ll
FONGERS
FONGERS
Grieken en Italianen met sterke
films te Cannes
Militaire Taptoe Haarlem is
verzekerd voor f 1 miljoen
Castella Schoonheidszeep
Het Nederlands Proef-
toneel te Leiden opgericht
De negen Muzen j
Toneelgroep Centrum opent het
nieuwe seizoen met musical
Justitie gereed voor
grote fraudezaak
Tijdelijk ter kennismaking 4 stukken
voor de prijs van 3
Het Weense muziekfestival geopend
5
t
de nieuwste
FIETS
met de oudste
FAAM
MAANDAG 28 MEI 1962
Hoe weet U hoe
Er is er een voor iédereen I
Electrakostte nog geen kwart miljoen
iSÉiiiiilÉiifii
Schilderijendiefstal in
Londen: buit 300.000
is
Bernstein liep weg uit
„white restaurant"
De radio geeft dinsdag
Pianist Egon Petri in
Californië overleden
Televisie programma
Advertentie
Té
een Fongers fietst?
Stap naar de dealer
stap op een
Fongers rijwielen zijn voorzien van:
Fabrikaat Vredestein banden en
Sturmey-Archer versnellingsnaven.
(Van onze medewerker Jan Koomen)
CANNES, 24 mei.
De jonge Griekse film- en toneelregisseur Michel Co-
eedehands-boekwinkel naar een uitgave van Sophocles'
tragedie Electra. Hij vond er een, kocht haar en kwam thuis tot de ontdekking,
dat deze Electra niet van Sophocles was, maar het veel minder bekende gelijk
namige treurspel van Euripides. Hij werd door dat eveneens beroemde klassieke
stuk zo geboeid, dat hij besloot het te verfilmen. Het resultaat, vertoond op een
van de laatste dagen van het filmfestival te Cannes, is een prachtig werk, dat
terecht een prijs van de jury verwierf, zij het helaas niet de hoofdprijs,
die toeviel aan een minder belangrijke, maar toch ook wel uitermate aan
trekkelijke Braziliaanse film.
DE GRIEKSE FILM Electra is zulk een
knap stuk werk, omdat zij met volledig
behoud van geest en sfeer van Euripides'
tragedie, de oude geschiedenis van de ver
stoten koningsdochter vertelt op een fil
misch volkomen bevredigende wijze, met
een minimum aan dialogen en een maxi
mum aan (zeer indrukwekkende) beelden.
Deze volmaakte stijlbeheersing en de in
telligente vertolking, met Irene Papas in
de titelrol, maken de film tot een werk,
dat aanspraak mag maken op het bijvoeg
lijk naamwoord meesterlijk. Het oude ver
haal in deze vorm is bovendien in hoge
mate ontroerend.
Als de Amerikanen zulk een film zouden
hebben gemaakt, zouden ze een minder
groots resultaat hebben bereikt ten koste
van tenminste vijf miljoen dollar. Cocayan-
nis deed het voor.65.000 dollar, dat is
ongeveer 234.000 gulden, of ongeveer de
helft van de kosten van een Nederlandse
speelfilm! Hij heeft het overgrote deel van
zijn film opgenomen in de open lucht, die
zich daar, gezien het verschil tussen het
Griekse en het Nederlandse klimaat, uiter
aard beter voor leent dan die in Nederland.
Hij vond een dorp en een landstreek, die
geen enkele verandering behoefden te on
dergaan om het Griekenland van lang voor
onze jaartelling te kunnen voorstellen. Op
sociologische gronden behoeven we althans
in dat opzicht de Grieken niet te benijden.
Deze film kreeg te Cannes ovaties
het publiek en de critici lieten er geen
twijfel over bestaan, dat men dit werk de
Gróte Prijs had gegund, inplaats van de
inderhaast ingestelde „prijs voor de beste
overbrenging van een toneelwerk in film
vorm."
Ernst en humor uit Italië
DE ITALIANEN zijn op het zojuist ge
ëindigde festival ook uitstekend voor de
dag gekomen, zowel in het ernstige als
in het komische genre. Bij de ernst was
het vooral „l'Eclisse" (de zonsverduiste
ring), een film van Michel-angelo Antonio-
ni, die zeer de aandacht trok; bij de hu
mor droeg „Divorzio all'Italiana" (Schei
ding op z'n Italiaans) terecht de ereprijs
weg.
L'ECLISSE is een bijzonder knappe
film, welke een indringend psychologisch
portret geeft van twee jongen mensen,
die misschien van elkander houden,
en van de tijd waarin 2e leven. Antonioni
borduurt weer op zijn geliefde stramien,
zoals men dat reeds kent van „II Grido"
„l'Avventura" en „La Notte", namelijk de
eenzaamheid van de mensen, die ook als
ze van elkaar houden toch in feite inner
lijk eenzaam blijven. De echtgenote van de
regisseur, de blonde Monica Vitti en de
jonge Fransman Alain Delon spelen de
hoofdrollen. De bekroning van dit werk ge
schiedde terecht, maar riep bij het pu
bliek kennelijk zeer gemengde gevoelens
op.
Dat laatste kan men beslist met zeggen
van de prijs voor „Divorzio all' Italiana",
want die film, met Marcello Mastroïanni,
heeft iedereen veroverd door haar on
barmhartige spot met Italiaanse en vooral
Siciliaanse opvattingen van „eer" en „wra
ke", door haar reeksen verrassende wen
dingen, haar tempo en haar vertolking.
Zo heeft ook het werk, dat bij de korte
films de Gouden Erepalm kreeg, La Ri-
vière du Hibou, een Frans speelfilmpje van
een klein half uur, iedere festivalganger
bekoord. De regisseur ervan, Robert En
rico, vertelt daarin een hoogst ernstig ver
haal in meesterlijke vorm, zodat men met
ingehouden adem toekijkt. Of intussen de
ze film belangrijker moet worden geacht
dan Herman van der Horsts „Pan", die
een speciale prijs van de jury kreeg, even
als een voortreffelijk Pools papierknipsel-
filmpje en of zij belangrijker is dan de
korte speelfilm „Big City Blues" van
Charles Huguenot van der Linden, die op
geen enkele wijze werd onderscheiden, is
Marcello Mastroïanni in de Italiaanse
festivalbijdrage „Divorzio all' Italiana"
(scheiding op zijn Italiaans), die te
Cannes bekroond werd met de prijs
voor de komische film.
mening van uw toch werkelijk niet chau
vinistische verslaggever, ontkennend lui
den moet. Vermoedelijk heeft Van der
Horst zijn huis al zo vol staan met fes
tivaltrofeeën, dat het hem weinig verschil
maakt, of daar nu nog een „gouden ere
palm" of een „speciale prijs" bijkomt.
Bezwaren
IK HOORDE bezwaren tegen het onder
werp van de film van Van der Linden,
die het ook inderdaad bij het publiek
minder goed deed dan „Pan". Velen von-
In Leiden is onlangs opgericht de stich
ting „Het Nederlands Proeftoneel", dat
zich ten doel stelt de Nederlandse toneel
schrijfkunst te bevorderen door Nederland
se stukken te lezen, zo mogelijk samen
met de schrijvers te bespreken en uitein
delijk, indien zij daarvoor in aanmerking
komen, op de planken te brengen. Het
initiatief tot oprichting van deze stichting
is uitgegaan van Manuel van Loggem, do
cent aan de Amsterdamse Toneelschool,
en overgenomen door de stichting „Pro
Civitate" te Leiden.
Het belang van de stichting voor de Ne
derlandse toneelschrijver is dat hem een
werkplaats" ter beschikking wordt ge
steld waarin hij vertrouwd kan raken met
de eisen welke toneeltechniek stelt. Ge
bruikt wordt de zolder van het Prytaneum
aan het Rapenburg, waar sinds enige ja
ren „het zoldertoneel" onder auspiciën van
het Leids Academisch Kunstcentrum re
gelmatig opvoeringen geeft.
De stichting heeft bij het begin van haar
activiteiten aanmoediging in de vorm van
een subsidie ontvangen van het departe
ment van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen. Voor het leiding geven aan het
doorlezen, de discussies en voor het re
gisseren der opvoeringen is aangetrokken
mej.Anne-Marie Prins.
Inbrekers zijn een Londense kunsthan
del binnengedrongen en hebben tekenin
gen en schilderijen ter waarde van 300.000
gulden buitgemaakt. Tot de buit behoren
een Renoir, een Matisse, en twee Picas
so's. De doeken werden keurig uit de
lijsten gesneden.
In totaal werden uit de kunsthandel
Lefèvre in Bruton Street twee schilderijen
en tien tekeningen ontvreemd. De dief
stal werd zondag ontdekt. De inbrekers
zijn via de voordeur het pand binnen
gekomen. Deze ingang wordt ook door
andere huurders gebruikt.
Scotland Yard heeft alle havens en vlieg
velden gewaarschuwd. De schilderijen
waren van Matisse en Renoir. De ove
rige werken bestonden uit zeven etsen
en een tekening van Degas en twee te
keningen van Picasso.
Deze inbraak geschiedde negen maanden
nadat de Goya, ter waarde van 1.400.000,-,
uit de National Gallery verdween; deze is
nog steeds niet opgespoord. In april 1961
werden vijf schilderijen van Reynolds,
Gainsborough, Raeburn en Hudson ter
waarde van een half miljoen gulden ge
stolen uit een landgoed in Sommerset. In
november 1961 verdwenen twee tekeningen
van Daumier uit het Victoria en Albert-
Museum in Londen.
Wanneer dinsdagavond 29 mei omstreeks
half tien de uitgebreide „Delftse" Taptoe
op het „Haarlem"-terrein aan de Plane-
tenlaan begint, is dit hele evenement
voor 1 miljoen verzekerd. De 400 mili
tairen dragen samen voor 34.500 aan
gala-uniformen en zij bespelen instrumen
ten die totaal 18.000 waard zijn. Het is
nodig gebleken nog drie speciale tribunes
bij te bouwen, die bijna honderdduizend
gulden kosten en de schijnwerpers, sa
men 60.000 watt, vertegenwoordigen een
waarde van 40.000. Met nog vele andere
dingen erbjj, zoals een speciaal gebouwd
podium, de geluidsinstallatie, tijdelijk ge
plaatste hekken enzovoorts staat er dins
dagavond voor ettelijke honderduizenden
guldens op het taptoe-terrein.
De Lions Club in Haarlem en omstreken
die het hele evenement organiseert, heeft
geen risico willen nemen en alles verze
kerd voor een miljoen.
Eregasten
Wanneer morgenavond, kort na negen
uur, de eregasten aankomen op het „Haar-
lem"-terrein, zullen de bloemenmeisjes
gereed staan om hen met een prachtig
boeket te verwelkomen. Tot de eregasten
behoren de commissaris der Koningin in
Noord-Holland, dr. M. J. Prinsen, de bur
gemeester van Haarlem, mr. O. P. F. M.
Cremers, hoge autorieiten van het ministe
rie van Defensie en hoofdcommandanten
der deelnemende legeronderdelen.
Ook het bestuur van het Erefonds voor
Oud-Verpleegsters dat de hele netto-op
brengst ontvangt, en het bestuur van or
ganiserende vereniging, de Lions Club, zul
len op de eretribune plaats nemen. Onder
het licht van 300 felle schijnwerpers zul
len zij dan, samen met de meer dan 10.000
verwachte overige bezoekers uit Haarlem
en wijde omgeving de complete Delftse
Taptoe aanschouwen.
De Haarlemse politie heeft reeds alle
maatregelen genomen om de aankomst der
eregasten (in auto's met een oranje P)
te laten verlopen zonder dat het andere
toestromende verkeer, waaronder vele ex
tra bussen, daarvan hinder ondervindt.
een vraag, waarop het antwoord, naar de gen gaat.
Een verrassing van een der laatste
dagen van het festival was de Griekse
film „Electra", naar de tragedie van
Euripides. Irene Papas speelt de titel
rol in deze terecht bekroonde film.
den Big City Blues te hard, hoe fraai
ze ook de vorm van dit filmpje achtten.
Er is evenwel alle kans, dat dit werk
in Frankrijk in gewone bioscoopverto
ning zal komen. De jonge Franse cineast
Francois Truffaut, die deel uitmaakte van
de jury voor de lange films, heeft uiting
gegeven aan zijn bijzondere waardering
voor de film van Van der Linden. Het
internationale katholieke filmbureau, het
O.C.I.C., zowel als de internationale fede
ratie van filmcritici, de Fipresci, ver
leenden eveneens festivalprijzen. Het OCIC
bekroonde Het Proces van Jeanne 'dArc,
door Robert Lrcson veifilmd met zulk
een soberheid, dat van de deugd een
nood is geworden: de film is indrukwek
kend van verheven dialogen, maar de ca
mera bleef te statisch en de fotografie
is eigenlijk ronduit slecht. De Fipresci
bekroonde een merkwaardige, moeilijk te
begrijpen, maar toch buitengewoon boeien
de Mexicaanse film van het enfant terri
ble Luis Bunuel: De Engel des Verderfs.
In beide organisaties konden de juries
geen unanimiteit bereiken bij de toeken
ning dezer prijzen en hetzelfde geldt voor
alle beslissingen van de festivaljury voor
de lange films.
Het toekennen van prijzen is ook mees
tal moeilijk, niet slechts omdat er (ge
lukkig) meer goede films dan prijzen wa
ren, maar ook omdat een festivaljury
met zovele belangen rekening heeft te
houden. Slechts een naïeveling gelooft,
dat het alleen om artistieke overwegin-
De beroemde Amerikaanse dirigent, com
ponist en pianist Leonard Bernstein is
weggelopen uit het bekende restaurant
Miller Brothers in Baltimore nadat men
hem had meegedeeld dat een neger die
tot het gezelschap van Bernstein behoor
de, niet zou worden bediend.
Bernstein werd vergezeld door Alfred
Wallenstein, een vooraanstaand Amerikaans
dirigent, en door vier jeugdige dirigenten
en de negerviolist Sanford Allen die on
langs Is geëngageerd door het New York
Philharmonic Orchestra dat onder Bern-
steins leiding staat. Het Miller Brothers
restaurant is al herhaaldelijk toneel ge
weest van sit-downdemonstraties tijdens de
campagne voor integratie in de restaurants
in Baltimore.
Nieuwe leden van de Muiderkring
De dichter Willem Brandt en de voor
drachtskunstenaar Otto Sterman zijn za
terdag tijdens de jaarlijkse plenaire zit
ting als nieuwe leden van de Muiderkring
geïnstalleerd. Het hoofdthema van de zit
ting was gewijd aan de componist J. Dz
Sweelinck.
De bijeenkomst werd geopend in de Gro
te Kerk in Naarden, waar dr. Anthon
van der Horst op de drie orgels werken
van de componist ten gehore bracht. In
de Ridderzaal van het Muiderslot gaf slot
voogd Ton Koot daarna een evocatie van
Sweelinck's tijdgenoten Hendrick de Key-
ser en Gerbrand Adriaenszoon Brederode
Ook hier werden werken van Sweelinck te
gehore gebracht door het Nederlands Ka
merkoor onder leiding van Felix de Nooel
en mevrouw Janny van Weering aan het
clavecimbel.
VIJFTIGSTE VOORSTELLING
„EEN MAN VAN ALLE TIJDEN"
Het Rotterdamse Toneel zal donderdag
31 mei a.s. in de Stadsschouwburg te
Haarlem de vijftigste voorstelling geven
van „Een man van alle tijden", toneelspel
van Robert Bolt.
Onder regie van Pim Dikkers werken
hieraan mede: Ton Lutz, Enny Molsde
Leeuwe, Steye van Brandenberg, Peter
Aryans, Jo Vischer jr, Ina van der Molen.
Ton Kuyl, Guido de Moor, Willem Tolle
naar, Adolf Rijkens, Jacques Comman
deur, los Knipscheer, Marlies van Alcmaer
en Lex Schoorel.
De vertaling is van Hans Andreus; het
decor en de kostuums werden ontworpen
dooar Hans van Norden.
Zomerbjjeenkomst NATU. De zomer-
bijeenkomst van de Nederlandse Amateur
Toneel Unie die elk jaar in een andere
plaats in Noord-Holland wordt gehouden
is ditmaal vastgesteld op 2 juni in ge
bouw Marcanti te Amsterdam. Het bestuur
van de afdeling Amsterdam van de NATU
heeft uit de 80 aangesloten Amsterdamse
verenigingen een centraal gezelschap ge
vormd. Opgevoerd worden de tragedie van
Donald Garswell „Het goddelijke Recht"
en de komedie van Carlo Goldoni „De
goedhartige Bulderbast", onder regie van
Peter Holland.
Stichting A. Roland Holst. De Stich
ting A. Roland Holst-Fonds heeft zaterdag
haar begunstigers voor de vierde maal een
contactavond aangeboden. Het fonds be
oogt financiële steun te verlenen aan kun
stenaars en werd gesticht door de dichter
A. Roland Holst, die een bedrag, op zijn
zeventigste verjaardag ontvangen, als be
ginkapitaal ervan bestemde. Het fonds telt
nu 220 dragers die honderd gulden of meer
ineens storten en als contra-prestatie een
langspeelplaat ontvangen, waarop 22 ge
dichten voorgedragen door A. Roland Holst
zijn vastgelegd. Mr. A. F. Kamp, de geeste
lijke vader van het fonds en voorzitter
van het stichtingsbestuur, deelde mee dat
in zeven gevallen aan kunstenaars een
uitkering is gedaan tot een bedrag van
totaal 1.500.
Mariene Dietrich. Mariene Dietrich,
die kort geleden een nieuwe show heeft
gepresenteerd in het Olympia te Parijs, zal
op zondag 17 juni een bezoek aan Neder
land brengen. Zij zal optreden in de Kur-
zaal te Scheveningen.
Sopranen-lief-en-leed. De Australi
sche sopraan Joan Sutherland heeft haar
grote aria in Meyerbeers zelden opgevoer
de opera „De Hugenoten" te paard gezon
gen en ze heeft de in een vete verwikkelde
sopranen Maria Callas en Renata Tebaldi
in hetzelfde theater samengebracht. Twee
grote dingen.Tijdens de generale repe
titie in La Scala in Milaan zaten Le Callas
en Renata Tebaldi ver uiteen en zij felici
teerden Joan Sutherland na afloop van de
opera niet gezamenlijk.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Ochtendvaria (gr.) VPRO:
.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Programma overzicht. Aansluitend: Recht
door naar school en kantoor (gr.) 9.00
Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De groen
teman. 9.15 Kamerorkest (gr.) 9.35 Water
standen. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbe
spreking. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.)
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Radio Volks
universiteit: De schilder J. B. Jongkind,
door mevr. V. Bakker-Hef ting. 11.30 Voor
de zieken. 12.00 Hammondorgelspel en
zang. 12.20 Regeringsuitzending: Voor de
landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.33 Lichte muziek en zang.
13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, actuali
teiten en grammofoonmuziek. 13.25 Beurs
berichten. 13.30 Lichte orkestmuziek. 14.00
Oude kamermuziek. 14.40 Schoolradio.
15.00 Met naald en schaar. 15.30 Viool an
piano. 16.00 Lichte orkestmuziek (gr.)
16.30 Voor de jeugd. 17.30 Orgel en zang:
lichte muziek. 17.55 New York calling.
18.00 Nieuw. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Pia
nospel. 18.30 Radio Volksuniversiteit: Mens
en wetenschappen VI Filosofie II,
door prof. dr. C. A. van Peursen. 19.00
Voor de kinderen. 19.05 Paris vous parle.
19.10 Operamuziek (gr.) 19.55 Wielrennen:
Olympia's Tour door Nederland. 20 00
Nieuws. 20.05 Spectacle coupé gevarieerd
programma. 22.00 Zangrecital. 22.30 Nws.
22.40 Actualiteiten. 23.00 Klassieke gram
mofoonmuziek. 23.25 Kamermuziek (gr.)
23.55-24.00 Nieuws.
Het tableau de la troupe van de stich
ting „Centrum", sedert 1961 een voortzet
ting van de toneelgroep „Puck", ziet er
voor het komende seizoen als volgt uit:
Bep Dekker, Karin Haage, Ann Hasekamp,
Sara Heyblom, Nell Knoop, Ina van der
Molen, Marie-José Nysten, Henny Orri, Si-
mone Rooskens, Elly van Stekelenburg,
Ellen de Thouars, Ria Vroemen, Peter
Aryans, Hans Culeman, Jan Grefe, Gerard
Hartkamp, Guus Hermus, Ben Hulsman,
Jan Hundling, Leen Jongewaard, Theo
Kling, Frans Koppers, Walter Kous. Luc
Lutz, Egbert van Paridon en Piet Römer.
Ook Cruys Voorbergh zal, na afwikkeling
van een contract in het buitenland, aan
Centrum" meewerken.
De artistieke leiding berust bij Egbert
van Paridon (directeur), Guus Hermus en
Walter Kous; de zakelijke leiding bij Men-
so Carpentier Alting. Op het repertoire
staan onder andere „La Mamma" van An
dre Roussin, „Papiermolen" van Georg
Kaiser, „Nathan der Weise" van Lessing,
„The Collection" van Harold Pinter, „dr.
Med. Hiob Praetorius" van Curt Goetz,
Les Justes" van Albert Camus, „Mann
ist Mann" van Brecht. „Fairy tales of
New York" van J. P. Donleavy en „Der
Gedanke" van Adrejev. Met verschillende
Nederlandse schrijvers worden onderhan
delingen gevoerd.
De 47-jarige ex-employé van de Amster-
damsche Bank uit Amsterdam die vorig
jaar oktober naar Duitsland vluchtte na
zijn werkgever voor ongeveer f 800.000 te
hebben benadeeld, zal zich op 21 juni
voor de Amsterdamse rechtbank moeten
verantwoorden.
De officier van Justitie heeft hem vals
heid in geschrifte, subsidiair oplichting ten
bedrage van ongeveer 650.000 ten laste
gelegd. De bankbediende, die door het
knoeien met depositorekeningen van bui
tenlandse cliënten acht ton overmaakte
naar nummerrekeningen in Zwitserland en
een groot aantal banken in Frankrijk
werkte bij deze knoeierij samen met een
57-jarige Franse zakenman die in Spanje
werd gearresteerd, nadat de Amsterdam
mer kort tevoren in Baden-Baden was
gegrepen.
De Nederlandse justitie wacht nog steeds
op de uitlevering van de Fransman, die
wegens een ernstige ziekte wordt verpleegd
in het Spaanse badplaatsje Alicante. Het
was aanvankelijk de bedoeling dat de bank
bediende pn de Fransman tesamen zou
den terechtstaan. Door het trage verloop
van de uitleveringsprocedure is van dit
voornemen afgestapt.
De Nederlandse politie heeft ongeveer
zes ton van de verdwenen bankgelden
kunnen achterhalen. De frauderende bank
bediende heeft daaraan zijn volle mede
werking verleend.
Advertentie
Tijdens een persbijeenkomst, waarop de
nieuwe plannen van het gezelschap voor
het nieuwe seizoen werden bekend ge
maakt, zei de directeur, de heer Egbert
van Paridon, dat „Centrum" weer een sei
zoen ingaat waarin het eigenlijk niet weet
hoe het zich zakelijk moet redden. Het
wordt volgens hem een echt zorgelijk en
spannend jaar. De taak van het gezel
schap, zoals de directie die ziet, is om
landelijke bespelingen te verzorgen.
Bijzonder droevig vond de heer Van Pa
ridon het dat men in Nederland, waar zo
veel geld voor nieuwe schouwburgen wordt
uitgegeven, zo weinig aandacht besteedt
aan de bespeling van deze schouwburgen
Centrum kan niet rekenen op de over
heidssubsidie waarop het eigenlijk had ge
bouwd. Wanneer een aantal gezelschappen
waaronder ook „Centrum", zich met heel
veel moeite op de bespeling van de nieuwe
schouwburgen werpen, dan is het treurig
dat de overheid daarbij maar schoorvoe
tend meegaat. Temeer omdat de officiële
financiële toezeggingen al min of meer wa
ren gedaan. „Wij voelen ons met een kluit'
je in het riet gestuurd" aldus de heer Van
Paridon Bijzonder prettig vond hij het
dat het gezelschap in het komende seizoen
meer in Amsterdam zal optreden. De speel
mogelijkheden in de kleinere Amsterdamse
theaters zijn namelijk groter geworden.
Half juni zal het gezelschap aanvangen
met de voorstellingen van een nieuwe Ne'
derlandse musical „Mensen, hé, mensen
van Mies Bouhuys onder regie van Wal
ter Kous. De choreografie is van Albert
Mol.
Egon Petri, pianist en muziekpedagoog,
is op 8]-jarige leeftijd in Berkeley (Cali
fornië) aan een hersenbloeding overleden
Hij is geboren in Hannover (Duitsland)
als zoon van de bekende Nederlandse vio
list Henri ^etri. Vóór 1940, toen hij naar
de Verenigde Staten kwam, had hij zien
een Europese reputatie verworven als oia
nist. Van 19111932 gaf hij recitals op alle
belangrijke podia in Europa; van 1932
1947 in Amerika. Hij gaf met Busoni en
Muggellini de verzamelde werken van
Bach uit.
HILVERSUM II. 298 m.
24.00 KRO.
1007 kc/s. 7.00-
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Klassieke gram
mofoonmuziek. 7.30 Voor de jeugd. 7.45
Morgengebed en overweging. 9.00 Nieuws.
8.15 Pluk de dag (gr.) 8.50 Voor de vrouw.
9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters.
10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Orkestmu
ziek (gr.) 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Mu
ziek houdt fit (gr.) 11.50 Volaan.. voor
uit, lezing. 12.00 Middagklok - Noodklok.
12.04 Walsmuziek (gr.) 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Balletmu
ziek (gr.) 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nws.
13.15 Platennieuws. 13.30 Gevarieerde
grammofoonmuziek. 14.05 Schoolradio.
14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45
Tierelantijnen, gevarieerd programma
(herh.) 15.50 Grammofoonmuziek. 1600
Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor
de jeugd. 17.40 Beursberichten. 17.45 Rege
ringsuitzending: De geologisch-mijnbouw-
kundige dienst van Suriname, door ir. C.
van Kooten. 18.00 Voor de jeugd. 18.20
Dansorkest en zangsolisten. 18.45 Piano
spel. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten.
19.25 Licht te verteren (gr.) 20.00 Eerste
slotuitzending SUS 9. 21.00 Weet je weetje,
fotocursus. 21.20 Kerkorgelrecital. 21.45
Sopraan, bariton en piano. 21.55 De zilver-
fluit: licht programma. 22.15 22.25
Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Ge
huwd en ongehuwd, lezing. 22.55
Vreemd., litteratuur en muziek in caoa-
retvorm. 23.25 Noordhollands Filharmo
nisch orkest: amusementsmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon
muziek. 12.30 Weerberichten. 12.35 Lichte
grammofoonmuziek. 12.50 Beursberichten.
13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek. 14.00
Schoolradio. 15.45 Operetteselectie. 16.00
Beursberichten. 16.06 Duitse les. 16.21 Ka
mermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte
grammofoonmuziek. 17.40 Boekbespreking.
17.50 Voor de jeugd. 18.20 Voor de solda
ten. 18.50 Sport-Actualiteit, Toerisme. 19.00
Nieuws. 19.40 Koorzang. 19.50 Beroeps-
belangen van de Middenstand, lezing. 20.00
Hoorspel. 21.15 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws.
22.15 Belgische muziek (gr). 22.55-23.00
Nieuws.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
NCRV20.20 Memo. 20.30 Vader weet het
beter. film. 20.55 Pianospel en zang. 21.20
V for Victory, documentaire over de
tweede wereldoorlog. 21.45 Forum.
VOOR DINSDAG
NTS: 20.20 Journaal. 20.20 Politieke uit
zending: P.S.P. 20.30 EUROPA 1957-1962,
Film over de ontwikkeling van de Euro
pese samenwerking. 20.40 Chiles Uhren
gehen anders (In Chili lopen de klokken
anders), uitzending in verband met de
wereldkampioenschappen voetbal. 21.10-
22.40 Geordie. film (alle leeftijden).
(Van onze correspondent)
Het begin-concert van elk Weens festival
heeft altijd een populair karakter, want
het is voor de Weense bevolking bestemd
en het wordt daarom ook in de openlucht
op het Raadhuisplein gegeven. In een toe
spraak zei de minister van Kunsten, dat
„volkeren op leeftijd in herdenkingen
zwelgen". Dit gaat inderdaad voor Oosten
rijk op, want tijdens het huidige festival
herdenkt de „Gesellschaft der Musikfreun-
de" haar 150-jarig bestaan Bovendien
viert men de heropening van het „Theater
an der Wien" alsmede de jubilea van de
twee Oostenrijkse schrijvers Arthur
Schnitzler en Johann Nestroy. Tenslotte
worden er 14 tentoonstellingen gehouden,
onder ander van de Europese kunst rond
om het jaar 1400.
Na het populaire openingsconcert voor
de Weense bevolking beginnen de eigen
lijke opera- en toneeluitvoeringen, bene
vens een groot aantal concerten.
Onder de orkesten die zijn uitgenodigd
neemt het Concertgebouworkest de eerste
plaats in met drie concerten, waarvan het
eerste door Pierre Monteux wordt gediri
geerd, het tweede door Haitink en het der
de door Eugen Jochum. Het orkest ver
trekt op 3 juni van Schiphol naar Wenen.
Het eerste concert binnenshuis was be
grijpelijkerwijze toevertrouwd aan het
Weens Filharmonisch Orkest, dat de ne
gende symfonie en het „Te Deum" van
Bruckner ten gehore bracht. Zondagavond
trad het Philharmonia Orchestra of Lon
den onder leiding van Krips op. Met Wil
helm Backhaus als solist werd de eerste
symfonie voor piano en orkest van
Brahms in c-mineur.
Behalve Von Karajan en Krips treden
nog zestien andere internationaal bekende
dirigenten op, onder andere Ansermet,
Giulini. Knappertsbusch, Leitner, Monteux,
Sawallisch en Schuricht. Bovendien wor
den in het tijdsbestek van minder dan een
maand 25 opera's opgevoerd, waaronde?
5 opera's van Mozart, 2 van Puccini, 5
van Richard Strauss, 5 van Verdi en 4
van Wagner.