Werkplaats en een laboratorium om de maatschappij te doordringen van christelijke verzoeningsgedachte ZEISS IKON Subsidie kerkenbouw zal wel 30 pet worden De kathedraal van Coventry, een nieuwe kerk in een nieuwe wereld, wordt morgen geopend Kathedraal met café, bibliotheek, t.v.-studio, toneel- en muziekruimte en congresgebouw COLORA 15 f 127.- DONDERDAG 24 MEI 1962 Pater Pire komt naar ons land Kerkelijk nieuws i •v.w.x LONDEN. De herrezen kathedraal van Coventry maakt alle kans het Chartres van de twintigste eeuw te worden. Want hóe- wel dit meesterwerk van Sir Basil Spence ondanks de solide, massieve muren licht en zwevend is gehouden, heeft het door de gebrandschilderde ramen in de vorm van lange, smalle „film"-stroken over de gehele wandlengte een innerlijke, mysterieuze gloed, welke ontegenzeglijk herinneringen oproept aan de beroemde Franse kathedraal. Dit is speciaal het geval in' de open doopkapel, met het grote licht gebogen raam van John Piper, aan de voet waarvan een doopvont is aangebracht, die bestaat uit een nog stoffig brok ruwe rotssteen uit de heuvels van Bethlehem. Maar van al deze dingen wordt men zich pas bewust, wanneer men zich na het binnentreden heeft losgemaakt van de aantrekkingskracht van het monumentale wandtapijt, het grootste ter wereld, van Graham Sutherland, dat tevens als altaarscherm fungeert. Door afbeeldingen was men met Suther- lands ontwerp al vertrouwd, maar het tapijt, dat op een afstand op een schilderij lijkt, verwekt een schok, niet alleen door zijn omvang, maar vooral door zijn in deze omgeving onnatuurlijk vrolijke kleuren als van een kindertekening, een enorm gras groen vlak, met in het midden het hardgele ovaal van dikke, groteske en Van Gogh-achtige hardgele randen, als begrenzing van de tien meter hoge figuur van „Christ in Glory", gezeten op de troon, met ogen vol warm mededogen. Het zijn de felle, primitieve kleuren, welke de, overwegend grijze, ruimte leven dig maken. SUTHERLANDS KLEUREN krijgen hun tegenspel, behalve van Pipers mag nifieke raam, van 195 abstract beschil derde en ritmisch onderbroken ruiten, in de vijf paar dubbele naar het altaar gewende ramen, welke tussen de har- monicawanden zijn verborgen. Elk paar ramen, ontworpen door twee studenten, die inmiddels veelbelovende kunstenaars geworden zijn, symboliseren door een bepaalde kleur of een kleurencombinatie een van de levensperioden van de mens. Pas voor hen, die na de communie van het altaar welks enorme afmeting ge baseerd is op het oorspronkelijke fresco van Leonardo da Vinci's „Laatste Avondmaal" terugkeren, worden zij in hun volle pracht zichtbaar. Sutherlands wandtapijt dat driekwart ton weegt, waaraan door Franse wevers in Aubus- son vier jaar is gewerkt, dat 200.000 gul den heeft gekost en is geschonken door iemand uit Coventry, die onbekend wenst te blijven versmalt de ruimte werking van deze overigens niet zo grote kathedraal het gebouw is 90 meter lang, ruim 26 meter breed en 26 meter hoog waardoor een zekere intieme sfeer is ontstaan, welke in scherp con trast staat met die van de meeste andere kathedralen. COVENTRY HEEFT BANDEN aange knoopt met andere steden, eveneens sym bolen geworden van oorlogsleed Stalin grad, Lidice, Arnhem, Dresden, Serajewo, Caen, Warschau, Kiel en Hirosjima. Er is een „Comité voor Internationale Vriend schap" in Coventry gevormd. Naar de pro voost van de kathedraal en ook de bis schop van Coventry tegenover ons duide lijk maakten, moet ook deze kerk vóór alles symbool zijn van verzoening, niet alleen internationaal, maar ook nationaal en zelfs plaatselijk. In de bouw van de kathedraal komt de haar toegedachte functie als waarlijk ge meenschapscentrum tot uiting. Zeker, het bittere verleden zal hier niet worden ver geten. Op unieke wijze zijn de ruïnes van de oude kathedraal organisch verbonden met de nieuwe, welke op een iets lager niveau er loodrecht tegenaan gebouwd is, waarbij de bewaard gebleven toren en spits centraal zijn. Het abstracte, als een windwijzer bewegende „vliegende kruis' ontworpen door Geoffrey Clarke, en de dunne, opengewerkte metalen mast, waar op hij balanceert, tezamen het uiterlijke merkteken vormend van de nieuwe kathe draal, zijn reeds het onderwerp van spot. Iedereen spreekt meesmuilend over „Het Ding". Maar de architect maakt er zich geen zorg over. „Dit is beter dan klakke loos aanvaarden". IN HET SANCTUARIUM van de ruïne staan de veelbetekende woorden „Father Forgive" gegrift. Hier is in de open lucht het kruis opgericht, gemaakt van gedeelte lijk verkoolde en speciaal in deze toestand bewaarde resten van balken van de zolde ring van de oude kathedraal, welke op 14 november 1940 bij het geconcentreerde bombardement van de Luftwaffe, dat der tien uur duurde, vernietigd werd. Dit kruis staat, als op de dag na het bombar dement, in een van de asbakken welke dienden om brandbommen in uit te doven, en die is ingemetseld in het van brokken puin geïmproviseerde altaar. De ruïne zal door regelmatige diensten een levend onderdeel van de nieuwe kathedraal zijn. Wandelende door de holle kale ruimte, welke eens het schip van de oude kathe draal was, bevindt men zich plotseling voor de brede trap, welke afdaalt naar de enorme portiek van de nieuwe kathedraal, welke uit dezelfde roze zandsteen bestaat als de oude. De gehele voorwand is van glas, waarin John Hutton op poëtische wijze met diamant de transparante figuren heeft gegraveerd van profeten, apostelen, martelaren, evangelisten, en de historische Engelse heiligen. Het glas ook de grote deuren zfjn geheel doorzichtig accen tueert de verbinding tussen heden en ver leden (in de kathedraal ziet men de ruïnes en van de ruïne uit kijkt men in het in wendige van de kathedraal) alsmede het contact met de buitenwereld. Bovendien wordt hierdoor alle somberheid geweerd HET „OPEN STAAN" komt eveneens sterk tot Uiting in de merkwaardige plaat sing van twee kapellen, als aanhangsels buiten de muren van het gebouw. De ene, de „Chapel of U^ity" (kapel der eenheid), geïnspireerd op een kruisvaarderstent, is inwendig van een bijzondere schoonheid, vooral door de prachtige mozaïekvloer van gekleurde steen uit de gehele wereld een gift van het Zweedse volk en het in de lucht zwevende ^jle hoge kruis. Deze kapel is bedoeld als ruimte voor ontmoe tingen van Christenen van elke richting Zij zullen hier een kort gebed houden voorafgaande aan discussie- en studie bijeenkomsten met als doel het onderlinge begrip en d aardoor de eenheid van het ge loof te bevorderen. Wij willen hier de vrede „voélen", zegt de provoost veelbe tekenend. De smalle, hoge ramen in deze kiosk- vormige kapel zijn een geschenk van de Duitse evangelische kerken, in 1958 door de toenmalige bondspresident Theodor Heuss aan Coventry aangeboden. De andere „buitennissige" (letterlijk en figuurlijk) kapel is gewijd aan Christ, the Servant" (Christus, de dienaar) en was aanvankelijk bedoeld als herinnering aan de oude gilden van Coventry; in over eenstemming daarmee is zij gewijd aan de noodzakelijke band tussen christendom en de moderne industrie. De leiding hier bij heeft de bekende jonge geestelijke Simon Phipps, met wie Prinses Margaret sinds vele jaren bevriend is. De ramen in dit hoge, ronde uitbouwsel zijn met op zet onbewerkt gelaten, opdat men kan uit zien op de fabrieken en kantoren, met wel ker problemen men zich op deze plaats gaat bezighouden. „Alle economische en sociale problemen, zijn in wezen religieuze problemen", merkte de provoost op toen hij bij ons bezoek dit deel van de kathe draal toelichtte. „DE VERNIETIGING van de oude ka thedraal heeft haat en verdeeldheid ge bracht. De nieuwe kathedraal zal de ver zoeningsgedachte moeten dramatiseren. Wij willen trachten het Christendom op nieuw tot levende werkelijkheid te maken door speciaal hen die in de industrie, op de kantoren en in de warenhuizen werken, te bereiken. Er is een heleboel herontdek king voor nodig", aldus provoost Wil liams. Ook op het gebied van de liturgie zullen nieuwe wegen worden ingeslagen De enorme glazen wand waarop door John Hutton transparante heiligen figuren en engelen zijn aangebracht en waardoor de ruïne en de bewaard gebleven toren en spits van de ver woeste kathedraal zichtbaar zijn. Dr. Cuthbert Bardsley, bisschop van Coventry, prijst zich gelukkig omdat hij de eerste bisschop is, die ten tijde van zijn episcopaat de eerste steen van een kathedraal heeft zien leggen en de consecratie daarvan ook mee maakt. Voor de bouw van de kathe draal was zeven jaar nodig. Het is de eerste maal in drie eeuwen dat de constructie van een kathedraal in Engeland als één enkele operatie werd uitgevoerd. Er waren 125 jaar nodig om de op 14 november 1940 verwoeste kathedraal te bouwen (van circa 1375 tot 1500). De nieuwe kathedraal heeft 15 miljoen gulden gekost. Hiervan wer den 10 miljoen door de staat als oor logsschade betaald. Men komt thans nog 850.000 gulden tekort. Het gebruik van de kathedraal kost ongeveer 1000 gulden per dag. Toen Sir Basil Spence nog een jong architect was, voelde hij dat zijn kunstenaarschap alleen dan zou zijn voltooid wanneer hij een kathe draal zou bouwen. In de oorlog was hij het die als stafkapitein van de in lichtingendienst de verwoesting van Co ventry's kathedraal rapporteerde. Zijn gedachten gingen onmiddellijk uit naar de herbouw. Toen hij in juni 1944 op D-day in een loopgraaf lag en zag hoe volgens hem nodeloos twee prachtige Normandische kerken werden vernield om er enige Duitse scherpschutters uit te verdrijven, werd zijn verlangen cm een kathedraal te bouwen nog sterker. Hij beschouwde de vernietiging van zo veel historische architectuur als een persoonlijke uitdaging en hij was dan ook buiten zichzelf van vreugde toen hij later de winnaar bleek te zijn van de prijsvraag, voor de herbouw van de kathedraal van Coventry, waaraan 219 architecten mededongen. Wat Coven try's oorlogsleed betreft kan er nog aan worden herinnerd, dat van augus tus 1940 tot augustus 1942 er bij 43 luchtaanvallen op Coventry 1252 perso nen werden gedood en meer dan 16000 gewond. Er werden 54.373 huizen ver woest of beschadigd. B™ de zware luchtaanval in de nacht van 14 op 15 november 1940, waarbij de kathedraal werd verwoest, wierpen 450 Duitse Jun kers 1200 springbommen, 50 luchtmij- nen en meer dan 30.000 brandbommen op de stad. Er waren 600 doden en meer dan 850 zwaargewonden. Het cen trum werd geheel uitgewist. Van de opening van de kathedraal, morgen 25 mei, zal de Nederlandse televisie 's middags een reportage geven. om de bedoeling hiervan zo duidelijk mo gelijk te maken en de kerk dichter bij de gewone mensen te brengen. Bijzonder aan grijpend is de fijnzinnige kunst waarmee de „Chapel of Gethsemane", bestemd voor meditatie, is uitgevoerd; vooral het door Sir Basil Spence ontworpen traliewerk in de vorm van een gestyleerde doornen kroon. Het gouden mozaïek en de engel zijn het werk van Steven Sykes. IN HET SCHIP van de kathedraal valt de openheid, eenvoud en vooral de licht heid sterk op, vooral door de toepassing van smalle, naar onderen bijna spits toe lopende, pilaren van getrokken beton. De architect schiep dank zij nieuwe technie ken de kathedraal als één grote ruimte, zonder onderverdeling en zonder dat er iets aan het oog onttrokken wordt. Elke overdaad is tegengegaan, maar er is ge lukkig geen sprake van monotone zakelijke strakheid. Ook het plafond is in licht ma teriaal met een spoor van middeleeuwse waaiertracering uitgevoerd. DE KOORBANKEN geven misschien aanleiding tot bedenkingen. Ook hier heeft sir Basil Spence alle hevigheid en pom peusheid willen vermijden, maar het ef fect van de lichte „koffiebar"-betimme- ring en de gedurfde overhuiving van hou ten uitsteeksels, kapstokken of een vlucht vogels, overgaande in iets dat veel weg heeft van een kerstboom (wat een „avenue van doornen" moet suggereren), lijkt voor een kathedraal iets te luchtig en te fees telijk Men zal ook moeten wennen aan de te gen de muren aangebrachte grijze „schóól- lei» panelen met erin gegrift bijbeltek sten in primitieve, onregelmatige „hane- poten" van letters. Dit is gedaan om de fundamentele waarheden te onderstrepen. Een belangrijk kunstwerk is het door Geoffrey Clarke ontworpen surrealistische altaarkruis, geïnspireerd op het halfver teerde en kromgetrokken kruis, dat na de brand in de ruïnes werd gevonden. De preekstoel is van licht metaal en georna menteerd met een bronzen adelaar van de hand van de beeldhouwster Elizabeth Frink uit Chelsea. Zij ontwierp ook de bis schopsmijter, hoog boven de bisschops- troon van verguld geslagen koper aan weerskanten voorzien van eruit stekende gewone bouten en moeren, alweer een ver wijzing naar de industrie. HEEL VERRASSEND is, dat het wijde portaal van de kathedraal als toneelruim te kan worden gebezigd, waarbij het bor des van de „Chapel of Unity", afgedekt door een kleine luifel, als podium zal die- nen. Men wil vooral ook drama en muziek gebruiken als communicatiemiddel met de gemeenschap. De provoost heeft reeds 200 speciaal voor opvoering in deze kathedraal geschreven toneelstukken ontvangen. Het is hem niet in de eerste plaats te doen om kerkspelen en andere religieuze stuk ken; hij hoopt op nieuwe, algeméne pro blemen'behandelende stukken op behoor lijk niveau. Ook in de grote buitenportiek wil men in lunchtijd korte toneelstukken opvoeren. De grondgedachte is om de nieuwe kathedraal tot ontmoetingsplaats voor allen te maken. „Een jongen moet hier met z'n meisje kunnen afspreken en een kopje koffie drinken in het kathedraal restaurant", zegt provoost Williams. Dit restaurant dient ook om de congregatie na de dienst samen te brengen. Men be schikt reeds over een bibliotheek, waar van de inrichting werd geschonken door de stad Kiel, waarmee Coventry op voet van uitwisseling staat, en een lezingen zaal. ER ZIJN OOK RADIO- en t.v.-studio's. Door een vernuftige techniek kunnen bo vendien zonder rompslomp t.v.-lampen, Het grote wandtapijt van 23 bij 12 meter dat Graham Sutherland heeft ontworpen voor de nieuwe kathe draal van Covehitry (architect Sir Basil Spence en dat in Aubusson in midden-Frankrijk door vijftien wevers en ververs in zeven jaar is vervaardigd. verborgen in de zoldering, worden neerge laten om speciale uitzendingen uit de ka thedraal mogelijk te maken. De kathe draal, op een van welks buitenmuren Ep steins machtige beeldengroep „St. Michel en de Duivel" prijkt, wil vooral ook mid delpunt zijn van Engels-Duitse verzoening. Hiervan getuigen niet alleen de talrijke Duitse geschenken (ook de standaard voor het altaarboek door de stad Hamburg), maar in het bijzonder het „Internationale Centrum voor Christelijke Verzoening" in de oude ruïnes gebouwd door zestien jonge Duitsers. Door middel van kerkcollecten en individuele giften is er in Duitsland hiervoor 10.000 pond bijeengebracht. Ook voorzag de „Aktion Versöhnung", welke in Israel een kibboets heeft gebouwd en ook in Nederland, Frankrijk en Griekenland liefdewerk heeft verricht, het centrum van ;eri bi een boekerij. Het bestaat uit twee gezelli ge discussiezaaltjes, een bibliotheek en een kamer voor stille aandacht, alsmede een keukentje en twee slaapzalen. Het is voor namelijk bestemd voor studenten en jon geren, maar ook anderen zijn er welkom. Overnachten is alleen mogelijk in groeps verband. Het centrum wil bezoekers ook in contact brengen met Engelse gezinnen en dus niet alleen een soort jeugdherberg zijn. Van het grote Coventryfestival hebben wij op 5 maart jongstleden een gedetail leerd overzicht gepubliceerd. Het schip van de kathedraal. De Belgische Nobelprijswinnaar voor de vrede, pater Dominique Pire, zal van 27 tot en met 30 mei een bezoek aan Neder land brengen. Hij is daartoe uitgenodigd door een comité van hoogleraren en af gevaardigden van studentenverenigingen van de universiteiten van Nijmegen, Utrecht, Leiden en Amsterdam. In deze plaatsen zal pater Pire voor hoogleraren en studenten lezingen houden. Zondag avond zal hij in de Nijmeegse schouwburg spreken over „Twee hedendaagse wereld rampen: onehigheid en honger". Maan dagavond zal hij in de senaatszaal van de Utrechtse universiteit spreken over „Honger en aarde". Dinsdagavond zal hij in het Leidse universiteitsgebouw het on derwerp behandelen: „Hoe de vrede te scheppen in een wereld die honger heeft." Woensdagavond in de Lutherse Kerk in Amsterdam, spreekt hij over „Vrede aan de mensen van goede Wil". De lezingen van pater Pire zullen in het Frans ge houden worden. Een tolk zal zijn woorden echter vertalen. Advertentie camera van klasse Ned. Herv. Kerk Beroepen te 's-Hertogenbosch (vac. dr. K. Strijd) J. W. Mazurel te Heerewaarden; door de Proujnciale Kerkvergadering van Gelderland te Putten (Kring Andreas- Kerk) G. M. Haitjema te Souburg; te Zwijndrecht (vac. L. Emmerzaal) T. Lange- rak te Vinkeveen. Bedankt voor Sint An- naland Jac. Jongerden te Bruchem en Kerkwijk. Beroepbaarstelling: de heer W. A. Hage, kand. te Dordrecht, is beroepbaar. Geref. Kerken Beroepen te Spijk (Gron.) N. J. Goris te Barchem (Geld.); te Roosendaal P. van der Veen te Sibculo; te Mildam en te Vianen C. van der Woude, kand te Kampen; te Hoogvliet (3de pred.pl.) G. ter Steege te Amsterdam-Buiksloot, Bedankt voor Kla- zienaveen (vac. M. N. de Wolf) D. Barten te Appelscha (Fr.). Geref. Kerken (Vrijgemaakt) Aangenomen naar Leens (Gron.) B. van Zuijlekom te Wetsinge-Sauwerd. Chr. Geref. Kerken Beroepen te Nieuwe Pekela K. J. Velema te Hoogeveen. Aangenomen naar Rotter dam-West H. van Leeuwen te Arnhem. Bedankt voor Broek op Langendijk D. H. Biesma te Lisse. Baptisten Gemeenten Aangenomen naar Hoogeveen (vac. J. H. Blenkers) E. J. Huizing te Deventer. (Von onze parlementaire redacteur) Minister Van Aartsen heeft gisteren vrijwel geheel vastgehouden aan zijn opvattingen over het wetsontwerp „Pre mie Kerkenbouw", waarover dinsdag in de Tweede Kamer nogal wat verschil van mening bestond. Slechts op één punt deed de bewindsman, zij het aarzelend, een concessie: hij zou zich niet verzetten tegen een kleine verhoging van het aan deel dat het rijk in de stichtingskosten van een kerkgebouw zal bijdragen. Het subsidiepercentage is volgens het wets ontwerp 25 percent, maar indien de Kamer een door dr. Lucas (K.V.P.) in gediend amendement aanneemt zal het worden verhoogd tot 30. De minister betoogde dat het beter zou zijn indien de kerken zichzelf zouden kun nen bedruipen, maar gezien de bestaande financiële problemen is een tijdelijke wet telijke regeling gewenst. De wet zou tot 1971 moeten gelden. De achterstand zal dan wel zijn ingelopen. De minister voel de niets voor terugwerkende kracht tot 1956. Ook h'ad hij bezwaren tegen de ge dachte, een gunstiger regeling in de be lastingsfeer mogelijk te maken ten behoe ve van giften aan kerkelijke instellingen. Wat de „bezinningscentra" van buiten kerkelijke genootschappen betreft gaf de minister aan de critici uit de C.H.U. en de S.G.P. ten antwoord, dat men deze or ganisaties in beginsel niet van subsidiere geling mag uitsluiten. De bewindsman zei, dat het wetsont werp geen onbillijk onderscheid inhield tus sen kerken en andere geestelijke instellin gen. De heer Scheps (P.v.d.A.) had op dit punt meer duidelijkheid gevraagd. Het betoog van de minister schonk de critici geen voldoening. De heer Scheps had de vorige dag reeds een amendement ingediend om ook voor niet-kerkelijke or ganisaties het subsidiepercentage in de wet vast te leggen en dit niet over te laten aan een nadere algemene maatre gel van bestuur. Tevens zou in het wets ontwerp niet alleen over kerkgenootschap pen maar ook over niet-kerkelijke orga nisaties sprake moeten zijn. De socialisti sche fractie zal haar houding ten opzichte van het wetsontwerp laten afhangen van de aanvaarding van dit amendement. Dr. Diepenhorst kwam ook met enkele amendementen. Subsidiëring zou ook moe ten plaatshebben bij uitbreiding van een bestaand kerkgebouw indien het aantal zit plaatsen daardoor ten minste wordt ver dubbeld. Mr. v. Dijk (V.V.D.) legde 'n nota ter tafel om de regering uit te nodigen voorstellen in te dienen tot verruiming van de be lastingfaciliteiten voor giften ten behoeve van kerkenbouw en wat daarmee ver want is. De heer Van Dijk is van oor deel dat financiering van kerkenbouw uit particuliere middelen dient te geschieden. Minister Van Aartsen gaf de Kamer in overweging deze motie niet aan te nemen. (^eooxeoceooaxxxxxxoooooooooooooooooceooooocraxMOooixoMooocooocooocooooooooooooooaxmx!^^

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 15