i&Fli eenvoudig 3-voudig beter! Marcel Marceau en Samy Molcho In Rusland ontdekte, verloren gewaande, doeken van Frans Hals thans in Haarlem tentoongesteld Poging tot diefstal van Rembrandt verijdeld Klaas Bolt bespeelde het Beverwijkse Müllerorgel in de „Orgelmaand' Samy Molcho Benedetto Marcello DONDERDAG 12 JULI 1962 5 De radio geeft vrijdag 7 elevisieprogramma Twee internationale mimespelers gelijktijdig in Amsterdam ■wevT" 1 Programmawijziging A A ilKOHDIGINGEH rn BESCHOUW/ft GEN HILVERSUM 1 402 m 756 kc/s. 7.00 VARA 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23-00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtendklanken (gr.). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 3.18 Muzikale ochtendpost (gr.). 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 Belgische orkestmu ziek (9.35-9.40 Waterstanden). VPRO: In zicht en uitzicht, lezing. 10.05 Morgenwij ding. VARA: 10.20 Pianoduo. 10.40 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Voor de kleu ters. 11.15 Pianorecital: Klassieke en mo derne muziek. 11.40 Hammondorgelspel. AVRO: 12.00 Instrumentaal kwintet: lich te muziek. 12.20 Uitzending voor de land bouw. 12.30 Mededelingen ten behoeve v. land- en tuinbouw. 12.33 Sport en prog nose. 12.50 Draaiorgelmuziek (gr.). 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs berichten. 13.30 Pianorecital: Klassieke en moderne muziek. 14.00 Licht ensemble met zangsolisten. 14.30 Licht ensemble met zangsoliste. 15.00 Lichte grammofoon muziek. 15.15 Dieren in en rondom het huis. VARA: 16.00 Oude muziek (gr.). 16.30 Voor de zieken. 17.00 Italiaans en semble met zangsolist (herh. van zater dag 7 juli jl.). 17.25 Licht instrumentaal kwintet. 17.50 Actualiteiten. 18.00 Nieuws. 18.15 Uitzending van de Partij van de Arbeid. 18.25 Amateursprogramma. 18.50 De puntjes op de i, lezing. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Kinderkoor. 19.25 Tour van de toekomst 1962, nabeschouwing. VPRO: 19.30 Oude muziek (gr.). 19.50 Weekend-agenda. 20.00 Nieuws. 20.05 Uit de lijst, lezing. 20.20 Muzikale overstap jes. 20.40 Vlaanderen is vlakbij, lezing. VARA: 21.00 Vlieg er eens uit, gevarieerd programma. 21.45 *Zonder blinddoek, open bare zitting van ons bijzonder rechtscol lege. (Herh. v. 25 maart jl.). 22.15 Bui tenlands weekoverzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Litteraire lezing. VARA: 23.00 Socialistisch nieuws in Esperanto.' 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m 1007 kc/s. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde mu ziek (gr.). 7-30 Lichte grammofoonmuziek. 7.50 Het bfbod des levens, meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Vlotte ochtendklanken (gr.). 9.00 Voor de zie ken. 9.35 Grammofoonmuziek. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Pianorecital: Moderne en klassieke muziek. 11.15 In 't zilver: programma voor oudere luisteraars. 12 00 Amusementsmuziek rond de dertiger u- ren. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte muziek en zangso listen. 12.53 Grammofoonmuziek of actua liteiten 13.00 Nieuws. 13.15 Muziek uit Rusland (gr.). 13.45 Zigeunermuziek (gr.) 14.05 Schoolradio. 14.25 Klassieke en mo derne orkestmuziek (gr.). 16.00 Latijns- Amerikaans orkest (gr.). 16.15 Bloemen en planten, lezing. 16.30 Franse barotc- muziek. 18.50 Regeringsuitzending: Sociale aspecten van de streekontwikkeling. Re sultaten van een werkconferentie van de Verenigde Naties, door dr. G. Hendriks. (Hoofd Afd. Onderzoek en Maatschappe lijk opbouwwerk van het Ministerie van Maatschappelijk werk). 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 In de Muzeval, muzi kale wedstrijd. 19.30 Radiokrant. 19.50 Samenzang. 20.20 Metropole orkest. 20.55 Jan Zwart herdenking. 22.15 Viool en piano (gr.). 22.30 Nieuws en S.O.S.-berichten. 22.40 Wijd als de wereld, lezing. 23.00 Omroeporkest en pianosolist. 23.25 Ope rettemuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte grammofoon muziek. 12.30 Weerbericht. 12.35 Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelspel en zang. 14.00 Gershwin-Festival: amusementsmu ziek. 15.00 Klassieke en moderne kamer muziek 16.00 Beursberichten. (Tussen 16.00-17.00 Reportage Ronde van Frank rijk). 16.06 Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Liederen. 18.20 Voor de soldaten. 18.45 Commentaar Ron de van Frankrijk. 19.00 Nieuws. 19.40 Spaanse gitaarmuziek. 20.00 Lichte mu ziek. 21.00 Symfonie-orkest en zangsolist: Operamuziek. I.d. pauze: 22.00 Nieuws. 22.55-23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Woord en beeld. 20.30 Kijk op kunst. 21.00 Op zoek naar Garrow (Looking for Garrow) TV-spel. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicnt. 20.20 Verkiezing Miss Bril. 20.35 Fados met Clara d'Ovar: zang en dans in de kenmerkende balladestijl van Portugal. 21.05 Flits. 21.40-22.30 Zang, voordracht en dans. kende zullen kunnen uitdrukken.Men zo een vrij toepasselijke vergelijking met „de beweging van tachtig" in de litteratuur kunnen maken, waarmee dan tevens de betrekkelijke achterlijkheid van het genre is aangegeven. HOE DAN OOK, Samy Molcho beheerst de techniek volgens het door analyse ver kregen systeem van Decroux ruimschoots voldoende, maar hij slaagt er toch niet in om buiten het imitatieve gelegen bedoe lingen volkomen duidelijk te maken. Blijk baar is dat voor het publiek niet zo erg, want het schept een kinderlijke voldoening in het gissend herkennen of ontraadselen. Op z'n best is hij steeds, wanneer hij niet meer pretendeert dan humoristische ver tekening. Daarin is hij niet altijd even oor spronkelijk. Maar men mag het hem geenszins kwalijk nemen, dat hij blijkbaar James Thurber heeft gelezen (De chirurg) of van de tekeningen van Hoffnung (Het orkest) heeft genoten. Tenslotte is het mededelende voor het gebarenspel nog al tijd primair. Hoogtepunten vond ik de sti lering van een rechtbankscène op de ma nier van een stierengevecht en het caba retnummer „De vrijgezel en de knoop". Van zijn collega's onderscheidt Samy Mol cho (hij komt uit Israel) zich verder door oosters aandoende ondulaties van armen, schouders en heupen. Talent heeft hij zeer zeker. David Koning Een suppoost heeft woensdag een Rem brandt ter waarde van 1 miljoen gulden gered, toen indringers deze trachtten te stelen uit het museum van Dulwich Col lege in Zuid-Londen. Het was een portret van Jacob de Geyne. Het schilderij iag bij de mannen op de grond. Toen hun hierover opheldering werd ge vraagd, ontkenden zij het te hebben aan geraakt. Daarna zetten zij het op een lo pen en werden achterna gezeten door de suppoost. Ze wisten te ontkomen. Bij haar speurwerk naar de juiste identi teit van de schilde rijen, raadpleegde mevrouw Linnik on dermeer de beroemde catalogus van Corne lls Hofstede de Groot, waarin alle schilde rijen uitvoerig zijn beschreven. Bij Frans Hals trof zij onder meer vier portretten van evangelisten aan, die niet gesigneerd zouden zijn en waarvan de maten klopten met de in Odessa gevonden exemplaren. Alle vier schilderijen stonden als vermist opgegeven, nadat zij in 1711 in Den Haag waren aan gekocht voor de Russische keizerin, Catha- rina II. MEVROUW LINNIK vertelde ons voorts: „Ik heb in Rusland kunnen nagaan, dat de schilderijen die Lucas en Mattheus voorstellen, na enige tijd in een paleis te hebben gehangen, door Catharina II in Zittende man 1812 naar Odessa zijn gezonden voor ver siering van een katholieke kerk. Het is niet bekend hoe lang ze daar hebben ge hangen, alvorens ze in de kelder van het museum terecht kwamen. Het is niet on waarschijnlijk dat de beide andere doe ken, die Johannes en Marcus voorstellen, nog ergens in Rusland zijn. Ik hoop ze nog eens te vinden. DE BEIDE SCHILDERIJEN van Frans Hals zijn na de ontdekking overgebracht naar de Ermitrage te Leningrad, waar nog EVENALS VORIGE JAREN is ook dit keer het orgel wan de Grote Kerk te Bever wijk betrokken in de manifestaties van de Haarlemse Orgelmaand. Dit instrument is, zoals iedere orgelliefhebber weet, een latere creatie van Christiaan Müller, de bouwer van het vermaarde Haarlemse orgel. Hij leverde het af in 1756, dus twintig jaar na zijn meesterwerk in de St. Bavo. Het is een tweeklaviersorgel van tweeëntwintig spel, waarvan zes in het pedaal. Naar hoge mixtuurstemmen heeft Müller hier, evenmin als in het Haarlemse orgel, gestreefd. maar van tongwerken is de dispositie behoorlijk voorzien: één in het hoofdwerk, twee in het bovenwerk en twee in het pedaal. De familiale trekken zijn hiermee aangeduid. Het instrument werd woensdagavond bespeeld door de Haarlemse Grote Kerk-organist Klaas Bolt; en voor volgende week woensdag staat op het programma een concert, te verzorgen door de Italiaan Luigi Ferdinando Tagliavini, docent aan de Zomeracademie voor orgel. KLAAS BOLT gaf voor het concert een korte verklaring van de wijzigingen die in de vorige eeuw aangebracht zijn in de dis positie van het orgel en gaf verder een volledige uiteenzetting van de registraties waarvan hij zich deze avond zou bedienen. De aantekening die we zo hier en daar door het publiek zagen maken, wijzen op de verblijdende belangstelling voor de orgelkunst en wel bepaaldelijk op het in dringend begrip voor het fenomeen orgel klank. De organist vergastte zijn publiek, waaronder de deelnemers aan de Orgel academie, op een Bach-programma. Tussen twee kapitale werken, de „Dorische Toc- calo en Fugr" en ..Prpludium en Fuga in f", vertolkte hij een interessante selectie Koralen uit het ..Orgelbüchlein" en een drietal groter aangelegde Koralen. De eer ste reeks is kennelijk bedoeld als „pro prium" voor het kerkelijk jaar, geconci pieerd in een beknopte vorm die direct aanspreekt, gespeend van virtuoze neigin gen en dus zuiver kerkelijk gericht Bolt koos uit de 169 nummers van dit liturgisch koraalboek een aantal, die de grote feest en herdenkingsdagen betreffen, zowel Ad vent en Kerstmis als Pasen en Pinksteren (deze met de Veni Creatormelodie, die verleden week op het Improvisatieconcours aan bod kwam). Tot zelfs de Dodenher denking van de Allerzielen was erbij. HET GAAT IN al deze werken om de „cantus firmus", die Bolt op passende wijze wist te doen uitkomen. Wat niet min der het geval was bij de drie uitgebreide koralen, onder meer met „Vater unser im Himmelreich", welke melodie hij in de vox humana lie! klinken Doch buitendien is het een kwestie van klankverhoudingen en zuiver technische weergave; voor beide waarvan Bolt volledig instaat. De ..Dorische Toccata" die met de dorische toonreeks niets anders dan de grondtoon gemeen heeft en overigens ge woon in d kleine terts staat, kreeg haar briljante karakter door een duidelijk blij vend ritme in een stuwend gelijkmatige beweging. Verder was het een lust de vijfstemmige polyfonie van de Fuga in secure tekening te volgen. En dan is het toch opvallend hoe de vrij droge akoestiek van de kerk dit klankenweefsel van sche ring en inslag in alle klaarheid verwerkt. DE PRELUDE in f, met haar hardnek kig volgehouden motief, kwam in grond- stemmige registratie ook duidelijk tot haar recht, wat niet minder het geval was met de in pleno gespeelde vijfstem mige Fuga. Jos. de Klerk MARCEL MARCEAU is weer in ons land. Na eerst tien dagen in diverse provinciesteden te zijn opgetreden, is hij thans aan een reeks van maar liefst negen voorstellingen in het enorme Theater Carré in de hoofdstad begonnen. Er was zeer veel belangstelling. Ondanks het drukkende klimaat in de zaal bleef het publiek, ook al leken enkele nummers merkbaar te lang, zeer enthousiast. Het heeft de opvolger van de welhaast legendarische Debureau „de grootste der Pierrotstenslotte een ovatie gebracht. Maar de verslag gever zit met een moeilijkheid: hoewel er verscheidene nieuwe creaties in het programma zijn opgenomen, valt het niet mee van hem nog iets nieuws te vertellen. Dat komt natuurlijk mede, omdat de mime als zodanig ons weinig te zeggen heeft. Dat Marcel Marceau er niettemin, louter met zijn gebarenspel van beperkte mogelijkheden, herhaaldelijk in slaagt temidden van uitzonderlijke dwaasheden toch zoiets als een lichte ontroering teweeg te brengen, mag men be paald niet het geringste der door hem verrichte wonderen noemen. Hij heeft de laatste tijd naar verdere verfijning van •zijn kunst en verdieping der effecten gestreefd. En het pleit voor de resultaten, dat men er direct van genieten en slechts vergelijkenderwijs van gewagen kan. NA ZIJN OMVANGRIJKE experimenten met zogeheten mimodrama's werkt Mar cel Marceau thans weer geheel solistisch met zichtbare assistentie alleen van Pierre Verry voor de fraaie „presentatie". Zijn vroegere compagnon Gilles Segal is on langs voor zichzelf begonnen. Het is dus eigenlijk een éénmansshow. Dat is artis tiek volkomen gerechtvaardigd, vooral ge zien het strikt particuliere, het aan de per soon gebondene, van dit genre. Voor de pauze bestaat zijn revue uit acht „exer cises de style". Inderdaad zijn al deze kleine situatieschetsen of enigszins uitge breide scènes als oefeningen (of liever: de monstraties) van. stijlen te beschouwen, zij het dan van verscheidenheid der mogelijk heden onder de gemeenschappelijke noe mer romantiek. Duidelijk wordt hier de lijn van de bovenvermelde voorganger uit het midden van de negentiende eeuw door getrokken. Uitgaande van het imitatieve wordt met behulp van enerzijds karikatu rale overdrijving en anderzijds verkleining tot het elementaire gezocht naar het ver bazingwekkende. Dat gebeurt op allerlei manieren, niet zelden excentrieke. EEN HOOGTEPUNT is al direct het ope ningsnummer, het spel met een imaginaire vlieger, waarbij de opgewekte illusie uit eindelijk verschrompelt tot niets. Voor treffelijk is ook de onder de titel „Con trasten" voorgetoverde reeks bliksemsnel le transformaties, wisselingen van dagdro men en nachtmerries, waar men zo in op genomen raakt dat men de associaties als het ware meebeleeft. Van vroeger zullen velen zich de koorddanser herinneren, waarbij de angst van de toeschouwers aan stekelijk wordt meegespeeld. De beknopte nabootsing van een proces voor een recht bank behelst enkele prachtige typeringen, waarop men echter reeds is uitgekeken als veelsoortig pathos nog steeds de aandacht vraagt. Ook de hallucinatie ontbreekt niet: „De Kooi" is een beklemmende il lustratie van de positie van de mens als gevangene van zijn lot. Er is ook een echte pantomime, naar een Japans gegeven, waar de virtuositeit in dienst staat van het melodramatische. HET TWEEDE DEEL van de avond wordt gevuld met zes avonturen van Bip, welke figuur meer en meer een geheel eigen leven gaat leiden. Het is deze clow neske dromer met zijn onpraktische hang naar het poëtische, die in veler ogen Mar ceau aan Chaplin en Grock verwant heêft gemaakt. Dergelijke vergelijkingen heb ben weinig zin. Op basis van het strikt anekdotische wordt hier een wonderlijke verdichting bereikt, waardoor de gestileer de nabootsing overgaat in een hogere or de. Het vergt een studie apart om uit te zoeken of deze bewegingstaal tot meer dan reproduceren in staat is. Zijn het vertol kingen met voorbedachten rade of is er sprake van een autonome expressie? Ge lukkig zullen maar weinigen onder de toe schouwers zich met dergelijke vragen ver moeien en laten afleiden van het pure ge not, waartoe Marceau in zijn beste mo menten inspireert. HET IS WEL EEN BEETJE wonder lijk, dat er twee internationale mime spelers gelijktijdig hier optreden: Samy Mol cho in en Marcel Mar ceau buiten het Hol land Festival, hetgeen ook alweer merkwaar dig mag heten. Beiden zijn als leerlingen van grootmeester en ver nieuwer Etiènne De croux te beschouwen, met dien verstande dat Marcel Marceau door hem persoonlijk werd opgeleid en Samy Molcho de bewegingsbeginselen door bemiddeling van diens favoriete medewerker Elvin Eppstein verwierf. Hun programam's vertonen mede daar door verregaande overeenkomsten, on danks duidelijke verschillen van instel ling. HET HEEFT WEINIG ZIN om alsmaar vergelijkingen te trekken. Marcel Marceau is als kunstenaar met gerijpte ervaring veel verder gevorderd op de misschien doodlopende weg naar abstrahering, hoe moeilijk dit ook mag blijken bij wat in wezen op een situatie gebaseerd toneel spel is en blijft. Samy Molcho staat nog vrijwel aan het begin van een dergelijke ontwikkeling. De bereidheid tot overwin nen van aan het absurde grenzende pro blemen geeft iets heel sympathieks aan zijn verschijning. Hij is nog geen dertig jaar en dus op een leeftijd, waarbij men Marcel Marceau nog van harte wil geloven in de noodzaak van het zoeken naar een „nieuwe" expres sievorm. Let wel: de mime (te onderschei den van de pantomime, doordat men crea tief begint waar de nabootsing in engere zin ophoudt) is een individueel bedrijf van zoekers naar een eigen taal, met de handi cap dat zij nooit of nauwelijks het onge- Het Nederlandse ensemble „Benedetto Marcello", dat zich tot doel heeft gesteld uitvoeringen te geven van oude werken voor strijkinstrumenten en clauecirabel, heeft woensdagavond in de Kurzaal te Scheveningen een Holland-Festivalconcert gegeven met een programma, dat in zijn geheel in overeenstemming was met dit streven. Het bestond uit concerten van de acht- tiende eeuwse compo- Vjq, nisten Willem de Fesch, f Georg Friedrich Hdn- V del, Francesco Durante, «V Antonio Vivaldi en a" Carlo Ricciotti en uit de v Fantasia chromatica van Jan Pieterszoon Swee- linck in een bewerking voor strijkersensemble van Bernhard van den Sigtenhorst Meyer. Deze fantasie onderbrak een tijdlang de stijl- uniformiteit van dit concert, een eenvor migheid, die door de musiceertrant van het ensemble nog geaccentueerd werd. HET GEZELSCHAP „Benedetto Mar cello" is in wezen een klein strijkorkestje, dat zonder dirigent zijn uitvoeringen geeft. De strijkers hebben natuurlijk een collec tief interpretatie-beginsel moeten afspre ken, dat terwille van de vertolkingseen- hejd door ieder wordt gehandhaafd. Ook op dit concert was dit geval, uiteraard met het terugdringen van het persoonlijke initiatief en musiceerkarakter als gevolg. Er was geen dirigent, die aan de vertol kingen een karakteristiek accent kon ge ven en deze kon laden met de geest en de spanning van geïnspireerde muzikale spon taniteit. En zo verliep elke uitvoering in een opvallende evenwichtige bezadigd heid, die te weinig doorbroken werd door een sprankelende musiceerdrift of door een leven gevende gloed. Ongetwijfeld werden de oude werken gaaf en met zorg gespeeld en bij voortduring konden de talrijke toehoorders genieten van een bij zonder welluidende ensemble-klank. Maar de muzikale vervoering bleef weg. AAN DE FANTASIE van Sweelinck, kon de verstandelijke contrapunctiek, prachtig toegepast in een-«gedurfde chro matiek, althans voor de tijd van het ont staan van het werk, aan de muziek inhoud geven en zeker heeft de fantasie daardoor veel voldoening kunnen schenken. Zij kon zelfs een hoogtepunt van het concert worden. Het spelen zonder dirigent kan voor een klein ensemble als „Benedetto Marcello" zeker zijn nut hebben. Maar dan zal toch gezocht moeten worden naar een weg, die het de leden van het gezelschap mogelijk maakt hun individuele en ongetwijfeld grote muzikaliteit met minder gereser veerdheid te laten gelden. P. Zwaanswijk Het optreden van de Dutch Swing Col lege Band in het Openluchttheater in Bloe- mendaal is van hedenavond uitgesteld tot een nader te bepalen datum in augustus. GEORGES BATAILLE OVERLEDEN. In Parijs is op 65-jarige leeftijd, na een langdurige ziekte, overleden de Franse sohrijver Georges Bataille. Hij was een vooraanstaande surrealist en stichtte in 1928 het Franse tijdschrift „Documents". Advertentie De apostel Mattheus NA PRECIES 191 jaar zijn twee tot voor kort verloren gewaande schilderijen van Erans Hals uit Rusland in ons land teruggekeerd, waar zij in de Frans Halstentoonstelling te Haarlem vanaf hedenmorgen te bezichtigen zijn. De beide doeken, die elk een afmeting hebben van 57 bij 50 cm, stellen de evangelisten Lucas en Mattheus voor en werden gisteravond met een derde Frans Hals, een mansportret, door een K.L.M.-Electra van Moskou naar Schiphol ge bracht, waar de directeur van het Frans Halsmuseum, de De apostel Lucas heer H. P. Raard, al ongeduldig stond te wachten, want het heeft lang geduurd eer de Russische inzending naar Neder land kwam. De Russische mevrouw Irene Linnik, conservator van de afdeling Holland 17de eeuw van het museum Ermi tage te Leningrad begeleidde de schilderijen. Tot ieders verrassing bleek zij voortreffelijk Nederlands te spreken. „Ik kan het Nederlands bij de studie van de Nederlandse kunst historie niet missen. Maar ik moet het toch wel even op frissen", weerde zij de complimentjes af. MEVROUW LIN NIK is de ontdekster van de beide evan gelisten-afbeeldingen. Zij vertelde: „Vier jaar geleden was ik met vakantie in Odes- sa. Toen ik daar het museum voor ooster se en westerse kunst bezocht liet men mij twee niet-gesigneer- de schilderijen zien, die al vele jaren in de kelder lagen opge slagen. In het archief van het museum ston denden de doeken in geschreven als „onbe kende schilder 19e eeuw". Ik herkende in de manier van schilderen onmiddel lijk Frans Hals, dus uit de 17de eeuw." enkele andere werken van Hals hangen, onder andere het mansportret, dat naar Nederland is gezonden. Bij bezoeken aan de Ermitrage hebben twee experts de echtheid van de schilderijen bevestigd, namelijk de kunsthistoricus prof. Seymour Slive uit Harvard (V.S.), en dr. A. F. E. van Schendel, hoofddirecteur van het Rijksmuseum te Amsterdam. De kist/ waarin de drie schilderijen waren verpakt (het mansportret meet 100 bij 80 cm), werd gisteravond naar Haar lem overgebracht, waar de schilderijen on middellijk van lijsten voorzien zijn. De werken zullen tot eind september in Haarlem hangen. Mevrouw Linnik heeft haar intrek genomen in een hotel te Bloe- mendaal en zal tot eind van deze maand de werken in het Frans Hals-museum en in andere Nederlandse musea bestuderen. In augustus zal zij de zomercursus volgen van het Rijksbureau voor Kunstdocumen- tatie te Den Haag. Samy Molcho

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1962 | | pagina 5