Kunst te Knokke
I
I
De Zwitser Konrad Philipp Schuba winnaar van
het twaalfde Orgelimprovisatieconcours
ALLE VIER KANDIDATEN WEINIG MET
GREGORIAANS THEMATIEK BEKEND
JfigjJ CONTAFLEX
Italiaanse auteur Pasolini
voor de rechter
Engelse symfonie-orkesten
hangen de harp aan
de wilgen
Benny Goodman
in Moskou
Gouden Beer voor Vrijmans „De
Werkelijkheid van Karei Appel"
W c SUAG 4 JULI 1962
-><
immWyi camera van kfasse
Jos. de Klerk
Concours van koetswerken
afgelast
Het Nationale Ballet
naar Parijs en Spanje
Film van Haanstra in
Wenen bekroond
Het internationale filmfestival de Berlinale
Poging tot diefstal in
National Gallery
nieuwe gobelinreeks van
JEAN LURCAT
i r» iL /™1 1 xr aU aav\ A a aK i nl a a vi a WA a va ti n/i n r\ tlrnm c 4
n
i Ui
-Mw;pf/ M ah
André Gldvimans
„T elevisierechtbank"
De radio geeft donderdag
'I elevisieprogramma
ONDER GROTE BELANGSTELLING werd dinsdag
avond in de Grote Kerk, als hoogtepunt van de Haarlemse
orgelmaand 1962, het twaalfde internationale orgelimprovi
satieconcours gehouden. Zoals men weet ging de wisselprijs
verleden jaar naar Bernard Barteling te
Amsterdamvolgens wedstrijdreglement
moet de zilveren schaal drie achtereenvol
gende jaren behaald worden om definitief
in bezit van de winnaar te blijven. Dat
maakt dat Bartelink dit jaar zijn onder
scheiding moest verdedigen tegen drie
buitenlandse concurrenten: de Fransman
Yves Dernatj, de Engelsman Peter Hurford
en de Zwitser Konrad Philipp Schuba. De
jury bestond uit prof. dr. Jiri Reinberger
uit Praag, prof. Gabriël Verschraegen uit Gent en Piet Kee
uit Heemstede. De opgave was ditmaal totaal afwijkend van
wat in vorige jaren gevraagd werd. Men kreeg als thema de
gregoriaanse melodie van het „Veni Creator" te verwerken
in een vijftal vormen en de daarbij passende registraties van
de klassiek-Franse alternatief stijl der meesters om Couperin
le Grand. Men bleef daarbij echter vrij om naar moderne
inzichten te harmoniseren. De kennelijk Franse inslag, die
het Müller-orgel bezit, bleek bij dit project richtinggevend
te zijn geweest. Zoals gebruikelijk werd de volgorde van
optreden door het lot bepaald; men had er dus het raden
naar welke deelnemer aan de beurt was. Dit kwamen wij
pas na afloop te weten.
NUMMER ééN besteedde de nodige zorg
om de geschikte timbres op het orgel te
vinden, maar met de verwerking van het
thematisch materiaal raakte hij niet op
dreef. De prelude liet van de gevraagde
melodie in het pedaal slechts nauw
herkenbare fragmenten horen; „cro-
morne en taile" cirkelde zowat om de
staart van het gegeven; „duo" begon in
de cornet met de tweede periode van de
melodie maar verloor de draad van het
betoog met als enige winst enige stijlfio-
rituren; „trio" noch „fuga" kregen een
distincte tekening Vhn het thema. Een
vondst was aan de fuga een inleiding
te doen voorafgaan en aan 't slot het Ve
ni" in het pedaal als een „quod erat de
monstrandum" te laten horen.
NUMMER TWEE zette bij de prelude de
cantus firmus positief in het pedaal en
vormde ook zijn discant uit fragmenten
van het gegeven. Zijn tweede stuk vorm
de hij vrij duidelijk uit de tweede helft
van het „veni"; duo voor cornet en cro-
morne klonken aardig in giga-karakter;
in het trio was het thema waarneembaar.
Tot nog toe was er veel goeds geboden,
vooral te waarderen om de klare dialec
tiek. De fuga echter werd slecht een fan
tasie op het thema, de expositie van de
dux was om te beginner^ al te lang om
te verwachten dat daarvan een ordelijk
polyfoon weëfsel uit te vormen zou zijn.
Maar de speler zette zijn kansen op een
lijk effect was volkomen. Maar met dat
briljante climax van de orgelklank, waar
in dan ook wel eens het thema in het pe
daal dienstbaar gemaakt werd. Het uiter-
al was het constructief veel te vrij.
NUMMER DRIE liet in plenum een Pre
lude horen met het thema nagenoeg com
pleet in het pedaal. Cromorne etn taille
klonk rustig overwegend. Duo en Trio wer
den interessant constructief ontwikkeld op
motiefjes, ritmisch ontwikkeld uit een klei
ne groep noten van de hymne. Hierbij
was muzikaal wat te beleven. Ook de Fuga
had kwaliteiten van vormtechnische en
zikale aard; de vrije ritmering gaf het
thema een niet te miskennen karakteristiek
mee en de coda met myxolydische sluiting
was volkomen verantwoord.
NUMMER VIER plaatste bij de prelude
het thema correct in het pedaal, maar
gaf het een oninteressante harmonisering
mee. Niet onaardig klonk het gegeven in
de cromorne, omspeeld in de discant. Een
Duo in doorlopende imitaties liet ons ra
den naar de cantus firmus. Het trio werd
vrij schools opgebouwd, maar er was ten
slotte een duidelijke tekening in, gevormd
uit de kopnoten van de hymne. Zo be
loofde ook de expositie van de fuga een
klaar werkstuk te worden, maar een tekort
aan muzikale inventie was oorzaak dat
het stuk verzandde en niet van zijn plek
kwam.
ACHTERAF vernamen wij dat de volg
orde van optreden was geweest: Bernard
Bartelink, Yves Devernay, Konrad Philipp
Echuba en Peter Hurford.
Na langdurige beraadslaging kwam de
jury tot een kwalifikatie van de presta
ties, waarvan slechts die van de eerst'
geklasseerde wordt bekend gemaakt. Pas
kwart over elf werd door wethouder Geluk
in Teisterband als de prijswinnaar uitge
roepen de derde speler, de Zwitser Konrad
Philipp Schulz. Bartelink moet dus de zil
veren Marcussen-schaal aan zijn collega uit
Konstanz afstaan. Het jurylid prof. Ver
schraegen nam nog even het woord om
verklaring te geven van de beslissing der
jury, die het resultaat werd van ingewik
kelde beschouwingen over de prestaties,
die ieder hun goede en hun minder ge
lukkige momenten hadden.
NAAR ONS gevoelen is de onderschei
ding bij de kandidaat terecht gekomen
die haar om de muzikale inventie het eer-
Advertentie
N U vanaf f 489.-
(Van onze correspondent)
ROME Gisteren is in het Italiaanse
stadje Latine een proces begonnen, dat
vooral in litteraire kringen sterk de aan
dacht trekt. De beklaagde is namelijk de
vermaarde auteur Piero Paolo Pasolioi,
die enige veelgelezen boeken over het le
ven aan de zelfkant van de Romeinse sa
menleving op zijn naam heeft staan. Hij
is ook in het Nederlands vertaald. Tevens
regisseerde hij enkele films, onder andere
„Accattone".
Pasolini wordt ervan beschuldigd op 18
november 1961 in een kleine bar annex
benzinestation te San Felice Circeo de daar
dienstdoende 19-jarige kelner Bernardino
de Santis met een revolver te hebben be
dreigd en te hebben getracht zich mees
ter maken van een bedrag van 2000 lires,
ongeveer 13.- De vader en de broer van
de kelner alsmede een bakkersknecht uit
de buurt ondersteunen de beschuldiging van
de jongen. Pasolini erkent in de bar te zijn
geweest, maar dat wat het overige be
treft de kelner is gaan geloven in wat hij
in beeldromannetjes heeft gelezen.
Pasolini is dankzij zijn boeken en films
een zeer vermogend man, die voor een
dergelijk klein bedrag zeker geen aanslag
zou hoeven te plegen. Daartegenover staat
evenwel dat hij geneigd is om met allerlei
ongure types om te gaan, wier leven hij
nu eenmaal beschrijft. Ook zijn eigen pri
vé-leven is ietwat eigenaardig. Hij beweert
echter nooit een revolver te hebben beze
ten, omdat hij doodsbang is voor vuurwa
pens en helemaal niet te weten hoe ermee
om te gaan.
De advocaten, die Bernardino de Santis
bij zijn aanklacht terzijde staan, hebben
gisteren verzocht een onderzoek te doen
instellen naar de geestvermogens van de
schrijver, die, zo zeggen zij, naar zijn boe
ken te oordelen een abnormaal mens moet
zijn, behept met een ziekelijke neiging t.<t
het gebruiken van smerige woorden. Dit
verzoek is door de president van de recht
bank afgewezen.
Pasolini, die communist is en vooral ;n
fascistische kringen vele vijanden heeft,
wordt verdedigd door de communistiscne
advocaat Berlinguer en door de 80-jarige
Francesco Camelutti een der grootste
strafpleiters van Italië.
lijkst verdiend heeft. Onze indruk was dat
alle kandidaten worstelden met een opga
ve waarmee zij te weinig vertrouwd wa
ren. Maar dan duidt dit op een cultuur
historische lacune in hun repertoirekennis.
En het thema zelf heeft toch constructie
mogelijkheden genoeg om er interessante
complexen mee op te bouwen. Maurice
Duruflé heeft er een wonder van polyfone
techniek mee tot stand gebracht. En hij
is niet de enige die de Veni Creator-melo-
die tot grondstof van een belangwekken
de compositie nam.
Maar goed, de improvisatiekunst moet
een worstelen blijven, opdat zij niet ver
zandt in uitgekookte maniertjes of, erger
nog, in losweg fantaseren.
En nu gaan wij hedenavond belang
stellend luisteren naar het concert van de
drie juryleden. Gabriël Verschraege en Piet
Kee zullen hun programmadeel met een
improvisatie besluiten.
Het is niet uitgesloten dat, evenals de
grote symfonie-orkesten in de provincie en
in Schotland, ook de Londense symfonie
orkesten zullen weigeren na september
concerten te geven. Dit zal het geval zijn
jndien de Vakbond van Musici de aanbe
veling van zijn afdeling voor Centraal Lon
den aanvaardt. Het is zo goed als zeker
dat dit zal gebeuren. De aanbeveling
vormt een onderdeel van de campagne
van de Britse toonkunstenaars voor bete
re salariëring en arbeidsvoorwaarden.
De orkesten in kwestie zijn de London
Symphony, de London Philharmonic, de
Royal Philharmonic en Philharmonia. Het
schijnt dat de beroemde „Proms" in de
Albert Hall, welke van 21 juli tot 15 sep
tember duren, niet door het conflict zullen
worden aangetast.
Londen is een van de wenige hoofdste
den ter wereld waar buiten de radio, geen
enkel symfonie-orkest zijn leden contrac
ten geeft, welke tewerkstelling van lange
re duur waarborgen. Het is slechts een
soort garantie van een paar weken. De
orkestleden eisen niet alleen hogere con
certhonoraria, maar ook een vakantiere
geling, betaling gedurende ziekte en een
pensioen. Terwijl het Berlijnse Philharmo-
nisch Orkest een subsidie van de stad
West-Berlijn ontvangt van meer dan 2,5
miljoen gulden, krijgen de vier Londense
symfonie-orkesten in totaal een subsidie
welke minder is dan een half miljoen gul
den.
Duizenden juichende Moskovieten heb
ben Benny Goodman en zijn jazzband drie
kwartier lang in het Sportpaleis te Moskou
toegiften laten spelen. Omdat de menigte
geen blijk gaf een einde aan de ovaties te
zullen maken, liet de directie van het
Sportpaleis het gordijn zakken. Geloei van
de menigte en protesten van de band zorg
den er voor dat het gordijn weer opging.
Vijf minuten later greep de directie op
nieuw in. Dit maal stapte de Amerikaanse
tourneedirecteur Jay Finegold naar voren
en schreeuwde „Haal dat gordijn op. Wij
bepalen wanneer het genoeg- is". Het gor
dijn ging weer op en de band speelde nog
één nummer. Toen vond Goodman het wel
letjes.
Het concours van koetswerken, dat za
terdag door de KNAC aan de Schevening-
se boulevard zou worden gehouden, vindt
geen doorgang. Het aantal inschrijvers
was te gering om het publiek een repre
sentatief beeld te kunnen geven van het
geen op het ogenblik op de Nederlandse
markt aan personenauto's wordt geboden.
Britse musici ontevreden. Leden van
Engelse provinciale symfonie-orkesten en
van Schotse orkesten zullen, op aandrang
van de Bond van Musici over drie maan
den hun contracten beëindigen. Zij streven
naar betere salariëring en algemene voor
waarden. Het is een lang bestaande grief,
dat de orkestleden, speciaal die buiten
Londen, ernstig onderbetaald worden.
Na een reeks succesvolle voorstellingen
in het kader van het Holland Festival,
welke steeds volle zalen trokken, vertrekt
Het Nationale Ballet vandaag naar Parijs,
waar zal worden opgetrede, in heth
Theater des Nations. Tijdens de vijf voor
stellingen, welke te Parijs worden gegeven,
zal Het Gelders Orkest voor de muzikale
begeleiding zorgdragen.
Twee programma's worden ten tonele
gebracht, waarin o.a. de werken „Jungle"
en „Contrasten" van de aan het ballet
verbonden choreografen Rudi van Dantzig
en Robert Kaesen. Voorts staan op het
programma „Shirah", „De Wonderbaar
lijke Mandarijn", „Rencontre", „Le Pri-
sonnier du Caucase", „Caprichos" en
„Four Temperaments".
Op 10 juli reist het gezelschap door
naar Spanje, waar, in het kader van de
Festivales de Espana, 25 voorstellingen
zullen worden gegeven in 10 steden. De
tournee wordt op 22 augustus beëindigd
in Elche (Alicante). In Spanje treedt
Het Nationale Ballet op met drie program
ma's.
De film „Delta Fase 1" van de Neder
lander Bert Haanstra heeft op een inter
nationaal festival van documentaire films
in Wenen de gouden Mercuriusprijs ont
vangen. De prijs wordt toegekend door de
Kamer van Koophandel in Wenen. Er wa
ren veertig inzendingen.
DE NEGEN MUZEN
Archeologische vondst. Een Ameri
kaanse archeologische expeditie heeft in de
ruïnes van de oude stad Sjechem stenen
tafelen ontdekt uit de 18de en 12de eeuw
voor Christus. Dit heeft een Jordaanse
oudheidkundige meegedeeld. De tafelen
bevatten boodschappen van de Egyptische
heerser over de stad aan de Pharao van
Egypte. De expeditie, die opgravingen doet
op 65 km ten noorden van Egypte, bestaat
uit 35 archeologen; 200 Jordaanse werk
lieden verrichten het graafwerk.
Het internationale filmfestival in Ber
lijn, de Berlinale, heeft voor Nederland
belangrijke successen opgeleverd. In de
afdeling documentaires verwierf „De
werkelijkheid van Karei Appel van Jan
Vrijman de Gouden Beer (de mascotte
van Berlijn). De film „Zoovan Bert
Haanstra kreeg van de Internationale
Organisatie van Filmcritici de Festival-
prijs en van de jeugdjury de onderschei
ding van de beste korte film voor de
jeugd.
De Britse film „A kind of loving" heeft
de eerste prijs gewonnen van het festival.
Deze harde film over jonge liefde in een
der industriegebieden van Engeland is van
Joseph Janni en geregisseerd door John
Schlesinger. De hoofdrollen worden erin
gespeeld door Alan Bates, June Ritchie en
Thora Hird.
De Italiaan Francesco Rosi won de prijs,
een Zilveren Beer voor de beste regie met
zijn „Salvatore Giuliano". De Zilveren
Beer voor de beste documentaire van lange
duur kreeg de Westduitse film „Galapa-
In de National Gallery heeft de vorige
week iemand geprobeerd Brueghels „De
aanbidding door de drie wijzen" te stelen.
De waarde van het werk wordt op 15.000
a 20.000 gulden geschat.
De vorige week maandagavond had
men twee mannen zich verdacht bij het
schilderij zien ophouden. De mannen wer
den in de gaten gehouden, tot men dacht
te kunnen aannemen dat zij het gebouw
verlaten hadden. Later werd het werk, dat
van de muur losgeschroefd was, op de
grond gevonden. Het was niet beschadigd.
KNOKKE. Het Casino van de badplaats Knokke, in Nederland voornamelijk
bekend door het songfestival, de Biennale van de Poëzie en door de mogelijkheid, er
met een autobus een dagje heen te gaan en te gokken, is noch een wonder van bouw
kunst noch van binnenhuisarchitectuur. Maar het is wel een zeer ruim, zeer praktisch
gebouw, waar de beeldende kunst aan haar trekken komt. Zo is er een rotonde met
wandschilderingen van René Magritte en in de grote speelzaal hangen schilderijen
van Delvaux, van Permeke, van Tytgat en van Gustaaf de Smet. Bovendien worden
er ieder jaar tentoonstellingen gehouden. Eén daarvan, de grotg zomerexpositie, is als
regel een artistieke gebeurtenis van de eerste orde. Het vorig jaar is er zo een over
zicht van het levenswerk van Marc Chagall te zien geweest, het jaar daarvoor was
het de eerste grote expositie in het buitenland van het werk van Bernard Buffet. Dit
seizoen zal René Magritte, surrealistische rots in de branding van het niet-figura-
tleve, worden geëerd.
IN DIE grote speel
zaal voornoemd, een
niet al te gelukkig
ensemble met enige
wanden in de kwasi-
Empirestijl, 'n vloer
tapijt met grote krul
len, hoogreliëfs anno
1930, kronen met een
profusie van verguld
sel en glas, met meu
belen in de zuiverste
stijl van Mechelen
anno heden en dan
met die schilderijen
van de Vlaamse ex
pressionisten heeft
men thans, op de
enige plekken aan de
wanden, die nog niet
waren bedekt, een
serie van tien gobe
lins van Jean Lurgat
opgehangen. Het plan
ertoe is afkomstig
van de heer G. Nel
lens, president-com
missaris van de
maatschappij, die de
concessies voor het
Casino bezit, en zelf
een groot collectio
neur is. Men kan niet
anders zeggen dan
dat het een zeer ge
lukkige gedachte is
geweest. De serie, aangebracht op enige
meters boven de grond aan de lange wand
en de beide zijwanden, blijkt aan het ge
heel een zekere eenheid van stijl te geven,
blijkt de wat onsamenhangende elementen
van de decoratie van de ruimte meer of en driekwart meter. Overeenkomstig de gestudeerd en woont sedert 1956 te Parijs,
minder tot een eenheid te binden en ze is opdracht moesten tenminste vijf betrekking waar zij haar atelier heeft in een van de
daarenboven een zo boeiende versiering dat hebben op het Casino In de andere vijf heerlijke oude huizen tegenover het hospi
ze de aandacht gevangen houdt en afleidt werd de ontwerper vrijgelaten. „Nu", zei taal „Val de Grace" aan de Rue St. Jac-
van hetgeen minder geslaagd mag worden de zeventigjarige Lurgat, die zelf van zijn ques. In haar schilderijen toont Jos Decock
rie: hartenvrouw, schoppenkoning, ruiten-
boer, klaverkoning en de roulette. Dat voor
wat betreft het spel. De zee en de kust
worden verbeeld door: de drietand van
Neptunus, de boogschutter met de vissen,
de walvis, de vissenboom en de gladiator
van de zee.
ZOALS DIKWIJLS in zijn gobelins, heeft
Lurgat ook in de reêks voor Knokke het
fond volkomen zwart gehouden en komen
de figuren daartegen uit in al hun bijkans
tintelende rijkdom van ongemengde kleu
ren. Aubusson bezit nog altijd het
eeuwenoude geheim van de met natuur
lijke kleurstoffen geverfde wollen draden
en dat maakt één van de voornaamste
waarden uit van zijn produkt. Daarbij is
Lurgat van alle moderne Franse schilders,
die zich (na hem) ook met het ontwerpen
van gobelins hebben bezig gehouden wel
degene, die er het meest in is geslaagd de
oude Franse traditie voort te zetten. Een
kunstenaar, die zeventig is, verandert niet
veel meer aan zijn stijl. Ook van Lurgat
moet men dus geen vernieuwing meer ver
wachten. Dat is ook helemaal niet nodig
want zijn meesterschap is onbetwistbaar;
een vormenspraak, die in doorzichtigheid
mogelijkheden tot interpretatie laat, en een
gevoel voor compositie (voor de eenheid
van vorm en kleur binnen de begrenzing
van het gobelin) dat niet alleen de binding
tussen de werken onderling hecht doet zijn
doch die ze stuk voor stuk tot een monu
mentaal kunstwerk heeft opgevoerd. Ik zcu
me kunnen denken dat er voor de direc
teur van het Casino een nare zijde aan de
schoonheid en de belangrijkheid van die
gobelins van Lurgat zou kunnen zijn: hij
zal de verdere inrichting van de speelzaal
op den duur toch wel hebben aan te passen
aan hun betekenis.
IN DE GROTE BENEDENZAAL van het
gebouw is een tentoonstelling ingericht van
recente schilderijen en tekeningen van de
Belgische te Parijs wonende en werkende
schilderes Jos Decock. Zij is te Kortrijk ge
DE GOBELINS meten alle twee bij een boren, heeft aan de Brusselse Academie
De roulette: een der gobelins' uit de
serie, welke Jean Lurcat voor het
casino van Knokke heeft gemaakt.
genoemd.
Een van de landschappen uit de serie
„het begin van het einde" van de
jonge Belgische schilderes Jos Decock.
woonplaats Saint Cere uit naar Knokke zich een tachiste van romantische afkomst,
was gekomen om bij de onthulling van Haar niet-figuratieve composities dragen
zijn werk aanwezig te zijn, „wat kon ik dan ook titels, die toch wel herinneren aan
anders nemen dan onderwerpen, die op de onderwerpen of belevenissen, welke zij
zee betrekking hebben?" Zo omvat de se- heeft ondergaan en verwerkt zoals bijvoor-
beeld gele en witte
P7V
Condensatie, Sara
bande, Voorjaars
nevel en dergelijke
Het werk verraadt
èen gevoelige natuur
achter het uiterlijk
van een zeer even
wichtige compositie.
De bekoorlijkheid
x>k die van de tonali
teit, is er nooit slap
heid geworden. In
tegendeel: soms is de
forsheid van het ge
heel opvallend. Jos
Decocks sterkste zijde
ijken mij desondanks
haar etsen en teke
ningen. Zo is er een
serie landschappen,
onder de verzamel
naam: het begin van
het einde. Visionaire
beelden van een
wereld, die op het
punt staat te worden
vernietigd.
V: J
gos". De Zilveren Beer voor de beste ac
teur kwam in handen van de Amerikaan
James Stewart voor zijn rol in „Mr. Hobbs
takes a vacation". De prijs voor de beste
vrouwelijke rol werd gedeeld door de
Amerikaanse Rita Gam en de Zweedse
Viveca Lindfors. Zij speelden in een Ameri
kaans-Argentijnse coproduktie „No Exit".
De prijs van de jury van het Internatio
nale Katholieke Filmbureau ging naar
„Som i en spegel" (als in een spiegel) ge
regisseerd door de Zweed Ingmar Berg
man. De film met de vrouwelijke ster Har
riet Anderson en Gunnar Björnstrand dong
niet mee naar de Gouden en Zilveren
Beren.
6, A nKGliPIGItiGEli n BESCHOUWINGEN
Dinsdag- en woensdagavond 10 en 11 juli
zendt de VARA een voor de Nederlandse
televisie nieuw programma uit onder de
titel „T.V.-rechtbank". Gedurende twee
maal anderhalf uur zal een voor dit doel
samengesteld rechtscollege een gefingeer
de moedwillige? te weeg gebrachte
explosie in een bedrijf behandelen. Alles
is zoveel mogelijk in overeenstemming
met de gangbare rechtspraktijk gehouden.
Er is geen van te voren bekend verloop
van het rechtsgeding. Aan het programma
werken onder anderen mee prof. mr. A.
D. Belinfante, mr. Erica van Dijk, mr.
G. J. P. Cammelbeeck, prof. mr. W. Na
gel (J. B. Charles) en mr. Susanne Hooge-
dijk.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc/. 7.00 AVRO
7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Ochtendvaria (Gr.) VPRO
7.50 Dagopening. AVRO; 8.00 Nieuws. 8.15
Rechtdoor naar school en kantoor (gr.)
9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 De
groenteman. 9.15 Klavecimbel-recital (gr.)
9.33 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding.
10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Huishoudelijke zaken, le
zing. 11.15 Radio Kamerorkest: Klassieke
muziek. 12.00 Licht ensemble en zangso
listen. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Uit het bedrijfsleven,
lezing. 12.43 Lichte muziek. 13.00 Nieuws.
13.15 Mededelingen, actualiteiten of gram-
mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30
Pianospel: lichte muziek. 14.00 Lichte or
kestmuziek (gr.) 14.30 Licht ensemble en
zangsoliste. 15.00 Gitaarduo. 15.30 De zin
gende bougie (gr.). 16.00 Voor oog en oor,
cultureel programma over muziek en schil
derkunst. 17.00 Grammofoonmuziek. 17.10
Voor de jeugd. 17.40 Grammofoonmuziek
voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Actua
liteiten. 18.20 Het Cocktail Trio. 19.00
Carrousel: gevarieerd programma. 20 00
Nieuws. 20.05 Holland Festival 1962; 11
barbiere di Seviglia, opera. I.d. pauze:
21.45-22.10 Voordracht. 22.15 Pianorecital
(gr): Klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40
Actualiteiten. 22.50 Tour van de toekomst
1962. 23.00 Holland Festival 1962: II aBr-
biere di Seviglia, opera (2e acte). 23.55
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m. 1007 kc/s. 7.00
KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 1400-
24.00 NCRV.
KRO; 7.00 Nieuws. 7.15 Orkestmuziek
(gr.). 7.45 Morgengebed en overweging.
8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio.
NCRV: 10.00 Gram. 10.03 Clavecimbelre-
cital (gr.). 10.15 Morgendienst. 10.45 So
praan en orgel. KRO: 11.00 Voor de zie
ken. 11.45 Geestelijke liederen. 12.00 Mid
dagklok-noodklok. 12.04 Lichte grammo
foonmuziek. 12.25 Voor de boeren. 12.35
Mededelingen ten behoeve van land- en
tuinbouw. 12.38 Lichte grammofoonmuziek.
12.50 Actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Pla-
tennieuws. 13.30 Licht orkest en solisten.
NCRV: 14.00 Licht ensemble. 14.25
Klassieke grammofoonmuziek. 15.30 Thea
terorkest en solisten. 16.00 Bijbeloverden
king. 16.20 Kamermuiek. 16.45 Waar je
woont ben je thuis, klankbeeld voor de
jeugd. 17.10 Lichte grammofoonmuziek.
17.40 Beursberichten. 17.45 Lichte gram
mofoonmuziek. 17.55 Licht kwartet. 18. ..5
Sportagenda. 18.20 Nederlandse ensembles.
18.50 Flitsen van de Nationale Bondsdag
te Zevenbergen van de Ned chr. Platta-
landsmeisjes Bond en de Ned. Chr. Jon
ge Boeren- en Tuindersbond. 19.00 Nieuws,
en weerpraatje. 19.10 Geestelijke liederen.
19.30 Radiokrant. 19.50 Politieke lezing.
20.00 Koninklijke Militaire Kapel. 20.45 De
Zevensprong, vakantiewedstr. 21.00 Lich
te grammofoonmuziek. 21.30 Holland Fes
tival: Haarlemse Orgelmaand 1962, 22.30
Nieuws en S.O.S.-berichten. 22.40 Avond
overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.<J0
Klarinetsextet: Moderne muz. 23.30 Vers
in het gehoor, literair programma. 23.o5-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon
muziek. 12.30 Weerberichten. 12.34 Amuse
mentsorkest en zangsolist. 12.50 Beursbe
richten. 13.00 Nieuws. 13.15 Moderne en
klassieke kamermuziek. 14.00 Operamu
ziek. 14.50 Gitaarspel (gr.) 15.00 Piano en
viool (gr.) 15.30 Contrasten en kleuren rond
de Ronde. 16.00 Beursberichten. (Tussen
16.00 en 17.30 reportage van de Ronde
van Frankrijk). 16.06 Contrasten en kleu
ren rond de Ronde (verv.). 17.00 Nieuws.
17.15 Lichte gramofoonmuz. 17.30 Viool
en piano: Klassieke muziek. 18.20 Voor
de soldaten. 18.45 Commentaar over de
Ronde van Frankrijk. 19.00 Nieuws. 19.40
Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Lichte
grammofponmuziek. 21.00 Operettemuziek
(gr.) 22.00 Nieuws. 22.15 Romantische ka
mermuziek. 22.55-23.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
NTS: 15.30 Eurovisie: Internationaal
tennistoernooi te Wimbledon. VARA: 17.00
Voor de jeugd. NTS: 17.35-17.45 Interna
tionaal jeugdjournaal. 20.00 Journaal en
weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.30
Pas geperst. 21.00 Rondom het eindexa
men, documentaire. 21.35 Roemeense mu
ziek. NTS: 22.10 TV-fim. NCRV: 22.35
Dagsluiting.
VOOR DONDERDAG
NTS: 15.30-17.00 Eurovisie: Internatio
naal tennistoernooi te Wimbledon. 20.00
Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws.
20.35 TV-film. 21.00 Documentair program
ma over Nieuw-Guinea.