Kunst te Knokke I I De Zwitser Konrad Philipp Schuba winnaar van het twaalfde Orgelimprovisatieconcours ALLE VIER KANDIDATEN WEINIG MET GREGORIAANS THEMATIEK BEKEND JfigjJ CONTAFLEX Italiaanse auteur Pasolini voor de rechter Engelse symfonie-orkesten hangen de harp aan de wilgen Benny Goodman in Moskou Gouden Beer voor Vrijmans „De Werkelijkheid van Karei Appel" W c SUAG 4 JULI 1962 ->< immWyi camera van kfasse Jos. de Klerk Concours van koetswerken afgelast Het Nationale Ballet naar Parijs en Spanje Film van Haanstra in Wenen bekroond Het internationale filmfestival de Berlinale Poging tot diefstal in National Gallery nieuwe gobelinreeks van JEAN LURCAT i r» iL /™1 1 xr aU aav\ A a aK i nl a a vi a WA a va ti n/i n r\ tlrnm c 4 n i Ui -Mw;pf/ M ah André Gldvimans „T elevisierechtbank" De radio geeft donderdag 'I elevisieprogramma ONDER GROTE BELANGSTELLING werd dinsdag avond in de Grote Kerk, als hoogtepunt van de Haarlemse orgelmaand 1962, het twaalfde internationale orgelimprovi satieconcours gehouden. Zoals men weet ging de wisselprijs verleden jaar naar Bernard Barteling te Amsterdamvolgens wedstrijdreglement moet de zilveren schaal drie achtereenvol gende jaren behaald worden om definitief in bezit van de winnaar te blijven. Dat maakt dat Bartelink dit jaar zijn onder scheiding moest verdedigen tegen drie buitenlandse concurrenten: de Fransman Yves Dernatj, de Engelsman Peter Hurford en de Zwitser Konrad Philipp Schuba. De jury bestond uit prof. dr. Jiri Reinberger uit Praag, prof. Gabriël Verschraegen uit Gent en Piet Kee uit Heemstede. De opgave was ditmaal totaal afwijkend van wat in vorige jaren gevraagd werd. Men kreeg als thema de gregoriaanse melodie van het „Veni Creator" te verwerken in een vijftal vormen en de daarbij passende registraties van de klassiek-Franse alternatief stijl der meesters om Couperin le Grand. Men bleef daarbij echter vrij om naar moderne inzichten te harmoniseren. De kennelijk Franse inslag, die het Müller-orgel bezit, bleek bij dit project richtinggevend te zijn geweest. Zoals gebruikelijk werd de volgorde van optreden door het lot bepaald; men had er dus het raden naar welke deelnemer aan de beurt was. Dit kwamen wij pas na afloop te weten. NUMMER ééN besteedde de nodige zorg om de geschikte timbres op het orgel te vinden, maar met de verwerking van het thematisch materiaal raakte hij niet op dreef. De prelude liet van de gevraagde melodie in het pedaal slechts nauw herkenbare fragmenten horen; „cro- morne en taile" cirkelde zowat om de staart van het gegeven; „duo" begon in de cornet met de tweede periode van de melodie maar verloor de draad van het betoog met als enige winst enige stijlfio- rituren; „trio" noch „fuga" kregen een distincte tekening Vhn het thema. Een vondst was aan de fuga een inleiding te doen voorafgaan en aan 't slot het Ve ni" in het pedaal als een „quod erat de monstrandum" te laten horen. NUMMER TWEE zette bij de prelude de cantus firmus positief in het pedaal en vormde ook zijn discant uit fragmenten van het gegeven. Zijn tweede stuk vorm de hij vrij duidelijk uit de tweede helft van het „veni"; duo voor cornet en cro- morne klonken aardig in giga-karakter; in het trio was het thema waarneembaar. Tot nog toe was er veel goeds geboden, vooral te waarderen om de klare dialec tiek. De fuga echter werd slecht een fan tasie op het thema, de expositie van de dux was om te beginner^ al te lang om te verwachten dat daarvan een ordelijk polyfoon weëfsel uit te vormen zou zijn. Maar de speler zette zijn kansen op een lijk effect was volkomen. Maar met dat briljante climax van de orgelklank, waar in dan ook wel eens het thema in het pe daal dienstbaar gemaakt werd. Het uiter- al was het constructief veel te vrij. NUMMER DRIE liet in plenum een Pre lude horen met het thema nagenoeg com pleet in het pedaal. Cromorne etn taille klonk rustig overwegend. Duo en Trio wer den interessant constructief ontwikkeld op motiefjes, ritmisch ontwikkeld uit een klei ne groep noten van de hymne. Hierbij was muzikaal wat te beleven. Ook de Fuga had kwaliteiten van vormtechnische en zikale aard; de vrije ritmering gaf het thema een niet te miskennen karakteristiek mee en de coda met myxolydische sluiting was volkomen verantwoord. NUMMER VIER plaatste bij de prelude het thema correct in het pedaal, maar gaf het een oninteressante harmonisering mee. Niet onaardig klonk het gegeven in de cromorne, omspeeld in de discant. Een Duo in doorlopende imitaties liet ons ra den naar de cantus firmus. Het trio werd vrij schools opgebouwd, maar er was ten slotte een duidelijke tekening in, gevormd uit de kopnoten van de hymne. Zo be loofde ook de expositie van de fuga een klaar werkstuk te worden, maar een tekort aan muzikale inventie was oorzaak dat het stuk verzandde en niet van zijn plek kwam. ACHTERAF vernamen wij dat de volg orde van optreden was geweest: Bernard Bartelink, Yves Devernay, Konrad Philipp Echuba en Peter Hurford. Na langdurige beraadslaging kwam de jury tot een kwalifikatie van de presta ties, waarvan slechts die van de eerst' geklasseerde wordt bekend gemaakt. Pas kwart over elf werd door wethouder Geluk in Teisterband als de prijswinnaar uitge roepen de derde speler, de Zwitser Konrad Philipp Schulz. Bartelink moet dus de zil veren Marcussen-schaal aan zijn collega uit Konstanz afstaan. Het jurylid prof. Ver schraegen nam nog even het woord om verklaring te geven van de beslissing der jury, die het resultaat werd van ingewik kelde beschouwingen over de prestaties, die ieder hun goede en hun minder ge lukkige momenten hadden. NAAR ONS gevoelen is de onderschei ding bij de kandidaat terecht gekomen die haar om de muzikale inventie het eer- Advertentie N U vanaf f 489.- (Van onze correspondent) ROME Gisteren is in het Italiaanse stadje Latine een proces begonnen, dat vooral in litteraire kringen sterk de aan dacht trekt. De beklaagde is namelijk de vermaarde auteur Piero Paolo Pasolioi, die enige veelgelezen boeken over het le ven aan de zelfkant van de Romeinse sa menleving op zijn naam heeft staan. Hij is ook in het Nederlands vertaald. Tevens regisseerde hij enkele films, onder andere „Accattone". Pasolini wordt ervan beschuldigd op 18 november 1961 in een kleine bar annex benzinestation te San Felice Circeo de daar dienstdoende 19-jarige kelner Bernardino de Santis met een revolver te hebben be dreigd en te hebben getracht zich mees ter maken van een bedrag van 2000 lires, ongeveer 13.- De vader en de broer van de kelner alsmede een bakkersknecht uit de buurt ondersteunen de beschuldiging van de jongen. Pasolini erkent in de bar te zijn geweest, maar dat wat het overige be treft de kelner is gaan geloven in wat hij in beeldromannetjes heeft gelezen. Pasolini is dankzij zijn boeken en films een zeer vermogend man, die voor een dergelijk klein bedrag zeker geen aanslag zou hoeven te plegen. Daartegenover staat evenwel dat hij geneigd is om met allerlei ongure types om te gaan, wier leven hij nu eenmaal beschrijft. Ook zijn eigen pri vé-leven is ietwat eigenaardig. Hij beweert echter nooit een revolver te hebben beze ten, omdat hij doodsbang is voor vuurwa pens en helemaal niet te weten hoe ermee om te gaan. De advocaten, die Bernardino de Santis bij zijn aanklacht terzijde staan, hebben gisteren verzocht een onderzoek te doen instellen naar de geestvermogens van de schrijver, die, zo zeggen zij, naar zijn boe ken te oordelen een abnormaal mens moet zijn, behept met een ziekelijke neiging t.<t het gebruiken van smerige woorden. Dit verzoek is door de president van de recht bank afgewezen. Pasolini, die communist is en vooral ;n fascistische kringen vele vijanden heeft, wordt verdedigd door de communistiscne advocaat Berlinguer en door de 80-jarige Francesco Camelutti een der grootste strafpleiters van Italië. lijkst verdiend heeft. Onze indruk was dat alle kandidaten worstelden met een opga ve waarmee zij te weinig vertrouwd wa ren. Maar dan duidt dit op een cultuur historische lacune in hun repertoirekennis. En het thema zelf heeft toch constructie mogelijkheden genoeg om er interessante complexen mee op te bouwen. Maurice Duruflé heeft er een wonder van polyfone techniek mee tot stand gebracht. En hij is niet de enige die de Veni Creator-melo- die tot grondstof van een belangwekken de compositie nam. Maar goed, de improvisatiekunst moet een worstelen blijven, opdat zij niet ver zandt in uitgekookte maniertjes of, erger nog, in losweg fantaseren. En nu gaan wij hedenavond belang stellend luisteren naar het concert van de drie juryleden. Gabriël Verschraege en Piet Kee zullen hun programmadeel met een improvisatie besluiten. Het is niet uitgesloten dat, evenals de grote symfonie-orkesten in de provincie en in Schotland, ook de Londense symfonie orkesten zullen weigeren na september concerten te geven. Dit zal het geval zijn jndien de Vakbond van Musici de aanbe veling van zijn afdeling voor Centraal Lon den aanvaardt. Het is zo goed als zeker dat dit zal gebeuren. De aanbeveling vormt een onderdeel van de campagne van de Britse toonkunstenaars voor bete re salariëring en arbeidsvoorwaarden. De orkesten in kwestie zijn de London Symphony, de London Philharmonic, de Royal Philharmonic en Philharmonia. Het schijnt dat de beroemde „Proms" in de Albert Hall, welke van 21 juli tot 15 sep tember duren, niet door het conflict zullen worden aangetast. Londen is een van de wenige hoofdste den ter wereld waar buiten de radio, geen enkel symfonie-orkest zijn leden contrac ten geeft, welke tewerkstelling van lange re duur waarborgen. Het is slechts een soort garantie van een paar weken. De orkestleden eisen niet alleen hogere con certhonoraria, maar ook een vakantiere geling, betaling gedurende ziekte en een pensioen. Terwijl het Berlijnse Philharmo- nisch Orkest een subsidie van de stad West-Berlijn ontvangt van meer dan 2,5 miljoen gulden, krijgen de vier Londense symfonie-orkesten in totaal een subsidie welke minder is dan een half miljoen gul den. Duizenden juichende Moskovieten heb ben Benny Goodman en zijn jazzband drie kwartier lang in het Sportpaleis te Moskou toegiften laten spelen. Omdat de menigte geen blijk gaf een einde aan de ovaties te zullen maken, liet de directie van het Sportpaleis het gordijn zakken. Geloei van de menigte en protesten van de band zorg den er voor dat het gordijn weer opging. Vijf minuten later greep de directie op nieuw in. Dit maal stapte de Amerikaanse tourneedirecteur Jay Finegold naar voren en schreeuwde „Haal dat gordijn op. Wij bepalen wanneer het genoeg- is". Het gor dijn ging weer op en de band speelde nog één nummer. Toen vond Goodman het wel letjes. Het concours van koetswerken, dat za terdag door de KNAC aan de Schevening- se boulevard zou worden gehouden, vindt geen doorgang. Het aantal inschrijvers was te gering om het publiek een repre sentatief beeld te kunnen geven van het geen op het ogenblik op de Nederlandse markt aan personenauto's wordt geboden. Britse musici ontevreden. Leden van Engelse provinciale symfonie-orkesten en van Schotse orkesten zullen, op aandrang van de Bond van Musici over drie maan den hun contracten beëindigen. Zij streven naar betere salariëring en algemene voor waarden. Het is een lang bestaande grief, dat de orkestleden, speciaal die buiten Londen, ernstig onderbetaald worden. Na een reeks succesvolle voorstellingen in het kader van het Holland Festival, welke steeds volle zalen trokken, vertrekt Het Nationale Ballet vandaag naar Parijs, waar zal worden opgetrede, in heth Theater des Nations. Tijdens de vijf voor stellingen, welke te Parijs worden gegeven, zal Het Gelders Orkest voor de muzikale begeleiding zorgdragen. Twee programma's worden ten tonele gebracht, waarin o.a. de werken „Jungle" en „Contrasten" van de aan het ballet verbonden choreografen Rudi van Dantzig en Robert Kaesen. Voorts staan op het programma „Shirah", „De Wonderbaar lijke Mandarijn", „Rencontre", „Le Pri- sonnier du Caucase", „Caprichos" en „Four Temperaments". Op 10 juli reist het gezelschap door naar Spanje, waar, in het kader van de Festivales de Espana, 25 voorstellingen zullen worden gegeven in 10 steden. De tournee wordt op 22 augustus beëindigd in Elche (Alicante). In Spanje treedt Het Nationale Ballet op met drie program ma's. De film „Delta Fase 1" van de Neder lander Bert Haanstra heeft op een inter nationaal festival van documentaire films in Wenen de gouden Mercuriusprijs ont vangen. De prijs wordt toegekend door de Kamer van Koophandel in Wenen. Er wa ren veertig inzendingen. DE NEGEN MUZEN Archeologische vondst. Een Ameri kaanse archeologische expeditie heeft in de ruïnes van de oude stad Sjechem stenen tafelen ontdekt uit de 18de en 12de eeuw voor Christus. Dit heeft een Jordaanse oudheidkundige meegedeeld. De tafelen bevatten boodschappen van de Egyptische heerser over de stad aan de Pharao van Egypte. De expeditie, die opgravingen doet op 65 km ten noorden van Egypte, bestaat uit 35 archeologen; 200 Jordaanse werk lieden verrichten het graafwerk. Het internationale filmfestival in Ber lijn, de Berlinale, heeft voor Nederland belangrijke successen opgeleverd. In de afdeling documentaires verwierf „De werkelijkheid van Karei Appel van Jan Vrijman de Gouden Beer (de mascotte van Berlijn). De film „Zoovan Bert Haanstra kreeg van de Internationale Organisatie van Filmcritici de Festival- prijs en van de jeugdjury de onderschei ding van de beste korte film voor de jeugd. De Britse film „A kind of loving" heeft de eerste prijs gewonnen van het festival. Deze harde film over jonge liefde in een der industriegebieden van Engeland is van Joseph Janni en geregisseerd door John Schlesinger. De hoofdrollen worden erin gespeeld door Alan Bates, June Ritchie en Thora Hird. De Italiaan Francesco Rosi won de prijs, een Zilveren Beer voor de beste regie met zijn „Salvatore Giuliano". De Zilveren Beer voor de beste documentaire van lange duur kreeg de Westduitse film „Galapa- In de National Gallery heeft de vorige week iemand geprobeerd Brueghels „De aanbidding door de drie wijzen" te stelen. De waarde van het werk wordt op 15.000 a 20.000 gulden geschat. De vorige week maandagavond had men twee mannen zich verdacht bij het schilderij zien ophouden. De mannen wer den in de gaten gehouden, tot men dacht te kunnen aannemen dat zij het gebouw verlaten hadden. Later werd het werk, dat van de muur losgeschroefd was, op de grond gevonden. Het was niet beschadigd. KNOKKE. Het Casino van de badplaats Knokke, in Nederland voornamelijk bekend door het songfestival, de Biennale van de Poëzie en door de mogelijkheid, er met een autobus een dagje heen te gaan en te gokken, is noch een wonder van bouw kunst noch van binnenhuisarchitectuur. Maar het is wel een zeer ruim, zeer praktisch gebouw, waar de beeldende kunst aan haar trekken komt. Zo is er een rotonde met wandschilderingen van René Magritte en in de grote speelzaal hangen schilderijen van Delvaux, van Permeke, van Tytgat en van Gustaaf de Smet. Bovendien worden er ieder jaar tentoonstellingen gehouden. Eén daarvan, de grotg zomerexpositie, is als regel een artistieke gebeurtenis van de eerste orde. Het vorig jaar is er zo een over zicht van het levenswerk van Marc Chagall te zien geweest, het jaar daarvoor was het de eerste grote expositie in het buitenland van het werk van Bernard Buffet. Dit seizoen zal René Magritte, surrealistische rots in de branding van het niet-figura- tleve, worden geëerd. IN DIE grote speel zaal voornoemd, een niet al te gelukkig ensemble met enige wanden in de kwasi- Empirestijl, 'n vloer tapijt met grote krul len, hoogreliëfs anno 1930, kronen met een profusie van verguld sel en glas, met meu belen in de zuiverste stijl van Mechelen anno heden en dan met die schilderijen van de Vlaamse ex pressionisten heeft men thans, op de enige plekken aan de wanden, die nog niet waren bedekt, een serie van tien gobe lins van Jean Lurgat opgehangen. Het plan ertoe is afkomstig van de heer G. Nel lens, president-com missaris van de maatschappij, die de concessies voor het Casino bezit, en zelf een groot collectio neur is. Men kan niet anders zeggen dan dat het een zeer ge lukkige gedachte is geweest. De serie, aangebracht op enige meters boven de grond aan de lange wand en de beide zijwanden, blijkt aan het ge heel een zekere eenheid van stijl te geven, blijkt de wat onsamenhangende elementen van de decoratie van de ruimte meer of en driekwart meter. Overeenkomstig de gestudeerd en woont sedert 1956 te Parijs, minder tot een eenheid te binden en ze is opdracht moesten tenminste vijf betrekking waar zij haar atelier heeft in een van de daarenboven een zo boeiende versiering dat hebben op het Casino In de andere vijf heerlijke oude huizen tegenover het hospi ze de aandacht gevangen houdt en afleidt werd de ontwerper vrijgelaten. „Nu", zei taal „Val de Grace" aan de Rue St. Jac- van hetgeen minder geslaagd mag worden de zeventigjarige Lurgat, die zelf van zijn ques. In haar schilderijen toont Jos Decock rie: hartenvrouw, schoppenkoning, ruiten- boer, klaverkoning en de roulette. Dat voor wat betreft het spel. De zee en de kust worden verbeeld door: de drietand van Neptunus, de boogschutter met de vissen, de walvis, de vissenboom en de gladiator van de zee. ZOALS DIKWIJLS in zijn gobelins, heeft Lurgat ook in de reêks voor Knokke het fond volkomen zwart gehouden en komen de figuren daartegen uit in al hun bijkans tintelende rijkdom van ongemengde kleu ren. Aubusson bezit nog altijd het eeuwenoude geheim van de met natuur lijke kleurstoffen geverfde wollen draden en dat maakt één van de voornaamste waarden uit van zijn produkt. Daarbij is Lurgat van alle moderne Franse schilders, die zich (na hem) ook met het ontwerpen van gobelins hebben bezig gehouden wel degene, die er het meest in is geslaagd de oude Franse traditie voort te zetten. Een kunstenaar, die zeventig is, verandert niet veel meer aan zijn stijl. Ook van Lurgat moet men dus geen vernieuwing meer ver wachten. Dat is ook helemaal niet nodig want zijn meesterschap is onbetwistbaar; een vormenspraak, die in doorzichtigheid mogelijkheden tot interpretatie laat, en een gevoel voor compositie (voor de eenheid van vorm en kleur binnen de begrenzing van het gobelin) dat niet alleen de binding tussen de werken onderling hecht doet zijn doch die ze stuk voor stuk tot een monu mentaal kunstwerk heeft opgevoerd. Ik zcu me kunnen denken dat er voor de direc teur van het Casino een nare zijde aan de schoonheid en de belangrijkheid van die gobelins van Lurgat zou kunnen zijn: hij zal de verdere inrichting van de speelzaal op den duur toch wel hebben aan te passen aan hun betekenis. IN DE GROTE BENEDENZAAL van het gebouw is een tentoonstelling ingericht van recente schilderijen en tekeningen van de Belgische te Parijs wonende en werkende schilderes Jos Decock. Zij is te Kortrijk ge DE GOBELINS meten alle twee bij een boren, heeft aan de Brusselse Academie De roulette: een der gobelins' uit de serie, welke Jean Lurcat voor het casino van Knokke heeft gemaakt. genoemd. Een van de landschappen uit de serie „het begin van het einde" van de jonge Belgische schilderes Jos Decock. woonplaats Saint Cere uit naar Knokke zich een tachiste van romantische afkomst, was gekomen om bij de onthulling van Haar niet-figuratieve composities dragen zijn werk aanwezig te zijn, „wat kon ik dan ook titels, die toch wel herinneren aan anders nemen dan onderwerpen, die op de onderwerpen of belevenissen, welke zij zee betrekking hebben?" Zo omvat de se- heeft ondergaan en verwerkt zoals bijvoor- beeld gele en witte P7V Condensatie, Sara bande, Voorjaars nevel en dergelijke Het werk verraadt èen gevoelige natuur achter het uiterlijk van een zeer even wichtige compositie. De bekoorlijkheid x>k die van de tonali teit, is er nooit slap heid geworden. In tegendeel: soms is de forsheid van het ge heel opvallend. Jos Decocks sterkste zijde ijken mij desondanks haar etsen en teke ningen. Zo is er een serie landschappen, onder de verzamel naam: het begin van het einde. Visionaire beelden van een wereld, die op het punt staat te worden vernietigd. V: J gos". De Zilveren Beer voor de beste ac teur kwam in handen van de Amerikaan James Stewart voor zijn rol in „Mr. Hobbs takes a vacation". De prijs voor de beste vrouwelijke rol werd gedeeld door de Amerikaanse Rita Gam en de Zweedse Viveca Lindfors. Zij speelden in een Ameri kaans-Argentijnse coproduktie „No Exit". De prijs van de jury van het Internatio nale Katholieke Filmbureau ging naar „Som i en spegel" (als in een spiegel) ge regisseerd door de Zweed Ingmar Berg man. De film met de vrouwelijke ster Har riet Anderson en Gunnar Björnstrand dong niet mee naar de Gouden en Zilveren Beren. 6, A nKGliPIGItiGEli n BESCHOUWINGEN Dinsdag- en woensdagavond 10 en 11 juli zendt de VARA een voor de Nederlandse televisie nieuw programma uit onder de titel „T.V.-rechtbank". Gedurende twee maal anderhalf uur zal een voor dit doel samengesteld rechtscollege een gefingeer de moedwillige? te weeg gebrachte explosie in een bedrijf behandelen. Alles is zoveel mogelijk in overeenstemming met de gangbare rechtspraktijk gehouden. Er is geen van te voren bekend verloop van het rechtsgeding. Aan het programma werken onder anderen mee prof. mr. A. D. Belinfante, mr. Erica van Dijk, mr. G. J. P. Cammelbeeck, prof. mr. W. Na gel (J. B. Charles) en mr. Susanne Hooge- dijk. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/. 7.00 AVRO 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Ochtendvaria (Gr.) VPRO 7.50 Dagopening. AVRO; 8.00 Nieuws. 8.15 Rechtdoor naar school en kantoor (gr.) 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Klavecimbel-recital (gr.) 9.33 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Huishoudelijke zaken, le zing. 11.15 Radio Kamerorkest: Klassieke muziek. 12.00 Licht ensemble en zangso listen. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Uit het bedrijfsleven, lezing. 12.43 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, actualiteiten of gram- mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Pianospel: lichte muziek. 14.00 Lichte or kestmuziek (gr.) 14.30 Licht ensemble en zangsoliste. 15.00 Gitaarduo. 15.30 De zin gende bougie (gr.). 16.00 Voor oog en oor, cultureel programma over muziek en schil derkunst. 17.00 Grammofoonmuziek. 17.10 Voor de jeugd. 17.40 Grammofoonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actua liteiten. 18.20 Het Cocktail Trio. 19.00 Carrousel: gevarieerd programma. 20 00 Nieuws. 20.05 Holland Festival 1962; 11 barbiere di Seviglia, opera. I.d. pauze: 21.45-22.10 Voordracht. 22.15 Pianorecital (gr): Klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.50 Tour van de toekomst 1962. 23.00 Holland Festival 1962: II aBr- biere di Seviglia, opera (2e acte). 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II, 298 m. 1007 kc/s. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 1400- 24.00 NCRV. KRO; 7.00 Nieuws. 7.15 Orkestmuziek (gr.). 7.45 Morgengebed en overweging. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram. 10.03 Clavecimbelre- cital (gr.). 10.15 Morgendienst. 10.45 So praan en orgel. KRO: 11.00 Voor de zie ken. 11.45 Geestelijke liederen. 12.00 Mid dagklok-noodklok. 12.04 Lichte grammo foonmuziek. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.38 Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Pla- tennieuws. 13.30 Licht orkest en solisten. NCRV: 14.00 Licht ensemble. 14.25 Klassieke grammofoonmuziek. 15.30 Thea terorkest en solisten. 16.00 Bijbeloverden king. 16.20 Kamermuiek. 16.45 Waar je woont ben je thuis, klankbeeld voor de jeugd. 17.10 Lichte grammofoonmuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Lichte gram mofoonmuziek. 17.55 Licht kwartet. 18. ..5 Sportagenda. 18.20 Nederlandse ensembles. 18.50 Flitsen van de Nationale Bondsdag te Zevenbergen van de Ned chr. Platta- landsmeisjes Bond en de Ned. Chr. Jon ge Boeren- en Tuindersbond. 19.00 Nieuws, en weerpraatje. 19.10 Geestelijke liederen. 19.30 Radiokrant. 19.50 Politieke lezing. 20.00 Koninklijke Militaire Kapel. 20.45 De Zevensprong, vakantiewedstr. 21.00 Lich te grammofoonmuziek. 21.30 Holland Fes tival: Haarlemse Orgelmaand 1962, 22.30 Nieuws en S.O.S.-berichten. 22.40 Avond overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.<J0 Klarinetsextet: Moderne muz. 23.30 Vers in het gehoor, literair programma. 23.o5- 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon muziek. 12.30 Weerberichten. 12.34 Amuse mentsorkest en zangsolist. 12.50 Beursbe richten. 13.00 Nieuws. 13.15 Moderne en klassieke kamermuziek. 14.00 Operamu ziek. 14.50 Gitaarspel (gr.) 15.00 Piano en viool (gr.) 15.30 Contrasten en kleuren rond de Ronde. 16.00 Beursberichten. (Tussen 16.00 en 17.30 reportage van de Ronde van Frankrijk). 16.06 Contrasten en kleu ren rond de Ronde (verv.). 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte gramofoonmuz. 17.30 Viool en piano: Klassieke muziek. 18.20 Voor de soldaten. 18.45 Commentaar over de Ronde van Frankrijk. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Lichte grammofponmuziek. 21.00 Operettemuziek (gr.) 22.00 Nieuws. 22.15 Romantische ka mermuziek. 22.55-23.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NTS: 15.30 Eurovisie: Internationaal tennistoernooi te Wimbledon. VARA: 17.00 Voor de jeugd. NTS: 17.35-17.45 Interna tionaal jeugdjournaal. 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Pas geperst. 21.00 Rondom het eindexa men, documentaire. 21.35 Roemeense mu ziek. NTS: 22.10 TV-fim. NCRV: 22.35 Dagsluiting. VOOR DONDERDAG NTS: 15.30-17.00 Eurovisie: Internatio naal tennistoernooi te Wimbledon. 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.35 TV-film. 21.00 Documentair program ma over Nieuw-Guinea.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 7