De geschiedenis der eerste jaren
i
'JfHtiuk""
Uitspraken over het
Hildebrandmonument
\rbeid voor piratenzenders
fn Zweden een misdaad
DINSDAG 29 MEI 1962
47 kleurstalen
10ct In de winkel
kwaliteitsverf
De radio geeft woensdag
Televisieprogramma
Het Hildebrandmonument van prof. Bronner
Advertentie
(3B&
EEN PROÖUKT VAN
DE SIKKENS QRQEP
MET ENIGE WEEMOED nemen wij weer de dikke die zijn leven geïnspireerd heeft, hem zijn ontvallen. Wat I is jan lJ^r
enveloppen ter hand, waarin al onze publikaties sinds 1913 zal hij op dat glorieuze ogenblik moe zijn gewees
',,.eZe een monument, hetwelk door zijn intimi-
- 1 1 1 jarige. Op dat ogenblik had de wezenlijkste onthulling van tei^ zyn vriendelijke aantrekkelijkheid, de
het monument plaats. Wat er op 1 juni gaat gebeuren zal Camera Obscura, aan welke deze eigen-
ingeliifd kunnen worden bij de uiterlijke geschiedenis; dat schappen zozeer eigen zijn, in herinnering
h?» weer in de enveloppen Dan „1 er sprake zij» van een m*»*.
krachtige Bronner, omdat ,,net andere dat bi] die contron ren menschheid, en men zou aller-
over het Hildebrandmonument bewaard worden. Voor de
laatste maal ligt in honderden knipsels de geschiedenis van
het monument op tafel. We nemen eerst de samenvattingen;
die zijn in de loop der jaren steeds korter geworden: samen
vattingen van samenvattingen. De uiterlijke geschiedenis,
telkens anders belicht. Want dan weer overheerste de stem
ming: het komt er nooit; dan weer de stemming: nog even
en het staat er. Nimmer kon uitvoerig aandacht worden
besteed aan het belangrijkste: de geschiedenis van de maker
en zijn monument.
Het belangrijkste van dit kunstwerk is immers
wat er tussen de kunstenaar en zijn werk is gebeurd. Maar
daar is geen feitenmateriaal van aan te voeren. De belang
rijkste geschiedenis blijft geheim. Bij het Hildebrandmonu
ment kan echter worden vastgesteld dat die onaanraakbare
relatie tussen schepjaer en kunstwerk samenvalt met het
gehele kunstenaarsbestaan van prof. Bronner. Bronner heeft
voor en met het monument zijn bestaan als beeldhouwer
op het spel gezet. Dat spel is nu gewonnen. Ruim een week
geleden zag hij in De Hout voor het eerst zijn monument
in werkelijkheid; voor het eerst stond hij op een afstand
van.... zijn eigen bestaan als beeldhouwer. Wat zou er
toen in deze man zijn omgegaan? Wie ernaar durft raden
wordt met eerbied vervuld. Op dat ogenblik moet de droom,
minst blijk geven de zeer waardevolle
eigenschappen van den schrijver te be
grijpen, door een standbeeld of een „Denk
mal" te stichten". De beeldhouwer geeft
een beschrijving van het ontwerp. Onder
krachtige
tatie in de stille Hout gebeurde, dan achter de rug is. Daar I
mag zeker op deze plaats niemand zich mee bemoeien,
maar althans een vermoeden daarvan mag niet onuitge
sproken blijven, omdat waar we nu de feitelijke geschiede-
nis met haar ernst en spot, sarcasme en bezetenheid, noodlot andere: „De fontein, als voornaam archi-
en grillen nog eens gaan ophalen deze „innerlijke historie" tectonisch motief, zal tot in onderdeelen
het Hildebrandmonmnent de toMandkominj;«van SffSJSSr'ÏÏn
wezenlijk heeft bepaald. Het monument is thans met meer geheej m0eten vormen, zoodat een rhyt-
van prof. J. Bronner, maar van ons. We gaan dus op een misch verband deze figuurtjes te zamen
andere koers; hier zijn de enveloppen. vat. Rond den kom gaande, zal men van
J elk figuurtje de houding en gebaren al-
i i -i. i «j. j 4m. j lengs van alle zijden beschouwen en al
Wi] bepalen ons hierbij vrijwel uitsluitend tot de aller- voortgaande de contouren zich zien wij-
vroegste geschiedenis, die van de jaren 1913-1914, die nooit /jgen. De spiegeling in het water der
uitvoerig is beschreven. Liever dan de feiten van een halve kom, bij het niet spuiten der fontein, zal
eeuw te kort te moeten weergeven, schenken wij ruim aan- ^nina®uk™otief Zljn tot versterkmg van
dacht aan die beginperiode. Temeer omdat wij door de wel-
IN 1913, BEETS is dan tien jaar geleden
overleden, ontstaat het plan voor een Hil
debrandmonument. Op 7 juli van dat jaar
deed dr. J. B. Schepers het voorstel in een
bestuursvergadering van de afdeling
Haarlem van het Algemeen Nederlandsch
Verbond, waarvan hij toen voorzitter was.
Onmiddellijk werd toen het Hildebrand-
comité gesticht. Onze bladen publiceren
een wat vormeloze tekening van het ont-
werp-in-klei, dat de Haarlemse beeldhou
wer L. J. Vreugde heeft gemaakt. Er staat
ook al een schets van de plattegrond bij.
„Wij voegen hieraan toe dat de onthul
lingsdatum volgens de plannen der com
missie zou zijn 14 september 1914. Wij wij
zen er nog even op dat dit gedenkteken
volstrekt en alleen is bedoeld als hulde
en herinnering aan den schrijver der Ca
mera Obscura, dus: aan Hildebrand". Op
16 september 1913 schrijft E. A. Haze-
kamp een brief aan onze redactie met
onder andere: „Meer dan eens is mij op
mijne reizen in Nederland gevraagd, zelfs
door leeraren, predikanten, doctoren, zelfs
in den achterhoek van Gelderland, te Dom
burg, te Dokkum, zelfs te Maastricht, waar
of toch in Haarlem het standbeeld staat
van Beets!!! Ik meen dat dr. Schepers
onze bekende letterkundige te dezer
stede het sein tot oprichting gaf en ik
twijfel er geen ogenblik aan, dat, wanneer
er oproepingen gedaan of publicaties ge
zonden worden naar heinde en verre, bij
dragen zullen worden gezonden uit alle elf
provinciën, door wie burgemeester, predi
kant, hoogleraar, leraar, rector of onder
wijzer is". Aldus Hazekamp. Op 27 sep
tember 1913 verschijnt de hierbij afgedruk
te huldeplaat in Haarlems Dagblad.
OP 6 DECEMBER 1913 publiceren wij
een spotprent, die Nurks toont in De Hout,
waar een arbeider voor de fonteinbak van
het monument aan het graven is. Op 5
november 1913 had een briefschrijver in
onze Stadseditie een volledig plan uitge
werkt voor een monument, inclusief zijn
wensen aangaande personen, kunstenaars
stijl en banken. Terwijl iedereen nog
wacht op de publikatie van de wedstrijd
voorwaarden voor het Hildebrandmonu
ment, schrijft een commentator in Haar
lems Dagblad: „Dat Hildebrand-gedenk-
teken, zoo deelt ons nu het Hildebrand
comité mede, dat in Haarlem is gesticht
en uit heel het vaderland onze eerste let
terkundigen, onze beste schrijfsters en
schrijvers, mannen en vrouwen van den
besten naam als eereleden, werkende le
den of in andere positie omvat, dat Hilde-
brandgedenkteken moet dit jaar nog wor
den gesticht, het liefst bij gelegenheid van
het 33ste Taal- en Letterkundig Congres,
dat in Augustus te Haarlem zal worden
gehouden".
OP 2 JANUARI 1914 verschijnt in grote
althans voor die tijd opmaak het
bericht van de Nationale Prijsvraag voor
een Monument ter Herdenking v. Hilde
brand (Beets). Een onderdeel daarvan:
„Een toelichting moet bevatten een be
schrijving van de te gebruiken materialen
en een gespecificeerde begrooting van
kosten, fundering inbegrepen, eventueele
salarissen en honoraria te vermelden
alles te zamen tot een maximum van
10.000'.' „Als eerste prijs is beschikbaar
gesteld 1000". „Alle ontwerpen moeten
goed verpakt, de teekeningen op karton
geplakt, doch niet geëncadreerd en vracht
vrij ingeleverd worden vóór of op 15 juli
1914". De jury bestond uit K.P. C. de
Bazel, prof. Bart van Hove, prof. A. J
Tw«» »nz«r fAfetrdtn alt Romefaan.
willendheid van cfe antiquaar C. P. J. van der Peet in Amster- I Het jury rapport over Bronners inzen-
dam „ver feiten kunnen beschikken, die elders verloren
zijn geraakt. over. Zoals bij het onder het motto „Ho-
ratius" ingezonden ontwerp: „Meer con-
fiseriewerk dan beeldhouwwerk; ^over
Anonymus"; „Braaf"; over „Eenvoud".
„Het geheel is zielig"; over „Pieter Sta
stok": „Het geheel kon beter dienen voor
een dorpspomp; „Polyantha"; „De alge-
meene vorm lijkt veel op een reuzen-
instemming". „Ook in Vlaanderen is men I bloempot"; „Labor omnia vincit": „De
mobiel". „Een oud mannetje dat het vier meisjes op de hoeken missen karak-
Diaconiemannetje" dat zijn historie ver- ter; dit monument kan overal staan en
telt had gelezen schonk 26 cents". „En voor alles dienst doen, enzovoorts, enzo-
zoo zouden er meer staaltjes zijn mee te voorts. Waar ^zijn die goede oude jury s
deelen, die spreeken van medeleven met toch gebleven.
het denkbeeld", zegt het comité. „Ook van °P 27 oktober 1914 werd J. Bronner
.K.H. den Prins der Nederlanden mocht hoogleraar aan de Rijksacademie van
het Comité 25,- voor het monument ont- Beeldende Kunsten als opvolger van z j
vangen". Er ontstaat een kleine twist of leermeester prof. Bart van Hove,
het monument alleen 'Hildebrand of de Qp 31 OKTOBER 1914 exposeert het
héle Beets moet eren, maar die gast snel I piMefc)rancicomité de ontwerpen in de oude
de doofpot in: „Wie typen schept die on- I museumzaal. De voorzitter van het Hilde-
sterfelijk zijn verdient het zelf te weezen krandcomjté, dr. J. B. Schepers spreekt
voor zijn landgenoten schrijft Frits La- een woorcj van welkom: „Ik moet een ant-
pidoth in de Nieuwe Courant (onze redac- woor(j geven op de vraag, zoo vaak in de
tie nam in een breed gebaar elke lettei I pers gedaan: Waarom bleven Hildebrand
die waar dan ook over het Hildebrand- I en £amera obscura zoo lang op de ach-
monument gepubliceerd werd uitvoerig in I tergrond? Het antwoord is heel eenvoudig:
de eigen kolommen op). 0m de mobilisatie". Dr. Schepers wenst
Zeer goed nieuws is dat het Amsterdam- prof Bronner geluk met zijn benoeming
sche Dispuutgezelschap „Nicolaas Beets I h0ogleraaar en zegt: „Wij hopen op
100,- heeft gestort op de rekening van I betere tijden om het nog ontbrekende aan
het comité. Dit dispuut, dat zal ook op onze som kunnen toevoegen en zoo uw
1 juni aanstaande weer blijken, heeft heH monument te kunnen doen uitvoeren,
wel en wee van het monument diep be- j}aar begint het al.... In november 1914
trokken meegemaakt. Een bijdrage uit verschijnt in onze bladen de eerste samen-
Zuid-Afrika ging vergezeld van een dia- vatting van de geschiedenis van het mo-
loog: „Jong Suid-Afrika mag de Camera nument< Op 3 november 1914 een berichtje
zo graag! Vóór het intermediair eksamen zondag Werd de expositie door 372, Za-
gebruikte ik de Camera tweemaal per ^ercjag door 172 bezoekers bekeken. Dat
week en ik herinner me goed hoe een ^och heusch geen getallen voor een
Af^lrnnnx fnrton ma 7fli 7\T DO m I J
mm.
Prof. Van Walsem in de vergadering
van het Algem. Nederl. Verbond over
het Hildebrandmonument tot dr. J. B.
Schepers: „Bij de oude Romeinen zou
men u de krocm der burgerdeugd heb
ben aangeboden laat mij u sieren met
de aristolochia clematitis, die sedert
Hildebrand nog altijd aan den weg naar
Velseretid groeit." (Dr. Schepers was
de initiatiefnemer tot het Hildebrand
monument; het Nederlands Verbond
schreef de prijsvraag iMt. Red.)
der Kinderen, J. Limburg B.I., Jac. van
Looy, prof. A. W. M. Odé, Leonard A.
Springer. De monument-commissie be
stond uit jhr. A. W. G. van Riemsdijk
(voorz.), J. B. van Loghem B.I. (eerste
secr.), G. D. Gratama de enige thans
nog overlevende), Louis Raemaekers, A.
van Rossum, Leonard A. Springer. Het
Nationaal Comité stond onder voorzitter
schap van initiatiefnemer dr. J. B. Sche
pers; jhr. dr. C. C. S. Sandberg was secre
taris.
DUITSE EN ENGELSE dagbladen
schenken aandacht aan het plan. B. en W,
van Haarlem stellen de voltooiing van de
verfraaiingswerken bij de gemeentelijke
muziektent aan de Dreef tot 31 december
1914 uit, maar zal die vertraging op 31
december doen vervallen „indien niet
uiterlijk op die datum de tot standkoming
van de stichting van een Hildebrand-
gedenkteken mocht zijn verzekerd". Het
comité verzendt de oproepen „aan het
Nederlandsche volk" om bijdragen voor
het monument: „Wij stellen ons voor dat
onze wenschen verwerkelijkt zullen wor
den in de laatste dagen van Augustus
Gaarne zouden wij derhalve zien dat er
spoed gemaakt werd met de toezending
van de benoodigde gelden". In het ere-
comité hebben zitting minister mr. W
Cort van der Linden en alle commissaris
sen der koningin. In het comité hebben
onder anderen zitting burgemeester Sand
berg van Haarlem, Anna van Gogh-Kaul
bach, Robert Peereboom, G. D. Gratama,
Ina Boudier Bakker en prof. dr. P. D
Chantepie de la Saussaye. Op 17 februari
1914 meldt het comité dat tot zijn leed
wezen „ons al twee van onze Eere-comité-
leden zijn ontvallen. Van de dood van den
een, den ouden eerbiedwaardigen Frie-
schen schrijver Waling Dijkstra hebben
wij nog tijdig kennis kunnen nemen, zoo
dat zijn naam niet meer in onze rondbrief
voorkomt, hoezeer het ons spijt; maar de
dood van den ander, prof. Bart van Hove
overviel ons toen de brieven al afgedrukt
en ter verzending gereed waren".
Een ingezonden brief, 17 februari 1914
„De vele achtenswaardige mannen die
zich tot diverse comité's vereenigd heb
ben, waarborgen een succes; alléén één
naam onder de juryleden vervulde mij
met twijfel en schrik en wel die van onze
gemeente tuinbouw-architect den heer
Leonard Springer. Is dat wel eene geluk
kige keuze? Een man die in de laatste
jaren Haarlem dermate heeft ontsierd, dat
zijn weerga moeilijk te vinden zal zijn".
En dat gaat zo maar door tot „met een
woord van dank aan u, geachte heer Re
dacteur voor de mij toegestane ruimte
teekent zich, Ved. dw. dienaar J. Ooi
gaardt.
Beter nieuws is: „Door H.M. de Konin
gin-Moeder is aan 't Hildebrand-Comité
een bedrag van f 100 geschonken als bij
drage ten behoeve en als blijk van belang
stelling in het door het Comité beoogde
doel". Voorts: „Het heeft H. M. de Ko
ningin behaagd het Hildebrand-Comité een
bijdrage van f 50,- te verleenen voor het
te stichten gedenkteeken, als blijk van
haar instemming met de bedoelingen van
het comité
HET COMITé houdt de gelden goed bij
stad als de onze. Ook met den lootenver-
Tweede fase van Suzette Noiret.
het monument opgezet". „Het blijkt in-
tusschen reeds hieruit, dat het monument,
dat kloek van afmetingen wordt, een
fraaien indruk zal maken. Alshet geld
eerst bijeen is. Want weliswaar is de heer
Bronner reeds aan den gang, maar het
bijeengebrachte geld is nog niet voldoende
voor de afwerking".
OP 23 DECEMBER 1922 schrijft ir.
B. van Loghem in Haarlems Dagblad:
„Nu ik dezen week den arbeid van
Bronner in zijn atelier gezien heb, kan
ik uit den grond van mijn hart zeggen:
Slotfase van Suzette Noiret.
jong Afrikaner tegen me zei: Nee meneer,
Hollandse boeke is so saai. En de
Camera dan? Nee, die is rechte mooi,
ons lijk hom".
Op 25 juli 1914 komt het grote nieuws:
Ter deelneeming aan de prijsvraag vopr.,
t monument zijn 25 inzendingen ingeko
men. De jury zal Maandag zitting nemen".
Haarlems Dagblad: „Een zeer eigenaardige
plaats is door B. en W. van Haarlem af
gestaan om deze modellen te exposeren,
namelijk de binnenplaats van het oude
Predikheerenklooster", thans Pandplaats
geheeten"
OP 28 JULI wordt bekend dat Jan
Bronner de prijsvraag heeft gewonnen, „al
sinds jaren met eere als een ernstig kun
stenaar bekend". Heerlijk is de opmerking
over het niet toekennen van de tweede en
derde prijs: „Het belangrijk aantal van
een kwart honderd inzendingen geeft
blijkbaar geen aanleiding tot de veronder
stelling dat er tegen de verdrukking in
vele beeldhouwende talenten bezig zijn
in ons land te ontwikkelen". Robert Peere
boom heeft een interview met de be
kroonde in diens atelier, een houten na-
vil j oen op het Phoenixterrein De beeld
houwer zei:
Ik ben 32 jaar oud, en geboren 1e
Schagerbrug, maar van m'n derde jaar
af woon ik al in Haarlem dus ik mag
me wel als Haarlemmer beschouwen! Na
tuurlijk heb ik al heel vroeg aan teekenen
gedaan, op school al heel veel. Alles koop is het maar zoo-zoo. Tot Maandag
moest worden afgebeeld, en al heel spoe- waren 68 loten verkocht. Dat kon dus ook
dig had ik het idee: ik moest beeldhouwer wel beter. Het is te hopen dat de tentoon-
worden. Een poosje was ik ook op een stelling, die tegen een entrée van tien cents
atelier bij een beeldhouwer, maar dat te bezichtigen is, spoedig heel wat meer
bevredigde me toch niet erg. Toch heb ik bezoek ontvangt. De bezichtiging is waar-
later gemerkt, dat ik daar wel vrij wat lijk wel een dubbeltje waard".
U»Up 23 november: D. HUdebrend.en
fonds kon ik naar de Avondschool van toonstelling ten voordeele van ons Steun-
Kunstnij verheid gaan, maar daarmee was comité werd bezocht door goed 2300 be
het voorlopig met de studie gedaan, want talende bezoekers Ook de aankoop van lo
mijn vader was een arm huisschilder, en ten is bevredigend en is tot ver boven de
in dat vak heb je bij tijden helemaal geen duizend gestegen Op 2 september 1915:
werlj» „Hoewel het bedrag voor het monument
nog niet bijeen is zal prof. Bronner een
Hij voegde hier voorts aan toe, dat hij I begin met zijn arbeid maken. Hij rekent
op achttienjarige leeftijd eveneens huis-1 er twee jaar voor nodig te hebben Op
schilder is geweest, maar tussen deze 18 december 1916 stellen B. en W. van
werkzaamheden door tijd vond om hout- I Haarlem voor om „in te willigen een ver
snijwerk voor het Koloniaal Museum te zoek van het Comité tot stichting van het
vervaardigen en de beeltenis van de toen- Hildebrandgedenkteken, om den termijn
malige directeur van Zang en Vriendschap voor de totstandkoming van het gedenk-
in marmer te houwen. Tenslotte is het teeken te verlengen tot 31 December 1917
Jan Bronner gelukt om via een audiëntie Op 22 maart 1917: „Prof. Bronner stelt op
bij prof Bart van Hove die hij een het terrein voor hotel „Den Hout thans
groot deel van zijn kunstwerken toonde eenige onderdeelen van het monument op.
toegang te krijgen tot de Academie van I De bedoeling is om te zien, hoe het monu-
Beeldende Kunsten. Een academiscne ment zal staan. In carton is de vorm van
vorming die mogelijk werd door onder
meer de hulp van mejuffrouw Fleisch-1
mann, een koninklijke subsidie en een
financiële ondersteuning van de Schuur-1
man-Schimmel-Van Outeren Stichting.
Op zijn 25ste jaar deed de schepper I
van het Hildebrandmonument zijn intre
de in de academie, waar hij vier jaar stu-
deerde.
In zijn interview met de heer Peere-1
boom verklaarde hij voorts: „Aan de f
prijsvraag voor het Hildebrand-gedenk-
teeken ben ik wat laat begonnen; in een I
maand moest het' gereed zijn. En toen is
het een inspannende arbeid geworden; op
het laatst knoopte ik er halve nachten
aan vast om gereed te kunnen komen.
Wel. ik moet er om lachen als 'k eraan
denk, dat ik hier nu zoo rustig zit, en
kort geleden was 't hier nog een rommel
van gips en klei en stof en allerlei din-1
gen, en er heerschte een zenuwachtige op
winding U had het moeten zien!"
Uit Bronners toelichting op zijn onder I
het motto „Holland" ingezonden ontwerp
„hebt geduld", want zijn beelden aan de
Camera ontleend, hebben ontzaglijk ge
wonnen door de herhaalde wijzigingen
en geheele omwerking in den loop der
jaren. Bronner is een moeilijk werker.
Hij kan niet van zijn werk afstappen,
voordat hij er zelf geheel over tevreden
is. Laten wij dus bedenken, als we hem
critiseeren of hem becritiseerd hebben,
dat deze kunstenaar het zeker moeilijker
heeft gehad dan wij allen tezamen in
onze teleurstelling over de langzame
vervulling". Op 3 oktober 1924: „Reeds
zijn den heer Bronner f 12.000 afgedra
gen voor den aankoop van materialen
Er wordt aan gewerkt!
Dan begint het geharrewar over de gelden
en over de plaats van het monument. Maar
we laten het hierbij. De geschiedenis van
het begin is boeiender dan de rest van de
historie, die velen nog zo vers in het ge
heugen ligt en die later nog wel eens in
haar geheel aan bod zal komen. Of niet,
MEN WEET IMMERS hoe het verder
is gegaan. Na zes jaar, in 1931, was prof.
Bronner met zijn werk gereed, maar was
de plaats aan de Dreef door verkeersvoor
zieningen verloren gegaan. In 1933 accep
teerde de raad van Haarlem als nieuwe
plaats De Doorkijk, tegen het advies van
B. en W. in. Maar prof. Bronner kan zijn
oorspronkelijke opzet niet handhaven. Hij
zal een nieuw monument maken. Hij is als
kunstenaar gerijpt in een periode van
kantelende kunstopvattingen. Het nieuwe
monument is in 1948 gereed en wordt vele
malen geëxposeerd, tot het verdwijnt in
de kelders van het Rijksmuseum. In 1950
bleek dat de raad van Haarlem niet ge
bonden was aan het vooroorlogse besluit
(1933) over de Doorkijk. Op 5 april 1956
werd dé Doorkijk opnieuw definitief aan
gewezen. Op 18 mei 1960 stelde de raad een
krediet van 137.000 beschikbaar. Vrijdag
1 juni 1962: onthulling van het Hilde
brandmonument van prof. J. Bronner,
leraar van 140 Nederlandse beeldhouwers,
ridder in de orde van de Nederlandse
Leeuw.
Mari Andriessen, oudste leerling van prof
Bronner: -deze beelden hebben de liefde
volle moeite van bijna een geheel men
senleven in zich opgenomen en zich toen
gesloten; en staan daar nu in hun een
voud en rust en vol innerlijke warmte.
Godfried Bomans, lid van het Hildebrand
comité: Zowel in onderwerp als in uit
voering vertegenwoordigt dit monument
het eigenste, wat de Nederlandse geest
heeft voortgebracht.
Bertus Sondaar, beeldhouwer, opgeleid
door prof. Bronner: Hier is een uiter
ste aan zelftucht, een nobel zelfbedwang
dat het spel brengt op het niveau van
de edele en waarachtige ernst, die hu
mor niet buitensluit.
H. Wezelaar, beeldhouwer, opgeleid door
prof. Bronner: Soms schijnt de steen
als door natuurgeweld gebroken, in an
dere gedeelten werd de oppervlakte zorg
vuldig geschuurd. De begrenzingen der
vlakken maken de indruk door de tijd
te zijn afgeslepen.
WNTfTJN
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
1930 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte ochtendklanken (gr.). 8.00 Nieuws.
.18 Lichte klanken uit Zweden (gr.)
8.30 Verkeerswenken. 8.35 Muzikale och
tendpost (gr.) 8.55 Kookpraatje. 9.00 Gym
nastiek voor de vrouw. 9.10 Moderne or
kestmuziek (gr.) 9.35-9.40 Waterstanden.
VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20
Voor de vrouw. 11.00 Melodieën Expres.
11.30 Walsorkest (herh. van zondag jl.)
12.00 Lichte muziek. 12.30 Mededelingen
b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het
platteland, lezing. 12.38 Hammondorgelspel:
amusementsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15
Grand Gala-orkest (herh.v.maandagavond).
13.45 Gesproken portret. 14.00 Klassieke
kamermuziek. 15.00 Hoe worden we ge
regeerd?, lezing. 15.10 Voor de jeugd. 17.00
Tentoonstellingsagenda. 17.05 Balletmuziek
(gr.). 17.50 Regeringsuitzending: De steden
van Nieuw-Guinea, door W.A.L. van Doo-
renmaalen. 18.00 Nieuws en commentaar.
18.20 Actualiteiten. 18.30 Tango-Rumba or
kest en zang. 18.57 Olympia's Tour door
Nedrland. 19.00 Voor de kinderen. 19.10
Jazz-trio. VPRO: 19.30 Voor de jeugd.
VARA: 20.00 Nieuws. 20.05-0.200 Uitslagen
Gemeenteraadsverkiezingen 1962, met com
mentaren en beschouwingen, afgewisseld
met grammofoonmuziek (Van 22.30-22.40
Nieuws). (Van 23.55-24.00 Nieuws).
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00-
24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Lichte gram-
mofoonmuziek. 7.30 Gewijde muziek. 7.50
Het brood des levens, meditaties. 8.00
Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Lichte gram-
mofoonmuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35
Grammof oonmuziek. 9.40 Voor de vrouw.
10.10 Grammofoonmuziek. 10.15 Morgen
dienst. 10.45 Samenzang. 11.10 Radio Fil
harmonisch orkest. 12.00 Muz. bij de lunch
(gr.) 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Gewijde muziek. 12.37 Al-
le-Dag-Kerkdienst. 13.15 Lichte muz. 13.45
Kamerorkest: klassieke muziek (gr.) 15.00
Moderne muziek (gr.) 15.15 Interscholair
Muziektournooi Haarlem 1962. 15.45 Vrije
tijdwel besteed. 16.00 Voor de jeugd.
17.20 Lichte orkestmuziek (gr.) (17.40
Beursberichten. 17.45 Theaterorkest zang
en orgel. 18.10 Het kerkelijk jaar in koor-
en orgelmuziek. 18.30 Het Spektrum. 18.45
Lichte muziek (gr.) 19.00 Nieuws en weer
bericht. 19.10 Op de man af, praatje.
19.15 Leger des Heilskwartier (gr.) 19.30
Radiokrant. 19.50 Lichte grammofoonmuz.
20.15 Gemeenteraadsverkiezingen '62 20.45
Lichte muziek (gr.) 21.00 Gemeenteraads
verkiezingen 1962. 21.20 Grammofoonmu-
00.00-01.00 Gemeenteraadsverkiezingen '62.
21.50 Grammofoonmuziek. 22.00 Gemeen
teraadsverkiezingen 1962. 23.30 Beschou
wingen van Wethouders. 23.55 Nieuws.
00.00-01.00 Gemeenteraadsverkiezingen 196
BRUSSEL 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon
muziek. 12.30 Weerberichten. 12.35 Lichte
grammofoonmuziek. 12.50 Beursberichten.
13.00 Nieuws. 13.15 Kamermuziek: Klas
sieke muz. 14.00 Schoolradio. 15.00 Koor
zang. 15.30 Klassieke grammofoonmuziek.
16.00 Beursberichten. 16.06 Engelse les.
16.21 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Nws.
17.15 Viool en piano: Klassieke muziek.
17.50 Boekbespreking. 18.00 Grammofoon
muziek. 18.10 Lekenmoraal en filosofie.
18.30 Voor de soldaten. 18.50 Sport-actuali-
teit-toerisme. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte
grammofoonmuziek. 19.50 Herinneringen
aan toen.20.00 Chansons. 20.30 Voor
dracht van gedichten. 21.0p Omroeporkest
en solist: Moderne muziek. 22.00 Nieuws.
22.15 Lichte grammofoonmuziek. 22.25
Ethnische muziek. 23.00-23.15 Voor de zee
lieden.
VOOR DINSDAG
NTS: 20.20 Journaal. 20.20 Politieke uit
zending: P.S.P. 20.30 EUROPA 1957-1962,
Film over de ontwikkeling van de Euro
pese samenwerking. 20.40 Chiles Uhren
gehen anders (In Chili lopen de klokken
anders), uitzending in verband met de
wereldkampioenschappen voetbal. 21.10-
22.40 Geordie, film (alle leeftijden).
VOOR WOENSDAG
NCRV: 17.00 Voor de kinderen. NTS:
17.35 De Verrekijker, jeugdjournaal. KER
KEN: 17.45-18.05 Logboek, Bijbelprogram
ma voor de jeugd. NTS: 20.00 Journaal
en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Televizier.
20.30 Geknipt voor herhaling: licht mu
zikaal programma. NTS: 21.00 Uitslagen
en commentaren van de vandaag gehou
den Gemeenteraadsverkiezingen.
Het Zweedse parlement heeft maandag
avond een wet aangenomen waarbij wordt
bepaald dat het werken voor piratenzen
ders, het voorzien van deze zenders van
nieuws, advertenties of uitrustingsstukken
een misdaad is. Men wil hiermee een ein
de maken aan de activiteiten van twee ra
diostations die op schepen buiten de Zweed
se teritoriale wateren uitzenden.
Advertentie
jt^k on
3 soorten citrusfruit
gecombineerd tot
één nieuwe smaak
de best dorstlessende
van alle echte vruchten
dranken. En... voordelig
grote gezinsfles!
Eerste fase van Suzette Noiret.
(Uit Friesland komen allerlei blijken van lichten wij het volgende: „De ontwerper
HOLLANDSE DRANKEN INDUSTRIE N.V.
DIEMEN - TELEFOON 020 - 946149