Stamboomonderzoek van de familie Pabbmwe onthult veel over de Haarlemse muzikale tak JJi&cv discoucs Nieuw licht op het leven van Cornells Tymenszoon Padbrué NIEUWE MEDISCHE EN PEDAGOGISCHE UITGAVEN I" Wereldonderzoek naar de oorzaken ran hart- en vaatziekten Sssrsst-sS"S: JSfZÏÏSSSZ."&ÏSSLSE S5- Herman Teirlinck De negen muzen de lieMe in u,,sebre",e Sn s?» sh„? ZATERDAG 19 MEI 1962 Erbij Jos. de Klerk Sas Bunge JUL Si W 41\Jtf JL Ji. JL JU JLl. nederigheid. „Mijd de bloedige handen van j*™* chirurgen ^«tigde te oefening Stofte vanz'elf- SeSSr^-f^ en^vTefkar'inwtonem EeTwaTgb^ak we'k~kende sVaal*«es' S«grSe?en.eke° k°"duMd °o..m„-uitg.„«, het leven van oSS.S?risti™ PAGINA I W h b DE GENEALOOG A. van der Marei, van wiens speurwerk wij destijds reeds een dankbaar gebruik mochten maken bij het schetsen van een voorlopig levensverhaal van de Haarlemse componist uit de zeventiende eeuw, Comelis Tijmensz Padbrue, heeft de stamboom van diens familie voltooid, voor zover men dan een genealogisch onderzoek over ruim vier eeuwen als volledig en afgedaan kan beschouwen. Er moet nu eenmaal bij opsporingen altijd ergens een punt gezet worden. Hiertoe is de heer Van der Marei echter niet gauw over gegaan, want zijn studie over deze wijdvertakte familie, waarvan de Haarlemse zanger in het koor der Sint Bavo Jan Jansz. Padbrué de stamvader is, heeft hij weten uit te breiden tot éen lijvig boekdeel, dat daar nu als een slotsom van het bijbelse „gaat en vermenigvuldigt", maar tevens als een resultaat van jaren onvermoeide speurzin voor ons ligt. HET ONDERZOEK geschiedde op ver zoek van mr. dr. H. J. Pabbruwe, een verre nazaat van de Haarlemse koorzanger, die, naar ik heb kunnen opsporen, in 1545 als zodanig in dienst trad, tot aan het beleg 1572—1573 in functie bleef en, na te zijn afgedankt (blijkbaar wegens al te demon stratieve Spaansgezindheid) in stedelijke dienst tot bode op Domay aangesteld werd. Wat een verwikkelingen zich kunnen voordoen bij het opsporen van familie verwantschappen uit tijden waarin een bureau van de burgerlijke stand een vol slagen onbekend begrip was, en er boven dien met spelling en naamsaanduiding zo wisselvallig mogelijk omgesprongen werd, treedt in dit merkwaardig familie-archief duidelijk aan het licht. In verschillende contracten en persoonsaanduidingen vond ik de naam van de stamvader nu eens als Jan Jansz, dan weer als Jenning Padbrué, vaak alleen als Jenning aangeduid. De heer v. d. Marei volgde het spoor van Jan de Bode en van Jenning de Sangher, en zo kwamen we samen op hetzelfde punt terecht: bij de oervader der wijdvertakte familie. WAS DEZE EEN GEBOREN Haarlem mer? Een ogenblik heb ik gemeend te heb ben gevonden dat hij van Dordrecht naar de Spaamestad kwam, vermits in 1543 een Jan Jansz uit Dordt in het koor werd aan genomen; doch deze zanger werd in 1545 afgedankt en na hem komt onze Jan Jansz, die zich elders ook Padbrué noemt, in vaste (Vervolg van pag. 1) van verschuivende venwichten, een geluk dat telkens opnieuw moet worden veroverd dus, maar altijd benaderbaar, altijd her vindbaar is, omdat het leven is, omdat het strijden, omdat het, binnen de grenzen van de „fatala onvolmaaktheid", een zich- ^^ÖCOQOCÖÖCOCOÖOOa dienst. Hij deserteert wel eens naar Delft, maar wordt als hij terugkeert in genade ontvangen. Hij behoorde tot het slag be roepszangers, die in een polyfoon koor hun partij zongen, zoals later een muzikant zijn partij prima vista in een orkest te spelen zou krijgen. Deze muzikale vaklui, waar onder vaak goede componisten aangetrof fen werden, kwamen meestal uit de zuide lijk? Nederlanden, zowel uit de Waals? als uit de Vlaamse gebieden. De genealoog ziet dan ook een aanwijzing in het on hollandse Padbrué, Patbru, Padt Brue, Pabbruwe en talrijke vormen meer van de familienaam, dat de origine van de stam in het zuiden moet gelegen zijn, en hij brengt de naam in verband met het plaatsje Bruaye in het graafschap Artois, toen nog tot de Spaanse Nederlanden be horende; wat niet zo vreemd is, vermits deze streek van oudsher de kweekplaats van trouvères, koorzangers en componis ten was, met Kamerijk als uitstralend middelpunt. Maar iemand die zich Jan Janszoon noemt, heeft ook een vader ge had die al een Vlaamse of Hollandse naam droeg, dus minstens al een generatie vroe ger uit dit Franssprekende gebied moet zijn geëmigreerd. Het is met dat al toch te betwijfelen dat „Jenning de Sangher" een geboren Haarlemmer zou geweest zijn, want het vak bracht mee dat, om carrière te maken nog al eens verwisseld werd van standplaats. zich samengebald in de figuur van de Haarlemse musicijn en Jubalist Comelis Tijmen. de roem der familie, die in onze muziekhistorie de lijfcomponist van Von del verdient te heten. Zijn broer Jan, die ook schilderde, stierf ongehuwd betrekke lijk jong. En Comelis bleef als verstokte vrijgezel met zijn twee ongehuwde zusters op ,,'t Sant" wonen en overleed hoogbe jaard in 1670 in de Korte Begijnestraat. Hier liep het genealogisch dan ook dood. Uiteraard heeft de heer A. v. d. Marei bijzonder veel aandacht besteed aan de figuur van Comelis. Van deze was wel reeds het een en ander bekend, zij het dan zeer incompleet, wat trouwens ook het ge val is met zijn composities. Aan de recente opsporingen danken wij nu gelukkig een beeld van de Haarlemse toonkunstenaar, dat zich vrij duidelijk begint af te teke nen. Uit de gegeven ervaren wij dat Cor- nelis Thymansz een zelfbewuste kerel was, voor wie het Haarlem van de zeventiende eeuw misschien wel iets te klein werd. Zijn relaties met figuren als Vondel, Cats, Westerbaen, Barlaeus en anderen deden hem uitstijgen boven zijn ambtgenoten van het stedelijk schalmei-kwartet. Tem peramentrijk en blijkbaar nog al queru lant van aanleg, veroorzaakte Comelis „ene gestadige twist ende oneenicheyt" met zijn collega's, tengevolge waarvan „Burgemeesters en regeerders der Stat Haerlem" Comelis Tymensz Patbrae uit zijn dienst ontsloegen. Wat niet wegneemt, dat men hem later eerde met een zilveren schaal en een subsidie voor de uitgave van deel II van zijn ,,'t Lof van Jubal" en ook dat hij van stadswege betrokken werd bij de viering in 1648 van de Vrede van Munster. NOTARISPROTOCOLLEN zijn zowat de enige bronnen, die iets onthullen over het particuliere leven van de musicus en van dat zijner huisgenoten. Het zet eigenlijk voor de kunsthistorie weinig zoden aan de dijk. Doch, al blijven er nog heel wat vage en totaal witte plekken in de geschiedenis van de Haarlemse musicus, de grondslagen voor een biografie zijn met betrouwbare documentatie gelegd. Het is nu de taak van de muziekgeschiedschrijving de op gespoorde gegevens in logisch verband te brengen met wat er is kunnen gered wor den uit de heilloze opruimingsmanie onzer voorvaderen, die de muziek van Padbrué voor ons tot nog toe beperkt tot enkele werken die in een tijdsbestek van vijftien jaar tot stand kwamen. En Comeiis is bijna tachtig geworden! Wat moet er dus al verloren gegaan zijn! Zelfs betreffende die vijftien jaar, uit welke wij iets te weten kwamen! Intussen is de musicologie aan de heer A. van der Marei grote dank verschuldigd en ik kan hem verzekeren, dat er ijverig gewerkt wordt om de vruch ten van zijn speurwerk te doen gedijen. Tovens moet het mr. dr. Pabbruwe een grote voldoening geven, dat zijn opdracht tot zoveel belangrijke resultaten heeft ge leid, die ook buiten zijn familiale verband de belangstelling gaande maken. WIE NOG NIET in zijn discotheek heeft de Suites no. 2 en 3 voor orkest van Bach, kope de in de Archiv-serie van Deutsche Grammophon Gesell- schaft uitgebrachte plaat (14272 APM). een prachtplaat, dankzij het Münchener Bach-Orchester onder leiding van de bekende Bach-expert Karl Richter. Wat deze uitvoering voor de grammofoon zo bijzonder aantrekkelijk maakt is haar onopgesmukte karakter. Dirigent Rich ter heeft een bijzonder gevoel voor Bach's harmonisch contrapunt en voor de natuurlijke ademhaling van zijn me lodieën. In de dansstukken wordt de voornaamste gedachte, die hier bijna altijd aan de bovenstem is toevertrouwd gevoed met impulsen van de neven- stemmen, maar zonder opzettelijkheid, alles met de eenvoud van het ware. Een soortgelijke goede smaak vertoont de tempokeuze die als het ware uit de vorm van ieder stuk afgeluisterd is. Men denkt: zó hoort het en niet an ders. Bij eerste aanhoren mag zo'n ver tolking wat neutraal lijken, omdat ze gespeend is van dat polijstwerk waar ietwat narcistische dirigenten en ge stroomlijnde ensembles zo van houden. Minder opzichtige, maar meer essen tiële kwaliteiten onthullen zich eerst bij voortgezette kennismaking en daar is de grammofoonplaat tenslotte voor bestemd. Tot het succes van deze opname dragen zeer veel bij het ran ke, moeiteloze fluitspel van Aurèle Nicolet in de Tweede Suite en de bril jante trompetpartij van Adolf Scher- baum in de Derde. Ook qua registra tie voldoet de plaat aan de hoogste eisen. DE STEMBEHEERSING, het tekst begrip en de innerlijke verwantschap die Gérard Souzay met de liedkunst van zijn land heeft, zijn helaas niet voldoende geweest om van D. G. G 18758 (Liederen van Claude Debussy) eveneens een voltreffer te maken. Wat deze plaat althans voor mijn oren bederft, is het pianospel van zijn be geleider Dalton Baldwin. Om Debussy's liederen, waarin het toevallige op or ganische wijze gestalte heeft gekregen Bachliefhebbers, attentie! Op een Archiv- plaat van D.G.G. zijn twee Orkestsuites van Bach (no. 2 en 3) magnifiek vastgelegd door het Münchener Bachorchester o.l.v. Karl Richter (D.G.G. 14272 APM, onder de oor spronkelijke benaming van de suites: „Ouver turen"). Het Franse repertoire is ditmaal ver tegenwoordigd met D.G.G. 18758: Liederen van Claude Debussy, gezongen door Gérard Souzay, en Decca 5667 met orkestwerken van Fauré en Debussy („Petite Suite'') door het Orch. de la Suisse Romande onder Ansermet. te begeleiden, moet men een volmagkt pianist zijn. Dalton Baldwin is dat niet. Zijn pedaalgebruik is primitief, zijn techniek staat hem niet toe de menigvuldige nuances te realiseren aie het vluchtige tot duurzaamheid moeten wekken, maar bovenal mist hij het „klimaat", hij heeft geen oor voor de toon die hier uit een poëtisch gener- zijds doorklinkt. (Men vergelijke de begeleidingen van Karl Engel op de eveneens door D. G. G. uitgebrachte opname met Franse liederen door Fischer-Dieskau). Dit soort liedkunst is een vorm van kamermuziek: mist een van de partners de aansluiting, dan kunnen de kwaliteiten van de an- der(en) het spel niet meer redden. Bijzonder jammer, want een dergelijk plaat met tien vroege liederen, twee liederen op tekst van Charles d'Orleans de beide bundels Fêtes Galantes en Le Promenoir des deux Amants zal wel niet zo gauw weer elders verschijnen. Misschien zullen velen de plaat toch willen bezitten om de voordachtskunst van Souzay en die laat geen ver stek gaan. ONLANGS BRACHT HET N.PH.O. op een abonnementsconcert de suite „Pelléas et Mélisande" van Fauré. Wie van deze zachtzinnige, maar nobele mu ziek houdt, kan terecht bij Decca (LXT 5667) waar het Orchestre Suisse Romande en Ernest Ansermet in hun element zijn met een geheel Frans programma. De plaat bevat verder nog het voorspel tot Fauré's enige opera „Pénélope", de vierdelige suite „Masques et Bergamasques" en de oorspronkelijk voor piano vierhandig geschreven Petite Suite van Debussy, in de orkestzetting van Henri Büsser. Voor een helder, evenwichtige orkest- traal klankbeeld kan men op Anser met vertrouwen. Zijn tempi zijn soms wat aan de erg bezadigde kant, wat een indruk van uitvoerigheid geeft die niet rijmt met het lichtvoetige karakter van de opgenomen werkjes. verwerkelijken is in „een ownderbare we reld". Het prachtig uitgevoerde boekje „Geria trie" zou geen bespreking in een dagblad rechtvaardigen als er naast de enkele ty pisch medische hoofdstukken die voor- TWEÈ VAN JANS zonen kwamen ook in het muzikale vak terecht. Daar was dan VEEL', ZO NIET ALLES, van zijn groot- David' die als negenjarige knaap, heid, zijn leefkracht, zijn scheppingsdrift, bll^baar om zijn mooie stem en muzikale is uit dié levensvolheid verklaarbaar. Zijn aan]?®'„ met j66/1 dubbele koninklijke - m\ taalweelde, zijn erotisch schoonheidsver- "Prebe studiebeurs naar Madrid ge- fevOW keer met de woorden, zijn bezielde pathos, 7'onden werd' ™aar h" tot a-ln '-«tiende r GERIATRIE onder redactie van dr. R. zijn brede epische golfslag ze zijn zonder laar'ong in de beroemde Capilla Flamenca, J. van Zonneveld, uitgave Van Gorcum, die oermacht in hem niet dankbaar. Daar- de Vlaam®5 Kapel' °nder ?.eldl?g van Assen' om noemde ik hem machtig, daarom acnt Pl*rT*de Manchicourt en er zijn algemene ik hem machtiger dan de natuur, omdat opleiding kreeg Later, toen er voor koor hij mens is, geest èn natuur, geweten èn zangers in Rolland niets meer te doen natuur, liefde èn natuur. Liefde: „Er is was' ontmoeten wij hem als luitspeler en geen leer voor mijn liefde. Zij doet. Zij lr} de. musycke te Leiden en uit- treffelijk schrijft. Zij kan allen „doen". Mijn ne- eindelijk als vlaskoper te Amsterdam. Zijn ™lijk z^jn geen hoofdstukken met deriae letteren zii ziin de daad van miin Jongere broer, Tyman, heeft waarschijnlijk meer algemeen geldende inhoud zouden IwA» nog als koorjongen in de St. Bavo ge- voorkomen. Met voorbijgaan van de me- Meri kan hem od ziin schriiverswoord zongen. Toen in 1592 het instituut der disch gerichte hoofdstukken willen wij iets geloven: het is zijn mensenwoord. Er weer stadsspeellieden weer hersteld wordt, is zeggen over deze laatstgenoemde. hij daarin een der schalmeispelers. Daar- naast bedreef hij het eerzame vak van geriatrie staat in het middelpunt van passementwerker. Hij woonde op de Grote de belangstelling. Wij worden ouder en het Markt, naast de Koningstraat. Twee van streven is er op gericht de gewonnen le- zijn zonen, Cornelis en Jan gingen ook in vensJaren ook levenswaardig door te bren- het muzikantenvak, en er is een tijd ge- gen beterte laten doorbrengen. Het is weest dat het stedelijk musicijnskwartet, ®en hhsverstand dat iedere bejaarde op dat op geregelde tijden op de trappen van n Pur hulpbehoevend moet worden. Be- het stadhuis musiceerde, bestond uit Jan mngfijk is dat ieder weet dat skelet, ge- heeft mij dit in beide delen van zijn Ver zameld Werk getroffen, ontroerd en be zield met een diepe eerbied voor een schrijversleven, dat van zoveel mensen liefde, van zoveel levenseerbied vol is. Ik las de drie toneelwerken van zijn bun del „Versmoorde Goden" „Jokaste te gen God", „Taco" en „De Fluitketel" in dit verand: drie variaties op het Oidi Doesthema- en beter noe dan te voren Wlllem Lossy, de vroegere koorzanger en f.n en spieren door bedrust vaak poestnema, en Deter nog aan te voren ml] jkant j. ipraar van QWPPiinPk- meer lijden dan ermee gebaat zijn. Er heb ik verstaan hoe de grootheid van Teir- muziKant aie ais ag leraar van bweenncK overwaardprine van het hpH ver linrk wordt hpnaald door ziin standhnndpn geldt, en drie Padbrué's. Tijmens oudste n overwaaraering van net bed. Ver- zoon. Emanuel, volgde een andere richting; ™dd^ z'chTnlaT^ £5 offervaard^g aan^Het geluk kan immers luytspeler' en vlaskoper, stammen al de sprekend dat de oefening aangepast moet offervaardig aan. Het geluk kan immers pabbruw-,s en Pabbruwes af. zijn aan het vermogen. Ook bekend dient te zijn dat de psyche achteruitgaat door oververzorging en het niet of niet meer IK ZIE ER TEGENOP ze te tellen, maar, aanbieden van dat wat men in de meest wat wel heel vreemd is, ik ontdek er buiten algemene zin „prikkels" noemt, is vrij voor een leven dat de dood liefde- (je Haarlemse Padbrué's en de in Spanje rijk omsluit. gevormde David, geen zangers of muzi- Bij de voeding moet men denken zowel C. J. E. Dinatix kanten onder. Alles heeft, wat dit betreft, aan overvoeding door het wegvallen van nooit dan een daad van liefde zijn. Eu sterven doet men alleen." Daarmee, in enkele zinnen, is het „Zelfportret" vol tooid. Het ealgenmaal is ten einde, de weg ajfrcii Een zeer overvloedig geïllustreerd boek met vlotte tekst van de onlangs helaas overleden dr. A. Melchior die in een anek dotische stijl puttend uit zijn ervaringen met eNderlandse kraamvrouwen en kraam heren, en Afrikaanse en Zuidamerikaanse obstetrische reisimpressies de aanstaande kraamheer voorlicht over zwangerschap, bevalling en kraamtijd. Nanninga verzorgde informaties over ver zekeringen en Woudstra gaf cameratips voor de fotograferende jonge vaders; Zon dervan beschrijft allerlei van: voetensteun voor de zwangere moeder tot droogkast voor de luierwas voor de „Doe-het-zelf"- mannen. Een volledig informatief prenten boek dat nieuw-geroepen vaders zeker zal behagen. DE RAADSELACHTIGE WERELD van de droom door André Sonnet, uit het Duits vertaald, verschenen in de Prismareeks, Het Spectrum. De zeer erudiete schrijver laat geen as pect van de droom onberoerd. Voor de liefhebbers op droomgebied een mer a boire. LUSTEN EN LASTEN van de alcohol door prof. dr. D. H. Wester, uitgave Leo pold, Den Haag. Een eenvoudig maar volledig exposé over de alcohol, bereidingswijze, gebruik en de lusten en lasten. Opvoeding is de kern van alle drankbestrijding, zegt de schrijver. Het boekje is een geslaagd voor beeld van informatie. Dat de lasten de DE WERELD Gezondheids ganisatie stond afwijzend te- palen element in het spel is, ten wordt door de W.G.O. aan- Organisatie heeft zich in een genover het algemene en zon- waardoor de ene man goed gedocumenteerd dit boek, en overal wordt verwaarloosd. Invaliditeit is vaak een gevolg van onge- vindt Hierover geeft de schrijver aan de hand van Franse voorbeelden verbazing- speciale bijeenkomst te Ko penhagen bezig gehouden met der oordeel des onderscheids chauffeur zal worden en toegepaste gebruik van peni- andere busconducteur. het vraagstuk van hartziekten cilline, dat in sommige landen Wat betreft de relatie tus- bij kinderen. (Italië en de Ver. Staten bij- sen emotionele toestanden en Vele kinderen kunnen thans voorbeeld) zonder recept wordt hart- en vaatziekten met in- verkocht. Van groot belang begrip van hoge bloeddruk, achtte men de nog dikwijls was men het er over eens dat verwaarloosde maatschappe- bij het ontstaan van deze ziek- lijke revalidatie en opvoeding ten, een sterke emotionele fac- van de jeugdige patiënten, tor zeker in het geding is; al Ten aanzien van hartziekten valt het moeilijk dit met cijfers is een onderzoek gedaan bij aan te tonen. Londense buschauffeurs en busconducteur, twee groepen, HEX EXEN VAN VEX schijnt die in vele opzichten veel ge- enige invloed uit te oefenen meen hebben, doch verschil- 0p bet ontstaan van hart- en len, doordat het werk van de vaatziekten. Op dit terrein een zittend wordt verricht, ter- worden in een aantal landen wijl de ander zeer bewegelijk onderzoekingen verricht. Eski- is en wel in het bijzonder op rno's die veel vet eten, schij- de Londense dubbeldeksbus- nen nje(- rnéér aan deze ziek- sen- ten te lijden dan stadsmensen in gematigder streken. Hoge Dit onderzoek bracht een bloeddruk moet worden be- aanzienlijk verschil in licha- schouwd als een gezondheid?- melijke ontwikkeling en in de probleem van de eerste groot mogelijkheden tot het voor- te in Europa, komen van ziekte tussen de beide groepen aan het licht. De W.G.O. zal een betere Het is echter nog niet mogelijk uitwisseling van gegevens tus- gebleken vastomlijnde con- sen de landen in Oost- en clusies te trekken inzake de West-Europa moeten bevorde- oorzaak van hart- en vaatziek- ren. Aangaande het onderzoek DE Wereld Gezondheids Or- ten, omdat er een niet te be- op het gebied van déze ziek- door een chirurgische ingreep of door behandeling geholpen worden. Wèl is het opsporen van gevallen en een vroegere en duidelijker diagnose van groot belang; voorts moeten ook betere verzorging en maatschapelijke revalidatie van kinderen, en betere inter nationale samenwerking bij onderzoek worden bevorderd. De Europese deskundigen moeten tezamen trachten de samenhang van oorzaken van aangeboren hartgebreken op te sporen (erfelijkheid, radio actieve straling, voeding, ziek ten en vergiftigingen van de moeder.) Ook de reumatische hartziekten, die dikwijls bij kinderen voorkomen werden besproken. De ziekte open baart zich dikwijls na een aanval van reumatische koorts, die het gevolg is van een zekere vorm van infectie, een „pijnlijke keel" bijvoorbeeld. bus- bevolen: de onderzoek naar de verschil lende Europese statistieken omtrent de sterfte aan hart en vaatziekten, nierziekten en ziekten van de adem halingsorganen, verhoogde bloeddruk. systematisch vergelijkend onderzoek in Europa van chronische hart- en vaat ziekten, bijv. streng gestan- daardiseerd onderzoek van vetdelen in het bloed van verschillende bevolkingen. onderzoek van de mogelijke relatie tussen emotionele en nerveuze belasting en het ontstaan van hart ziekte. onderzoek naar de gevolgen van factoren als voeding, woonplaats, arbeidsomstan digheden, erfelijkheid en dergelijke. onderzoek naar het voor komen van aderverkalking naar geslacht, leeftijd en later wellicht naar nog an dere factoren, een en ander onder standaardisatie van de onderzoekingstechnie ken en beschrijving, zodat deze internationaal kunnen worden vergeleken. aanwijzingen om de kansen op invahditeit dle W1] kUnnen aanbevelen' LICHAAMSOEFENINGEN voor ouderen te verminderen en de reactivering te be- MEDISCHF vn a Am aak door Albertine Vellinga uitgave D. B. Cen- vorderen. Het hoofdstuk over sociale ge- eendoordr KaHMKiih tZ, ÏÏZ' Hüversum' vms'omtrent dfLhoefte^anTerolLlhur U<t Het DuttS vertaald> Prismaboekjes, Het Dit ook van buiten zeer smaakvol uitge- hospitalen, geriatrische.afdelingen »an al- Over het algemeen een aeer bruikbaar sHjt niet van beweging JÓrttïbete" gemene ziekenhuizen, de omvang en aard stel boekjes, waarin veel nuttige adviezen van". Dit is een waarheid die vaak mlt '^aiiditeit' de mVl0€d Van de be' gegevea worden. Het bevat meestal nuch- de mond geprezen maar praktiscrweSfg jaarden op hun omgeving en van omge- tere raadgevingen. Het stukje over duim- beleefd wordt in deze tijd van brommers ving op de bejaarden in gunstige of on- zuigen vormt een uitzondering. Het is wat scooters, auto's en televiSezittm Het blijft gunstige zm Een overzicht van ouderdom èrg alarmerend geschreven en is wat al echter waar dat spieren sterker en aewrich en sterfte besluit dit zeer waardevolle te verontrustend voor ouders van duim- ten minder stijL worden door bewegiïg wrker Ha enri 3 h^K be' en oefeninÊ' Een ieder die wat ouder wordt ANDERS DAN ANDEREN door Aimée ling gewijd^ pfginl's^n "KX van Tricht uitg. Kruseman, Den Haag, werkje hierover in de litteratuurverwijzing het evenwicht wat moeili'iker te handha een handleiding voor opvoeders en ouders overneemt, terwijl voor deze voor elke ven blijkt en zijn schouders wat shiver van afwijkende kinderen. leek ingewikkelde materie uitstekende worden.Omu vooral deze ongLakken De bedoeling van de opvoeding van kin- getii'^van^r Holt Staan' Z°alS "Het te bewarf? schreef Albertine Vellinga de- deren is ze zelfstandig te maken. Ook voor ze aani-rekkelijke handleiding, afwijkende kinderen geldt dit, zij het an- TWEEëENHElD in geslacht en liefde ders dan voor normale kinderen. De fout, door dr A r M r ine „i coals herhaaldelijk 1„ hel bjak beschre TzÏL,Ie rJLÏÏÏ' ven, bestaat hierin dat ouders speciaal Huygensexpositie in 1963 hun gehandicapte kinderen willen sparen Er verscheen een derde druk van dit 1963 bestaat de vereniging Hofwijck 'die voorlichtinesboekie. riat. Hp u-athnlipiro Tri— t.nt Hnplctpllirvcf Kzvaff Ut.:n tt-r. _i_ Op 18 juli en daardoor niet voorbereiden op het'wer- voorlichtingsboekje, dat"de katholieke vi- tot"döel"stening hèefThet*hui^^ofwiick uiiTu t goedbedoelende vader die sie vertegenwoordigt. Het is in eenvoudige, te Voorburg als Huygensmuseum in stand zijn blinde dochtertje overal af laat blij- wat stroeve ouderwetse stijl geschreven, te houden, vijftig jaar. Zij is er in deze ven, haar voor alle gevaren waarschuwt maar up to date in de meegedeelde feiten, halve eeuw in geslaagd het huis dat door candel,t nlet Juist- Hij We vinden er alles in, ook de bepaling de dichter en staatsman Constaritijn Huy- bereidt zijn dochtertje niet voor op het le- van de twee onvruchtbare perioden; na de gens werd gesticht en door hem en ziin ven en laat haar zelfs in zekere zin ver- ovulatie met behulp van de thermometer- zoon, de natuurkundige Christiaan Hi'iv dorren Om de ouders te instrueren methode. De schrijver stelt boven het gens, werd bewoond, in eigendom te ver schreef Aimée van Tricht dit boek. Naast sexueel-technische en het zoeken naar de werven, te restaureren en als Huveens algemene beschouwingen treft men er zeer zogenaamde „bevrediging" in het huwelijk museum in te richten De vereniain! zal organiseren van feestjes bezig houden VAN BRUIDEGOM TOT KRAAMHEER waarin een beeld gegeven za° wortm va°n' Haarlem. Huygens op hun geliefd buitenverblijf.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 14