ITALIAANSE TEKENINGEN UIT
NEDERLANDS BEZIT IN TEYLER
m
w
I
na m fïïri
I
vermaal;
Zeldzaam levendige expositie van unieke kwaliteit
i
Twee jeugdkoren zongen
in gebouw „Cultura"
De negen Muzen j
beter brood vermaat
voor hetzelfde geld
v
vermaat
D IN* S D A G
JUNI
1962
P. Zwaanswijk
Benny Goodman over
zijn Russische tournee
PERUTZ
AArmorw/G/fYGS/y BEscHouw/nocn
De radio geeft woensdag
CORSETTEN
25 jaar broodbakker
Bob Buys
Trouwring van Luther in
de Ver. Staten gestolen
Amerikaanse eredoctoraten
voor Hallstein en Grewe
FernanHn Knop 515 ^rije tijd.wel besteed! 15.30
nao ralazzi 1962. I6.00 Voor de jeugd. 17.20 Jazzmuziek
overleden 0 Beursberichten. 17.45 Theaterorkest.
7 elevisieprogramma
«V»
J»*.
IN TEYLERS MUSEUM is sinds zaterdag, en tot 22 juli, de expositie van
Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit te bezichtigen. Deze expositie was
eerst in het Nederlands Instituut te Parijs en daarna in het Museum Boymans-
an Beuningen te zien. Het plan tot deze expositie is ontstaan toen men naar
iets zocht om het tweede lustrum van het Culturele Akkoord tussen Italië en
Nederland te vieren. De laatste expositie, waarop een groot aantal Italiaanse
tekeningen vertoond werd, had plaats in 1934. Sindsdien is het openbare kunst
bezit m deze belangrijk toegenomen en veel van de aanwinsten worden hier
geexposeerd Exposities als deze zullen zeldzaam blijven, gezien de fragiliteit
van oude tekeningen die aan frisheid gaan verliezen als zij langdurig worden
blootgesteld aan het daglicht. De kenners leerden zich wel bewegen in de ver
schillende prentenkabinetten en daar ter bezichtiging te kiezen wat hun op een
gegeven moment in het bijzonder interesseert. De geïnteresseerde leek dient
thans te profiteren van deze unieke gelegenheid. Want zelden zal men een met
zoveel zorg en liefde samengestelde expositie ontmoeten.
HET GROOTSTE DEEL van het thans
vertoonde komt uit vier belangrijke col
lecties: het Rijksprentenkabinet, Teylers
Museum, het Museum Boymans-Van Beu
ningen en de collectie F. Lugt. In zijn in
leiding tot de catalogus meldt de heer
Frits Lugt nog de andere bruikleengevers,
oor de samenstelling van deze tentoon
stelling zijn verantwoordelijk de heer Frits
Lugt. prof. J. Q. van Regteren Altena en
de directeur van het Museum Boymans
Van Beuningen, de heer J. C. Ébbinge
Wubben. Wij genoten het voorrecht op de
ze expositie rondgeleid te worden door
prof,.- Van Regteren Altena. Dat ook de
naam van de directeur van het Rotter
dams museum borg staat voor grote toe
wijding bij een keuze hebben onze lezers
kunnen begrijpen uit mijn verslagen van
tekeningenexposities in zijn museum. Bo
vendien herinner ik er nog aan dat Haar
lem mede aan de heer Ebbinge Wubben
de expositie van de Rotterdamse graficus
Schotel te danken had. Als een bijzonder
bewijs van de liefde van de verzame
laar Frits Lugt mag bovendien gelden het
feit dat hij ook het merendeel van de oude
lijsten voor deze expositie beschikbaar
stelde.
OOK DOOR DE VOORDRACHT van de
tekeningen in welgekozen omlijsting moet
deze tentoonstelling een uitzonderlijke, en
wel degelijk een uitzonderlijk fraaie ge
noemd worden. Misschien dat men daar
door op het eerste gezicht het geheel even
als wat onrustig zal ondergaan. Maar dat
vindt dan zijn oorzaak in het feit dat wij
de laatste jaren te zeer gewend werden
hier en daar aan een wijze van expose
ren, waarbij de tentoongestelde stukken
ondergeschikt gemaakt werden aan een
naar de smaak van de expositiebouwer
esthetisch geheel. Thans worden de indi
viduele kwaliteiten van het geëxposeerde
meer benadrukt.
Mijn zo uitvoerig wijzen op de uitzon
derlijkheid van een tentoonstelling als de
ze leek mij noodzakelijk omdat bij alle
gegroeide belangstelling voor tekeningen
van tijdgenoten en sommige vertrouwde
oude meesters als een Rembrandt, exposi
ties als deze voor een groot publiek op
het eerste gezicht wat moeilijk te genie
ten lijken te zijn. De organisatoren zijn
zich dat ook bewust geweest en dwongen
zich tot een beperking. Men had veel meer
kunnen brengen en dat, om eigen plezier,
misschien graag gedaan. Wie uit is op een
werkelijk contact met een kunst als de
Italiaanse vindt dat misschien toch eerder
op een expositie van tekeningen. De heer
Lugt schrijft in zijn inleiding tot de cata
logus: „Tekeningen zijn misschien, krach
tens een element van grotere vertrouwe
lijkheid, betere geleiders voor contacten."
Om iets dichter bij huis te komen kan ik
wijzen op de tekeningen van Franse schil
ders als Lorrain en Poussin, die ons na
tuurlijker voorkomen dan hun schilderijen.
Onder de Italiaanse schilders waren ge
weldenaren, zo imponerend, dat we nau
welijks nog aan mensen durven denken.
Met hun tekeningen komen zij dichter bij
ons al zal er ten aanzien van vele een
afstand blijven bestaan. Het gemakkelijkst
zullen wij het hebben met de Venetianen
en mogelijk is het verstandig bij een even
tueel niet direct gegrepen zijn in de laat
ste zaal te beginnen.
als voorbeeld gediend heeft. In de catakK
gus spreekt men van een verrassend forse
tekening. Als auteur wordt genoemd LO'
renzo di Bicci (ca. 1350-ca. 1427) en de
vorige opmerking is van de eigenaar Frits
Lugt. om wiens inleiding en de verdere
gegevens ik de catalogus van harte aan
beveel. Geïnteresseerd zal men echter
misschien toch al gauw zijn als men de
tekeningen van Antonio Pisano, genaamd
Pisanello (1395-1455) ontmoet. Het ideaal
van vrouwelijk schoon in diens tijd ligt
dicht bij dat van onze tijd en ook zoiets
maakt een contact mede gemakkelijker.
Ik doel nu op een "Studio vail vier vrou
wen. waarnaast ook voorkomen een An
nunciatie en andere figuren, die door prof
Van Regteren Altena als de hier meest
zekere tekening van Pisanello genoemd
werd. Men is het namelijk over verschei
dene toeschrijvingen hier nog niet eens en
vermeldde ons dat met de rust, die de naar
mijn smaak ware en echt levendig geïn
teresseerde kunsthistoricus kenmerkt. De
heer Lugt spreekt hiervan in zijn inlei
ding en drukt ons op het hart niet te
vergeten, dat „namen minder uitmaken
dan kwaliteiten." Nogmaals: deze exposi
tie is een uitgezochte!
NA PISANELLO ONTMOETEN we een
beroemde naam: Benozzo Gozzoli (1420-
1497). Van hem is onder meer aanwezig
zo'n modellenboek. Hier leren we dan
meteen dat de kunstenaars vaak hun pa
pier kleurden alvorens er op te tekenen.
Voor wie het interesseert zijn ook verdere
aanwijzingen omtrent het gebruikte mate
riaal belangrijk. Gebruikt werd onder
meer een zilverstift, enigszins te vergelij
ken met het harde potlood. Later ont
moeten we het rode krijt, het echte uit
de bergen gehaalde krijt, dat zeldzaam ue
worden is. Zeldzaam werd ook bister, te
gebruiken als een tekeninkt, die oplosbaar
is, zodat lijnen weer zijn weg te wassen en
men dus met dit materiaal langer kan
door werken dan met de O.I. inkt, wan
neer men die in een tekening ook wil was
sen.
Daar het onmogelijk is in dit bestek al
les te noemen beperk ik me ter aanbeve
ling van deze expositie zoveel mogelijk
tot bekende namen Als men weet dat er
maar weinig tekeningen van Andrea Man-
tegna (1431-1506) bekend zijn, dan is het
toch een bijzonderheid, dat we er hier een
ontmoeten. Dat een tekening van het ont
zielde lichaam van Christus uit de collec
tie van het Teylers Museum toegeschreven
moet worden aan Giovanni Bellini (ca.
1430-1517) is een ontdekking van prof. Van
Regteren Altena. Gemakkelijk zal men
contact hebben met een interieur met de
geboorte van Maria van Vittore Carpaccio
(ca. 1455-ca. 1526), want even denkt men
nu aan Rembrandt. We lezen trouwens
dat Carpaccio te Venetië geboren werd en
daar stierf en ik mocht al opmerken, dat
wij met het werk van de Venetianen de
beste kans op contact hebben, hetgeen tan
liggen in een gelijk gevoel voor atmosfeer,
dat de Hollanders zo ligt.
DE EXPOSITIE is zoveel mogelijk in
chronologische volgorde gepresenteerd. De
eerste tekening is er een uit de 14de eeuw,
maar kan ontstaan zijn naar een 13e eeuws
voorbeeld. Lange tijd heeft men tekenin
gen als deze gezien als ontwerp of voor
studie. Thans weet men dat die oude
schilders modellenboeken samenstelden en
vele van dit soort tekeningen naar ande-
rer of eigen werkstukken gemaakt wer
den. Prof. Van Regteren Altena vertelde
ons dat en openbaarde ons hiermee iets
van plezier in en het belang van het kunst
historisch vorsen. Hetzelfde kan gelden
een tweede tekening van onbekende hand.
Maar in de als derde in de catalogus ver
melde tekening voelt men dat de natuur
ALS PRACHTIG VOORBEELD van het
gebruik maken van 't voorkleuren van 't
papier kan gelden een jongenskop van Do-
menico Ghirlandaio (1449-1494). In de
buurt van deze tekening komt men ook
tekeningen tegen van Leonardo da Vinei
(1452-1519). Kostelijk is diens studie naar
een draperie, geëvenaard door een drape-
„Fantasie architectuur" van Giovanni
Battista Piranesi (17201778).
riestudie van Lorenzo di Credi (1459-
1537).
De Italaanse tekeningen werden hier vroe
ger al verzameld. Men leze hierover de in-
leiding van de heer Lugt. Maar later, in
de vorige eeuw heeft men veel weer la
ten gaan. Voor een herstel van Neder- I
TUSSEN HET „Jugendchor des stiidti
schen Chores" uit de Duitse stad Peine en
het Haarlemse jeugdkoor „De kleine
Stem" bestaat reeds lang een vriendschap
pelijk en muzikaal contact. De Haarlem
se meisjes en jongens brachten verleden
jaar een bezoek bij hun vriendjes en vrien
dinnetjes in Peine en zaterdagavond was
het Duitse koor, dat een Pinkstertocht
door Nederland maakte de gast van „De
kleine Slem" op het concert, dat beide
koren in gebouw „Cultura" op deze avond
gaven.
„De kleine Stem" zorgde met het zin
gen van het volksliedje „Guten Abend" di
reet al voor een toepasselijke inzet van
de avond. Dit liedje klonk in de vlotte
uitvoering bijzonder fris en klankrijk, het
geen ook gezegd kan worden van de vol
gende voordracht van twee liederen van
Catharina van Rennes en van het derde
en laatste Nederlandse liedje, dat op het
programma voorkwam „Ei zie de morgen
krieken".
Het „Jugendchor" kwam toen aan de
beurt. Onder leiding van zijn dirigent
Eugen Kupries vertolkte het een reeks
aantrekkelijke volksliedjes in bewerkingen
van de dirigent en van Walter Rein. En
ook hierbij konden de vele toehoorders met
genoegen luisteren naar de heldere klank
van jeugdige stemmen, in vele opzichten
gelijkluidend (de verschillen door woord
vocalen daargelaten) als die van de meis
jes en jongens van „De kleine Stem". Als
bij het Haarlemse koor ging het bij het
Duitse in de eerste plaats om de klank
en om de ritmiek en niet zo zeer om ge
voelsuitdrukking of om een overwogen me
lodische formulering. Het was inderdaad
ongecompliceerde zang die men hoorde.
De dirigent van „De kleine Stem" Anton
de Beer stuurde hier ook op aan, toen
zijn koor uitvoeringen gaf van gedeelten
uit ..Der Vogelhandier" en uit de operet
te „lm weissen Rössl". Met een hartelijke
toespraak werd „De kleine Stem" op deze
avond een wandspiegel met een opgezette
uil aangeboden, een exemplaar van de on
verschrokken nachtvogels die de stad
Peine beroemd maakten.
lands bezit is verantwoordelijk geweest c f n zljn
Franz Koenigs in Haarlem. Aan het 'ies en eelnnft rit lS°V;Let-"nle ,een suc*
verdwijnen van een kwart van diens col- gelooft dat de weg gebaand is voor
lectie zijn de Duitse nazi's schuldig. Het sTE^ ^PleT^T,6 W6Ster"
museum Boymans-Van Beuningen is in Lï S," t8 d,^ t?1 .Yan an
het gelukkige bezit van twee albums met „aar de"'SoWe^™?® ZUll6n T386"
studies van Baccio della Porta, genaamd aUoL 3 u .r®lz?" a' was het
Fra Bartolommeo (1472-1517), die vroeger aa,Y dat het goede
aan Koenigs behoorden. Een van deze I bus,mess, ls aldus_ Goodman. Over zijn
albums is hier aanwezig. Bij het werk
van deze figuur komen we ook boeiende
landschappen tegen. Ruim vertegenwoor
digd is Rafael (1483-1520), van wie ik geen
tekening in het bijzonder behoef aan te
is
toehoorders zei Goodman: „Het inte
resseert ze niet zozeer wat wij spelen als
wij maar goed spelen. Men kent in de
Sovjet-Unie geen hits". Het is waar, dat
er hier een kleine minderheid van progres-
wijzen. In zijn werk ontmoeten wij voor I h7-en?iS elke min"
het eerst hier het gebruik van het rode' zijn zij luidruchtig. Maar er is ook
krijt. Van Giorgone (ca. 1478-1510) ont- wat ?P n ^et publlak' dat alles aanvaardt
moeten we de enige zeker aan hem toe T verder zijn er de belang-
te schrijven tekening. I stellenden, die menen dat het staat om
naar een buitenlandse band te komen luis
teren. Hetzelfde heb je in de Verenig-
VW»W.W
VERTEGENWOORDIGD is verder Ti-
tiaan (ca. 1477-1576), ook in een portret Staten
van hem door Lorenzo Lotto (1480-1556).
Veel is hier ook van Michelangelo (1475-
1564). Mogelijk dat men zelf en met veel
interesse model getekend moet hebben om
te beseffen met wat voor verbluffende
klaarheid Michelangelo zijn vormen wist
te realiseren
In de ontwikkeling van de kunst en bij
de kunsthistorie zijn wij benamingen gaan
gebruiken, die bij kunstbesprekingen ver
warrend kunnen worden. Een Andrea del celleren door hun rijke kleur. Met Tiepolo
Sarto (1486-1530) werd ons aangeduid als (1696-1770), Canaletto (1697-1768) en Guar
een „manierist". Voor een kunsthistoricus d' (1712-1793) zijn we gekomen aan mis
schept dat geen problemen. Maar het te- schien het voor ons gemakkelijkst aanspre
genwoordig wel voorkomende gebruik in kende werk. Indruk zal ook zeker direct
verband met tijdgenoten doelt op iets veel maken de zo rijke tekeningen van een
minder levends dan Sarto's kop van eer. £efantaseerde architectuur van Giovanni
jonge vrouw (nr. 93). Weer een beroemde Battista Piranesi (1720-1778)
naam is Corregio (1489/94-1534), vertegen
woordigd onder meer met een tekening,
die door de daarop getrokken ruitjes dui
delijk een voorstudie is voor een schilde
rij. Manierist wordt ook genoemd Frances
co Mazzola, genaamd Parmigianino (1503-
1540), maar zijn kop van een jonge vrouw
(nr. 110) bewijst ons weer dat het oppas
sen is met een woordgebruik thans in ver
band met hedendaagse kunst. Bij een te
kening van Tintoretto (1518-1594) wees prof
Van Regteren Altena ons er op dat de
schilders van die tijd, vaak studeerden
naar beelden (nr. 114), die van verschil
lende kanten getekend werden. Voor het
verbeelden van zwevende engelen was dat
zeker wel een noodzaak, daar men moei
lijk een model in een bepaalde houding
kon ophangen. Jacopo Palma, genaamd
Giovane (1544-1628) werkte zo naar klei-
modellen voor zijn schetsblad met drie
zwevende engelen.
Kunnen we hier geïnteresseerd worden
in de ontwikkeling van een techniek bij
deze meester, direct ontoerd wordt men
vele malen en dat zeker door zo'n een
voudige tekening van een koorknaap door
Jacopo da Ponte, genaamd Bassano (ca.
1515-1593). Na het noemen van de verte
genwoordiging van Veronese (1528/30-1588)
moet gewezen worden op de vertegenwoor
diging van figuren, die als tekenaar meer
boeien dan als schilder. Ons werden aan
gewezen Federico Barocci (ca. 1535-1612)
Giovanni Francesco Barbieri, genaamd
Guercino (1591-1666) en enkele andere fi
guren.
DAT DE ITALIANEN op de noorde
lijke landen vóór waren wordt hier nog
eens aardig geïllustreerd door een luit
speler van Annibale Carracci (1560-1609),
gemaakt vóór Hals hier dit onderwerp
introduceerde en een portret van een ne
gerjongen van dezelfde, dat door het on
derwerp aan Rembrandt doet denken. Ge
noemde Guercino valt hier bovendien op
door enkele tekeningen, die men gaat ver
gelijken met werk uit noordelijker lan
den, dat in de
Advertentie
öpCÊtóittteUt beüifi&iuuj
1. Speelruimte In
belichting. Door de bij»
zonder grote en veilige
speelruimte in belichting
zorgt Perutz voor meer
uitstekend geslaagde
foto's op één film.
2. Kleurenfleur.
Perutz is kleur-juist en
kleur-constant! Elke
prachtige kleur vindt U
op alle Perutz kleuren
films zonder het geringste
nuance-verschil terug.
3. Uniek! Projectie»
klare dia's. Uw
prachtige dia's worden
antikras gelakt en daarna
gemonteerd in fantastische
plastic diaraampjes.
Deze diaraampjes lenen
zich bijzonder goed voor
automatisch projecteren.
De ingeraamde dia's
worden in een handige
slechts,
weinig extra. Voor een
kleurenfilm van 20 opn.
24x36 mm f2.20 en van
36 opn. f3.95.
Vraag Uw fotohandelaar
om inlichtingen.
Perutz 36 uur service
Binnen deze tijd gaat Uw
kleurenfilm ontwikkeld aan
U retour. Projectie-klaar
dient uiteraard
iets langer.
L_U1
Standbeeld voor Delft. Een door de
beeldhouwer A. J. P. F. Teeuwisse uit
Amsterdam vervaardigd standbeeld van de
zeventiende eeuwse priester-dichter Jo
hannes Stalpart van der Wiele is od het HILVERSUM I. 402 m. 746 kes, 7.00 VARA
Bagijnhof in Delft onthuld.
A dvêrtentie
Modisch en
medisch verantwoord
„Staande putto" van Rafael. De putto
houdt een grote ring met veelzijdig
geslepen steen op, waarin drie struis
veren gestoken zijn. (Zwartkrijt,
eigendom Teylers Museum).
MEN HEEFT aan deze expositie nog
enige handschriften kunnen toevoegen,
waarvan ik eigenlijk graag de vertaling
ook had gezien. Interessant is bijvoorbeeld
een brief van Michelangelo aan Cosimo
uen, aat in de vorige eeuw ontstond /n m
Men bekijke maar eens nr 159°ntStond- dl Medici, waarin hl] zich verontschul-
Bijzonder zijn de tekeningen van Gio- i/° 9e°ccuPeerd te zijn door een be-
vannio Benedetto Castiglione (1616-1670) LooerH™ waardoor hij met kan beant-
want zij begonnen als monotypes afdruk- 00.rden, aan de ,door Cosimo di Medici
ken van schilderijen als men wil en ex- I -~~n°de .a?ndacht- De 80-jarige kunste
Advertentie
naar schrijft voorts dat hij zich ver
trouwd tracht te maken met de dood,
maar ook dat hij in verban'' met ge
vraagd werk nog hoopt op een zekere
tijd. We ontmoeten voorts van hem nog
een krabbel van een door hem verlangd
brok steen. Ook van andere figuren ont
moeten we brieven, waarvan in een en
kele weer verontschuldigingen voorkomen
om drukke werkzaamheden aan bepaalde
opdrachten. Zelfs voor de leek zal een
handschrift als dat van de oude Michel
angelo verrassend zijn door de regelmaat
en de kracht ervan.
MANKATO (Minnesota) (VS) (AP)
10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPR
20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek (Om 7.30: Van
de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.18
Lichte klanken uit Beieren (gr.). 8.30 Ver-
keerswenken. 8.35 Muzikale ochtendpost.
8.55 Kookpraatje. 9.00 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.10 Moderne grammofoonmuziek.
(Om 9.35-9.40 Waterstanden). VPRO: 10.00
Boekbespreking. 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Grand-
Gala orkest en solisten. 11.30 Lichte mu
ziek. 12.00 Orgelspel en zang. 12.30 Mede-
r. - - .delingen t.b.v. land- en tuinbouw 19 33
Siïï Mntwi t MUitiA6 Lutherse kerk van Voor het Platteland. 12.38 Lichte muziek.
fTring sestol^andfP d6en z'lveran Duit' 13 00 Niei|w- 1315 Tango-Rumba orkest
5 gf olen.' d,e door de eigenaars en zangsolisten. 13.45 Gesproken portret
\oor de trouwring van Maarten Luther 14.00 Kamermuziek: klassieke muziek
w<Sdt gehouden. 15.00 Vakantie-Ervaringen lezing 1510
Hp rw"S- predlkant van de kerk was Voor de jeugd. 17.00 Wegwijzer, tips voor
Russel Fowler3^n h f" d00r mevrouw uitzending: Stad en land aan de Humboldt-
Kussel Fowler, een bejaarde inwoonster baai m Noord Nieuw-Guinea door WAL
wpr^pa"hat1 VanrTUltSe afkomst aan de van Doorenmaalen. 18 00 N^uws en'com-
kerk geschonken. De schenkster had daarbii mentaar. 18.20 Actualiteiten 18 30 Lichte
medegedeeld, dat de ring generaties lang muziek. 19.00 Voor de kinderen 19 10 i£z!
het bezit van de familie geweest was. muziek. VPRO: 19.30 Voor de jeugd VARA
De predikant zegt docuementen te heb- 20.00 Nieuws. 20.05 Dansorkest De Ram
ther wn'rHt haarhin de trouw/ing van LHblers' met «ngsolisten 20 40 Kafenk™
ther wordt beschreven, en dat de aan de ren, wekelijkse notities 20 50 Volksdan
d" „°°»'«rUk <5 K Molen 3;
Be riftg vertoont een afbeelding van I Lichte muziek 22 20 Sportuitslagen 22 30
Christus in een zetting van robijnen. Nieuws. 22.40 PianLcUal Jaz2ia-
gazine. 23.55-24.00 Nieuws.
WATERVILLE (Maine) (AP) Dr.
Walter Hallstein, voorzitter van de Execu
tieve Commissie van de Europese Econo-
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kcs. 7 00-
24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde mu
ziek. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 7.50
Het brood des levens, meditatie. 8.00
mische Gemeenschap, is tot eredoctor in e.uws- 313 Radiokrant. 8.35 Lichte gram-
de rechten benoemd door de Amerikaanse mofixmrnuziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35
Colby-universiteit wegens z'n „onvermoei- fe0,1^,83^,1^6 muziek (Sr 9-40 Voor de vrouw,
baar werken voor de zaak van de Euro- i- Grammofoonmuziek 10.15 Morgen-
pese eenwording." dienst. 10.45 Kinderkoor en instrumentaal
Aan de universiteit van Middlebury ensemble- U10 Klassieke grammofoon-
(Vermont) hebben de Westduitse ambas- 12 00 Muziek voor de lunch (gr.),
sadeur in Washington Wilhelm C. Grewe i Mededelingen t.b.v. land- en tuin
en de voormalige Amerikaanse Hoge Com- ,2uw' 12 33 Latijns-Amerikaans orkest,
missaris voor Duitsland John J. McCloy !2'53 Grammofoonmuziek of actualiteiten,
een eredoctoraat in de rechten gekregen. Nleuws. 13.15 Licht ensemble. 13.45
Klassieke en moderne grammofoonmu-
zang en orgel. 18.10 Kamerkoor met piano-
De Italiaanse schrijver en criticus Fer- 1830 .Hat sPektrum, lezingen,
nando Palazzi is op 78-jarige leeftiid te Kr koorzang (gr): Cowboysongs. 19.00
Milaan overleden. Behalve novellen en lit- fjie"ws en. weerbericht. 19.10 Leger des
teraire kritieken heeft Palazzi. die een ?TUZop p Radiokrant. 19.50 Jazz-
groot kenner van de oudheid en een taal- muzlek 30 05 Radiophilharmonisch orkest,
geleerde van betekenis was, een reeks f" Moderne muziek. 21.10 Man in
wetenschappelijke werken geschreven Lager, wallstreet, klankschets. 21.30 Jazz-
waaronder „De mythen van goden en hel- 21'50 Kanttekeningen bij de voor-
hp„» B _e" en nel 122.30 Nieuws en S. O. S.-berichten. 22.40
den", „Beschavingen van het Oosten" en
een nieuwe Italiaanse dictionnaire.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
VOOR WOENSDAG
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30
Weerbericht. 12.35 Lichte muziek. 12 50
Beursberichten. 13.00 Nieuws 13 15 Ka-
mermuziefc. 14.00 Gevarieerde muziek.
KRO: 17.00 Voor de kinderen NTS- 17 35 I Marsmuziek 15.30 Kamermuziek,
ugdjournaal. RKK-CVK-IKOR 17 45 mo? Beursberichten. 16.06 Engelse les.
18.05 Programma over de Btjbel voor Hp Kam™ziek. 17.00 Nieuws. 17.15
jeugd. NTS: Eurovisie: 18 25 Wereldka£ I Am^tp mUZ'ek' 17 f° Boekbespreking. 18.90
pioenschap voetballen in Chili: filmopna- filTofuT^sao"W rt° Lek?nmoraal en
men van de kwartfinales. 20.00 Journaal Nieuws 19 40 r™L' f T 19 00
en weeroverzicht. VARA: 20 20 Achter het wLtiJ/ Grammofoonmuziek. 19.50
nieuws. NTS: 20.35 Cascade amusement I aan l°en- 20 00 De cha™
programma van de Zweedse televisie I f o'?Sp0n' 30 Variété-ork. en
VARA: 21.30 Sport. 21.55 Documentair p'ro- ÓpereUettziek kunsten- 21-15
gramma over de Amerikaanse sehriitrev j 30 Canadese volkslie-
Ernest Hemingway «chnjver demi. 22.00 Nieuws. 22.15 Viool en piano.
122 55 Nieuws. 23.00-23.15 Voor de zeelieden.