WERKSPOOR KERKELIJK LEVEN VERDEELDHEID IN SURINAME OVER ONAFHANKELIJKHEID NU OF STRAKS Hachelijke kwestie door Staten R TC-delegatie verwezen naar TINUS v. d. EIJKHOF Medische zending Dubbel lidmaatschap Zie onze weekend-reklame Constr.-bankwerkers Machine-bankwerkers Montagewerkers Pijpfitters/ G.Y.-monteurs Instr. pijpfitters Electrisch lassers OP ZOEK NAAR WAARACHTIG GELUK! Amsterdamse Vleeshouwerij Dinsdag 3 juli 1962 geldig t/m vrijdag 6 juli t Ook jazz in de r.k. eredienst M eer confirmanten CORNELIS BOETER In dit dagblad LEENDERT BIJL Onze woensdag- reklame Voordeel-prijs "JT,50 0.' ga eerst kijken bij LAMPION Amsterdam - Utrecht - Haarlem - Hilversum - Alkmaar Zeist - Amstelveen WILLEM BARENDSZSTR. 26 - TEL. 4021 Modern en leuk voor de zomer! Gehakt h. o. h. Rund- en Varkens- BEDRIJF TE UTRECHT vraagt voor haar montagewerken: (met N.V.L.-diploma) Regeling voor reisgeldvergoeding of kost- en reisgeldvergoeding. Gratis bedrijfskleding Gunstige winstaandeelregeling. Nadere inlichtingen kunnen verkregen worden op woensdag 4 juli a.s. tussen 7 er. 8 uur n.m bij het Gew Arbeidsbureau te HAARLEM alwaar een Werkspoor-vertegenwoordiger aan wezig is. Reit- en verzulmkosten bij sollicitatie worden vergoed. In Paramaribo werd een betoging gehouden tegen onafhankelijkheid nü, waaraan enkele duizenden mensen, voornamelijk van Hindostaanse af komst deelnamen. DR. ALBERT SCHWEITZER In de laatste editie van het Duitse blad „Junge Stimme" heeft Werner Simpfendorfer onder de titel „Ver bleekt het lichtsignaal uit het oer woud?" een artikel geschreven over Albert Schweitzer naar aaneliding van een tweetal feiten van de allerlaatste tijd. De beroemde oerwouddokter, die zozeer de aandacht heeft getrokken door zijn opgeven van een eervolle car rière in Europa, die ook enige tijd ge leden een appèl deed op het geweten van de volkeren om de atoomwedloop te beëindigen, is door een partij in Duitsland gebruikt (misbruikt) als „be schermheer en trekpaard" in de ver kiezingscampagne onder het motto ,In zijn geestEn vlak daarop schreef dr. Schweitzer zelf een dank brief aan de minister-president in Oost- Duitsland voor een ontvangen ere-doc- toraat, waarin hij Ulbrieht liefde voor de vrede en sympathie voor de ge dachte van eerbied voor het leven toe schreef. De schrijver bespreekt dan uitvoerig de figuur van Schweitzer en de ontwik keling van zijn gedachtengang, die leidde tot zijn besluit om naar Lamba- rene te gaan en er tot heden te blijven werken. Hij maakt duidelijk dat Schweitzer eigenlijk in plaats van de levende Christus een ethisch beginsel van de menselijke wil erkent, dat door» Jezus hoogstens nog een edeler ge stalte krijgt. De bergrede heeft bij Schweitzer de grootste nadruk. Hij vervolgt dan: „Enkele maanden geleden werd Albert Schweitzer be noemd tot erelid der Unitariërs, een sektarische gemeenschap in Amerika, die maar weinig christelijke dogma's aanvaardt en de nadruk legt op öe praktische naastenliefde, waarin alle godesdiensten verbonden zijn. In deze omgeving is Albert Schweitzer geen vreemde. Niemand hoefde verbaasd 'e zijn over deze overgang. Slechts wekt het verwondering, dat hi.i verklaarde daarmee niet ontrouw geworden te zijn aan de Lutherse kerk van zijn geboor teland. In het Lutherse denken staat het geloof in de gekruisigde Christus zo nadrukkelijk op de voorgrond, dat men een verbinding met de universele gods dienst der Unitariërs niet goed kan rij men. Het christendom is bij Albert Schweitzer een product van logica, ide alisme en bergrede. Zijn logica laat de geschiedenis van het Nieuwe Testament niet alleen onbereikbaar ver verwij derd schijnen, maar heeft die ook als in een museum onder een vitrine gezet. Dan blijft alleen de eenzame denker over, die zijn zedelijke wil mobiliseert om het ideaal van de eerbied voor bet leven tot werkelijkheid te maken. Het is merkwaardig dat een man, die zich zo verdiept heeft in het lijden van zijn medemensen en hun genezing heeft ge zocht, nergens zich afvraagt of niet 11- rationele machten in het spel zijn, die steeds weer ons denken en willen door kruisen". In februari van dit jaar is de stich ting Ministerium Medici Missionars on gericht. Deze stelt zich ten doel om gel den bijeen te brengen ten einde de uit zending van medische zendingsarbeiders mogelijk te maken. Het is een stichting van protestants-christelijke artsen, apothekers, tandartsen en christelijke instellingen voor ziekenzorg, die 3en fonds voor bovengenoemd doel wil vor men. Zij is interkerkelijk De uitzen dingen geschieden onder verantwoor delijkheid van de kerk, waartoe de uit te zenden persoon behoort. In het bui tenland bestonden dergelijke bemoeiin gen al lang. Hoewel de stichting nog maar net bestaat en er nog geen vol doende fondsen zijn, is het werk in lei- te al begonnen. Er kwamen namelijk aanvragen van het Christian Medical College and Hospital te Ludhiana in Noord-India voor een docent in oog heelkunde en dermatologie Met voor schotten van de Evangelisch Lutherse Kerk is in het kader vap deze stichting de eerste arts reeds naar India vertrok ken, terwijl een tweede in september hoopt te vertrekken onder verantwoor delijkheid van de Hervormde Kerk. Naar een groot aantal artsen, tand artsen en apothekers gaat nu een cir culaire met een verzoek tot steun aan dit initiatief. Albert Schweitzer heeft de mensheid geleerd wat liefde is, schieef een be wonderaar. Maar zegt de schrijver van het artikel, „de Liefde, waar ook nu de wereld van leeft en die tenslotte ook de moderne ontwikkelingsh ilp moet bezielen, zal een andere moeten zijn als die van Albert Schweitzer. Zij zal op twee manieren nuchter moeten zijn: zij zal rekening moeten houden met de veranderde politieke situatie *n Europa en Afrika èn zij zal zich niet mogen overgeven aan de illusie, dat wij het Koninkrijk Gods door onze ze delijke wil kunnen realiseren. De daad der helpende liefde kan een teken zijn, dat het Godsrijk komende is en zo'n teken betekent al veel m deze wereld. Lambarene als zo'n licht signaal te zien is misschien het beste en het meest waarderende dat van dit stuk n ensenwerk gezegd kan worden. En op deze manier verricht Albert Schweitzer enigszins de dienst die een christen opgelegd is in deze wereld: gij zijt het licht der wereld". In Maastricht heeft zich iets nieuws voorgedaan. In het hervormde kerk blad kwam het volgende bericht voor: toegelaten als lid van de Hervorm de gemeente, met behoud van het lid maatschap van de Gereformeerde Kerk" en daarna volgde de namen van drie leden. Dat betekrnt dus dat deze drie personen lid zijn van twee kerken en dat daarmee in ons land een novum is ingevoerd. Op het eerste gezicht zou men ge neigd zijn om te zeggen, dat dit een onmogelijkheid is en u kunt er van overtuigd zijn, dat de kerkeraad zeer uitvoerig met deze zaak bezig is ge weest. De kerkorde geeft namelijk geen uitsluitsel, want de mogelijkheid van een dubbel lidmaatschap wordt daarin noch mogelijk gemaakt, noch verwor pen. Waarschijnlijk om de simpele re den, dat aan deze mogelijkheid nooit werd gedacht. Op grond van de kerk orde meende de kerkeraad het verzoek dan ook niet te kunnen weigeren. Daar naast, en dat is het belangrijkste, stel de de kerkeraad zich op de hoogte- van de beweegredenen van het verzoek en hij kwam daarbij onder de indruk van het verlangen naar eenheid tussen her vormden en gereformeerden, dat aan het verzoek ten grondslag bleek te lig gen. Na vele besprekingen met de oe- treffende heren en ook met de kerke raad van de gereformeerde kerk, be sloot de hervormde kerkeraad tenslotte aan het verzoek te voldoen Het valt te verwachten dat over deze aangelegen heid nog wel het één en ander zal wor den geschreven en misschien zullen zich ook nog wel moeilijkheden voordoen. Vast staat echter dat de kerkeraad van harte achter zijn besluit staat en be reid is om de stap van de drie nieuwe leden naar beste weten te verdedigen. Niet alleen in protestantse kringen worden pogingen gedaan om ook de moderne muziek in de eredienst te be zigen. Een bericht uit Neurenberg meldt, dat een 35-jarige Silezische componist, Paul Heinersdorff, daar een plechtige mis voor jazz en koor heeft gecomponeerd. Hij gebruikte daarbij orgel, slagwerk, fagot, trompet, bazui nen, saxofoon en harp. Zijn bedoeling was te bewijzen dat de jazzmuziek zeer goed te gebruiken is voor religieuze doeleinden. Het aantal jonge mensen dat in Mid den-Duitsland (in de D.D.R.) de ker kelijke geloofsbelijdenis aflegde, nam in de laatste jaren aanzienlijk af. On der de druk van communistische zijde op ouders en kinderen gingen velen naar de door de staat ingestelde Ju- gendweihe over. Nu schijnt echter een langzame ommekeer zichtbaar te wor den. In de steden, die juist de grootste teruggang te zien gaven, is het aantal kinderen dat zich op de belijdenis voor bereidt soms meer dan het dubbele van het vorige jaar. Ook dan nog is het aantal ver beneden dat van vroeger. In de gemeenten op het platteland is het aantal steeds hoger gebleven, omdat daar de Jugendweihe nooit zoveel in vloed heeft gehad. PARAMARIBO. Er heerst sinds enige tijd in Suriname verdeeldheid over de wijze waarop de staatkundige ont wikkeling van het land verder dient te gaan. Een aantal politici is van mening, dat de tijd rijp is voor algehele zelf standigheid voor Suriname. Een andere groep verzet zich daar heftig tegen. De zogenaamde onafhankelijkheidskwestie gaf aanleiding tot enkele politieke schermetselingen, waarbij nog eens duidelijk bleek dat er tussen de verschillende ras- ren, waaruit de Surinaamse bevolking is opgebouwd, aan zienlijke tegenstellingen bestaan. Zoals bekend, is tussen Nederland, Suriname en de Neder landse Antillen in 1954 een statuut tot stand gekomen, waarin de staatkundige verhouding van de drie landen ten opzichte van elkaar is vastgelegd. In dit statuut is onder meer bepaald, dat buitenlandse zaken en defensief van Suriname en de Antillen koninkrijks-aangelegenheden zijn, hetgeen dus in houdt dat Den Haag medezeggenschap heeft in deze zaken. Een van de voornaamste grieven nu, die men in Suriname tegen de huidige situatie heeft, is dat het land, dat voor zijn ontwikkeling enorme kapitalen nodig heeft, niet zelf standig leningen kan afsluiten in het buitenland. De onafhankelijkheidskwestie werd in het brandpunt van de belangstelling geplaats door de Staten, de Surinaamse volksvertegenwoordiging. Tijdens de behandeling door dit college van de begroting 1962 van Algemene Zaken, kwam de Nationale Partii Suriname (N.P.S.), de grootste regeerings- partij, die 9 van ae 21 zetels in de staten bezet, vrij onver wacht met een verklaring, waarin zij haar zienswijze uiteen zette over de verdere staatkundige ontwikkeling van het land. De N.P.S. bleek daarbij een zeer spoedige algehele onafhan kelijkheid voor te staan en wilde dit bereiken door voor Suriname een dominion-status binnen een gemenebest der Nederlanden te scheppen. zigd, statuut. Deze partij vond steun bij de K.T.P.I. (2 zetels) de partij van de Suri- namers van Inonesische afkomst en de N.O.P. (eveneens 2 zetels). met de door de fractieleider van deze par tij verkondigde mening. Ook binnen de N.P.S. zijn de* gelederen niet gesloten. Een van de fractieleden distantieerde zich later openlijk van het streven naar onafhanke lijkheid nü. Het Statendebat bracht ook de Surinaam se bevolking in beroering. Diverse buiten parlementaire groeperingen haastten, zich hun mening over de zelfstandigheidskwes tie te geven. Enkele politieke partijen orga niseerden meetings en in Paramaribo werd een betoging gehouden tegen onafhanke lijkheid nü, waaraan enkele duizenden mensen, voornamelijk van Hindostaanse afkomst, deelnamen. Wrjjving tussen rassen De onafhankelijkheidskwestie legde nog eens de nadruk op de tegenstellingen tus sen de verschillende rassen die Suriname bewonen. De N.P.S-, die voornamelijk een Creoolse partij is, vond in deze kwestie de Hindostanen (V.H.P.) en Javanen (K.T.P.I.) tegenover zich. De Aziaten zijn zeer be vreesd door de Creolen overheerst te wor- den, hetgeen omgekeerd eveneens het ge val is. Lange tijd heben de Creolen een kwan titatief en intellectueel overwicht gehad, de Hindostanen zijn echter snel op weg hun achterstand in te lopen, waarbij zij het voordeel hebben een economisch sterke groep te vormen. In de vooravond van de eerste juli is voor altijd inge slapen onze lieve man, vader, behuwd- en grootvader op de leeftijd van 62 jaar. K. G. BOETER-STELLINGWERF kinderen en kleinkinderen. IJmuiden, 1 juli 1962. Pythagorasstraat 2. De teraardebestelling zal plaats vinden donderdag 5 juli op de begraafplaats De Biezen, Santpoort, te 14 uur. Vertrek vanaf het sterfhuis 13.30 uur. Is uw advertentie omkleed met hei vertrouwen, dat dit dagblad heeft. De N.P.S.-ver klaring gaf aan leiding tot een uitvoerig debat in de Staten, waar bij bleek hoezeer de meningen over de kwestie ver deeld waren. Van de beide andere regeringspartijen bleek de Katho lieke Progressie ve Surinaamse Volkspartij (PSV) het dichtst bij het standpunt van de N.P.S. te staan, hoewel zij niet tot het uiterste mee ging en haar wen sen vrij vaag for muleerde als „een verdere staatkun- kundige en econo mische samenwer king binnen een vernieuwd en te gelijkertijd ver jongd koninkrijk. De partij die vier zetels in de Sta ten telt, verklaar de zich echter duidelijk tegen handhaving van het statuut in zijn huidige vorm. De Verenigde Hindostaanse Par tij (V.H.P.), die eveneens 4 zetels in de staten heeft, bleek het oneens met haar rege ringspartners en verklaarde zich krachtig tegen on afhankelijkheid nü en vóór hand having van het, zij het misschien enigszins gewij- RTC-delegatie overlegt Nadat het debat in de Staten vele avon den had geduurd en het duidelijk was dat de partijen het niet §ens werden, dienden de regeringspartijen tenslotte alle drie een motie in, waarin werd gestreefd naar een compromis. Op voorstel van premier Ema- nuels, onder wie het ministerie van Alge mene Zaken ressorteert, werden de moties echter niet in behandeling genomen en werd de gehele kwestie terug verwezen naar de R»T.C.-delegatie, waarin achter gesloten deuren naar een oplossing kan worden gezocht. De minister-president verklaarde, dat naar zijn oordeel de standpunten, zoals deze in de moties waren neergelegd niet al te zeer uiteen liepen en een oplossing mogelijk leek. In feite echter liepen de meningen in de moties nog zeer ver uiteen en de kans dat een stemming een rege ringscrisis tengevolge zou hebben gehad was niet denkbeeldig. De R.T.C.-delegatie staat intussen voor de moeilijke opgave een voor alle partijen aanvaardbaar com promis te vinden. Betoging in Paramaribo Hoe zeer Suriname verdeeld is over de onafhankelijkheidskwestie bleek uit het feit, dat zelfs binnen de diverse partijen geen eensgezindheid bestond. Zo verklaar de het bestuur van de P.S.V. nog tijdens de debatten in de Staten, het niet eens te zijn De betoging tegen onafhankelijkheid nü eindigde voor het gouvernements paleis, waar demonstranten aan de voet van het standbeeld van koningin Wilhelmina hun trouw betuigden aan het koninklijk huis. De Aziaten willen voorkomen dat door een al te spoedige onafhankelijkheid de Creolen nog juist beslag zullen leggen op de beste baantjes. Een vooraanstaand poli ticus van Hindostaanse afkomst zei mij ronduit, dat de Hindostanen niet tegen on afhankelijkheid zijn, doch daarmee liever wachten tot zij zelf de touwtjes in handen hebben. Extreme groepering Inmiddels wordt het politieke leven in Suriname geconfronteerd met het optreden van een groepje extremisten, voornamelijk van Creoolse afkomst, dat zich heeft ver enigd in de Partij van de Nationalistische Republiek (P.N.R.). Het streven van deze partij is erop gericht op 1 juli 1963, dat is de dag waarop het honderd jaar geleden zal zijn dat in Suriname de slavernij werd afgeschaft, de republiek uit te roepen. Dat dit streven succes zal hebben lijkt uitge sloten. Hoewel de aanhang van de onder communistische invloed staande P.N.R. ge ring is, ontplooit zij een grote activiteit en haar optreden is ook voor de regering soms zeer hinderlijk. Hoewel de beroering om de onafhanke lijkheid de laatste tijd weer wat is ge luwd en het erop lijkt dat door het verzet van de V.H.P. de kleinere partijen in de Staten en een aantal buitenparlementaire groeperingen de volledige zelfstandigheid voorlopig in de ijskast hebben opgeborgen, smeult het vuurtje door en soms kunnen hele kleine oorzaken onverwachts de vlam men weer hoog doen opslaan. Met belangstelling wordt intussen uitge zien naar de verlangens die Suriname straks ter tafel zal brengen tijdens de voortzetting van de een jaar geleden in Den Haag onderbroken R.T.C. Op 6 juli a.s. treden in het huwelijk Dr. P. W. LEENHOUTS en Mej. A. L. GROENHART Huwelijksvoltrekking 11.30 u. in het Raadhuis te Velsen Receptie van 14.3016 uur in Hotel Royal, IJmuiden. Leiden, IJmuiden-Oost, Nachtegaallaan 13. Hiermede vervullen wij de droeve plicht kennis te geven van het onverwacht overlijden van de heer lste halknecht bij het Staatsvissershavenbedrijf. Gedurende 15 jaren heeft hij zijn beste krachten aan het Staatsvissershavenbedrijf gegeven. Aan zijn ge waardeerde medewerking zal een goede herinnering worden bewaard. DIRECTIE EN PERSONEEL VAN HET STAATSVISSERSHAVENBEDRIJF IJmuiden, 1 juli 1962. JAN VAN G IJ S, de bekende medewerker in „YOUTH FOR CHRIST" en „JAZZ FOR CHRIST"- rallies, spreekt op WOENSDAG 4 JULI in het CULTUREEL GEBOUW over bovengenoemd onder werp. - Aanvang 20 uur. HARTELIJK WELKOM 1 Modern, dus mouwloos en van sterke katoen met fijn geweven ruitje. Zakklepjes en schouderstuk in contrasterende kleur. Rokje is extra wijd door brede stolpplooien, in marine-wit, blauw-wit of zwart-wit. inclusief zakje kruiden, van 1.60 per pond 1»00 Voor 't vakantie-menu steeds verse gekoelde panklaarartikelen voorradig.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 6