éénvoudig
d-voudig
beter!
Husqvarna
I
El
-sterren,.
♦°vl\
Alphenaar
Fa. B. ENGELENBERG
HSU in flHT
V
Rembrandt geveild
voor f 1.900.000
Schrijfster Maria Dermoüt overleden
ENGEL
Inktfles tegen tekening
van Leonardo gegooid
„DOKTOR FAUST" van Busoni
ACHTER NEDERLANDSE INZENDING
STAAT GEEN OVERTUIGING
DONDERDAG 28 JUNI 1962
4
Dolf Welling
1
Teleurstellende wereldpremière van Bartok's
VIJF LIEDEREN"
OFFICIëLE VERKOOP SIKKENS LAKKEN
Eén naaimachine kan
maar de handigste zijn
Schilderijendiefstal
Fran<?oise Sagan bevallen
van een zoon
Programmawijziging
Hybridisch werkstuk in fraai aangeklede voorstelling
A. O
Sas Bunge
De radio geeft vrijdag
'1 etevisieprogramma
De Biënnale in Venetië
NEDERLAND „SPEELDE* voor de huidige Biennale op Tajiri en
Corneille. oor alle zekerheid omvat onze inzending ook enkele werken
van Drayer, W agemaker en Westerik. Onze commissaris, de Haagse
schilder Jan van Heel, heeft van deze zeer gevarieerde collectie met veel
smaak een tentoonstelling gemaakt. Tijdens de dagen van voorbezichtiging
was voortdurend iemand aanwezig om gewenste inlichtingen te verstrekken
en catalogussen uit te reiken. In dat opzicht is de Nederlandse zaak beter
behartigd dan die van vele andere landen, wier commissarissen het pavil
joen dikwijls toevertrouwden aan de landerige zorgen van een Italiaanse
suppoost die, en dan nog alleen in het Italiaans, van niets weet.
HET WORDT ECH
TER wel tijd dat wij het
voorbeeld volgen van die
naties, die zich in hun
keuze beperken tot één
schilder en één beeld
houwer. En ook, dat wij
met onze keus niet al te
wereldwijs trachten te
zijn. Een overtuiging
achter de presentatie
werkt meer uit dan een
tactiek.
De eclectische samen
stelling van de Neder
landse inzending wijst
niet op een overtuiging,
maar op een poging om
niet de aansluiting te
verspelen bij elke stro
ming die zich maar kan
aftekenen. Dat geen van
de uitgeloofde prijzen
naar Nederland is ge
gaan zegt nog niet veel
van de kwaliteit van
wat wij in Venetië laten
zien. Maar een duidelijk
„gezicht" van onze expo
sitie als geheel zou stel
lig meer gedaan hebben
bij critiek en publiek.
Wij doelen daarbij
niet op de landaard of
de woonplaats van onze
als prominenten voorge
stelde exposanten. Er is
veel voor te zeggen, dat
een klein land als het
onze Tajiri inlijft al is
lij een Amerikaans
sprekende Japanner in Nederland. Wij
moeten zeker Corneille niet prijs geven,
al geldt hij voor de wereld als een schil
der van de derde garnituur van de Parijse
school. (Dat is nog altijd niet gering, een
indeling bij de internationaal gerenom-
meerden namelijk, na de „monstres
sacrés" als Picasso en vlak na de „sterren"
als Poliakoff).
DOOR DE TOEVOEGINGEN echter
hebben wij de indruk verzwakt. Wat Cor
neille betreft is bovendien de nadruk te
zeer op zijn recente werk gelegd. Een
bloemlezing uit zijn in 1961 in Den Haag
en Eindhoven gehouden overzichtsexposi
tie had meer voor hem gedaan.
Voor Tajiri was er nog bijna een eer
volle vermelding uit gekomen. Een ver
gadering in Venetië van de Internationale
Associatie van Kunstcritici vormde geen
pqorum voor de toekenning van cri.ti.ek-
prijzen. Toen is een poging gedaan om al
thans met eervolle vermeldingen de offi
ciële, door beleidsoverwegingen gekleurde
bekroningen te corrigeren. De morele be
tekenis van zo'n onderscheiding zou niet
gering zijn geweest. De opkomst bleek ech
ter niet internationaal genoeg om tot een
uitspraak op zuiver critische gronden te
komen.
ZO KONDEN bijvoorbeeld maar drie
Nederlandse stemmen uitgebracht wor
den. De Nederlandse kunstcritiek was in
Venetië kwantitatief nog minder ver
tegenwoordigd dan bijvoorbeeld die uit het
verre Japan. Ook zulke dingen zeggen wel
iets over het culturele leven in de diverse
landen! Op de vergadering, waar de Ita
lianen verre in de meerderheid waren,
maakte de Italiaan Argan als voorzitter
Advertentie
Een portret van St. Bartholomeus door
Rembrandt is te Londen bij de kunstvei
ling Sotheby verkocht voor 190.000 pond
(1.900.000 gulden). Het werk heeft in Down-
ton Castle in Shropshire gehangen en werd
ter verkoop aangeboden door majoor W.
M. P. Kincaid Lenno. D koper was de
kunsthandel Thomas Agnew and Sons.
De hoogste prijs die ooit voor een schil
derij is betaald was 8.214.000 gulden. Dit
gebeurde vorig jaar november in New
York. Het betrof hier ook een Rembrandt
„Aristoteles kijkend naar een borstbeeld
van Homerus".
Het thans verkochte schilderij toont St.
Bartholomeus op halve lengte, zittend en
en face. Zijn kin rust op zijn linkerhand
en in zijn rechterhand heeft hij een kort
mes, het symbool van zijn martelaarschap.
Het doek is gesigneerd „Rembrandt-f 1661"
De afmetingen zijn 88 bij 75 cm.
Het doek is anderhalve eeuw bezit van
de familie Kincaid Lennox geweest. Britse
deskundigen beschouwden het doek als een
van de belangrijkste Rembrandts in parti
culiere handen.
Westkant van het Scandinavisch
paviljoen van de Noorse architect
Sverre Fehn.
het grote gebaar, de reeds uitgebrachte
stembriefjes te verscheuren. Op de vol
gende Biennale wil men tot een echte
critiekprijs komen.
VOOR ONZE expositie was een goede
keus gemaakt uit het werk van Jaap
Wagemaker, die echter met de herinne
ring aan Tapiès en de indringende aan
wezigheid in het Duitse paviljoen
van Schumacher het eenvoudig niet halen
kón, al was er beslist wel waardering voor
zijn schilderijen. Corneille had in die da
gen vóór de prijstoekenning grif zaken
kunnen doen als hij dat had gewild; voor
alsnog overtreft de vraag naar zijn werk
het aanbod.
De combinatie van Drayer en Corneille
in één ruimte is ook bij de voortreffe
lijke inrichting waar Van Heel voor had
gezorgd niet gelukkig. Het werk van
Drayer hebben wij leren zien op zijn
expositie in Pulchri Studio. Niets moet er
van afleiden, anders lijkt dat wat zijn
kracht is al spoedig dorheid en magerte.
Men zet bij zo'n gelegenheid alles op
Drayer of men laat hem weg.
De hoogst eigenaardige visie die spreekt
uit de schilderijen van Westerik blijkt de
Biennale-bezoekers te boeien. Men kan
dus zeggen dat het nuttig is dat iets van
hem wordt getoond. Aanmerkelijk veel
beter was het echter geweest, als men hem
onomwonden heel het paviljoen had kun
nen geven voor zijn schilderijen en zijn
grafiek.
DEZE MANIFESTATIE keert om de
twee jaar terug. Voor jonge kunstenaars
is er bovendien de Parijse Biennale. een
andere kans biedt Sao Paulo en tenslotte
is er nog de Dokumenta in Kassei. Ook
als wij dus steeds één schilder, één beeld
houwer en één graficus kiezen, kan in de
loop der jaren alles wat wij aan werk van
de eerste orde te tonen denken te hebben
aan bod komen. Kleingelovigen, die niet
alles op één kaart durven zetten, halen
het nooit.
De beeldhouwer Tajiri
De schrijfster Maria Dermoüt-Inger-
man is na een kortstondige ziekte op 74-
jarige leeftijd overleden in een ziekenhuis
in Den Haag.
Zij werd in 1888 bij de suikerfabriek
Tirto in Pekalongan (Java) geboren. Van
haar zesde tot haar elfde jaar woonde
zij bij de suikerfabriek Redjosari in het
Madioense (Midden-Java, de streek waar
ook „Nog pas Gisteren" werd gesitueerd).
Van haar elfde tot haar zeventiende jaar
was zij in Haarlem op de Meisjes-hbs
en op het Gymnasium. Daarna keerde zij
terug naar Indonesië, waar zij op haar
achttiende jaar is getrouwd en vervolgens
(met twee Nederlandse verloven ertussen)
met haar echtgenoot 27 jaar doorbracht
(op Java, Celebes en ook vele jaren de
Molukken).
Maria Dermoüt stamt uit een familie
die van vaderszijde reeds enige genera
ties binding met Indonesië heeft gehad, te
beginnen met haar betovergrootvader die
stuurman bij de Oostindische Compagnie
was.
In 1951 schreef zij de korte roman „Nog
pas Gisteren". Verder schreef zij „Spel
van de tifa-gongs" (1954) „De tienduizend
Dingen" (1955), „De juwelen Haarkam",
(1956) en „De Kist" (1959).
Maria Dermoüt werd in 1958 bekroond
met de Tollensprijs, in 1956 met de Cultu
rele prijs van Arnhem.
DE HONGAARSE componist Bela Bar-
tók, die in 1945 overleed, is er zelf nimmer
toe gekomen om de ,,Vjjf Liederen" voor
zang en piano, die hy in 1916 ais opus 15
voltooide, te publiceren, ondanks de her
haalde verzoeken van een geïnteresseerde
uitgever. Men kan zich afvragen, welke
overwegingen Bartók heeft laten gelden
om deze liederen slechts als manuscript te
bewaren. Was het de hevige erotiek van de
tekst die de voornaamste hinderpaal voor
het uitgeven vormde? Of was er b(j Bartók
twijfel gerezen voor wat de kunstzinnige
waarde van deze liederen betrof?
DE ERFGENAMEN hebben zich over de
redenen voor Bartóks terughoudendheid
ten aanzien van deze liederen geen zorgen
gemaakt, want in 1959 droegen zij de pu
blikatie daarvan op aan een uitgever in
Engeland. Zoltan Kodaly bezorgde in 1961
de instrumentatie van de begeleiding voor
orkest en in deze vorm werden de liederen
op het festival-concert, dat woensdagavond
in de Kurzaal te Scheveningen werd gege
ven, in „wereld-première" uitgevoerd.
In het programma-boekje stond slechts
de inhoud van de Hongaarse gedichten in
het Nederlands afgedrukt. Een reflex van
de hevige gevoelsuitdrukking van althans
de Nederlandse woorden was de muziek
zeker niet! En bovendien was de voor-
drachtstrant van de mezzo-sopraan Helga
Pilarczyk er niet op ge
richt die gevoelens op
haar auditorium over te
dragen. Neen, een eve
nement was deze we
reld-première niet, noch
door de instrumentatie,
noch door de muzikale
inhoud, noch door de
voordracht.
WEL HEEFT MEN
met voldoening kunnen
constateren, dat Helga
Pilarczyk een fraaie
stem bezit van dramatisch karakter en dat
zij deze stem technisch voortreffelijk kan
beheersen. De dirigent Antal Dorati bege
leidde met het Residentie-orkest de zange
res nauwgezet, maar een overtuigende in
druk kon daarmede begrijpelijk niet ge
maakt worden.
Het concert was prachtig begonnen met
V
Advertentie
KRUISWEG 47-49 HAARLEM
PROVINCIAAL LANDJUWEEL
ZUID-HOLLAND.
Vrijdag 29 juni zal in de Stadsdoelen te
Delft de uitslag worden bekend gemaakt
van de voorronde om het Nationaal Land
juweel in de provincie Zuid-Holland. De
prijs wordt door mevrouw mr. C. A. de
RuyterDe Zeeuw, waarnemend Commis
saris der Koningin in Zuid-Holland, aan
de z egevierende toneelvereniging uitge
reikt. Na de pauze van deze bijeenkomst
wordt nag door de acteur Steye van Bran
denberg een causerie gehouden over het
onderwerp „Het toneel als vak".
een uitnemende uitvoering van „Ibéria"
uit de „Image pour orchestre" van Clau
de Debussy. Deze vertolking van het im
pressionistisch in klankfantasieën uitge
beelde Spanje kon niet overtroffen wórden
door de uitvoering van de volledige ballet
muziek voor „L'oiseau de feu" van Igor
Strawinsky, hoe goed zij ook werd gespeeld.
Want deze balletmuziek kon zich te weinig
als onafhankelijke zelfstandigheid laten
gelden. Er kwam bij deze uitvoering onver
mijdelijk een tekort, dat er niet geweest
was, wanneer men de beknopte Vuurvogel
suite had gekozen. Thans werd de ballet
muziekuitvoering een onvolledigheid,
waaraan zelfs de meester-dirigent Dorati
weinig kon veranderen.
P. Zwmnswijk
Advertentie
Doclstraat J9 - Haarlem - Tel. 1J2I2
„SPEEDY" VERFSPUIT, compleet 335.-
De poëzie van Maria Dermoüts proza
schuilt niet alleen in de schroomvolle taal,
maar vooral in haar thema: in „de din
gen" ligt de ruimte van een menselijke
leefwijze ter herkenning. De werkelijkheid
van dat, wat voorbij de actualiteit van
het menselijk verkeer is, toont zij ons.
Zij laat ons „de dingen" zien, de onbe
wegelijke dingen die het wezen van een
volk bewaren. Zij hebben alle hun ver
haal. In de regel uit „De Kist": „Maar
er is een verhaal" is het wezen van de
vertelkunst vervat, vooral in het woordje
„maar". Dat betekent bij haar het mys
terie dat aan, in zich neutrale, dingen,
leven geeft. Dat mysterie maakt zij voel
baar en daarom is zij een groot schrijf-
Advertentie
SWEDEN SINDS 1S8S
Want: de draad kan nooit vastlopen;
U kunt er alles mee doen tot
knopen aanzetten toe;
deze Zweedse kwaliteitsma
chine is de simpelheid zelve.
6 Typen vanaf f 285.-. De machines
worden graag voor U gedemonstreerd;
het verplicht U tot niets.
GROTE HOUTSTRAAT 181
HAARLEM - TEL. 14444
Maniak in National Gallery
LONDEN In de National Gallery in
Londen heeft een man woensdag een not
inkt gesmeten tegen Engelands beroemd
ste kunstwerk, Leonardo da Vinci's krijt
tekening „Madonna met Kind en andere
figuren", welke daar is tentoongesteld om
het geld bijeen te brengen, waardoor d't
werk voor Engeland kan worden behou
den. Er ontstond een barst in het plastic
schild dat de tekening beschermt en het
onderste deel van de tekening zelf werd
licht beschadigd.
Zij vertoonde krassen van ruim 7 cm.
Later werd verklaard dat de schade vol
komen onbetekenend is. De man wilde
een tweede inktpot uit zijn zak halen, toen
hij door suppoosten overmeesterd werd.
Een hunner blies op een fluitje, waarop
onmidellijk alle uitgangen werden ver
sperd, terwijl de deur van de zaal, waarin
de Leonardo zich bevindt, werd afgeslo
ten. De politie verscheen spoedig en heeft
de man, een 56-jarige in Londen wonende
Duitser, die zich schilder noemt, gearres
teerd.
Vandaag zal hij voor de politierechter
verschijnen. De kans dat dergelijke inci
denten zich voqrdoen is altijd een nacht
merrie voor museumdirecties. De Royal
Academy tracht, zoals men weet, voor 31
juli a.s. 8 miljoen gulden bijeen te krijgen
voor de Leonardo. Indien dit niet lukt .al
het meer dan vier eeuwen oude werk wor
den geveild en dan zo goed als zeker naar
de V.S. verhuizen. Begin van deze week
bedroeg het Leonardo-fonds ruim 3 5
miljoen.
Inbrekers hebben zondag te Monaco uit
de villa van de Zwitserse industrieel Brug-
ger schilderijen van Caravaggio en Breug
hel de Jonge ontvreemd. De politie heeft
dit woensdag te Saint Jean-Cap Ferrat
meegedeeld.
De 27-jarige Franse schrijfster Frangoise
Sagan, gehuwd met de Amerikaanse pot
tenbakker Robert Westhoff, heeft woens
dag haar eerste kind, een zoon gekregen
Het optreden van Boy's Big Band, dat
hedenavond in het Openluchttheater zou
plaats hebben, is uitgesteld tot zaterdag 21
juli. Het Nationale Ballet zal niet vrijdag
aanstaande, 29 juni, in het Openlucht
theater dansen, maar op zondag 1 juli.
ster. Het menselijke, dat zij uit de voor
werpen tevoorschijn schrijft, overtreft dat
van de situatiemens. Zij laat ons, zoals zij
boven haar bijdrage aan onze rubriek
„Signalen" schreef: „Meekijken in het An
dere", méér mens worden. Zij heeft wei
nig „verzonnen", maar haar rangschik
king en herschepping van de oude Indische
overlevering stonden in een toonaard die
door de tijden héénklinkt zonder de aan
sluiting met onze uren te missen.
Ton Neelissen
FERRUCCIO BUSONI (1866—1924) was een van de grootste pianisten van zijn
tijd. Deze Italiaan die beroemd was om zijn vertolkingen van Liszt en van Bach
van wie hij een aantal orgelwerken voor piano bewerkte op een wijze die ons
thans eigenzinnig en stijlloos aandoet leefde van zijn dertigste jaar tot zijn dood
in Duitsland. Hier componeerde hij een aantal werken die nu vergeten zijn, waar
onder een pianoconcert met 6-stemmig mannenkoor in de finale, en drie opera's.
Ook schreef hij een „Entwurf zu einer neuen Aesthetik der Tonkunst" waarin hij
op nogal dweperig-idealistische toon zijn gedachten weergaf over de crisis der toen
maals moderne muziek.
MOGELIJKERWIJS is het vooral een
gevoel van eigen ontoereikendheid ge
weest dat hem dit manifest in de pen gaf.
Wie gisteren in de Stadsschouwburg te
Amsterdam de voorstelling van zijn laat
ste werk, de opera „Doktor Faust", door
de Wuppentaler Bühnen bijgewoond heeft,
moet wel tot de conclusie komen dat
Busoni een componist was wiens ideeën
te groot waren voor zijn scheppend ver
mogen. En met ideeën
schrijft men nu eenmaal
geen muziek. Hoewel de
voorstelling positieve
kwaliteiten bezat, kon
dit niet maskeren dat
het uitgangspunt, de
partituur zoals die door
Busoni is nagelaten en
door zijn leerling Phi-
lipp Jarnach voltooid, te
zwak was om de onder
neming te rechtvaardi
gen. De directie van het
festival heeft mijns inziens geen gelukkige
keus gedaan door voor één enkele avond
een zo kostbare voorstelling met koor,
solisten, decors uit het Ruhrgebied te im
porteren. Busoni's muziek is de uiting van
een man die zoekt maar niet weet te vin
den. Ze ontbeert één noodzakelijk eigen
schap, en daarmee is eigenlijk alles ge
zegd: stijl.
DE VOCALE PARTIJEN bewegen zich
in een extatisch recitatief dat direct van
Wagner is overgenomen, ongeacht of het
nu gaat om Faust, om zijn tegenspeler
Mefisto of de beide andere hoofdfiguren,
de Hertog én de Hertogin van Parma. Het
is verwonderlijk hoe deze Italiaan blijk
baar geheel vervreemd is geraakt van zijn
nationaal erfdeel, de lyrische gloed van
het bel canto. Wie van hem een rijke be
handeling van het koor verwacht op grond
van zijn bewondering voor en omgang met
Bach, komt bedrogen uit. De koorgedeel
ten zijn zelfs tamelijk vlak en missen dra
matische slagvaardigheid. Busoni's gevoel
voor theater moet bepaald niet sterk ge
weest zijn. Het door hem zelf vervaar
digde libretto is af-en-toe geheel statisch
en niet veel meer dan een symbolisch af
treksel van Goethe en het middeleeuwse
poppenspel.
Wat er dan nog overblijft is de behan
deling van het orkest. Het dient gezegd
dat Busoni er soms in slaagt scènes een
muzikale binding te geven door middel
van een motorische stuwkracht, in de
vorm van een toccata of tarantella maar
na een pakkende climax breekt dan dik
wijls de draad opeens af en wordt aan het
gebeuren op het toneel iedere muzikale
bodem ontnomen.
HET BESTE DEEL van dit hybridische
werkstuk was wel het derde tafereel, en
het leek of de componist hier op dreef
raakte omdat de handeling Faust ver
toont zijn magische en verleidingskun
sten hem het vuur na aan de schenen
legde. De scène waarin de Hertogin ten
slotte geheel in de ban raakt van Faust,
Armand Reynaerts in de titelrol van
„Doktor Faust" van Busoni.
is zelfs het enige fragment dat mij muzi
kaal overtuigend voorkwam. Tot deze in
druk droeg ook bij de vertolking van de
rol van de Hertogin door Ingeborg Mous-
sa-Felderer die vocaal en dramatisch bo
ven de anderen uitstak. De vertolkers van
de Faust- en Mefisto-rol (Armand Reyn
aerts en Eduard Wollitz) hadden tot taak
om aan het lege pathos van hun partijen
een schijn van hevigheid, respectievelijk
cynisme te verlenen. Zij volbrachten die
taak goed.
Het orkest van de Wuppertaler Bühnen
vervulde zijn aandeel, onder directie van
Hans Georg Ratjen, degelijk zonder dat
van een opvallende prestatie gesproken
kan worden. Wèl opvallend waren regie
en decors (Georg Reinhardt en Heinrich
Wendel) die van een stijl en fantasie ge
tuigden die een betere zaak waardig was
geweest.
A A flKQf1D/G//i G£ff BESCHOUW/ftG Eh
HILVERSUM 1. 402 m. 746 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
10.30 AVRO. 16.00 VARA. 19.30
VPRO. 20.00-24.00 NATIONAAL
PROGRAMMA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek.
7.20 Strijdlied. 7.23 Lichte ochtendklanken
(gr.). 8.00 Nieuws en socialistisch strijd
lied. 8.18 Muzikale ochtendpost (gr.). 9.00
Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10
Belgische orkestmuziek. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Inzicht
en uitzicht, lezing. 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Lichte grammofoonmuziek.
AVRO: 10.30 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Kookkunst. 11.15
Klassieke muziek (gr.). 11.45 In het voet
spoor der wetenschap, klankbeeld. 12.00
Latijns-Amerikaans orkest en zangsolisten.
12.20 Regeringsuitzending: Uitzending voor
de landbouw. 12.30 Mededelingen ten be
hoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Sport
en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws.
13.15 Mededelingen, eventueel actueel of
grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten,
13.30 Tirools orkest met zangsolisten. 14.00
Meisjeskoor. 14.20 Boekbespreking. 14.40
Fluit en clavecimbel: Oude muziek. 15.05
Zing met ons mee. 15.30 Melange: actueel
allerlei. VARA: 16.00 Muziek uit de Barok
(gr.). 16.30 Voor de zieken. 17.00 Roe
meens orkest. 17.25 Dansorkest met zang
solisten. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws.
18.15 Uitzending van de Partij van de Ar
beid. 18.25 Amateursprogramma. 18.50 De
puntjes op de i, praatje. 19.00 Voor de kin
deren. 19.10 Meisjeskoor. VPRO: 19.30 Mo
derne muziek (gr.). 19.50 Daarom
lezing. NATIONAAL PROGRAMMA: 20.00
Nieuws. 20.05 Toespraak. 20.10 Radiophil-
harmonisch orkest en solist: Klassieke en
moderne muziek. 21.15 Zij maakten Neder
land groot, klankbeeld over de ongeëven
aarde opbloei van de natuurwetenschap
pen in het Nederland van de 17e eeuw.
22.10 Negro spirituals. 22.30 Nieuws. 22.40
Pianorecital: Moderne muziek. 23.00 Wat
de klok slaat in Goedereede, klankbeeld.
23.15 Kamerorkest en solist: Klassieke
muziek. 23.50 Dagsluiting. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00-
24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde mu
ziek. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 7.50
Het brood des levens, meditatie. 8.00
Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Kinderkoor.
8.50 Marsmuziek (gr.) 9.00 Voor de zie
ken. 9.35 Grammofoonmuziek. 9.40 Voor de
vrouw. 10.10 Harpspel (gr.) 10.15 Morgen
dienst. 10.45 Pianorecital. 11.15 In 't zil
ver, programma voor oudere luisteraars.
12.00 Amusementsmuziek rond de dertiger
jaren. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Lichte muziek. 12.53
Grammofoonmuziek of actualiteiten. 13.00
Nieuws. 13.15 Volksmuziek. 13.45 Napoli-
taanse liederen (gr.) 14.05 Schoolradio.
14.25 Pianospel (gr.) 14.30 Residentie-or
kest en solist; moderne muziek. 15.50
Volksmuziek uit Centraal-Europa. 16.15
Bloemen en planten, lezing. 16.30 Kamer
muziek. 17.00 Declamatie. 17.20 Jazzmu
ziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Jazzmu
ziek (gr.) 17.50 Jeugdconcert. 18.20 Volks
liederen uit Wales. 18.50 Regeringsuitzen
ding: De tijdelijke bijstandregeling voor
minder-validen, door P. Versteeg, van het
Ministerie van Maatschappelijk Werk.
19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Muzi
kale quiz. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram
mofoonmuziek. NATIONAAL PROGRAM
MA: 20.00 Nieuws. 20.05 Toespraak. 20.10
Metropoleorkest en solisten: amusements
muziek. 20.40 De Prins in oorlogstijd,
voordracht. 21.00 Zigeunerorkest en zang.
21.30 Knip me maar, een serie kiekjes van
Holland, cabaretprogramma. 22.00 The
Dutch Swing College Band. 22.15 Europa,
werkelijkheid en taak, toespraak. 22.30
Nieuws. 22.40 Koninklijke Luchtmachtka
pel (gr.) 22.50 Zigeunerorkest. 23.15 Gram
mofoonplaten van Nederlandse Musici.
23.50 Dagsluiting. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon
muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Ameri
kaanse muziek. 12.50 Beurskroniek. 13.00
Nieuws en weerbericht. 13.15 Orgel en
zang. 14.00 Lichte orkestmuziek. 16.00
Beursberichten. 16.06 Lichte grammofoon
muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte piano
muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Gezelle-
liederen. 18.20 Voor de soldaten. 18.45
Commentaar bij Tour de France. 19.00
Nieuws. 19.40 Operettemuziek. 20.00 Om
roep symfonieorkest en solist. (In de pau
ze: De zeven kunsten). 21.30 Liederen.
22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.55-23.00
Nieuws.
VOOR DONDERDAG
NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Me
mo. 20.30 Filmbespreking. 20.55 Hard te
gen hart blijspel. 22.30 Dagsluiting.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
VARA: 20.20 Espresso. 21.00 Eindexamen
Toneelschool Amsterdam. 21.45 Spiegel der
Kunsten.
Japanse grafiek. De ambassadeur van
Japan de heer Akira Miyazaki zal op
woensdag 4 juli in het Goois Museum in
Hilversum een tentoonstelling van Japanse
grafiek openen, samengesteld uit de collec
tie van de heer W. H. de Roos, oud-consul
generaal der Nederlanden in Japan. De
tentoonstelling is te zien tot 27 augustus.