EXPOSITIES IN AMSTERDAM Karakteristieke opvoering van „De Geschiedenis van de Soldaat" van Strawinsky-Ramuz Ballet van de Markiezin de Cuevas Koffie K R E M E R Thee Première van Jan Vrijmans Karei Appelfilm Albert de Klerk speelde nieuwe orgelcompositie van Flor Peeters WOENSDAG 6 JUNI 1962 Bob Buys KUNSTMAAND AMSTERDAM Sas Bunge VARA geeft zendtijd aan H. A. Gomperts SPROOKJESACHTIG VERMAAK UIT DE NABLOEI DER ROMANTIEK „Irma la Douce" bij het Amsterdams Volkstoneel T elevisieprogramma I HET IS EEN TRADITIE geworden dat de Amsterdamse kunsthandel E. J. van Wisselingh Co rónd deze tijd van het jaar een tentoonstelling maakt van Franse schilderkunst uit de vorige en deze eeuw. Tot 9 juni exposeert men thans schilderijen uit Nederlands par ticulier bezit. Men moet de zeer geluk kige bezitters dankbaar zijn voor hun medewerking aan deze expositie, die ik een belangrijk evenement moet noemen. Van ieder schilderij hier valt veel te vertellen. Ik moet me echter beperken tot wat mij dan om verschillende rede nen in het bijzonder boeide, en volg daarbij de catalogus. INTERESSANT is weer een doek van Bernard(1868—1941), die overigens min der door zijn schilderijen dan wel door zijn schrijven over en propageren van tijdgenoten belangrijk is geweest in een ontwikkeling. Van Boudin (18241898) is er een juweeltje, schepen aan de pier van Trouville, en een doek, dat typisch is voor zijn opnemen van mensen in het landschap. Uit Chirico's (geb. 1888 en Italiaan) schilderij begrijpt men de be wondering voor deze figuur, waarvan Wil link eens getuigde. Er is voorts werk van Corot (1796—1875), Daubigny (1817—1877) en Daumier (1808—1879). In de gouache van een open venster ontmoeten we een zeer sterke Dufy (1877—1953). Van Fantin Latour (1936—1904) werd hier altijd veel verzameld. Van Gauguin(18481903) en Van Gogh (1853—1890) ontmoet men vroe ge werken. Verrassend is een schilderij van Herbin(1882—1960), dat uit de tijd van de Fauves stamt. Dat Jongkind (1819—1891) ook tot de Franse schilders gerekend wordt is verdedigbaar uit zijn schilderij naar een Antwerps pleintje. Te weinig bekend werd hier de charmante en van nostalgie naar een verleden vervulde Laprade (1875—1932). In Parijs aan het kanaal St Marin zag Lépine (18351892) een door Jongkind vertrouwde maannacht. Stralend rn welbekend is „Port Donnant, Belle Isle" van Monet(1840—1926). Heerlijk is ook de vertegenwoordiging vzn Monticel- 11(1824—1866) en van Renoir (1841—1919). Sisley (1840—1899) is vertegenwoordigd met een voor hem typisch echt Frans landschap. Deze schilder vond bij Has tings een onderwerp dat gelijkt op die welke Monet aan de Franse kust vond. Het Montmartre van Utrillo(1883—1955) kan men nóg zo zien. Een topstuk is ten slotte het schilderij van twee vrouwen in interieur van Vuillard(1868—1940), verras send van compositie en als zo veel hier een museum waardig. Niet vermeld in de catalogus en dus vermoedelijk bezit van de kunsthandel is Vuillards treffende „In de Metro". BIJ MAGDALENE SOTHMANN wor den tot 16 juni schilderijen en gouaches van Pieter Defesche geëxposeerd. Men kwam zijn werk wel tegen in het Stede lijk Museum te Amsterdam, o.a. op expo sities van de Keerkring. Voor mij is deze expositie te zeer één van werk uit een beperkte en recente periode. Dat maakt 't, moeilijk mijn genegenheid voor deze van afkomst Limburgse schilder te verklaren, daar ik namelijk enigszins beducht ben voor de wijze waarop hij zich is gaan richten op; en zijn kracht is gaan zoeken in een barokke veelkleurigheid. Ik vraag me af of men niet beter had gedaan min der op te hangen, waardoor Defesche's ongetwijfeld aanwezige kwaliteiten voor een met zijn werk onbekend publiek wat gemakkelijker zichtbaar konden zijn. Na de voor mij aantrekkelijkste werken ge noteerd te hebben ontdekte ik dat deze in of zeer nabij Defesche's Limburg ont staan waren. Zoals dat bij een Diederen en een Nols het geval lijkt te zijn, is zijn kleurgeving min of meer bepaald door het landschap, waaruit hij stamt en acht ik die kleurgeving te sterk toegepast in werken, die naar aanleiding van ontmoe tingen elders ontstonden. Als voorbeeld noem ik een duinlandschap, een aantrek kelijk schilderij, dat toch minder authenti citeit voor mij bezit dan een landschap aan het Belgische riviertje de Ourthe. Veel van zijn motieven vond Defesche in Joego slavië en in mijn onbekendheid met dat land kan een oorzaak van minder contact met de op dit land geïnspireerde schilde rijen liggen; iets dat ik echter niet onder vond bij het werk van Ploos van Amstel daarvandaan. Van de gouaches genoot ik ook weer het meest een, die in België gemaakt werd. BIJ SANTEE LANDWEER debuteert voor Nederland de beeldhouwer Bernard Citroen. Citroen is beeldhouwer in de volle zin des woords. Hij hakt zijn plas tieken uit de steen. Zijn vormgeving is voor de steen bepaald. Zijn inspiratie kan door de vorm van het te bewerken blok reeds geleid zijn. Citroen wil ook duidelijk het blok zoveel mogelijk bewaren. Dat maakt dat verscheidene plastieken een be kijken vanuit een bepaalde plaats ver langen. Citroen „Vader en zoon" en „Castor en Pollux" zijn echter van bijna alle zijden boeiend. Bovendien vond Citroen een meerzijdige werking door koppen te hak ken uit in doorsnede rechthoekige of ruit vormige brokken steen waarbij hij de lijn van het profiel liet ontstaan langs de snij lijn van twee staande vlakken, in welke dan de gelaatshelften gebeiteld werden. Misschien is het portret van een jonge man met baard het meest overtuigende voorbeeld van Citroens vondst, die wel zeer typerend is voor Citroens onderzoek naar expressiemogelijkheden in steen. Dat Citroen in Parijs tot de beeldhouw kunst en zijn ontwikkeling daarvan kwam is duidelijk zichtbaar. Directe invloeden zijn moeilijk aanwijsbaar al wordt men wel even misschien aan werk van sommi ge andere en bekendere figuren herinnerd. Citroen is zeker te intelligent om epigoon te kunnen zijn of zelfs de invloed van maar een figuur alleen te kunnen onder gaan. Zelf vertelde hij mij dat zijn door mij gereleveerde vondst toch al eerder was gedaan. Later bleek hem namelijk in het Louvre aan de daar opgestelde sarco fagen dat, zij het in wel zeer van die van hem verschillende uitvoering, de oude Ro meinen ook op het idee waren gekomen de hoeklijnen voor de profilering van het menselijk gelaat te gebruiken. Dat ligt voor de hand als men aan de sier van ar chitectuur denkt. Ook is men wellicht la ter tot de herontdekking van deze moge lijkheid gekomen. Voor mij is zeker dat Citroen onbewust van hetgeen voor hem gemaakt werd tot zijn ontdekking kwam, daar zijn op deze vondst gebaseerde ex pressievorm ons verrast. De met subsidie van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen door Jan Vrijman gemaakte kleurenfilm „De Werkelijkheid van Karei Appel" is gisteren in het Alhambra Theater in Am sterdam in première gegaan. Na twee jaar overleg en voorbereiding werd in ok tober 1961 de opdracht voor het maken van de film gegeven. De atelieropnamen het eigenlijke schilderen neemt zes mi nuten van de 15 minuten durende film in beslag werden in het kasteel Groene- veld in Baarn gemaakt. De buitenopna men waren toen reeds in Parijs, waar de schilder woont, geschied. Museum beveel ik vooral aan die, welke men „Experiment in constructie" noemde. Het gaat hier om een voortbouwen op de ideeën van de Stijlgroep. Nog onlangs za gen we hier werk van een Engelse schil deres, dat ik na het bekijken van deze ex positie nog meer geneigd ben als epigo- nenwerk te zien. Men kan Mondriaans werk als een einde zien, wanneer men het over schilderkunst heeft. Men kan het als een begin zien van een nieuw beleven van de ruimte, een werken met de ruimte, een creëren van ruimte. Naast Mondriaan moe ten als pioniers eigenlijk ook anderen ge noemd worden. Ik wijs slechts op Van Doesburgh. Na veler gesol met Stijlideeën is het een verrassing deze expositie te ondergaan. Voelbaar is hier de zin tot zui verheid van stellen, tot uitdrukking mede komend in de benaming van deze tentoon stelling. Van de vertegenwoordigden noem ik slechts Joost Baljeu, die ons al eerder Doek van Herbin (18821960) vermocht te intrigeren door zijn gedach ten over kunst, waaraan ik een schrijven mocht wijden. Deze expositie kan niet ver geleken worden met schilderijen-tentoon stellingen of exposities van beeldhouwwer ken. Maar de tentoonstelling van vier Amerikaanse kunstenaars boven, in de Nieuwe Vleugel, waar beneden tot 18 juni ook deze experimenten te zien zijn, onder streept nog eens de ernst van deze „Stijl mensen" door de Vervelende herhaling van inmiddels historisch geworden experimen ten. Moeten we nu echt de variaties van de „Stars and Stripes" van een zekere Jas Ier Johns ernstig nemen? Die Amerikanen hadden geen slechter buren voor hun pro paganda kunnen hebben dan Joost Baljeu en zijn medestanders. STRAWINSKY'S „Histoire du Soldat" met tekst van Ramuz in de vertaling van Martinus Nijhoff is gisteren in de Kleine Zaal van het Concertgebouw ten tonele gebracht door vier leden van De Nieuwe Komedie en zeven musici van het Brabantse Orkest. Deze voorstelling is ongeveer een jaar geleden door onze toenmalige toneel medewerker met grote instemming besproken. Ze keerde thans terug als onderdeel van de Kunstmaand Amsterdam en oogstte opnieuw groot succes bij een publiek dat de zaal tot en met de laatste plaats bezet had. Dit succes was volkomen begrijpelijk want zowel het muzikale als het theatrale deel van de voorstelling is in ieder opzicht verzorgd, door voorstellingen in de verschillende grote steden en een tournee naar Italië is het werk goed ingespeeld terwijl de tekstbehandeling en de plastiek van de bewegingen op het toneel geheel op de droogkorrelige, fascinerende ritmiek van de partituur zijn afgestemd. ZOALS WELLICHT bekend dankt de I om als aanvulling bij Strawinksy's „Sol- Karei Appel heeft niet alleen de hoofdrol „Soldaat" zijn ontstaan aan een gedwon- daat" te dienen. Het was een vlot geschre- in deze film gespeeld, maar is ook verant- gen verblijf van Strawinsky in Zwitser- ven, onderhoudende muziek, een soort woordelijk voor de begeleidende elektroni- land tijdens de eerste wereldoorlog. Af- New-Orleans voor neo-klassieke high- sche muziek tijdens het gedeelte, dat zich gesneden van zijn vaderland waar net brows een licht soepje dat de appetijt in het atelier afspeelt. Appel noemde deze nieuwe regime de bezittingen van de ge- scherpte voor de hoofdschotel, muziek de „musique barbare" zoals hij vluchte landgenoten geblokkeerd had ook van zichzelf aan het begin van de besloot hij tezamen met zijn vriend, de atelierscène zegt: „Ik schilder barbaars dichter C. F. Ramuz, een muzikaal thea- in deze barbaarse tijd". Een muzikale bij- terstuk te schrijven dat voor opvoeringen drage levert voorts de Amerikaanse trom- in Zwitserland gemakkelijk transportabel pettist Dizzy Gillespie, die „Lyrics for zou zijn wegens beperking in decor en re- Appel" schreef en in de film ten gehore kwisieten en een geringe bezetting op het Het Parool) heeft de vara zendtijd ver- brengt. toneel en aan de muzieklessenaars. Zo ont- zocbt om te reageren op de inhoud van Om in het atelier direct confronterende stond „L'Histoire du Soldat", in een geheel de Marimba-uitzending van maandag 14 opnamen te kunnen maken liet Jan Vrij- nieuw, moeilijk te omschrijven genre, nal- mei Daarin heeft de redactie van Ma- man een schildersdoek construeren, dat in verwege een toneelstuk-met-muziek en een rimba de VARA verdedigd tegen de aan- het midden een door glas afgedekt gat van opera, met elementen van de pantomime vallen> die de heer Gomperts in twee ar- - - en van het „leerstuk tiekelen richtte op de omroepsecretaris Het simpele verhaaltje van de soldaat V£m de VARA, de heer J. B. Broeksz, die die zijn ziel, in de vorm var, een tijdens de jaarvergadering van de VARA- aan de duivel verkoopt en alleen gelukkig verenigingsraad zijn visie gegeven heeft is wanneer hij zijn speeltuig herkrijgt ,s op de toekomst Van het derde radionet, een nauwelijks verhulde allegorie van het De yARA heeft het verzoek van de heer De heer H. A. Gomperts, journalist bij Morgen komen wij uitvoerig op de kwa liteiten van de Appelfilm terug. HET BALLET van de Markies de Cuevas. opgericht in 1947 te Monte Carlo en kort nadien zjjn hoofdkwartier kiezend in Parijs, heeft er bijzonder veel toe bij gedragen dat de danskunst zich ook in Nederland populariteit verwierf. Men kon zjjn ogen uitkijken op meesterwerken uit het romantische repertoire of de spectacu lairste gedeelten daaruit en op noviteiten in een daarbij aansluitende trant, gepresen teerd door een keurbende van solisten men herinnert zich vooral Rosella High- tower en André Eglevsky, Tamara Toumanova, het echtpaar Marjorie Tallchief en George Skibine van internationale reputatie. Met zeldzame gulheid werd een dubbele erfenis verdeeld: de artistieke van Diaghilev en de financiële van Rocke feller, welke weelde men respectievelijk te danken had aan de herinnering van fameuze choreografen eifr aan het fortuinlijke huwelijk van de laatste theatermecenas. V±T-1êIU* NA DE DOOD van haar echtgenoot in 1961 heeft de Markiezin de Cuevas diens nagelaten verplichtingen overgenomen en het gezelschap haar naam en haar be scherming geleend. Enkele dagen voor het gisteren begonnen bezoek aan Amster dam bereikte ons echter het bericht, dat zij de kostbare exploitatie van dit liefde werk niet langer zal voortzetten. Intussen echter worden er blijkbaar in Frankrijk plannen beraamd om onder andere aus piciën de kunstzinnige boedel ,en bijbeho rende bezittingen voor het tweede vader land van Terpsichore te behouden. Im presario Claude Giraud wendt daartoe zijn wijdvertakte invloeden aan. IN CARRé KREEG de eerste voorstel ling van het laatste verblijf, dinsdagavond, hierdoor ongewild iets van een feestelijke viering van een luisterrijke ondergang. Op het programma, dat de gehele week in ten dele wisselende bezetting herhaald zal worden, stond de integrale uitvoering van het sprookjesballet „La Belle au Bois Dormant" van Marius Petipa, met beurte lings banale en betoverende muziek van Tsjaikofsky, doorgaans naar het gelijkna mige verhaal van Charles Perrault als Doornroosje" of „De schone slaapster" aangeduid. Dit pronkstuk uit het keizer lijke Rusland van voor de eeuwwisseling werd in de instudering van Nicolas Serge- jev pas in de twintiger jaren voor het eerst in West-Europa vertoond. Op deze versie berustte de montering ter gelegenheid van de heropening van Covent Garden in Londen in 1946, welke als model voor de thans gepresenteerde opvoering heeft ge diend. Robert Helpmann nam met choreo grafische gegevens van Bronislava Nijins- ka de mise-en-scène voor zijn rekening. IN ALLE ONDERDELEN heeft men er naar gestreefd de glorieuze sfeer van het sprookjesachtige vermaak uit de nabloei van de romantiek de fantastische re vue, waarin het „onbestaanbare" ook danstechnisch op de spits wordt gedre- te evenaren en waar mogelijk spelenderwijs te overtreffen. Over de waarde van een dergelijke onderneming zou men langdurig kunnen twisten, maar interessant was deze eerste kennismaking met een historische curiositeit zeer ze ker. Het zou trouwens niet strikt recht vaardig zijn een oordeel uit te spreken over dit weelderige divertissement in drie bedrijven en een langdurige proloog, aan gezien de aankleding der talrijke scènes kennelijk was berekend op een schouw burg, waarin snellere changementen mo gelijk zijn. Het was nu namelijk zo, dat de pauzes meer tijd in beslag namen (en geduld vergden) dan de ontwikkeling der tableaus met hun traditionele patronen. En dat bleek bepaald niet bevorderlijk te zijn voor de waardering van dit kinderlijke kijkspel, waarin overigens de pantomime vaardig was gereduceerd. Het heeft mis schien wel zin nog eens op het zo royaal gebodene terug te komen, als men een betere oplossing voor deze problemen be dacht heeft. BOVENDIEN ZOU ik graag een voor stelling willen zien met een andere ver tolkster van de rol van Prinses Aurora, want al schijnt het zo te zijn dat de prima ballerina Liane Daydé als artieste de laatste grote favoriete van de verwende markies is geweest, toch moet gezegd wor den dat er weinig sfeerscheppend ver mogen van haar uitgaat. Zij is een ty- enkele vierkante decimeters had. De hier achter en door Eduard van der Enden ge hanteerde camera was voor Appel onzicht baar. De première werd door een groot gezel schap beeldende kunstenaars, vooraan- I probieeirl van zjjn en hebben, van leven I Gompert" ingewilligd. Op vrijdag 8 juni staande figuren uit de bioscoopwereld en en jeven me(; de dood m het hart. De mu- a s i^rijgt de Parooljournalist 6 minuten het museumwezen cineasten, journalisten ziek die Strawinsky hierbij gecomponeerd zendtiid. Direct daarna zal de heer J. B. en Karei Appel zelf bijgewoond. Na alioop beeft js als een serje houtsneden bij een Broeksz namens de VARA de heer Gom- begaf men zich naar het Stedelijk Mu- Mjddeieeuws volksboek; ze is van een perts van repiiek dienen. In verband met seum, waar, in het kader van de penna- (zeer geraffineerd gemaakte) „houterig- deze extra uitzending komt het grammo- nente tentoonstelling „De vijf Generaties heid» geeft in zestien losse onderdelen foonplatenprogramma tussen 19.10 en ter gelegenheid van deze premiere een een markant> onsentimenteel commentaar 19 30 uur te vervallen. kleine expositie is ingericht van schilde- en verschuift voortdurend het vertrouwde rijen, die tijdens het filmen zijn ontstaan metriscbe perspectief ten gunste van poly- en van door Ed van der Elsken tijdens de ritmische vertekeningen, opnamen gemaakte foto's. DE OP ZICHZELF al weinig innemende bezetting van viool, contrabas, klarinet, fagot, trompet, trombone en slagwerk, heeft de componist gebruikt om ook in het instrumentale ,vlak het onvermengde, het naast elkaar bestaan van onverenigbare j»„ grootheden te illustreren. Het eigenaardige Ue TCidlO g66]t uOEla6Eu£lg is dat deze disparate elementen, mits ge- voegd tot een zo intelligente interpretatie HILVERSUM 1. 402 m. 746 kc/s. 7.00 als die welke hier gegeven werd, toch bij AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. de toehoorder en-schouwer een onmisken- AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym- bare werking hebben. Ze vormen dan als nastiek. 7.20 Ochtendvaria (gr.) VPRO; het ware de omlijsting waarbinnen zelfs 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 een dramatisch moment mogelijk wordt: Rechtdoor naar school en kantoor (gr.) de duivel die de soldaat zijn viool defini- 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De gelukkig is het compleet stijlloze toneel- tief afhandig maakt nadat deze de prinses groenteman. 9.15 Klass. grammofoonmu- beeld zonder het anachronistische voor- met zijn spel genezen heeft. De idee om ziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwij- beeld van „Les Indes galantes" ondenk- aan het toneelgebeuren het karakter van ding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 baar voor de finale. Wat mij betreft een levend marionettenspel te geven met Voor de kleuters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 had men overigens met dit „Huwelijk van de verteller als spullebaas die het doek Klassieke en moderne muziek. 12.00 Dans- Aurora" kunnen volstaan, aangevuld met haalde en liet zakken, was mijns inziens orkest en zangsolisten. 12.30 Mededelingen enkele variaties uit het voorspel, zoals jn verband met het totaalkarakter een t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Uit het be- trouwens meestal in navolging van Diag- goede vondst. drijfsleven, lezing. 12.43 Lichte muziek, hilev's voorbeeld gebeurt. Jean Doussard De artistieke leiding en regie van de 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, actuali- dirigeerde het Noordhollands Philharmo- voorstelling berustte bij Erik Vos, ter- teiten of grammofoonmiziek. 13.25 Beurs- nisch Orkest, dat verdienstelijk bijdroeg 1 wijl de muziek werd uitgevoerd onder, lei-1 £ericht§n. 13.30 Lichte muziek en zangso- tot een ondanks alle bezwaren orffriisken- tdjng vfen Evert van Tright. Deze JaStSe liSr ïïm) Klassieke kamermuziek. 14.40 had vóór de r""° f"T RhaPgnHip g SeptLVoorde vrouw. 15«0ft Zangrecital. 15.30 DdüicTKoning uitgevoerd van André Jolivet, gecompo- Licht ensemble en zangsolisten. 16.00 Voor neerd in 1956 met de speciale bedoeling oog en oor. cultureel programma van mu ziek- en schilderkunst. 17.00 Grammofoon- muziek voor de jeugd. 17.10 Voor de jeugd. 17.40 Grammofoonmuziek voor de jeugd 1 18.20 Lichte muziek. 18.40 Lichte orkest muziek (gr.) 19.00 Carrousel: Gevarieerd programma. 19.55 Sportpraatje. 20.00 Nws. I 20.05 Radiokamerorkest en solist: Moderne muziek. 21.05 Literair programma. 21.25 Volksliederen uit verschillende landen. 21.50 Koperensemble. 22.00 Lichte Ween- Een nieuw orgelwerk van Flor Peeters se muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actuali- Op het programma van de orgelsbespe- teiten. 23.00 Sportactualiteiten. 23.10 Dis- fa aai; succes. j ling, die de organist Albert de Klerk dins dagavond in de Grote Kerk gegeven heeft, was een nieuw orgelwerk van de Vlaam- se organist Flor Peeters geplaatst. Deze compositie, die gevormd wordt door een Preludium, een Canzona en een Ciacona kreeg bij deze gelegenheid haar eerste uit se virtuozendom, rap en elegant, even adembenemend in haar snelheid van draai en als in de nonchalance der afwerking van stijlfiguren. Met een profane variatie op een bijbeltekst zou men kunnen zeggen, dat zij haar linker been niet laat weten wat haar rechter' doet. Teleurstellend door een teveel aan sierlijke camouflage van wezenlijke viriliteit was het optreden van Serge Golovine als Prins Florimond, al wist men dan ook uit vroegere verschij ningen dat het karakteriseren van een rol- figuur nooit zijn sterkste zijde is geweest. Hoe stereotiep de personificaties ook zijn, hier ging de verborgen mogelijkheid tot „psychologische" interpretatie als het ont waken van het bewustzijn uit de droom toestand der puberteit geheel verloren. DIT VERSLAG van voorlopige indruk ken mag niet besloten worden zonder een bescheiden hulde aan Beatriz Consuelo en Georges Goviloff voor hun bijna briljante vertolking van het fameuze Blauwe-vogel- duet. Hier zag men meer van de legen darische luister dan in het van zetting zo prachtige Rozen-adagio uit de eerste akte. Meer dan door het dansen al zijn er voortreffelijke ensembles, waarin men ook de Nederlandse soliste Marian Sarstadt kan bewonderen wordt het oog gestreeld door de wisselvallig waardeerbare decors en kostuums van de nieuwe directeur Ray mond Larrain, die zich alle gewenste schilderachtige vrijheden ten aanzien van Diana Daydé als Prinses Aurora in Doornroosje. De directie van het City-Theater te 'Am sterdam overweegt om binnenkort de bios- coopexploitaite tijdelijk stop te zetten ten behoeve van een musical. De actrice Bep- pie Nooy is namelijk bezig met de voor bereiding van een serie voorstellingen van de Franse musical „Irma la Douce", die het Rotterdams toneel verleden jaar met Lia Dorana in de hoofdrol groot succes heeft gebracht. Zij hoopt met haar Am sterdams Volkstoneel in september met „Irma la Douce" in het City-Theater te kunnen beginnen en er twee maanden te blijven. Het City-Theater was jaren geleden de plaats waar jaarlijks de Snip en Snap- Revue werd opgevoerd. cotaria: nieuwe grammofoonplaten, 23.55- Nieuws. HILVERSUM 11. 298 m. 1007 kc/ s. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00- 24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Lichte gram- mofoonmuziek. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 voering. Men kent in onze stad de compo- I Morgengebed en overweging. 8.00 -Nieuws, nist Flor Peeters uit vele orgelwerken, 18.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 "Voor die hier ten gehore zijn gebracht en die de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. NCRV: getuigden van zijn groot vakmanschap en 10.00 Grammofoonmuziek. 10.03 Oude ka- veelal daarbij ook van zijn gul en spon- mermuziek (gr.) 10.15 Morgendienst. 10.45 taan muzikantenhart, dat behoefte heeft Koorzang (gr.). KRO: 11.00 Voor de zie- zich in warme, overvloedige klanken te ken. 11.45 Gewijde muziek. 12.00 Middag- uiten. I klok - noodklok. 12.04 Lichte grammofoon muziek. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Me- Bij de vertolking van het nieuwe werk I dedelingen ten behoeve van land- en tuin- door Albert de Klerk viel het op hoe bouw. 12.38 Tango-orkest (gr.) 12.50 Ac- Flor Peeters bij het opbouwen daarvan tualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Volksmuziek een opvallende eenvoud en directheid van 13.30 Melodieën-Cascade. NCRV: 14.00 Me- zegging heeft betracht. Waarlijk geen noot tropole orkest en zangsoliste. 14.35 Sym- is er teveel geschreven bij het formuleren fonische muz. (gr.). 15.30 Licht ensemble, van zijn schone muzikalen gedachten, die 16.00 Bijbeloverdenking. 16.20 Pianorecital: onmiddellijk door het wezen van de or- klassieke muziek. 16.35 Grammofoonmuz. gelklank geïnspireerd lijken te zijn. Ook 16.40 Voor de jeugd. 17.10 Lichte gram- de verwerking van deze gedachten in een mofoonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 polyfone structuur van het Preludium en Militair orkest. 18.15 Sportrubriek. 18.30 de Ciacona is voortreffelijk afgestemd op Operettemuziek (gr.). 18.50 Sociaal pers- het orgel, waarbij hun expressieve inhoud pectief, lezing. 19.00 Nieuws en weèr- treffend bewaard is gebleven. berichten. 19.10 Gewijde muziek (gr.). Een bijzonder gevoelig stuk is de Can- 19.30 Radiokrant. 19.50 Politieke lezing, zona, een orgelcantilène, die in haar pas- 20.00 De volken zullen, Heer, U loven, torale tongwerk-klanksfeer bij deze uit- gelijktijdige uitzending van drie zendings voering klonk als een Vlaams lied. Flor bijeenkomsten, in Bazel, Brussel en Rot- Peeters bewees met zijn compositie, dat terdam. 21.45 Moderne muziek (gr.). 22.00 er ook nog muzikale schoonheid geschon- Kerkorgelconcert. 22.30 Nieuws en S.O.S.- ken kan worden zonder daarvoor „moder- berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 ne" extravaganties te benutten. Boekbespreking. 23.00 Clavecimbelrecital. Op ons fraaie gerestaureerde orgel kwam 23.30 Vers in het gehoor, litterair pro- het werk door de geladen en gave uitvoe- gramma. 23.55-24.00 Nieuws, ring met de gekozen registratie prachtig BRUSSEL. 324 m. tot zijn recht. Men kon trouwens op deze 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammo- avond nog bij andere vertolkingen met foonmuziek. 12.50 Beurskroniek. 13.00 vreugde ervaren hoe schoon en puur het Nieuws en weerbericht. 13.15 Ka- orgel in zijn tegenwoordige register- en in- mermuziek. 14.00 Opera. 16.00 Beursbe- tonatie-gesteldheid kan klinken. richten. 16.06 Franse les. 16.20 Kamermu- Allereerst was dit het geval bij de voor- ziek 16.30 Knapenkoor. 17.00 Nieuws, dracht van het Offertoire uit „La messe l7 15 Voor de kinderen. 18.15 Orkestmu- a l'usage des Couvents" van Francois ziek 18 20 v00r de soldaten. 18.50 Sport- Couperin, waarmede deze orgelbespeling programma. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte werd begonnen. En daarna traden de rijke muziek. 20.00 Variété-orkest en solisten, registratie-mogelijkheden en de verrukke lijke orgelkanktimbres in het volle licht bij de uitvoering van de ontroerend scho ne Partita over „Sei gegrüsset, Jesu I giitig" van Johann Sebastian Bach. Met VOOR WOENSDAG het orgelwerk „Lauda Sion" van Charles VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: Marie Widor, het laatste stuk, dat de 17.35-17.45 Internationaal jeugdjournaal, hoogbejaarde Parijse organist schreef, be- 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: sloot Albert de Klerk in een virtuoze ver- 20.20 Memo. 20.30 Pas geperst. 20.55 Doe tolking zijn bespeling. Wat terug, jubileumactie voor het 75-ja- P. Zwaanswijk rige Leger des Heils. 21.30 Speelfilm 21.55 voordracht. NTS: 22.15 Documentaire film NCRV: 22.40 Voordracht van gedichten. Advertentie VAN DE EXPOSITIES in het Stedelijk pische vertegenwoordigster van het Fran- tijd en ruimte heeft veroorloofd. Weinig VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter j het nieuws. 20.35 Hoe ver valt de appel van de stamdocumentaire. 21.00 De twee wezen, toneelstuk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 9