Grieks toneelgezelschap met „Medea" van Euripidus V* f. I V -vV Collegium Musicum Amstelodamense Leerlingenavond van Coby Riemersma „Poëzie in de nacht", voordrachtsavond door jonge leden van Nederlandse Comedie Liederen van Schubert door Irmgard Seefried MAANDAG 25 JUNI 1962 A. <r P. Zivaariswijk De Koningin bezocht Frans Halsexpositie P. Zwaanswijk Hans van den Bergh Stop 'n tijger in uw tank! Experimenteel jeugdballet te Haarlem CONCERTGEBOUWORKEST SPEELDE IN HET RAI-GEBOUW VOOR 5000 PERSONEN Sm Bungr 2SHM De radio geeft dinsdag elevtsiPfirogramnta T "'J "J EVENALS VORIG JAAR is het Piraikon Theatron uit Athene het Holland Festival komen opluisteren met een stuk uit het klassieke repertoire. Het betrof ditmaal een voorstelling van Euripides' Medea en al meteen kan, meen ik, worden vastgesteld dat dit stuk, met zijn veel meer naar buiten toe, op zichtbare handeling gerichte inhoud dan het vorig jaar gespeelde „Elektra", zich heel wat beter leende voor een voorstelling in den vreemde, in een land waar men mag aannemen dat praktisch niemand ook maar een woord van de tekst verstaat De buitengewoon heftige, barbaarse emoties van Euripides' stuk zijn- voor een pu bliek dat het uitsluitend van het kijken en een zekere muzikale ontvankelijkheid moet hebben, veel makkelijker te volgen en dus gaat er minder verloren dan bij het veel subtielere en zich meer inwendig voltrekkend drama van Sofokles „Elektra". NIET DAT MEDEA geen meesterwerk zou zijn. Meer dan in veel van zijn andere stuk ken is Euripides er hier in geslaagd een eenheid tot stand te brengen tussen de traditionele mythe en zijn eigen psychologi serende interpretatie ervan. Hij is een meester in het aan nemelijk maken op het menselijke vlak van de overgeleverde conflictstof. Zijn Me dea is een door de on trouw en schijnhei ligheid van Jason tot het uiterste getergde vrouw, wier wraak zucht barbaarse pro porties aanneemt om dat zij door haar op voeding in een vreemd land de Hel leense matiging niet deelachtig is gewor den, maar wij kun nen volledig met haar meeleven en zelfs het diepste medelijden met haar gevoelen wanneer ze als bal linge in een vreemd land, door iedereen verlaten, Koning Ae- geus' gastvriendschap afsmeekt. Pas hele maal tegen het eind laat Euripides haar optreden bovenmenselijke trekken verkrij gen, wanneer ze om Jason te treffen haar kinderen doodt en zich op een toverwagen in de lucht verheft. Is dat 'de vrouw die zo juist nog om hulp gesmeekt heeft en zich wanhopig aan haar kinderen heeft vastgeklemd? In deze allerlaatste scène ook pas heeft de begenadigde actrice A. Papa- thanassiou die de hoofdrol speelde, afge zien van een menselijke interpretatie en verscheen haar Medea als een ongenaak bare godin der wrake op het dak van haar paleis. MAAR TOT OPDAT MOMENT had ze de wanhoop en de woede, haar wraakzucht, maar ook haar moederliefde en--vrouwe* lijke zwakte prachtig tot uitdrukking ge bracht met een stem die fluisteren en don- Het Amsterdamse gemengde koor „Collegium Musicum Amstelodamense" heeft zondagavond onder leiding van zijn dirigent Toon Vranken in de Engelse Kerk op het Begijnhof te Am sterdam een concert gegeven in het Hol land Festival. Het programma, dat ten gehore werd gebracht, droeg een kerke lijk karakter en het vond in de uitvoe ringsruimte uiteraard een onmisbare sfeer, die de daarvoor gevoelige toe hoorders tot bijzondere ontvankelijkheid kon stemmen. DE FRAAIE bewerking van Psalm 122 van Jan Pieterszoon Sweelinck werd ge volgd door een „Te Deum" van dezelfde componist. Het bezonken „Pater Noster" van Adriaen Willaert herinnerde aan een hoogtepunt van de mu ziekbeoefening in de 16e eeuw in de San Marco te Venetië en drie delen uit een mis van Claudio Monteverdi (1567-1643) vormden een ander prachtig voorbeeld van Italiaanse liturgische muziek. De Spaanse kerkmuziek was verte genwoordigd met com posities van Guerrero (1528-1599), Ponse 1600) en Tafalla 1660), merkwaardig door het renaissancistische karakter, dat er in aan de dag treedt. Het koor gaf van deze werken voortreffelijke vertolkingen met een over het algemeen beheerste, ja gere serveerde uitdrukkingskracht, die afge stemd leek op de eenvoud w<jlke hier „in het noorden" voor de liturgie betracht wordt. Het koor bleek door de dirigent goed te zijn geïnstrueerd, ook ten aanzien van de toonvorming, die bijzonder door zichtig en fraai was. IN DEZELFDE ZIN werden ook het „Locus iste" van Anton Bruckner en „Caelestis urbs" van Alphons Diepenbrock, ondanks het romantische accent, dat deze muziek kenmerkt, vertolkt. Zo ook het „Ut omnes" van de hedendaagse Nederlandse componist Marius Monnikendam, een fris klinkend, muzikantesk stuk. De kooruitvoeringen werden ingeleid en afgewisseld door orgelspel van Thijs Kra mer..Zijn uitvoeringen van composities van Sweelinck, Frescobaldi, Bach en Andries- sen kon men bijzonder waarderen, al kon de registerdispositie van het orgel zeker niet in alle opzichten beantwoorden aan het klankideaal, dat voor de gespeelde mu ziek oorspronkelijk gedacht was. Thijs Kramer was een goede steun voor het koor bij de uitvoering van het gulle „Magnificat" van Hendrik Andriessen, waarmede het concert een klankrijke hymnische bekroning kreeg. A. Papathanassiou in „Medea". deren kan, wenen en verguizen, smeken en vleien; deze kleine vrouw die van nature zeker niet de gestalte en de emotionele heftigheid meebrengt die voor deze .ol vereist lijken haar gezicht straalt haast van kinderlijke eenvoud en vriendelijkheid wist in haar spel voortdurend te boeien en te overtuigen mede door haar fabel achtig knappe, dan weer hoekige, dan weer gracieuze plastiek. Vooral bij haar verge leken waren de mannen, net als vorig jaar, weer wat aan de zoetelijke, brave kant. Onder andere ook door hun lieve ge friseerde baardjes en pruikjes maakte hun iSpel w^t te glgd^ oMep^tejndCT(c,, al was de Jason van Ph. Taxiarchis voor al tegen het eind als hij zijn lot vervloekt, zeer indrukwekkend -en werd het bodej- verhaal, vooral'op het punt van beweging, zeer overtuigend gebracht door D. Veakis. DE KRACHT VAN DE REGIE van di recteur Dimitros Rondiris ligt voorname lijk in de uitgebalanceerde bewegelijkheid van zijn enscenering al vervalt hij een enkele maal tot een enigszins loos heen en weer geloop, vallen en weer opstaan. Zijn voorstellingen in Epidauros zijn spe ciaal beroemd geworden om de effecten die hij met zijn koor in de orchaestra weet te bereiken. Op ons gewone schouw burgtoneel moet deze bewegingsregie uiter aard iets aan ruimtewerking inboeten, maar het blijft toch een belevenis, te zien hoe perfect gelijk, half dansend zich voort bewegend dit koor opkomt op de maatval van de verzen, ondersteund door zacht slagwerk. De uitdrukkingskracht die '1e regisseur met deze groep vrouwen weet te bereiken is vooral in de tragische ge- Margriet de Groot, die in „My fair Lady" de rol van Eliza Doolittle heeft vertolkt, heeft in Heemstede het teven geschonken aan een dochtertje, Fransje-Florine. De baby is thans enkele weken oud. Zaterdagmorgen heeft Koningin Juliana een bezoek van bjjna 2 uur gebracht aan de Frans Hals-tentoonstelling te Haarlem. Zjj werd met haar gevolg begroet door burgemeester mr. O. P. F. M. Cremers, en mevr. Cremers. Onder leiding van de directeur van het Frans Hals-museum de heer H. P. Baard werd een rondwandeling over de tentoon stelling gemaakt. De Koningin arriveerde om ongeveer half elf en verliet om half één het museum. Zij was vergezeld door de echtgenote van de president van Mexi co mevrouw Eva Samona de I<opez Ma- teos en de dochter van mevrouw Mateos. De Koningin kreeg een in petkament in gebonden exemplaar van de catalogus aangeboden. deelten van de koorzang bewonderens waardig. De klaag-beurtzang, samen met Medea, was in dit opzicht wel het hoogte punt. EEN NAGENOEG IDENTIEK en dus weer lelijk en kartonachtig decor stond ook dit jaar weer achter op het toneel en ook nu weer viel de viesgekleurde aankle ding en het verfoeilijke kapwerk op. Er was bij deze voorstelling we' veel meer zorg aan de belichting besteed, maar de beide kinderen waren een ernstig storend element. Waren deze plank-stijve knaapjes werkelijk helemaal uit Griekenland mee gebracht of had een trotse portier-vader ze hier ter plaatse afgestaan? Tegenover deze kleinere bezwaren staat weer het prachtige uitgewerkte en toegepaste muzi kale element van opvoering. Er zijn uitge breide inleidende en afsluitende partituren, hetgeen „toonaangevend" is voor dit en semble, waarbij immers ook de ritmische golfslag van de versdeclamatie zelfs het niets verstaande oor bijna constant blijft boeien en waarbij ongelofelijke climaxen in volume en snelheid bereikt worden. Vooral in die passages waar twee spre kers om de beurt een vers zeggen wordt het tempo vaak zo geweldig, als een soort fugas opgevoerd dat men elkaar soms let terlijk in de rede valt. HET IS EEN HOOGST belangwekkende belevenis om, juist in déze voorstelling, met een der belangrijkste tragedies van de duivelskunstenaar Euripides geconfron teerd te worden. Juist waar het directe contact met de letterlijke tekst wegvalt komt de ongehoorde eenheid en helder heid van conceptie des te opmerkelijker tot uiting. Verschillende knappe construc tievondsten kwamen hierdoor in deze voor stelling van het Piraikon Theatron op idea le wijze tot hun recht. Men realisere zich bijvoorbeeld alleen eens hoezeer te juister tijd Koning Aegeus, zijn kinderloosheid verwensende, ten tonele gevoerd wordt, vlak voordat in Medea het plan rijpt dan ook Jason in zijn kinderen te treffen. Zo hebben deze Griekse spelers onze bewon dering voor het nu 2393 jaar gele den in hun land in première gegane stuk, nog doen toenemen. Hans van den Bergh DAT ER behalve de vier fundamentele stemsoorten: sopraan, alt, tenor en bas, nog talrijke varianten mogelijk zijn welke door omvang, timbre en karakter worden bepaald heeft men zaterdag avond op de leerlingenuitvoering van de zangpedagoge Coby Riemersma kunnen ervaren. Tijdens deze jaarlijkse demon stratie betraden een groot aantal jonge vocalisten (vakleerlingen en amateurs) het podium van de Tuinzaal om hun keelvir- tuositeit in een kunstlied, opera- of orato riumaria te laten schitteren. Het uitvoeri ge programma, dat als opmaat een duet van Catharina van Rennes (1860-1940) en als epiloog de proloog „I Pagliacci" van Leoncavallo bevatte, was na de pauze ge heel gewijd aan het dramma per musica. Coby Riemersma verstaat de kunst om het stemmateriaal van haar discipelen te kneden en te modelleren tot vocale buig zaamheid en tevens aandacht te schenken aan suggestieve voordracht. DE TROEF van de avond was de bari ton Bert Olsson, die kort geleden als eerste dramatische bariton aan de Kon. Vlaamse Opera is benoemd. Met grote vocale be weeglijkheid en fraaie sonoriteit' vertolkte hij de vermaarde proloog van Leoncaval lo. Van de verdere bassen noemen wij de nobele stem van Marco Bakker en die van Aad Hooghuis, terwijl de tenoren Bert van Delden en Nico Boer met composities van Bellini en Gounod de juiste sfeer wisten te treffen. Bij de sopranen was het Ans Philippo, die de esthetische sensibiliteit van het Franse lied voortreffelijk typeerde terwijl de dramatische sopranen Jennie Veeninga en Tineke Cune de Vries een stemtype be zitten, welke een belofte voor de opera in houdt. EEN BIJZONDERE vermelding verdient het klarinetspel van Trix Kessler, die te- samen met de sopraan Hannie Nooteboom- Jarings Schuberts „Der Hirt auf dem Fel sen" speels verklankte. De alt Tine van der Laan en de sopraan Tiny Appelman bleken gezien hun stemkwaliteiten een bij zondere geschiktheid voor het kunstlied te vertonen. Coby Riemersma, die de gehele avond stuwend en muzikaal begeleidde, heeft wederom bewezen een zangpedagoge van formaat te zijn. André Kaart NAAR HET VOORBEELD van de jongerenwerkgroepn van het Rotterdams Toneel en de Haagsche Comedie is de geest van zelfwerkzaamheid nu ook vaardig ge worden over een grote groep van de jongere spelers der Nederlands Comedie en van de eerste resultaten hebben we zaterdagnacht in het Nieuwe De la Mar theater kennis mogen nemn. VAN MIDDERNACHT tot een uur of half drie werd een programma ten tonele gevoerd, „Poëzie in de nacht" geheten, dat inderdaad uit kortere en langere ge dichten bestond en min of meer een de monstratie beoogde te zijn van de ver 'S'éhill'énde rhtjgèlijkhedéiY 'die vóór acteur!; open staan om dichterlijke teksten op het toneel tot leven te brengen. Br werd bij voorbeeld een viertal gedichten van Ellen Warmond uiterst sober gedeclameerd door Nienke Sikkema en Herman van Elteren. Joop Admiraal begeleidde zichzelf tijdens het voordragen van een tekst van Hans Lodeizen door zachtjes of luider op een groot bekken te slaan, hetgeen een opmer kelijk geraffineerd effect opleverde. Ver volgens werden gedeelten van „Het ge beurde overal" van Remco Campert met een uiterste aan nonchalance voorgelezen door Ramses Shaffy die drie voortreffe lijke jazzmusici o.l.v. Cees See bereid ge vonden bleek te hebben daarbij te impro viseren. Deze muziek oogstte veel succes. ZELDZAAM KNULLIG werden toen een aantal plaatjes geprojecteerd bij een kin- DE ZANGERES Irmgard Seefried had voor de liederenavond, die zij in het Hol land Festival zaterdag in de Kurzaal te Scheveningen gegeven heeft, een pro gramma samengesteld met liederen van Franz Schubert. Een overwogen keuze had hierin een aantal van de meest ge liefde en zelfs ook populaire liederen van de meester verenigd met enkele minder bekende zoals de „Lieder der Mignon" en de „Gesange des Gretchen" uit Goethes Faust", van welke laatste het lied „Gret chen am Spinnrade" als overbekend een uitzondering vormde. MET „FISCHERWEISE", „Die junge Nonne", „Auf dem Wasser zu singen", „Ave Maria", „Erlkönig", „Die Forelle" en „lm Frühling", om enkele met name nog te ver melden, heeft Irmgard Seefried de talrijke toe hoorders laten verwijlen op een zeer vertrouwd gebied van Schuberts liedkunst en hen in een caleidoscopische opeen volging geconfronteerd met contrasterende ex- pressiviteiten en muzikale karakters. Voor wat de indruk van de voordrachtkunst van de zangers betreft, werd deze con frontatie al even wisselend typerend. Met de vertolking van de dramatisch bewogen liederen, zoals „Gretchen am Spinnrade", „Der Tod und das Madchen". de „Lieder der Mignon" heeft Irmgard Seefried mij althans minder kunnen over tuigen dan met haar voordracht van char mante, guitige of licht-gevoelige liederen, waarmede deze kunstenares zich in het bijzonder kon vereenzelvigen en waarvoor ook haar natuur-expressieve stem ver rukkelijk schoon klonk. ZIJ BEWEES haar bijzondere gericht heid daarvoor opnieuw bij het zingen van de toegiften: „Vergebliches Standchen" en het Wiegenlied van Johannes Brahms en van „Freuden sonder Zahl" van Schubert, die zij haar geestdriftige en dankbare toe hoorders als een innemend geschenk schonk en waarbij haar eminente bege leider, de pianist Erik Werba haar weer even voortreffelijk en in volmaakte een heid ter zijde stond als bij haar andere voordrachten op deze avond. derverhaaltje van Jacques Prévert waar van de tekst door de microfoon de zaal werd ingestuwd met een wijding alsof het hier een uniek kunstwerk betrof inplaats van een tamelijk béte sprookje. De avond kreeg pas enig werkelijk belang bij H'éi' ofilïëdèh' vaHThérèse Steinhaetz dié een aantal gedichten voordroeg van Bert Voeten op ze^r{welluidende muziek gezet door Ramses Shaffy. die de uitstekend ge schoolde en voortreffelijk voordragende zangeres ook aan de vleugel begeleidde. In een wat onduidelijke regie van Jurg Molenaar werd als afsluiting van het eer ste deel toen een als hoorspel geschre ven tekst van Remco Campert „Het einde van een stad" opgevoerd. Het betreft hier een, met treffend gevoel voor het maca bere door het ensemble gebrachte „sick joke", die meer diepte suggereerde dan zij bevat. WAT VOOR DE PAUZE toch een wat zwaartillende poging tot Hogere Schoon heid was gebleven werd na de pauze recht gezet met een geslaagd cubaretnummer op tekst van Paul van Ostayen en met een verderlicht, dichterlijk-experimenteel spelletje „les amants du méto" van Jean Tardieu, dat met de vereiste gratie ge speeld weed in een zeer fijnzinnig en te gelijk geestig-ironiserende regie van Peter Oosthoek. Het hernieuwd beseffen dat wij in hem een uiterst vaardige jonge regis seur bezitten en de muzikale talenten van Ramses Shaffy en Thérèse Stei'nmetz, ge demonstreerd in de liedteksten van Bert Voeten, zijn de belangrijkste winstpunten van deze avond gebleken die verder wel eens wat te veel bleef steken in de sfeer van een onderlinge bonte avond op een kunstenaarssociëteit. Advertentie BEE Uï De tijger, symbool van kracht en snelheid. ESSO EXTRA, de ben zine die het waar maakt méér kracht, fellere ac celeratie, geen gepinge! Ook voor uw auto. Ont dek, ervaar, geniet van plezieriger autorijden in ieder opzicht: TANK ESSO EXTRA! STOP N TIJGER IN UW TANK! In afwijking van wat andere Haarlemse balletscholen gewoonlijk ten tonele bren gen, heeft mevrouw M. Giebels-Schutte zaterdagavond in de Stadsschouwburg te Haarlem met haar leerlingen meer naar het experimentele gestreefd. De methode van mevrouw Giebels doet denken aan de aandacht voor kindertekeningen als uit drukkingsvorm. De manier dus, waarop de jeugd haar prille indrukken door middel van verf en stift, op dikwijls primitieve wijze op papier pleegt vast te leggen, met meestal frappante resultaten overigens. Zo heeft mevrouw Giebels op haar beurt een aantal leerlingen de gelegenheid wil' len bieden, hun reacties op muziek in dansvorm uit te leven. En gezien de resul taten, werd hun hierbij een bijzonder gro te vrijheid van expressie gelaten. Nu is het uiteraard niet eenvoudig, over dit experimenteel jeugdballet een definitief oordeel uit te spreken, na slechts met een eerste uitvoering te zijn geconfronteerd. Wel staat het voor mij vast, dat mevrouw Giebels met haar klasse nog niet het sta dium heeft bereikt, dat een beschikking over het toneel en de technische outillage van de Stadsschouwburg geheel rechtvaar-1 digt. Wat het publiek zaterdag werd ge boden, kwam dan ook over het ieRWel ge nomen niet ver boven de tafereeltjes uit, die men gewoonlijk tijdens het speelkwar tier op de binnenplaats van een school mag bekijken. Zo aanschouwden wij bij voorbeeld de schuchtere pogingen, waar mee de kinderen de verschillende dieren uit Saint-Saens' „Carnaval des animaux" in dansvorm trachtten te typeren. Doch na de monotone gebaren van de leeuw en het onbestemde dartelen der kippen, ver loren de volgende tafereeltjes spoedig hun bekoring. Ook deze vorm van ballet kan zich niet zonder bekwame leiding ontwikkelen. Een aanwijzing hiervoor was het slotballet, ge baseerd op bewuste choreografie. Ofschoon verre van vlekkeloos, werd deze „Danse rituelle du feu" van De Falla het beste nummer van het programma. Hetwelk overigens door het buitengewoon welwil lend gestemde publiek, met onmiskenbare hartelijkheid werd ontvangen.- Jan van Dam RECTIFICATIE In het zaterdag j.l. in onze bladen gepu bliceerde communiqué betreffende de Haarfemse Orgelmaand werd vermeld dat aan het concert in de Nieuwe Kerk te Haarlem op 12 juli onder anderen zal wor den deelgenomen door Wim van Beek (or gel en pauken). Hier is een naam uitge vallen. Juist is: Wim van Beek (orgel) en Jan de Gelder (pauken). De Zuidhal van het nieuwe RAI-gebouw was geheel uitverkocht voor het „buiten gewoon concert" dat het Concertgebouworkest daar tegen sterk gereduceerde prijzen gaf. De enorme ruimte werkt bij een dergelijke publieke bezetting akoestisch heel bevredigend. De klank is iets droger dan in onze traditionele zalen met hun trijp en stucwerk. De houtblazers differentiëren zich beter van het strijkerscorps, wat bij een doorzichtig gehouden weefsel als dat van de Italiaanse Symfonie van Mendels sohn een voordeel kan zijn. MET DEZE SYMFONIE werd het pro gramma op gelukkige wijze geopend. Sinds de dagen van Eduard van Beinum is het een „showpiece" van het orkest, en thans zorgde Bernard Haitink er voor dat de ju veniele opgetogenheid die het werk ademt'' er puntgaaf uitkwam. De aandacht waar mee de uitvoering werd beluisterd was opmerkelijk, zelfs in de zachtste passages geen geschuifel op de stenen vloer van één van de tienduizend voeten, geen kuchje uit één van de vijfduizend monden. Slechts één punt van concentratie: het orkest en zijn dirigent, en via hen in verdwijnend perspectief: Mendelssohn's partituur. En wat is die parti tuur? Een handvol no tentekens waarmee een begaafde, levenslustige jongeman, met Goethe in het hoofd en een goed gevulde buidel op zak. de indrukken vastlegde die hij kreeg van het land van zijn dromen: Italië. En dat was dan nog een (betrekkelijk) rustiek Italië, van schaapherders en vissers van de Koning van Piemont en mos tussen de ruïnes. „Het hele land heeft zo iets fees telijks dat ik me voel als een vorst die zijn grote intocht houdt'1, zo schreef hij naar huis in een brief uit 1830. Zoals Hélène Noithenius in de programma-toelichting opmerkt ligt in deze zin de sleutel voor het begrip van deze symfonie. Dat kon toen nog de geniale „Wandervogel" die op ontdekking uit is, en het land zag alsof het op zijn komst wachtte. Kom daar nu eens om, met het massa-toerisme en de scooters, en Sophia Loren en de caffé espresso op de hoek als grote export-nummers. Het eigenaardige is dat zo'n impressie, 130 jaar oud, gefilterd door het abstracte medium van de muziek, vijfduizend mensen in een hal van staal, glas en beton tot de grootst mogelijke aandacht beweegt. De meest im- ijiateriële aller kunsten heeft werkelijk een opzienbarend vermogen tot overleven. HET GEDEELTE vóór de pauze werd af gesloten met „De Moldau" van Smetana. Groot succes viel na de pauze ten deel aan de sopraan Gré van Swol—Brouwenstijn met haar warme, overtuigende voordracht van een recitatief en aria uit Beethoven's Fidelio, en twee aria's van Verdi. Het or kest liet hier respectievelijk aan vooraf gaan de ouverture „Fidelio" en het voor spel van „La Traviata". Het Capriccio Ita- lien van Tsjaikofsky vormde de afsluiting van dit geslaagde massaconcert. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Ochtendvaria (gr.) VPRO: 7.50 Dag opening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnas tiek voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Oude muziek (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitami nen (gr). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12:00 Instrumentaal sex tet en zangsolisten: lichte muziek. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Licht orkest met zangsoliste. 13.00 Nieuws. 13.15 Mede delingen, eventueel actueel of grammo foonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Metropole orkest met zangsolist. 14.00 Ka merorkest en solist: Klassieke muziek. ,14.40jSchoolradio. 15.00 Sopraan en piano: "Moderne liederen. 15.30 De vrouw in het wit, hoprspel (herhaling van oktober 1961) 16.10 Licht, orkest (gr). 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Amateursprogramma. 17.55 New York calling. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Pianospel. 18.30 R.V.U.: Van Bach tot Boulez VI, door Hans Citroen. 19.00 Paris vous parle. 19.05 Operamuziek (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05 Dis- colaria. 20.55 Promenade orkest. 21.35 In gesprek met Simon Vestdijk, gesprek (12e en laatste) 22.00 Holland Festival 1962: Koorzang: Oude muziek. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Vioolconcert (gr). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00- 24.00 KRO KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Pianorecital (gr). 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgenge bed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Pluk de dag (gr). 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Klassieke grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.40 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Vol- aan..vooruit, praatje. 12.00 Middagklok, noodklok. 12.04 Franse Chansons. 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht lunchconcert (gr) 12.50 Actualiteiten 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.35 Dansorkest en zangsolisten. 14.05 School radio. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Omroepdubbelvrouwenkwartet. 15.00 Radio Filharmonisch orkest: moderne mu ziek. 15.20 Populaire orkestmuziek (gr). 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursberichten. 17.45 RegeringsuitzendingOntwikkelingswerk op Saba. door dr. J. Winsemius. 18.00 Voor de jeugd. 18.20 Pianospel (gr.) 18.35 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Licht te verteren (gr). 20.15 Holland Festival 1962 Zangrecital. 21.00 Brabants halfuur, klank beeld. 21.40 Brabants orkest: klassieke ma- ziek. 22.05 De zilverfluit, licht program ma. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Volksmuziek. 23.10 Lichte grammo foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon muziek 12.30 Weerbericht. 12.35 Vlaamse refreintjes 12.50 Beurskroniek. 13.00 Nieuws 13.15 Kamermuziek. 14.00 Operaconcert. 15.10 Kamermuziek. 16.00 Beursberichten. 16.06 Duitse les. 16.21 Lichte gevarieerde muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Grammofoon muziek. 17.40 Boekbespreking. 17.50 Voor de jeugd. 18.20 Voor de soldaten. 18.45 Commentaar bij de Ronde van Frankrijk 19.00 Nieuws. 19.40 Muzikaal portret. 19.50 De liberale middenstandsfederatie. 20.00 Hoorspel. 21.15 Gevarieerde grammofoon muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Voordracht. 22.55-23.00 Nieuws. VOOR MAANDAG N.T.S. 20.00 Journaal. N.C.R.V.: 20.20 Memo 20.30 Vader weet het beter. film. 20.55 Gevarieerd muziek programma. 21.20 V for Victory, documentaire over de twee de wereldoorlog. 21.45 Werkende scholieren in de vakantie, forum. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal. 20.20 Politieke uit zending. V.V.D. 20.30 De Elleboogwerker, filmpje. 20.45 1001 Tekeningen, komische instructiefilm uit Joegoslavië 21.00-22.t0 Shadow of a doubt Achterdocht), Hitcn- cock-film.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4