Het verdwenen manuscript CIRCUS JE SPELEN: DOOR DE EEUWEN HEEN EEN GELIEFDE HOBBY VAN DE GROTEN DER AARDE m TANTE PATENT EN DE SOF PANDA EN DE PECHVOGEL NAAIMACHINES ENGEL m GROEN Co VRIJDAG 29 JUNI 1962 15 door H. Wolfram Geizsler ONVERMOEDE „PAARDEKRA CHTEN" IN DAF-DIRECTEUR HUUR VAN DOORNE De Gruyter te paard Van Leer's „Kavaljos' Circus der edelen Sterrengala Jaap Best Centrale Verwarming Dwlker Oüehranders Haarlem - Tel. 14444 Grote Houtstraat 181 Hollands stekje werd stammoeder der Franse koffiecultuur I O - Ons vervolgverhaal 17) Toen ze echter niets van zich liet horen, bleef hij alleen, met een karaf rode landwijn, op de badstei- ger zitten en genoot van de stille sterrennacht, 't Was een zeer donkere avond zonder maan en hoewel hij graag een sigaret had opgestoken, zag hij ervan af. Het vuur van de sigaret zou verraden, dat hier in de duisternis iemand zat en 't leek hem beter, dat niemand hem zou ontdek ken. Tegen de donkere achtergrond van de struiken was hij ook van het water af stellig volkomen onzicht baar. Overal langs het meer glinster den lichtjes, in San Vigilio, in Mal- cesine. Ergens in de vefte klonk een Italiaans lied, en tussen de bomen, een eind verderop, hingen lampions in de zachte avondwind te wiegelen Fox hoorde een kerkklok elf slaan en stond op het punt om naar het huis terug te gaan, toen hij wederom een boot bemerkte, welke dichter langs kwam dan de andere boten en recht op het badtrapje scheen aan te stu ren. Fox bleef doodstil zitten en be woog zich niet, maar toen de kiel van de boot tegen het houtwerk stoot te flitste het licht van zijn zaklan taarn door het duister. „O, bent U daar nog?" riep Maria, die helemaal niet geschrokken scheen te zijn, vanuit de boot. „Dat is prachtig. Mag ik even de boot vastmaken?" Een minuut later stond ze tegen over hem en zei: „Ik heb nieuws". ,,'t Moet wel belangrijk nieuws zijn, anders had je niet de moeite geno men om dat hele eind van Fasano hierheen te roeien", merkte Fox op. „Was 't niet veel eenvoudiger ge weest om per auto te komen?" „Ik wilde niet, dat mijn vrienden, "bij wie ik logeer, iets zouden merken. Ik ben dus gewoon de tuin ingeslen terd en stilletjes met de boot verdwe nen. Belangrijk nieuws.Dat moet u maar beoordelen. Dariotis is niet aanwezig" „Sedert wanneer?" „Sedert vanavond", antwoordde Ma ria. „Ik ben er zelf heengegaan en onder een of ander voorwendsel heb ik naar hem gevraagd. Het was me heel vreemd te moede, toen ik te horen kreeg, dat hij ongeveer twee uur geleden vertrokken was". „Wie heèft je dat gezegd?" „De oude dame, bij wie hij in huis woont. Ze meende, dat hij wel een poosje zou wegblijven. Hij had een grote koffer meegenomen. „En verder?" „Dat is alles" antwoordde Maria. „Ik had niet de moed om meer te vragen. Zo iets moet je eerst leren" „Wist die mevrouw niet, waarheen hij vertrokken was?" „O, ja, dat heeft ze me gezegd. Hij is naar Parijs, waar hij een klei ne flat heeft, of. misschien is 't niet meer dan een gemeubileerde kamer dat heb ik niet precies begrepen." „Waar in Parijs?" „Dat kon ik toch niet vragen!" „O nee?", zei Fox lachend. „Ken je Parijs?" „Ja en nee. Ik was er twee keer met mijn vader, doch slechts voor en kele dagen, en terwijl hij zaken deed heb ik de bezienswaardigheden beke ken". „En natuurlijk inkopen gedaan!" „Natuurlijk!" Ze lachte in de duis ternis. „Een mens zou vaker naar Parijs moeten gaan. „Ik wilde 't je juist voorstellen", zei Fox. Maria zei niets, maar haar zwijgen was zo welsprekend, dat Fox geen moeite had om te begrijpen wat er in haar omging. „Acht u dat noodzakelijk?" vroeg ze enkele ogenblikken later. „En ge looft u werkelijk, dat Dariotis iets met deze zaak te maken heeft?" „Ik zou er de voorkeur aan geven om hier in jouw beminnelijk gezel schap aan het Gardameer te blijven, o ja, daaraan zou ik veruit de voor keur geven! Speciaal door jouw aan wezigheid heb ik geen zin in nieuwe avonturen..Maar je weet, waarom 't hier naar alle waarschijnlijkheid gaat. Je vader weet dat nog beter en wenst dat deze zaak opgehelderd wordt. Ik kan dat begrijpen en derhalve zullen we wel moeten besluiten. „Wat zal mijn vader ervan zeggen?" „Niets", antwoordde Fox en zette het meisje uiteen, hoe hij Zanetti er op voorbereid had, dat hij wellicht enige tijd niets zou horen ,,'t Komt er alleen op aan, dat jij de moed kunt opbrengen". „Moed waartoe?" „Om een klein stukje weg samen met mij te gaan", antwoordde Fox en in zijn stem klonk iets van weemoed; een weemoed, welke ze bij hem niet gezocht zou hebben. „Het is mij na melijk niet mogelijk om bij de fee Morgana in het toverwoud te blijven. Ik zou 't graag willen, maar men schijnt 't anders met mij voor te heb ben". „Maar 't is uw schuld toch niet, dat u niet meer te weten kon komen" zei Maria. „Het lot van een dolende ridder een tragi-komische figuur schijnt nu eenmaal te zijn, dat hij altijd weer verder moet. Hij moet de hem voorge schreven weg volgen, hoe schoon de jonkvrouwen ook zijn, die hem trach ten af te leiden". Maria merkte op: „Maar niemand heeft er toch ooit van gehoord, dat de Fee Morgana uit haar toverbos te voorschijn kwam en met die do lende ridder is meegegaan?" „Nee, mij is daarvan tenminste niets bekend. Ik geloof, dat ze steeds weer een zeer innig afscheid van el kaar namen.." Hij trok Maria naar zich toe en voegde er zacht aan toe: „Zo ongeveer De nacht was stil en vol sterren, in de verte was het geluid van vis sen, die uit het water omhoog spron gen, hoorbaar. „Ik zie de sterren in je ogen weer spiegeldfluisterde Fox. Marie vroeg: „Wanneer vertrek ken we? Ik moet nu wel met je mee gaan. Stel je voor, dat daarginds an dere vrouwen zouden zijn, die je trachten af te leiden. Hij liet haar los en thans zaten ze roerloos naast elkaar op de houten bank aan het water. Er waren nog verschillende dingen te bespreken. Fox was van oordeel dat ze 't beste morgen tegen het vallen van de avond zouden kunnen vertrekken. Tot dat tijdstip zou hij nog zeer veel te doen hebben. Maria legde zich hierbij neer, doch opperde alleen bezwaren in verband met de grenspapieren. „Daarover behoef je je geen zorgen te maken", zei Fox. „Ik ben in het bezit van een diplomatieke pas van de staat Libië." „Ben je dan geen Duitser?" vroeg Maria verbaasd. ..Natuurlijk we1. Maar je moet we ten, dat ik verscheidene jaren in Li bië bij een Arabierenstam vertoefd heb. Weliswaar niet geheel vrijwil lig maar desalniettemin behoren deze jaren tot de beste van mijn le ven. Op die manier werd ik Libisch staatsburger en kreeg ik zelfs een di plomatieke paspoort. Dit is mij reeds meermalen zeer goed van pas geko men." „Bij jou zijn er steeds nieuwe ver rassingen," zei Maria glimlachend. „Wanneer ontmoeten we elkaar?" „Niet voordat jij me komt halen." „Zullen we lang op reis zijn?" „Dat weet ik nog niet, maar ik raad je aan om voor alle zekerheid wel een extra zakdoek mee te ne men." „Ik zou graag spoedig hier terug zijn", zei Maria, terwijl ze het trapje naar de boot begon af te dalen. „En ik zou er de voorkeur aan ge ven, om hier te blijven", antwoordde Fox. „Slaap lekker". „Goedennacht!" Ze maakte de roei boot los en de riemen plonsden in het water. Fox bleef nog enige tijd peinzend op de steiger zitten. Er zat nog wat landwijn in de karaf V. Het was niet moeilijk om in Fasano het huis te vinden, waar Johannes Dariotis kamers had De oude dame die er woonde, vond blijkbaar elk be zoek een welkome onderbreking van haar eenzaamheid. Of hij een vriend was van Dariotis Nee, zo zou hij zich niet kunnen noemen, hij was slechts zelden hier in de buurt, het geen hij zeer betreurde, want hij voelde veel sympathie voor Dariotis. „Overigens is die barnstenen ketting gevonden", voegde hij er terloops aan toe. 'Wordt vervolgd) ÏÏÏIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIItlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIIHIIIIIIMIIIIIllllllllllllllllllllHllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll ALS ER GEEN nieuwe tegenspoeden opdoemen, zal op 18 juli in het circus Boltini een Grand Gala des Artistes gepresenteerd worden. Artiesten uit de grote en uit de kleine kunst, vooral van radio en televisie, zullen diverse circusnummers brengen tijdens een speciale galavoorstelling, waarvan Ue baten toevallen aan een stichting, die voorziet in de financiële behoeften van oude vakgenoten. Circusspel dus door leken, want al kan iemand bijvoorbeeld mooi zingen of jongleren, dan wil dat nog niet zeggen dat hij ook verstand heeft van olifanten. Laat staan van beren, zoals het zangeresje Ria Kuyken aan den lijve moest ervaren. Het wordt dus een circusvoorstelling door amateurs, hetgeen een der landelijke dagbladen meende te moeten aankondigen als iets geheel nieuws. Dat was bepaald niet juist. In de loop der jaren hebben vele leken zich op het circus geworpen en hierbij doelen we niet op de talloze gymnastiekverenigingen en ruitersociëteiten die zich op dit terrein bewogen, en evenmin op de ontelbare kindercircusjes waarvan het charmante Elleboog de rij opende. Nee, in dit artikel willen wij het hebben over serieuze pogingen, een volwaardige circusvertoning te benaderen. EEN ZUIVER en prettig voorbeeld hier van blijft stellig 't HOEFKE, in 1947 ge sticht door dr. Huub van Doorne, fabri kant van de DAF-auto's, maar ook min naar van het „edelste dier der schep ping". Ruim tien jaar achtereen gaf deze bijzonder sympathieke „onderneming" op gezette tijden voorstellingen, overwegend binnen een straal van 50 km. rond Deurne waar zij thuis hoorde. Er werd gewerkt in een eenvoudig ingerichte tent, plaats biedend aan ongeveer duizend bezoekers. Glansnummers waren de tweelingen Tiny en Anny van Doorne, die reeds sinds haar prille jeugd een van vader Huub geërfde passie voor paarden koesterden. Met de vrijheids-, voltige- en hogeschoolnummers die zij in de helaas iets te' kleine piste vertoonden, en die zij geheel zelf hadden ingestudeerd, konden zij het tegen menig artieste van professie opnemen. De rest van het programma: lucht- en parterre- acrobatiek, koorddansen, clownerie en nog veel meer, namen andere jongelui uit Deur ne voor hun rekening: de plaatselijke har monie zorgde voor de muziek Het was een met toewijding werkende groep die overal waar ze optrad dave rend succes oogstte. De geestelijk advi seur, pastoor van Dinter een paarden kenner bij uitstek ging van deze ge zonde stelregel uit: „Circus is een stuk volkscultuur". Hiervan heeft 't HOEFKE een duidelijk bewijs geleverd. VERMELDENSWAARDIG is ook het „Nederlandsch Amateurcircus" dat tot sland kwam dankzij een vooraanstaande figuur in de Nederlandse paardenwerald, A. van Hoboken. De regie berustte bij Je kundige hippoloog H. J. Lijsen. Voorstel lingen werden onder andere gegeven ;n het circusgebouw te Scheveningen in juni 1936, '37 en '38. Hippische nummers na men hier een zeer dominerende plaats in. We herinneren ons nog levendig een pro minente medewerker, de heer De Gruy ter (van het gelijknamig winkelconcern) die zich een uiterst bekwaam schoolrijder toonde. Zijn opleiding had hij genoten van niemand minder dan Otto Schumann. Tan dem-rijden, quadrilles en springmanoeu- vres ontbraken evenmin. Het programma werd gecompleteerd met balletten, muzi kale en komische acrobatennummers. Al le executanten wensten anoniem te blijven en evenals in 't HOEFKE werd hier cir cus „gespeeld" met eerlijkheid en geest drift. EEN BEGRIP is nog steeds het nu even eens verdwenen circus Kavaljos, het speel goed zoals hijzelf het placht te noemen van de Nederlandse groot-industrieel on filantroop Bernard van Leer. Het werd op 25 januari 1936 ten doop gehouden: een unieke, transportabel saloncircusje dat liet eerst verrees op de binnenplaats van de Hollandsche Manége in de Vondelstraat Ie Amsterdam. Het bevatte hoogstens drie honderd zitplaatsen, doch die boden een summum aan comfort. De architecten Grimmond en Grassau hadden het inte rieur uitgevoerd in wit en blauw en het geheel getuigde niet alleen van sublieme smaak; het was van een ongekende luxe. Voordat men de circusruimte bereikte, passeerde men een galerij met prachtige paardenplastieken van de beeldhouwer Ra- decker en fraaie, speciaal uit Parijs ge haalde circusschilderijen. De voorstelling die onder supervisie stond van vakmen sen als Adolfi van Oss en Tully Carré, en in hoofdzaak door dilettanten werd ver zorgd, was buitengewoon stijlvol, de prach tige cavalerie was voor velen een openba ring Op het verblijf in de hoofdstad volg den bezoeken aan Wassenaar, Bussum en later Den Bosch Voorts trad men onder meer op in het Cirque Royal te Brus sel, het Grand Palais in Parijs en Carré- Amsterdam o.a. met een groep verrukke lijke Lippizzaner hengsten in het sprook jesachtige schouwspel „Rhapsody in white". NA DE KOMST van de Duitsers in ons land zag de heer Van Leer kans met zijn hele circus via Portugal naar Amerika te ontsnappen. Ondanks velerlei moeilijkhe den heeft hij er een tournee gemaakt, die haar bekroning vond in de machtige Ra dio City Music Hall waar Kavaljos met zijn Friese stamboekpaarden grote triom fen vierde. Na de oorlog in Europa terug gekeerd, werd de heer Van Leer te veel door zijn zaken in beslag genomen om zich als voorheen aan zijn liefhebberij te kun nen wijden. Een aantal paarden en een staf van personeel voor hun verzorging en training hield hij evenwel aan Hij kón er niet buiten. In 1953 deed Kavaljos opnieuw van zich spreken, toen het zijn medewer king verleende aan de lustrumspelen ;in Delft. Hiervoor was in Bergen op Zoom een nieuw en perfect ingericht circus vervaar digd met een tent van 32 m. doorsnede, dezelfde waarmee nu Harry Belli nog reist. Bernard van Leer, heerser over tiental len vatenfabrieken verspreid over de gan se wereld; rusteloos genie en keihard za kenman die miljoenen verdiende en ze even gemakkelijk uitgaf, had een zwakke plek, zijn grote liefde: het circus. Dat be tekende alles voor hem. Kort nadat hij op 6 januari 1958 op 74-jarige leeftijd overle den was werden zijn paarden, de mooiste die men ooit in een circus heeft kunnen aanschouwen, de magnifieke tuigen, de schitterende wagens, tent- en verlichtings materiaal, kortom alles wat eens Kavaljos was, voor een appel en een ei van de hand gedaan.. HET IS VERWONDERLIJK dat een uit gesproken circusland ais Duitsland nooit een amateur-circus van reputatie heeft opgeleverd. Daarentegen kennen wij uit het sterk „circus-minded" tsaristische Rus land een man als Peter Krutikov; een naam die nog immer voortleeft. Deze zoon van voorname en welgestelde ouders legde zich al van jongs af toe op paar- dendressuur, en behaalde hiermede op zienbarende resultaten. Er bestond wel dra een zodanige belangstelling voor, dat Krutikov de stad Kiev een circusgebouw schonk, waarin zo nu en dan door de „meester amateur" met z'n leerlingen voorstellingen werden gegeven In de zo mer van 1897 trad Krutikov op in Pa rijs, in het privé-circus van Ernest Mo- lier. Ook diens vaste publiek, dat toch wel iets had gezien, was opgetogen over de verbluffende prestaties van de Ru- sische dillettant. Op deze Molier willen we wat dieper ingaan. Na uit zijn kinder jaren onuitwisbare herinneringen te heb ben behouden aan het Cirque Bouthors, bracht hij in zijn studiejaren in de Fran se hoofdstad meer tijd in de stallen der Parijse circussen door dan in de college zaal. Toen zijn vader overleed en hem een belangrijk vermogen naliet, betrok Ernest in de Rue Benouville te Parijs een riant herenhuis met bijgebouwen die zich prima leenden voor een manege. Hij bezat reeds vele paarden doch breidde zijn collectie uit en was met hun africh ting de gehele dag bezig. Vrienden van Molier. allen uit de hoogste kringen en velen uit de adelstand werden er in de gelegenheid gesteld, zich te De- kwamen in gymnastiek, krachtsport, evenwichtskunst, springen, schermen an wat dies meer zij. Op een goede dag besloot men, rond de piste zitplaatsen voor enige honderden toeschouwers aan te brengen. kon op 18 juni 1881 de eerste voorstelling gegeven worden. Niet slechts de „artiesten", ook de musici, technici e.d. behoorden tot de „Grote Wereld" en vonden bijzondere vreugde in deze vorm van tijdpassering. Molier was een energiek en zeldzaam begaafd man. Vele later beroemd geworden amazones leidde hij op; de voortreffelijkste, Blan che Allarty, werd zijn echtgenote. De circusvertoningen men gat er maxi maal drie per jaar die uitsluitend werden bijgewoond door de „haute volée" droegen de stempel van weergaloze élé- gance, grandeur en distinctie LANGER DAN een halve eeuw heeft dit merkwaardige instituut bestaan. In de eerste helft der dertigerjaren overleed zijn grondlegger en stuwende kracht. D't betekende het einde van het befaamde Cirgue Molier, het „paardenspel der edellieden". Twintig jaar later heeft men getracht in de aldus ontstane leemte te voorzien door in diezelfde geest circusvoorstellin gen te organiseren, nu onder het tentdak van Amar gevoerd in het Bois de Bou logne. Zowel in als om de arena was het opnieuw al prinsessen, vicomtes, hertogen en markiezinnen wat de klok sloeg. Het gebodene was lang niet slecht. Toch is het, naar we menen, bij enkele proefne mingen gebleven. Een geniale en hoogst originele figuur als Ernest Molier laat zich niet vervangen. BETER STAND hield het „Gala de l'Union des Artistes", dat afgelopen win ter voor de 32ste maal heeft plaatsgevon den. Telkenjare trekt, op een avond m het begin van maart, een uitgelezen pu bliek naar het Parijse Cirque d'Hiver, voor die gelegenheid feestelijk versierd en verlicht, om tegen zeer hoge toegangsprij zen de sterren van het t eel, het caba ret, de opera en de film te zien optre den als circus-artiesten. Bijgestaan door gerenonceerde vaklieden, oefenen en repete ren deze dikwijls maandenlang teneinde zich een geschikt nummer eigen te ma ken. Prominenten als Mistinguett, Sacha Guitry, Harry Baur, Jean-Louis Barault, Tino Rossi, Ingrid Bergman, Fernandal, Maurice Chevalier, Yul Brynner, Juliette Gréco, Martine Carol, Josefine Baker, Charles Trenet en vele andere grootheden hebben reeds hieraan hun krachten gege ven. Deze jaarlijkse, werkelijk luisterrij ke gala is een der hoogtepunten van het Parijse seizoen, en een traditie waarvoor men respect mag hebben. Want niet „met de Franse slag", worden deze gala's voorbereid doch met een heilige ernst en met zulk een doorzettingsvermogen, dat ?e tot voorbeeld strekken voor ieder die zich geroepen acht een avond de rol van sal- timbanque te vervullen. Aldus een beknopt overzicht van hetgeen ons in de gedachten kwam met betrek king tot amateur-circussen en verwante manifestaties. Onzes inziens zijn deze al leszins toe te juichen. De geldelijke baten vinden gemakkelijk een nuttige bestem ming. En circussen op commerciële basis behoeven er geen nadelige gevolgen van te ondervinden. Integendeel! Aangenomen dat ijdelheid en persoonlij ke behoefte aan reclame niet de drijf veren zijn van de amateur circusartiesten, kunnen deze vertoningen een uitstekende propaganda vormen voor het echte circus en hetb ezoek daaraan bevorderen. Advertentie BLOEMENDAAL TELEFOON 5485S In Bernhard van Leer's luxueuze privé- circus Kavaljos vormden de paarden- nummers de hoofdschotel. Hier ziet men de captain-of-industrie zelf aan het werk met een van zijn „steigerpaarden". Advertentie De beste Zweedse - Zwitserse en Duitse merken. Japanse Zig-Zag naaimachines, electr. in kofferf 350.— DIT JAAR is het 250 jaar geleden lat de „Zonnekoning", Lodewijk XIV, een koffieplantage ten geschenke kreeg van de Amsterdamse hortus botanicus. De plant was een nakomeling van een koffieboom, die tegen het einde van de zeventiende eeuw naar Amsterdam was overgebracht waar zij prachtig gedijde m zich snel vermenigvuldigde. Het koffieplantje maakte het in Parijs tot grote vreugde van de Fransen opperbest. Frankrijk had zich name lijk inmiddels ontwikkeld tot de be langrijkste koffieverbruiker van het Europese vasteland, zodat het begrijpe lijk was, dat men zich onder dergelijke omstandigheden met energie op de eigen koffieproduktie begon te werpen. Reeds in 1720 begon men de nakome lingen van de Nederlandse schenking n Martinique en later ook elders in Midden-Amerika in cultuur te brengen, en dit met zoveel succes, dat Frankrijk reeds in 1740 met zijn kolo- iiën in Midden-Amerika de grootste koffieproducent ter wereld was gewor den. Zo is tenslotte een kleine koffie- olant uit Amsterdam de stammoeder van miljarden andere koffiebomen over de gehele wereld geworden. „American Beauty" heet deze zomer hoed van naturel-kleurig stro, ver sierd met een satijnen strik waarop een grote roze roos prijkt. Holly wood- ster Paula Prentiss is de charmante draagster. Een oorspronkelijk stripverhaal door Annie M. G. Schmidt ïn Fiep Westendorp n 47. „O meneer Jozef," zei tante Patent zenuwach tig in Hotel de Gifzwam. „Hebt u misschien een pot gevonden op de stoep? Ik bedoel een ouwe pot, inge maakt met snij- en witte bonen?" „Was die van u?" vroeg Jozef verbaasd. „M'n lieve mens, nog geen tien minuten geleden heb ik 'm meegegeven. De ge meentereiniging wou 'm niet meenemen. Toen heb ik 'm aan Keesje gegeven met een kwartje toe„En wat heeft Keesje er mee gedaan?" vroeg tante Pa tent. „Dat zou ik u niet durven zeggen," antwoordde Jozef. Tante Patent ging moedeloos naar huis. Nauwelijks had ze haar hoed afgezet of er werd ge beld. Door het ruitje in de voordeur zag ze op de stoep twee dames staan. Mevrouw.- Nopjes en me vrouw de Vries. Allebei met vastberaden gezichten. „O help," riep tante Patent. „Daar heb je 't al. De buurdames. Gauw, méneer de Sof, ze mogen u niet zien. In de kast!" 49. Op aandringen van meneer Pech, die bang was dat hij met de pas aangeboorde oliebron weer nieuwe rijkdommen zou moeten verdienen, startte de journa list Sten O. zonder verwijl het vliegtuig en steeg op. „Ziezo", zei hij, toen zij veilig en wel boven de wol ken waren, „van die bron zul je geen last hebben. Ik zal aan niemand verklappen, dat jij hem hebt aangeboord. Weet je wat? Ik zal zeggen, dat die bron van mij is!" „Grutjes dat is heel vriendelijk" zei meneer Pech opgelucht „Werden al mijn moeilijkheden maar zo makkelijk opgelost! Wist ik daar maar iets op". „Meneer Sten zei zoeven, dat hij een plannetje had" merkte Panda op. Weet u werkelijk iets. waardoor meneer Pech eindelijk eens uit al die geldmoeilijkhe- den kan komen?" „Ja," antwoordde Sten, „wegdoen. Alles?' „Wegdoen?' herhaalde Panda, ,ptijn geld weggeven? Maar dat heeft hij juist geprobeerd en daar kwamen alleen maar meer moeilijkheden door". Hij moet zijn geld ook niet weggeven, maar het weg smijten", verduidelijkte de journalist. „Gewoon weg laten dwarrelen, zodat de lui niet weten waar het van daan komt. Want daar draait het om, vat je. Je moet de duiten kwijt zonder dat ze merken, dat er wat te halen valt". „Daar zit wel wat in", zei meneer Pech, „grutjes ja, ik geloof, dat je gelijk hebt. Wil je me naar de Nationale Bank brengen, waar ik mijn geld bewaar Dan ga ik meteen met geld smijten",

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 15