DE HAARLEMSE
ORGELMAAND
BEGONNEN
vermaat
Voorzitter Lefebvre: Het boek is
meer dan industrieel produkt
-lik
Weners spelen het oude Wenen
1
m
m
i
■Rs
1
i
Pieter d'Hont wint
kleinplastiekprij s
Von Hofmannsthal's Der Schwierige'
Exposities in Amsterdamse kunstzalen
Drie brieven van Van Gogh
geveild voor ruim 12.000
vermaat
beter brood
voor hetzelfde geld
■HL" MÊL M
DINSDAG 3 JULI 1962
7
.O
CONCERT DOOR DE VIER
CONCOURSDEELNEMERS
Op Curasao
Geschil over précensuur
leidt tot breuk tussen
t.v.-station en regering
i
Madurodam tien jaar
Harold Turner overleden
Vereeniging voor de Boekhandel vergadert
Graficus Jaap Pander
ten grave gedragen
Bob Buys
Gestolen schilderij van
Renoir teruggevonden
7 eleviste programma
1
i
De radio geeft woensdag
DE VIER DEELNEMERS aan de
Improvisatiewedstrijd hebben maandag
avond de manifestaties van de Haar
lemse orgelmaand met
een concert op het
Müller-orgel in de St.
Bavo ingeluid. De
Zwitser Konrad Philipp
Schuba, de Engelsman
Peter Hurford, de Ne
derlander Bernard Bar-
telink prijswinnaar
van verleden jaar en
de Fransman Yves De-
vemav, die hedenavond eikaars concur
renten zijn om de zozeer begeerde wis-
selprijs te veroveren, wat hun een
wereldreputatie als improvisator kan be
zorgen, zij concerteerden op deze voor
avond kunstbroederlijk naast elkaar,
ieder naar eigen aanleg en inzicht.
Uiteraard was dit optreden voor hen een
nuttige kennismaking met de capacitei
ten van het orgel en zijn akoestische
werking in de ruimte. Uit hun er
varingen kunnen zij hedenavond lering
trekken.
SCHUBA, DE ORGANIST van de basi
liek te Konstanz aan de Bodensee, opende
het concert. Hij had ter vertolking geko
zen Preludium en Tripelfuga in Es van
Bach, kapitale opgave om niet alleen met
registratiemogeliikheden, maar tevens met
een geraffineerde articulatie de giganti
sche bouw van het werk tot klaarheid te
brengen. Ongetwijfeld zal hij zijn positief
voordeel Weten te doen uit de min of meer
negatieve resultaten van deze confrontatie.
HURFORD, de organist van de St. AI-
banskakathedraal, is geen vreemde in de
Haarlemse St. Bavo; hij heeft al eerder
aan de imDrovisatiewedstrijd deelgeno
men. Wellicht heeft hij van ervaringen op
akoestisch gebied kunnen profiteren. Met
een Toccata van John Blow bereikte hij
een evenwichtige climax naar een plenum,
waarin echter de bazuin 32' naar mijn
smaak toch eventjes te vroeg kwam. Met
variaties op „More Palatino" van Swee-
linck maakte hij een mooie beurt; zijn
staccato in hoog fluitregister was opmer
kelijk van effect. Hurford besloot met een
duidelijk gedétailleerde verklanking van
Preludium en Fuga in C. van Bach.
BERNARD BARTELINK profiteerde
van het voordeel der ervaring, ook wat
de jongste mogelijkheden van het orgel
betreft. Dit was te merken aan de regis
tratie van de Sweelinck-composities Pre
ludium in F en Variaties op het koraal
„Wo Gott der Herr nicht bei uns halt"
en vooral aan de rustige en duidelijke te
kening in karakteristieke tinten, waarmee
hij de onderscheidene fasen van de Ricer-
care van Albert de Klerk fijnzinnig af
lijnde.
DEVERNAIJ, die organist is van de St.
Pierre te Douai openbaarde zich ten
slotte als een smaakvol interpreet die het
begrip intiem concerteren verstaat. In een
lichte klavecimbelachtige registratie
mocht de tekening van het hoofddeel der
Triosonate in C. van Bach misschien nog
iets tekort gekomen zijn in geraffineerde
détaillering, het Largo in a werd echter
een juweeltje van distincte driestemmig
heid en ook in de Finale was het even
wicht in lijn in kleur opvallend. Met een
magistrale vertolking van Litanies van Jo-
han Alain geweldig contrast met de
intieme musiceergeest van Bach's vijfde
Sonate besloot de organist het concert.
ER WAS verblijdend veel belangstelling
voor deze kennismaking met de deelne
mers aan het muzikale toernooi dat he
denavond staat te gebeuren. Laten wij ons
niet verliezen in enige prognose. Het lijdt
geen twijfel dat Barteïinck zich geducht
zal weren om de verleden jaar verwor
ven titel te behouden. Maar improviseren
is niet alleen een „kunde" maar ook een
faculteit die afhankelijk is van de genade
van het ogenblik. En er zijn vier kansen!
Jos. de Klerk
Advertentie
HAARLEM
25 jaar broodbakker
De regeringsvoorlichtingsdienst van de
Nederlandse Antillen zal de zakelijke re
latie met het televisiestation op Cura-
gao verbreken De R.V.D. verzorgt twee
maal per week een uitzending van een
kwartier en nog een maandelijks program
ma.
„Telecuragao" wordt beschuldigd van
contractbreuk daar 't station heeft gewei
gerd medewerking te verlenen aan een
voorgenomen uitzending, waarin twee Su
rinaamse bezoekers zouden worden geïn
terviewd. „Telecuragao" stelde zich op
het standpunt voor dit interview met niet-
ingezetenen toestemming nodig te hebben
van het hoofd van de politie, zoals in de
bepalingen van de concessie is vermeld.
De regering is evenwel van mening, dat
dit voor een regeringsuitzending niet nodig
is.
Het miniatuurstadje Madurodam bestond
gisteren tien jaar. Het programma waar
mee deze gebeurtenis werd gevierd betrof
grotendeels de beeldhouwkunst. De heer
G. G. Jungerius, directeur van Madurodam,
bood een bronzen beeldengroepje aan,
voorstellend een pijper met twee dansen
de meisjes, vervaardigd door mevrouw J
van Riemsdijk, namens de dagelijkse
medewerkers aan het bestuur van Maduro
dam. Een bas-reliëf werd, ter herinnering
aan de in 1959 overleden bouwmeester van
het stadje, de heer S. J. Bouma, door diens
drie-jarige kleinzoon onthuld.
Des middags werd de openluchttentoon-
stelling van kleinplastiek geopend door
mr. H. J. Reinink, directeur-generaal voor
de kunsten en voor buitenlandse culturele
betrekkingen. De Madurodam-kleinpïas-
tiekprijs van 1500.— werd toegekend aan
de beeldhouwer Pieter d'Hont voor zijn
inzending „Het Gesprek", door een iury,
bestaande uit de heren K. E. Schuurman,
C. Hund, G. G. Jungerius, H. Noorlander
en H. Zweerus.
Tot slot werd door de 9-jarige Jacque
line Westenberg een beeldje van Marian
Gobius onthuld, dat een meisje voorstelt,
dat in verrukking naar het stadje kijkt.
Het bestuur van de stichting tot bijstand
van het Nederlands Studenten Sanatorium
miniatuurstad „Madurodam'maakte op
deze dag bekend, dat besloten is een een
malige gift van 100.000 gulden te doen aan
de Stichting Leidse Jeugdcentra, voor de
bouw van een clubhuis.
Harold Turner, een bekende Britse bal
letdanser uit de jaren dertig, is na een
repetitie in Covent Garden voor zijn kleed
kamer op 52-jarige leeftijd overleden.
De meest bekende rol van Turner was
die van de blauwe jongen in „Les Pa-
tineurs", een rol die speciaal voor hem
gecreëerd werd door Frederick Ashton.
Zijn laatste grote rol was die van de koet
sier in „Petroesjka", die hij danste op
zijn vijftigste verjaardag in Covent Gar
den.
Snip en Snap Revue. René Sleeswijks
25ste Snip en Snap Revue „Harten Troef"
zal vrijdag 6 juli in het Grand Thé&tre
Gooiland te Hilversum in première gaan
In zijn openingsrede op de vandaag te aan het mededenken heeft gezet en tot
Utrecht gehouden ledenvergadering van de handelen heeft aangespoord. Zijn boeken,
Vereeniging voor de boekhandel, heeft de j die op een uitvoerige informatie en doel
voorzitter, de heer E. Lefebvre, onder 1
meer gewezen op het grote belang dat
het publiek de schoolboeken tijdig, dat wil
zeggen in ieder geval voor 1 augustus,
bij de boekhandel bestelt. Doet men dit
treffende bibliografie berusten, zijn wars
van alle loutere boekengeleerdheid en
brengen de lezer in contact met de concrete
maatschappelijke werkelijkheid", zo ont-
lenen wij aan het rapport van de jury,
niet, dan loopt men grote kans deze niet die bestond uit de heren Prof- dr- J* <j*.
voor het begin van de schooltijd in zijnBomhoff, dr. L. M. van Dis, drs. D. de
bezit te hebben, hetgeen voor een goed
functioneren van het onderwijs schadelijk
Sprekende over de kartelbepalingen van
de E.E.G.. zei de voorzitter: „Wij heb
ben hier te maken met een stuk bijzon
der stringente supranationale wetgeving.
Een rationalisering van prQduktie en dis
tributie met verschijnselen als massapro-
duktie en normalisatie wordt hier duide
lijk beoogd of zal het directe gevolg zijn.
In zijn verschijning is het boek weliswaar
een produkt van de industrie maar het
moet duidelijk zijn dat voor die andere,
hogere waarden van het boek de toepas
sing van de geschetste economische stel
regels desastreuze gevolgen zou hebben. De
functie van boekhandel en uitgeverij als
middelaars tussen de uitingen van de men
selijke geest in al zijn verscheidenheid en
de lezer, rechtvaardigt het hanteren van
andere economische maatstaven dan voor
het industriële produkt zonder meer. Zo
werd dan ook in mei van dit jaar in Bar
celona door afgevaardigden van zevenen
twintig landen op het internationale uitge
verscongres een resolutie aangenomen,
waarbij een beroep werd gedaan op na
tionale en supranationale overheden, aan
het boek een eigen plaats te geven in
economische regelingen. Van de nationale
ministers voor culturele zaken werd de
medewerking ingeroepen om een dreigen
de cultuurverarming af te wenden. Een
onbelemmerde cultuurverspreiding moet
één van de meest wezenlijke elementen
worden genoemd voor een waarlijk gees
telijke integratie van de volkeren", aldus
de heer Lefebvre.
De D. A. Thiemeprijs, een der oudste
Nederlandse prijzen werd uitgereikt aan
prof. dr. W. Banning voor zijn geschriften
welke uitmunten op het gebied van onder
wijs in de ruime zin, namelijk van bij
dragen tot vorming van de Nederlandse
geest. „Sinds 1926 toen „Om de groei der
Gemeenschap" verscheen, is het een on
stuitbare stroom van boeken geweest,
waarmede prof. Banning zijn landgenoten
Lange, E. Lefebvre en mr. C. Vrij.
Gisteren is op de Noorderbegraafplaats
in Haarlem het stoffelijk overschot ter
aarde besteld van de Haarlemse schilder-
graficus J. Pander, die woensdag 27 juni
te Haarlem op 50-jarige leeftijd is overle
den. Hy laat vrouw en tien kinderen achter.
Velen woonden de begrafenis by, vooral uit
kerkelijke en culturele kringen. Aan de
groeve werd gesproken door ds. H. W.
Wierda, gereformeerd predikant, en jhr.
mr. B. W. F. van Riemsdijk, directeur
van de Grafische Inrichting Joh. Ensche
dé en Zonen.
Jaap Pander werd in Garijp in Friesland
geboren als zoon van een schipper. Een
dertigtal jaren geleden kwam hij in dienst
bij de firma Enschedé, waar hij met en
kele anderen de grondlegger werd van óe
ontwerpafdeling voor commercieel drux-
werk. Na vier jaar vestigde hij zich als
zelfstandig ontwerper, waarbij hij nauwe
banden onderhield met de firma Ensche
dé. De laatste jaren ontwierp hij ook voor
de PTT. Hij heeft de ontwerpen gemaakt
voor de bloemen- en vogelserie van de
Nederlandse Antillen, voor de Zeehelden
serie en zojuist had hij de ontwerpen vol
tooid voor de nog te verschijnen Nieuw-
Guineaserie, die zal worden uitgegeven
ter gelegenheid van de South Pacific Con
ference te Pago Pago. Voor een Ameri
kaanse uitgever heeft hij een reis door
Israel gemaakt, waaruit zijn Bijbelillus-
traties resulteerden Ook heeft hij Bij
belprenten voor het onderwijs gemaakt.
De begrafenis werd namens Kunst 7;j
Ons Doel bijgewoond door Josef Santen en
namens „De Groep" door Poppe Damave.
i '.♦S*
Robert Lindner als Hans Karl Bühl
en Adrienne Gessner als zijn zuster
Crescence in Der Schwierige" van
Von Hofmannsthal.
Als men het Wiener Burgtheater naar Nederland laat komen om in het
Holland Festival iets van het meest eigene te tonen, welke
keuze uit zijn repertoire zou dan geschikter zijn dan het gis
teren in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag gegeven
blijspel van Hugo von Hofmannsthal, „Der Schwierige". Hoe
wel net stuk omstreeks 1920 speelt ademt het nog volkomen de
fin de siècle-sfeer, die volgens de weemoedige herinnering van
velen het tijdperk van het „ware Wenen" geweest moet zijn.
Schitterend wordt vooral in het tweede bedrijf van dit blijspel
de ietwat holle society-sfeer getekend met alle decadentie, die
daar eigen aan was, vermengd met melancholie om het voor
goed voorbij zijn van de bloeitijd van dit keizerlijke Wenen.
Maar het stuk is toch in de eerste plaats een karakter-komedie al is dat karakter
moeilijk uit die omgeving en dat tijdperk weg te denken.
GRAAF HANS KARL BÜ.HL is „de
moeilijke man" die zozeer het voor en te
gen van alle dingen ziet, dat het hem
oneindige moeite kost tot een besluit te
komen. Toch zijn het juist die verfijnde
twijfelzucht en aristocratische charme, die
hem bij diverse adellijke dames veel suc
ces bezorgen. Pas na lange, vermakelij
ke aarzelingen kunnen wij er gerust op
zijn, dat de enige niet-oppervlakkige vrouw
uit zijn omgeving, de beeldschone en zo
begrijpende Hélène Altenwyl, hem defini
tief van zijn twijfelmoedigheid zal gene
zen.
Behalve dit met grote finesse getekende
tweetal, waarvan de karakters in psycho
logisch prachtig ontledende gesprekken
zich langzaamaan onthullen, lopen er in
de handeling nog een aantal alleraardigste
typeringen rond: de goed bedoelende maar
niets begrijpende zuster, haar geen twij
fel kennende zoon Stani, de sentimentele
Antoinette, maar ook heel fijn getekende
derde plans rolletjes als de licht geraakte
secretaris, de perfecte gentleman-bedien-
de en verscheidene anderen.
HET IS VOORNAMELIJK om deze on
vergankelijke portretten-galerij, meer nog
dan om de op zichzelf niet belangrijke in
trige, de vaak niet eens zo heel geestige
grappen, of de weemoedige sfeer van ver
gane glorie, dat Von Hofmannsthal ons
nog zo sterk kan boeien.
Menigeen zal voortreffelijke herinnerin
gen bewaren aan de zo perfect verzorgde
voorstelling, die de Nederlandse Comedie
in 1953 onder regie van Ludwig Berger
van ditzelfde stuk heeft gegeven. Het is
zeker, dat de opvoering in geen enkel op-
KUNSTHANDEL SANTEE LANDWEER exposeert tot 7 juli nagelaten tekeningen
van Bob Hanf. Hanf was erudiet en bohémien. Hij heeft chemie en later bouwkunde
gestudeerd. Hij heeft compositielessen van Cornelis Dopper en vioolles van Scager
en Zimmermann gehad. Wij ontmoetten op deze expositie nog een portretje van de
jonge Scager, nu cellist in het Concertgebouworkest. Hij moet een stijlvol litterator
geweest zijn, vertelt ons de beeldhouwer L. P. J. Braat in de uitnodiging tot deze
expositie. Als beeldend kunstenaar vond hij aansluiting bij de Duitse expressionisten.
Werk van hem bevond zich in een Duitse collectie. Het werd later door onze buren
ontaard genoemd en vernietigd. Een compositie van hem was daarvoor in Duitsland
aanvaard, maar werd nadien om zijn Jood-zijn teruggestuurd. In 1944 lukte de Nhzi's
het hem te pakken te krijgen. In Auswitsch kwam hij om.
HANF HEB IK VELE malen mogen ont- Kring", waar deze mens grote bewonde-
moeten in de kunstenaarssociëteit „De ring en genegenheid mocht genieten. Door
anderen wisten velen wel van zijn werk,
maar door Hanfs bescheidenheid had men
daar alleen kennis mee kunnen maken, als
men er naar gevraagd had. Het Haagse
Gemeentemuseum bezit van hem een klei
ne collectie grafiek, waarvan ons een ten
toonstelling beloofd wordt. Het bij Santee
Landweer aanwezige werk behoort naar
mijn smaak in de prentenkabinetten van
die musea, welke het enigszins gegeven is
naar volledigheid te streven. Het vertegen
woordigt een belangrijke periode. Het zal
naast tekeningen van een Kruyder blijven
voldoen. Het is eenvoudig en zo oprecht.
Het mag niet vergeten worden!
IN DE KUNSTZAAL Magdalena Son-
nann exposeert tot 10 juli de jonge
Jacques Jutte tekeningen, grafiek en beel
den. Men voelt achter Jutte's resultaten een
grote werklust en drift bij het werken.
Maar ik ben beducht voor de haast en
de zichtbare handigheid van deze wel ge
talenteerde figuur, die ik het meeste waar
deerde in beeldjes, waaraan lessen op de
lijksakademie niet vreemd lijken te zijn.
Kop van Jutte
zicht onderdeed voor wat wij gisteren van
de Weners te zien kregen.
Hier en daar was de uitbeelding van
speciaal de bijfiguren in mijn herinnering
nog wel iets subtieler in de Amsterdamse
voorstelling. Hier werd er lustig op los
getypeerd, waardoor met name de figuur
van baron Neuhoff iets zo onverdraaglijk
pedants meekreeg, dat men zich niet kon
voorstellen, waarom de hoogstaande Hé
lène zich ook maar één ogenblik met hem
inliet.
DE HOOFDROLLEN zelf waren in voor
treffelijke handen: Robert Lindner, die wij
vorig jaar een wat stijve Anatole zagen
spelen in het gelijknamige stuk van
Schnitzler, gaf de over-verfijnde wankel
moedige Bühl heel duidelijk gestalte, al
viel ook dit keer naast zijn prachtige
understatement zijn weinig fraaie bewe
gen op. Aglaja Schmid speelde gevoelig
en innemend de vrouwelijke hoofdrol, al
maakte haar spel zoals de hele voorstel
ling, een ietwat veruiterlijkte indruk, als
of men knap ingestudeerde actie zag
van spelers, die ondertussen met hun ge
dachten elders warenHet sappige Weens,
heel wat aangenamer in de oren klinkend
dan accentloos Duits, maakte de verstaan
baarheid overigens niet gemakkelijker.
MEN SPEELDE in fraaie ietwat conven
tionele decors van Otto Niedermoser en in
een ingehouden nergens naar opvallende
effecten strevende regie van Ernst Lothar.
Men kon vrede hebben met de vertolking
van de meeste bijrollen, al was de figu
ratie wat erg summier en al had ook de
souffleur een werkzaam aandeel in het
spel.
Het sterkste punt van deze Weense voor
stelling was in ieder geval dat speciaal in
de (mooi geregisseerde) soirée-gesprekken
de door Von Hofmannsthal bedoelde zwaar
moedige atmosfeer bijna tastbaar op het
toneel aanwezig was, zodat het publiek
zeer ingenomen bleek te zijn met de voor
stelling, zonder dat er overigens veel om
dit „Lustspiel" is gelachen.
Hans van den Bergh
Een schilderij van Renoir ter waarde
van naar schatting 100.000 gulden, dat op
11 mei was gestolen van een tentoonstel
ling in de Japanse stad Kawasaki, is maan
dag onbeschadigd teruggevonden in een
auto die bij het station van Tokio stond
geparkeerd.
Het schilderij is eigendom van Aiitsjiro
Foedjijama, die juist zijn ontslag heeft
ingediend als directeur van het bureau
voor economische plannen.
VOOR DINSDAG
NTS: 19.30 Internationaal agrarisch
nieuws. 20.00 Journaal. 20.20 Zendtijd OO'
litieke partijen: Uitzending van de Par
tij van de Arbeid. 20.30 Documentaire
film. 20.5522.20 Speelfilm.
VOOR WOENSDAG
NTS: 15.30 Eurovisie: Internationaal
tennistoernooi te Wimbledon. VARA: 17.00
Voor de jeugd. NTS: 17.35-17.45 Interna
tionaal jeugdjournaal. 20.00 Journaal en
weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.30
Pas geperst. 21.00 Rondom het eindexa
men, documentaire. 21.35 Roemeense mu
ziek. NTS: 22.10 TV-fim. NCRV: 22.35
Dagsluiting.
Bij een veiling in Londen zijn maandag
drie brieven welke Vincent van Gogh aan
zijn huisbaas heeft geschreven voor 1.200
pond (ruim 12.000 gulden) in andere han
den overgegaan.
Een notitieboekje met 53, voor het me
rendeel nooit gepubliceerde verzen van de
19-de eeuwse Engelse dichter Shelley werd
verkocht voor ruim 100.000 gulden.
A A tl KON DIG 111 GEM em BESCHOUW!flGEh
HILVERSUM I 402 m 746 kc/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte ochtendklanken (gr.). 8.00 Nieuws.
8.18 Citherklanken uit Oostenrijk (gr.).
8.30 Verkeerswenken. 8.35 Muzikale och
tendpost (gr.). 8.55 Kookpraatje. 9.00 Gym
nastiek voor de vrouw. 9.10 Moderne or
kestmuziek (9.359.40 Waterstanden).
VPRO: 10.00 Boekbespreking. VARA: 10.20
Jazzmuziek. 10.40 Melodieën-Expres. 11.10
Klassieke gewijde muziek (gr.). 12.10 Lich
te muziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland.
12.38 Hammondorgelspel en zang. 13.00
Nieuws. 13.15 Walsorkest. 13.45 Gesproken
portret. 14.00 Kamermuziek. 14.45 Volks
liedjes en -dansen. 15.00 Na de vakanties
vakanties, vraaggesprek. 15.10 Voor de
jeugd. 17.00 Wegwijzer, tips voor vakan
tie en lichte muziek 17.50 Regeringsuit
zending: Nieuw-Guinea, door drs. C. S.
I. J. Lagerberg. 18.00 Nieuws en com
mentaar. 18.20 Actualiteiten. 18.30 Radio-
Volksuniversiteit: Het klassieke drama,
door drs. G. J. de Voogd. VARA: 19.00
Voor de kinderen. 19.10 Joods program
ma: Moses Hess, portret van een profeet
VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00
Nieuws. 20.05 Metropole-orkest. 20.35 Kaf
en koren, wekelijkse notities. 20.45 Het
meisje en de soldaten, hoorspel. 21.50
Lichte grammofoonmuziek. 22.00 Sranang
Tori, Surinaams programma. 20.20 Sport
berichten. 22.30 Nieuws. 22.40 Met een
knipoog naar de muzen.muziek en
voordr. 23.00 Klavecimbel-recital, 23.30
Mallorcaanse volksmuziek (gr.). 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II 298 m 1007 kc/s 7.00-
24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde mu
ziek (gr.). 7.30 Lichte grammofoonmu
ziek. 7.50 Het brood des levens, medida-
tie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Voor de
zieken. 9.35 Grammofoonmuziek. 9.40 Voor
de vrouw. 10.10 Grammofoonmuziek 10.15
Morgendienst. 10.45 Geestelijke liederen.
II.15 Pianorecital: klassiekemuziek. 11.55
Muziek voor de lunch (gr.). 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Licht ensemble. 12.53 Grammofoonmuziek,
eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15
Licht ensemble. 13.45 Moderne muziek
(gr.). 15.15 Triptiek, een programma voor
mensen die vrij willen zijn. 15.30 Vocaal
ensemble. 15.50 Licht pianospel (gr.). 16.00
Voor de jeugd. 17.20 Licht ensemble. 17.40
Beursberichten. 17.45 Licht ensemble.
18.05 Koorzang. 18.30 Het spectrum, le
zingen. 18.45 Mandolineklanken (gr.). 19.00
Nieuws en weerberichten. 19.10 Leger des
Heilsmuziek (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50
Lichte grammfoonmuziek. 20.00 Holland
Festival 1962: Haarlemse orgelmaand 1962.
21.10 De priorij van addellijke maagden
in Weerselo, klankbeeld. 21.35 Instrumen
taal septet: lichte muziek. 21.55 Metro-
pole Orkest. 22.30 Nieuws en S.O.S.-be-
richten. 22.40 Avondoverdenking. 22.5 Ka
merkoor: Oude muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon
muziek. 12.30 Weerberichten. 12.35 Lich
te gramomfoonmuz. 12.50 Beursberichten.
13.00 Nieuws. 13.15 Oude kamermuziek.
14.00 Lichte grammofoonmuziek. 15.00 Stu
dentenfanfare. 15.25 Dit klinkt Frans. 16.00
Beursberichten. (Tussen 16.00 en 17.30 Re
portage van de Ronde van Frankrijk).
16.06 Dit klinkt Frans (verv.). 17.00 Nieuws.
Boekbespreking. 18.00 Mannenkoor: klas
sieke liederen. 18.10 Lekenmoraal en -filo
sofie. 18.30 Voor de soldaten. 18.45 Com
mentaar over de Ronde van Frankrijk.
19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muziek (gr).
20.00 Liedjes (gr.). 20.30 Lichte muziek.
21.30 Frans-Canadese volksliederen. 22.00
Nieuws. 22.15 Muziek is troef. 22.55 Nieuws.
23.00-23.15 Nieuws.