1
V
Concert van de Nederlandse
Bachvereniging in Gouda
UITGAAN IN HAARLEM
I!
1
Ideale vertolking van
Rossini's „Barbier"
De negen muzen
Vroeg-christelijke
Kunst te Maastricht
HandelDallapiccola en Strawinsky
vertolkt met de eenvoud van het ware
«5
RMil En
ÜJL3L SEÜ#
VRIJDAG 29 JUNI 1962
.Ov-A
Concertgebouworkest onder Hans Rosbaud
Sama treedt op 1 juli
in werking
o
P. Zwaanswijk
MUZIEK
BALLET
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
Haarlems Orgelconcours
in Spiegel der Kunsten
De radio geeft zaterdag
elevisieprogramma
I
- v <a
f<
DONDERDAGAVOND kreeg Den
Haag nog eens de gelegenheid in de
Koninklijke Schouwburg zijn geestdrift
te luchten voor de prestaties van de
Holland Festival Opera, die onder lei
ding van Carlo Maria Giulini met de
„Barbier" van Rossini een overrompe
lende manifestatie van het genre opera-
buffa te bieden heeft. Nu volgt alleen
op zondag aanstaande een opvoering in
de Amsterdamse Stadsschouwburg, en
dan valt deze ideale bezetting, bijeen
gebracht om het sprankelend werk tot
een triomf van vocaliteit en acteurskunst
te maken, weer uit elkaar.
HET ZAL ZELDEN voorkomen dat voor
de vijf belangrijke rollen: Rosina, Alma
viva, Figaro, Bartolo en Basilio, een stel in
terpreten tezamen op de planken verschij
nen die zo aan elkaar gewaagd zijn en el
kaar in evenwicht houden, als met dit team
het geval is. Het is altijd riskant met
steiAen een ensemble te
Normen: maar dit keer
gebeurde het dan toch
met succes, dankzij een
muzikale leiding, die
geen routinewerk duldde
in een werk dat zo vaak
op routine drijft. En te
vens bleek voortdurend
de sterke binding die
Maurice Sarrazin met
zijn regie tot stand
bracht. Met dat al re
geerde de buffo-geest
oppermachtig en krioelde de voorstelling
van originele grapjes, die nu eenmaal bij
de „Barbier" thuis horen en die met hun
geïmproviseerde veranderlijkheid het
meesterwerk van Rossini mee jong houden.
Een element van betekenis vormden ook de
decors en de costumering van wijlen André
Derain, beschikbaar gesteld door het Fes
tival van Aix-en-Provence.
MAAR WAT DAN gezegd van het vo
cale materiaal dat met deze bezetting aan
bod komt! Daar is dan vooreerst Teresa
Berganza, die de Rosina-partij het sum
mum van haar keelvaardigheid en stern-
kwaliteit vermag uit te buiten. De Cheru-
bin-rol in „Le Nozze di Figaro", die zij ver
leden jaar in de Festival-opera zong, gaf
haar lang die kans niet. Maar deze Rossini-
interpretatie is een zeldzaam hoogtepunt
van opera-zangkunst. Hetzelfde kan gezegd
worden van de lyrische tenor Luigi Alva,
een stem met een uiterste souplesse, die het
mezza-voce op een sublieme wijze beheerst.
Renato Capecchi, de Figaro, is zijn even-
pool in het baritonale, één bonk tempera
ment en een imponerende figuur, die zijn
entree met de Cavatine al direct tot een
laaiend succes maakte. Dan Fernando Co-
rena, een bas-buffo van de bovenste plank,
die een onvergetelijke Dokter Bartolo weet
te creëren. En vervolgens Ugo Trama, die
met zijn markante bas de fameuze laster-
aria tot een griezelmoment maakt en ver
der als levend spook met sonoor geluid voor
de vermoorde onnozelheid speelt.
IN DIT EMINENT gezelschap van top
figuren, maakte het optreden van Marilyn
Tyler van de Nederlandse Opera, in de rol
van de huishoudster een zeer behoorlijke
indruk. Jos Borelli en Gé Genemans com
pleteerden verdienstelijk met hun neven
partijen de bezetting. Voeg daarbij het ver
sterkt herenkoor van Het Nederlands Ka
merkoor alsmede het Residentie-orkest die
zich punctueel onder de directie van Giu
lini van hun taak kweten, dan kan de slot
som niet anders luiden dan: een ideale ver
tolking.
Jos. de Klerk
Staatsexamen danskunst. Geslaagd
voor het examen pedagoog op het gebied
van de danskunst: Silvia Maria Ott (Nij
megen), Cornelia Pieternella Davidse
(Domburg), Maria Leentvaar en Astrid
Herminia Salazar (Rotterdam), Teuntje
van Breda en Ivonne Geertruida Eschwei-
ler (Amsterdam).
Geslaagd voor het examen toneeldanser:
Theresia Maria Bouma (Amstelveen). Ge
slaagd voor het examen toneeldanser met
aantekening voor de vakken anatomie en
improvisatie: Jacoba Geertruida Besier en
Zigrida Eglite (Amsterdam).
Afgewezen werden 13 kandidaten.
Teresa Berganza als Rosina en Renato
Capecchi als Figaro in „l Barbiere di
Siviglia van Rossini".
TER GELEGENHEID van de zevenjaar-
lijkse Heiligdomsvaart wordt deze zomer,
van 7 juli tot 30 september, in het Bonne-
re tentoonstelling van oud-christelijke en
fantenmuseum te Maastricht een bijzonde
re tentoonstelling van oud-christelijke en
vroeg-middeleeuwse kerkelijke kunst ge
organiseerd onder de titel „Lente van de
Christelijke Kunst".
DE SAMENSTELLERS van deze ten
toonstelling zijn uitgegaan van de overwe
ging, dat de Maastrichtse patroonheilige
Sint Servatius die in 384 stierf, nog tot de
vroeg-christelijke periode valt te rekenen,
terwijl anderzijds de twaalfde-eeuwse re
liekschrijn van Sint Servatius, een kunst
werk van middeleeuwse edelsmeedkunst,
door haar restauratie dit jaar in het mid
delpunt van de belangstelling van de kunst
historici is komen te staan. Daarom zal
de gehouden tentoonstelling zich tussen de
ze beide polen van de vierde en de twaalf
de eeuw bewegen.
MEN IS ERIN geslaagd voor deze ten
toonstelling de medewerking te krijgen
van de beroemdste verzameling van oud
christelijke kunst in Europa, namelijk die
van het Vaticaanse „Museo Sacro" te Ro
me. De kostbare collectie is onlangs uit
Rome in Maastricht gearriveerd: het is
voor de eerste maal, dat deze kunstschat
ten buiten Italië komen. Daarnaast wordt
aan de tentoonstelling deelgenomen door
het Rijksmuseum van Oudheden te Lei
den, het Aartsbisschoppelijk Museum re
Utrecht, alsmede door musea te Trier,
Keulen, Aken, München-Gladbach, Luik,
Tongeren en Luxemburg en door een aan
tal particuliere verzamelaars in binnen- en
buitenland. Ook het museum van de Ca-
tacombenstichting te Valkenburg zond een
aantal originelen, uit de Romeinse cata
comben afkomstig.
DE TENTOONSTELLING zal dus om
vatten beelden en voorwerpen in terracot
ta, marmer en brons, ivoorsnijwerken, re
liëf- en edelsmeedwerk vanaf de Romeinse
periode tot aan de tijd van de doodkist
van Sint Servatius (twaalfde eeuw). Zij
zullen een rijke keuze te zien geven, van
wat de christelijke kunst in haar eerste
fasen aan schoons en zinvols te bieden
heeft.
HET TWEEDE CONCERT dat het Concertgebouworkest aan het Holland
Festival bijdroeg, werd geleid door de Oostenrijkse dirigent Hans Rosbaud.
Een sterk analytisch vermogen, een hoog ontwikkelde tastzin voor de structuur
van de orkestklank, en gevoel voor continuïteit zijn de kwaliteiten van deze
dirigent. Onder zijn handen - zijn gebaar is even sierlijk als exact herkrijgt
de muziek oude privileges: een mysterie op wiskundige grondslag. Iedere lijn
wordt doorgetrokken tot een concrete aanwezigheid, naar een totaalbeeld
groeiend dat in zijn abstractie alle speelruimte aan de fantasie laat. Rosbaud is
de Paul Klee onder de dirigenten.
-vV<,
OMDAT DEZE INSTELLING zo ver
want is aarf h^t wezenlijke kenmerk van
de muziek als mogelijkheid tot kunst, kan
iedere stijl, iedere uiting door hem begre
pen en vertolkt worden. De term „muzi
kale intelligentie" krijgt door hem h^ar
volle betekenis. De meeste dirigenten zoe
ken het bij een uitvoering van Strawins-
ky's „Petroesjka", dat op deze avond de
tweede helft van het programma vormde,
in het schilderachtige, in een uitbuiten
van originele instrumentatie-effecten en de
shockwerking van de a-symmetrische rit
miek. Dat alles is er bij
Rosbaud ook, maar be
langrijker is zijn aan
dacht voor de relaties
tussen de samenstellen
de delen. Daardoor ver
groot hij het spannings
veld van de muziek aan
merkelijk en wordt het
symfonische karakter
van deze vier „burleske
scènes" onthuld. In zulk
een benadering had men
als toehoorder niet het
gevoel de gedanste actie op het toneel te
missen hetgeen heel zelden voorkomt
bij concertuitvoeringen van balletmuziek.
De muziek was in zichzelf rond, en ver
plaatste die actie als vanzelf naar het
innerlijke voorstellingsvermogen, waar de
beelden werden opgewekt die men ditmaal
niet als noodhulp behoefde toe te voegen.
Het was een uiterlijk discrete, in wezen
grootse uitvoering die een zeer groot suc
ces behaalde, waarin Rosbaud ook de pia
nist Luctor Ponse liet delen aan wiens
instrument de obligaatpartij van het hou
ten Petertje is toevertrouwd.
NA HANDEL's eerste Concerto Grosso
uit opus 6, hoorde men (eindelijk eens
een zinrijke combinatie van oud en mo
dern op één programma) de Variazoni per
orchestra uit 1952/54 van Luigi Dallapic
cola, dezelfde componist van wie tijdens
dit festival de opera „II Prigioniero" wordt
gegeven. De Variazoni zijn studies in de
contrapuntische verwerking van een
twaalftoonreeks, in een zeer subtiel kader
van timbres geplaatst. Naar klanksfeer zijn
ze verwant aan Webern's Fünf Stücke
opus 10, maar naar geaardheid minder
radicaal e naar mijn mening daar
door minder sterk werkzaam. Dallapiccola's
gedachte om aan het seriële principe een
lyrische noot te doen ontvonken vindt in
zijn vocale oeuvre overtuigender vorm.
STRAWINSKY was op dit programma
tweemaal vertegenwoordigd. Als afsluitend
werk vóór de pauze hoorde men zijn Ca
priccio voor piano en orkest uit 1929, met
Monique Haas als soliste. Zij maakte hier
van precies wat het zijn moest: een veer
krachtig jongleren met syncopen, fioritu-
ren en passagewerkjes. Zoals vaker, be
trekt Strawinsky zijn materiaal uit oude
pakhuizen. Maar wat hij ermee vertoont
is onverwisselbaar en onnavolgbaar. Met
Willem van Otterloo. De dirigent van
het Haagse Residentie Orkest, Willem van
Otterloo, is voor een tournee van zes we
ken door Australië van Schiphol vertrok
ken. Op uitnodiging van de Australian
Broadcasting Corporation zal de heer Van
Otterloo 27 concerten dirigeren in diverse
Australische steden. Hij zal plaatselijke
symphonie-orkesten leiden. Alle 27 con
certen worden door de radio uitgezonden.
neme enige stukken van Weber (zonder n!)
die men tot op het bot ontvleest, late ze
pruttelen in twee etudes van Czerny die
op kookhitte gebracht zijn, voeg halver
wege wat aroma Bellini toe. Dan nog een
sauce Scarlatti en enkele snufjes jazz om
het geheel op smaak te brengen. Het re
sultaat heet dan ook „Capriccio", de kok
verdient vijf sterren in de muzikale Miche-
lin.
Sas Bunge
Op één juli a.s. zal de Sama (stichting
Arbeidsbemiddeling voor Musici en Arties
ten), die gevestigd is te Hilversum, in wer
king treden. Reeds in 1958 werd de stich
ting opgericht, op 5 december 1960 kreeg
zij officieel de concessie om arbeidsbe
middeling te gaan verlenen.
Het doel is het verlenen van arbeidsbe
middeling aan amusementskunstenaars en
het tot stand brengen van een sanering
in deze arbeidsbemiddeling. Deze sanering
wordt door de overheid bijzonder urgent
geacht, meer speciaal om aan de activi
teit van individuele „zwarte" bemiddelaars
en theaterbureaus een einde te maken. Om
deze redenen werd aan de stichting een
berrtiddelingsconeessie verleend.
De stichting, waarin zes werkgevers- en
vier werknemersorganisaties vertegen
woordigd zijn moet niet gezien worden als
concurrent van de arbeidsbureaus, maar
als een instituut, dat de plaats zal gaan
innemen van de tientallen concessieloze be-
middelaars. Het arbeidsterrein zal omvat
ten het bemiddelen van orkesten en klein-
kunstartiesten. In de toekomst zal het ver
zorgen van gehele amusementsprogramma's
eveneens ter hand worden genomen. Uit
wisseling met het buitenland zal een van
de belangrijkste activiteiten van de sticn-
ting zijn. Als bemiddelaar in dienst van de
stichting zijn aangesteld de heren H. O.
Feitsma en Lou van Rees.
Advertentie
4
n
Spypos Skouras, de 69-jarige president
directeur van de Amerikaanse filmmaat
schappij 20th Century Fox, zal zich om
„gezondheidsredenen" uit de leiding van
het bedrijf terugtrekken. Dit is woensdag
door de leiding van de filmmaatschappij
bekendgemaakt. Het ontslag gaat op 30
september in. Spyros Skouras is 20 jaar
leider van de 20th Century Fox geweest.
Wie zijn opvolger zal zijn is nog niet be
kendgemaakt.
WOLFGANG AMADEUS Mozart werd geboren op een tijdstip, waarop de
moderne muziek van de 18e eeuw tot volle ontwikkeling kwam. Later zou de
nieuwe stijlrichting het muzikale karakter van zijn composities
gaan bepalen. Maar een gelukkig contact met de polyfone kunst
van Johann Sebastiaan Bach, wiens muziek al heel spoedig na zijn
overlijden in 1750 in de brede kringen der modernen niet meer
in tel was, heeft Mozart er toe gebracht de contrapuntische ver
eniging van zelfstandige stemmen in enige van zijn zo talrijke
werken als een oud beproefd stijlelement op te nemen. Aan
Mozarts grote belangstelling voor de polyfone muziek danken wij
bijvoorbeeld het ontstaan van het Adagio en Fuga voor strijk
orkest (K.V. 546) en de niet voltooide Mis in c (K.V. 427) voor
solisten, gemengd koor en orkest. Beide werken kwamen tot uit
voering op het concert, dat donderdagavond in de St. Janskerk
te Gouda door de Nederlandse Bachvereniging gegeven werd. Dit
- concert was opgenomen in het programma van het Holland Festival.
Dit concert was opgenomen in het programma van het Holland Festival.
HET NOBELE Adagio en fuga werdkunnen genieten van de vertolking
door de strijkers van het Radiokameror-
kest onder leiding van de dirigent Anthon
van der Horst bijzonder mooi gespeeld,
waarbij het expressieve klankkarakter
van de strijkinstrumenten opviel. Ruim
zestig jaar geleden heeft de componist
Aloys Schmitt Mozarts onvoltooide Mis
„Nach Mozartschen Vorlagen vervollstaen-
digt". Ondanks alle goede bedoelingen werd
de zo gecompleteerde Mis toch geen inte
graal werk van Mozart. Het was daarom
goed gezien om op het concert in Gouda
alleen die misgedeelten uit te voeren,
waarvan de authenticiteit was vastge
steld. Dit waren dan het Kyrie, het Gloria
en van het Credo alleen het „Incarnatus
est". Het koor van de Nederlandse Bach
vereniging heeft zijn aandeel in deze Mis-
muziek met voorname uitdrukkingskracht
en fraai van klank vertolkt.
VAN DE SOLISTEN kon de sopraan
Sophia van Santé in veel opzichten vol
doening geven, een te scherpe vorming
van de hoge tonen daargelaten. De tenor
Gerard Honig vervulde zijn bescheiden
taak naar behoren. Maar de sopraan Er
na Spóorenberg spande met prachtige, gave
zang tóch de kroon, vooral met haar voor
dracht van „Incarnatus est", die een su
blieme prestatie werd.
De zangeres werd daarbij voortreffelijk
ten zijde gestaan door de dirigent en het
orkest, in het bijzonder door de uitnemen
de fagot-, hobo- en fluitsolisten. Op deze
avond hebben de vele toehoorders nog
het veeleisende, tien-stemmige „Stabat
Mater" van Domenico Scarlatti, een werk,
dat een merkwaardige, haast romantische
gebondenheid van de muziek aan het
woord bezit.
Anthon van der Horst liet het koor door
gaan met gevoelige, lichte klank en sub
tiele dynamiek zingen, met uitzondering
van het heftige „Infammatus". dat door
de plotselinge klankexpansie niet meer
beheerst klonk en deed denken aan een
opgelegde extase. Het viel uit de toon bij
de overigens zo geslaagde uitvoering,
waarvan de vertolkingssouplesse echter
hier en daar groter had kunnen zijn.
Veel steun had het koor aan de orga
nist Albert de Klerk, aan wie zowel de
orgelpartij in dit „Stabat Maler" als in
Mozarts Mis was toevertrouwd.
Luchtvaartbeperking. In plaats van
twee retourvluchten per week met DC-7c
gaat de KLM één wekelijkse retourvlucht
op haar route naar Zuid-Amerika uitvoe
ren, maar nu met de snellere DC-8. In Bra
zilië zal de KLM alleen nog landen in Rio
de Janeir-> en niet meer zoals vroeger in
Recife en Sao °aulo, want de SAS en
Swissair hebben soortgelijke beperkingen
in hun verbindingen met Zuid-Amerika
moeten accepteren.
Advertentie
B883H bSBB betrouwbare adviezen
Jrerez
verantwoorde
prijzen I erZlSCllC tapijtcil Haarlem, Nieuwe Groenmarkt hoek Zijlstraat tel.: 19405
Vrjjdag 29 juni, Huis met de Sleutels, Bron-
steeweg 76, Heemstede, 20.15 u.: liede
ren-recital door Meta Bourgonjen, mez
zosopraan, Max van Egmond, bas-bari
ton en aan de vleugel Tom Bollen; onder
auspiciën van „Vrienden van het Lied".
Zaterdag 30 juni, Grote of St. Bavokerk,
20.00 u.: concert door leden van de res
tauratie-commissie van het orgel in de
Bavo: dr. H. I. Oussoren, Willem Hüls-
mann en Adriaan Engels met werken
van Lebègue, Fr. Couperin, De Grigny,
Sweelinck, Buxtehude, Böhm en J. S.
Bach.
Zondag 1 juli, Teylers Museum, 15.00 u.:
bespeling van de 12 toons-speeltafel van
het 31-toonsorgel doo,r Frans van Doorn
en Anton de Beer met o.a. werken van
Sweelinck, Van Noordt, Zipoli, Seeger,
Alwoode en Tomas de Santa Maria.
Voorts, op de 31 toons-speeltafel, een
werk van Henk Badings. Toelichting
dóór Anton de Beer.
Maandag 2 juli, Grote of St. Bavokerk,
20.00 u.: concert door deelnemers aan de
improvisatiewedstrijd met werken naar
eigen keuze, in het kader van het 12e
Internationaal Orgel Improvisatie Con
cours (tot 19 juli).
Dinsdag 3 juli, Grote of St. Bavokerk, 20.00
u.: Improvisatiewedstrijd door deelne
mers aan orgelconcours uit Duitsland,
Engeland, Frankrijk en Nederland.
Woensdag 4 juli, Grote of St. Bavokerk,
20.00.: Concert door de juryleden van het
orgelconcours.
Donderdag 5 juli, Grote of St. Bavokerk,
14.00 u.: Orgelconcert door Albert de
Klerk. Werken van Böhm, Pachelbel,
Hessenberg en Franck.
Vrijdag 6 juli, Grote of St. Bavokerk, 20
u.: Sweelinckconcert. Aan het orgel Dr.
Anthon van der Horst, koor: NCRV. Vo
caal Ensemble.
Zondag 1 juli, Openluchttheater Bloemen-
daal, 20.15 u.: Optreden door Het Natio
nale Ballet o.l.v. Sonia Gaskell.
Vrijdag 29 juni, Minerva Theater, Heem
stede, 20.15 u-: laatste dag Repé Slees-
wijk Revue.
Vrjjdag 29 juni, Stadsschouwburg, 20.00 u.:
Het Coornhertlyceum met „Caroline".
Vrijdag 29 juni, Concertgebouw (Grote
Zaal) 20.00 u.: Openbare einduitvoering
door leerlingen Muziekschool Toonkunst
en het Toonkunstorkest o.l.v. Marinus
Adam. V/erken van Mozart, Grieg, Brit
ten e.a. worden uitgevoerd.
Vrijdag 29 juni, Muziektent, Raadhuisplein
(Zandvoort) 20.15 u.: concert door de
Zandvoortse Muziekkapel met medewer
king van het tamboerkorps. Besloten met
taptoe.
Zaterdag 30 juni, Concertgebouw (Tuin-
zaal), 20.00 u.: Het Marionettentheater
„La Condola" met een openbare voor
stelling.
Zaterdag 30 juni, Stadsschouwburg, 20.00
u.: Muziekschool Hoogèrwerf met „De
schat in de heksengrot".
Woensdag 4 juli, Concertgebouw, 10.30
13.00 u.: besloten schooluitvoering Rudolf
Steinerschool.
Donderdag 5 juli: Muziektent Raadhuis
plein (Zandvoort), 20.15 u.: Concert door
de Zandvoortse Muziekkapel.
Waag-Taverne, hoek Damstraat/Spaarne;
20.00. u.: iedere avond optredeh Cobi
Schreyer met folkloristische liederen en
intermezzo van het poppentheater Baart-
mans.
Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest 5,
èo.OO u.: Iedere avond cabaret.
„In 't Goede Uur", Nieuwe Kerksplein:
Iedere avond van 21.00 tot 22.00 u. klas
siek grammofoonplatenconcert. Dagelijks
open van 10 tot 18 en 2'0 tot 24 u.
Stadhuis, Grote Markt: Dagelijks te be
zichtigen van 9.00 tot 12.30 u., daarna
melden bij portier. Zaterdag gesloten.
Grote of Sint Bavokerk, ingang Oude
Groenmarkt 23: Te bezichtigen op werk
dagen van 9.00 tot 17.00 u. Gratis te be
luisteren concerten op het Müllerorgel
elke dinrdag van 20 tot 21 u. en elke
donderdag van 16 tot 17 u.
het
Frans Halsmuseum, Eeuwfeest van
museum met portretten, groepsportretten
en genrestukken van Frans Hals uit in
ternationaal en particulier bezit. Dage
lijks geopend van 1017 uur, zondag van
1317 uur, woensdag van 2022 uur.
Tot 30 september.
Vishal, Grote Markt: Expositie van een
keuze uit het moderne kunstbezit van de
gemeente Haarlem. Dagelijks geopend
van 1017 uur; zondag van 1317 uur
Tot 29 juli.
Teylers Museum, Spaarne 16: Tentoonstel
ling van Italiaanse tekeningen in Neder
lands bezit. Dagelijks geopend van 1017
uur; zondag van 13—17 uur. Tot 22 juli.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 13: Expositie van schilderijen en
tekeningen van Heinz Nassner. Dagelijks
van 9-17 uur. Tijdens concerten op maan
dag, woensdag en vrijdag van 1820
uur. Tot en met 21 juli.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Nieuwe
Kerksplein: Expositie van grafiek van
J. Mensinga. De hele maand juni, dage
lijks geopend van 1022 uur.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat: Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge
opend van 1417 uur, behalve maandag
van 1012.30 en 13.30—17 uur.
Gallerie „Uittenhout", tentoonstelling gou
aches en aquarellen van Theo Michels
Dagelijks geopend van 10.3017 uur,
zondags van 1417 uur en vrijdags te
vens van 2022 uur. Tot 10 juli.
„Bloemenheuvel", Bloemendaalseweg 158,
Overveen: Tentoonstelling van voorwer
pen op het gebied van de Nederlandse
taal (opstellen), handenarbeid, hand
werken, tekenen, vervaardigd door leer
lingen van lagere scholen gem. Bloemen-
daal in 1961-1962. Dagelijks geopend van
1012 en 1417 uur; zondag van 1417
uur.
Museum Het Huis van Looy, Kleine Hout
weg 103: Tentoonstelling van oude kunst
uit het Frans Halsmuseum. Dagelijks
van 10—17 u., zondag van 13—17 u. Tot
30 september.
In de „Spiegel der Kunsten" van heden
29 juni (21.45 uur) wordt aandacht gewijd
aan het Orgelconcours dat in de week van
2-7 juli a.s. in de Sint Bavo-kerk te Haar
lem door de gemeente Haarlem werd geor
ganiseerd. Het accent zal in deze VARA-
uitzending vallen op de improvisatiewed
strijden. In een interview zal de organist
Piet Kee iets vertellen over improvisatie
techniek.
A A NKOND/G/NGEN en BESCHOUWINGEN
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/s 7.00 VARA.
10.00 VPRO 10.20. VARA. 19.30 VPRO.
20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte
ochtendklanken (gr.). (Om 7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws, post-
duivenberichten en socialistisch strijdlied.
8.19 Muzikale ochtendpost (gr.). 8.50 Weg
wijzer, tips voor vakantie en snipperda
gen. 9.00 ochtendgymn. voor de vrouw.
9.10 Pianoconcert (gr.): klassieke muziek.
9.35 Waterstanden. 9.40 Amateur Harmo
nie-orkest. VPRO: 10.00 Samen thuis, praat
je. 10.05 Verder dan de wereld, lezing.
VARA: 10.20 Instrumentaal kwintet: Lich
te muziek. 10.45 Man in de stad, cabaret
fantasie. 11.10 Draaiorgelmuziek (gram.).
11.20 Sportnieuws. 11.45 Hammondorgel-
spel met zang. 12.15 Van de wieg tot het
graf, vragenbeantwoording. 12.30 Medede
lingen ten behoeve van land- en tuinbouw
en postduivenberichten. 12.31 Jazzband.
13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Voor
de jeugd. 14.10 Voor de jeugd 14.45 Bui
tenlands weekoverzicht. 15.00 Opera-con
cert (grj 16.40 Boekenwijsheid. 17.00 Radio
Jazzclub. 17.30 Actualiteiten. 18.00 Nieuws,
en commentaar. 18.20 Lichte grammofoon-
muziek. 19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO;
19.30 Op de helling, gesprek. 19.45 Gram-
mofoonmuziek. 19.55 Deze week, praatje.
VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Metropole or
kest en accordeontrio. 20.55 Nederlandse
cabaretliedjes (gram.). 21.10 Socialistisch
commentaar. 21.25 Melodieën-Expres. 21.55
Muziek-Mémoires. 22.20 Laatste sportn.
van de week. 22.30 Nieuws. 22.40 Ballroom-
orkest. 23.10 Lichte grammofoonmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00-
24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muziek.
7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en
overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Tips voor
het weekeinde. 8.20 Gitaarspel (gr.) 8.25
Inleiding Hoogmis. 8.30 Plechtige Hoogmis.
9.45 Liederen (gr.) 9.55 Voor de kleuters.
10.10 TT-Races te Assen. 10.25 Klassieke
•grammofoonmuziek. 11.00 Voor de zieken.
11.45 Klassieke kamermuziek (gr.) 12.00
Middagklok-Noodklok. 12.04 Grammofoon
muziek. 12.20 TT-Races te Assen. 12.40 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.43
Grammofoonmuziek. 12.50 Actualiteiten.
13.00 Nieuws. 13.15 TT-Races te Assen.
13.30 Amateursprogramma. 13.50 Muziek
uit nieuwe films. 14.10 Franse les. 14.30
Voor de jeugd. 15.30 TT-Races te Assen.
15.45 Klassieke grammofoonmuziek. 16.25
TT-Races te Assen. 16.40 Lichte muziek en
zangsolisten. 17 00 grammofoonmuziek.
17.10 Instrumentaal Octet. 17.30 Boekbe
spreking. 17.40 Lichte orkestmuziek (gr.).
17.50 Nabeschouwing TT-Races te Assen.
18.00 Kunstkroniek. 18.30 Strijkorkest. 18.50
Praatje voor politieke voetgangers. 19.00
Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Viool en
piano (gr.) 19.45 Lichtbaken, lezing. 19.55
Holland Festival '62: Concertgebouworkest
en soliste. 21.00 Vragenbeantwoording.
21.10 De Platenkoffer. 22.00 Lichte gram
mofoonmuziek. 22.20 22.25 Boek
bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Wij lui
den de zondag in: Gewijde muziek en ,e-
zing. 23 00 Metropole-orkest er. zangsolist.
23.35 The Adam Singers (gr.) 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Populaire muzieTc.
12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte muziek.
13.00 Nieuws. 13.15 Voor de jeugd. 14.00
Filmkroniek. 14.30 De Academie der Dis-
cofielen. 15.40 Verzoekprogramma. 16.00
Amusementsmuziek. 16.20 Lichte muziek.
17.00 Nieuws. 17.15 Dagklapper en litur
gisch bericht. 17.20 Vrolijke muziek. 17.45
Engelse les 18.00 Kerkorgelrecital. 18.30
Voor de soldaten. 18.45 Commentaar bij
Tour de France. 19.00 Nieuws 20.00 BBC
Light Music Festival 1962. 20.40 Franse
muziek. 21.00 BBC Light Music Festival
(2). 22.00 Nieuws. 22.15 Chansons. 23.00
Nieuws. 23.05 Amusementsorkest. 23.35
Dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht.
VARA: 20.20 Espresso. 21.00 Eindexamen
Toneelschool Amsterdam. 21.45 Spiegel der
Kunsten.
VOOR ZATERDAG
KRO: 15.00 Anno. 15.25 Film over een
Zuidfranse havenplaats. 16.00 Verkeer
verkeerd. 16.15 Mensen van de rivier, een
Joegoslavische filmimpressie. 16.35 De
laatste der Mohikanen, TV-film 17.00 Voor
de jeugd NTS: 17.35 Eurovisie Concours
Hippique te Aken. KRO: 19.30 De avontu
ren van Ivanhoe, TV-film. NTS 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Woord
en beeld. 20.30 Magazine de Paris. 21.00
Zaterdagavond-akkoorden. 21.50 Sport
22.15 Detective-film. 22.35 Epiloog NTS:
22.45-23.05 TT-Races te Assen.
X