Elf jaar op een koopje naar Parijs beleefde zijn wereldpremiere in Coventry's kathedraal - kunsttempel - Nederlandse Onderwijs Televisie opgericht Wekelijks toegevoegd aan alle edities van Haarlems Dagblad Oprechte Haarlemsche Courant en IJmuider Courant Symbool van verzoening en internationale broederschap Voor het eerst zit er door de politiek ietwat de klad in i r V - vï - - L V - KJ K, EEN VAN DE EERSTE ZINNEN die reisleider J. Th. J. Kort in z'n micro foon stopt luidt: „Er zijn in Parijs wel twee miljoen auto's maar men heeft uit gerekend dat er gemiddeld maar twee honderdduizend dagelijks op straat ko men. Daarom blijft het verkeer nog gaande". Het gezelschap in de blauwe bus reageert prompt met de rijkdom welke de Nederlandse taal voor derge lijke verbijsterende onthullingen kent: Ooh, Aah, Jee(tje), door meer geletter den met 't-Is-toch-wat-te-zeggen dan wel Hoe-bestaat:ut. Dat blijft zo, op die eerste introductierit langs de beziens waardigheden van de Franse hoofdstad die iedereen al van de prentbriefkaarten van Tante Lien en Oom Dolf kende: de Are de Triomphe en de Champs Elysées, de Madelaine en de grands boulevards, De vierendertig jarige opp erreisleider J. Th. J. Kort, die hier samen met de chauf feur van de toerwagen even op adem komt van zijn vlotte explicaties, is van het begin af als gids bij de F.T.S.-reizen naar Parijs opgetreden. Zijn aanvankelijke boekhoudopleiding komt hem tijdens de winter nog te stade als hij de balans van het reisseizoen opmaakt. Tijdens de drukke maanden wordt de heer Kort door zijn echtgenote geassisteerd. Het echtpaar heeft alle reden om met enige vertedering over de Franse hoofdstad te spreken want het heeft elkaar vijf jaar geleden op een ter rasje aan de Place du Tertre in Mont- martre leren kennen. de Opéra en de Notre Dame, het graf van Napoléon en zelfs de Eifeltoren. Men moet echter niet verbaasd zijn wanneer men een flink deel van dat noviciaat een paar jaar later terugziet, niet alleen in de klassieke rue Mouffe- tard, maar zelfs in de rue du Paradis, waarvan de échte Parijskenners weten dat daar de gehele commercie in kris tal is gecentraliseerd, in de lommerrijke binnenplaats van het Hópital Saint Louis dan wel in de rue Volta, opwaarts blikkend naar het oudste huis van Parijs. Dat ze inmiddels hebben begrepen dat Parijs geen stad, maar een wereld is hebben ze te danken aan dat goedkope reisje van de befaamde Franse Toe ristenservice die nu al elf jaar lang zijn befaamde vijf dagen voor achtennegen tig gulden afficheert. ZE GAAN NOG STEEDS met datzelf de reisje dat ook in arrangementen van zeven dagen en met half pension ver krijgbaar is. De uitstapjes zoeken ze dan zelf wel uit, want ze zijn halve Parijze- naars geworden. Ze weten dat de stad op zeven heuvels is gebouwd en ze heb ben ontdekt dat elke wijk, elk arrondis sement weer een stad op zichzelf is. In een inleiding voor een boekwerk over Pa rijs schreef Jean Cocteau al dat de bui tenlanders de stad beter kennen dan de Parijzenaars zelf, ze zien haar met nieu we ogen en de gewoonte heeft het schouw spel nog niet tot een vast beeld ver stard. Het gebeurt niet zelden dat een vreemdeling de Parijzenaars inwijdt met de geheimen van zijn stad. Ze hebben dan het stadium van Óooh en Aaah al lang achter zich gelaten en kunnen de Guide Michelin uit het hoofd opzeggen. ZE ONTDEKKEN nog steeds nieuwe en onvermoede merkwaardigheden, maar de ontdekkingsreis begint steeds hetzelfde: per F.T.S. Sinds 1951 zijn er zo honderd duizend Nederlanders naar Parijs gegaan. Eerst een paar duizend, nu ongeveer vijf tienduizend per jaar. Wie het rustig wil hebben moet in november gaan. Dan zit men met enige tientallen reisgenoten in de maandagse trein van tien uur uit Am sterdam. Wie graag een groot gezelschap verzameld ziet moet tussen juni en ok tober gaan wanneer wekelijks vier- tot zeshonderd Nederlanders Parijs als reis doel kiezen. (Van onze reportageredacteur) Het zijn vooral die grote aantallen die problemen scheppen voor de maaltijden, zo vertelt ons de heer L. G. Francillon, de vertegenwoordiger van de F.T.S. in Amsterdam. Toen men begon werd zo'n capaciteit gevonden in de Cité-club, een in stelling van de stad Parijs, die onder meer als studentenmensa dienst deed. De Cité-club is gesloopt om plaats te maken voor een kantoorflat. Daarna vond men een onderdak in Le Marseille bij de Por te Maillot. De fraaie ligging van dat éta blissement had echter het nadeel van de grote afstand tot de hotelletjes waar de deelnemers werden ondergebracht, tussen Gare Saint Lazare en Montmartre. Dat is sinds 1 januari van dit jaar veran derd. Men wordt nu gerestaureerd in „Luce" aan de Place de Clichy, waar men dezelfde gérant, de heer Roussel, en hetzelfde personeel ontmoet als in Cité- Club en Le Marseille. De van afkomst Oostenrijkse kelner Jean, eens soldaat in het Vreemdelingenlegioen en thans de vriend van vele Nederlandse Parijsgan- gers, ontbreekt niet. „Luce" heeft op de vroegere restaurants niet alleen zijn lig ging voor, maar vooral zijn interieur dat meer traditioneel Frans is. DE HEER LURASCHI, de directeur van de F.T.S. te Parijs, verzekerde ons dat de prijs van 98 gulden, die al elf jaar lang door geen enkele prijsstijging werd beroerd, op koele commerciële calculatie en niet op dumping berust. Opzet is dat de Franse Toeristenservice grote aantallen reizigers aanbrengt voor de Franse spoor wegen, maar al die kilometers worden berekend op basis van de normale tarie ven voor grote groepen. Veertig percent van de reissom dekt het transport, de rest is voor de verzorging en de excur sies. Voor de F.T.S. zelf schiet er dan nog twee of drie gulden over. De uitstap jes zijn eveneens al jaren lang gelijk: de rondrit door Parijs, het bezoek aan Versailles en een dag naar Fontaineblegu. Vooral die laatste tocht -zestig kilometer heen en weer terug- blijkt steeds weer een climax in het programma. Natuurlijk wordt er bij dergelijke tarie ven niet in het Ritz-hotel gelogeerd en eet men niet iedere dag in La tour d'argent of bij Maxim's. De hotelletjes zijn beschei den, maar proper, een voor Nederlanders overwegende kwaliteit. De maaltijden zijn wel goed bereid, maar zeer eenvormig. Het belangrijkste bezwaar is wel, dat het niet Hollands en niet Frans genoeg is. Men heeft, zonder de Franse gewoonten geheel te verloochenen, tegemoet willen komen aan de Nederlandse smaak. Over het eten wordt echter nooit hardop ge klaagd omdat Nederlanders geneigd zijn een nauw verband tussen prijs en presta tie te leggen. Dat lijkt ons een winstpunt: Nederlanders hebben meestal de eigen schap alles in het buitenland aan vader landse normen af te meten. TOCH STAAT MEN enigszins verbaasd wanneer men de heer Luraschi de lof van zijn Nederlandse clientèle hoort zingen en zijn wijsje klinkt beslist niet vals: „De Nederlanders zijn, niet alleen in aantal, onze beste klanten. Ze zijn gedisciplineerd, soepel en mopperen niet. Maar het reis programma moet gerespecteerd worden en men eist v olkomen terecht waar voor z'n geld". Men wordt bij de F.T.S. dan ook niet bedolven onder de klachten: als het er tién per jaar zijn is het veel. Zo'n reisgezelschap löont de moeite van een sociologische studie. Juist deze vijf- en zevendaagse F.T.S.-reizen worden ge kenmerkt door een bijzonder heterogene bezetting. Niet alleen de nieuwelingen, de jonggehuwden of de gepensioneerden ma ken er gebruik van en zeker niet alleen de bezitters van smalle beurzen. Wij troffen vrij veel zakenlieden die op deze manier een goedkoop zakenbezoek organiseren, veel beoefenaren van vrije beroepen die in Parijs hun artistieke of professionele behoeften komen bevredigen, veel mensen met speciale hobbies ook, zoals museum kenners, verzamelaars of toneelliefheb bers. OP HET OGENBLIK zit er een beetje de klad in door de politiek. Sinds april is de belangstelling wel dertig percent minder dan het vorig jaar en nog de vori ge week reed er een trein met „slechts" honderdtachtig reizigers, waar er anders driehonderd in zaten. Merkwaardig genoeg doet die daling zich uitsluitend voor op de reizen naar Parijs. De eveneens door cte F.T.S. georganiseerde Zonexpress naar Nice was op dezelfde dag met vijfhonderd vakantiegangers afgestampt vol. Die vrees om eventueel in politieke complicaties be- In de cafeetjes achter de Notre Dame zijn de Hollandse dagjesmensen vertrouwde figuren geworden. land te 'raken doet zich in de andere lan den met F.T.S.-bureaus eveneens voor, maar in de Skandinavische landen en West-Duitsland aanzienlijk minder dan in Engeland en de Benelux. Degenen die ver leden week in Parijs waren hebben kun nen constateren dat er wel veel moet ge beuren wil men er iets van merken: zelfs de wat ongemakkelijke elektriciteitsstaking mocht de pret niet drukken. ER ZIJN MENSEN die Parijs nog steeds met pret vereenzelvigen en aller eerst aan de vermaaksindustrie op Mont martre denken. Slechts een minderheid van de Nederlandse toeristen heeft belang stelling voor de „Moulin rouge", meer om het eens gezien te hebben en er thuis over te kunnen meepraten. Bovendien is Mou lin nog een van de schappelijkste etablis sementen wat de prijs betreft. De F.T.S. heeft lang geaarzeld of zij een Paris-by- night-trib in haar programma moest op nemen. Er waren drie overwegingen die haar ervan weerhielden. In de eerste plaats vond men het wel een beetje deli- CT.CCCOCOOO-OiO'XXCO'^COOCOOCC-CC^OCOOCCOCOOCOCCOOCCOCOOCOC-CCCO-CO: ^CODCOCCO^OCOOCOOCCCO^OOCCOCOCODCODCOCOCOOC^XïOOaXOCOOOCODOCO^CCOOCOOCODOCOCODCOOCODOCO^OCOCCOCCOCOOOOSOOOOC caat dat een semi-overheidsorganisatie het kijken naar blote meisjes zou bevorderen, vervolgens vond men dat nogal hachelijk jegens een cliëntèle met calvinistische in slag en tenslotte was er een wanverhou ding tussen de prijs van het reisje in zijn geheel en dat ene avondje uit. Men vol staat dus met de toeristen op de moge lijkheid van het tochtje door het nacht leven attent te maken, waarmee men de autocarondernemers ook een plezier heeft gedaan. DEGENEN DIE voor de tweede, derde of dertigste die zijn er! keer per F.T.S. naar Parijs gaan hebben de tacti sche tips van reisleider Kort niet meer nodig. Dat goedkope arrangement wel. Anders konden ze Parijs nooit zo goed le ren kennen. Deze week is de oprichting van de Stich ting Nederlandse Onderwijs Televisie een feit geworden. Het bestuur van deze stich ting wordt gevormd door vertegenwoordi gers van het gehele georganiseerde Ne derlandse onderwijs, dat voor wat de audiovisuele hulpmiddelen betreft is geor ganiseerd in drie volgende stichtinge: de Stichting voor de Katholieke Onderwijs- film, de Stichting voor de Protestants- Christelijke Onderwijsfilm en de Stichting Onderwijsfilm voor de Openbare en Neu traal-bijzondere scholen. Een scène uit de nieuwe opera „King Priam" van de Engelsman Michael Tip- pett, geschreven voor het muziek- en toneel-festival, dat gegeven werd ter ere van de inwijding van de nieuwe kathedraal te Coventry, Warwickshire, Engeland. Deze kathedraal werd ge bouwd op de plaats van de oude, die bij een bombardement in de tweede wereldoorlog vernield werd. De pre mière van de opera had plaats in het Coventry Theatre in een uitvoering van de Covent Garden Opera Company uit Londen. korte schetsen, die de geschiedenis van de mens verhalen, zoals deze in de bijbel wordt verteld. Bijzonder aangrijpend wer den zij evenals in de Middeleeuwen uitgevoerd door anonieme amateurs. In de nieuwe kathedraal had een eerste gemoderniseerde uitvoering plaats van het Middeleeuwse muziek-drama, „The Rai sing of Lazarus" en John Stuart Anderson gaf een solovoordracht van de „Story of Daniel". Op een plein vlak bij het Festi valgebouw gaf een groep amateurs een voorstelling van het „Coventry Nativity Play" in oorspronkelijke versie, zoals het in de Middeleeuwen gespeeld werd door handelsgilden. lingen plaats: op 2 juni een internationaal volksdansfestival, waarbij groepen uit Noorwegen, Zwitserland en Joegoslavië vertegenwoordigd waren en een uitvoering van de „Pageant of Coventry", waarin de historische hoogtepunten vanaf de tijd van de beroemde Lady Godiva tot heden weer gegeven werden. In het mooie Belgrade Theatre, zo ge heten omdat Joegoslavië in 1953 voor de bouw ervan het materiaal leverde, kon men het gezelschap, dat hier geregeld speelt, zien in een Engelse versie van Andre Obey's „Noah" en in een nieuw, speciaal opgedragen spel „Semi-Detached", het debuut van de jonge televisieschrijver David Turner. De spelers van de Royal Shakespeare Company uit Stratford-upon-Avon, onder leiding van Peggy Ashcroft en Max Adrian, gaven eveneens in het Belgrade Theatre twee verrukkelijke voordrach ten van Engelse poëzie en -proza: „The Hollow Crown", dat de zwakke zijden van het Engelse vorstenhuis belicht en „The Vagaries of Love", een bloemlezing met als onderwerp de liefde van jeugd tot ouderdom, Laatstgenoemde programma loopt over de periode van Sir Thomas Malory tot W. H. Auden, waarin o.a.: d laatste ontmoeting tussen Lancelot en Gu nevere; KeÈfts' „La belle dame sans me ci"; Charles Lamb's „Bachelor's com plaint against the behaviour of married people" en John Worthing's liefdesverkla ring aan Gwendolen Fairfax uit Wilde's „The Importance of Being Earnest". HET DOOR DE BEVOLKING van Coventry ter ere van haar nieuwe kathe draal georganiseerde festival concen treert zich uiteraard om het grote mo derne bouwwerk, dat als het ware is verrezen uit de as van de laatste oorlogs stormen; een symbool van verzoening en internationale broederschap. Het beziel de niet alleen de plaatselijke bevolking van Warwickshire, maar tevens kunste naars en vakmensen uit vele landen. De nieuwe kathedraal heeft ondermeer ten doel de diverse takken van kunst te be vorderen. Dit festival bevatte dan ook de wereldpremières van twee belangrijke Britse werken. De opdracht voor Benja min Britten's „War Requiem" werd spe ciaal gegeven om in de kathedraal te worden uitgevoerd. Michael Tippett's opera „King Priam", hoewel niet spe ciaal bedoeld voor Coventry, werd door de Londense Covent Garden Opera aan geboden toen het orgahisatie-comité om een nieuw Brits werk verzocht. HET HOOGTEPUNT van het gehele fes tival was de uitvoering van het Requiem. Het doel van Coventry en zijn kennis van de plaats waar de muziek zou worden uitgevoerd, inspireerden Britten tot het componeren van wat mogelijk zijn beste, maar in ieder geval diepst doorvoelde werk geworden is. Het Requiem werd ge componeerd voor een volledig bezet or kest, kamerorkest, gemengd koor, jongens koor en solisten en zal later zeker ge noemd worden naast de grote requiems van Verdi en Berlioz. Diverse passages bereiken een even groot dramatisch hoog tepunt als bij Verdi het geval is, vooral in het „Dies Irae" en het „Libera Me". Britten, de meester in kleurrijk orkestre ren, overtreft hier zichzelf. Deze mis onderscheidt zich hierin van andere, dat de n'ormale Latijnse tekst van de „Missa pro Defunctis" wordt onder broken door negen gedichten van Wilfred Owen over de eerste wereldoorlog. Hun thema is samengevat in Owen's woorden: „Mijn onderwerp is oorlog en het leed van de oorlog. De poëzie ligt in het leed. Het enige wat een dichter tegenwoordig kan doen, is waarschuwen." De gedichten worden gezongen door een tenor en een bariton, begeleid door kamerorkest. De uitvoering was des te aangrijpender, omdat een Engelsman (Peter Pears) en een Duit ser (Dietrich Fischer-Diskau) de solisten waren. De wereldpremiere van „King Priam" had plaats in het Coventry Thea tre, door de Covent Garden Opera in een geheel Britse bezetting onder leiding van John Pritchard. Hoewel dit drama zich afspeelt in de tijd van de Trojaanse Oor logen, is het in zekere zin een moraliteit voor de tijd waarin wij leven. Het thema is de mysterieuze aard van de menselijke keuzemogelijkheid en hoe die het lot van hele volkeren kan beïnvloeden. Zo kiest Priamus tenslotte uit medelijden vóór het leven van zijn zoon Paris, hoewel hij weet, dat dit zijn eigen dood betekent en de val van Troje ten gevolge zal hebben. Paris besluit zijn leven als schaapherder op te geven en met zijn vader, de koning, naar Troje terug te keren. Helena verlaat Menelaus en Paris neemt haar mee terug naar Troje, ofschoon hij beseft, dat dit oorlog en dood betekent. Later zendt Achil les zijn gunsteling Patroclus uit om de oorlogszuchtige Hector te bekampen en zo begint een aaneenschakeling van bloedba den, die eindigt met de dood van Priamus. HET IS KENMERKEND voor Tippett die zijn eigen libretto schreef en zijn tijd, dat hij een groot orkest gebruikt, waarin koper en slagwerk overheersen, waardoor hoofdzakelijk martiale muziek ontstaat. Er zijn echter ook lyrische pas sages, zoals die, waarin Achilles, rustend met Patroclus in zijn tent, zijn thuis be zingt bij begleiding door een enkele gitaar. Richard Lewis vertolkt op een uitste kende wijze Achilles en Forbes Robinson schittert in de rol van de ongelukkige Priamus. Sean Kenny's decors, eenvoudig en toch indrukwekkend en zijn prachtige kostuums, maken de opera tot een lust voor het oog. De Amerikaanse acteur Sam Wanamaker debuteerde voortreffe lijk als opera-regisseur. IN DE KATHEDRAAL had tevens de uitvoering plaats van twee vermeldens waardige concerten door het Berlijns Phil- harmonisch Orkest, benevens een orgelre cital van de organist van de kathedraal, David Lepine, waarbij de jonge Austra liër Malcolm Williamson zijn eigen „Vision of Christ Phoenix" speelde, dat gebaseerd is op de Coventry Carol en eveneens in opdracht werd gemaakt. Het is een compositie, die de volle draagwijd te van dit orgel tot zijn recht laat komen. Het instrument, dat vier klavieren en 73 registers heeft, werd gebouwd in Durham naar het voorbeeld van de grote Duitse orgelbouwers uit de 17e en 18e eeuw. Het beroemde King's College koor uit Cam bridge gaf in de kathedraal een uitvoe ring van muziek ter ere van Hemelvaarts dag en Yehudi Menuhin speelde enkele werken van Bach, zowel voor viool-solo als met begeleiding. HET WAS JAMMER, dat Sir Arthur Bliss' „Beatitudes"eveneens speciaal op gedragen voor en uitgevoerd op de wij dingsdag, niet gegeven kon worden in de kathedraal, zoals de bedoeling was, maar ten gehore werd gebracht in het theater waar het werk minder tot zijn recht kwam. De duur van het werk is ongeveer een uur en het is geschreven voor so praan, tenor, koor en orkest en bevat ge dichten van drie grote religieuze letter kundigen uit de 18e eeuw Henry Vaug- han, George Herbert en Jeremy Taylor en een auteur uit de 20ste eeuw Dylan Thomas. Het werd uitgevoerd door het Festival Koor en het B.B.C.-Orkest met als solisten Jennifer Vyvyan en Richard Lewis, het geheel onder leiding van de componist. OOK BENJAMIN BRITTEN was verte genwoordigd met zijn opera „A Midsum mer Night's Dream", uitgevoerd door het Covent Garden Opera gezelschap, terwijl Sadler's Wells Opera de Britse première gaf van Ildebrando Pizetti's „Murder in the Cathedral" op de originele tekst van T. S. Eliot. Ook bij de toneelvoorstellingen domi neerde het religieuze element. Daar was bijvoorbeeld in de oude kathedraal de op voering van een verkorte versie van de „Coventry Mysteries", die uit ongeveer 1424 dateren. Het betreft hier een serie De N.O.T. is het directe resultaat van de overeenstemming, die het georganiseer de onderwijs en de N.T.S. onlangs hebben bereikt over de presentatie van televisiepro gramma's, die geheel en al bestemd zullen zijn voor het onderwijs. Deze overeenstemming houdt in, dat de N.O.T. en de N.T.S. gezamenlijk de ver antwoordelijkheid zullen dragen voor de schooltelevisieprogramma's. Een program maraad, bestaande uit onderwijs- en tele visiedeskundigen, zal zich belasten met' de keuze van de uit te zenden program ma's. Het aandeel van de N.O.T. zal be staan in de samenstelling van de scena rio's. Tevens zal de N.O.T. het wetenschap pelijk onderzoek naar de appreciatie er het pedagogisch en didactisch rendemen van de uitzending voor haar rekening ne men. De N.T.S. zal tenslotte de presenta tie van de programma's verzorgen. De re gisseurs voor de uitzendingen zal zij in overleg met de N.O.T. betrekken van d<~ in de N.T.S. samenwerkende omroepver enigingen. Pas wanneer de wijze is gere geld waarop dit in Nederland geheel nieu we project van de schooltelevisie zal moe ten worden gefinancierd, kan met de voor bereidingen van de eerste serie experi mentele uitzendingen worden begonnen. Er had een tweetal openluchtvoorstel- JOAN LITTLEFIELD

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 13