Bronzen Karei de Grote reed vandaag naar Nijmegen ■H !l In memoriam Louis van Gasteren Internationaal beiaardconcours I Fluitist Jan Prins in Den Haag overleden 5S? i mm 4?® Staatsexamens voor muziek Meesterlijk spel door het Nederlands Strijkkwartet H. F. Boot herstellende 1 i OJNSDAG 10 JULI 1962 - m h wBk m - 9 èt wËmmmÊmsm '1 i - VOOR DE VIERDE MAAL IN HILVERSUM NEGEN MUZEN NAVO-taptoe Geen meeuw maar een adelaar Oost-West tijdschrift voor de ruimtevaartkunde Gaat u met vakantie? s I l l i -0S& - De radio geeft woensdag etevisteprogrnmma DE ROEM van de toneelspeler is zo kortstondig, dat de jongere generatie van schouwburgbezoekers niet of nauwelijks zal zijn getroffen door het bericht dat 1 ouis van Gasteren is overleden. Want al nam hij dan nog geen drie jaar ge leden officieel afscheid van het toneel, de tijd vanVan Gasteren grote en belang rijke rollen eindigde tocli wel verschei-, dene seizoenen eerder. Zijn laatste ..grote seizoen was eigenlijk dat van 1954-1955, toen hij, als door een speling van het lot, nog één keer gelegenheid kreeg om binnen het bestek van weinige maanden alle kanten van zijn bijzonder talent op hun best te laten zien: als de kapitein-ter-zee Randolph Southard in „Muiterij op de Caine", als Tsjeboety- kien in „De drie zusters", als Diedrik van Haerlem in de „Gvsbreght", als Sir Oli ver Surface in „Lessen in laster", en als de Burgemeester in Crommelvncks „Goudendarm", Dit was wel de eigen lijke finale van Van Gasterens indruk wekkende carrière, ook al hebben we hem daarna nog in enkele rollen (onder meer in Osborns „Home, sweet home" en als de perfecte zegger van de Rei van Burghzaten in de „Gysbreght") kunnen zien. DE WEINIGE ROLLEN uit de laatste toneeljaren van Louis van Gasteren die ik hier heb genoemd, geven door hun ver scheidenheid toch al een indruk van het veelzijdige talent waarover deze acteur beschikte. Zijn grootste kracht lag in de vertolking van klassieke tragische rollen, waarvoor hij met zijn sonoor geluid en zijn brede gebaren scheen te zijn geboren. Niettemin kon hij ook heel eenvoudig, heel sober zijn en tenslotte onweerstaanbaar komisch. Hij hield weliswaar niet van ko mische rollen (omdat hij diep overtuigd was van de ernstige ethische taak van het toneel en de toneelspeler), maar als hij ze speelde kon hij er toch met onweerstaan bare humor in opgaan omdat zoals hij dikwijls heeft gezegd „omdat het zo heerlijk is, mensen uit te beelden". Die ethische taak, dat was voor hem als het ware een kwestie van geloofsovertui ging, precies zoals ook Van Dalsum die taak begrijpt. Ruim dertig jaar geleden, toen de toneelkunst een morele crisisperio de doormaakte, heeft hij het eens zo ge formuleerd: „Het toneel moet weer een geloof worden, zoals het dat voor de Grie ken was; het moet los raken van valse voorstellingen van het leven en de maat schappij; het moet weer de waarheid brengen en de waarheid door schoonheid dienen, zoals het dat eeuwen geleden deed." Gesteund door die overtuiging heeft Van Gasteren zijn mooiste rollen gespeeld, rollen als koning Claudius in „Hamlet", als de opvoeder in „Elektra", als Brutus in „Julius Caesar", als Asmodee in „Adam in ballingschap" en als Pastoor Nansen in „Allerzielen", om maar enkele hoogtepunten te noemen uit een carrière van meer dan een halve eeuw. LOUIS VAN GASTEREN was een man die zeer hoge eisen stelde, niet alleen aan de toneelkunst (die hij helaas gedurende een deel van zijn leven juist in een tijd van verval heeft moeten dienen), maar bovenal aan zichzelf. Hij werd wel eens voor een zelfgenoegzaam mens aangezien, ■ÜixijèéK Louis van Gasteren in Home sweet home". In Den Haag is overleden de oud-solo- fluitist van het Residentie-Orkest, de heer Jan Prins. Jan Prins werd op 11 oktober 1898 in Schiedam geboren. Zijn muziekstudie bij Best aan het Conservatorium in Den Haag besloot hij in 1916 met het eindexamen. Na enige tijd tweede fluitist van het Residen tie-Orkest te zijn geweest werd hij in 1£38 benoemd tot eerste fluitist. Een groot aan tal Nederlandse componisten onder anderen Zagwijn en Wagenaar schreven voor hem werken, die hij in binnen- en buitenland uitvoerde. Ook de Franse en Belgische muziek hebben de grote belang stelling van Prins gehad, die door zijn ver diensten door de Belgische regering werd benoemd tot Ridder in de orde van Leo pold II. Hij gaf eerste uitvoeringen van werken van onder anderen Ibert, Jef Maes en Victor Vreuls. Bij het jubileum van het Residentie- Orkest in 1954 werd Jan Prins benoemd tot ridder in de orde van Oranie-Nassau. Jan Prins was voorts officier van de Franse Academie. Hij maakte vele tournees met het Haagse Blaaskwintet, waarvan hij jarenlang lid was. maar in feite was hijzelf zijn scherpste criticus. Want hij beschouwde zich en zijn collega's als dienaren van een kunst, die nog meer dan andere kunstvormen een maatschappelijke en zelfs boven-maal- schappelijke, bezielende, verheffende func tie heeft, en daarom zag hij ook in hel beste vakmanschap alleen een middel tot dienen, niet een middel om te schitteren. Met bitterheid kon hij spreken over ac teurs die er tevreden mee waren, „ambte naren bij het amusementsbedrijf" te zijn. Hijzelf was niet eens tevreden met het spelen van mooie rollen; jarenlang heeft hij al zijn vrije tijd gegeven aan het hou den van lezingen voor Volksuniversiteiten en andere organisaties voor volksontwik keling. lezingen waarmee hij het publiek ook buiten de schouwburg probeerde warm te maken voor een toneelkunst van hogere orde en grotere allure. AAN DE ARTISTIEKE werkzaamheid van Louis van Gasteren is al enige jaren geleden, na een ernstige ziekte, een eind gekomen. De laatste keer dat hij in het openbaar sprak was een half jaar geleden in Haarlem, toen hij aanwezig was bij de plaatsing van zijn portret in de Haarlemse Stadsschouwburg, de schouwburg waarvan zijn vader de eerste directeur is geweest en waar hijzelf talloze malen is opgetre den. De schouwburg van de stad waarin hij, tijdens de lange periode van zijn lei derschap van de Haarlemse Toneelclub, velen vertrouwd heeft gemaakt met zijn ideeën en idealen, en ook déérdoor voor velen onvergetelijk is geworden. Louis van Gasteren beziet, met wet houder Geluk en Schouwburgdirec teur Deinum, het doqr hem aan Haar lem geschonken portret, waarop de schilder Willem Gerard Hofker hem zittend heeft afgebeeld. LOUIS VAN GASTEREN heeft eens ge schreven dat roem bij het leven niets zegt omtrent de belangrijkheid van een toneel speler; „doch wel, of hij door zijn teven als mens en kunstenaar vermocht bij het nageslacht de herinnering te wekken aan een compleet mens, waarin mens en kun stenaar onafscheidelijk aan elkaar ver bonden waren en de één het supplement van de ander vormde". Zulk een mens zulk een kunstenaar is Louis van Gasteren ongetwijfeld geweest. Simon Koster - ipy gmHËÉi? MAANDAGAVOND begon het vierde internationale Beiaardconcours op de Raadhuistoren te Hilversum. Deze wedstrijd wordt steeds ge organiseerd door het Hilversumse Cultuurcentrum „Koningin Wilhelmina", in samenwerking met de Nederlandse Klokken spelvereniging en gegeven onder auspiciën van het Holland Festival, dat een extra prijs voor improvisatie beschikbaar stelt, bestaande uit een kunstwerk van de Amsterdamse edelsmid Archibald Dumbar. Verder is er een wisselprijs van de gemeente Hilversum. Deze onderscheiding werd verleden jaar verworven door André Wagemans uit Tienen, België; hij zal haar op de laatste avond van het vijfdaags concours dat is vrijdagavond moeten verdedigen tegen zijn vier voorgangers: Dick van Wilgenburg uit Enschede, Piet Broerse uit Vlissingen, Reinhardt Menger uit Wemigerode (Harz) en Piet van den Broek uit Mechelen. HET GAAT OM een bespeling van een uur, waarin hoofdzakelijk originele bei aardcomposities en bewerkingen van volksliederen aan bod komen, doch waar bij de improvisatiekunst als belangrijke maatstaf voor muzikale zelfstandigheid een niet te onderschatten rol speelt. Jury leden zijn dit jaar Staf Nees uit Meche len en de Nederlanders Gerard Boedijn en Romke de Waard. TOEN IN 1897 voor 't eerst een beiaard concours gehouden werd, namelijk te Me chelen waar de renaissance van de klok- kenkunst, onder de impuls van Jef Denijn een aanvang nam, kon er nog geen sprake zijn van een internationaal toernooi. Maar de oud-Nederlandse kunst van het beieren heeft sindsdien een expansie gevonden, die maakt, dat buiten mededingers uit Zuid en Noord-Nederland, ook kandidaten uit andere landen zich met elkaar komen me ten. Twee jaar geleden was er onder de deelnemers een Amerikaan, verleden jaar een Fransman en ditkeer een Duitser, die zijn opleiding genoot aan de Beiaard school te Amersfoort, die, na het moe derinstituut van Mechelen, de klokken- kunst op haar beurt verbreidt over de landsgrenzen heen. DICK VAN WILGENBURG trof een uit stekende windstille avond voor zijn bespe ling. Zo kon het meditatieve karakter van een Preludium van de beiaardpromo tor wijlen Jef Denijn, waarmee hij be gon, direct tot zijn recht komen. Met een „Concordia" koninklijk. Op de ope ningsbijeenkomst van de festiviteiten die de Harmonie Concordia te Panningen heeft georganiseerd ter gelegenheid van haar 100-jarig bestaan heeft de Commis saris der Koningin mr. dr. F. Houben medegedeeld dat de Koningin heeft be sloten het predikaat „Koninklijke" aan het gezelschap te verlenen. Romanprijsvraag Noord en Zuid. Ter gelegenheid van de honderdste „Vlaamse Pocket", die naar men verwacht in de loop van 1963 zal verschijnen, heeft de uitgeverij Heideland in Hasselt een romanprijsvraag uitgeschreven die voor alle letterkundigen in Nederland en Vlaanderen open staat. De hoofdprijs bedraagt 100.000 Belgische franken. De termijn voor inzending van manuscripten sluit op 30 juni 1963. triptiek van Staf Nees over „Gequetst ben ic van binnen" vermocht de speler zijn vaardigheid en zin voor dynamiek te luch ten. Dit is trouwens een pracht van een thema. Meer moderne akkoord formaties had hij te verwerken in een kleine suite van Leen 't Hart, geïnspireerd op het da lend septiemakkoord. Een tot felheid aan gezette dynamiek in een paar delen, was echter niet bevorderlijk voor de klaarheid van de tekening. Verder maakte Dick van Wilgenburg een goede beurt met een Volksliederenfantasie. Zijn improvisatie bleef tamelijk vlak; hij had trouwens een ultra-mak thema te verwerken, namelijk het schoolliedje „Het zonnetje schijnt zo heerlijk schoon". Slechts het omzetten in mineur en even een maatwisseling gaf eni ge opluchting. Maar met zijn slotnummer Preludium en Allegro over „Lobe den Herrn" van Gerard Boedijn gaf de eerste candidaat van de wedstrijd op virtuose wijze de volle maat van zijn kunnen. Jos. de Klerk Voor het staatsexamen voor muziek zijn geslaagd in de afdeling koordirectie L. Ter voort (Beverwijk); in de afdeling piano-B Alwin Bar (Haarlem); voor piano-A L. A. Dalnoki (Haarlem), mej. G. M. 'Th. Kas pers (Haarlem) en mevr. P. Roozekrans van Zijverden (Heemstede). GABRIELLA BESANZONI OVERLEDEN Gabriella Besanzoni, een mezzo-sopraan die in haar langdurige carrière veel met operazanger Enrico Caruso heeft gezongen is zondag aan de gevolgen van een long ziekte overleden. In Rome had zij een zang- akademie waar zij gratis les gaf. De 72 jaar oude zangeres overleed in haar flat te Ro me. Mevrouw Besanzoni trad voor het eerst op in 1910. Zij zong toen in Mascagni's „Amico Fritz". Bij het begin van haar loop baan zwoer zij de grootste van alle Car- mens te zullen worden en volgens tal van critici was zij dat inderdaad. In 1924 zong zij met acht andere zangeressen proef voor de titelrol van een reeks uitvoeringen van Bizet's opera te Turijn. Zij werd gekozen en was onmiddellijk een groot succes. De laatste maal dat zij in een opera optrad 'zong zij dezelfde roï. HET IS BIJ HET beschouwen en in delen van composities van de meesters der toonkunst raadzaam om begrippen als „abstract" en objectiefzeer voor zichtig te hanteren. Te A vaak wordt door deze kwalificaties een ver- V* keerd licht op het werk van componisten, in het O bijzonder van de V hedendaagse, gewor pen, wat niet zelden tot een vertekende appre ciatie-norm heeft ge leid. Het werk van een kunstenaar als Paul Hindemith bijvoor beeld. is daar niet voor bewaard ge bleven. Wie echter kennis genomen heeft van Hindemiths Strijkkwartet opus 22, heeft kunnen ontdekken, dat in deze pure muziek, met haar meesterlijke con- trapunctiek en vorm, haar zeldzaam schone melodieën en haar ritmische es sentie, toch ook de persoonlijkheid van de kunstenaar, de emoties van zijn ziel, besloten zijn. In onze tijd met zijn muzi kale extravaganties lijkt het gewaagd om de romantiek van een werk als een posi tieve eigenschap te beschouwen. WIE ZOU ECHTER Hindemiths kwartet a-romantisch willen noemen? Zeker niet de vier instrumentalisten van het Neder lands Strijkkwartet, de violisten Nap de Klijn en Jaap Schröder, de altist Paul God- win en de violoncellist Carel van Leeuwen Boomkamp. Want deze vier kunstenaars toonden met de uitvoering, die zijn maan dagavond op het Holland Festival-concert in de Kurzaal te Scheveningen van het kwartet hebben gegeven, dat zij dit werk niet zien als een knap gewrocht samenstel van nuchtere klanken, maar integendeel als muziek, die in een magistrale vorm uitdrukking geworden is van een bewogen menselijk gevoelsleven. Reeds het inlei dende Fugato ontwikkelde zich als een fragment met diepe inhoud, met een ge ladenheid, die, in verhouding tot het ka rakter der andere gedeelten, voor het ge hele kwartet geharldhaafd bleef tot het laatste rondo, dat met zijn somber slot de grote subjectiviteit van het kwartet nog eens bevestigde. DE VERTOLKING van het Kwartet in D opus 76 no 5 van Joseph Haydn, waar mede de avond was begonnen, moest wel Het herstel van de 85-jarige Haarlemse schilder H. F. Boot, die in het ziekenhuis St. Joannes de Deo te Haarlem verpleegd wordt, verloopt zeer bevredigend. De hem behandelende geneesheer hoopt de heer Boot binnen afzienbare tijd te ontslaan. In Arnhem is de première gehouden van de NAVO-taptoe. De taptoe werd afgeno men door brigade-generaal titulair A. van Santen, adjudant in buitengewone dienst van de Koningin. Aan de taptoe, die voor de vijfde maal wordt gehouden, hebben zeshonderd deelnemers uit vijftien NAVO- landen meegewerkt. De muzikale leiding berustte bij de directeur van de lucht machtkapel, majoor H. F. W. van Diepen beek. De NAVO-taptoe zal tot en met 14 juli in Arnhem worden gehouden. achterstaan bij die van Hindemiths kwar tet. Maar het schone Kwartet in d (Der Tod und das Madchen) van Franz Schu bert, dat na de pauze gespeeld werd, kwam weer op een gelijk niveau door de waar lijk meesterlijke interpretatie, die het Nederlands Strijkkwartet tot stand bracht met voortreffelijke technische beheersing en een rijke, bewogen muzikaliteit. P. Zwaanswijk (Van onze correspondent) Het Overijselse waterschap „Masten broek" voerde sedert tientallen jaren of ficieus een eigen wapen, dat onlangs door het bestuur ter goedkeuring aan de Kroon werd voorgelegd. De Hoge Raad van Adel kwam bij de bestudering 'tot de ontdek king dat het wapen verrassend veel deed denken aan het wapen dat koning Lode- wijk Napoleon van 1806 tot 1810 voerde in het koninkrijk Holland. De raad stuurde daarom het ontwerp terug. Het water schapsbestuur dat de adelaar in het wapen steeds voor een meeuw had aangezien, heeft het napoleontische wapen nu ver vangen door een nieuw, waarin de wapens voorkomen van vroegere bisschoppen van Utrecht en van het geslacht- Van Voorst, dat in de Overijselse geschiedenis steeds een grote rol heeft gespeeld. De adelaar van koning Lodewijk is nu in het archief opgeborgen. NEW YORK (AP) Onderzoekers uit Oost en West zullen tezamen een nieuw tijdschrift uitgeven dat zich zal bezighou den met ontdekkingen die men van de exploratie van de ruimte en de planeten verwacht. Het tijdschrift zal de naam „Icarus1 dragen, in herinnering aan de mythische zoon van Deadalus, die wassen vleugels maakte maar in zee viel toen deze door de zonnestralen smolten. Van de 35 gezamenlijke redacteuren woröen genoemd: dr. Harold C. Urey, No belprijswinnaar en dr. Aleksander A. Mik- hailov, directeur van het Poelkovo obser vatorium in de Sovjet-Unie. Iedere redac teur heeft het recht artikelen voor publika- tie in te zenden zonder ze ter beoorde ling aan zijn collegae voor te leggen. Er zijn voorts medewerkers uit Australië, Bel gië, Canada. Frankrijk, Groot Brhtannië Japan, Italië, Nederland, Polen, de Sov jet Unie, Tsiechosmwakije, de Verenigde Staten en West-Duitsland. en wilt u dat wij uw krant naar uw vakantie-adres opzenden Stuurt u ons dan minstens drie dagen voor uw vertrek een briefkaart met vermelding van uw naam, uw vaste adres, uw vakantie-adres, de datum waarop de eerste krant naar uw vakantie-adres gezondep moet worden en de datum waarop de krant voor het laatst moet worden toegezonden. Als u de krant per week betaalt wilt u dan het abonnementsgeld voor de vakantieweken vooruit aan de bezor ger betalen DE ADMINISTRATIE Drs. Stljkel is ziek. De staatssecre taris van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, drs. E. G. Stijkel, zal wegens ziekte voorlopig voor veertien dagen het bed moeten houden. Advertentie Jn&t't beroemde P3 —2 1 c t J.N3M blauwe micronite fitter P. LORULARD NEW YORK Zeer waardig en niet van zijn voetstuk te stoten is vandaag Karei de Grote op zijn steigerende paard de poorten van Haarlem uitgereden. Staande op een Vijf tig centimeter lage oplegger, zijn machti ge blik over het Hollands landschap wer pend, reed Karei de Grote naar zijn eind doel Nijmegen. Geen Karei de Grote in levende lijve uiteraard, maar de kolossale schepping van de 75-jarige Voorburgse beeldhouwer Albert Termote, die dit bronzen beeld van twee ton ontwierp in opdracht van het gemeentebestuur van Nijmegen, de stad, waar eens Karei de Grote woonde. Het beeld werd gegoten bij de brons beeldgieterij Binder en Schmidt in Haar lem, vanwaar het vandaag verhuisde, na één jaar onder de dijk van de Schiphol- weg te hebben gestaan. Het Ruiterbeeld heeft de reusachtige afmetingen van 3.S5 bij 4.20 mter. Totaal heeft het vervaardi gen ervan twee jaar gevergd. Vandaag werd het standbeeld naar Nij megen getransporteerd waar het een plaats zal krijgen in het plantsoen aan het Kei zer Karelplein. Op 18 juli wordt Karei de Grote onthuld. I—Tl A A riKOHDIGIHGEli rrt BESCHOUW!MGEH HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws en so cialistisch strijdlied. 8.18 Weense walsen (gr.) 8.30 Verkeerswenken. 8.35 Muzikale ochtendpost (gr.) 8.55 Kookpraatje. 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 Belgische orkestmuziek (gr.) (9.35-9.40 Wa terstanden) VPRO: 10.00 Boekbespreking. VARA: 10.20 Theaterokrest en zangsolis ten. (herh. v. zaterdag 23 juni jl() 10.50 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 R.V.U. Moeilijkheden bij de opvoeding in onze tijd, door Mw. prof. dr. H. W. F. Stellwag. (Paedagogisch-Didactisch Instituut van de Universiteit van Amsterdam). 11.30 Moder ne kamermiiiziek (gr). 12.00 Melodieën-ex- pres. 12.30 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platte land. 12.38 Instrumentaal kwintet; lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Dansorkest en zangsolisten. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Historische opnamen (gr.) 15.00 Op reis door de wereld, lezing. 15.10 Voor de jeugd 17.00 Wegwijzen, tips voor vakantie en snip. perdagen. 17.50 Regeringsuitzending: Ma- rauki: dit is de Maraurivier, door W. A. L. van Doorenmaalen. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Actualiteiten. 18.30 R. V.U.: Van Bach tot Boulez VII, door H. Citroen. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Licht instrumentaal trio. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Pro menade-orkest en radiokoor: Amusements muziek. 20.35 Kaf en koren, wekelijkse notities. 20.45 Het geheim van Lord Cam- marleigh, hoorspel (herh. van 23 februari 1955). 22.10 Lichte grammofoonmuziek. 22.20 Sportkronek. 22.30 Nieuws. 22.40 Viool en piano. 23.15 Jazzmagazine. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00- 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde mu ziek. 7.30 Lichte grammofoonmuziek. 7.50 Het brood des levens, meditatie. 8.00 Nws. 8.15 Radiokrant. 8.35 It Heitelan: Fries programma (gr.) 9.00 Voor de zieken. 9.35 Grammofoonmuziek. 94.0 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.15 Morgen dienst. 10.45 Koorzang en orgelspel. 11.05 Gewijde grammofoonmuziek. 12.00 Piano spel met ritmische begeleiding (gr.) 12.15 t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht en semble. 12.53 Grammofoonmuziek of actua liteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Volksmuziek uit Centraal Europa. 13.40 Klassieke gram mofoonmuziek. 14.00 Reportage zendings dag uit Zeist. 14.45 Oude muziek (gr.). 15.00 Grammofoonmuziek. 15.15 Vrije tijd wel besteed 15.30 Amusementsmuziek (gr.) 15.40 Balletmuziek. 10.00 Voor de jeugd 17.20 Jazzmuziek. 17.40 Beursberichten 17.45 Jazzmuziek. 18.05 Koorzang en so listen. 18.30 Het Spektrum, lezingen. 18.45 Lichte grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Muziek van Het Le ger des Heils. 19.30 Radiokrant. 19.50 Grammofoonmuziek. 20.10 Holland Festi val 1962: Orkest Südwestfunk Baden Ba den en zangsoliste. 21.30 Voordracht. 21.45 Amusementsmuziek. 22.15 Reportage Na- to Taptoe. 22.30 Nieuws en S.O.S.-berich ten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Kerk- concert. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Zuidafri- kaanse liedjes. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Moderne en klassieke ka mermuziek. 14.00 Vlaanderen mijn land! Koren en solisten. 15.00 Het Guldensporen spel: Lyrische fragmenten d. omroepor kest, koren en solisten. 16.00 Beursberich ten. 16 06 Vlaamse amusementsmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Boekbespreking. 17.55 Koperensemble. 18.10 Lekenmoraal en filosofie. 18.30 Voor de soldaten. 18.45 Commentaar Ronde van Frankrijk. 19.00 Nieuws. 19.45 Koperensem ble 20.00 Lucifer, oratorium. 22.00 Nieuws 22.15 Amusementsmuziek. 22.5 Nieuws. 23.0 23.15 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal. 20.20 Zendtijd po litieke partijen PSP VARA 20 30 Ach ter het nieuws. 20.45 Boda Gitana zigei- ner-dansgroep en gitaarspel. 21.25 Televi sie Rechtbank. VOOR WOENSDAG VPRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.35 Jeugdjournaal. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.15 Reportage Bezoek H.K.H. Prinses Irene en H.K.H. Prinses Margriet aan de West. VARA: 20.30 Ach ter het nieuws. 20.45 Sport. 21.10 Onbekend talent. 21.35 Televisie Rechtbank.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 4