, De avond van Rogier dé Korteuaer; Tomasi di Lampedusa, De senator en de sirene en andere verhalen; Heuschele Am Abgrund: Kroneberg, Der Grenzganger; Masch- mann, Die Aschenspur; Quednau, Maria Sibvlla Merian; Freeman, Jack would be a Gentleman; Ponthier, L'homme a la Cuirasse Ontwikkeiingsboeken: Severus. Reidans der heiligen: Martinus van Tours; Heuninckx Plak- kaatverftechnieken: van Dort, Bloemen en plan ten onder glas: Miller A view from the bridge; Rispens De geharnaste dromer, mr. Johannes Kinker als aestheticus en dichter; Brecht, De weerstaanbare opkomst van Arturo Ui; wéber So wollen wir wohnen; van Baaren, Dans en re ligie, van Egeraat, Tien Franse toeristenwegen" Lennart, Utrecht stad en provincie:PahIen, Zuid-i Amerika, wereld der toekomst; Bell and Suther land, The roadmakers (Ghana); Hutton, School voor spionnen. Dagelijks geopend van 10-17 uur; zondag van 13-17 uur. Teylermuseum, Spaarne 16: Tentoonstelling uit eigen bezit. Schilderijen 19de en 20- ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Ita liaanse en Franse school. Fossielen, his- torisch-natuurkundige instrumenten, 31 toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend (behalve op maandag) van 11-15 uur. De eerste zondag van elke maand van 13-15 uur. Bisschoppelijk Museum Jansstraat: Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. Het museum is geopend iedere werkdag, uitgezonderd maandag van 10-12.30 en van 13.30-17 uur: op zon- en feestdagen van 14-17 uur. Advertentie Verkoud heid AAnKOHD/GINGEfi snBESCHOUW/HGEft HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtendklanken (gr.) (Om 7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en postduivenbericht. 8.19 Muzikale ochtend post (gr.). 8.50 Wegwijs, tips voor trips en vakanties. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Pianoconcerten (gr.). 9.35 Wa terstanden. 9.40 Lichte muziek. VPRO: 10. 00 Samen thuis, lezing. 10.05 Morgenwij ding. VARA: 10.20 Zigeunerorkest en zang. 10.55 Man in de stad, cabaret-fantasie. 11.20 Sportnieuws. 11.45 Jacht op geluid, klankbeeld. 12.00 Jazzmuziek. 12.15 Van de wieg tot het graf, vragenbeantwoording. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. AansluitendPostduivenberichten. 12.34 Jazzmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 VA- RA-Varia. 13.20 Tijd voor teenagers. 14.10 Voor de jeugd. 14.45 Lezing. 15.00 Opera concert (gr.). 16.40 Boekbespreking. 17.00 Radio Jazzclub. 17.30 Actualiteiten. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Lichte mu ziek. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Bijbelse miniaturen, lezing. 19.45 Ka mermuziek (gr.). 19.55 Deze week, praat je. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Metropole orkest. 20.55 Nederlandse cabaretliedjes. 21.10 Socialistisch commentaar. 21.25 Me lodieën-Express. 21.55 Muziek en herinne ringen. 22.20 Het laatste sportnieuws van de week. 22.30 Nieuws. 22.40 Ballroomor- kest. 23.10 Lichte grammofoonmuz. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muziek. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Pluk de dag (gr.). 8.50 Verzoekprogramma voor de be jaarden. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Klas sieke grammofoonmuziek. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Chansons de France. 12.00 Middagklok-noodklok.,12.04 Lachfeiunchcon eert (gr.). 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Dansmuziek (gr.). 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Platen- nieuws. 13.20 Amateursorkest. 13.50 In strumentaal Octet. 14.10 Franse les. 14.30 Voor de jeugd. 15.30 Zangrecital. 15.55 Harprecital (gr.) 16.10 Als de dag van gis teren, klankbeeld. 16.40 Instrumentaal kwartet en zangsolisten. 17.00 Sportperis- coop. 17.10 Grammofoonmuziek voor de teenagers. 17.30 Boekbespreking. 17.40 nieuwe klassieke grammofoonplaten, met commentaar. 18.00 Kunstkroniek. 18.30 Strijkorkest: lichte muziek. 18.50 Praatje voor politieke voetgangers. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Wie het weet mag het zeggen, wedstrijd in muzieklitteratuur- kennis. 19.45 Lichtbaken, lezing. 19.55 Po pulaire klassieken: Concertgebouworkest en solist. 20.40 Van klanten en wanten we ten, vragenbeantwoording. 20.50 Tierelan tijnen: gevarieerd programma: 175e op voering. 22.10 Kopstukken, licht program ma. 22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zon dag in: Gewijde muziek en lezing. 23.00 Meesterwerken van de religieuze muziek, 23.55-24.00 Nieuws. 12.25 13.00 14.00 Dis- BRUSSEL. 324 m 926 kc.s. 12.00 Nieuws. 12.03 Licht concert. Weerber. 12.35 Licht concert (verv.). Nieuws. 13.15 Voor de teenagers. Filmkroniek. 14.30 De Xcademie der cofielen. 15.40 Gevarieerde grammofoon muziek. 16.45 Reportages. 17.00 Nieuws. 17.15 Dagklapper en liturgische kalender. 1 .20 Liturgische gezangen. 17.30 Volkslie deren. 17.45 Italiaanse muziek. 18.00 Orgel recital. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Cabaretpro gramma. 21.00 Muziek uit Vlaanderen. 22.00 Nieuws. 22.15 Gevarieerde grammo foonmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Amuse mentsorkest. 23.35 Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: AVRO: 20.00 Journaal en weeroverzicht. n ^0„20 Iits' 2100 Western Theatre Ballet. 21.30-22.15 Domino: Philippe Clay. VOOR ZATERDAG NCRV: 15.00 Korte film. 15.25 Hongaar se en Roemeense muziek. 15.35 Documen taire over de B.B.C.-Televisie. 16.00 The insolent Matador, tekenfilm. 16.10 Specta cle Coupe: gevarieerd programma. 16.35 't vizier: programma over dieren. 11.00-17.30 Voor de kinderen. 19.30 Vader weet het beter, TV-feuill. 19.55 Morgen is onLZïïdag' NTS: 2000 Journaal. NCRV: ~0.20 Memo. 20.30 Lichte orkestmuziek en u"?P™,ste' 2055 De kaPPer van Stamford Hill, TV-spel. 21.55 A Negr 3 girl goes to school (Een negermeisje gaat naar lih°olk schoolcantate v. Ignace Lilien. 22.15 Ontmoetingen met Elisabeth Ander sen: Voordrachten door Elisabeth Ander sen, Paul Steenbergen en Han Bentz van den Berg. 22.40 Dagsluiting. >e Académie Francaise heeft haar grote prijs voor litteratuur toegekend aan de rooms-kathoiieke schrijver Luc voor z(jn gehele oeuvre. aan Estang

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4