Plaatsing Hildebrandmonument vordert WERELDVRIJGEZELLENDAG |pm|[ Ml Een unieke orgelplaat Nederlands Kamerorkest met een Bachprogramma in de Bavo Belangrijke veiling in Londen GAST VRIJ HEID? Het kan het Hildebrandcomité thans niet vlug genoeg gaan Kerkconcert als blijk van meeleven met het uitvaren van de haringvloot Gutenber^museum wordt nu Wereldmuseum der Boekdrukkunst m ^TERDAG 19 MEI 1962 :-•••< HH Opening in Oraniënstein van het Nassau-museum De radio geeft zondag De radio geeft maandag CONCERTGEBOUW HAARLEM HEMELVAARTSDAG 51 MEI 1962 ALLEEN VOOR VRIJGEZELLEN BOVEN DE 25 JAAR NEDERLANDSE VRIJGEZELLENBOND Valkenburg-Houfhem V.V.V. Valkenburg (L). TeL 04405-2048 Sas Bunge P. Zwaanstvijk mmtdmimimr MiiSS 7 elevisieprogramma Quarles van Uffordprijs voor Th. van der Horst Advertentie WW*®- "-j. y' v": c- - J» -t HET HILDEBRANDCOMITé bestaat momenteel uit zeven leden, van wie alleen de bijna 90-jarige heer G. D. Gratama, oud-directeur van het Frans Halsmuseum, cok in het eerste comité van 1913 zitting heeft gehad. Het andere nog levende lid van het eerste comité is mevrouw Ina Boudier-Bakker, maar die heeft geen zitting in het huidige comité. Daarvan zijn de leden mr. J. H. J. Hoog (voorzitter), Jan D Voskuil (secretaris), mr. A. Beets, G. D. Gratama, A. D. Huijsman, Mari Andriessen en Godfried Bomans. Tijdens de persconferentie over de onthulling van het Hilde brandmonument (zie ook ons blad van gisteren pagina 1) legde voorzitter Hoog er allereerst sterk de nadruk op dat de onthulling van het Hildebrandmonument een nationale zaak is. De gelden ervoor zijn nationaal bijeengebracht, de Camera is een nationaal goed. Het monument is uniek door de compositie (acht romanfiguren op de fonteinbak en in de diagonaal daarvan op een afstand de schrijver Hildebrand) en voorts natuurlijk door zijn historie van bijna vijftig jaar. MR. HOOG noemde als oorzaken van de lange duur de twee wereldoorlogen met hun nasleep, de ontwikkeling in de kunst die ook in de beeldende sector een andere vormgeving veroorzaakte, voorts de stij gende prijzen en tenslotte de kwestie van de plaats. Want wat dit laatste be treft éérst was vóór Dreefzicht een plaats voor het monument vastgesteld daar heeft ook de betonnen bak gestaan. Maar de beschikbaarheid van die plaats verviel door voorzieningen ten behoeve van het verkeer. Prof. Bronner wees toen de Doorkijk aan en de Haarlemse raad ging daarmee akkoord, tégen het advies van B. en W. in. Inmiddels waren al vele andere plaatsen genoemd, onder andere Houtplein, Proveniershof en Frederiks- park. Maar na de oorlog 1940-'45 bleek dat de raad van 1950 niet gebonden «vas aan het besluit van de raad van 1933. Pas op 5 april 1956 werd de Doorkijk defini tief aangewezen. Op 18 mei 1960 stelde de raad een krediet van 137.000 beschik baar. Bij de onthulling zullen veel genodigden zijn, aldus de voorzitter van het Hilde brandcomité: vijftig nakomelingen in rechte lijn van Nicolaas Beets, genodig den van prof. Bronner, van de gemeente en van het comité. Er zullen vertegenwoor digers zijn van de regering, van de litte raire faculteit van Leiden en de theolo gische van Utrecht, burgemeesters van Haarlem en omliggende gemeenten en van Leiden en Utrecht (waar Beets res pectievelijk gestudeerd en gedoceerd heeft). Voor pers en genodigden zijn plaat sen gekozen aan weerszijden van de fon- teinbak; het publiek zal het gebeuren kun nen gadeslaan op het veld waar de Hil- debrandfiguur staat (zuidzijde) en van de noordzijde (Hertenkamp). Wij herhalen nog even het programma: Voor en na onthulling muziek door de po- litiekapel; om kwart over acht 's avonds wordt de plechtigheid geopend door Zang en Vriendschap met een lied van Philip Loots op tekst van Beets; welkomstwoord door mr. Hoog; onthulling monument door mej. G. M. Beets, achterkleindochter van Nicolaas; fontein gaat spuiten; krans- leggingen en bloemenhulde; toespraak van mr. Hoog over historie van het monu ment en overdracht van het monument aan de gemeente Haarlem; aanvaarding door burgemeester Cremers; opdracht van het monument door prof. Bronner aan de Haarlemse jeugd; zang door Zang cn Vriendschap van een lied van Jos de Klerk op tekst van Beets; receptie in een tent op het Vlooienveld; verlichting van het monument. Op 23 mei zal het door de stichting „Je Maintiendrai" ingerichte Nassau-museum Oraniënstein, in aanwezigheid van Duitse en Nederlandse autoriteiten, officieel wor den geopend. Het museum is gevestigd in het bij Diez a.d. Lahn (Rijnland-Palts) ge legen slot Oraniënstein en is gewijd aan de geschiedenis van het slot en zijn Nas- sause bewoners. Diez ligt dicht bij de stad Limburg op ongeveer 250 km. afstand van de Nederlandse grens. Het slot Oraniënstein werd in de tweede helft van de 17e eeuw gesticht door Al- bertine Agnes van Oranje, dochter van Frederik Hendrik en later uitgebreid on der leiding van Daniel Marot, die in ons land onder meer betrokken was bij de bouw van de Trèveszaal en van het huis te Voorst, alsmede bij de uitbreiding van het Huis ten Bos. In het begin van de 19e eeuw was het de laatste woonplaats van stadhouder Willem V. In de afgelopen jaren werd het slot aan een grondige restauratie onderworpen, waarna het een militaire bestemming kreeg op een vijftal historische vertrekken na, die door de bondsrepubliek ter beschikking van de stichting zijn gesteld ter inrichting als museum. Deze zullen met de slotkapel en tuin ter bezichtiging voor het publiek wor den opengesteld. Suggesties om de klokken van de stad bij de onthulling te doen beieren en bij het monument een bord te plaatsen met aan wijzingen omtrent de figuren van het mo nument werden door het comité met dank baarheid genoteerd. Voorzitter Hoog deelde mee dat de plan nen van Haarlems Bloei, die drie jaar geleden zijn ingediend, niet zullen wor den uitgevoerd. „Laten we het toch zo stijlvol mogelijk houden", zei hij. „En die tent dan?", werd geïnterrumpeerd. Mr. Hoog: „Die vinden we ook niet ideaal, maar als oplossing geniaal". „Die tent is een zaak tussen gemeente en provin cie; wij staan daar als comité buiten. Wél vinden we het héél jammer dat het zo moet gaan". „Had de onthullingsda tum dan niet verschoven kunnen worden naar een tijdstip waarop het Provincie huis wél voor de receptie beschikbaar was", werd gevraagd. Hierop mompelde een comitélid ondeugend dat men het ri sico niet meer wilde lopen dat het dan weer helemaal niet door zou gaan. Voor zitter Hoog antwoordde dat het comité het monument graag zo gauw mogelijk aan de gemeente overdraagt, om niet al te lang de verantwoordelijkheid ervoor te hoeven dragen. Dit mede in verband met mogelijke baldadigheid op vlaggetjesdag. Een bode kwam de zaal binnen met een boodschap voor mr. Hoog. Dit ontlokte aan de heer Bomans de opgewekte me dedeling: „Het gaat niet door". Er werd nog gevraagd: „Had de onthulling dan niet kunnen worden vervroegd naar een tijdstip dat het Provinciehuis beschikbaar zou zijn". Mr. Hoog: „Wij vinden in ver band met de vrije zaterdag de vrijdag avond het meest geschikt". Daarna werd de sherry rondgediend en kreeg de aan wezige televisieploeg de kans om met de comitéleden te praten. Tot 1 juni. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, postduivenberichten en socialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toe spraak. VPRO: 10.00 Voor de kinderen. IKOR: 10.30 Evang. Lutherse kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. VPRO: 11.45 Flitsen, nieuws van eigen erf. AVRO: 12.00 Muziek voor allen, gram. (Om 12.30 Sportberichten). 13 00 Nieuws. 13.07 De toe stand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmuziek. 13.20 Vakantieklanken uit Oostenrijk (gr.). 14.00 Gehoord, gezien, gelezen, kunstkroniek. 14.40 Volksmuziek. 15.05 Kamer orkest en solist. 16.00 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Het oude Egypte en zijn betekenis voor het heden, lezing (VIII). 17.15 Stad en land, lezing. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal. 18.30 Salonorkest en zangsolist. 19.00 U moet er eens uit, cabarea. 19.30 Spontane reacties, muzikale discussie. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek en zang. 20.45 Voordracht. 21.00 Der Vogelhandler, operette (gr.). 22.00 Pia norecital (gr.). 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Dansorkest The Skymasters en zangsolisten, 23.30 Muzikale wandeling door Parijs. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 800 NCRV. 9.30 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45-24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Or gelconcert, klassieke muziek. 8.30 Morgenwijding. 9.15 Koorzang (gr.). KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 In strumentaal trio, moderne muziek. 9.55 Inleiding Hoogmis. 10.00 Hoogmis. 11.30 Klassiéke grammo foonmuziek. 11.40 Pianoduo, klassieke en moder ne muziek. 12.15 Buitenlands commentaar. 12.25 Lichte grammofoonmuziek. 12.55 De hand aan de ploeg, lezing. 13.00 Nieuws. 13.05 De Oelewappers, gevarieerd programma. 13.30 Voor de kinderen. 14.00 Lichte grammofoonmuziek. 14.30 Strijk kwartet (gr.). 14.55 De Vliegende Hollander, le zing. 15.05 Promenade-orkest. 15.35 Lichte gram mofoonmuziek. 16.00 Sport. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Blijf zitten waar je zit, radio-drive-in voor jonge mensen. 17.15 Hervormde kerkkorendag te Aalsmeer. 17.45 Mensen, lezing. 18.00 Het geladen schip, critieken. 18.30 De kerk aan het werk, ac tualiteiten van het kerkelijk erf. 18.40 Klank beeld over het protestantisme in Zuid-Amerika. NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Kerk orgelconcert (gr.). 19.30 Door een geopende deur in de hemel, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Vrouw te roer, hoorspel (2). 20.45 Licht orkest, solisten en koren. 21.15 Felix Timmermans, de dichter van Adagio, lezing. 21.30 Klassiek strijk kwartet (gr.). 22.00 In de Vergulde Baars, licht programma. 22.20 22.25 Boekbespreking 22.30 Nieuws. 22 40 Merkt u ook iets van de welvaart?, lezing. 23.00 Avondgebed 23.15 Kamerorkest, moderne muziek. 23.5524.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/s 9.30 ds. H. Sillevis Smitt. 11.00 ds. G. Toorn vliet - uitzending dienst voor belangstellenden 12.15 ds. W. A. Smit en ds. W. van Boeyen - jeugdappèldienst Amsterdam. 14.45 Kinderdienst 15.30 ds. P. N. Kruyswijk van Bloemendaal. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Symfonieconcert. 12.30 Weer bericht. 12.35 Amusementsorkest en solist. 13 00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en Belcantoconcert. 15.30 Gevarieerd programma, sportberichten en reportages. 17.00 Nieuws. 17.10 Lichte grammofoonmuziek. 17.45 Sportuitslagen. 17.50 Pianorecital. 18.30 Godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws. 19.30 Lichte muziek. 20.00 Amuse mentsprogramma. 21.30 Cabaretprogramma. 22 00 Nieuws. 22 15 Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek. 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Ocshtendvaria (gr.). 8.00 Nieuws. 8.15 Pro gramma-overzicht. Aansluitend: Rechtdoor naar school en kantoor (gr.). 9.00 Gymnastiek voor oudere luisteraars. 9.10 De groenteman. 9.15 Viool en piano (gr 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgen wijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 11.00 Voor dracht. 11.15 Omroeporkest en solisten. 12.00 Licht epsemble en zangsolisten. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor ons plat teland. 12.43 Zang en piano. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, actualiteiten en grammofoonmu ziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Selecties uit be kende musicals (gr.). 14.00 Zangrecital. 14.30 Programma over Oostenrijk. 15.00 Mpziek is troef. 16.00 Moderne muziek (gr.). 17.00 Voor de pad vinders. 17.15 Padvinders drumband. 17.30 Gram mofoonmuziek voor de jeugd. 17.50 Staatsiebe- zoek H M. de Koningin en Z.K.H. de Prins der Nederlanden aan Oostenrijk. 18.00 Nieuws. 18.15 Politieke lezing. 18.25 Van, voor en door ama teurs. 19.00 Pianorecital: klassieke en moderne muziek. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade-orkest en solist. 20.35 Jazzmuziek. 21.00 Speuren als hobby, lezing. 21.20 Hammond- - .orgelspel (gr.). 21.30 Voordracht. 21.40 Neder ig ZwaatlSWlJK lands Kamerkoor en orgel. 22.05 Staatsiebezoek aan Oostenrijk. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Lichte muziek. 23.15 Klassieke muziek (gr.). 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 NCRV-lied. 7.13 Lich te grammofoonplaten. 7.20 Sportuitslagen van za terdag. 7.30 Te Deum Laudamus: gewijde muziek (gr.). 7.50 Het brood des levens, meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Lichte grammo foonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Lichte grammofoonmuziek. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Oude muziek (gr.). 10.20 Theologische etherleer gang. 11.05 Bas en piano. 11.30 Muziek bij het werk (gr.). 12.00 Vocaal ensemble (gr.). 12.10 Licht orkest (gr.). 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouwmededelingen. 12.33 Wol ken aan de blauwe hemel, lezing. 12.38 Oosten rijkse lichte muziek, (gr.). 12.50 Staatsiebezoek aan Oostenrijk. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensem ble. 13.45 Lichte grammofoonmuziek. 14.05 School radio. 14.35 Herhaling van gedeelten uit het ge varieerde programma Donderdagavondmozaïek. 15.35 Licht ensemble. 16.00 Bijbeloverdenking 16.30 Franse Barokmuziek (gr.). 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Jazz (gr 17.40 Beursberichten. 17.45 Regeringsuitzending: De geschiedenis van het Fort Nassau op Curagao. door Xavier Ramon Diaz. 18.00 Populaire orgel bespeling. 18.30 Met band en plaat voor u paraat. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19,00 Nieuws en weer- A A NKOND/GIHGEN sn BESCHOUWINGEN Aanvang 13 uur - Einde 24 uur Spreker de heer A. BORSTLAP van het C.N.V. Cabaret Het alombekende gezelschap van SIETO HOVING. Gezamenlijk diner in Restaurant BRINKMANN (niet verplicht). Dansorkest en balleiding FREDDY HULL. Entree voor de middag (met cabaret) 3.50, voor de avond (voor het bal) 2.voor beide 5.Diner 7.25 incl., moet vóóruit opgegeven worden. Inlichtingen schriftelijk aanvragen Secretariaat van de TEMPELIERSSTRAAT 36 rood - HAARLEM IN DE TENTOONSTELLING Neder landse Orgelvracht, die verleden jaar ter gelegenheid van de voltooiing der restau ratie na het orgel in de Grote Kerk werd gehouden, hebben de oude kleine orgels die opgesteld waren in de Vleeshal bijzon der de aandacht getrokken. Het lijkt niet gewaagd om deze tentoonstelli tg van kleine orgels uit de 16e, 17e, 18e en 19e eeuw een unieke manifestatie van orgel bouwkunst te noemen, waarvan de bete kenis nog vergroot werd door de bespe ling van de geëxposeerde instrumenten, De grote waarde hiervan heeft men niet alleen in orgelkringen in ons land, maar ook in het buitenland levendig beseft. De artistieke leiding van de Telefunken grammofoonplatenmaatschappij nam het initiatief om de Haarlemse stadsorganist Albert de Klerk uit te nodigen de orgels te bespelen, ten einde de intieme klank, zoals deze zou opklinken bij de uitvoe Het vertrek van de haringvloot naar de visgronden op maandag a.s. werd voor het Christelijk Mannenkoor „IJmuideh en de Gereformeerde Zangvereniging „Harpe Davids" te Scheveningen aanlei ding om in de plaatsen van hun vestiging gemeenschappelijke concerten te geven om hun medeleven met de opening van het haring-seizoen tot uitdruking te brengen. Het concert te IJmuiden werd vrijdag avond in de Nederlands hervormde kerk aan de Kanaalstraat gegeven met een om vangrijk programma van nogal wisselend muzikaal karakter. De zangvereniging „Harpe Davids" zorg de onder leiding van zijn dirigent Anton Goedman voor een verrassend mooie in zet van de avond met een door gave, warm-expressieve klank opvallende uit voering van de negro-spiritual „Deep Ri ver" in~een zeer aanvaardbare bewerking KERNSTUK van het Bachprogramma dat het Nederlands Kamerorkest vrij dagavond in de Grote Kerk gaf, was het „Musikalisches Opfer". Tijdens een bezoek aan Potsdam, waar zijn zoon Philipp Emanuel als hofcembalist werkte, werd Bach door Frederik de Grote een thema voorgelegd met het verzoek hier over een driestemmige fuga te improviseren. Bach zag in dit thema nog andere mogelijkheden en na zijn thuiskomst in Leipzig voltooide hij binnen twee maan den een hele reeks contrapuntische bespiegelingen die hij in koper liet graveren en met een opdracht aan zijn koninklijke bewonderaar toezond. BIJ HET MAKEN van de kopergravure werd het kostbare materiaal zo econo misch mogelijk gebruikt door op vrij ge bleven plaatsen korte canons op te nemen. De verwarrende rangschikking die hier van het gevolg was heeft de onderzoekers later veel hoofdbrekens gekost. De opga ve om de juiste opeenvolging vast te stel len werd nog verzwaard door het feit dat Bach in de canons geen aanwijzingen had gegeven betreffende de instrumentatie Blijkbaar hield hij vast aan de (toen reeds historisch geworden) opvatting dat de spe lers de instrumenten gebruikten die toe vallig bij de hand waren. Over de vorm is men het inmiddels wel eens geworden. Als hoekstukken fungeren een driestem mig en een zesstemmig ricercare (vrije fugavorm), respectievelijk aan begin en eind. het centrum wordt gevormd door een vierdelige Triosonate voor fluit, viool en basso continuo, terwijl als schakels tussen deze voornaamste steunpunten dienen tussen I en III een reeks van zes canons met het koninklijk thema als cantus fir- mus en tussen III en V vier canonische variaties over ditzelfde thema. Het gehele werk kent dus in feite slechts één enkel thema en richt zich alleen tot luisteraars met een fijn oor voor de verwikkelingen van stemvoering en een zintuig voor de hoogste polyfone speculaties. EEN OPMERKELIJK aspect is daarbij de voor die tijd gewaagde spanningen in het harmonisch vlak die het resultaat zijn van een (tijdelijk) dissonerend samentref fen der stemmen. Het is zeer wel doenlijk deze Muzikale Offerande geheel op orgel uit te voeren, zoals de Haarlemse stads organist Albert de Klerk enige malen be wezen heeft. Ook is bekend de bewerking die de componist Bertus van Lier maakte voor het instrumentaal sextet „Alma Mu- sica". Het Nederlands kamerorkest volg de een meer orthodoxe weg en liet de canons in hoofdzaak door solo-strijkers spelen met medewerking van de fluit in de laatste twee canons, het eerste Ricer care dat waarschijnlijk het dichtst bij de oorspronkelijke improvisatie staat door clavecimbel alleen, en het laatste Ri cercare door het gehele strijkorkest. De kerk-akoestiek deed het hare om aan deze Advertentie Zoek het niet te ver, u vindt het In In mei en juni kan uw Limburgse gastheer dê meeste aandacht aan u besteden. Kom dèn. Laat u gratis inlichten over Valkenburg'* gast» vrije hotels en pensions. (9000 bedden) zo ontheven muziek een bijzonder serene en majesteitelijke inslag te geven. NA DE PAUZE kreeg men een wat „eenvoudiger" Bach te horen in het Viool concert in a, met Szymon Goldberg als solist-dirigent, en de Tweede Orkestsuite (in b kl.) waarin Adriaan Bonsel de obli gaatpartij blies. Ongeveer tweehonderd Haarlemmers, onder wie burgemeester mr. O. P. F. M. Cremers en de wethouder van Onderwijs, de heer D. J. A. Geluk, trotseerden de avondkoude in de kerk om dit bepaald niet populaire programma te beluisteren. van M. C. van de Rovaart. Maar op veel hoger artistiek niveau kwamen de aanslui tende vertolkingen van Psalm 138 en Psalm 122 in de bewerkingen van Jan Pie terszoon Sweelinck, verrukkelijke, ver kwikkende muziek, waarmede de dirigent en het koor zich voortreffelijk „thuis" ge voelden. Met de gezonde, schone polyfonie van Sweelinck bleek het koor volkomen vertrouwd, zodat de dirigent in vrijheid met prachtig resultaat aandacht kon be steden aan klankschoonheid. Wat mij be treft had het gehele programma met wer ken van eenzelfde hoog kunstzinnig gehal te samengesteld mogen zijn! IK GELOOF, dat „Harpe Davids" zich met succes op deze muziek kan gaan spe cialiseren en operamuziek als het „Paas koor" van Mascagni maar moet uitsluiten hoe aantrekkelijk het zingen daarvan wel eep£ kan zijn. Bij de uitvoering van „Re joice in the Lord" van G. Rafhborne heett de heer Goedman de beste'Itoedanigheden van deze compositie op de voorgrond ge plaatst. Aantrekkelijk werd ook de voor dracht van een Pools volkslied. Het man nenkoor „IJmuiden" maakte een uitste kende indruk met het klankrijk gezongen „Noordzee", een goed liedertafel-stuk van Eduard Flipse. Begrijpelijk kon de diri gent Stephen Jansen van de lege, spiritual- imitatie van Johan Kolvers „Sound the loud timbrel" geen overtuigende uitvoe ring verkrijgen. Meer zin had de vertol king van „Super flumina Babylonis" van Ch. Gounod en van „Land of Hope and Glory", waaraan de sonore mannenstem men uitstekend dienstbaar gemaakt kon den worden. Maar bij het neutrale zingen van „Old black Joe" heb ik weinig kunnen horen van „those gentle voices", die cie oude Joe vriendelijk moesten toeklinken. Trouwens ook voor de voordracht van Jan Nielands „Te Deum" leek een waarschu wing voor verruwing niet overbodig, te meer daar het koor met fraai gezongen gedeelten liet horen waartoe het óók in staat is. EEN MACHTIG vertolkte Ambrosiaan se Lofzang -door beide koren was het im posante besluit van dit concert, waaraan nog medewerking werd verleend door de organist Adriaan Verschoor met betrouw bare begeleidingen en met de voordracht van drie door hem in populaire stijl ge schreven bewerkingen van geestelijke lie deren. icdrirM- Mevrouw D. Metcalfe, de 32-jarige weduwe van filmmagnaat Alexander Korda, nu getrouwd met een assura deur uit Londen, staat hier in de vei lingzaal van Sotheby in New Bond Street in Londen bij een stilleven van Vincent van Gogh, dat met andere schilderijen, tekeningen en beeldhouw werken op 14 juni zal worden geveild. De werken, alle van beroemde arties ten, maken deel uit van de indruk wekkende collectie, welke Korda heeft bijeengebracht. Verwacht wordt dat de veiling op 14 juni a.s. meer zal op brengen dan de veiling van de ver zameling van Somerset Maugham, waarvan de opbrengst 523.000 pond, sterling was. De werken van Korda worden verkocht omdat de woning van de Metcalfes in Chelsea te klein is (zeggen ze). ring van oude orgelmuziek, vast te leggen op een grammofoonplaat. Dit initiatief werd een schot in de roos. DEZE MAAND is een langspeelplaat waarop de vertolkingen van Albert de Klerk zijn opgenomen, in de handel ge bracht, die, evenals de tentoonstelling in de Vleeshal, uniek genoemd kan worden. Als eerste werk koos de organist een RiCercare van G. P. da Palestrina, dat, gespeeld op een uit het Museum Caro- lino Augusteum te Salzburg afkomstige Regal (16e eeuw) met het karakteristieke timbre van tongen-stemmen verrassend gaaf en helder klinkt. Als klankkleurcon trast van gedekte en open labiaal-stem men volgt dan de hymne „Ave Maris stella" in vier „Versi" van Glrolamo Fres- cobaldi, waarvoor een „positief", een tafelorgel, diende dat in 1684 te Boekarest werd gebouwd. Een kistorgel uit de 18e eeuw gaf zijn intieme klank, die door de toevoeging van een mixtuur een bijzonder helderheid kon verkrijgen, voor drie fraaie fantasieën van Tomas de Santa Maria (16e eeuw). PRACHTIGE VARIATIES van Swee linck over „Von der Fortuna werd' ich getrieben" speelde Albert de Klerk op een „Positief" uit Praag. Een 17e eeuws kabi netorgel,uit Engeland gaf zijn ranke klank voor twee orgeljuweeltjes van Orlando Gibbons. Het laatste nummer van de eer ste zijde van de plaat is een verfijnd- gracieuze Sonata van Narciso Casanoves, die gespeeld werd op het mooie Secré taire-orgel uit de 18e eeuw, waarvan de organist Piet Kee de gelukkige bezitter is. OP DE TWEEDE ZIJDE bevinden zich de opnamen van een Canzona van Dome nico Zipoli, een bewerking van het koraal „Wie schön leuchtet der Morgenstern", de Chaconne in d van Louis Coupérin en een orgelstuk over „Vous qui désirez sans fin" van Michel Corrette, alle uitgevoerd op de kabinet-orgels van de tentoonstelling. Een bij de plaat gevoegde „Orgelbrief" geeft bijzonderheden over de toegepaste registraties en historische aantekeningen over de -bespeelde instrumenten. MUlVMUaxlt. De plaat dankt haar hoge kunstwaarde gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor ons plat- mede aan het gave, positieve en muzikale spel van Albert de Klerk. Het behoeft eigenlijk geen betoog, dat ,Die Kleinorgel", zoals de plaat genoemd wordt, een kostelijk bezit zal kunnen gaan betekenen voor organisten en orgelvrien den. En zij dient beslist deel uit te maken van de discoteek van conservatoria, mu ziekscholen en van alle scholen voor voort gezet en middelbaar-onderwijs, waar muziekonderricht in het lesrooster is op genomen. Te Mainz, dat van 21 tot 25 juni zijn 2000-jarig bestaan viert, zal op 24 juni het uitgebreide Gutenbergmuseum als wereld museum der boekdrukkunst worden ge opend. De bezoekers zullen hier niet slechts een duidelijk beeld krijgen van ce ontwikkeling van de boekdrukkunst sedert haar ontstaan tot de dag van heden, maar ook worden ingewijd in de geheimen van T.f™eeïd^.progra™™a Donderdagavondmozaïëk de papierfabricage. Met een papiermolen T "u* u J~~' zal worden gedemonstreerd, hoe uit lom pen papier ontstaat. In de werkplaats van Gutenberg staat een drukker in de be- roepskledij van de 15de eeuw aan een handpers. De hier gedrukte bijbelteksten worden de bezoekers als herinnering aan- I berichten. 19.10 Op de man af, praatje. 19.13 geboden Klassieke muziek (gr.). 19.30 Radiokrant 19 50 Musette-ensemble met zangsolisten. 20.15 Witte Uo+ w,,uVelden, hoorspel. 21.30 Instrumentaal trio: amu- Het museum bevat vele kostbaarheden, I sementsmuziek. 22.00 Parlementair commentaar zoals de Bijbel van Gutenberg, die als eer- 22.15 Lichte Nederlandse muziek 22 30 Nieuws ste grote werk van de nieuwe kunst in 1459 werd voltooid. Er bestaan hiervan in de gehele wereld nog slechts veertig exem plaren. Verder vindt men hier de „Main- zer Psalter" uit 1459, het „Caiholicon" uit 1460, een bijbel uit 1462 (die „Schöffer- bibel), enzovoorts. Van de 33 zalen van het museum is er één geheel aan het ze- landen bekroonde werken en de boeken, die, van grafisch standpunt gezien, een bij zondere betekenis hebben. De wederop bouw en de uitbreiding van het Guten bergmuseum hebben ongeveer vijf miljoen Mark gekost. en S.O.S.-berichten. 22.40 Avondoverdenking 22.55 Boekbespreking. 23 05 Muzikale vraagbaak 23.40 Staatsiebezoek aan Oostenrijk. 23.50 Gram mofoonmuziek. 23.55—24,00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoonmuziek 12.30 Weerbericht. 12.35 Landbouwkroniek. lt.42 Orkestmuziek 12.50 Beurskroniek. 13 00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00 Schoolradio. 15.45 Ka- mermuziek 16.00 Beursberichten. 16.06 Voor de ven en de persoonlijkheid van Gutenberg zieken 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17 45 gewijd. Franse les. 18.00 Balletmuziek. 18.20 Voor de sol- I daten. 18.50 Sportprogramma. 19.00 Nieuws. 19.40 Wot li«f iv, n i Genremuziek. 19.45 In en om de opera.. 20.00 Het ligt m de bedoeling van het mu- Kamermuziek. 21 00 De zeven kunsten 21 15 Va- seum geregeld naast kostbare historische riété-orkest en solisten.22.00 Nieuws 22.15 Amu- werken ook moderne werken aan het du- sf.mentsorkest. 22.35 Populaire volksmuziek. 22.55 bliek te tonen; bij voorbeeld de in diverse NleUWS 23 0°-2315 Voor de olieden. VOOR ZATERDAG NCRV: 15.00 Korte film. 15.25 Hongaarse en Roemeense muziek. 15.35 Documentaire over de BBC-Televisie 16.00 The insolent Matador, teken film. 16.10 Spectacle Coupe, gevarieerd program ma. 16.35 Dier in 't vizier: programma over die ren. 17.0017 30 Voor de kinderen. 19.30 Vader weet het beter, TV-feuilleton; 19.55 Morgen is het zondag NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 20.55 De kapper van Stamford Hill, TV-spel 21 53 A Negroe girl goes to school (Een negermeisje gaat naar school), schoolcantate v. Ignace Lilien Gedeputeerde Staten van Gelderland 2215 Ontmoetingen met Elisabeth Andersen: voor hebben besloten de Quarles van Ufford- hlra!^en du°r E'isabeth Andersen, Paul Steen- 1QR0 o u-u 1 bergen en Han Bentz van den Berg. 22 40 Dag prijs 1962 voor Schilderkunst toe te ken- sluiting. nen aan de heer Th. van der Horst te VOOR zondag Arnhem. De prijs, 4000.—, welke wordt NTS: 16.00 Eurovisie: Grote Prijs van Europa bekostigd uit het in 1956 ingestelde Quarles tf> Zandvoort. 16.30 Eurovisie: Internationaal con- van Ufford-fonds voor culturele en maat- 5,°»" hippjiue te Luzern 17.00 Eurovisie: Grote SchaDD^liike activiteiten in ColHor-lena PrIls va9 Euiopa. 17.3018 30 Internationaal con- scnappaijKe activiteiten in Gelderland, cours hippique te Luzern. 19 30 Weekjournaal wordt uitgeloofd voor een Gelders kunste- 2°-00 Sport in beeld. VPRO: 20 30 Documentaire naar en zijn gehele oeuvre. De uitreiking film: 2105 Toer-is-mee, vraag en antwoordspel van de prijs zal geschieden door de com- 2L5 BaUet geb'ed' 2145 °e °ude draaldoos missans der Koningin in de provincie Gel derland, mr. H. W. Bloemers op donderdag I voor maandag juni in het gemeentemuseum te Arnhem. I NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht, avro Tevens zal dan een expositie worden ge- 2,1 20 In AVRO's Teievizier. 2030 Een (tweede) opend van werken van de bekroonde schil-1 SiiFr„%d,ihow 21 30 Muziek Mo rtar zaiek. NTS. 22.15—22.25 Staatsiebezoek van het ucl* koninklijk paar aan Oostenrijk (Speciale berichtgeving)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4